Şair təbiəti, şeir sənəti
Böyük
tənqidçi, görkəmli şeirşünas B.Belinski
yazıb: “Şair sözü yüksək və müqəddəs
bir sözdür. Bu sözdə ölməyən,
əbədi bir şöhrət var”. Mən
40 ildir Ağacəfərə “şair” deyə müraciət
edirəm. Görəsən, bu
sözün müqəddəsliyinə xələl gətirmirəm
ki?! Ağacəfər həqiqətən
şairdi və o, əzmlə bu sözün arxasında
durmağı bacarır. O, təbiətən, fitrətən
şairdi. 1992-ci ildə onunla İrana gedirdik.
Cənubi Astaradan İrana gedən avtobusda həsrətlə
Azərbaycan torpaqlarını seyr edirdik. Birdən
Ağacəfər bizdən qabaqda oturan yaşıdımızla
söhbətə başladı. Məlum
oldu ki, Qum universitetinin müəllimidi, özü də ədəbiyyatçı.
Ağacəfər birdən soruşdu ki,
Füzulini tanıyırsan?! Qumlu müəllim “yox”
cavabı verəndə Ağacəfər coşdu, ta Tehrana
kimi dahi Füzulinin qəzəllərini əzbər dedi və
açmasını, şərhini verdi. Bu, təkcə Ağacəfərin güclü,
fenomenal hafizəsi deyil, həm də şeirə məhəbbəti,
əsl şair istedadı idi. Ağacəfərin
poeziyası dünyaya göz açdığı Lerikin balı kimi şipşirin, Lerikin təbiəti
kimi kamil, gözəl və əsrarəngizdir. Ağacəfər
poeziyasına müqəddəslik sanki Babagil ocağından,
Cahangir pirindən – övliya nəfəsindən gəlir.
Ağacəfər bu çətin dünyada ailəsinin
və poeziyanın müqəddəsliyini inadkar bir inamla
qoruyub saxlayır. Şair “Səsimdən yağan
yağış” (1998) şeirlər kitabına ön
sözündə əslində o poetik məramını,
estetik qayəsini şərh edərək yazır: “Şeir
şairin özü ilə mübarizəsidir: tam məğlubiyyəti,
qəti qələbəsidir. Və cismani
zülmdən, cəhənnəm əzabından əsl
şeir yaranır. Fərq
burasındadır ki, əgər cəhənnəm əzabında
günahlar tərəziyə qoyulursa və bədən
daşıdığı günahların müqabilində cəzaya
məruz qalırsa, şeir könüllü əzabdır,
dadlı, ləzzətli, bəlkə də şair
üçün işıqlı dünyada misli-bərabəri
olmayan, Allah tərəfindən təbii kəsilən cəza
növüdür.
Mən kədərli görünmək naminə kədərin
qulpundan yapışmıram. Kədər mənim
mayamdı. Mayama haram qatıb başqa
cür yaza bilmirəm”. Beləliklə, Ağacəfər,
şair kimi, pirdən, həyatdan, 60 illik ömrünün əzablarından
və həm də hamıdan çox sevdiyi dahi Füzulidən
gəlir. Füzuli farsca qəzəllər
“Divan”ındakı dibaçəsində belə yazıb
“bilirəm ki, sən dərdli yaranmısan. Dərd isə şairliyin əsas sərmayəsidir”.
Dərd, kədər Ağacəfərin
içindədi. Onun içində həqiqi,
istedadlı və sözə qarşı tələbkar,
sözə urvat verən bir şair oturub. Və
Ağacəfər hər şeydən öncə həm də
öz içindən gəlir. Ağacəfər
şair doğulub və şair doğub. F.Q.
Lorkanın “Ən kədərli sevinc şair olmaqdır”
sözləri Ağacəfərə yaxşı
yaraşır.
Yəqin
ya vulkandan, ya zəlzələdən,
Torpaqda yeraltı süxur yaranıb.
Mənim
gözlərimi qazıb göz yaşı,
Dünyada ən dərin çuxur yaranıb.
Həqiqi şairlər kimi Ağacəfər şeirinin
də predmeti şairin özüdür. Onun ən
yaxşı şeirləri təsvirdən, tərənnümdən
öncə özünütəhlildən yaranır.
“Bir də özümə baş vurdum, özümü
tanımaq üçün” – şairin poetik diqqəti
özünü tanımağa yönəlir və nəticəsi
budur: “Ömrü tərsinə çevirib, astarını
yaşayıram”.
Vaxtilə
Oskar Uayld deyirdi: “Sənət çəməndə olmayan
çiçəklər bitirməyi, al sapla göydən
Ayı yerə endirməyi bacarmalıdır”. Ağacəfər
səsindən yağış yağdırır. Bu əsl poeziyadır. Mövcud
olanların gerçəkliyini, təbiətin təsviri, cəmiyyətin
təhlili nəsrin işidir. O şeyləri ki, insan
öz idrakı ilə görür, dərk edir, onun təsvirinə
səy göstərir, bu, nəsrə və dramaturgiyaya aid bir
məsələdir. Xüsusilə lirika mistik, səmavi
duyğuların məhsuludur. Lirika yerlə
yox, göylə məşğul olur, bəsirət
gözü ilə görünənləri vəsf edir.
Azərbaycan poeziyasının ən tutumlu lirik-fəlsəfi
obrazlarından biri – “Daş”dır. M.Ə.Sabirin, Əli Kərimin
məşhur “Daş” şeirləri var. Dahi Sabir “Daş qəlbli
insanları” çarmıxa çəkdi. Onun müasiri, böyük romantik Hadi “Daşa dersəm
eşidir, sonra verir əks-səda, daşa dönmüşlərə
əks eyləmədi fəryadım” deyə səfil həyat
keçirdi. Poeziyamızda M.Arazın “Vətən
daşları” silsiləsi, “Bir qayaya söykənmişəm
deyirəm kaş, bax beləcə daşa dönəm
yavaş-yavaş”, yaxud “Gözünü sıx, hansı
daşda su yansa, o daş altda Məmməd Araz yaşayır”
misraları da var. Bu ənənəni özünəməxsus
ləyaqətlə davam etdirən Ağacəfər
daşı yaddaşla belə birləşdirir:
“İnanan
daşa dönsün”
A daş,
bəlkə insansan
Daşa
dönmüsən,
Kaş, mən də daş olaydım.
Rahat bardaş quraydım.
A daş,
necə barışırsan daşlığınla
Daşsan,
bildim...
Məgər ürəyin də daşdı?
Suyun,
çörəyin də daşdı,
“İnanan daşa dönsün”.
Bu şeirdə məşhur bir deyim “İnanan daşa
dönsün” tamamilə yeni poetik məna kəsb edir, faktiki
olaraq obraz yaratmaq funksiyası daşıyır.
Söz
Ağacəfərin and yeridir: “And olsun sözə! Sözdən umduğumu doğmalardan ummamışam
– deyir şair (“Ölüm yatağı”).
Elə bilirəm
ki, bu gözəl anddır: And olsun haqq sözə! Söz
Tanrıdan gəlir; “Sözə xor baxmaq olmaz; hər bir
söz ərşdən gəlib hədiyyə bizə” və
“İlahi feyzdən bir xəzinədir söz”, “Söz
yaradanın mədhi-sənası, nəğməsidir” deyirdi
Ağacəfərin sevdiyi, başdan-ayağa əzbər
bildiyi dahi Füzuli.
Ağacəfər Füzulinin Məhəmməd əleyhissəlama
həsr etdiyi “Su” qəsidəsini çox sevir və təbii
ki, əzbərdən deyir. Və bəlkə də
elə buna görə onun poetik obrazlarının içində
“Su” xüsusi yer tutur.
Atlantik
okeanında atılıb-düşən,
Sakit
okeanda sakit uyuyan
Mülayim,
səbrli su!
Mənzilin
haradır –
Son mənzilin?
Adamı
təşvişə salır sönməzliyin,
Dönməzliyin.
(“Sönməz su”)
Şairin
poetik etiraflarından biri belədi: “Dolu ürəyim
başqadı, dolmuş gözüm başqa”. Onun 90-cı illərin
sonunda çap olunmuş kitablarından isə biri belə
adlanırdı: “Ürəyim döyünür – qapım
döyülür”. Belə paralel psixologizmlər – dolu ürək
– dolmuş göz; döyünən ürək – döyülən
qapı Ağacəfərin şeirlərində qoşa
addımlayan məntiqi-fəlsəfi obrazlar kimi poeziyanın
canlı ritmini əks etdirir:
Cığır
sarmaşır yola –
Qarmaqarışıq yola.
Çıxır
sarmaşıq yola
Piyada rizdən ötrü.
Eləcə də “Ötrü” şeirinin sonrakı bəndində
daşım, savaşım, bağrımın başı kimi
deyimlər alletrasiya yaradaraq şeirin özünəməxsus
ahəngini təmin edir.
Ağacəfərin şeirləri ovqat
poeziyasıdır, o yaşadığı ovqatın lirik
poeziyasını yaradır. Bu isə şeirləri
daha da görüntülü edir. “Yad məmləkət”
şeiri belə başlanır:
Yad məmləkətdə
ayağı bərk basa bilmirəm torpağa,
ayaqqabı dabanını sıxır.
Öyrəşmədiyim
nəfəslərdən
nəfəsim tıncıxır.
Yad
torpaqda
itlərin zingiltisi,
kilsə
zənglərinin cingiltisi,
yaxşı heç nə vəd eləmir.
Hardasa bir
keşişin
zəhrimar yağan sifətindən
müsəlman məscidi üşüyür.
İlk
baxışdan uyğunsuz görünən bu zahiri detallar əslində
şairin içini obrazlaşdırır, içindəki
ovqatı çəkib çölə çıxarır:
“ayağını bərk basa bilmirsən torpağa” –
yadlıq, özgəlik bu obrazda yaxşı tapılıb. Bu
uyğunsuzluqda semiotik bir vəhdət var: it zingiltisi, kilsə
zənginin cingiltisi! – çox uzaq birləşmələr,
poetik tamamlamalardır. Fəqət şair “mən”i
bunların hər ikisində qabarıq görünür,
ön plandadır. Ağacəfərin şeirlərində
“üzünə tər gələn, adamsayağı nəfəs
dərən... Vaxt başını
aşağı salıb işini görür”. Bu da “vaxt”ın obrazıdır. O konkret bir
şairin “üstünə şığıyan” vaxtın
lirik, bədii-fəlsəfi obrazıdır.
Ağacəfər bir şair kimi XX əsrin önlərindən
başlanıb gələn, fəqət orta çağlar
poeziyasında güclü ənənələri olan fəlsəfi-intellektual
poeziya təmayülünə mənsubdur. XX əsr şeirimizdə
iki başlıca istiqamət müəyyənləşdirmək
olar: o başında S.Vurğun və M.Müşfiq dayanan
lirik-romantik istiqamət; 2.R.Rzanın rəhbərlik etdiyi fəlsəfi-intellektual
istiqamət. Ağacəfər ikinci istiqamətin
nümayəndəsidir. B.Vahabzadə,
Ə.Kərim, M.Araz, F.Qoca, Ə.Salahzadə, R.Rövşən
bu istiqamətin aparıcı nümayəndələridir.
Tarixən poeziyanı məşğul etmiş cahan, insan,
zaman münasibətləri Ağacəfərin də şeirlərində
önəmli yer tutur:
Sənə
güvəndiyim dünya –
Səni qədərincə
sevdim,
Səni kədərimcə sevdim.
Bəslədim,
qoydum göz üstə
Sonra qayğımı artırdın.
Qayığımı
suda batırdın –
Səni
sevməyə vaxtım olmadı,
Həvəsim qalmadı.
Şairin cahana münasibəti belədir. Bəs bu münasibətin
sahibi, o özü kimdir?:
Ümidsiz
qaytardı qapıdan,
dəfn
etdim vəzifəli dostumu
diriykən ürəyimdə.
Hansı
yaddaşdasa ismim hallanır,
cismim
başdan-ayağa
dost məzarlığı.
Özüm
də sağkən ölmüşəm,
yerdən
götürənim yoxdur.
Mədəniyyətin
bütün sahələri kimi poeziya da bu gün dünyada ən
möhtəşəm tarixi proses olan qloballaşma ilə
üz-üzə dayanıb. Əslində
qloballaşma mədəniyyətlərin inteqrasiyası
adı altında milli müəyyənliyə zərbələr
vurur. Dünyanı dərk üçün yeni problemlər
və onlara bab bədii idrak müstəviləri təklif edən
bu proses şeirimizin, o cümlədən də, Lerikdən əlində
diplomat çanta ilə Bakıya gəlib, oradan da
dünyanın müxtəlif paytaxtlarına keçərək
dünyanı aldatmaq istəyən, dünya ilə cəngi-cidalda
olan 60 yaşlı Ağacəfərin də şeirlərinə
təsirsiz qalmayıb. Çünki o,
müasirliklə nəfəs alır, dünyanın poetik mənzərəsini
ikiqat büküb həmişə cibində gəzdirdiyi
ümumi dəftəri köçürməkdən yorulmur.
O, ilhamını at kimi çapdırır, istedadını
tıncıxana qədər yükləyir, sözə əlindən
çıxmağa aman vermir. Ona görə də
şairin poeziyası coşğun və ehtiraslıdır.
“Ehtirassız dahiyanə heç nə
yaradılmır!” – deyirdi
böyük filosof Hegel. Ehtirasın bədii-poetik
iradəsinə pafos deyilir. Pafos lirik şeirin gəlinlik
paltarıdır...
Ağacəfər
Həsənlinin bu il çap olunmuş
şeirlər toplusu “İlğım” adlanır. Həqiqətən poeziya mənəviyyat
ilğımıdır, ilğımlardan, ilğımabənzər
aldanışlardan keçən ömrün poetik təcəssümüdür.
Mənim fikrimcə, özünü asanca aldada bilən adam xoşbəxtdir. Adam
özünü aldada bilməyəndə ömür tükənir.
Əziz dostum, qardaşım, yoldaşım Ağacəfər
– bir istedadlı şair ömrünün yükünü
çəkərək gəlib 60-ın limanına daxil olur. Görəsən,
qos-qoca gəmilər ona lövbər salmağa imkan verəcəkmi?!
Nizaməddin Şəmsizadə
professor
525-ci qəzet.- 2014.- 3 may.- S.28.