Gənclər təşkilatlarının
vətəndaş cəmiyyətində fəal
iştirakı və mühüm mövqeyi
Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
ölkədə yaranmış siyasi və iqtisadi böhran gənclərin
psixoloji və mənəvi durumuna çox mənfi təsir
etməklə yanaşı, bütövlükdə cəmiyyətdə
müəyyən ideoloji boşluğun dərinləşməsinə
səbəb olmuşdu. Bu boşluğu aradan qaldırmaq və gənclərin
üzləşdiyi problemləri həll etmək məqsədilə
ulu öndər Heydər Əliyev 1994-cü ildə Gənclər
və İdman Nazirliyini yaratdı. Bu nazirlik bir çox
gənc kadrların
formalaşması, gənclərin dövlət və
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesinə
yaxından cəlb edilməsi, gənclərlə işləyən
qeyri-hökumət təşkilatlarına maddi və təşkilati
dəstəyin verilməsi istiqamətində çox
böyük rol oynadı.
Ölkədə
həyati əhəmiyyətə malik olan ictimai-siyasi sabitlik bərqərar
edildikdən sonra, 1995-ci ildə, Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə hər kəsin başqaları ilə birləşmək,
hər kəsin istənilən birlik, o cümlədən
siyasi partiya, həmkarlar ittifaqı və digər ictimai birlik
yaratmaq və ya mövcud birliyə daxil olmaq hüququnu
özündə əks etdirən və həmin birliklərin
sərbəst fəaliyyətinə tam təminat verən yeni
ölkə Konstitusiyası qəbul edildi. Bundan ruhlanan gənclər
1995-ci ilin sonlarında vətəndaş cəmiyyəti təsisatları
arasında ilk konfederativ qurum olan, gənclər təşkilatlarını
bir araya gətirən və onların fəaliyyətini əlaqələndirən
Gənclər Təşkilatlarının Milli Şurasını yaratdılar. Bu
təşəbbüslər və təşkilatlanmalar Ulu
öndərin 1993-cü ildə yenidən hakimiyyətə gəlməsindən
sonra yaranmış demokratik mühitin konkret nəticələrindən
biri idi.
1996-cı ildə Heydər Əliyevin birbaşa təşəbbüsü
ilə ümumrespublika gənclərinin 1-ci Forumu keçirildi
və gənclərin fəaliyyət platforması qəbul
edildi. Qeyd etmək lazımdır ki, MDB və Şərqi
Avropa ölkələri arasında Azərbaycan qədər gənclərə
və onların üzləşdiyi problemlərin həllinə
diqqət yetirən ikinci bir ölkə yox idi.
Ümumrespublika
gənclərinin 1-ci Forumun bir illiyi ilə əlaqədar, yəni
1997-ci ildə, ulu öndər Heydər Əliyev bir qrup gənclə
görüş keçirdi və tədbir zamanı bəzi
QHT təmsilçilərinə də çıxış
üçün söz verdi. Heydər Əliyev vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu istiqamətində gördüyü işləri
yerli səviyyədə məhdudlaşdırmadı və bu
prosesə nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları da cəlb
etdi. 1997-ci ildə ulu öndərin birbaşa təşəbbüsü ilə Azərbaycan hökuməti ilə BMT-nin İnkişaf Proqramı (BMT
İP) arasında “Azərbaycan qeyri-hökumət təşkilatlarının
institusional inkişafı və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna kömək” adlı birgə layihə
haqqında saziş imzalandı. Bu sazişə əsasən
1998-ci ildə BMT İP-nın QHT-lər üzrə Resurs və
Təlim Mərkəzi yaradıldı və bu mərkəz
QHT Sektorunun sonrakı inkişafında ciddi faktora
çevrildi. Ardınca 1998-ci ildə “Qrant haqqında” qanunun qəbulu
isə qeyri-hökumət təşkilatlarının əsas
maliyyə mənbəyinin qanun çərçivəsində
tənzimlənməsi məsələsini tam həll etmiş
oldu.
Vətəndaş cəmiyyəti institutları ulu
öndərin atdığı bu addımların tezliklə bəhrəsini
gördü və QHT-lərin institusional inkişafı sahəsində
beynəlxalq təcrübə Azərbaycanda tətbiq edilməyə
başladı.
O
dövrün şərtlərinə görə, bu ən cəsarətli
addım idi. O zaman keçmiş sovet ölkələrindən
heç biri hələ buna cəsarət etməmişdi. Bu, ulu öndərin vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına verdiyi ən böyük töhfələrdən
biri idi.
Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin siyasəti
ondan ibarət idi ki, gənclərə geniş meydan verilsin. 1999-cu ildə
gənclərin 2-ci Forumunda çıxış edən Heydər
Əliyevin gənclərə xitabən söylədiyi “Gənclər,
bu dövləti sizə etibar edirəm. Gələcək
sizindir!” ifadəsi
də bunun nümunəsi idi. Elə bu siyasətin nəticəsidir
ki, o vaxt gənclər hərəkatının fəallarından
olanların bir çoxu bu gün parlamentdə təmsil olunur,
onlardan yüksək dövlət vəzifəsi tutanları da
az deyil.
BMT-nın
vətəndaş cəmiyyətinə dəstək layihəsinin
qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri
ayrı-ayrılıqda və pərakəndə şəkildə
fəaliyyət göstərən
QHT-ləri bir araya gətirmək, onların fəaliyyətini
əlaqəndirə bilən çevik bir mexanizm yaratmaq,
bununla da ölkə QHT-lərinin ümumi məsələlərdə
həmrəyliyini və iş birliyini təmin etməkdən
ibarət idi. Həqiqətən də həmin dövrdə
QHT-lərin fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi,
hökumət strukturları, beynəlxalq və donor təşkilatları,
eləcə də ictimaiyyətlə effektiv əlaqələrin
qurulması, onların bürokratik əngəllərdən və
təzyiqlərdən birgə müdafiə olunması, ictimai
sektorun və bütövlükdə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına hər cür
yardım göstərilməsi üçün konkret bir
şəbəkəyə və ya koalisiyaya böyük ehtiyac vardı.
Beləliklə,
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu sahəsində
özünəməxsus təcrübə sayılan, QHT
ictimaiyyətinin güc mərkəzinə və güvənc
yerinə çevrilən Milli Qeyri-Hökumət Təşkilatlarının
Forumu (MQF) 1999-cu il iyunun 11-də 95 təşkilat tərəfindən təsis edildi. Həssas bir tarixi dönəmdə təsis edilən MQF fəaliyyətinin ilk aylarında
ciddi problemlərlə qarşılaşdı. Dövrün
reallığı ondan ibarət idi ki, “qeyri-hökumət təşkilatı”
ifadəsi bəzi hökumət rəsmiləri tərəfindən
mənfi qarşılanır, onlar müxalif qurum, anti-dövlət təşkilatlar
kimi qəbul edilir və bu səbəbdən tədbirlərimizdə
iştirak etməkdən və hər hansı bir dəstək
verməkdən imtina edirdilər. Bütövlükdə, ictimaiyyətdə QHT
fəaliyyəti haqqında təsəvvürlər məhdud
idi. Təbii ki, belə şəraitdə
effektiv çalışmaq, cəmiyyət üçün zəruri
olan işləri uğurla yerinə yetirmək çox çətin
idi.
Amma buna
baxmayaraq Azay Quliyev, Qadın və İnkişaf Mərkəzinin
sədri Elmira Süleymanova (indiki ombudsman) və SECA beynəlxalq
fondunun prezidenti Rövşən Xəlilov Prezident Heydər
Əliyevlə birlikdə 1999-cu ilin noyabr ayının 17-19-da
keçirilən ATƏT-in İstanbul sammitində iştirak
etdilər. Halbuki o zaman QHT rəhbərlərinin
Prezidentlə birlikdə onun təyyarəsi ilə səfərə
getməsi təsəvvür olunası deyildi. Lakin ulu öndər vətəndaş cəmiyyətinə
göstərdiyi diqqəti bu addımı ilə bir daha
nümayiş etdirdi. Bu azmış kimi, sammitdən
qayıdandan sonra Prezident Aparatında keçirilən
müşavirədə ulu öndər həmin şəxslərə
çıxış üçün söz də verdi. Əslində bununla Heydər
Əliyev vətəndaş cəmiyyətinə və QHT-lərə
açıq dəstəyini bildirmiş, cəmiyyətə və
məmurlara özünəməxsus mesaj vermişdi.
Heydər
Əliyev istəyinə nail oldu. Bundan sonra vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının üzünə
bağlanan qapılar açıldı və QHT-lərin
qarşısında fəaliyyət üçün geniş
imkanlar yarandı. Ölkədə QHT
sektoruna olan münasibət və yanaşma müsbət mənada
xeyli dəyişdi, QHT hərəkatının yeni bir
inkişaf mərhələsi başlandı. QHT-lərin
fəaliyyətinə təkcə Bakıda yox, Azərbaycanın bütün
şəhər və rayonlarında sözün əsl mənasında,
“yaşıl işıq” yandırıldı.
2000-ci ildə
isə “qeyri-hökumət
təşkilatı” termini ilk dəfə olaraq Azərbaycan
qanunvericiliyinə gətirildi və Milli Məclis tərəfindən
“Qeyri-Hökumət Təşkilatları” (İctimai Birliklər
və Fondlar) haqqında yeni qanun
qəbul edildi. Elə həmin ildə Milli Qeyri-Hökumət
Təşkilatlarının Forumu hökumətin, BMT
İP və Dünya Bankının
texniki və təşkilati dəstəyilə “Yerli
QHT-lərin İnkişaf Proqramı” layihəsinin icrasına
başladı. Məhz bu layihənin nəticəsində
ölkə QHT-lərinin dəqəq statistikası,
ehtiyacları, güclü və zəif tərəfləri
öyrənildi, həmçinin
respublikanın 5 regionunda (Əli Bayramlı, Mingeçevir,
Şəmkir, Qəbələ, Quba) Regional QHT-lərin Resurs və
Təlim Mərkəzi, 53 rayonunda isə QHT-lərin Əlaqələndirmə
Mərkəzləri yaradıldı.
QHT-lər bu dövrdə milli proqram və layihələrin
hazırlanması və dəstəklənməsində
yaxından iştirak etdilər. 2001-ci ildə 15 müxtəlif sahə üzrə fəaliyyət
göstərən işçi qrupun hər birində 3 təşkilat
olmaqla, 45 QHT “Yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi
inkişaf üzrə Dövlət Proqramının
hazırlanmasına öz
töhfəsini verdi.
2002-ci ildə
isə məqsədyönlü şəkildə “Anti BTC”
kampaniyası başlamış dünyanın 30-dan çox
ölkəsini əhatə edən 64 xarici QHT-nin fəaliyyətini
neytrallaşdırmaq məqsədilə Milli QHT Forumu “BTC-yə
dəstək və monitorinq beynəlxalq ictimai koalisiyası”nı təsis etdi.
O da qeyd olunmalıdır ki, bu illər ərzində ictimai sektor üçün mühüm olan məsələlər barədə hökumətlə daim müzakirələr aparılaraq, QHT sektorunun inkişafı üçün dövlət proqramının layihəsi hazırlanmış, yüzlərlə seminar və təlimlər keçirilmiş, bu təlimlərdə iştirak edən QHT təmsilçilərinin bilik və səriştəsi xeyli artırılmışdı.
Digər tərəfdən ulu öndər Heydər Əliyev QHT nümayəndələrini Prezidentin yanında Əfv məsələləri Komissiyası, Prezidentin yanında Sahibkarlar Şurası və s. bu kimi bir sıra nüfuzlu dövlət qurumlarına üzv təyin etməklə bir daha vətəndaş cəmiyyətinə verdiyi önəmi, vətəndaşların qərar qəbulunda yaxından iştirakını təmin etmək istəyini bir daha nümayiş etdirdi.
Ümumiyyətlə, 2000-2003-cü illərdə QHT-lərin konkret sahələr üzrə ixtisaslaşması prosesi tam başa çatdı. Onlar ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu, demokratik və hüquqi dövlətin formalaşması, Azərbaycanın dünya birliyinə inteqrasiyası, insan haqlarının qorunması, sosial və iqtisadi islahatların aparılması, qaçqın və məcburi köçkün problemlərinin həll edilməsi, elm, təhsil və mədəniyyət sahəsindəki boşluqların aradan qaldırılmasına yardım etməklə 24 fəaliyyət istiqamətini əhatə edə bildilər.
2003-cü ildə “Hüquqi şəxslərin Dövlət Qeydiyyatı və Dövlət Reyesteri Haqqında” qanunun qəbul edilməsi isə QHT hərəkatında yeni bir canlanmaya və QHT-lərin qeydiyyatının asanlaşdırılmasına səbəb oldu.
Əlbəttə, Heydər Əliyevin vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu sahəsində gördüyü işləri onun cismən yaşadığı zaman çərçivəsilə məhdudlaşdırmaq mümkün deyil. Ən azı, ona görə ki, hər bir sahədə olduğu kimi, vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı sahəsində də başlanan yol bu gün hörmətli Prezidentimiz cənab İlham Əliyev tərəfindən yeni şövqlə və yeni enerji ilə davam etdirilir, vətəndaş cəmiyyətinin güclənməsi üçün çox ciddi addımlar atılır. Ulu öndərin ideyaları və arzuları həyatda öz təsdiqini tapır, onun şəxsi nümunəsi, vətənpərvərliyi, zəngin dövlətçilik təcrübəsi müasir Azərbaycan gəncliyi üçün əsl örnəyə çevrilir.
AQİL
525-ci qəzet.- 2014.- 15 mart.- S.30.