"Gecə düşüncələri"ndə
gördüyüm Anar
Heç bir ədəbi janr məni esse qədər özünə çəkməyib. Lev Tolstoy, Herman Hesse, Knut
Hamsun kimi yazıçıları daha çox sevməyimə
səbəb, düşüncələrini esse formasında nəql
və şərh edən obrazlar yaratmalarıdır. Bu cür
obrazlar böyük mətləblər izhar edə bilirlər.
Esse janrı ilə məqaləni bir-birinə qatan, sərf-nəzər
edə bilməyən o qədər çox qələm
adamı var ki, ancaq istənilən halda mən
"çayın çaya qarışmaması"nın tərəfdarıyam. Azərbaycan
ədəbiyyatının XX əsrdə esse janrında bəxti
gətirib. Anarın "Gecə
düşüncələri", Kamal Abdullanın "300 azərbaycanlı",
Vəli Səyyadinin müxtəlif mövzularda esseləri bu
janrdan ağız dolu danışmağa imkan verir. Bu məqalədə Anarın "Gecə
düşüncələri" barədə
danışacağam.
Düzü,
mən bu "Gecə düşüncələri"ni Anarın bütün əsərlərindən
(onun digər mətnlərinin yüksək məziyyətlərini
lazımınca qiymətləndirmək şərti ilə)
üstün hesab edirəm. Çünki
Anarın böyük düşüncələri məhz bu
esselərdə daha dəqiq ölçüdə
görünür. Eyni zamanda, əgər
digər mətnlərində Anarı yazıçı kimi
görürüksə, bu esselərdə o
yazıçı, ictimai xadim, fikir adamı, dramaturq, rejissor və
sədr kimi görə bilirik. Təbii ki,
Anarın yazıçı, dramaturq, sədr kimi obrazı
fikrimizdə var, ancaq "Gecə düşüncələri"ndə
bunların hamısı bir yerdədir.
"Gecə
düşüncələri"ndə Anar nə vəzifə,
nə tədbir, nə də ona macal verməyən digər nəsnələrdən
asılıdır, bu yazılar onun ən azad, ən saf mətnidir,
çünki yazılarkən çap üçün nəzərdə
tutulmayıb, heç bir senzura təhlükəsindən də
söhbət gedə bilməz.
"Gecə düşüncələri" gecələr
qəfil ağla gələn, maqnitofona yazılan, vərəqə
qeyd edilən esselərdir - deməli, yazıçının
beyninə ani gələn və vacib, keçilməz fikirlərdir. Gündüz
insan doğurdan da, rahat düşünə bilmir. Gecə
isə heç olmasa səhərə qədər tənha ola bilirsən, bu mənada, bu esselər həm
də yazıçının özünün özüylə
söhbətləridir. Qəribədir, "Gecə
düşüncələri"ni
gündüz oxuyanda bir cür təsir edir adama, gecə
oxuyanda tamam ayrı cür. Təbii ki, gecə
daha böyük mətləblər açılır
üzümüzə.
Mişel
Monten esseləri barədə yazır ki: "Təcrübələr"
mənə ona görə maraqlı idi ki, uzun illər ərzində
nə düşündüyümü və niyə
düşündüyümü başa düşüm".
Monten kimi Anar da "Gecə düşüncələri"ndə həm də
özünü kəşf edib. Müəyyən
məqamlarda yazıçı özü də qəfil
ağlına gələn düşüncələrə heyrət
edir.
Anar əsərin
girişində yazır: "Bu düşüncələr 30
il ərzində davam edən "gecə sayıqlamaların məhsuludur".
Bu sözləri oxuyanda dilimi dişlədim:
"sayıqlamalar?". Sayıqlamalar düşüncənin
saf formasıdır, eyni zamanda müxtəlif mənada
bəraətə gələn məqamlardır.
"Xoşbəxtlik nədir? Bu suala cavab vermək
çətindir. Ən doğru cavablardan biri, məncə, budur: Xoşbəxtlik
öz vətənində özün olmaq və özün
kimi qalmaqdır". Yaxud "Ən böyük rəzillik onda baş
verir ki, sən dəhşətli rəzil vəziyyəti tərifləməyə
məcbur olursan". "Gecə düşüncələri"ndə
həyata, ictimai və sosial planda bu cür dəqiq
müşahidələr az qala hər səhifədə
var.
Bu esselərdə
ən maraqlı məqamlardan biri də Anarın Allah barədə
düşüncələridir:
* "Bu dünyada mənim yeganə həsəd çəkdiyim
varlıq Allahdır. Ancaq mən onun gücünə, qüdrətinə
yox, hər şeyi bilməyinə həsəd aparıram".
* Həyat Allahla insanın birgə yaradıcılıq
məhsuludur.
Onlar əl-ələ verərək
dünyanı yaradır (yaxud dağıdır). Yaxşılığın da, pisliyin də
yaradıcısı məhz onlardır. "Birinci
ikincini yaratsa da, (bəlkə də əksinə, Volterin
aforizmini xatırlayaq: "Allah olmasaydı onu uydurmaq lazım
gələrdi), hardasa onlar bərabərdirlər". Allah və insan münasibətləri kitabda məqam-məqam
xatırlanır. Maraqlısı odur ki,
fraqmentar düşüncələr ayrı-ayrı illərdə
yazıldığından müəyyən təkziblər də
nəzərdən qaçmır. (Məsələn, bəzi
məqamlarda axirət dünyasının mövcudluğuna
şübhə, bəzənsə qəti inam) Biz
böyük bir mətn daxilində ayrı-ayrı etapda yenilənən
fikir qatlarını görürük. Bu
Anarın ayrı-ayrı məqamda dəyişimidir -
düşüncə planında, mənəvi aspektdə və
həyat kontekstində.
Anar "Gecə
düşüncələri"nin giriş sözündə
xüsusi bir məqamı vurğulayır: "Gecə yatmaq
lazımdır...". Bu cümlələri
oxuya-oxuya Smirnovun Puşkinlə bağlı qeydləri
yadıma düşdü: "Mən hərdən yuxumda o qədər
gözəl şeirlər görürəm ki... Ancaq onları yuxuda necə yazasan? Bir dəfə zavallı Nataşanı yuxudan
oyatdım və yuxuda gördüyüm şeiri deməyə
başladım. Ancaq sonra vicdan əzabı keçirdim:
o yatmaq istəyirdi. "Bəs Siz nəyə
görə bu şeirləri yazmadınız?" deyə
soruşdum. O, qəmli-qəmli cavab verdi:
"Arvadım dedi ki, gecə insanların yatması
üçün yaradılıb. Mən də
özümü bu eqoizmə görə qınadım.
Şeirlər isə artıq yaddan
çıxmışdı...". Anar da "gecə yatmaq üçündür"
deməklə biz oxucuları, sanki həyatdan qopmamağa,
müəllifin çəkdiyi əzaba oxucunu da
qatlaşmamağına çağırır,
dolayısıyla yazıçılığın da normal həyat
tərzindən uzaq narahatlığını göstərir.
Bu esselərin
mənimçün əlahidə cəhətlərindən
biri də budur ki: eyni mətndən iki cür informasiya almaq
olur. Əgər sən oxucusansa elə biləcəksən ki,
həyat haqqında həyati və yaradıcılıq
baxımından təcrübəli kəsin fikirlərini
oxuyursan, əgər yazıçısansa peşəkar bir
yazıçının həyatı, yaradıcılıq mətbəxti
və düşüncələri ilə tanış
olub hökmən nələrləsə əxz edəcəksən.
Mən "Gecə düşüncələrini"
oxuyana qədər Anarın üzündəki asudəliyin səbəbini
anlamırdım. Ancaq "Gecə düşüncələri"ni
oxuyandan sonra "yazıb öz missiyasını"
mümkün qədər yerinə yetirən
yazıçı gözümün qabağına gəldi.
Bu esselərdən sonra Anarı mövqesizlikdə,
siyasi reflekssizlikdə qınamaq olarmı? Əlbəttə,
yox. Çünki bir yazıçı
birbaşa və dolayısıyla nə demək
mümkündürsə sözünü deyib. İndi Koroğludan tapança tələb edən
dırnaqarası qəhrəmanlara bunu anlatmaq
müşkülün müşkülüdür. Bu barədə
o bir essesində də yazır: "Onlar əvvəlcə mənə
nifrət edirlər, sonra isə bu nifrətə səbəb
axtarmağa başlayırlar". Anara özü demiş
"əvvəlcədən nifrət edənlər" onun
aşağıdakı misallarda bir cümlə ilə
yazdıqlarına roman mövzusuna çevirib "qəhrəmanlıq"
edirlər, siyasi imic qazanmağa çalışırlar.
*
Xalqı aldatmaq olar, hətta istəsən içində
yaşadığın zamana da kəf gələ bilərsən,
ancaq tarixi aldatmaq olmaz, bala. Tarix gec-tez hər
şeyi yerbəyer eləyir. Hər kəsə
öz haqqını verir.
* Hakimiyyət
tənhalıq deməkdir. Mütləq hakimiyyət
mütləq tənhalıqdır.
* Bu
ölkədə abırlı və ləyaqətli adamlar ən
köməksiz və ən yazıq insanlardır.
* Nə
olur olsun hakimiyyətə gəlməliyik fikrindən daha dəhşətli
fikir: "hakimiyyətə gələk sonra nə olur
olsun" fikridir.
* Güc
varsa, ağıl lazım deyil, bütün iflasa
uğramış siyasətçilərin kredosu budur.
* İcazəli azadlıq, azadlıq deyil.
* İndi cəmiyyət söz xəstəliyinə
tutulub necə ki əvvəllər lallığa mübtəla
idi.
Bu fikirləri yazan Anardır. Anar təkcə milli yox, bəşəri
siyasətin iç üzünü açır, onun müxtəlif
iclaslarda, tədbirlərdəki sərt
çıxışlar da "Gecə düşüncələri"ndə
yer alıb. Anar nələrsə göz yumanda belə bilirsən
ki, onu əlahidə
və əlahidə olmayan tərəflərini bilir, hətta
nəticəsi də ona aydındır. Ona
görə də o sussa belə bu, cəsarətsizlik yox, təmkin
təsiri bağışlayır.
Maraqlı nədir, Anar "Gecə düşüncələri"ndə
daha çox sınaqdan keçmiş düşüncələri
bölüşür, xülyaları yox. O, səmaya qalxmağa səsləmir,
yerdə kimlərlə necə yaşamağın sirrlərini
açır. Anarın ironiyası da bənzərsizdir.
Düzü, bu gülüş üçün
onu şəxsən tanımaq, dövrə bələd olmaq
da tələb olunur.
* Gənc
şair Dayandoldurum.
* Kinodan
yazsa da, kinoşünas deyil, kinoloqdur.
*Komunistlərin
yeni şüarı: "Bəlkə də qaytardılar!".
* O, əlbəttə, dahi dirijordur, amma nə yazıq
ki, orkestrində biri xaric çalır, o biri pis
çalır, başqa birisi heç çala bilmir, birinin isə
ümumiyyətlə, notdan xəbəri yoxdur".
Kitabda sənət adamları, xüsusən, ədəbiyyatçılar
üçün maraqlı müşahidələr, geniş
dünya görüşünün məhsulu olan fikirlər də
yer alıb.
Müşahidələr o qədər dəqiqdir ki, bunu ancaq
sözün geniş mənasında işin içində
olan adam bilə və sezə bilər.
*
"Adamlar, adətən, ilk mükafatı alana
qədər məğrur olurlar. Onlar yüz mükafatdan
birincisini alan kimi yerdə qalan doxsan doqquz mükafatın həsrəti
ilə yaşayırlar.
* Bəzi
tənqidçilər hesab edirlər ki, onlar hansısa
yazıçını tanımırlarsa bu onun öz
günahıdır. Ancaq geoloqların kəşf
edib-etməməsindən asılı olmayaraq almaz elə
almazdır.
* Ədəbiyyat - özgələrini özünün
vasitəsiylə anlamaq cəhddir.
* Hər
hansı yazıçının bir zaman kəsiyində, əlahidə
populyarlığı, səcdə obyekti olması sonrakı
taleyində məşum rol oynayır. Sanki zaman
ondan məşhurluğunun, sevilməsinin heyfini alır".
Anarın ritorik sualları xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Bu suallar hansısa cavab əldə etmək
üçün deyil, sadəcə son ucu açıq qalan
"niyə belədir?" cavabsızlığıdır.
* "Əbədi həyat insanlara niyə verilməlidir
ki? Əbədiyyən bir-birini öldürməkçün,
bir-birini qırıb çatmaqçün?
" Bu
gün elə bir adam yoxdur ki, korrupsiya, yaxud rüşvət
barədə qəzəblə danışmasın. Bir məsələ
aydın deyil, hamı rüşvət əleyhinədirsə,
bəs onda rüşvət alan
kimdir?!"
Bu məqalədə sitatları çox çəkdiyimi bilirəm, ancaq qiymətli fikirlərin üstündən keçmək də olmur. Xüsusən, də, həyat haqqındakı fikirlərin:
" Haçansa gileylənirdim - yuxu ömrün əhəmiyyətli və səmərəli saatlarını alır, bu vaxtı daha yaxşı istifadə etmək olardı... Ancaq indi həyatımın ən sakit, ən xoşbəxt saatları yuxuda olmadığım vaxtdır..."
* Əsl dostluq günəş, dəniz, ulduzlar kimidir. O mənada ki, illərlə dənizi görməyə bilərsən, amma qayıdıb onu yenə həmin yerində və həmin cür görəcəksən.
* Bəzi dostlarımızı əlimizdən ölüm alır, bəzilərini həyat.
* Bir şeyi başa düşdüm. Kiməsə yaxşılıq edirəmsə, bunu sənə heç bir vaxt bağışlamır. Pisliyi bağışlayar, unudar, üstündən keçər, yaxşılığı heç bir vaxt əhv etməz. Yaxşılıq edənə nifrəti isə bununla bağlıdır. Axı sənin mənə niyə yaxşılıq etmək imkanın olsun? Bunu heç cür sənə bağışlaya bilmirəm.
"Qəribədir, insanlar çox vaxt ən amansız nifrəti haçansa dəlicəsinə sevdiklərinə qarşı duyurlar".
Anarın digər esseistlərdən fərqi odur ki, o daha çox statlar və faktlara əsasən yox mətləbləri öz rasional idrakı ilə çözür. Problemə yanaşma tərzində fərdiyəçilik aydın görünür, o bir faktın, onu düşündürən hadisənin bir istiqamətini, yönünü şərh edir. Ümumi yanaşma adı ilə msələlərin üstündən keçmir. Anarı ən çox düşündürənsə insan ömrüdür - geridə qalan, qayıtmayan insan ömrü. Tarix də, milli məsələlər də o insan ömrünün içindədir, ona görə də bu esselərdə məsələnin içinə girib çözmür, mətləbi öz içində, qəlbində aydınlaşdırır.
Anar siyasi esselərində radikallıq, ədəbiyyatla bağlı məqamlarda daha çox analitik düşüncə, həyatı məsələlərdə isə təəssüf məqamları nəzərdən qaçmır. Doğurdan da, bu esselərdən öyrənmək, maraqlı hadisələrə "şahidlik etmək" gizli mətləbləri təxmin eləmək baxımından qiymətlidir. Esselərin müxtəlif mövzularda olması, ayrı-ayrı tarixlərdə yazılmasına baxmayaraq yazıçının radikallığı, həyati lirizmi, ictimai mövqeyindən irəli gələn təcrübəsi yazıların ümumi ahəngini pozmur, bir essedən o birinə keçəndə özünü qəribə dəyişimin içində yad hiss etmirsən, yəni mətnin içindəki üslub xətti pozulmur. Nəzərə alsaq ki, esselər yazılan illər ərzində (30 il) yazıçının bədii əsərlərində hansısa üslubi dəyişikliklər olub, təbii olaraq dünya görüşündə də fərqlər yaranıb, ancaq bu peryodik dəyişimlər esselərin üslubuna, yazı tərzinə təsir edə bilməyib...
Redaksiyadan: Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq yazıçısı Anarın 76 yaşı tamam olur. Bu münasibətlə görkəmli ədibimizi ürəkdən təbrik edir, ona möhkəm cansağlığı, fəaliyyətində yeni uğurlar arzulayırıq!
Fərid Hüseyn
525-ci qəzet.-
2014.- 14 mart.- S.7.