Su, Torpaq, Od,
Hava...
Suyun öz tərkibi də heç şübhəsiz,
bu başa çıxartdığım dörd ünsürdən
ibarətdir.
Yəni, mən bu fikirdəyəm ki, su da tərkibcə həmin
ardıcıllıqla özündən-yəni sudan,
sonra torpaqdan, oddan, havadan başqa bir şey deyil. Eləcə
də torpaq; sudan, özündən, oddan və
havadan doğulub. Sözümün canı
yaxşı anlaşılsın deyə, yazıya belə
başlamağı lazım bildim. Ona görə ki, Novruz (İl-Ay)
bayramının bu ilki çərşənbə
axşamlarını da düzgün keçirtmədik; su
çərşənbəsindən sonra yalnış olaraq od
çərşənbəsini qarşıladıq. Gəlin
düşünək, sudan sonra od gələrmi
heç?! Belə bir şey mümkün olsaydı, yəni sudan sonra od gəlsəydi yer üzündə
canlı qalmazdı. Yəni yer üzünün özü də
olmazdı...
Düşündüklərimə
görə kosmik aləmdə həyat işartısı ona
görə yoxdu ki, dediyim ardıcıllıq orda bu sırayla
gəlmir. Ola bilsin ki, hava birinci sıradadır,
"Yalnış da bir naxışdır" deyək... Kosmik aləmdə xaosun-
qarışıqlığın yaşanması da ona görədir.
Başlığa çıxartdığım dörd
ünsürün su, torpaq, od, hava
ardıcıllığının bu düzəni orda yoxdur.
Bu səbəbdən də kosmik aləmi
xaos-qarışıqlıq adlandırırıq;baxmayaraq,
kosmik aləmdə də düzən-sahman var,orda da hərəkət
"zərgər dəqiqliyiylədir"... təbii olaraq bu
"qarışıqlıqda" da ilk öncə su
axtarırıq. Niyə ? Çünki su
varsa torpaq da olmalıdır...torpaq varsa od mütləq var və
havasız bunların heç birinin olmağı mümkün
deyil..Beləliklə, bu dörd
ünsürü, yalnız bu ardıcıllıqla, canlı
aləmin kodu, açarı, yaşayış-yaşam
daşıyıcısı hesab etməliyik. Kosmik aləmdə
indiki halında ola bilsin, hava birinci
sıradadır. Ola bilsin su da var, amma öz yerində,-sırasında
deyil. Çox mümkündür ki, havadan yaxud sudan
sonra od gəldiyi üçün hər şey yanıb
kül olur, torpağın nişanəsi olaraq burulğan
halında toz var, su bulud şəklindədir. Ona
görə də tanıdığımız planetlərdə
həyat əlaməti yoxdur. Bir sözlə,
başlığa çıxartdığım
ardıcıllıq pozulan yerdə həyatın,-canlı aləmin
olması mümkün deyil, fikrindəyəm. İnsanın
özü də dörd ünsürün bu
ardıcıllığından ibarətdir. Əgər
insanda da, bizim Novruz bayramında çərşənbə
axşamlarını, sudan sonra od çərşənbəsini
qeyd etdiyimiz kimi, birinci su, sonra od gələrsə
düşünürəm ki, fəlakət olar.
Əlbəttə,
hər birinə hörmətim olsa da deyə bilərəm ki,
yanlışlıq bizim bəzi elm
adamlarından,-etnoqraflarımızdan,
folklorçularımızdan, tarixçilərimizdən gəlir:
"Qurani- Kərim"də də deyilir: sudan torpaq, gil
götürdüm, yoğurdum, yapdım, odda bişirdim,
üfürüb ruh verdim, gözlərini açdı. İndi bu gedişə-prosesə kiçicik bir dəyişiklik
etsək nəyinsə alınacağına ümid etmək
mümkündürmü? Bu da gerçəkdir ki, bu bayramla
bağlı çox tarixi
ağrılar- acılar çəkmişik,
qadağalar-yasaqlar yaşamışıq...
Düşünək, bu yasaqlar-qadağalar nəyə
görəydi?
Sovetlər Birliyinin dinsizlik dönəmində belə, sonacan
din yığışdırılmadı, amma Novruz bayramı
elə yığışdırıldı ki,
yaddaşımızda bu cür kosmik xaos-qarışıqlıq
yarandı..Nəyə görəydi
bütün bunlar?! Ona görəydi ki,
bizim varlığımızı qəbul etmək istəməyənlər
Novruz bayramının dahiyanə gerçəkliyini bizdən
yaxşı bilirdilər. Bilirdilər ki,
harda daha güclü olarıq, bizim gücümüz harda daha
da çoxdur. Onlar bizim gücümüzü
almaq üçün birbaşa varlığımıza
bağlı olan Novruz bayramını sıradan
çıxartmaq, daha doğrusu, bununla da bizim
özümüzü sıradan çıxartmaq istəyirdilər.
Hər halda biz öz doğma dilimizdə İlin-Ayın
axır (son) bayramı, qısaca olaraq İl-Ay bayramı dediyimiz
Novruz bayramını ürəklərimizdə, evimizdə-köşəmizdə
gizlədə-gizlədə də olsa yaşatdıq. Çox Şükür!
Eli var olsun! Xalqı çox yaşasın! Beləliklə...
Su çərşənbəsi...
Su çərşənbəsində
deyərlər: "su damar gətirdi", "su haqdan gəlir".
İslam dinini qəbul edəndən sonra onu da dedi ki, bu
günün suyu "zəmzəm suyudu". İnamını
dəyişmədi, ifadəsini dəyişdi.
İlin-Ayın sonu olduğunu bilirdi... Bütün
zamanlarda Son, daha doğrusu, qurtaracaqlar özündə həm
də başlanğıcları yaşadır. Xalq
bilirdi ki, hər şeyin yenidən doğulan,-başlanğıc
çağıdır: "Su ilkdi,-dedi- hər şeyi suya
çəkin". Hər şey
suya,-başlanğıca çəkildi, yuyulub yaxandı.
Qocalar, yaşlılar dirçəlib
canlandılar, soyuq suya girə bilməsələr də
"çilək altdan" keçdilər, yəni üstlərinə
başlarına su çilədilər. Qundaqda
olanların qundağına su çiləndi. Hansı
qundaq çilək altda gülümsədisə
: " Suyun əli dəydi uşağa, su uşağa
toxundu" dedilər, sevindilər, güldülər. Qapı-bacalar
süpürülüb sulandı. Bacalar təmizləndi,
pəncərələr silindi. El diliylə desək:
"Evlərin içi eşiyə töküldü". "Olanlar olmalıdır yenə, amma
olanların-qalanların
ağırlığını-yağırlığını
yuyun", dedilər. Belə də deyim var: "Suyu
çıxacaqdan qoy (axıt), odu girəcəkdən
(qala)". Yəni, pis niyyətlə yurda ayaq basan olursa Od yusun, pis niyyətlə çıxan varsa su
yusun...
Yalnız
su çərşənbəsində işlənən belə
bir deyim də var: "Suyun bu gün qapısı
açıqdı, məni yu, deməsən də yuyacaq".
Yadımdadı,
nənəm deyərdi ki, sudan izin almasan su
səni yumaz. Deyərdi, su duaların getdiyi yerə
axır. De, ey su, məni yu. Su səni yuyub ruhuna damacaq, təmizlik, sərinlik,
sağlamlıq gətirəcək. Hər şeyin doğrudan da yenidən
doğulduğunu bilirdilər, dedilər,:
"Su açıqdı, sən də açıq ol,
qapanıb basaratını bağlama." ("Basarat"
sözü burda qapı- yurd- ərazi mənasındadır.
Gəncəbasar, Basarkeçər yer adları
da bu mənada yaranıb). İl də yenidən
doğulur, başlanğıcda pis söz danışma,
könülə dəymə, "göz namərddi, əl
comərd", əlini boş saxlama, həmişə bir
işin qulpundan yapış, çünki əl boş olanda
küyə gedər, ayaq boş olanda iyə gedər. Bil
ki, hər şeyin, daha doğrusu, hərəkətdə olan
hər nə varsa hamısının başlanğıcı,
yəni ilk addımı, ikinci addımı, ortası və
sonu var..."
Demək istədiyim odur ki, elə bu
gündən,- İlin- Ayın son günündən
sabahını sahmana sal, nə eləyəcəyini bil, birinci
addımı atmamış ikincini düşün. Bunu
özün daha yaxşı demisən: "Çay gəlməmiş
çırmanma", "Son sözünü üzə demə"...
Bil ki, Yeni ilin gəlməsi hər şeyin yeniləşməsi,
yenidən qurulması, yalanın, yanlışın, səhvin
doğrulması deməkdir. Biz də səhvimizi
doğruldaq, bilək və düşünək ki, yerini səhv
salsaq da keçirtdiyimiz bu bayram çərşənbələri
yalnız çalıb-oynamaq üçün yox, həm də
düşünmək üçündür: işlədiyimiz günahları səmimi qəlbdən
anlayıb heç olmasa özümüz özümüzlə
üz-üzə durub etiraf etməyi bacaraq ki, il boyu dinc, rahat
yaşaya bilək. Belə olmasaydı bu bayramımız, indi
baş-ayaq da olsa keçirtdiyimiz, hətta bəzi
telekanalarımızda ələ salıb, düşmənin
belə etmədiyi tərzdə sataşdığımız
bu çərşənbə axşamları istilalara,
qadağalara, yasaqlara dözüb minilliklərlə
içimizdə- çölümüzdə yaşamazdı.
Hər şeydən öncə ona görədir ki, İlin-
Ayın son gecəsində baş verən bu böyük
Doğuş-Yaranış bayramı
daha çox elmi əsaslara söykənən,
yaşadığımız fəsillərin-mövsümlərin
gəlib getməyi kimi, gecənin -gündüzün
açılmağı kimi var olan, öz dəqiqliyi, düzəni-sahmanıyla
yaşayan, yerindən tərpənmədiyi üçün
minillik ərəb əlyazmalarının "topal
bayram" dediyi bir təbii
proses, Varlığın bir doğal gedişatıdır.
İl-Ay gecələrinin, yəni ilin -ayın son çərşənbələrinin,-bütövlükdə
Novruz bayramının dərk edilən elmi əsaslarıyla
yanaşı anlaşılmaz, sirrli, daha çox yuxulara
yaxın məqamları, anları da çoxdur. Dediyim kimi
yarandığı gündən dini -siyasi istilalara,
qadağalara, yasaqlara baxmadan bu bayramı qeyd edən Xalq bu məqamları,
sirrləri dərindən
anlamasa da bilir; nağıla, yuxuya bənzəsə də
bilir ki, bu ərəfədə hərəkətdə-yaşamaqda
olan hər şeydə talelərimiz haqda qeydə rast gəlmək
mümkündür; bilir ki, "qapı pusmağa" gələn
də ona görə o qapıya gəlir ki, o qapıda onun
haqqında söz var, hər an rastına çıxa bilər.
"Tanrı rastına
çıxartsın" ifadəsi demək istədiyim fikri
daha yaxşı anladır. İnanır ki, "su çərşənbəsi"ndə
axar sular damar gətirir, yəni daha da canlanır, duaların
olduğu yerə can atır. Bir qab su bəlkə
də başına yığışıb qaba üzük
atan, iynə atan qızların duyğularına çevrilir.
Bəlkə də...bu hər halda bizlik deyil,
müasir dünya elminin də əlinin
çatmadığı yerdi. Amma
gerçəklərlə doludu. Minlərlə insandan
soruş, doğru olduğunu söyləyəcək...
lll
Kəndimiz irili-xırdalı dağ
çaylarının arasında "dəvə beli" iki
dağın üstündə yerləşirdi. Bütün qeydlərimdə
o kənddə gördüklərimə,
yaşadıqlarıma əsaslanıram...Su
çərşənbəsində "o başdan", yəni
dan sökülməmişdən demək olar ki,
böyüklü- kiçikli hamını su üstündə
görmək olardı. Hamı alaqaranlıqda
çığırışa-çığırışa
yuyunub yaxanmaqda olardı. Hər bayram ərəfəsində çay yanı, yəni suya
yaxın torpaqda "Dəlmə keçid" deyilən
keçid düzəldərdilər, hər ev həyətinə
gedən yolun girəcəyində öz od-tonqalını
qalayardı, suda yuyunub, ağırlanıb-uğurlananlar:
"Sudan keçdim, ağırlandım-uğurlandım, anam
torpaq, sənnən də keçirəm, sən də
ağırlığımı-yağırlığımı
al, ağırla-uğurla məni!" deyib həmin "dəlmə
keçid"dən, deşmədən keçərdilər,
keçib də hərə öz tonqalına tərəf
qaçardı, tonqalın üstündən atdanıb
özünü oda verərdi. İstər qar olsun, istər
yağış olsun, mənim təmsil olunduğum nəsil
ilin-ayın son (axır) bayramını belə keçirən
görmüşük, belə keçirmişik...
Bir
çox elm adamları fikrini,- su çərşənbəsindən
sonra od çərşənbəsinin gəldiyini sübut etmək
üçün ustad aşıq Ələsgərin məşhur
şeirindən misal çəkir: "abı, atəş,
xaki, bad"... Gəlin, ustad Ələsgəri,
özü demiş, "qannı tutmayaq", bədahətən
deyilən şeirin düzəni-sahmanı bunu tələb
edib. Hecanın, bölgünün, vəznin
pozulmaması üçün belə lazım olub.
Özü də farsca, heç nəyə də əsaslanmadan
deyilib... Belə olmasaydı, dava-dalaş salan
adamlara, ailələrə deyilən "biriniz od olanda, biriniz
su olun" kimi ifadələr yaranmazdı.
lll
Yeddi-səkkiz yaşımız vardı. İlin-Ayın
son çərşənbə gecəsində bizim evə
yığışdıq, analarımız bizə "duzlu
kömbə" yedirtdi. Kömbənin,
dedilər, duzunu öz əllərinizlə tökün.
Biz nə qədər un vardısa o qədər
də duz tökdük, analarımız demiş, kömbə
oldu duzbora. Yəni həddən artıq duzlu.
Biz gözlərimiz yaşara-yaşara duzlu
kömbəni axıracan yeyib yatdıq...Su istəsəydik də
içə bilməzdik. Otaqdan su
yığışdırılmışdı...Suyu yalnız
yuxuda görə bilərdik. Mən
doğrudan da suyu yuxuda gördüm. Həyətimizdə
iri söyüd ağacları vardı, ağacların
arasından bulaq qaynayırdı. Gördüm,
bir qız həmin bulaqdan su doldurub mənə sarı gəldi.
Suyu öz bulağımızdan doldursa da niyəsə
uzaqdan gəlməyə başladı. Mən gözləyirdim,
bilirdim ki , mənə su gətirəcək,
gətirdi, suyu mənə uzadıb gülümsədi. Şəvə kimi qara saçları, yoğun, tək
hörüyü vardı, arxaya atmışdı,
gümüşü rəngdə saç bağıyla da
bağlamışdı. Gözümü açanda
başımın üstündə anamı gördüm:-Su
içdinmi yuxuda? -hə,-dedim,- Bir qız
qarşı dağdan enib mənə su gətirdi.
Özüm də dikəlib pəncərədən
qonşu kəndin yoluna baxdım. Anam gülüb:-Boy,-
dedi,- uzaqdan evlənəcəksən.
Elə də
oldu, iyirmi ildən sonra Bakı Dövlət Universitetinə sənədlərimi
verəndə qızı tanıdım, növbəyə
durmuşduq, yuxuda gördüyüm gümüşü rəngdə
saç bağı da hörüyündə, iyirmi ildən
sonra öz növbəsini
yox, məni gözləyirdi...
lll
Orta məktəbi qonşu kənddə bitirmişik, o
vaxtlar məktəbin yataqxanası olmadığı
üçün məktəbin özü bizə kənd evlərindən
otaq kirələmişdi. Biz ağır daşlardan
"ştanq" düzəltmişdik, elə torpaq
döşəməli evin içində vaxt tapan kimi daş
qaldırırdıq...Hansı çərşənbə
axşamıydısa ev yiyəsi dedi:-Bala, daşı evdə
saxlamayın, ağırlıqdı,il boyu
ağırlığınnan çıxa bilmərik,
üstümüzdə qalar, atın bayıra...
Daşı bayıra daşıdıq, qaranlıq
çökmüşdü. Qızlar, qadınlar
qulaq falına çıxıblarmış. Mən
qucağımda qara daş qapını açdım,
qapımızı pusmağa gəımiş qonşu
qızla üz-üzə çıxdım...Aradan əlli il keçib o gözəl yaraşıqlı
qızın daşa dönmüş üzünü hələ
də unuda bilmirəm. Ağlaya-ağlaya dediyi sözlər də
qulaqlarımdan getmir:-Bəxtimə gəlmişdim,
üzümə daş çıxdı...
lll
Ola bilsin,
çox şeylər təsadüflərə
bağlıdır, çox ola bilər, amma xalq
yaratdıqlarını yaşadır,
yaşadıqlarını da təsadüfi hesab etmir...Bu məqamları,
sirrləri yaşamağa can atması da ona görədi. Xalqın
bu sirrlər haqda düşündüklərini bir-iki kəlməylə
belə ifadə edə bilərəm: "bizlik olmayan yerin elmi..."
Torpaq
çərşənbəsi...
Həmişə suyla bir yerdədir,
heç kəs torpağı sudan ayrı
bilməz. Təsəvvürə belə gələn
deyil. Təsəvvürdə, yaddaşda yəni, ancaq
bir şey var; sudan torpağa
çıxmaq, torpağa, yəni yaşamağa...Sudan Oda
çıxış yoxdu, ola da bilməz. Sudan
Oda gedən yol məhvə, yox olmağa aparar. Suyla torpaq
bir yerdə bətn kimidir, ana bətni kimi...Var olan hər
şey bir-birinə bağlıdır, hər şey, əgər
hərəkətdədirsə, öz yerini,-nədən sonra
nəyin gəldiyini
bilir. Bununla da Yaranışın əbədi
hərəkəti alınır. Bax, od indi gəlir,
yalnız indi bu əbədi hərəkətə
qatılır: ilıq-ilıq, gülümsəyə-gülümsəyə
suyla torpağı-ana bətnini isitməyə, cücərtməyə
gəlir...Bu cücərmə, yəni yerin, el diliylə desək,
cücük çağı əslində suyla
torpağın qovuşduğu vaxta deyilir. Bu vaxt ana bətnində
olduğu kimi, torpağa düşən toxum zamanı gələndə
suyla torpağın tərkibindəki istiliklə- odla
mayalanır, cücərir və Günəşi içir...
"Günəşi içənlərin şərqisi..."
Mənim düşüncəmə görə insanların bu
bayramla bağlı bildikləri də dediyim həmin əbədi
hərəkətin,- bu əbədi düzənin
içindədir. Xalq bu əbədi düzənin
içində olduğuna görə də bildiklərini
hardan bildiyini anlamır, anlamaq da lazım olmur, təbiətə
qarışıb yaşayır. Ona görə
də təbiətin qanunauyğunluğu kimi
insanlarımızın da bildikləri belə dəqiqdi,
gözlə görünə biləcək, əllə toxunulacaq
qədər gerçəkdir. Gecəylə
Gündüzün bərabər olmağından böyük
gerçəklik təsəvvür eləmək
mümkündürmü?! Əgər bu Xalq bu
böyük həqiqəti bilibsə və bildiklərini
xırdalıqlarınacan qoruyub yadında saxlayıbsa, bununla
da əhatəsində olduğu xalqlardan öz möhtəşəmliyiylə
seçilib (bəlkə də qorxudub decək düz olar)
bayramını keçirirsə elmi tədqiqatlar,-araşdırmalar
adına alimlik edib
ona mane olmağımız nəyə lazım?! İndi qalxıb hərə bir söz deyir; biri
deyir, dörd ünsürlə bağlı çərşənbələr
olmayıb. Ola bilsin, elə bölgəmiz var ki, bu adətləri
çoxdan unudub...Amma bütün hallarda Xalq elliklə suyun ilk və
sayalı- sınaqlı olduğunu bilib; torpağı, odu,
havanı da eləcə. Bu dörd ünsürün
üstündə inanclarını yaşadıb, özü
demiş: oğrun-doğrun bayramını keçirdib.
Dediyim kimi
torpaq çərşənbəsində əsas olan
"Deşmə keçid"dir. Torpağın elə
vaxtıdır ki, el diliylə desək elə bil "dincə
qoyulub", indi gərnəşəcək, yəni
torpağın suya açılan vaxtıdı, suyu içib
üzünü Oda çevirəcək, isinib nəfəsini
dərəcək...Bu ara həm də səməninin cücüyə
qoyulması çağıdı. Ən çox da "Deyin
səmənisi"...Yeniyetmə (ərlik) qızlar bu vaxtlar bəxtlərinə səməni
göyərdirlər.
Bu cür
deyin səmənisi cücərdənlər əllərində
də səməni "deşmə keçid"dən bu
alxışlarla keçirlər: "Anam torpaq
ağırla-uğurla məni, suçumu-günahımı
al,
ağırlığımı-yağırlığımı
götür, dilək səmənisi böyütdüm, bax,
bağrıma basmışam, səməni kimi oğul
böyüdüm, qız böyüdüm. Anam
torpaq, ayağım üstündə, əlim ətəyindədi.
Yeməyimi verdin, diləyimi də ver!
Böyük
bacılarımın, böyük bibilərimin yeniyetmə
çağlarında hərənin öz səmənisi
olardı; deyin səmənisi...Deyin-niyyət eləyib səməni
böyüdərdilər. Üç-dörd
yaşım olardı, az-çox yadımdadı, dili
dualı, alxışlı "Deşmə keçid"dən
keçərdilər. Sonrakı nəsillərdə
artıq bunları görmədim, beş-on ilin içində
çox şey dəyişmişdi; "Deşmə
keçid"i də su yuyub aparmışdı. Kolxoz işindən başı ayılan yox idi ki,
yeni "deşmə" açsınlar. Amma evimizin
yanından axan çay öz əbədi
yürüşüylə hələ də axıb getməyindəydi;
İlin Ayın son gecələrində bizi yenə
ağırlayır- uğurlayır, vaxtını
keçirdib solub-saralmış səməniləri
axıdıb aparırdı...
1970-ci illərin
əvvəllərində "Bulaq" radio verilişinə gələn
məktubların arasında "Deşmə keçid" haqda bir məktub
vardı. Elə həmin vaxtlarda da işləyib
verilişdə səsləndirdim. Amma bu keçidin Novruz bayramıyla heç bir əlaqəsi,
bağlılığı yox idi...Keçid bir təpə ətəyində
qazılır, əyrim-üyrüm yollarla gedib təpənin
başqa bir yanından çıxır; bu keçidə el
arasında "yenidən doğulma" keçidi də
deyilirmiş...
El
arasında bağışlanmaz suçu olanlar, günah
işləyənlər; namusa toxunanlar, yurd satanlar, yurd
batıranlar, kasıbdan, sahibsiz qadından oğurluq eləyənlər "eldən dışarı"
edilərdi, yəni bu cür adamaları elliklə genəşiyə
yığışıb verdikləri qərarla kənddən
qovardılar. İndi də tez-tez işlədilən belə
bir ifadə var: "filankəs eldən dışarı
adamdı". " Kəndə
qoyulası adam deyil" Eldən getməyi istəməyənlər,
bağışlanmağını istəyənlər o şərtlə
bağışlanardı ki, "Deşmə keçid"dən
keçsin, yəni yenidən doğulsun. "Deşmə
keçid"dən keçənlər adını
keçiddə qoyub çıxırdı, çoxunun
paltarları da keçiddə qalırdı. Ona görə
də çıxacaqda bürüncəklə gözləyirdilər
ki, onu çağa kimi doğuzdursunlar, qundaq kimi də bələyib
büksünlər...Əllərindən tutub dartıb
çıxardırdılar, sonra da:-Ay camaat,-deyirdilər,-Əli
(adlar təxminidir) yenidən doğuldu, indi adı Lətifdi,
Əli kimi yaşayammadı, indən belə Lətif kimi yaşayacaq...
Yaddaşımıza qayıtsaq belə maraqlı
etnoqrafik qaynaqlardan yəqin ki, çox tapa bilərik. Yuxarıda dedim ki, ola bilsin,
bu adətin Novruz bayramıyla sıx
bağlılığı yoxdur, amma torpağın ciddi səhvlər
etmiş insanı yenidən doğmağı ,
yenidən həyata gətirməyi mənasında məncə
bu günün özündə də çox xarakterikdir.
(Ardı var)
Mövlud SÜLEYMANLI
525-ci qəzet.-
2014.- 18 mart.- S.4.