Elşad Ərşadoğlu:
“Özümü şeirdə daha yaxşı ifadə edə
bilirəm”
“YAZARIN ÖZÜNƏ
İRONİYA BACARIĞI ÇOX YAXŞI HALDIR”
Müsahibimiz gənc şair Elşad
Ərşadoğludur. Elşad Ərşadoğlu 1986-cı ildə
Füzuli rayonunun Yağlıvənd kəndində anadan olub.
1993-cü ildən ailəsi ilə birlikdə məcburi
köçkün kimi İsmayıllı rayonunun Quşencə
kəndində məskunlaşıb. 2004 –cü ildə
Bakı Dövlət Universitetinin (BDU) filologiya fakültəsinə
daxil olub. Həqiqi hərbi xidməti başa
vurduqdan sonra BDU-da magistratura təhsili alıb. 2012-ci ildən Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyində çalışır. Həmsöhbətimiz
bədii yaradıcılıqla XX-əsrin 90-cı illərinin
sonlarından məşğul olur. İlk
şeiri 2002-ci ildə “İnam Yolu” qəzetində çap
olunub. Həmin vaxtdan şeirləri AYB-nin mətbu orqanları
olan “Ədəbiyyat” qəzetində, “Azərbaycan” və
“Ulduz” jurnallarında, eləcə də ədəbiyyatyönlü
digər qəzet, jurnal və almanaxlarda, ədəbiyyat
internet portallarında müntəzəm şəkildə nəşr
olunur. 2007-ci ildə “Yarsan mənim ürəyimi...”, 2010-cu ildə isə “Kələfin ucu”
adlı şeirlər kitabları işıq üzü
görüb. 2008-2010-cu illərdə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi ilə Yazıçılar Birliyi tərəfindən
yaradılan Gənc Ədiblər Məktəbinin məzunu
olub. Prezident təqaüdçüsüdür.
2013-cü ildə Gənclər və İdman
Nazirliyi tərəfindən ədəbiyyat sahəsindəki
xidmətlərinə görə “İlin gənci”
mükafatına layiq görülüb. 2009-cu
ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü, 2014-cü ildən isə Birliyin Gənclər
Şurasının sədridir. Söhbətimizin
mövzusu, təbii ki, ədəbiyyatdır.
–Yaradıcı
insanlara verilən ənənəvi sualla başlamaq istəyirəm.
Ədəbiyyat sənin üçün nədir?
– Ədəbiyyat mənimçün nəfəslikdir. Həyatda
çətinliklərlə, haqsızlıqlarla
qarşılaşanda, yaşamaqdan yorulduğum anlarda elə
bilirəm ki, boğuluram, yaşamağa havam çatmır.
Və bu zaman ədəbiyyat köməyimə
gəlir, yazıram, yaza bilməyəndə isə nəsə
oxuyuram. Bununla da sanki, ruhum təmiz hava
alır, təzələnir, daxilən dincəlirəm. Özümdə yaşamağa yeni güc
tapıram.
– Bədii
yaradıcılığa marağın necə və nə
vaxtdan yaranıb? Ailənizdə səndən
başqa yazar var?
– Şeir yazmağa 12 yaşımdan
başlamışam, amma ədəbiyyata marağım lap
kiçik yaşlarımdan yaranıb. Və bu marağı
da ilk dəfə məndə yaradan rəhmətlik babam olub.
Onun təhsili yox idi, sıradan bir kəndli idi,
amma yaddaşı çoxlu sayda nağıl, dastan, rəvayət,
bayatı və sair xalq yaradıcılığı nümunələri
ilə zəngin idi. Təsəvvür elə
ki, “Koroğlu” dastanının bütün qollarını
bilirdi. Ağlım söz, ürəyim
hiss kəsən gündən babam o “incilər”i mənə dəfələrlə
danışıb, misra-misra yaddaşıma, ruhuma
köçürüb. Beləcə, ilk dəfə
ədəbiyyatı babam sevdirib mənə. Sonra isə,
orta və ali məktəbdə oxuduğum
vaxtlar mənə dərs deyən müəllimlərim. Qaldı ki, ailədə məndən başqa
yazarın olub olmamasına, kiçik qardaşım şeir
yazır hərdən, bu onda pis də alınmır. Hətta bəzən çap olunmaq fikrinə də
düşür, amma hələ ki, ədəbiyyatla ciddi
şəkildə məşğul olmur.
– Niyə
nəsr yox, məhz poeziya? Kitablarından danışaq...
– Niyə
nəsr yox, məhz poeziya? Kitablarından
danışaq... – Mənə elə gəlir ki, hər bir
yazar özünü ədəbiyyatın hansı sahəsində,
janrında tapa və daha yaxşı ifadə edə bilirsə
o sahədə yazmalıdır. Bu
baxımdan, hesab edirəm ki, mən özümü şeirdə
daha yaxşı ifadə edə bilirəm. Qaldı ki, kitablarıma “Yarsan mənim ürəyimi”
adlanan ilk kitabım 2007-ci ildə mən tələbə olarkən,
gözəl şairlərimiz Musa Yaqubun ön sözü,
Maarif Soltanın redaktorluğu ilə nəşr olunub. İkinci kitabım “Kələfin ucu” isə 2010-cu
ildə Bakı Dövlət Universitetində mənə dərs
demiş dəyərli ziyalılarımız Vaqif
Sultanlının ön sözü, Arif Əmrahoğlunun
redaktorluğu ilə işıq üzü görüb.
– Yaradıcılığında
daha çox hansı mövzulara üstünlük verirsən?
–Ən çox sevdiyim və müraciət etdiyim
mövzu fəlsəfi mövzudur, xüsusilə ədəbiyyatın
əbədi və əzəli mövzusu olan ölüm-həyat
fəlsəfəsi. Sufizm və hürufiliyi çox sevirəm.
Bu cərəyanlarının təsiri bir
çox şeirlərimdə bu və ya digər dərəcədə
özünü göstərir. Bəzi
şerlərim isə birbaşa sufilik və hürufiliklə
bağlıdır. Bununla yanaşı,
sevgi və təbiət mövzularında da çox şeirlərim
var. Lakin sevgi şeirlərimin də bir çoxunu birmənalı
şəkildə sevgi şeiri hesab etmək olmaz,
çünki həmin şeirlərin bəziləri daha
çox real insana olan məhəbbət yox, platonik eşq,
ilahi sevgi haqqındadır.
–
Maraqlıdır, belə gənc yaşda sufi,
hürufi şeirlərə – klassik irsə maraq necə
yaranıb?
– İlk dəfə sufizmin mahiyyətini mənə
başa salan və sevdirən Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsində mənə dərs
demiş müəllimim Arif Əmrahoğlu olub. Arif müəllim
bunu Rumi, Yunis Əmrə, Əhməd Yəsəvi kimi sufizm nəhənglərinin
yaradıcılıqları əsasında edib. Digər bir müəllimin rəhmətlik Bəxtiyar
Məmmədzadə isə bu sevgimin daha da alovlanmasının
səbəbkarı olub. Bəxtiyar müəllim
klassik ədəbiyyatın, əruzun çox gözəl
bilicisi idi. Hər kəs üçün
adi olan mövzularda heç kəsin görə bilmədiyi
qeyri-adilikləri görə bilirdi. Ümumiyyətlə,
universitetdə çox dəyərli alimlər dərs deyib mənə.
Klassikaya marağım da onların sayəsində
yaranıb.
– Sərbəst
şeirlərin daha çox hansı mövzuları əhatə
edir?
– Mənə
doğma olan hər üç mövzuda – fəlsəfi, sevgi
və təbiət mövzularında sərbəst şeirlərim
var. Ancaq bunlar qafiyəli, müəyyən bir ritmə, ahəngə
tabe olan sərbəst şeirlərdir. Təəssüflər
olsun ki, bu gün bir çox yazarlar “sərbəst şeir”
adı altında sözlərin sistemsiz şəkildə
yan-yana düzüldüyü söz
yığınını nəzərdə tuturlar və
oxuculara təqdim edirlər. Əslində
isə, ədəbiyyat nəzəriyyələrində
deyildiyi kimi, sərbəst şeirin öz ritmi, ahəngi
olmalıdır. Ən əsası isə,
orada yeni fikir, poetik tapıntı olmalıdır. Yenə də təəssüflər olsun ki, bir
çox yazarlarımız həmin dərsliklərdən xəbərsizdilər,
şeirin nəzəriyyəsini bilmirlər.
– Ölümlə
bağlı silsilə şeirlərin var ki, bu şerlərdə
ölümə maraqlı ironik münasibət
özünü göstərir. Bu da sufilikdən
qaynaqlanır?
–
Ölüm mövzusu mənimçün həmişə
maraqlı olub. Düzdür, ədəbiyyat
tariximizdə ölüm mövzusuna bu və ya digər dərəcədə
müraciət etməyən şair tapmaq çətindir.
Xüsusilə də XX-əsrin 60-cı illərindən sonra
Ramiz Rövşən, Vaqif Səmədoğlu, Vaqif
Bayatlı, Rüstəm Behrudi kimi şairlərin
yaradıcılığında ölümlə bağlı
şerlərin gözəl nümunələrini görmək
olur. Amma mən də həmişə
çalışmışam ki, bu mövzuya qeyri-ənənəvi,
fərqli tərəfdən yanaşım. Təəssüf ki, bəziləri olur ki,
ölümlə bağlı şeirlərimi oxuyub mahiyyətinə
varmadan, elə ilk baxışdan ölüm sözlərini
görüb deyirlər ki, çox bədbin yazırsan,
sentimentalsan və sair. Əslində isə
həmin şeirlərdə bədbinlikdən əsər-əlamət
belə yoxdur. Ölümə, dərdə ironiya var. Məsələn,
Can alsa da
canlı olmur,
Çünki
o can ona qalmır.
Mən
satıram deyə almır,
Pis
öyrənib, müftə gəzir
– misralarında daha çox ölümü qəbul
etməmək, ona meydan oxumaq, ölümlə zarafat etmək,
məzələnmək,
Üstümüzə
dərd gələndə,
Köksümüzü
qəm dələndə,
Əl hər
yerdən üzüləndə,
Əlimizdən
tutur ölüm
– misralarında isə ölümü dərk
etmək cəhdi var. Yaxud da,
Bu gecə
zülmət bələnən,
Maskalanan,
cilvələnən,
Qapı-qapı
can dilənən,
Ölümə gülməyim gəlir.
Bu qəbildən olan şeirlərimdəki ölüm, ənənəvi
kədərli ölüm deyil, gülməli
ölümdür. Bu şeirlərdə sufilikdən
qaynaqlanan isə ölümə ironiya yox, onu dərk etmək,
anlamaq cəhdidir.
– Sənin
sevgi şeirlərində də bir ironiya hiss olunur. Bu nə ilə bağlıdır?
– Əvvəla, ironiya ilə bağlı onu deyim ki, ədəbiyyatımızda
ironiyaya sistemli şəkildə ilk dəfə Füzulinin
yaradıcılığında rast gəlinir. Bunun ən
bariz nümunəsi kimi də elə Füzulinin təxəllüsünü
misal çəkə bilərik. Bilirik ki,
füzuli sözünün mənası uzunçu, zəhlətökən
deməkdir. Təsəvvür elə,
nizami sözü şeir yazan, nəzm yaradan deməkdir,
füzuli isə zəhlətökən. Füzulinin
dövründə, hətta ondan neçə əsr sonra da
heç bir şair özünə bu cür təxəllüs
götürməzdi və götürmədi də. Füzuli yaradıcılığı ironik qatlarla zəngindir.
Təəssüf ki, bunlar haqqında indi
geniş danışmağa imkanımız yoxdur. Ancaq Füzulidən sonrakı şairlərin
yaradıcılığında bu ironiya qabarıq şəkildə
özünü göstərmir. Ayrı-ayrı
şairlərdə epizodik şəkildə rast gəlinir.
Məsələn, Seyran Səxavətin XX-əsrin 60-cı illərində
yazdığı gənclik şeirlərində, xüsusən
sevgi şeirlərində incə bir yumor, ironiya var. XX-əsrin
90-cı illərindən etibarən isə bu ironiya daha
güclü və sistemli şəkildə Salam Sarvanın və
Qulu Ağsəsin şeirlərində özünü
göstərir. Müasir dövrdə isə bir
çox şairlərin, xüsusilə gənclərin
yaradıcılığında bu hal geniş müşahidə
olunur. O cümlədən də mənim, artıq qeyd
etdiyim kimi həm ölümlə, kədərlə və
sairlə bağlı fəlsəfi şeirlərimdə, həm
də sevgi şeirlərimdə. İroniyaya şeirlərimdə
geniş yer ayırmağımın əsas səbəbi isə
odur ki, nədənsə, tərkibində, mayasında az da olsa yumor, ironiya olmayan ədəbiyyat mənimçün
bir qədər yorucudur. Hətta bu sevgi şeiri
olsa belə. Mənə elə gəlir ki,
xüsusən, yazarın özünə ironiya
bacarığı çox yaxşı haldır.
–
Hürufi şeirlər yazdığını dedin.
Füzulini başa düşdük, amma Nəsimi
yaradıcılığına vurğunluq tez-tez rast gəlinmir
gənclərdə...
–
Füzulini sevməyimə müəllimlərim səbəb
olublarsa, Nəsimini daha çox özüm sevmişəm. Nəsimi mənim ruhumun şairidir. Hələ
onun şeirlərini oxuyub mənasını tam
anlamadığım vaxtlarda da nəsə ruhuma qəribə
bir doğmalıq hiss edirdim onlarda. Nəsimi
insana müraciətlə deyir ki, əgər sən Allahı
görmək istəyirsənsə, bir reyhanı götür
qoxula, onun gözəl qoxusunda görəcəksən
Allahı. Nəsimini oxuyandan sonra həyatdakı
gözəllikləri və bu gözəlliklərdə
Allahı görməyə, insanları sevməyə
başladım.
– Adətən,
ədəbiyyatda şeir nəsrə keçid rolunu
oynayır. Sən necə, nəsrə keçmək
haqqında düşünürsənmi?
– Xeyr, hələ
ki, elə bir fikrim yoxdur. Poeziya mənim ruhumu
daha yaxşı ifadə edir.
– Bir dəfə
ədəbiyyat müzakirələrindən birində Əsəd
Cahangir sənin haqqında dedi ki, bu gün gənclərin
yaradıcılığında aqressiya baş alıb gedir,
amma Elşad Ərşadoğlunun şeirlərində bu hiss
olunmur. Bu nə ilə bağlıdır-
aqressiv şeirlərlə çox da uzağa getməyin
mümkünsüzlüyünü görməyinlə, yoxsa
ümumiyyətlə xarakterinlə?
– Ola bilər
ki, birinci amilin də rolu var, amma əsasən xarakterimlə
bağlıdır. Hədsiz dərəcədə
səbirli insanam və bu mənim şeirlərimə də
sirayət edir. Həttə ifrat səbirlilik
məndə bəzi hallarda biganəliyə gətirib
çıxarır. Hesab edirəm ki,
aqressiyadan uzaq, səbrli olmağımın əsas səbəbkarı
yenə də ədəbiyyatdır, oxuduqlarımın ruhuma
sakitləşdirici təsiridir, eyni zamanda ruhən sufizmlə
bağlı olmağımdır. Bəzən yazarlarda
aqressiyanı görəndə mənə qəribə gəlir,
fikirləşirəm ki, ədəbiyyatı oxuyub hiss edən
adam necə belə əsəbi, aqressiv ola
bilər axı. İstənilən halda əsəb,
aqressiya yaxşı xüsusiyyət deyil, məncə.
Ataların da misalı var ki, hirsli başda
ağıl olmaz.
– Bizdə stereotip kimi formalaşıb ki, şair, yazıçı cəmiyyətə nümunə olmalıdır. Bu fikrə münasibətin necədir? Səncə, bu doğru yanaşmadır?
– Xeyr, razı deyiləm bu fikirlə. Məncə, heç kim heç kimə nə nümunə olmağa, nə də kimdənsə nümunə götürməyə məcbur deyil. Ümumiyyətlə, bütün məsələlərdə məcburiyyətin əleyhinəyəm. Məncə, insan öz ruhunun, qəlbinin və ağlının diktəsi ilə hərəkət etməlidir.
– Səncə, ədəbiyyatla dolanmaq mümkündürmü? Səndə bu baxımdan vəziyyət necədir?
– Xeyr, özünü sırf ədəbiyyata həsr edib yaşamaq, maddi ehtiyaclarını qarşılamaq mümkün deyil. Açığını desəm, nədənsə, maddi baxımdan ədəbiyyatla yaşamağın o qədər də tərəfdarı deyiləm. Gələcəyim haqqında düşünməyə başladığım ilk vaxtlardan həmişə fikirləşmişəm ki, gələcəkdə elə bir işlə məşğul olum ki, şeirlərim dolanışıq, pul qazanmaq vasitəsinə çevrilməsin. Allahın və mənə kömək, dəstək olan insanların sayəsində bu istəyimə hələ ki, nail olmuşam. Bu işdə mənə kömək olan insanlar çox olub, onların hər birinə təşəkkür edirəm və onlardan Çingiz Əlioğlunun, Seyran Səxavətin, Vaqif Bəhmənlinin, Cahangir Məmmədovun, Yusif Şeyxovun adlarını xüsusi minnətdarlıqla qeyd etməyi özümə borc bilirəm.
– Son sualım: növbəti kitab çıxarmaq haqqında düşünürsənmi?
– Özümü nəyəsə məcbur etməyi sevmirəm, o cümlədən də şeir yazmağa. Şeir yazmaq üçün ruhən poeziyaya köklənməliyəm. Ona görə də çox yaza bilmirəm. Amma buna baxmayaraq, ikinci kitabdan sonra bir xeyli yazmışam. Növbəti kitabı isə sağlıq olsun, yəqin ki, yaxın gələcəkdə çap etdirərəm.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2014.- 15 mart.- S.22.