“Çağdaş Azərbaycan ədəbi
gəncliyi: problemlər, mülahizələr” (İkinci hissə)
Layihənin ideya müəllifi və
aparıcısı: Əsəd Cahangir
İştirakçılar:
Xəyal
Rza – şair, Azərbaycan Yazıçılar Birliyi mətbuatxidmətinin
rəhbəri;
Qılman
İman – şair;
Elşad
Ərşadoğlu – şair;
Emin Piri –
şair,
Elmin Nuri
– publisist;
Sevinc
Mürvətqızı – yazıçı-publisist;
Famil Mədət
– ədəbiyyatşünas,
Materialları çapa Sevinc Mürvətqızı
hazırlayıb.
Əsəd
Cahangir: Müsaidənizlə başqa mövzuya keçmək
istəyirəm. Bu gün gənc yazarların
bir çox etik-mənəvi problemləri çox qabarıq
görünür. Əsassız şöhrət
iddiaları, qədirbilməzlik, söz gəzdirmək,
böhtançılıq, özündən müştəbehlik,
paxıllıq... Hərdən inanmaq istəyirəm
ki, bəlkə bu, onların yaş dövrüylə
bağlıdır. Amma öz gəncliyimizi
yada salanda bu fikrim alt-üst olur. Axı,
biz də gənc olmuşuq, amma belə olmamışıq.
Qılman
İman: Bəyəm aydın deyil ki, üçə layiq
olmayan adamı qaldırıb on beş eləyəndə
onun gözü ayağının altını görməməlidir.
Əsəd
Cahangir: Kim qaldırır onları, səncə?
Qılman
İman: Hamı.
Əsəd
Cahangir: Bu bir az mücərrəd bir
ittiham oldu. Məsələn, səncə, o
hamının içində mən də varam?
Qılman
İman: Hamının içində hamı var. Amma mən
bilirəm ki, şəxsən siz başqalarından fərqli
olaraq bunu heç bir diplomatik niyyətlə yox, sevginizin
çoxluğundan edirsiniz.
Əsəd
Cahangir: Lətifəsi eşidənlər və oxuyanlardan uzaq
olsun, İsa əleyhissəlam deyir ki, ölmüş itin
üfunətli bədəninə yox, mirvari kimi ağappaq
dişlərinə baxın. Yəni hər
şeydə neqativi yox, pozitivi axtarın. Zülmətdə
işıq axtarmaq da mənim kredomdur. İndi kim bundan necə nəticə çıxaracaq,
artıq onun öz problemidir.
Qılman
İman: Amma onlar bunu həm də hamının – sənin, mənim,
bizim problemimizə çevirirlər.
Əsəd
Cahangir: Sizdən əvvəlki Gənc Ədiblər Məktəbinin
əksər üzvlərinə mükafatlar, təqaüdlər
verildi, ən yüksək səviyyədə müsahibə,
çıxış və məruzələrdə adları
hallandı. Sonra bunların bir qrupu heç bir
ciddi səbəb olmadan özəl bəyanatlar verərək
Yazıçılar Birliyini tərk etdi. Mən
qədirbilməzlik deyəndə yalnız bunu nəzərdə
tutmuram, amma həm də bunu deyirəm. Belə
məlum oldu ki, hamısı olmasa da, bəziləri
Yazıçılar Birliyinə məhz təqaüd almaq
üçün daxil olublarmış, aldılar və
çıxdılar. Bu cür tacir psixologiyası hara,
yazıçılıq hara?
Qılman
İman: Bir daha təkrar etmək istəyirəm ki,
Yazıçılar Birliyindən gedənlər onlara qoyulan
yüksək münasibətə layiq deyildilər. Əsl həqiqət budur.
Emin Piri:
Bəlkə konkret danışasan.
Qılman
İman: Mən konkret danışmıramsa, onda sən
danış. İlanı Seyid Əhməd əliylə
tutmaq istəyirsən. Onların içərisində
“Fatı otur, Fatı dur” prinsipiylə yazanlar da vardı.
Əsəd
Cahangir: Yaxşı, gəlin öcəşməyək, imkan
verək ki, Elmin də fikrini bildirsin. Bayaqdan
söhbətə qoşulmur, elə hey bloknotuna nəsə
qeyd edir.
Elmin Nuri:
Məncə, nankorluq bu gün gənc yazarı gündəmdə
saxlayan bir vasitədir. Bu gün mən Əsəd
Cahangirin esselerindən, “Namaz” poemasından bir araşdırma
yazım, verim, tutalım, Modern.az saytına. Kimin diqqətini çəkəcək? Amma durub onun əleyhinə nəsə desəm, o
saat diqqəti cəlb eləyəcək. Çoxları
ona görə belə şeylərə gedirlər.
Əsəd
Cahangir: Biri elə sən deyən kimi eləmişdi: əvvəlcə,
xarici ölkədən mənə zəng vurub deyir ki,
poemanız çox xoşuma gəlib, onun haqqında kitab
yazıram. Təsəvvür edirsiniz, poema o qədər
xoşuna gəlib ki, məqalə-filan yox, hətta kitab
yazır! Onun intellektual səviyyəsi və təhlil
mədəniyyətinə bələd olduğumdan, təbiidir
ki, bunu ciddiyə almadım. Amma
könlünə dəymək istəmədiyimdən fikrimi
ona bildirmədim. Bilmirəm o, kitabı
yazdı, ya yox, amma hər halda kitabdan yüksək təriflərlə
dolu bir parçanı “525-ci qəzet”də dərc etdirdi.
Üstündən iki il keçəndən
sonra saytlardan birində poema haqda bu dəfə tənqidi bir
yazısı çıxdı. Amma mən onun tərifnaməsi
kimi, tənqidnaməsini də diaqonal üzrə oxudum, yəni
eləcə göz gəzdirdim. “Namaz”ın
müəllifi kimi bu yazılar hətta mənim
üçün maraqsız idisə, kimə maraqlı
olacaqdı? Demək istəyirəm ki,
yazının içində bir şey yoxdursa, istəyirsən,
tərif, istəyirsən, tənqid yaz, populyar olmur, populyar
olsa da, mənası olmur. Bu, kəpənək
ömrü yaşayan populyarlıqdır. Yəni aldım qoz,
satdım qoz, mənə qaldı girdəkan.
Elmin Nuri:
Bəzən gənc yazarı belə addımlara atmağa
vadar edirlər. Məsələn, Elçin
Hüseynbəyli ilə Əsəd Cahangir arasında guya ki
bir konflikt olub. Sənə irad tuturlar ki,
niyə bunu hamıdan tez yazmamısan. Deyirsən
ki, axı belə şey olmayıb. Deyirlər
ki, olmayıb, qoy olmasın, sən yaz, əsas odur ki, sensassiya
olsun.
Əsəd
Cahangir: Məsələn, yalandan yaz ki, filankəslər
bir-birinə butulka atıblar, yaxud AYB-də qan su yerinə
axır (gülür).
Elmin Nuri:
Bu gün onu yazan xanımı mənə nümunə kimi
göstərirlər.
Qılman
İman: Hələ üstəlik deyirlər ki, jurnalist belə
olar, göydə qapır informasiyanı.
Famil Mədət:
Bu axı informasiyanı göydə qapmaq yox, göydə
tapmaqdı, yəni özündən uydurmaqdı. Belə uydurmaçılara demək lazım idi ki, o
butulkanı atmamışıq, saxlamışıq.
Elmin Nuri:
Media bizim gənc yazarları nankorluğa
alışdırdı. Nankorluğu verdi,
dedi, al, qardaş, bundan istifadə elə.
Emin Piri:
Vizit kartı kimi.
Elmin Nuri:
Bəli, vizit kart kimi. Qılmanın, Elşadın, Elminin
normal sözə sevgisini əlindən aldılar, bəzilərinin
əlinə verdilər nankorluğu. Bunlar da
getdilər qabağa.
Əsəd
Cahangir: Emin, gəl əyri oturub düz danışaq, sənin
Kamal Abdullaya qarşı çıxışların da az səs-küy doğurmadı. Hətta
ilin ədəbi sensassiyası oldu. Vur çatlasın,
çal oynasın! Məncə, sən bununla
adını ədəbiyyat tarixinə yazmaq məqsədi
güdürdün. Ədəbiyyat tarixinə
yaza bilməsən də, qəm yemə, facebook tarixinə
yaza bildin.
Emin Piri:
Mənim məqsədim səs-küy doğurmaq olmayıb. Sadəcə düşündüyümü
demişəm. Yenə də fikrimin üstündə
qalıram – gənc adam, məncə,
heç kimin fikrinin köləsi olmalı deyil.
Famil Mədət:
Təkcə gənclər yox, ümumən insan heç kəsin
köləsi olmalı deyil, xüsusən o özünü
yazıçı sayırsa.
Sevinc
Mürvətqızı: Adam özünü kölə səviyyəsinə
endirməsə, heç kim ona kölə
kimi yanaşmaz. Amma yersiz dikbaşlıq da mənəvi
azadlıq demək deyil. Üstəlik də
zərərlidir. Tutalım, bu gün
ajiotaj doğurmaq məqsədilə Rəşad Məcidə
qarşı çıxan gənc bir-iki günlük ucuz
şöhrətdən başqa bir şey qazanmır. İtirdiyi isə çox şey olur. Məsələn, ciddi, səviyyəli adamların
gözündən düşür.
Qılman
İman: Bütün mənfi təzahürlərin
kökündə nifrət dayanır. Bu nifrəti
gənclər təkcə yaşlılara yox, bir-birlərinə
də göstərirlər. AYB-dən gedənlərdən
birinin Slavyan Universitetində kiçik bir
görüşü vardı. Orada dedim ki, sizin şeirlərinizə
nisbətən publisistikanız daha maraqlıdır. Başqa bir şey demədim. Axşam gəlib
gördüm ki, nifrət bunu necə boğubsa, facebookda məni
blok eləyib.
Əsəd
Cahangir: Sizcə,
nifrət emosiyası
gənclərdə niyə bu qədər
güclüdür? Onlar nə üçün
bu qədər aqressivdir?
Emin Piri:
Gənclik həm də aqressiya deməkdir. Sizin
dövrün gənclərinin də öz aqressiyası olub.
Əsəd
Cahangir: Olmağına olub, amma bizim aqressiyasımız
Azadlıq meydanında sovet çarizminə,
qorbaçovşinaya qarşı yönəlmişdi. Anara,
Fikrət Qocaya, Afaq Məsuda qarşı yox, Aqanbekyana,
Balayana, Kaputikyana qarşı yönəlmişdi.
Emin Piri:
Biz o meydanı hardan əldə edək? Bizim
Azadlıq meydanımız facebookdur. İndi
biri hirslənən kimi qəzəbi soyumamış
götürüb facebooka status yazır. Bunu
da saytlar həmən yazır, paylaşır. Vəssalam. Olan oldu artıq.
Beləliklə olay böyüyür.
Elmin Nuri:
Bir məsələ də var. İnsanın istedad imkanları
çatmayanda özünüifadə cəhdləri aqressiya
şəklində təzahür edir.
Emin Piri:
Məncə, bu sadəcə şəxsi psixoloji problem deyil,
ümummilli məsələlərlə bağlı
faktdır. Məsələn, tutaq ki,
Qarabağı itirməyimizin də buna təsiri var. Və bu
neqativ əhval-ruhiyyə bütün cəmiyyətdə
domino effekti kimi yayılır.
Əsəd
Cahangir: Bəs, məsələn, Elşadda niyə neqativ
emosiya yoxdur? Şeirləri işıqla doludur.
İstedad baxımından da heç kəsdən
geri qalmır. Demək, zamanın ümumi
mentallığı və tarixi amildən asılı
olmayaraq, insan öz daxili suverenliyini qoruyub saxlaya bilər.
Emin Piri:
Bu sualın cavabı aydındır – Elşad artıq məmur
kimi hərəkət edir.
Əsəd
Cahangir: Amma Elşad dünən məmur olub. Axı
məmur olmamışdan da elə həmin Elşad idi. İndi də bayaqdan
susur, müzakirələrimizə çoxmənalı
sükutuyla qoşulur.
Elşad
Ərşadoğlu: Məncə, bu, təkcə Azərbaycan
və konkret olaraq Qarabağla bağlı məsələ
deyil. Bütün dünyada bu problem var. Məsələn,
Orxan Pamukun “Bəyaz qala” romanının adını çəkən
yoxdur, məhz “Qara kitab” dünyada böyük bir rezonans
doğurdu. Bizim gənclər də qara
kitab yazmaq üsulundan istifadəyə cəhd edirlər.
Misal üçün uzağa getməyəcəm.
Eminin “Erotika-moretika” şeiri var. Orada məhəbbət
aqressiv formada təsvir edilib. Təsəvvür
edirsinizmi, sevgi və aqressiya. Buna eşqin
qara kitabı da demək olar. Görəsən,
Emini bu şeiri yazmağa nə vadar etdi? Birdən-birə niyə
müharibə mövzusundan erotikaya keçdi? Mən bunu oxucu zövqü qarşısında
güzəştə getmək kimi qiymətləndirirəm.
Yəni, o aqressiya əksərən oxucu diqqəti çəkməyə
xidmət edən bir oyun, bir görüntüdür,
Əsəd
Cahangir: Sən belə şeir yazardınmı?
Elşad
Ərşadoğlu: Mənim çoxlu sevgi şeirlərim
var. Bu şeirlərdə müəyyən
ironik çalarlar ola bilər, aqressiya isə
yoxdur. Amma mən hamını özüm kimi
yazmağa dəvət etmirəm. Hər kəsin
öz fərdi baxış bucağı var.
Qılman
İman: Şəxsən mən içimdən gəlməyən
bir şeyi məhz oxucu tələbini nəzərə
alıb yaza bilmərəm.
Əsəd
Cahangir: Bəs bu, sənin ziyanına işləmir?
Qılman
İman: İşləyir.
Əsəd
Cahangir: Belə də davam edəcəksən?
Qılman
İman: Belə də davam edəcəm.
Emin
Piri: Kütlənin zövqü
müxtəlifdir. Bir hissəsi aqressiyaya, bir hissəsi
vulqarizmə, söyüşlərə meyillidir. Bir hissəsi erotikanı oxuyur. Mətn
ortaya qoyulursa, müharibə mövzusunda da olsa, erotikadan da
olsa, istedad görünməlidir.
Əsəd
Cahangir: Demək, əsas gözəl yazmaqdır, bəs nə
yazmaq?
Elşad
Ərşadoğlu: Məncə, necə yazmaq da, nə yazmaq
da önəmlidir, amma onların hər ikisindən də
önəmli yazı prosesində səmimi olmaqdır. Ədəbiyyat səmimiyyət üzərində
qurulmalıdır.
Emin Piri:
Kim özünü harda tapırsa, onu da yazmalıdır.
Əsəd
Cahangir: Bu məntiqlə mən gözəl söyə bilirəmsə,
kimi istəsəm, söyə bilərəm?
Emin Piri:
Mən kimi söymüşəm ki?
Əsəd
Cahangir: Eşqi, bu eşqdən
yazanları, ən nəhayət, bu eşqi yaradan və insana
verən Tanrını.
Emin
Piri: Siz həmişə antik
filosoflardan sitatlar çəkirsiniz. Odur ki, iradınıza
Aristotel məntiqindən çıxış edib cavab verəcəm:
Tanrının verdiyi hər şey gözəldir – birinci
hökm; Mən Tanrının verdiyi bir şeydən
yazmışam – ikinci hökm; demək, mən gözəl bir
şeydən yazmışam – qoy bu da olsun əqli nəticə.
Əsəd
Cahangir: Bəlkə də,
Aristotel özü belə sənin bu sillogizminə qibtə eləyərdi,
amma mən eləmirəm. Çünki bu məntiqin
əsasında sofistika dayanır. Tanrı
eşqi insana sadəcə cismani həzz mənbəyi kimi verməyib.
İnsan təkcə bədən yox, həm də ruhdan ibarət
olduğu kimi eşqin də cismani və ruhani tərəfləri
var. Sən eşqə
gedonist kimi birtərəfli şəhvani planda
yanaşırsan. Şəhvət isə
eşqin təyinatı yox, vasitəsidir.
Emin Piri:
Bunlar orta əsr filosoflarına məxsus sxolastik
şablonlardır. Bu belə olmalıdır, o
elə olmalıdır. Mən özüm
olmaq, özüm düşündüyüm kimi yazmaq istəyirəm.
Əsəd
Cahangir: Tamamilə razıyam, yaz özün
düşündüyün kimi. Amma öncə gərək
axı özünün kim olduğunu
müəyyən edəsən. Hər kəsin,
o cümlədən, sənin də özün elə sənin
ruhundur, elə deyilmi? Sən isə sevgi məsələsində
ruhun rolunu minimuma endirir, eşqi sadəcə bədənə
və onunla bağlı hisslərə müncər edirsən.
Demək, ruhu inkar etmək, özünü bədənlə
eyniləşdirməklə, sən
düşündüyünün əksinə olaraq
özünü inkar edirsən.
Xəyal
Rza: Məncə, Elşad haqlıdır, Emin o şeirdə
özü deyil. O, bu şeiri nümayiş üçün
yazıb. İçindən gəlməyib.
Emin Piri:
İçimdən gəlməsə, yaza bilməzdim. Mənim başqa erotik şeirlərim də var, sadəcə
çap etdirməmişəm. İstəmirəm
məni indidən erotika yazan kimi tanısınlar.
Xəyal
Rza: 1999-2000-ci illərdə erotik qəzetlər çox
populyarlaşmışdı. Bizim bir dostumuz da
biznes maraqlarından yanaşaraq belə bir qəzet
buraxırdı və tirajı yüz mindən yuxarı idi.
Respublikada da hamı o qəzeti pisləyirdi. Bir dəfə o dedi ki, kim mənim qəzetimi pisləyirsə, paltosunu
aralayın, cibində mənim qəzetim var. Həqiqət
budur ki, yazarların böyük əksəriyyəti sosial
şəbəkələrdən istədiyi kim istifadə edir
və ağzına gələni yazaraq məşhurlaşmaq
istəyirlər.
Emin Piri:
Şəxsən mənim üçün nə yazmaq yox, necə
yazmaq önəmlidir.
Əsəd
Cahangir: Onda nə yazmağın heç bir önəmi
yoxdur, məsələn, Əkrəm Əylisli kimi xalqı təhqir
eləmək, tarixi təhrif eləmək, sonra da Nobel
sevdasına düşmək olar.
Xəyal
Rza: O, bayaq dediyimin dünyəvi formasıdır. Özünü Azərbaycan xalqının
gözündən salmaq bahasına adını dünyaya
tanıtdı. İndi cavanlar facebookdan Azərbaycanda
populyarlaşmaq üçün yapışıblar.
Sevinc
Mürvətqızı: Məncə, nə yazmağı və
necə yazmağı bir-birindən ayrılıqda
götürüb təhlil etmədən nəyi necə
yazmağı bilmək vacibdir.
Əsəd
Cahangir: Gənclərin aqressiyası özünün ən
qabarıq ifadəsini yaşlı yazarlara qarşı ifrat
hörmətsizlikdə tapır.
Emin Piri:
Dünyada müəyyən tendensiyalar yaşanıb ki, onlar Azərbaycana
indi-indi gəlib çıxır. Məsələn,
İtaliyada hərəkat yaranmışdı, seçkilər
dövründə. Gənclər, hətta
məmur uşaqları yaşlı məmurlara qarşı
birləşmişdilər. Şəxsən
mən çalışıram ki, böyüklərə
qarşı hörmətsizlik eləməyim. Halbuki bəzilərinə qarşı içimdən
keçir. Amma xarakterimə görə eləmirəm.
Qılman
İman: Anarın, Elçinin, Vaqif Səmədoğlunun,
Vaqif Bayatlının, Zəlimxan Yaqubun, Musa Yaqubun, Ramiz
Rövşənin, Məmməd İsmayılın təqdir
olunacaq nəyi varsa, onu da demək lazımdır. Məncə, gənclər çox birtərəfli
tənqid edirlər.
Xəyal
Rza: Onlar artıq tənqid deyil, təhqirdir. Tənqid
eləmək olar, amma heç kimin başqasını təhqir
etməyə haqqı yoxdur.
Qılman
İman: Bu təhqirlər əsasən AYO-çulardan gəlir.
Hətta belə bir müqayisə aparılır: Anar və
Əkrəm müqayisəsi. Kimin Əkrəmdən
xoşu gəlir və AYO-çudursa, mütləq Anarı
pisləyəcək. Ədəbiyyata bu
cür yanaşmaq olmaz.
Xəyal
Rza: Bu gün respublikada kifayət qədər kriminal hadisələr
baş verir. Anasını döyən,
öldürən, atasını öldürən və sair.
Bu yaxınlarda da biri anasını döyə-döyə
öldürüb. Bu nədən
qaynaqlanır? Əxlaqdan, daxili tərbiyədən.
Yaşlı nəslə bu gün hörmətsizliklə
yanaşan gənclərin mütləq şəkildə evlərində
də bu kimi hadisələr cərəyan edir. Hansısa səviyyəli, şəxsiyyətli bir
insanı bu qədər asanlıqla təhqir eləmək onun
daxili tərbiyəsindən irəli gəlir.
Əsəd
Cahangir: Ən çox narahatlıq doğuran da elə bu
“çox asanlıqla” məsələsidir. Elə bil ki bir stəkan
su içirlər. Bu, daxili senzorun – vicdanın yoxluğunun
göstəricisidir. Özünə hesabat vermək
hissi yoxdur.
Elmin Nuri:
İndi gənclərin yaşlılara hörmətsizliyi
narkoman dozası kimi bir şeyə çevrilib. Narkoman dozanı qəbul eləməsə, ürəyi
partladığı kimi, bəziləri də hörmətsizlik
eləməsələr ürəkləri partlayacaq.
Xəyal
Rza: O təhqir edənlərə üzümü tutub deyirəm:
bu qədər qabiliyyətlisənsə, Anarın yerinə
niyə iddialı olursan? Get, bir ictimai qurum yarat, onun
başqanı ol. Hansısa bir səviyyəyə
çat. Sübut
elə ki, qabiliyyətlisən.
Qılman
İman: AYO-nu yaratdılar.
Xəyal
Rza: Yaradıb neylədilər?
Bir ildən bir sədr dəyişib nəyə nail
olublar? Ortada nə
var? Sizi inandırım, ciddi rəqabət
yarada bilsələr, dövlət AYO-nu da götürər
himayəsinə. Digər QHT-lər kimi.
Amma yarada bilmirlər.
Əsəd
Cahangir: Burda söhbət, məncə, əxlaq məsələsindən
də o yana keçir. Cavanlardan
kimsə qoca yazıçı haqqında “onun
başını kəsib, qanını içərəm”
yazanda, yaxud dünyasını dəyişən
yazıçı haqqında “oturmadığı kol dibi
qalmadı” ifadəsini işlədəndə artıq mənəvi
terrora yol verir. Əsas o deyil ki, sən nə
edirsən, əsas odur ki, sən nə düşünürsən.
Çünki sən etdiklərində həmişə
və tamamilə azad deyilsən, düşüncə isə
artıq tamamilə sənə məxsusdur, sənin suveren
daxili ərazindir. Sən etdiyin yox,
düşündüyünə adekvatsan.
Xəyal
Rza: Məncə, ən pisi erməni kolunun dibində
oturmaqdı. Biri üç gün gedib
düşmən ölkədə yaşayır, hansısa
harsına vurulur, gəlib ona roman həsr eləyir və
özünü beynəlxalq səviyyəli
yazıçı kimi təqidm edir.
Elşad
Ərşadoğlu: Əsəd müəllimlə də, Xəyalla
da razıyam. Bu, doğrudan ciddi mənəvi
problemdir. Amma atalar demişkən, imam
üçün ağlayanda, gəlin bir azca da Yezid
üçün ağlayaq. Problemə hərtərəfli
baxaq. Bəzi cavanlar elə bilir ki, hər
şey bunlardan başlayır, bəzi yaşlılar da elə
bilir ki, hər şey bunlarla qurtarır. Problemin
yaranmasında bu amillərin hər ikisinin rolu var. Bu münasibətlər
biri digərinə qarşılıqlı təsir edir, biri
digərini doğurur və şərtləndirir.
Famil Mədət:
Çox lakonik və gözəl dedin. Həm də
ədalətli. O tərəfin də, bu tərəfin də
xoşuna gələcəksən. Bir sözlə, az dedin, təmiz dedin. Bu, sənin
öz formuləndir?
Elşad
Ərşadoğlu: Yox, mənim formuləm deyil. Amma məncə, bu, əsas deyil. Əsas fikrin müəllifi yox, özüdür.
Özümə gəldikdə isə mən aqressiyaya ehtiyac
hiss eləmirəm. Çünki hər şeyi
sevginin üzərində qurmağa üstünlük verirəm.
Mənə elə gəlir ki, pisi də,
yaxşını da – hamını sevmək lazımdır.
Pisi də sevib yaxşı eləmək olar.
Famil Mədət:
Elşad, isalıq eləmə, çarmıxa çəkilərsən
(gülür). Bir də ki bu təzə söz
deyil, Füzuli bu mövzuda divan bağlayıb, Vaqif Bayatlı
isə üç-dörd kitab yazıb.
Elşad Ərşadoğlu: Amma nə Füzuli, nə də Vaqif Bayatlını çarmıxa çəkən olmayıb.
Famil Mədət: Onlar mənəvi əzablar çəkiblər. Bu, çarmıxdan da betərdir.
Elşad Ərşadoğlu: Düzdür, amma bunu nəzərə almayan gərək yaradıcılıqla ümumən məşğul olmasın, gedib konfet sexində işləsin.
Əsəd Cahangir: Mövzudan uzaqlaşmaq təhlükəsi var.
Emin Piri: Biz ədəbiyyatla bağlı əsas problemlərə toxunmadıq. Bu gün gənclərin yaratdığı nəsr, poeziya müəyyən dərəcədə inkişaf edir. Amma gənclər arasında ədəbi tənqid, yaxud dramaturgiya inkişaf etmir. Gələcəkdə bu sahədə mütləq problem yaranacaq.
Famil Mədət: Çünki tənqidçi, yaxud dramaturq olmaq üçün sadəcə istedad kifayət etmir. Birincisi hərtərəfli savad, ikincisi isə teatr sənətinin incəliklərinə bələdlik tələb edir.
Əsəd Cahangir: Özü də niyə deyirsən ki, tənqidçi yoxdur, bəs Famil Mədət? Bəyəm onu tənqidçi saymırsan? Yaxud, Şəbnəm Tofiqqızı. İki dram kitabının müəllifidir. Yeri gəlmişkən, bu günlərdə Gənc Ədiblər Məktəbi üzvlərinin AYB-yə qəbulu məsələsi oldu. Əgər tənqidçi və dramaturq problemindən danışırsansa, niyə Famil və Şəbnəmin AYB-yə qəbul olunması barədə təklif irəli sürmədin?
Emin Piri: Çünki hələ bilinmir, onlar gələcəkdə ədəbiyyata davam edəcəklər, yoxsa yox.
Əsəd Cahangir: Emin, sənin də gələcəkdə şeir yazmağa davam edəcəyinə heç kəs birmənalı proqnoz verə bilməz. Bu, peyğəmbərlərin işidir. Bizim işimiz ancaq cəhd etməkdir. Bəlkə də onların gələcəyi bizim cəhdlərimizdən asılıdır.
Famil Mədət: Mən özüm barədə danışmaq istəmirəm. Əgər Emin belə düşünürsə, buna da normal yanaşıram. Şəxsi fikri, fərdi gözləntisidir. Amma gözlənilənlər yox, məhz gözlənilməyənlər daha ciddi şeylərdir. Əgər Şəmslə qarşılaşmasaydı, Rumi yaxşı bir mədrəsə müəllimi olaraq qalacaqdı. Əgər Vazehlə rastlaşmasaydı, Mirzə Fətəli uzaqbaşı yaxşı bir axund olacaqdı. Mirzə Cəlillə qarşılaşanda Sabir gülə-bülbülə qəzəllər yazan, artıq 44 yaşlı bir şairiydi və əgər bu görüş olmasaydı, ədəbiyyatımız “Hophopnamə”siz qalacaqdı. Yəni ədəbiyyat bizim planlarımız üzrə yaranmır.
Əsəd Cahangir: Səhv etmirəmsə, Nekrasova məxsus məşhur bir ifadə var – sən şair olmaya bilərsən, amma vətəndaş olmağa borclusan. Sizcə, müasir Azərbaycan gənc yazarı özünü vətəndaş olmağa borclu sayırmı?
Qılman İman: Gəlin, etiraf eləyək ki, bu hisslər müasir gənclik üçün olduqca yaddır. Hətta hansısa bir gəncin yanında desən ki, Şuşanı, Kəlbəcəri görmək istəyirəm, adamı ələ salar.
Elşad Ərşadoğlu: Bunun bir səbəbi də odur ki, bizdə çox vaxt vətənpərvərlik anlayışını bayağılaşdırırlar. Bir çox yazarlar və onların bir çox oxucuları vətənpərvər olmağı saxta pafosla dolu əsərlər yazmaqda görürlər. Halbuki, ehtiyacı olan bir vətən övladına necəsə kömək etmək, onu sevindirmək daha böyük vətənpərvərlikdir, nəinki şəhərin mərkəzində gözəl şəraitli, dəbdəbəli evdə oturub “vətən, sənin dərdin məni öldürür, sənin yolunda ölərəm, öldürərəm, düşmənə qan udduraram” kimi bəlağətli sözlər yazmaq. Boğazdan yuxarı sözlərlə Vətəni sevmək olmaz, ən azından ona görə ki, ürək boğazdan aşağıda yerləşir.
Emin Piri: Bəli, gənclər vətənpərvərliyin şablon ifadəsindən qaçırlar. Amma bu o demək demək deyil ki, onlar vətənə məhəbbət hissindən məhrumdurlar. Vətənə məhəbbətin ifadəsi ancaq vətənpərvərli mövzusunda yazmaqla məhdudlaşmır. Vətənpərvərliyi hətta futbolda rəqib komandaya qalib gələndə də görmək olur.
Famil Mədət:
Amma bu vətənpərvərliyin top-top variantıdır.
Emin Piri:
Məncə, vətənpərvərliyin gop-gop
variantındansa, top-top variantı yaxşıdır.
Əsəd
Cahangir: Qarşıdan Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin XII qurultayı gəlir. Bir gənc yazar
kimi bu qurultaydan nə gözləyirsiniz?
Emin Piri:
Son dövrdə AYB-də mütərəqqi bir ədəbi gənclik
platforması həyata keçirilir. Gənclərə
müxtəlif mükafat və təqaüdlər verilməsi
bunun praktik ifadəsidir. Mən əminəm
ki, AYB-nin gənclərə münasibətində qurultay bu
istiqamətdə yeni, daha ciddi mərhələnin
başlanğıcı olacaq.
Qılman
İman: İnanırıq ki, yeniliklər olacaq, AYB-də
islahatlar gedəcək. Xüsusilə də
“Ədəbiyyat” qəzetində dəyişikliklər olacaq.
İstedadlı və imkansız gənclərin
maddi təminatı baxımından daha optimal yollar
tapılacaq. Ən istedadlı gənc
yazarlar xarici ölkələrə ixtisaslaşma kurslarına
göndəriləcək, məsələn, nəsr, poeziya,
xüsusilə də ssenari və dram üzrə. İstedadlı gənclərə AYB strukturları və
orqanlarında etimad göstəriləcək, vəzifələr
həvalə olunacaq. Bütün
bunları zamanın yeniləşən ruhu tələb edir.
Əsəd
Cahangir: Allaha şükürlər
olsun, deyəsən, yavaş-yavaş qızğın
müzakirəmizin sonuna gəlib çatdıq. Amma başım o qədər ağrıdı ki,
sizə söz verirəm ki, bundan sonra bir də gənc
yazarlarla dəyirmi masa keçirməyəcəm. Müzakirədə iştirakınıza görə
hamınıza oxucular adından minnətdarlığımı
bildirirəm. Arzu edirəm ki, burda səsləndirdiyiniz
arzular həyata keçsin, problemlər arxada qalsın. Və əlbəttə ki, sizə, sizin
timsalınızda bütün gənc yazarlara
yaradıcılıq uğurları arzu edirəm.
525-ci qəzet.- 2014.- 20 mart.- S.22-23.