Anar: “Ömrün
müxtəlif çağlarında nostalji
də fərqli olur”
“QƏRİBSƏMƏK
ELƏ ÇOXCƏHƏTLİ HİSSDİR Kİ, BİR
MƏXRƏCƏ GƏTİRMƏK MÜMKÜN DEYİL”
“Keçmiş insan
ruhunun vətənidir. Ona görə
biz tez-tez nə vaxtsa keçirdiyimiz hisslərin, hətta nə vaxtsa duyduğumuz qəm-kədərin
həsrətini çəkirik”.
Henrix Heynenin bu kəlmələri
məni bu gün yaxaladı. Və dünəni düşündüm.
Qeyri –müəyyən
zaman kəsimi mənasında dünəni...
Keçmişi xatırladım. Səslə, sözlə,
qoxuyla birgə nələr keçdi gözümün qarşısından...
Anladım ki, bu nostalgiyadır... İstəsək də, istəməsək də,
hansısa bir ətrin qoxusuyla, hansısa mahnının melodiyası ilə, hansısa dejavü ilə bizi bir
anda keçmişə
götürən nostalgiya...
Nostalgiya
daha çox zaman anlayışı ilə ehtiva olunur. BUGÜN SABAH
DÜNƏN olacaq. Və nostalgiyaya
çevriləcək. “Hər ötən
günə kiçik
bir həyat kimi baxmaq lazımdır”
– Qorki belə deyir. Haqlıymış,
çünki biz “Keçən
günlərimi qaytaraydılar,
gələn günlərimi
qurban verərdim...” nostaljisi ilə yaşayan insanlarıq...
Şekspir yazırdı ki,
keçmişə nəzər
salmağın bizə
faydası var. Məhz
bu həqiqətə dayanaraq hazırda
İNDİ kimi mövcud
olan və GƏLƏCƏYimizi də
təmsil eləyəcək
möhtəşəm bir
KEÇMİŞlə keçənlərdən
danışmağın da
gələcəkdə bir
nostalgiya olacağını
düşündüm...
Keçmişi, mənəviyyatı zəngin,
içi dolu adamların nostalgiyası da doyumlu olur. Onların
hətta danışarkən
səsinin titrəyişində
duyulan xiffət, gözlərində yerləşən
qəribsəmə özü
bir əsərdir... Məhz bu baxımdan
sözün əsl mənasında əsilzadə
bir keçmişin daşıyıcısı, Xalq
yazıçısı ANAR yeni əsərlə qarşınızdadır: Həm
də 76-cı baharının
ilk günündə...
ANARı səciyyələndirmək bugünün
işi deyil. Çünki o artıq çoxdan səciyyələndirilən deyil,
səciyyələndirən statusundadır.
“Məncə, nostalgiya
sözünün Azərbaycan
dilində dəqiq tərcüməsi qəribsəmə
kəlməsinə uyğun
gəlir. Həmişə nəyə görəsə
qəribsəyirsən. Xaricdə olanda Vətənə görə
qəribsəyirsən, daxildə
olanda ötən illərə görə...
İtirdiyin dostlara görə qəribsəyirsən...
Bu dünyada o qədər
qəribsəməli şeylər
var ki... Nostalgiya qəribsəməkdir...”
Soruşduqlarım dediklərindən çox
zəif idi. Amma soruşurdum...
“Ömrün müxtəlif
çağlarında və
müxtəlif şəraitdə
nostalji də fərqli olur. Məsələn, mən Türkiyədə
işləyəndə təbii
ki, Azərbaycan üçün qəribsəyirdim.
Moskvada oxuduğum illərdə yenə də Bakı üçün darıxırdım. Bakıda olanda
itirdiyim dostlarım üçün qəribsəyirəm.
Yəni,
qəribsəmək elə
çoxcəhətli hissdir
ki, bir məxrəcə
gətirmək mümkün
deyil. Elə musiqi parçaları
var ki, onları
dinləyib qəribsəyirsən.
Elə qoxular var ki,
onda da nostalgiyaya
qərq olursan, insanın yadına nələrsə düşür.
Bəzən bir söz belə, insanın yadına nəyisə salır. Ancaq ən çox
əlbəttə insanı
keçmişə qaytaran,
hissləri oyadan, xatirələr aləminə
aparan musiqidi. Ən müxtəlif musiqilər... Muğamlarımızı da sevirəm,
retro mahnılarımızı, dünya musiqisini də. Konkret nəsə demək
çətindi bu zaman. Filmlərlə bağlı da
nostalgiya olur, təbii ki. Çünki mənim gəncliyim
filmlərin içində
keçib. Moskvada ssenari
kurslarında oxumuşam.
Ona görə də o filmlərə təzədən
baxanda ya da yadıma salanda qəribsəmə hisslərini keçirirəm.
Ən çox sevdiyim filmlər Çaplinin və Fellininin filmləridir”.
“Sizsiz” başdan
sona bir nostalgiyadır. Bu, həm də təkcə böyük yazıçının
əsilzadə və yazıçı soyunu yazması deyil, övladın valideyn xiffətinin təcəssümüdür...
“Təbii ki, insana ən yaxın valideynlərdir. Əlbəttə
ki valideynlərim, Ənvər Məmmədxanlı,
itirdiyim dostlarım üçün darıxıram...
Araz Dadaşzadə, Emin Sabitoğlu, Yusif Səmədoğlu üçün... O qədər
gözəl insanlar vardı ki... Doğmalarımdan, yaxınlarımdan sonra fiziki olaraq
itirdiyim dostlarımın
xiffətini çəkirəm.
Mənəvi itirmə ilə
bağlı da nələrsə yaşayırsan,
amma mənəvi itirmə qəribsəmə
yox, təəssüf
hissi oyadır. Həmişə yaxşılıq
etdiyin adam
birdən sənə dönük çıxırsa,
bu artıq qəribsəmə hissi deyil, peşmançılıq
hissidir. Düşünürsən ki, niyə bu adamı vaxtında
tanımamısan? İndi yaşadıqlarımız
bizə adi görünür, amma bir neçə ildən sonra onlar üçün də qəribsəyirik.
Həyat belədi ki, hər keçən
il əvvəlkilərə
qayıtdıqca adam qəribsəyir.
Yazıçılar da müxtəlifdi. Elə yazıçılar
var ki, inanmıram
onda nostalji hisslər olsun, amma çox böyük yazıçılardı.
İnsanlar müxtəlif səbəblərdən
əsərlərində müxtəlif
hissləri ifadə edirlər. Nostalji hissləri də, tənhalıq hisslərini
də, məhəbbət
hisslərini də, sədaqət hisslərini
də... Dünyanın min bir çaları,
min bir hissi var. Dünya tək nostaljidən ibarət deyil. Mənim də təkcə
nostaljiyə köklənmiş
əsərlərim yoxdu,
başqa ruhda da əsərlər yazmışam”.
ANAR yazır:
“... Üç obrazı əsas götürmüşdülər – pəncərə, qapı,
güzgü... bəzi
adamlar otaqlarında pəncərələri, qapıları
güzgülərlə əvəz
eləyir, yəni hara baxır özünü görür.
Belə adamçün yalnız tək bir özü
mövcuddur. Onun üçün
nə pəncərədən
görünən mənzərə
var, nə də ki qapının
dalındakı həyat.
Ancaq güzgü. İkinci qisim
adamlar pəncərədən
baxır. Pəncərədən həyatı seyr edirlər, seyrçidirlər.
...və nəhayət
üçüncü qisim
adamlar, onlar qapını açıb
həyata, insanların
yanına çıxanlardır”.
İllər öncə yazılıb.
Amma illər o qədər dönükləri
tanıdıb ki, o qədər sapmaları aşkarlayıb ki, bir az sərtləşib fikirlər,
amma oxucusundan üzr istəyəcək
bir kübarlıqla sərtləşib:
“Bu söz üçün bağışlayın, amma
elə qalınqabıq
adamlar var ki.. Onlar üçün
nə nostalji var, nə keçmiş...Belələri üçün
ancaq indi mövcuddur. Ancaq çalışırlar ki
indidən nəyi isə qamarlasınlar, nə keçmişi
xatırlayırlar, nə
də gələcək
haqqında düşünürlər...
Belələri haqqında
demək olar ki, onlar bu
günü daha çox “dəyərləndirirlər”.
Bir dəfə “525-ci qəzet”də
çıxan bir məqaləmdə Puşkinin
sözünü misal
gətirmişdim. Puşkin
deyir: cahilliklə aqillik arasında fərq odur ki, cahillik keçmişi
qəbul eləmir, inkar edir, keçmişi
danır. Keçmişə arxa çevirmək
ən böyük cahillikdir”.
Bakının ən fərqli
vaxtlarını, hər
çağını görmüş
yazıçı bəzi
itkilərlə və
dilimizə biganəliklə
barışa bilmir:
“Keçmiş Bakı ilə indiki Bakı çox fərqlidir. İndiki Bakı daha abaddı, daha müasir şəhərdi. Bir çox cəhətdən gözəlləşib. Həmişə bunu demişəm; dənizkənarı sözü düz deyil. Azərbaycanca dənizkənarı deməzlər, sahil deyərlər. Onun adı Sahil bulvarı olmalıdır. Dənizkənarı hərfən ruscadan tərcümədir: Primorski... Bunu ona görə dedim ki, müasir Bakının Sahil bulvarı çox gözəldi... Yeri gəlmişkən bunu da deyim: yaxud da ruscadan Naqornıy Parkı Dağüstü Park kimi tərcümə ediblər. Bu da azərbaycanca düz deyil. Dağüstü nə deməkdir? Dağın üstü olmaz, ətəyi olar, yamacı olar, zirvəsi olar. Oranın adını mən özüm Şəhidlər Dağı yazıram. Çox istərdim ki, oranı Şəhidlər Dağı adlandırsınlar. Bu çox gözəl ifadədir. Əvvəla, şəhidlər orada dəfn olunublar. Şəhidlər Dağı zirvə mənasında, həm də ürəyə çəkilən dağ mənasında işlənir. Mən onu yazmışam da, təklif də eləmişəm. Rəsmi şəkildə dağa ad verməyəcəklər. Amma yaxşı olardı ki, bizim jurnalistlər, şairlər, yazıçılar, publisistlər yazanda oranı Şəhidlər Dağı adlandırsınlar. Müasir Bakının Neftçilər prospekti çox gözəldir. Gecə Bakısı çox gözəldir. Amma bizim gəncliyimizin Bakısı çox fərqli idi. Məsələn, onu deyim ki, köhnə İnturistin sökülməsi hamımızın ürəyinə bir yara oldu. Çünki çox xatirələrimiz ora ilə bağlı idi. Bakıya gələn – Nazim Hikmətdən, Şostakoviçdən tutmuş çox böyük insanlar orada qalıblar. Onu uçurtmaq çox səhv bir hərəkət idi. İkinci səhv bir hərəkət Nizami heykəlinin yanında qarajın tikilməsidir. Bütün o meydanın ansamblı pozulub. Bu da çox böyük bir səhv idi. Bunları deyirəm, tənqid edirəm. Amma bununla bərabər Bakıda olan böyük abadlıq işləri – Kristall Hollun, Heydər Əliyev Mərkəzinin tikilməsi, başqa binaların inşası şübhəsiz şəhəri gözəlləşdirir”.
Anar üçün nostalgiya dünyanın rəngarəng hisslər palitrasından sadəcə bir çalardır. O, nostalgiyanı patologiya kimi yaşamağın tərəfdarı deyil:
“Keçmişi unutmayaq. Gələcəyə ümidlə baxmaqla yanaşı, gələcək üçün işlər də görmək lazımdır. Bu günün kefini də çıxaraq, ancaq qayğılarını da bilək. Heç kim qayğısız yaşamır, hərənin bir dərdi var. Bəzən kənardan kiməsə baxıb deyirik ki, əşi onun nə qayğısı var? Kənardan başqa cür görünə bilər, amma dərdsiz adam yoxdur. Maraqlı bir hekayə düşdü yadıma. Bunu rəhmətlik Ənvər Məmmədxanlı bir kənddə qoca bir kişidən eşidib yazmışdı. Deyirdi ki, çox maraqlı olduğu üçün qələmə alıb.
Bilirsiniz, gəzəyən süjetlər olur, bu da belə bir süjet imiş. Sonra məlum olub ki, buna bənzər hekayəni Tolstoy da yazıb. Bunu biləndən sonra Ənvər Məmmədxanlı o hekayəni seçilmiş əsərlərin içindən çıxardı. O hekayə bir dəfə dövri mətbuatda çap olunmuşdu, ondan sonra heç bir yerdə çap etdirmədi. Rəvayət belə idi: “Bir adama müdriklər deyir ki, xoşbəxt olmaq üçün dərdsiz-qəmsiz birini tapıb köynəyini geyinməlisən. Çox axtarsa da elə birini tapa bilmir. Axtarışlar zamanı gəlib nəhayət bir evə çıxır, görür ki, içəridə bir kişi dua edib deyir: Allahım, sənə minnətdaram, çox şükür ki, məni belə dərdsiz-qəmsiz yaratmısan. Bunu eşidən insan çox sevinir, kişiyə deyir ki, nə yaxşı səni tapdım, sən dərdsiz, qəmsizsən? Dua edən cavab verir ki, bəli. Deyir, onda köynəyini ver mənə, geyinim, mən də sənin kimi dərdsiz, qəmsiz olum. Aldığı cavab bu olur: “Mənim köynəyim yoxdu...”
Bu, sözün bitdiyi məqamdır, məncə. Burdan o yana meydan hisslərin, duyğuların, düşüncənindir. Elə nostalji də budur bəlkə: geniş dünyagörüşə, həssas ürəyə və müdrik təfəkkürə nostalji...
Sevinc Mürvətqızı
525-ci qəzet.- 2014.- 15 mart.- S.20.