Əsərləri
V cild
(1918 – aprel 1920)
Azərbaycan İstiqlalını
Mübəyyin Əqdnamə
Böyük Rusiya inqilabının cərəyanında dövlət vücudunun ayrı-ayrı hissələrə ayrılması ilə Zaqafqasiyanın rus orduları tərəfindən tərkini mucib bir vəziyyəti-siyasiyyə hasil oldu. Kəndi qüvvəyi-məxsusələrinə tərk olunan Zaqafqasiya millətləri, müqəddəratlarının idarəsini bizzat kəndi əllərinə alaraq Zaqafqasiya Qoşma Xəlq Cümhuriyyətini təsis etdilər. Vəqayi-siyasiyyənin inkişaf etməsi üzərinə gürcü milləti Zaqafqasiya Qoşma Xəlq Cümhuriyyəti cüzindən çıxıb da müstəqil Gürcü Xəlq Cümhuriyyəti təsisini səlah gördü.
Rusiya ilə Osmanlı imperatorluğu arasında zühur edən müharibənin təsviyyəsi üzündən hasil olan vəziyyət hazireyi-siyasiyyə və məmləkət daxilində bulunan misilsiz anarşi cənub-şərqi Zaqafqasiyadan ibarət bulunan Azərbaycana dəxi bulunduğu xarici və daxili müşkülatdan çıxmaq üçün xüsusi bir dövlət təşkilatı qurmaq lüzumunu təlqin ediyor.
Buna binaən arayi-ümumiyyə ilə intixab olunan Azərbaycan Şurayi-milliyeyi-islamiyyəsi bütün cəmaətə elan ediyor ki:
1. Bu gündən etibarən Azərbaycan xəlqi hakimiyyət həqqinə malik olduğu kibi, Cənubi-Şərqi Zaqafqasiyadan ibarət Azərbaycan dəxi kamilülhüquq müstəqil bir dövlətdir.
2. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin şəkli-idarəsi Xəlq Cümruhiyyəti olaraq təqərrür ediyor.
3. Azərbaycan Xəlq Cümhuriyyəti bütün millətlər və bilxassə həmcivar olduğu millət və dövlərlərlə münasibati-həsənə təsisinə əzm edər.
4. Azərbaycan Xəlq Cümhuriyyəti millət, məzhəb, sinif, silk və cins fərqi gözləmədən qələmrovunda yaşayan bütün vətəndaşlarına hüquqi-siyasiyyə və vətəniyyə təmin eylər.
5. Azərbaycan Xəlq Cümhuriyyəti ərazisi daxilində yaşayan bilcümlə millətlərə sərbəstanə inkişafları üçün geniş meydan buraxır.
6. Məclisi-Müəssisan toplanıncaya qədər Azərbaycan idarəsinin başında arayi-ümumiyyə ilə intixab olunmuş Şurayi-Milli və Şurayi-Milliyə qarşı məsul hökuməti-müvəqqətə durur.
Bu əqdnamə 1918 sənəsi Mayıs ayının 28-də Tiflisdə elan olunmuşdur.
“İstiqlal” məcmuəsi, 28 Mayıs 1919, ¹1
Qeyd: 1918-ci il mayın 11-dən M.Ə.Rəsulzadə Zaqafqaziya Seymi nümayəndə heyəti tərkibində Osmanlı Türkiyəsı ilə sülh danışıqlarında iştirak edirdi. Bu danışıqlar da Trabzon danışıqları kimi bir nəticə vermirdi. M.Ə.Rəsulzadənin yazdığı kimi “Batum müzakiratı uzun sürmüş, gürcülər artıq Zaqafqasiya hökumətində qalmağı kəndi hesablarına zərərli görərək əl altından Almaniya ilə anlaşmışlardı”. Mayın 25-də nümayəndə heyətinin rəhbəri Noy Jordaniya Batumu tərk edərək Tiflisə döndü. M.Ə.Rəsulzadə gürcülərin birtərəfli istiqlal elanı etmək planlarından xəbərdar idi. O, türklərlə ikitərəfli danışıqlar aparmaq üçün Batumda qalaraq elə mayın 25-də Nəsib bəy Yusifbəylini də təcili Tiflisə yola saldı. N.Yusifbəyli Tiflisdə Seymdəki müsəlman fraksiyasını toplayaraq fraksiyanın rəhbəri M.Ə.Rəsulzadənin məktubunu onlara oxudu, o cümlədən “İstiqlal Bəyannaməsi”nin mətni ilə onları tanış etdi. Mayın 26-da gürcülər Seymdən çıxıb öz müstəqilliklərini elan edən gün müsəlman fraksiyası Seymin buraxılması ilə əlaqədar kəndilərini Azərbaycan Şurayi-Millisi elan edərək 2 gün sonra Mayısın 28-də dəxi Azərbaycanın istiqlalını elan etmişlərdi”.
Beləliklə, Azərbaycan Milli Şurasının və Azərbaycanın müstəqilliyinin elanı məsələsi mayın 26-da Seymin müsəlman fraksiyasında müzakirə edilmiş və iki gün sonra mayın 28-də İstiqlal Bəyannaməsi elan edilmişdir. Bütün bunlar 1919-cu ildə Cümhuriyyətin bir illik yubileyi münasibətilə M.Ə.Rəsulzadənin hazırladığı “İstiqlal” toplusundakı “Azərbaycan Cümhuriyyəti” məqaləsində verilib. Azərbaycan Milli Şurasının protokollarında isə bu tarix mayın 27-si kimi göstərilir.
M.Ə.Rəsulzadənin Batumdan N.Yusifbəyli ilə göndərdiyi və Milli Şurada oxunan məktubu, onun teleqramı 2006-cı ildə nəşr olunmuş sənədlər toplusunda yoxdur. Xüsusi qeyd edilib ki, “işdə yoxdur”. Niyə yoxdur? Axı olub. Məsələnin araşdırılması vacibdir.
M.Ə.Rəsulzadə 1929-cu il mayın 28-də Cümhuriyyətin 11-ci il dönümü münasibətilə “Odlu Yurd” məcmuəsində dərc edilmiş “Bu günün ilhamı” sərlövhəli məqaləsində yazırdı:
“İslam dünyasında ilk dəfə olaraq təəssüs edən bir Türk Cümhuriyyətinin istiqlalını təsbit etmiş 28 May Bəyannaməsi... Böyük Fransız ixtilalı, Böyük Amerika istiqlal hərbi, Böyük Almaniya istixlası, Böyük İtalyan ittihadı kibi hürriyyət və milliyyət hərəkatlarında əsas təşkil edən və nəhayət, Vilsonun 14 maddəsində yer bulan və Millətlər Cəmiyyəti fikrinin əsasını təşkil edən böyük fikir müqtəziyatının Azərbaycan xüsusiyyətilə imtizac etdiyini göstərən bir vəsiqədir.” (“Odlu Yurd”, 28 may 1929, ¹4, səh.118-121)
Milli Şuranın 1918-ci il Mayın 28-də Tiflisdə elan edilmiş İstiqlal Bəyannaməsinin müəllifinin Milli Şura sədri M.Ə.Rəsulzadə olduğu heç bir şübhə doğurmur.
Adı çəkilən “Bu günün ilhamı” məqaləsini də oxuculara təqdim edirəm – Ş.H.
Bu günün ilhamı
28 MAY!.. İştə idealist Azərbaycan nəslinə ilham verən bir gün!.. Hürriyyət və istiqlal günü!
Əsrin ən qiymətli şüarını təşkil edən milliyyət prinsipi və milli istiqlal haqqında bilistifadə bundan 11 il əvvəl kəndi istiqlalın elan edən Azərbaycan xalqı 28 May Bəyannaməsilə bir milliyyət olaraq əsrlərdən bəri təəzzüv edən və sənələrdən bəri genişlənərək nəhayət, siyasi şüur və milli ehtiyac halına gələn davasını təsbit ilə mədəni millətlər ailəsi içində bir millət olaraq yaşamaq əzmində olduğunu bütün cahana elan etdi.
Bu gündən etibarən 28 May Azərbaycan xalqının həyatında siyasi ən mühüm bir amil oldu.
Hər hansı bir müəssisədə olduğu kimi, fıkir müəssisələrinin də sənəlik blanço günləri var. 11 sənədən bəri milli Azərbaycan fıkri yaşadığı həyat blançosunu 28 Mayda yoxlar və kəndi ilhamını bu tarixi gündən alır.
28 May, müasir Azərbaycan cəmiyyətinin dahi Mirzə Fətəlilə başlayan milli tərəqiyyat və harsi inkişaf seyrini icmal edərək, ona yaşadığımız milli istiqlal məfkurəsilə məşbu böyük dövr ilə mütənasib bir şəkil və istiqamət vermişdir;
Bu şəklin hansı ümidlərə istinad etdiyilə bu istiqamətin hansı hədəflərə doğru getdiyini bilmək istəyənlər ilk səhifəmizdəki Bəyannaməni oxusunlar. Bu Bəyannamə milliyyət, cümhuriyyət, demokratik və müasirlik kimi dörd böyük rüknün üzərinə qaim bir fikir mənzuməsindən mülhəmdir.
Öylə bir ilham ki, bu gün ən Uzaq Şərqdəki Çindən tutmuş, Qərbin ən son nöqtəsindəki İrlandiya, cənubdakı Hindistandan tutmuş Şimaldakı fin kaymalarına qədər dünyanın hər tərəfindən böyük hərəkətlər yaradır, insan kütlələrini xətir və xəyala gəlməyən bir enerji ilə tərəqqi və inkişaf yoluna sövq edir.
18-ci əsrin sonları və 19-cu əsrin əvvəllərindən etibarən mədəniyyət dünyası tarixində ən böyük rol oynayan bu ilham verən fıkir, milliyyət ümdəsi, 20-ci əsrin hülulu ilə daha ziyadə qüvvət almış, Avropa və Amerika hüdudunu aşaraq, Yaxın və Uzaq Şərq məmləkətlərini dəxi kəndi təsirilə sarmışdır.
Cahanı içindən gəmirən təzadların zəruri çarpazlaşmasından vücuda gələn böyük müharibə əsasında bu böyük qüvvətin icra etdiyi təsiri gördük. Cahan hərbi kəndisini doğuran böyük təzadları tamamilə həll edəmədi. Bu, tamamilə həll edilməyən məsələlər miyanında milliyyət məsələsi də var. Fəqət bu məsələ tamamilə həll edilməmişsə də, qismən həll olunmuş, qismən də həlli önünə keçilməz bir inad və israrla vəz edilmişdir. Bu üzərində israr edilən məsələlərdən biri də 28 Mayda vəz olunan Azərbaycan məsələsidir.
İslam dünyasında ilk dəfə olaraq təəssüs edən bir türk cümhuriyyətinin istiqlalını təsbit etmiş 28 May Bəyannaməsi, Böyük Millət Məclisinin Türkiyə Cümhuriyyətinin hürriyyət və istiqlalını təzəmmün edən “Misaqi milli” növündən bir vəsiqədir. Bu vəsiqə, böyük Fransız ixtilalı, böyük Amerika istiqlal hərbi, böyük Almaniya istixlası, böyük italyan ittihadı kibi hürriyyət və milliyyət hərəkatlarında əsas təşkil edən və nəhayət, Vilsonun 14 maddəsində yer bulan və Millətlər Cəmiyyəti fikrinin əsasını təşkil edən böyük fikir müqtəziyatının Azərbaycan xüsusiyyətilə imtizac etdiyini göstərən bir vəsiqədir.
Milli istiqlal davası mədəni millətlər ailəsi miyanında kəndinə məxsus bir evə, bir yuvaya malik olmaq davası deməkdir. Cahan millətlərindən mühüm bir qismi bu sərih haqqına malik deyildir. Bunlardan bir qismi bu haqqını qazanmaq, bir qismi də onu idarə etməklə məşğuldur. Azərbaycan xalqı ikinci növə daxildir.
Əvət, 11 sənə əvvəl biz bu haqqımızı iqtisab etmiş, kəndi yuvamızı qurmuş, kəndi həyatımızı kəndimiz idarəyə başlamışdıq. Bizim böylə bir haqqa malik olduğumuzu və özümüz-özümüzü idarəyə layiq olduğumuzu mədəniyyət dünyası da qəbul eyləmiş, Azərbaycan Cümhuriyyətinin iştiqlalı böyük dövlətlər tərəfindən dəxi tanınmışdı.
Fəqət, sözdə millətlərin kəndi müqəddəratlarını bizzat hələ haqlı olduqlarını qəbul edən bolşeviklər, işdə təvarüs etdikləri rus imperializminin ənənəsinə sadiq qalaraq, o zamankı siyasi vəziyyətdən istifadə edərək böyük bir qüvvə ilə Azərbaycan hüdudunu keçərək hürriyyət və istiqlalımıza təcavüz etdilər, milliyyət, cümhuriyyət və demokrasi ümidlərini təhqir ilə milli müqəddəsatımızı kirli ayaqları altında çeynədilər.
Onlar bu ani zərbə ilə həyatı durdurmaq, tarixi çevirmək istədilər. Fəqət bihudə!..
Tətbiq olunan bütün məzalimə, təcrübə olunan şeytani sistemlərə rəğmən, Azərbaycan həyati-müstəvili bolşevizmin deyil, xilaskar millətçiliyin hədəfi üzərində inkişaf etməkdədir. Kommunizm ixtilalının ixfal şüarları ilə aldadılaraq mücadilə həyatına cəlb etdiyi xalq kütlələri həqiqi əsasdan ari olub, xəyallar üzərində qurulan sistemin iflası nisbətində tarixin təbii yolundan getməyi bolşeviklərə rəğmən öyrənir, milli müqavimət gündən-günə qüvvətlənir. Qismi-məxsusumuzda təsbit edildiyi kimi, millət başına çökən bu kabusa müsəlləh qiyamlar, siyasi mücadilələr və harsi müqavimətlərlə qarşı gəlir.
Belə ki, müqəddəs cidalın 11-ci ildönümünə aid blançonu yaparkən bax nələri qeyd edə biliyoruz:
Köylülər əkin sahələrini azaldır, hökumətə ərzaq satmaq istəmirlər; sovet seçkiləri bolşeviziyada hökmfərma olan o müdhiş terrora rəğmən, sovet əleyhində bir nümayiş şəklinə girir. Kommunistləri öldürürlər, komisiyonları basırlar, köylü kommunistlərin verdiyi vərəqdəkiləri deyil, öz adamlarını seçdirmək istəyir.
Gənclər milliyyət ruhu ilə mütəhəssisdir. Bu ehtisas gəncliyə qarşı tətbiq olunan təqibat sistemilə məkusən mütənasib olaraq artır. Komsomollar belə milliyyətçi olurlar. Nə sürgünlər, nə həbslər, nə də qətllər bu gəncliyi milli məfkurəyə məcburiyyətdən qopara bilmir. Böyük qafilə şəklində Şimali Rusiyaya sürülən mücahidlər “Yaşasın Azərbaycan!” – deyə vaqonlara atılır və arxasınca ağlayan gəlinə “türk qızı ağlamaz!” bağırırlar!..
İstiqlal qüvvəsi gün keçdikcə sistemin həyatın canlı qüvvətlərilə mücadilədə olduğunu görür və öz istinad etdiyi qüvvələrdən də şübhələnməyə başlayır. Nəticədə biz qızıl ordu nəfərləri arasında dəxi həbslər, sürgünlər və qətllər icra edildiyini xəbər alırıq. Duyuruq ki, kommunistlər hələ silahlarından təcrid olunurlar.
Əvət, zaman milli istiqlal fikrinin lehinə işləyir. Qəlblərini bu qayəyə bağlayan və cəhdlərini bu uğurda sərf edən azərbaycanlılar hər sənə 28 Mayda keçdikləri cidal yolunu seyr edir, hədəfə varacaq məsafəni tədqiq edirlər. Hərəkatın aktiv və passivini ölçərək illik blançonu yapdıq-dan sonra yeni bir qüvvət və ilham ilə mücadiləyi davam etdirirlər!
Bu gün bizə nə ilham ediyor? On bir illik mücadilə nəticəsində nə görürük?
Mücadilə əzm və iradəsi mətinləşən bır millət görürük ki, hər dürlü maneələrə rəğmən, bir dəfə təsbit olunan böyük hədəfə doğru durmadan yürüyür. Cahan tarixinin təcrübəsindən, milliyyət fikrinin qüvvətindən və türkün əzəli qabiliyyətindən ilhamlanan bu yürüş rnütləqa zəfərə nail olacaq, bu gün “Çeka”nın qapalı zirzəmilərində, Sibiriyanın günəş görməyən tunduralarında, mühacirətin səfalət və məhrumiyyətə dolu şəraiti daxilində hürriyyət, istiqlal və vətən eşqi və həsrətilə döyünən həzin qəlblər, çox çəkməz vətənin ağuşunda yerləşər, istiqlal və hürriyyət bayramını müzəffər bir surətdə qeyd edərlər!
Hər 28 Mayı dərk etdikcə biz arzuladığımız günə bir az daha yaxınlaşdığımızı hiss edir, bu böyük gündə çarpan qəlblərin müştərək duyğusundan qüvvət və ilham alaraq yeni həmlələrlə yolümuza davam edəriz!
Bəli, vətəndaşlar, yürüyəlim, durmadan, yorulmadan, sarsılmadan daim yürüyəlim, məqsədə çatacağımız gün yaxınlaşır!..
İştə bü günün ilhamı, onu həqiqətə çevirəlim!
“Odlu Yurd”,
28 may 1929, ¹ 4
Təəzzüv – danışılan
Məşbu – doymuş
Müqtəziyat – lazımi şeylər
İmtizac – uyğunluq
Təvarüs – varies olma
İxfal – gizli, örtülü
Məkus – bir şeyin tərsi, əksi
M.Ə.Rəsulzadənin öz səsilə 1953-cü ilin 28 Mayında
“Amerikanın
səsi radiosu”ndan Azərbaycana xitabı
Əziz vətəndaşlarım!
“Amerikanın səsi” radiosunun verdiyi imkanlardan istifadə
edərək, bu gün, Azərbaycan tarixinin ən
böyük günü olan 28 Mayısda, Sizlərə xitab
edirəm. 100
il sürən çar əsarətindən
sonra bundan 35 il əvvəl Azərbaycan Şurayi-Millisi Azərbaycan
Cümhuriyyətinin istiqlalını bütün dünyaya
elan etdi. O tarixdən əvvəl bir millət olaraq
varlığını isbat edən Azərbaycan xalqı bu
tarixdən etibarən millət olaraq bir dövlət qurmuş
və bu dövlətin istiqlalı uğrunda bütün
mövcudiyyəti ilə meydana atılmışdır. Mədəni bütün bir tərəkəyə
(mirasa) malik olan Vətənimiz siyasət sahəsində
çox böyük və dəyərli həmlələr
göstərmişdir. İstiqlal
uğrunda yapılan tarixi savaşların ən qanlısı
XIX əsrin başlanğıcında Rusiya
çarlığına qarşı
yapılmışdır. 30 il qədər
sürən bu savaş qəhrəmanlıqlarla doludur. Cavad xanın 1804-də Gəncədəki
Şanlı qəzası dillərdə dastandır. “Ölmək var, dönmək yoxdur!” Bu, həqiqi vətənpərvərlərin tətbiq
etdikləri ən müqəddəs şüardır.
28 Mayıs 1918-ci ildə istiqlalını elan etməklə
Azərbaycan tarixinin təbii bir nəticəsini fikirdən
işə keçirdi. Eyni zamanda o, zəmanəyə hakim olan əsrin
böyük şüarından istifadə edirdi. “Hər millət öz müqəddəratını
özü həll etməyə səlahiyyətdardır”
düsturunu xalqın ümumi rəyinə uyaraq
istiqlalını elan edirdi.
İstiqlal
elanı üzərində qurulan milli Azərbaycan hökuməti
az zamanda məmləkətdə çox
böyük işlər gördü:
100 ildən
bəri əsgərlikdən mən edilən Azərbaycanda bir
ordu yaratdı;
Çarlıq
zamanında dövlət idarəsinə yaxın
buraxılmayan azərbaycanlılardan zabit və əmniyyət
qüvvələri vücuda gətirdi;
Sosial sahədə
əsaslı islahata girişdi;
Kəndlilərə
torpaq vermək üçün qanunlar hazırladı;
Fəhlələrin
haqlarını qorumaq üçün tədbirlər aldı;
Xalqı az zamanda oxutmağa başladı;
Türkcəni
dövlətin rəsmi dili elan etdi;
Orta və
ali məktəblər açdı;
Qərbi
Avropa demokratiyaları tipində xalq nümayəndələri
cavabdeh bir hökumət üsuli-idarəsi yaratdı;
Hakimiyyət Milli Məclisinin əlində idi. Parlamentodan etimad almadıqca
heç bir hökumət iş başında qala bilməzdi;
Məmləkətdə
tam bir azadlıq vardı;
O zaman
indi sovet zamanında olduğu kimi terror deyilən şeydən
bir əsər yoxdu;
Şəxslər
də, məskənlər də əmin və amanda
idi;
Vətənin qapıları indi olduğu kimi
bütün dünyaya qapalı deyildi. Hər azərbaycanlı istədiyi
zaman hara istərsə gedərdi;
Qonşu
və Avropa dövlətləri ilə dostluq münasibətləri
təsis edilmişdi;
Bütün
millətlərlə alış-veriş vardı;
Bütün bunların nəticəsində idi ki,
Cümhuriyyətimizin istiqlalı Avropa dövlətləri ilə
Birləşik Amerika tərəfindən tanındı. Onları təqibən
böyük bir çox dövlətlər də
istiqlalımızı tanıdılar.
Türkiyə ilə İran Azərbaycanla münasibətə
gəldilər. Aralarında dostluq və qardaşlıq
müqavilələri imzalandı.
12 yanvar
1920-ci il Cümhuriyyətin dövlətlər
tərəfindən tanınması günü idi.
Bu günü Azərbaycan xalqı candan bayram etdi. Haqlı idi.
Bu, həqiqətən böyük bir
bayramdı. Çünki bu gündən etibarən Azərbaycan
davası Rusiyanın bir iç məsələsi olmaqdan
çıxmış, millətlərarası bir məsələ
olmuşdur.
Mədəniyyət tariximizin şanlı fikir
adamları tərəfindən alqışlanan azadlıq və
istiqlal fikri məmləkətimizdə yerləşdi və bu
iləri dünya demokratiyası tərəfindən təqdirlə
qarşılandı. 100 ildən bəri üstümüzə
çökən istibdad və istila artıq bizdən
uzaqlaşdı.
Heyhat! Qədər imtahanları tamam deyildi. Qanlı çar istibdadının yerini bu dəfə
ondan daha qanlı bolşevik istibdadı tutdu. Beləcə istiqlalımız qızıl
istilaçıların ayaqları altında əzildi. Müqavimət edən məmləkətdə qan
gövdəyə çıxdı. Bundan
bir ay əvvəl, 28 aprel Sovet propaqandaçıları bu
qanlı istila hərəkatını sizə azadlıq və
istiqlal hadisəsi kimi göstərdilər.
Sözdə sizə dünyanın ən azad və
demokrat rejimi kimi qələmə verilən sovet quruluşu
işdə qəddar və ən yalançı bir istibdad
rejimidir. Müqayisə etmək imkanında olsaydınız,
bunun nə qədər doğru olduğunu gözünüzlə
görərdiniz.
Azadlığımızı əlimizdən alanlar millətdən
qorxmurlarsa, dəmir pərdəni qaldırsınlar. Azadlıq elan
etsinlər. Edə bilməzlər! Çünki
ağla-qara meydana çıxar. Onlar şəbpərə
kimidirlər, günəşdən qaçarlar.
Azərbaycan, onunla bərabər bütün Qafqasiya
Cümhuriyyətləri həqiqi azadlıq və
istiqlalına 1918-in Mayısında qovuşdular. 1920-ci ildə
isə bu azadlıq və istiqlal qızıl rus ordusu tərəfindən
üstün qüvvələrlə, qanla və atəşlə
basdırıldı. Faciələr və
qəhrəmanlıqlarla dolu olan bu mücadilədə on minlərlə
vətəndaş şəhid oldu. 1920-ci il istilasına
qarşı 1918 istiqlal haqqını müdafiə edən
Qafqasiya millətləri indi 33 ildir ki, müxtəlif vasitələrlə
mücadilə edirlər. Zaman-zaman dramatik şəkillər alan bu mücadilədə vaxtilə
yalançı kommunist şüarlarına aldanan, yol
azmış bəzi vətəndaşlar belə, bu gün həqiqi
milliyyətçilər və vətənpərvərlər
cəbhəsinə keçmişlərdir. Yabançı
istilası üzərinə əcnəbi məmləkətlərə
çıxmış olan Qafqasiya emiqrantları milli istiqlal
davasını mədəni dünya əfkari-ümumiyyəsinə
anlatmaqdadırlar. Bu vəzifəni ifadədə
nə kimi müşküllərə
uğradığımızdan bəhs etmənin burada yeri
deyildir. Bu qədər demək
lazımdır ki, sovetlərdə kommunist rejiminə
düşən millətlərin hər dürlü haqq və
hüquqdan məhrum qullardan ibarət cəmiyyətlər
halına gəldiyini azad dünyaya anlatmaq çox çətin
olmamışdır. Şükür ki,
hadisələr bizə kömək edir. Dünya
Sovet həqiqətini görməyə başlayır. Səkkiz ildən bəri hərbi bitirmişkən
sülhə qovuşa bilməyən dünya artıq məsələni
anlayır. Bilir ki, azadlıq və insan
haqlarını inkar edən kommunistlər müəzzəm
bir dövlət halında ayaqda durduqca və dünya
inqilabı atəşi ilə yandırmaq könlündən
keçdikcə yer üzündə heç bir zaman sülh və
asayiş buluna bilməyəcəkdir.
Azadlıq cahanşümul bir fikirdir. “Bir tək əsir
insan, bir tək əsir millət qaldıqca, dünya həqiqi
azadlıq və əmniyyət üzü görə bilməz”.
1918
Mayısındakı tarixi qərarları ilə azad millətlər
cəbhəsində yer alan Qafqasiya millətlərinin
müqəddəratları azad millətlərin müqəddəratları
ilə bağlanmışdır.
Rusiyadan ayrılmanın bir irtica, başqalarından
ayrılmanın bir inqilab olduğunu söyləyən sovet
diktatoru Stalin ölmüşdür, amma onun ikiüzlü
sistemi – stalinizm hələ ayaqdadır. Bu sistem
gün keçdikcə dünya həqiqətləri ilə
daha çox qarşılaşmaqda, həqq ilə batil, yalan
ilə doğru üz-üzə gəlməkdədir. Şübhəsiz ki, bir gün həqiqət
parıldayacaq, azadlıq əsasını, Birləşmiş
Millətlər prinsipini və insan haqqlarını tutan tərəf
qalib gələcəkdir.
Bu qalibiyyət günəşi qızıl istibdad zülmü altında inləyən əziz Vətənimizdə 1918-ci ilin 28 Mayısı kimi yenidən doğacaqdır. Buna qətiyyən şübhə etməyiniz.
Vətəndaşlar! Üçrəngli istiqlal bayrağını döşlərində gəzdirən buradakı Vətən ayrısı bizlərdən, orada hər türlü qorxu və təhdid altında qəlbləri istiqlal eşqi ilə çırpınan azadlıq ayrısı sizlərə candan salamlar göndərir, 28 Mayıs istiqlal qurbanlarının əziz ruhları hüzurunda hörmətlə əyilir və hər iki tərəfi birləşdirən milli böyük həsrəti şairin deyişi ilə dilə gətirirəm:
“Sən bizimsən, bizimsən, durduqca
bədəndə can.
Yaşa, yaşa, çox yaşa, ey, şanlı
Azərbaycan!”
“Azərbaycan”
jurnalı, 1984, ¹247
Ankara
Məhəmməd
Əmin
Rəsulzadə
525-ci qəzet.-
2014.- 20 mart.- S.26-27.