Şeirimizin qəm pərvanəsi
“Mənəm ki, qafiləsalari-karivani qəməm,
Müsafiri-rəhi-səhrayi-möhnətü
ələməm...”
Şübhəsiz ki, Füzuli qəmi böyük fəlsəfi
məna kəsb edir. O təkcə öz qəmindən əzab çəkmir,
zəmanəsini qəm dəryasına qərq olmuş
görür. Ona görə də şair özünü
dünyanın qəm karvanının sarvanı –
başçısı, yol göstərəni hesab edirdi:
Olsaydı
məndəki ğəm Fərhadi-mübtəladə,
Bir ahilə verərdi min Bisütuni badə.
Versəydi
ahi-Məcnun fəryadımın sədasın,
Quşmu qərar edərdi başındaki yuvadə?
Fərhadü
zövqi-surət, Məcnunu seyri-səhra,
Bir rahət içrə hər kəs, ancaq mənəm
bəladə.
Ahı ilə fələkləri yandıran,
ayrılığın zülmət yollarını
işıqlandıran, ayrılıq gecəsinə
çıraq yandıran Füzuli, əlbəttə, quru
çör-çöpün içində olan ancaq öz
ahı ilə bunları yandırmağa gücü
çatmayan bülbülə istehza etməkdə haqlıdır. Bütün
ömrünü Bisütun dağını çapmağa həsr
etmiş Fərhad isə Füzuli çapında bir aşiq
olsaydı, öz ahı ilə nəinki bir Bisütun
dağını, minlərlə belə dağı
darmadağın edərdi. Yaxud
başında quşlar yuva salacaq dərəcədə sakit
olan və ah-əfğan etməyən, üstəlik bununla
öyünən Məcnun Füzuli lirik qəhrəmanının
gecələr xalqı oyadan əfğanından utanıb həya
et-məli, bir daha onun qarşısında özünü
aşiq adlandırmamalıdır. Bəli,
Füzulinin lirik qəhrəmanı öz sələfləri
ilə beləcə rəqabət aparır və qalib gəlir.
Maraqlı
poetik priyomlardan biri də – sələf-aşiqlərin etmədiyi
hərəkətlərə işarə yolu ilə Füzuli
lirik qəhrəmanının üstüörtülü
şəkildə bunlara qadir olmasını irəli sürməkdir:
Qurutmuş
qaliba şövq odu Fərhadın gözü yaşın,
Ki gər axsaydı, ləl eylərdi Bisütun
daşın.
Bəla yolunda
qovğayə qaçan məntək doyar Məcnun, –
Qaçan olmaz durantək, yey bilür hər kimsə
yoldaşın.
Füzulinin
göz yaşı nəinki Bisütun kimi bir dağın
daşlarını lələ döndərməyə
qadirdir, üstəlik, onun özü elə bir bəla
dağına çevrilmişdir:
Sirişkim
al, bağrım parə – bir kuhi-bəlayəm kim,
Həmişə laləvü ləl ilə rəngindir
içim, daşım.
Məcnun bəla yolunda qovğaya dözmədiyi
üçün səhraya qaçmış, Füzuli isə
bir “kuhi-bəla” kimi yerində duraraq bəlalara sinə gərmişdir. Qaçanla yerində duran
isə bir ola bilməz. Deməli,
Füzulinin lirik qəhrəmanı Məcnundan daha
dözümlü, daha dəyanətli, göz yaşları
şövqdən qurumuş Fərhaddan daha qanlı göz
yaşı tökəndir. Bu qanlı göz
yaşlarının daşı ləl eylədiyi hallar da az deyildir:
Eşigin
daşını qan ilə yudu çeşmi-tərim,
Bəs ki pakəm, daşı ləl eylədifeyzi-nəzərim.
Özü də bu, təkcə qanlı göz
yaşlarının şiddətindən,
qatılığından deyil, həm də aşiqin pak,
müqəddəs, saf olduğu üçün, Tanrı
yanında halal sehrə icazəsi olması – qara daşı ləl
eyləməyə qüdrəti çatdığı ilə
bağlıdır.
Füzulinin qələmi – sehirli fırçası təkcə
psixologiyaların və vəziyyətlərin təsviri ilə
kifayətlənmir; bir sıra hallarda heyrətamiz təbiət
lövhələri yaradaraq, oxucunun estetik zövqünü
oxşayır.
Özünəqədərki klassik poeziyadan fərqli olaraq
Füzuli peyzajı daha yüksək sənətkarlığa
malikdir və dərin fəlsəfi məzmun xüsusiyyətləri
ilə seçilir:
Seyr qıl,
gör kim gülüstanın nə
abü tabı var,
Hər tərəff min sərvi-sərsəbzü
güli-sirabı var.
Pəngeyi-bərgi
–çinar etmiş mühəyya şanələr,
Anlamış guya ki, sünbül kailinin tabı var.
Rahət
üçün fərş salmış səbzeyi-tər
gülşənə,
Nərgisin görmüş gözün məxmur,
sanmış xabı var.
Bulunur hər
dərdə istərsən gülüstanda dəva,
Höqqəsində qönçənin guya şəfa
cüllabı var.
Güldü
gül, açıldı nərgis, lalə doldu jalədən,
Ey xoş
ol kim, işrətü eyş etməyə
əsbabı var.
Qalib
olmuş xəlqə zövqi-seyri-gülşən, guyiya
Çəkməyə xəlqi bənəffşə zülfünün
qüllabı var.
Gər
Füzuli meyli-gülzar etsə fəsli-gül nola,
Eyş üçün xunabeyi-dildən şərabi-nabı
var.
Füzuli
sənətinin qayəsinə uyğun olaraq, burada sadəcə
təbiət təsviri yoxdur; əslində bu, bir fondur,
kontekstdir, əsl mətləb bu fonda yenə
də məhəbbət problemini qoyub həll etmək, onun
yeni bir təzahür formasını üzə
çıxarmaqdır. Birinci beytdə Füzuli
lirik qəhrəmanı gülşən seyrinə
çağırır, hər tərəfin yaşıla-ala
büründüyünü nəzərə
çatdırır. Bundan sonra isə
mürəkkəb poetik fiqurlar təbiət kontekstində
şairin dili ilə sanki canlanır, əyani bir rəsın əsərinə
çevrilir. Məlum olur ki, çinar
yarpaqları ona görə daraq kimi diş-diş olmuşlar
ki, sünbülün telində düyünlər olduğunu
anlamışlar və onu daramağa
hazırlaşmışlar. Təravətli
yaşıllıq isə nərgizin gözünü xumar
görüb, onun yuxulamaq istədiyini güman edərək,
yerə yaşıl döşək salmışdır.
Hər dərdə dərman tapılan
gülüstanda qönçənin də şehi şəfa
şərabı kimidir. Gülün güldüyü, nərgizin
açıldığı, lalənin şeh ilə
dolduğu belə bir zamanda eyş-işrətə dalmaq,
gülüstanda rahatlanmaq üçün əlində bəhanəsi
olan nə qədər xoşbəxt imiş!
Füzuli yaz fəslinin belə bir gözəl
çağında xalqın gülşən seyrinə
çıxmasının səbəbini – bənövşə
saçının halqası ilə izah edir. Əgər bu
halqa olmasaydı, xalqı nə ilə gülşənə tərəf
çəkmək olardı?
Məqtə
beyt təkcə təbiət təsvirini yekunlaşdırmaqla
kifayətlənmir, həm də aşiqin əhvalı ilə
təbiət arasında bir oxşarlıq, onların
münasibətlərində bir bəhanə görür:
gül fəslində Füzulinin gülzara meyl etməsində
təəccüblü bir şey yoxdur – bir beyt əvvəlki
fikrə bir də qayıdılır və eyş-işrət
etməyə bəhanələri olanlara verilən xoşbəxt
adı lirik qəhrəmana verilir. Füzulinin
eyş-işrət üçün “əsbabı” – bəhanəsi
odur ki, onun ürək qanından al şərabı var və
bu şərabla gülzarda eyşə dalmaq çox
xoşdur.
Beləcə, xalq arasında deyildiyi kimi, Füzuli “hərləyib-fırlayıb”
yenə də öz aşiqliyini, ürək qanı içməyini
poetik tərənnüm obyektinə çevirmiş olur.
Füzulinin sehirli qələmini bədii təzadlarsız
təsəvvür etmək çətindir. Bu da təbiidir,
axı sehrin özü – halal və ya haram olmasından
asılı olmayaraq, təbiət hadisələrinə, adi,
gündəlik məişətimizə
sığışmayan, onunla təzad təşkil edən
bir hadisə, prosesdir. Deməli,
özlüyündə təbiiliklə təzad təşkil
edən sehrin, möcüzənin əsasını da bədii
təzad təşkil etməlidir və bu, onun ən yüksək
təzahür forması olmalıdır. Füzuli
şeirində də bədii təzadın çox möhkəm
mövqeyi vardır. Bunlar müxtəlif səviyyələrdə,
müxtəlif üsul və vasitələrlə gerçəkləşdirilsə
də, son məqsəd, amal birdir: oxucunu heyrətləndirmək
və bu sözləri yaza bilən bir adamın adi adam, sıradan bir şəxs ola bilməyəcəyinə
inandırmaq, bununla da hər bir bəşər
övladının ali məqsədi olan özünütəsdiqə
nail olmaq:
Mənim kim, bir ləbi-xəndan üçün
giryanlığım vardır,
Pərişan türrələr dövründə sərgərdanlığım
vardır.
“Ləbi-xəndan”
– gülən dodaq üçün ağlayan Füzuli bədii
təzad yaradır, ancaq elə ikinci misradaca dissonansdan – təzaddan
assonansa – uyğunluğa keçərək,
dağınıq saçların ətrafında avara
qalması ilə təzadın universal bir açar
olmadığı, panaseya olmadığı fikrini irəli
sürür və bədii əsərdə təsvir vasitələrinin
zənginliyinin əsərin məziyyəti olması fikrini irəli
sürmüş olur.
Bəzən
Füzuli təzadı o qədər mürəkkəb və
dolaşıq olur ki, nəyin təzad, nəyin uyğunluq
olduğunu aşkar etmək oxucu və tədqiqatçı
üçün müşkül bir işə çevrilir:
Şeyxlər
meyxanədən üz döndərərlər məscidə,
Bitəriqətlər
gərək kim, doğru yoldan azələr.
Əvvəlcə
oxucu çaşbaş qalır: şeyxlər niyə gərək
meyxanadan məscidə üz döndərsinlər və
şeyxlərin ümumiyyətlə, meyxanada nə işi var
idi ki, hələ bir oradan məscidə üz döndərəydilər?
Bir qədər düşüncədən sonra
məlum olur ki, şeyxlər meyxanada heç
olmamışlar, ona görə də, meyxanaya
çatmamış üzlərini çevirərək məscidə
doğru yönəlirlər; deməli, meyxanaya girmədikləri
üçün onlar “bitəriqətlər” – yolsuzlardır.
Çünki ancaq meyxana yolu həqiqi yoldur.
Bitəriqətlər – yolsuzlar isə doğru
yoldan azmalı, meyxanadan üz çevirərək məscidə
üz tutmalıdırlar.
Bəzi
hallarda Füzuli bədii təzadının məqsədi –
oxucunu maarifləndirmək, onun yanlış başa
düşdüyünü aydınlaşdırmaq, hər
şeyi olduğu kim başa salmaqdır:
Çaklər
göysümdə sanmın kim,
açıbdır tiği-eşq
Könlümün şəhrinə mehrin girməyə
dərvazələr.
Aşiqin
köksünün parçalandığını görən
kənar müşahidəçilərin ona yazığı
gəlir; bu isə aşiqi qəzəbləndirir və hər
şeyi öz adı ilə adlandırmağı lazım
bilir: bunlar sinənin yaraları – yarıqları deyil; sadəcə
olaraq, eşq qılıncı məhəbbətin girməsi
üçün aşiqin sinəsində bir neçə
darvaza açmışdır.
Bu da bir təzaddır
ki, qəmzə oxu ilə yıxılmış aşiqdə
yara nəzərə çarpmır:
Nə kəmandarsan,
ey məh ki, atıb qəmzə oxun,
Yıxdığın seyddə nə zəxm, nə
peykan görünür.
Təzadən
bir təzahürü də formal məntiqin qayda-qanunlarının
aşiq-məşuq münasibətləri arasında qüvvədən
düşməsi, fəaliyyət göstərməməsidir:
Derəm,
əhvalımı cananə qüam ərz, vəli,
Görə bilmən özümü, onda ki, canan
görünür.
Heç
olmasa, ömründə bircə dəfə sevən adam bilir ki, sevgili ilə görüş
qabağı adam ona demək üçün çoxlu
sözlər hazırlayır, özlüyündə dil-dil
ötür, ancaq sevgilini görən kimi sanki dili tutulur,
öz halı haqqında heç nə deyə bilmir.
Füzuli həmin təbii vəziyyəti fəlsəfi cəhətdən
mənalandırır; aşiq ona görə öz əhvalını
canana ərz qıla bilmir ki, cananı gördükdə
özü-şəxsiyyəti yaddan çıxır; təsəvvüf
fəlsəfəsi ilə ifadə edəsi olsaq, özü də
canana çevrilir və məcnunun məşhur:
Gər mən mən isəm, nəsən sən, ey yar?
Vər sən sən isən, nəyəm məni-zar?!
irfani
sillogizmi özünün bütün qüvvəsilə
gözlərimiz qarşısında təzahür edir.
Füzulinin halal sehrinin amalı, məqsədi nə idi
bəs?
Buna
şairin özü birmənalı şəkildə cavab
verir; məlum olur ki, bütün bu ciddi-cəhdin, zəhmətlərin
səbəbi – dünyada bir yaxşı ad qoymaq, ölməzlik
mərtəbəsinə çatmaq imiş:
Qərəz
bir ad imiş aləmdə, mən həm eylərəm bir ad,
Bihəmdillah,
Füzuli, rindü rüsvalıqda məşhurəm.
Demək, Allah istedadı və qabiliyyəti, əməksevərliyi,
yazıb-yaratmaqdan usanmamağı insana ona görə
veribmiş ki, o, özündən sonra dünyada yaxşı
bir ad qoyub getsin. Ancaq bu, hələ hamısı deyildi.
Yaxşı ad qoyub gedənlər ölməz
hesab olunurdular. Hətta böyük Nizami deyirdi ki:
Özüntək
diri bil məni cahanda,
Mən də canlanaram sən canlananda.
Belə çıxırdı ki, sənin
sözünü, əsərini dünyada nə qədər
oxuyan varsa, sənə ölüm yoxdur;
ölümsüzlüyün sirri – həmən sözün
ölməzliyi ilə üst-üstə
düşürdü. Bəlkə, sözün magik qüvvəsindən
bu qədər maksimum dərəcədə istifadə elə
bununla bağlı idi? Müasir dövrdə
Nizami, Füzuli çapında sənətkarların
yetişməməsi, bəlkə, sözün ölməzlik
gətirməsinə bu qədər fanatikcəsinə
inamın olmamasında idi? Axı insan bir
şeyə çatacağına yüz faiz əmin olduqda,
onun bu məqsədə doğru hərəkətlərində
adi insanın hərəkətlərindən qat-qat artıq
enerji və qabiliyyət əmələ gəlir. Məgər müsəlman orduları dünyanın
yarısını elə bu cür inamla ələ keçirməmişdilərmi?
Ölən cənnətə gedirdi və cənnət də
elə bir yer idi ki, bu dünyadakı həyatı onun bir cilvəsi
ilə belə müqayisə etməyə dəyməzdi! Deməli,
amal uğrundı ölüm – həyatdan qat-qat qiymətli
idi! Həyatın davamı ölümdən sonra
daha gözəl idisə, bu ölümü sevinclə qəbul
etməkdə nə uyğunsuzluq var idi?!
Eyni sözü Yaxın və Orta Şərqin
böyük sənətkarları barədə də demək
mümkündür. Çağdaş insana yaxınlaşan
bütün dühasına və ayıqlığına
baxmayaraq, Nizami də, Füzuli də inanırdı ki, bədii
sözün qüdrəti ilə ölümsüzlüyə
çatmaq mümkündür və bu yolda mümkün olan və
olmayan hər şeyi edirdilər. Hətta
indinin özündə də insanlar dini-əxlaqi dəyərlərdən
daha çox, dünyada yaxşı bir ad qoymaq haqqında
düşünürlərsə, orta əsr insanının
bu cür düşünməsində heç bir qeyri-təbii
şey olmasın gərək.
Ney kimi, hərdəm
ki, bəzmi-vəslini yad eylərəm,
Ta nəfəs
vardır quru cisınimdə, fəryad eylərəm.
Ruzi-hicrandır,
sevin, ey murği-ruhim kim, bu gün
Bu qəfəsdən mən səni, əlbəttə,
azad eylərəm.
Vəhm
edib ta salmaya sən mahə mehrin hiç kim,
Kimə yetsəm, zülmü cövründən ona dad
eylərəm.
Qan
yaşım qılmaz vəfa, giryan gözüm israfına,
Bunca kim, hərdəm ciyər qanından imdad eylərəm.
İncimən
hər necə kim, əğyar bidad eyləsə,
Yar cövriçün, könül, bidadə mötad
eylərəm.
Bilmişəm,
bulman visalın, leyk bir ümmid ilə
Gah-gah öz xatiri-naşadımı şad eylərəm.
Lövhi-aləmdən
yudum əşk ilə Məcnun adını,
Ey
Füzuli, mən dəxi aləmdə bir ad eylərəm!
Qızdırılmış və gözə çəkilərək
onu kor edən odlu bir mildir. Bu mili çəkən
isə aşiqin qeyrəti, onun şəxsiyyəti, başqa
gözəllərə qarşı
qısqanclığıdır.
Sürdü
Məcnun növbətin, şimdi mənəm
rüsvayi-eşq,
Doğru derlər, hər zaman bir aşiqin
dövranıdır.
Ancaq təbii ki, Füzuli incə ruhlu bir sənətkar kimi yalnız özünün ad çıxarmasının oxucu tərəfindən xudpəsəndlik, özünü göstərmək kimi anlaşılacağından da ehtiyat edir və bundan özünü sığortalayır, əslində, xudnümaların – özünü gözə soxmaq istəyənlərin ondan əvvəlki aşiqlərin olduğunu nəzərə çatdırır:
Vamiqü Fərhadtək rüsvayə qılmın nisbətim,
Bir fəqirəm, sanmamz ol xudnümalərdən məni.
Demək, Vamiq ilə Fərhadm eşqdən, rüsvayçılıqdan məqsədi yalnız özünü göstərmək olmuş, əslində, özünə məhəbbət səviyyəsindən yuxarı qalxmamışdır. Füzulinin lirik qəhrəmanı isə bu cür hisslərdən uzaqdır, fəqirlik mərtəbəsini xudnümalıqdan daha yüksək tutur. Dörd yüz ilin tamamında Füzulinin xələfı Əliağa Vahid qələmində həmin obraz-ideya bu şəkildə bədii təcəssümünü tapacaq:
Etibar olmaz özün göstərən aşiqlərdə,
Əhsən ol aşiqə, cananını pünhanı sevir.
Klassik ədəbiyyatda prioritetə – xronoloji cəhətdən birinciliyə verilən yüksək önəm də Füzulini qorxutmur; o, özündən əvvəl gələn aşiqlərin xronoloji öncüllüyünü də öz xeyrinə şərh edə bilir:
Mənə zaman ilə Məcnun müqəddəm olsa nola,
Oyunda şah bərabər degil piyadə ilə.
Mənəm müdərrsi-elmi-cünun, qanı Məcnun,
Ki bərmurad ola dövrümdə istifadə ilə.
Burada Füzulinin hisslərinin merkantilizmindən, Məcnun adı qarşısında, bu adın ölməzliyi hüzurundakı qısqanclığından, bəlkə bir az da kəskin desək, paxıllığından danışmaq olar. Ancaq başlıca mətləb – Məcnunun adını göz yaşı ilə dünyadan yuyaraq, öz adını onun yerinə yazmaqdan ibarətdir. Və bu babətdən Füzuli heç nədən çəkinmir; məqsədinə doğru irəliləyərkən bütün vasitələri məqbul sayır. Bəzən ümidsizliyə qapılır, bəzən riya və hiyləyə əl atır, ancaq son məqsədə çatmaq uğrunda yorduğu yollardan bir an belə geri çəkilmir. Əlbəttə, Füzuli müqəddəsliyinə “riya və hiylə” sözləri yaraşmaz, ancaq şairin lirik qəhrəmanının bu hərəkətini necə izah etmək olar?
Vəhm
edib ta salmaya sən mahə mehrin hiç kim,
Kimə yetsəm, zülmü cövründən ona dad
eylərəm.
Məşuqənin
zalım və cəfakar olduğunu hər yetənə elan
etməkdə lirik qəhrəmanın məqsədi – növbəti
aşiqləri onun zülmündən xilas etmək deyil, bəlkə
onları qorxutmaq yolu ilə heç kimin ona aşiq
olmamasına nail olmaqdır. Bəlkə heç yazıq məşuqə
o qədər də zalım və cəfakar deyil; sadəcə
olaraq aşiqin qısqanclığı üzündən məhəbbət
aləmində bu cür qələm verilir! Və
səbatsız aşiqlər də təbii ki, qorxub geri
çəkilir, Füzulinin lirik qəhrəmanı öz məhəbbəti
ilə meydanda tək qalır. Ancaq Füzulinin lirik qəhrəmanı
təkcə öz sevgilisinə qarşı
qısqanclığı ilə seçilmir; sevgilisinə
münasibətdə özünə qarşı da ciddi
qısqanclıq göstərir və bunu da “qeyrət”
adlandırır; necə ki, indinin özündə də həmin
sözün bu mənada işlənməsi o qədər də
nadir hadisə deyildir:
Ey
Füzuli, baxmayam ta qeyrə, hər xunin müjə
Atəşin
bir mildir kim, çeşmimə qeyrət
çəkər.
Aşiqin
başqasına baxmaması üçün, daha doğrusu,
baxsa belə, görməməsi üçün hər bir
qanlı kirpik əslində kirpik deyil, qızarıncaya qədər
Məni
saqınma, Füzuli, qəm içrə Məcnuntək,
Ki mən ziyadəyəm ondan qəmi-ziyadə ilə.
Zaman baxımından Məcnunun Füzulidən əvvəl
gəlməsi – şahmat oyununda piyadanın şahdan əvvəldə
durması kimi bir şeydir; yəni məhəbbət səhrasında
Məcnun piyadadırsa, Füzuli şahdır və piyada həmişə
şahdan öndə durmalıdır. Buna görə də,
təbiidir ki, dəlilik elminin müəllimi də
Füzulidir və Məcnun tələsib dünyadan tez getməsəydi,
bu elmin sirlərini Füzulidən öyrənər,
cünunluqda daha da kamilləşərdi. Başqa bir tərəfdən,
qəm içində, qəm aləmində də Füzuli Məcnundan
üstündür; əgər Məcnun dövründə aləmdə
olan qəmlər müəyyən bir miqdarda idisə,
Füzuli dövründə bu qəmlər daha artmış və
uyğun olaraq, qəm yükü daşımaq
baxımından Füzuli Məcnundan artıq olmuşdur.
Füzuli şeirinin sehri onun SÖZünün qənirsiz
hüsnündədir. Füzuli sözü dərin mənalar xəzinəsi,
gözəlliklər gülşənidir. O, elə bir
nur dəryasıdır ki, səhərləri günəşdən,
gecələri aydan süslənir. Füzulinin qəlbi
günəş kimi, zəkası ay kimi SÖZləri isə
günəşlə ayın sevgisindən doğmuş
möcüzədir.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2014.- 15 mart.- S.25.