Sözün
işığında...
Bir qul oğlanı könül mülkünə sultan
elədim, Misr idi padişahın, Yusifi-Kənan etdim.
Məhəmməd
Füzuli
Dünyanın ən müqəddəs, möcüzəli
səmavi kitabı “Qurani-Kərim”in “Yusif” surəsində
deyilir ki, Allah-Təala Yusifi öz nurunda yaratmışdı və
ona daxili zənginlik, gözəllik bəxş eləmişdi. Eyni zamanda Yusifin iç
gözəlliyi sifətinə, boy-buxununa çıxmışdı,
çünki Tanrı sevib-seçdiyi bəndəsinə
peyğəmbərlik vermişdi, onu ali mərtəbəyə
qaldırmışdı. Bundan başqa, Yusif
çətin sınaqlara düşərkən həm
başqalarının, həm də özünün
yuxularını qəribə tərzdə yozarmış, bu
öncəgörmənin sirləri yalnız özünə
bəlli imiş və bu peyğəmbərliyindən gəlirmiş.
Onun izah elədiyi, yozduğu tərzdə
çin çıxan yuxuları axırda bütün bədbəxtliklərin
fonunda Yusifi xoşbəxtliyə çatdırır.
Bəlkə yuxular da məktublardır? Allahın bizə
göndərdiyi, ərməğan etdiyi şifahi məktublar.
Onlarda taleyimiz yazılıb, sadəcə biz
Yusif peyğəmbər deyilik ki, həmin
ötürülmüş, kodlaşdırılmış,
şifrlənmiş fikirləri oxuyaq, yozaq, sonda nəticə
çıxaraq. Bu ideya məşhur
peyğəmbərin adaşı, hüquqşünas Yusif
İldırımzadənin “Məktub” fəlsəfi
düşüncələr toplusunu oxuyub başa
çatdırandan sonra təfəkkürümdə
canlandı və əlbəəl bu müqayisədən sonra
kitab barədə duyğu və düşüncələrimi
qələmə almaq niyyəti güddüm.
Dərhal
dünya ədəbiyyatının klassiki, yəqin Yusif müəllimin
də dəyər verdiyi və oxuduğu Nobelçi
yazıçı Frans Kafkanın “Atasına məktubları”
başlığı altında “namələr silsiləsi”
gözümün önünə gəldi və yenə Yusif
İldırımzadənin çox sevdiyi şair Ramiz
Rövşənin “Məktub” şeirini xatırladım. Qəfildən yadıma düşdü ki, ey
dili-qafil, axı, özümün də haçansa bu
mövzuda qələmə aldığım bir poetik
parça var.
... Təbiət
bağlanıb daş-daş insana,
Binədən yad deyil dağ-daş insana.
Yazıb əski
insan çağdaş insana –
Milyon il öncədən qaya-məktubu.
Payız
ürəyimi bir yaz eyləyim,
Ən dərin suları dayaz eyləyim.
Nə
ömrüm qalıb ki, pərvaz eyləyim,
Yetirim əlüstü Aya məktubu.
Yusif
İldırımzadə təvazökarcasına və mərhəmanə
surətdə kitabın girişində oxucunu “əziz dost”
müraciəti ilə dindirir və ənənədən
qaçır. İntizarla, məsuliyyətlə “Məktub”unun
məqsədini, məramını açır...
“Ümidvaram ki, sənə ünvanladığım bu məktubu
sonacan oxumağa hövsələn çatacaq. Bəlkə də
əslində insan – biz hamımız bu yer üzünə
göndərilən bir məktubuq. Allahın
məktubu. Hər görüş, hər
ayrılıq, bir-birimizə ötürdüyümüz hər
xoş, hər naxoş xəbər əslində, üzbəsurət
yazışmalardı, sadəcə vərəqə
köçürülmür, taleyimizə köçür”.
Bu maraqlı, orijinal, bənzərsiz “uzun məktub”
– 220 səhifəlik bütöv namə isə hamıya
ünvanlanıb.
Bəri başdan deyim ki, yazıçı
Yaşarın redaktorluğu ilə “Şərq-Qərb” nəşriyyat
evində nəfis çap olunan “Məktub” kitabını birnəfəsə
oxudum. “Məktub”da toplanan irili-xırdalı əsərlərin
şirin dili məni çəkib məftun elədi.
“Ön söz əvəzi”, lakonik, pritça formasında qələmə
alınmış “Anama məktublar” silsiləsi, “Esselər”,
“Məqalələr”, “Müsahibələr”, “Prokurorun qeydləri”
bir qəlbin izahasığmaz
pıçıltılarıdır. Hələ
bu yazıların bədii səviyyəsini qoyuram bir kənara,
həqiqətən təmiz, saf Azərbaycan dilinin şəhdi-şirəsi
sözbəsöz, cümləbəcümlə oxucunun ruhuna
işləyir. Ən nəhayət, müəllifin
bütün səmimiyyətinə xitabən “bu məktublar
oyaq xatirələrin kükrəməsidir, ocaq yeri kimi
soyumuş duyğuların közərməsidir”. Elə dilin hikməti, oxucunu dalınca salıb
aparmağın qüdrəti də bundadır.
Həqiqi sözə biganə qalmayan, dəyər verə
bilən insan daxilən anlayır ki, bu kitabın müsbət
məziyyətləri nədən ibarətdir. Mənim
fikrimcə isə Yusif İldırımzadənin ən
böyük uğuru və qələbəsi
etirafıdır. Etiraf – təkcə
günahın və suçun etirafı deyil. Əgər insan müqəddəsliyi dərk etmək
zirvəsinə qalxırsa və qarşısında səcdə
qılmağı bacarırsa, etirafdır. Bu, xəfif yaz mehinin təbiətin ruhunu oyada biləcək
etirafıdır, bir şəlalə zümzüməsinin ana
laylası və oxşaması qədər etirafıdır,
gülün kol dibində titrəyişidir, yarpağın ana
budaq üstə pıçıltısıdır, dəryaya
qovuşan ilahi suların əbədi
yalvarışıdır.
Müəllifin
ana fəryadları cəmi beş məktubdan
ibarətdir. Yusif bəlkə səhvən
onları məktub adlandırıb, əslində hər məktub
ana məhəbbətini, ana nəvazişinin ülviliyini ifadə
edən lirik şeirdir. Bu məktublar əbədiyyətə
qovuşan, tənhalığı ilə birgə bizimlə
olan, vücudumuza həmişəlik hopan, dünya durduqca
varlığımıza hakim kəsilən,
axarlı-baxarlı həyatımıza rəng qatan Ana
haqqında həzin nəğmələrdir. Sanki bunlar qələmə alınmayıb, vərəqdən-vərəqə
köçürülməyib, göz yaşına bələnmiş
ağılardır, Yusif peyğəmbərin
gördüyü yuxulardır. Ancaq məktublar
cılız tərifnamələrdən, ucuz
sızıltılardan uzaqdır, birnəfəsə diri sulara
oxunmuş söz çələngidir, müqəddəs ana adına bağlanmış al-əlvan gül
topasıdır.
“Birinci məktub”u
oxuyarkən hisslər, duyğular o qədər möhtəşəm
təsir bağışladı ki, elə bildim həmin isti
sözlər öz anamın adına
seçilib, yazılıb. İnsafsızcasına,
müəllifə paxıllığım tutdu.
Yadıma Məmməd Arazın iki misrası düşdü:
Bu
axşam yamanca soyuqlamışam,
Bu axşam üstümü örtən olmayıb.
Yusif İldırımzadənin Ana obrazı əbədi
qəhrəman səviyyəsinə yüksəlmiş
obrazdır. Əslində “Məktub” ədəbi janr olmasa da, bir
bədii formadır, bir ünvanlı qəlibdir. O,
ustalıqla fikir və düşüncələrini, fəlsəfi
etiraf və etirazlarını bu qəlibin çərçivəsində
yerləşdirməyi bacarıb. Gah sakit-sakit məhəbbətini
bölüşür, gah acizanə şəkildə
ağrılarını ifadə edir, gah da vaxtsız
köçən Ana ölümünə dözmür,
xısın-xısın ağlayıb yas tutur, fələyin
zülmünə qarşı tufan qoparır, sonda Allahın
hökmüylə barışır...
Bu yerdə
dahi alman filosofu İmmanuel Kantın (1724-1804) məşhur
fikirlərinə haqq qazandırmamaq olmur: “İztirab fəaliyyətə
çağırışdır. Yalnız iztirablar vaxtı
biz həyatımızı hiss edirik”.
Əlbəttə,
hamını dünyaya ana gətirib və bu qeyri-adi
güclü, eyni zamanda zərif xarakterli məxluq hamı
üçün doğmadır... C.Cabbarlı
“Ana” şeirində deyir ki, o qadın qarşısında bir
qul tək səcdədə durmaq mənə fəxarətdir.
Yusifin hər beş məktubu onun analı
çağlarının xatirələridir. Məhz
heç kəsə bənzəməyən, nəcabətli,
xanım-xatın Şəfiqə anayla bağlı bu ürək
parçalayan nisgilli xatirə-məktublar bir vəfalı
övlad sevgisinin məhsuludur, sözlə ifadəsini tapan
musiqi simfoniyasıdır. Oxuyarkən bu
simfoniya adamın ruhunu çəkir, heç bir artıq,
dolaşıq kəlməyə rast gəlmirsən, müəllifin
ustalığına heyran qalırsan.
Və nə yaxşı ki, sirli-soraqlı bu cahan
mülkündə nəslin davamı var, bu davamiyyətdə
təkcə adət-ənənələr sonrakı nəsillərə
ötürülmür. Habelə, adlar nəvə və nəticələrə
verilir, kötükçələrə ərməğan
olunur, yəni nənələrin, babaların adları
unudulmasın, zaman-zaman yaşasın. Müəllif
məktubların birində ailənin yeganə qız
övladı Səadət Əli qızının oğlu
Əroldan söhbət açır. Nənə-nəvə
məhəbbəti, Ərol-Şəfiqə sevgisi
“Dördüncü məktub” boyunca şaxə atır.
Şəfiqə nənə haqqa qovuşan kimi məhz ilk dəfə
istəkli Ərolunun yuxusuna girir, yenicə ailə quran ali hüquq təhsilli nəvə dünyaya təşrif
gətirən qız balasına Şəfiqə nənənin
adını qoyur. Bu haqda müəllif hisslərini belə
bölüşür:
“Gözümün nuru, əziz anam! Sevimli körpə Şəfiqə!
Dünyaya bu dəfəki gəlişinlə Ərolun balası
oldun, Səadətin nəvəsi, Əli
İldırımoğlunun nəticəsi... Mənim
üçünsə, elə anasan ki, ana! Gözəl anam,
körpə Şəfiqəm! Gəlişinlə
hamımıza, bütün ailəmizə toxtaqlıq, yeni
ovqat, hüdudsuz sevinc gətirdin...”
Ürəyim
təskinlik tapır anbaan,
Bal
aca anama
isinməyimdə.
Daha yaddan
çıxır çağıran zaman,
Adını çəkəndə... diksinməyim də.
Deyirəm,
yanımda çıx iməklə bir
Çəkim ciyərimə doğma iyini.
Anamın
ruhunu dirçəltməklə bir –
Devirdin canımın yetimliyini.
Ərolun
həmin yuxusu sanki bir Ana məktubunun cavabıydı, axı,
o bu qədər susa bilməzdi, dilli-dilavər
Şəfiqə nənəyə susqunluq
yaraşmırdı, məzar sükutu ruhuna yad idi. Eləcə də bu ilk yuxu, bu mistik rabitə, ilk
körpü Yusif peyğəmbərin yatarkən
gördüklərinin davamına oxşayırdı. Nə
olsun ki, ortada neçə min illik məsafə vardı, əslində
yuxular zaman məsafəsini asanca aradan qaldırır, ən qədim
dövr, əski tarix müasirləşir, köhnə adam çağdaş zəmanənin Allah bəndəsinə
çevrilir.
Kitab
müəllifinin “Esselər” başlığı altında
gedən yazıları özünütəkmilləşməyə,
milli-mənəvi özünüdərkə, bütün bu
bəşəri kriteriyaların fonunda ayrı-ayrı
nümunə ola biləcək şəxsiyyətlərin
işıqlı obrazlarının canlandırılmasına həsr
edilib. Kimdi həmin qəhrəmanlar? Yusif
İldırımzadənin atası, həyatda, cəmiyyətdə
kişilik nümunəsi saydığımız halal qələm
sahibi Əli İldırımoğlu (“Yaratmaq ölümü
öldürmək deməkdir”), görkəmli
ilahiyyatçı, ərəbşünas alim, Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun elmi əməkdaşı
Əhmədağa Əhmədov (“Allah adamı”),
tanınmış hüquqşünas-alim Məmməd Xələfov
(“Özünə oxşayan adam”) və başqaları. Müəllif özünəməxsus mühakimə
yürüdür, bu şəxsiyyətlərin
obrazlarını yaratmaq üçün müxtəlif
detallardan istifadə edir, həyati misallar çəkir.
Həmçinin “Biganəlik ruhun xərçəngidir”
essesində ziyalı mövqeyində dayanan Yusif
İldırımzadənin qarışıq, xaos məqamlarda
millətin öndə gedənlərini, fəxrlərini
ittiham edən bəzi dırnaqarası qəhrəmanlara,
cahillərə ünvanladığı məntiqi cavabı
daha maraqlıdır:
Sərrast məntiq, obraz yaratmaq bacarığı, bədii-publisistik yazılarda mühakimə yürütmək səriştəsi müəllifin dərin həyat təcrübəsindən, müşahidə qabiliyyətindən, zəkasından, yazıçılıq talantından irəli gəlir. Sözsüz, burda qan yaddaşının, gen-kök bağlılığının təsiri danılmazdır. Axı, Yusif İldırımzadə təpədən-dırnağa mayası söznən yoğrulan bizim qocaman ədibimiz (bu “qocaman” ifadəsini ona yaraşdırmazdım – müəllif). Əli İldırımoğlunun ailəsində doğulub, yetişib, ərsəyə çatıb. Bu da müəllifin daha bir səmimi etirafı: “Dünyaya atam Əlinin gözü ilə baxıram. Hansısa müsabiqədə birinciliyə iddialı deyiləm, amma tərəddüdsüz deyirəm ki, dünyanın hansısa bir yerində atasını ən çox sevən oğul müsabiqəsi keçirilsə, mən orda heç kimə uduzmaram” (“50 yaşın astanasında”).
Mərhəba, bu məhəbbətə, bu əxlaqa, bu tərbiyəyə, bu sonsuz sevgiyə!
“Hər yazı bir təcrübədi”. Yusif İldırımzadənin kitabında “Məqalələr”, “Müsahibələr”, “Prokurorun qeydləri” ümumi sərlövhələr altında gedən təmiz publisistik yazılarında da sözlər sapsağlam, cümlələr dipdiridir. Bir sözlə, müəllif özünü yazıb, rast gəldiyi həyat hadisələrini bir köynək özünə yaxınlaşdırmaq üçün ürəyinin səsiylə qələmə alıb. Dahi yazıçı və filosofların fikirləri, atalar sözləri, zərb-məsəllər, idiomatik ifadələr, sitatlar paltar kimi cümlələrin, abzasların əyninə biçilib.
Neçə il öncə Yusif İldırımzadə Məkkə ziyarətində olub, orda namaz qılıb, xaliqin dərgahına dualar oxuyub. İnanıram ki, Allahın o müqəddəs torpaqlarında, o göylərin ənginliklərində Yusif peyğəmbərin də ruhu xoşbəxtcəsinə dolaşırmış. Görəsən, hissiyyatlı, duyğulu Yusif Əli oğlunun ürəyinə bu haqda nəsə damdımı? Yusif adaşını gördümü? Məkkədə yuxu görərkən röyasını peyğəmbərə danışmaq istəyi könlündən keçdimi?
İki Yusifin yuxuları bir-birinə bənzəyirmi?
Ağacəfər Həsənli
525-ci qəzet.-
2014.- 29 mart.- S.25.