Su, Torpaq, Od, Hava...
Od
çərşənbəsi...
İlin-Ayın
son çərşənbələrində Su, Torpaq kimi Od da
adi od kimi, yəni yalnız qaladığımız ocaq kimi, əlimizi
yandıran, yaxan istilik kimi xatırlanmır, sayalı, müqəddəs,
duyğularla anılır. Böyük alimimiz mərhum prof. Məmmədhüseyn
Təhmasibin dediyi kimi Xalq odu atəşpərəstlikdən,
zərdüşdlükdən də öncələrdə qoruduğu, sirlərini,
alxışlarını ifadə etdiyi, ən əsası
dualarını tapındığı vasitə kimi
yaşadır...İl-Ay bayramında Od daha çox təmizlik
vasitəsi kimi lazım olur. Bayram
tonqalını həyətin girəcəyində qalayır
ki, həyətə keçən özüylə
ağırlıq gətirməsin, pis niyətsiz,
ağırlıqsız- yağırlıqsız keçsin.
Xalqın özü məsəl çəkir: "Od
yuduğunu su yumaz" Ona görə də deyir, heç
olmasa ildə bir kərə özünü təmizlə,
canını oddan keçirt, atıl tonqalın üstündən...
"Qara yerdən üstünə qonan
görünməzlər var, oda ver, yandır".
Doğrudan da oddan sonra adam özündə
yüngüllük hiss edir. Ola bilsin ki, sudan
çıxdıqlarına görə də bayram
tonqalının alovu hamıya rahatlıq, dinclik gətirir...
El arasında odla bağlı deyimlər çoxdur, amma
bunları təsnif etmək lazımdır. Mənim
fikrimcə odla bağlı Novruz bayramı ərəfəsində
deyilən ifadələr adi günlərdə deyilən ifadələrdən
seçilir. Od çərşənbəsinə aid olan
ifadələrdə birbaşalıq var, quraşdırma, əfsanə,
nağıl yoxdur; yəni başqa,-adi vaxtlarda od-ocaq səs eləyəndə
közə-kösövə duz səpib "
pisliyimizi danışan, gözün bu odda yansın"
deyimini Od çərşənbəsində,- İlin-Ayın
son çərşənbəsində deməzlər.
İlaxır çərşənbədə "Oda arxa çevirmə",
"Oda tüpürmə", "Gorum ol, ocaq, gorumda yan"
ifadələrini, deyimlərini işlətməzlər. Bəzi toy adətlərimizdə olduğu kimi
qız evinin adamları oğlan evindən "köz
oğurlamağa" cəhd etməz. Novruz
bayramı ərəfəsində elə bil Odun ilkinə-doğuluşuna
qayıdılır; Oda tapınmaq, Odun
böyüklüyünə sığınmaq istəyi yenidən
yaranır, hardasa böyüklü-kiçikli
özümüzdən asılı olmadan, hansısa bir təbii
qüvvənin təsiriylə oda sığınırıq
da, tapınırıq da. Eyni zamanda demək olar ki, Odun
üstünə çıxırıq, Odun üstündən
keçirik, başqa vaxtlarda nə olur-olsun
Odu tapdamazdıq, heç arxamızı da çevirməzdik,
amma İlin-Ayın son çərşəmbəsində Odla
ağırlığımzı-yağırlığımızı
yuyuruq, keçən ildən qalma gərəksiz şeyləri
yandırırıq, səhərəcən
tonqallarımız yanıb bizim üçün iş
görür, könlümüzə-ruhumuza ümidlər,
uğurlar verə-verə bizi sabahlara göndərir. Suyla yuyunub-yaxandığımız kimi odla da
yuyunuruq. Odun-ocağın bizdən aşağıda,
ayağımızın altında olmağı lazım gəlir,
üstündən atdanırıq, üstümüzün
suyunu,-ağırlığımızı Oda
tökürük, yanımızı, arxamızı
çeviririk...Başqa vaxt belə eləməzdik.
Hamısı ona görədir ki, biz həmin Anda
Başlanğıcı, böyük Doğuluşu, hər
şeyin, əsasən də dörd ünsürün,- Suyun,
Torpağın, Odun, Havanın yenidən bir-birinə
qovuşması, təmizlənməsi dönəmini
yaşayırıq...Keçirdiyimiz həmin An-Od, yəni
İlin-Ayın Od çərşənbəsində
qaladığımız tonqallardakı alov yaşadığımız
bütün zamanlardan bizə daha yaxın, daha səmimi, daha
istiqanlıdır. Ona görə də bilməliyik ki, o an hər
şey yaranışdan,-doğuluşdan necə varsa eləcədir;
bütün başlanğıclarda, doğuluşlarda
olduğu kimi təmiz, arı- durudur...
Yel
çərşənbəsi-Hava...
El arasında Ağyel-Qarayel ifadələri
alxışlar-qarğışlar mənasında çox
tez-tez işlədilir. Alxış kimi: "Üstünnən qara yellər əsməsin" , "Ağ yelə tuş olasan səni", "Xıdır Nəbi babanın
Yel atı dadına çatsın həmişə",
"Üstündən acı yellər əsməsin",
"Günün ağ olsun..." Qarğış kimi:
"Qarayeldən gözün açılmasın",
"Yoluna Qarayellər əssin" Səmt-yön mənasında
da ifadələr var: "Yağış Ağyel səmtdəndi,
tez kəsəcək", "Üzü Qarayelə getmə..."
Ağyel deyəndə cənub-güney, Qarayel
deyəndə şimal-quzey nəzərə alınır.
Belə deyimlər var: "Ağyel çox olarsa
yandırar", "Qarayel çox olarsa dondurar"... "Yüyət gününü duru havada elə".
"Yüyət günü" yuyunma, təmizlik
gününə deyilir. Nəsilliklə
bizim yüyət günümüz adna günüydü, yəni
həftənin beşinci günü. Heyif
ki, son zamanlar yüyət günü ifadəsi çox az-az
işlədilir, unudulmaq üzrədir, bir çox bölgələrimizdə
artıq unudulub. Hava nəmli olanda ilkindi
vaxtı, yəni səhər tezdən xalçaları, gəbələri
şehə çıxardardılar, göy otluğa sərib
çırpar, tozunu alardılar. Xalçalar cılxa
yun olduğuna və bitgi boyalarıyla boyandığına
görə ilmələr gül-çiçək kimi
doğrudan da havanın nəminə
açılırdı...
El-elat dediyim kimi ilkindi çağından havaya göz
atıb gündəlik işini havaya görə qurardı. Gedişat, yəni güzəran
havadan asılı idi, asılıdır, desək daha düz
olar... "Qarayeldən qapı qoyma" məsəli
var. Ev tikəndə də hər şeydən öncə
havanı nəzərə-gözə almalıydı. "Üstünə gün
düşsün..." Bu anlayışla
işinə-gücünə gərək olan hər şeyi
günəqarşıya çıxardardı. Ona
görə də bütün tikililərimiz, evlərimiz
, qalalarımız dədə-babadan üzü günəşədi.
"Özünü günə ver, yelin-quzun
canından çıxsın", ifadəsi də elə belə
yaranmayıb. Sudan, torpaqdan, oddan, havadan
"baş çıxartmasaydıq" yer üzündə
bu düzəni yarada bilməzdik. Dediyimiz bu dörd
ünsürə və dörd ünsürün qeyd etdiyimiz bu
sırasına,- su, torpaq, od, hava
ardıcıllığına görə
yaşayışımızı qurduq...El arasında
"...üstündən vaxt addadı" ifadəsi var.
İndi işlənməsə də köhnə,
yaşlı kişilərin yaddaşında qalmış olar.
Qəfildən ürəyi gedib yıxılan
heyvanlar olurdu. Deyirdilər üstündən
vaxt addadı. Yadımdadı,
atımız birdən-birə yıxılıb yolun
ortasında qaldı, dörd yanına yumru cız-xətt
çəkdilər, burnunun üstündən qan aldılar,
sıçrayıb qalxdı. Bütün ömrüm
boyu fikirləşmişəm: "üstündən vaxt
addadı" əslində nə deməkdir? Vaxtın səni
qoyub geçib getməsi, yaxud, vaxtla ayaqlaşmamaq, vaxtdan
qalmaq... Hər nədisə bütün hallarda
Xalqın yenə də dahiyanə bir sirrə yetik
olmağıdır. Soruşub aydınlatmağa adam qalmadı, gecikdim; nəsil dəyişdi.
Elə həmin ifadəylə deyim: üstümdən vaxt
addadı...
Belə
bir atalar sözü var: "Ayağını yorğanına
görə uzat". Biz bir xalq kimi hər zaman
ayağımızı "yorğanımıza görə
uzatdıq". Yəni, təbiət
artıq şeyləri götürmür; ayağını
düz uzatmadın, yorğandan qırağa
çıxdısa, elə ordan kəsəcək. Çox yəqin ki,
belə etməsəydik yaşayıb yarada da bilməzdik.
Başımızın üstündəki buludun havada necə
dayanmağından yerin harasında su olduğunu bilirdik,
bilirdik ki, bulud torpağın harasında su var, orda,- həmin yerin üstündə əylənər...
Göy üzünə baxıb qabaqcadan havanın necə
olacağını fəhm edə bilirdik. "Göy
üzü Ağyel səmtdən deşilib, sabah hava günəşli
olacaq", minilliklər boyu yaşadığı təcrübəyə
görə göy üzünü də evinin içi kimi bilən
insanlar vardı ki, indinin özündə də
yaratdıqlarından bəhrələnirik. Bilicilər vardı, saxladığı qoyunun yunu
qatı-sıxdısa bilirdi ki, bu ilin qışı sərt gələcək.
Bəslədiyi arılar yuvasının
qapısını möhkəm mumlayıb qapayırdısa
qışın soyuq keçməsinə işarəydi.
Bu ifadələrin, deyimlərin,-adət-ənənələrin
arasında heyrətamiz kəşflər də var; boğaz
qoyunun qarnındakı quzunun dərisinin nə rəngdə
olduğunu bilənlər vardı. Bir dəfə
maraqlanıb soruşdum. "Qoyunun dilinin rəngindən
bilinir,-dedi,- mələyəndə bax,
dili hansı rəngdədisə qarnındakı quzunun dərisi
də o rəngdədi."
Bunu bilmək həm də papaqlıq quzu dərisi
üçün lazım olurdu. Ən yaxşı, ən bahalı,
addı-sanlı papaq
doğulmamış quzu dərisindən tikilirdi. Quzu qoyunun qarnından quzuluğuyla bir yerdə,
quzuluq pərdəsi (uşaqlıq) qarışıq
çıxarılırdı. Bunun üçün az
günəşli hava lazım idi; dəri quzuluq pərdəsindən
az günəşli havada götürülməliydi,
çünki quzu ölsə də dərisi hələ də
canlıydı, tükləri isindikcə qıvrılıb
havaya açılmalıydı. Belə papaqlar
geyildikcə başda açılar. Ona
görə də quzunun rəngini hələ anasının
qarnındaykən bilən insanlar lazım olurdu. El
arasında belə bir məsəl də işlədilir:
"Elə qız al ki, papaq kimi başında
açılsın".
Belə
deyim də var: "Filnkəsin odunu-suyunu verdim..." Yəni döyüb-söyüb anlatdım, mənasında...Dəmiri
qızdırıb döyəndən sonra suyunu vermək gəlir.
Nə düzəldirsənsə suyun verilməsindən
çox şey asılıdır. Əgər
qılınc düzəldirsənsə odla suyun arasında
havanın çox böyük təsiri var. Yəni dəmiri
qızdırıb istədiyin formaya gətirəndən sonra
havada çox saxlasan
qılıncın kəsəri olmaz. Tiyəsi küt qılıncın,
bıçağın "ağzını hava vurub" deyərlər.
Tiyəsi çox sərt olanda da "suyu çox olub" deyərlər...
Su, Torpaq,
Od çərşənbələri haqda dediyim kimi Hava-Yel
çərşənbəsində də münasibət,-
atalar sözləri, deyimlər ifadələr hardasa dəyişib
başqa məna alır.
O gecə,
yəni Yel-Hava çərşənbəsində deyərlər:
"yerə nəfəs endi". Bununla da deyərlər,
"puçur yeli" əsməyə başlayacaq...Bu, yer
üzündə olan bitki aləminin nəfəs dərməyidir;
nəfəsini dərib yenidən ayılmağı, suyun,
torpağın, odun, havanın bir olmağından sonra ilk tərpəniş,
hərəkət, ritm...Üç çərşənbədən,- su torpaq, od çərşənbəsindən
sonra yerə enən nəfəs.
Doğrudan da adına "Yel çərşənbəsi" deyilsə də suyun, torpağın, odun bir-birinə qovuşmasından sonra bütün başlanğıclara,- hər nə varsa bütün yaranmışlara hava lazım olur...Su torpaga qovuşandan sonra istini,-odu alır, qoynundakı toxumlar duyğuya çevrilir, bu duyğunun açılması üçün bir udum hava lazım olur...Mən indi şairlik eləyib obrazlı halda alınsa da həmin gecəni, -Yel-Hava çərşənbəsini, bir udum nəfəs çərşənbəsi bayramı adlandırıram. "Yerə nəfəs endi" ki, deyirlər, həmin gecə bütün duyğular nəfəs dərib, Vaxtın ardı-arası olmayan aramsız (əbədi) yürüşünə-yerişinə ( hərəkətinə) qoşulur, yaşamağa, nəbz kimi vurmağa başlayır. Bu yer üzünün ritmi-ahəngidir. Mən elə bilirəm ki, İnsan dünyanın harasında olursa olsun, hansı qitədə, hansı ölkədə yaşayırsa yaşasın, udduğu havaya, aldığı nəfəsə görə dediyim həmin ritmin-ahəngin içindədir. Bizə elə gəlir ki, qitələr, ölkələr ayrı-ayrıdır, bir-birinə o qədər də dəxli yoxdur. Məncə bütün ölkələr əslində eyni yürüşün-hərəkətin içindədirlər və eyni aqibəti yaşayırlar. Harda oluruqsa olaq, yer kürəsi adlanan bir damın altındayıq. Nəfəs ilk,-başlanğıc üçün lazımdır, hər hansı bir canlı sonda aldığı nəfəslə böyük hərəkətlərə, yürüşlərə qoşulur, burdan da yeni anlayışlara, düşüncələrə yol açır, bu da yaşadığı ömrün ahənginə qovuşmaqdır...yəni insan, eləcə də canlı hər nə varsa dediyim bu aləmə qanunauyğunluqla,- aldığı ilk nəfəslə keçə bilir. Üç həyat-yaşam daşıyıcısının,-suyun, torpağın, odun qovuşduğu anda, dördüncünün,- havanın gəlməyi yaranışın qanunauyğunluğunu tam etmək üçün, tamamlamaq, yəni, Olmaq üçündür ... OL! Bu həmin andı, Yaranış anı...
Yuxarıda dedim, hər başlanğıcda bir son olduğu kimi hər sonda bir başlanğıc var: su, torpaq, od sonluğunda-qovuşuğunda bir sözlə başlanğıcında havanın, daha doğrusu, nəfəsin gəlməyi canlı olan hər şeydə hərəkətin başlanması üçündür; yəni yaşamağa başlamaq...Bu başlanğıcsa dediyim kimi dünyanın damarları boyu canlı hər nə varsa alıb aparan Vaxtın-Zamanın ritmidir, nəbzin vurmağıdır...Əslində biz doğuluşdan sonra qoşulduğumuz, bizim özümüzün də içində olduğumuz, bu hərəkətə Vaxt deyirik. Vaxt dediyimizin özü elə bu hərəkətdir... Öz iç-dış hərəkətiylə yaranışa sahman- düzən verən ritm, ahəng. Bu, havasını alan kimi, yəni nəfəsini dərən kimi açılan ağaclar, dağlar, düzənlər, otlar çiçəklər, tumurcuqlardır. Soluğunu (nəfəsini) dərmiş dünyanın səs-səsə verməyidir. Mənə elə gəlir ki, yer üzündə olan, bizi də alıb özüylə aparan bu ritmdən-ahəngdən qıraqda heç nə yoxdur, hətta özümüzü cırıb dağıtmaq üçün başladığımız müharibələr də bu ritmdən qıraqda deyil. Bu, əbədi saydığımız ritmdən yalnız düşüncələrimizlə, etdiyimiz kəşflərlə çıxa bilərik ki, belə də oldu. Kosmik yürüşlər yeni bir ritmə-ahəngə yol açdı. Bu ritm yaşadığımız yer kürəsinə sığışmadı. Amma bütün bunlar əsas vermir ki, dörd ünsürün, dörd yaranış daşıyıcısının yerini dəyişək, istədiyimiz şəklə salaq... Havadan öncə gələn su, torpaq, od da ona görə bu sıraya, bu düzənə, bu qanunauyğunluğa girir ki, törəməni, törənişi-yaranışı təmin etsin...Məncə bundan sonra belə sonuca,- nəticəyə gələ bilərik: yaxşı ki, bu böyük törən, yaranış qanunauyğunluğu, gündüzlə gecənin bərabər olmağı səndən məndən asılı deyil. Sən havanı əvvələ, torpağı axıra salsan da bu əbədi ardıcıllığı poza bilməzsən...Unutma bu ardıcıllıq dünya yaranandan-Yaranışdan belədir: Su, Torpaq, Od, Hava...
Mövlud SÜLEYMANLI
525-ci qəzet.-
2014.- 19 mart.- S.4.