“Dünyada hər nə
ki olub... olacaq!..”
PƏRVİNin təqdimatında
“Ulduz”
jurnalı ilə “525-ci qəzet”in birgə layihəsi
Yaman qonaqpərvərdi bizim Bakı. Amma bu gün
özünü niyə belə aparır, bilmirəm. Üz-gözün
turşudub, acı küləyi və soyuğu adamın kələyini
kəsir.
...Qız
qalasını, İçərişəhəri seçib
ilk qonağım. Qalanın yanına çatar-çatmaz zəng
gəlir telefonuma: “Yuxarı tərəfdə, külək
tutmayan bir yerdə gözləyin ki, soyuq olmasın,
çatıram...” – deyir. Və mən bu
heç də nərmənazik olmayan Qızın
başına dolanıb yer axtarıram. Külək
saçlarımı bir an belə rahat
buraxmır. Bu boyda qalanın ətrafında daldalanmağa bir
yer tapa bilmirəm və elə həmin an
bunun səbəbini anlayıram. Axı bu Qız
qalasıdı?! Qorumaq qız işi deyil, nə küləkdən,
nə soyuqdan... Nə olsun boyu ucadı, enli
kürəyindən nə fayda?! Qız qalasıdı...
Min illərdi durub yerində – nazlanır! Nə
isə, qoy nazlanmağında olsun, dalısıyca
danışan deyiləm. Qadın həmrəyliyi
baxımından da düz gəlməz...
Külək şəhərimizin eyninə də deyil, yəqin
öyrəncəlidi – ona görə. Zaman sürətlə
uçur burda, həyat dinamikdi. Ləngimə, tıxac
yalnız yollarda ola bilir. Amma
indi, xoşbəxtlikdən o da yoxdu, qonağımın gəlişi
çox çəkməz. Aşağı
– bulvara, yola, dənizə tərəf baxıram. Beynimdə yüz fikir var, düşüncələr
sürətlə əvəzləyir bir-birini. Uzun illər televiziyadan seyr etdiyim sənətkarla
seçdiyi bu məkanda, Bakının qədim olduğu qədər
də müasir, səs-küylü guşəsində nədən
danışacağımı, söhbətə hardan
başlayacağımı götür-qoy edirəm. Və canlandırdığı rollar, daha
doğrusu, insanlar bir-bir gəlib keçir gözümün
önündən. Deputatlıqdan ötrü sinov gedən
Salman bəy, toyuğu yalın əlləriylə
parçalayıb arvadı “dögüb öldürmegnən”
o dünyanın sorğu-sualından qurtulmağın
mümkünlüyünə inandıran, Leyliylə Məcnunun
vəfat gününü də dəqiq bilən Dərviş,
milli, duzlu, istiotlu, zəncəfilli aerobika yaratmaq
üçün ömrünü fəda eyləyən Rejissor
Cahangir, oğlunu əsgərlikdən, özünü
müflislikdən qorumaqdan ötrü hər şeyə
hazır İzzət Nəfisli, Seda xanımın Jozef
(f-sız) ətrindən məst olan Polis rəisi, hərəsi
bir yandan danışır, fikrimi cəmləşdirməyə
imkan vermirlər. Hələ bu arvad, ərinin fərasətsizliyindən
əziyyət çəkən başı çadralı “gəlin”
qulağımın dibində “Bacaracaq? Kömey
eləməsə, yenə gəlim?” deyir və məni
gülmək tutur. Başa düşürəm
ki, deyəsən, bu gün bunlar rahat buraxmayacaqlar bizi.
Yolun kənarında
taksi dayanınca, yığışdırıram
özümü, ciddiləşirəm, fikirlərimdən
ayrılıb pillələrlə aşağı enirəm. Yaxınlaşıb aktyor, rejissor Cahangir Novruzova
“xoşgəldin” edir, söhbətə başlayıram.
Uzun illərdir Türkiyədə yaşayan,
Adana şəhərində Çuxurova Universitetinin Dövlət
Konservatoriyasının teatr bölməsində
çalışan sənətkarın ləhcəsi
maraqlı gəlir mənə. Təmiz azəricə, hətta
bir az da Bakı ləhcəsiylə
danışır. Arada Türkiyə türkcəsində
sözlər işlətsə də, tez dilimizdəki
qarşılığın tapır sözün. Bir az layihəmizdən, “Ulduz” dərgisindən, təzə
və maraqlı olmaq istəklərimizdən söz
açıram. İlk sualıma isə
reaksiyası qəribə olur Cahangir müəllimin. Deyəsən, soyadının, fəxri
adının, vəzifəsinin səhv yazılmasından,
“özünüz haqda nə deyə bilərsiz?”
suallarından xeyli yorulub aktyor. “Niyə məhz
buranı seçdiniz?” – deyirəm.
Gözlərindəki təəccüb eynəyin altından
da sezilir: “Demədiz, doğma məkan seçməliyəm?
Buralıyam da... Bütün uşaqlığım burda
keçib... Bundan doğma məkan?!” Gülümsəyirəm. Və bu məqamda fikrimə
bir səhnə gəlir. “Ac həriflər”
tamaşasındakı aktyorun pıçıldaması: “A vot
hirslənmək lazım deyildi...” (Yox, deyəsən,
bunlar imkan verməyəcəklər axı?! Hə, nə isə, yenə fikirlərimdən qopub
reallığa, küləkli, soyuq havada Qız qalası
yanında Cahangir Novruzovla dialoqa qayıdıram.) Aktyor
tarixə gedib bu məkanın ailəsi ilə
bağlılığından danışır: “Bax bu
Karvansara tapılmazdan əvvəl burda ev olub, bura mənim nənəmin
ata evi idi. Yəni Nəsibə xanımın
babasının evi. Bu yana keçəndə
Mansurovların evidi, onlar da ata tərəfdən qohumumdular.
Bir az aşağıda bulvar, orayla da
bağlı uşaqlıq, gənclik xatirələrim sonsuzdu,
bitib tükənməz. Muskomediya da yaxında.
Ona görə məhz bu məhəlləni
seçdim ki, həm sizə danışım bunlardan, həm
də özüm qayıdım o illərə”.
–
Çoxmu dəyişilib sizin Bakı? Ümumiyyətlə,
uzaqdan necə görünür?
Deyəsən, sualımla Cahangir müəllimin
yarasına duz basıram. Köks ötürür. Bir az qalaya, bulvara baxıb fikrə gedir. Çünki onun Bakısı, yəqin ki, “Bizim Cəbiş
müəllim” filmində oyandığı yeniyetmənin, məhəllə
uşağının Bakısıydı. İndi çox inkişaf etmişik, xeyli
sığal-tumar da çəkmişik şəhərimizə.
Bu da gözəldi, amma yenidi... Hər halda...
onunku deyil. Və bunu açıq etiraf edir: “Əlbəttə,
şəhərimiz çox gözəlləşib. Hər dəfə gələndə necə yeniləndiyini,
müasirləşdiyini görürəm. Avropa şəhərlərindən geri qalmır.
Əladı, amma bir az özgədi,
yaddı. Bəzi yeniliklər xoş olur, ancaq
köhnə İnturistin sökülməsini heç cür
anlaya bilmirəm. Niyə sökdülər
axı o binanı?! Nə qədər dəyərli,
böyük adamların, sənətkarların xatirələri
vardı orayla bağlı?! Uzaqdan baxanda
öz Bakımı seyr eləyirəm sanki, gəlib
görürəm başqalaşıb, yadlaşıb. Amma xəyalən tez-tez gedirəm oralara”. Bu anlarda külək
də astadan əsir, qanadlarını aram-aram
çırpıb İçərişəhərin dar
küçələrinə üz qoyur, uzaqlaşır sanki
bizdən. Bəlkə, qonağın
hüznü, kədəridi ona təsir edən, bilmirəm.
Cahangir müəllim araya çökmüş sükutu
pozmaq üçün qalanın önündə, bir az hündürə çıxıb bulvar tərəfi
göstərir: “Bax, orda ilk dəfə qıza “svidani”
vermişəm. İndiki kimi yadımdadı.
16 yaşım vardı, deyəsən”. Marağımı boğa bilməyib “Kim idi o
qız? Sonra noldu?” – soruşuram.
Gülür, bir az utana-utana “əşi, nəyinizə
gərəydi ey?” – deyir. Və
elə bu məqamda tərz, intonasiya Salman bəyi gətirir
gözümün önünə. “Ordan-burdan”
tamaşasında Dumxanaya duptat seçilmək
üçün ətey-ətey pul xərcləyən, hələ
üstəlik cavan arvad da almaq istəyən Salman bəy. Hələ də
ayırd edə bilmirəm ki, bu Salman bəy mənfi obraz idi,
ya yox. Məncə, o sadəlövh,
savadsız idi, vəssalam. Amma pis adam
deyildi. Gəzə-gəzə söhbətləşirik,
Cahangir müəllim razılaşır mənimlə: “Yox,
pis adam deyildi ki. Həm də
Salman bəy sadəcə priyomdu. Dövrü,
o vaxtın qaydalarını, maddiyyatla alınıb –
satılan zəmanəni ifadə edir. Əsl
sənət də belə olmalıdı. Eyiblərimizi
göstərməlidi ayna kimi... Yəni aynaya
baxdığımız zaman o qüsurlarımızı,
yanlışlarımızı göstərməsə, biz
bunları özümüz düzəltməsək, kənardakılara
necə gülməli görünərik,
düşünürsünüz? Ona görə sənətə birtərəfli
yanaşmaq düzgün deyil. O ki qaldı Salman bəyə,
onda kişi xarakteri vardı.
Görürsüz, hətta gizlətdiyi uşaqları da
üzə çıxanda özünü kişi
kimi aparır, “uşaqlarımdı da, səndə bir dənədi,
məndə altı dənə...” – deyir. Yazıq heç arvadının
üzünü də fərli-başlı görməyib,
çadrasını açan kimi vurulur ona...” Gülüşürük.
Salman bəyin dillər əzbəri olmuş “mən
gülün dərmişəm, sən gülabın çəkəcəksən...”,
“lap elə belə də dedi? Ay onun əti
tökülsün elə...”, “bu məni həmişə xəlvətə
çəkəndə nəsə olur...” sözlərini yada
salırıq. Amma birdən o da fikrimə gəlir ki, axı
dediyi aynada sonralar başqa bir eybimizi göstərdi Cahangir
Novruzov... İzzət Nəfislini!
– 80-lərin
sonunda Salman bəyi, 90-ların ortasında İzzət Nəfislini
əks etdirdiniz o aynada... Salman bəy İzzət Nəfislidən
xeyli yaxşı, daha mərd adam idi.
Ən azı pul, xərcləyə bilirdi kişi
kimi... İzzət Nəfisli üçün vəzifəsindən
və pullarından savayı müqəddəs heç nə
yox idi.
– Elədir.
Salman bəy İzzət Nəfislidən qat-qat
üstün adamdı. Təəssüf
ki, zamanla geri getdik. Amma gəlin
çağdaş izzətlərə, salmanlara baxaq. Vallah Salman bəy də, lap elə İzzət Nəfislinin
özü də bunlarla müqayisədə yaxşı
kişilərdi.
Məhz bu yerdə Cahangir Novruzovun
ağrılarını, əzablarını, gün-gündən
maddiləşən, robotlaşan dünyayla,
bayağılaşan sənətlə
barışmazlığını hiss edirəm. Azərbaycan teatrının
yaranması, inkişafında misilsiz xidmətləri olan
babası Cahangir Zeynalovun, unudulmaz, böyük aktrisa Nəsibə
Zeynalovanın ona miras qoyub getdiyi bu sənət
üçün çox şeylər eləmək istəyir.
Məsuliyyət, borc hissi rahatlıq vermir ona.
Amma heyif ki, uzun illərdir Vətəndən
uzaqda yaşayan sənətkar bir çox arzularını,
ideyalarını həm rejissor, həm də aktyor kimi
reallaşdıra bilmir. Türkiyə mühitində,
ümumiyyətlə, ölkədən kənarda az qala Azərbaycan
teatr sənətinin simvoluna çevrilib, ölkəmizin, mədəniyyətimizin
tanınması, təbliğatı
üçün çox işlər görür. Canlı
efirdə “Sarı gəlin” mahnısını ifa etməkdən
tutmuş, Axundzadənin komediyasını türkcəyə
çevirib quruluş verməyə, türk tələbələrinə
Mirzə Cəlili öyrətməyə kimi... Amma yenə də
hiss olunur ki, daha çox çalışmaq, parlaq, yaddaqalan nəticələr
əldə eləmək arzusundadı Cahangir Novruzov. Yaşa, məsafələrə meydan oxuyur, çərçivələri
sındırmaq sadədi ondan ötrü. Musiqili
Komediya Teatrına doğru addımladıqca danışır
və mən bütün bu pərakəndə söhbətimiz
boyu gülüşün hüznlə, zarafatın kədərlə
necə əvəzlənməsinə heyrət edirəm.
Görünür, bunun özü də
istedaddı. Cahangir müəllim də
öz istedadını kifayət qədər dərk edən
adamdı. Ona görə komplekssiz danışır:
“İndi də istənilən rolun öhdəsindən gələ
bilərəm. Rejissor dostum Ramiz Həsənoğlu
Salman bəyi oynamağımı təklif edəndə
gözlənilməz olmuşdu hər şey. Həm də tələsik. Amma görün
necə uğurlu alındı. Çünki
yanaşma çox peşəkar idi. Sonralar
da Ramizlə xeyli işlədik. “Yaşıl eynəkli
adam”da rejissoru oynadım, “Ac həriflər”də bir neçə
rolum oldu... Bunların hamısı
alındı, sevildi. Amma təəssüf ki, zəmanə,
sənətə münasibət dəyişildi bir az.
Çox istərdim ki, rejissorlar məni dramatik, faciəvi
obrazlarda da görsünlər, çəksinlər...”
– Məsələn,
Otello rolunda?
Həmsöhbətim sualımı göydə tutur və
gülür.
“Niyə də olmasın? Əgər
mən bütün bu hissləri yaşamağa qadir kişiyəmsə,
səhnədə, kinoda nədən canlandırmayım ki?”
– Bu il yubileyinizdir. 60 rəqəmi qorxutmur sizi? İstənilən
yükün altına girə bilərsiz?
Yenə
yumorla cavab verir sualıma: “Əlbəttə, mən dəyərəm
min cavana... 60 yaş nədi ki? Mən onu heç hiss eləmirəm.
Nə fiziki mənada, nə də mənəvi
cəhətdən heç bir məhdudiyyət yaratmır bu
yaş mənə. Yaşamağı bacarmaq
lazımdı...”
– Necə
öyrənmisiz bunu? Yaşamağı?
Bəzən belə qəribə, bəlkə də
cavabsız suallar yerinə düşür. Deyəsən, elə burda
da Cahangir müəllimin özü, həyatı,
yaşayışı, dünyaya baxışlarını
bölüşməsinə imkan verir bu sual: “Sirrim çox
sadədi. Zövq almadığım heç
bir işi görmürəm. Yediyim yeməkdən,
gördüyüm işdən, təmasda olduğum adamlardan,
yaşadığım mühitdən və s.
hamısından zövq almalıyam. Və məhz
bu yanaşmamla öyrənmişəm zövqlə
yaşamağı. Özümə və
dostlarıma xəyanət eləmirəm heç vaxt. Zamanla, inkişafla ayaqlaşmağa
çalışıram. Burda, Bakıda nə qədər
dostlarım, doğmalarım var. Bəzən olub, 2 il gələ bilməmişəm bura. Ona görə interneti, yazışmaları öyrənmişəm,
əzizlərimdən qırılmamaq, uzaqlaşmamaq
üçün. Bütün bunlar bədbinlikdən
qaçmaq üçün vasitədi, metoddu. İşimi sevirəm. Bu da
çox önəmlidir. Bir il ərzində
80-dən çox əsər təhlil eləmişəm tələbələrimlə.
İndi tələbələrim Türkiyədə
məşhur aktyorlardı, sizlərin də burda
baxdığınız, sevdiyiniz seriallarda çəkilirlər.
Vətənimdən uzaqdayam uzun illərdir.
Amma o Vətən mənim içimdədir.
Ondan mənən uzaqlaşmamışam, onu
şərəflə təmsil edirəm. Nəslimə,
kökümə bağlıyam. Məgər
doya-doya yaşamaq, həyatdan zövq almaq üçün
bunlar yetməzmi?”
Musiqili Komediya Teatrına yaxınlaşdıqca söhbətimizin də istiqaməti dəyişilir. Daha doğrusu, mən nəsil, kök mövzusundan tutub söhbəti Nəsibə Zeynalova istiqamətinə yönəldirəm. Axı Nəsibə xanımın oğluyla qayınana-gəlin mövzusunda necə danışmayasan? Görəsən, bu Qayınana etalonumuz həyatda necə qayınana olub? Və bu məqamda Cahangir müəllim xeyli maraqlı bir etiraf edir: “Bilirsiz, qayınana-gəlin ədavəti olduqca təbii bir hadisədi. Amma mən o zaman biclik, yəni siyasət işlətdim. Evlənənə yaxın və ondan sonra anamla münasibətimi soyutdum bir az. Yəni anam mənim həyat yoldaşımla daha yaxın, mehriban, isti münasibətdə oldu. Ona görə qısqanclığa da, qayınanalığa da lüzum qalmadı. Çünki onu, yəni yoldaşımı məndən çox sevdi. Vəssalam. Çox asan! (gülür) Bir də Nəsibə xanım sözün əsl mənasında Böyük idi. Həm sənətində, həm də həyatda. O boyda xalq sevgisinin, şöhrətin içində zərrə qədər təkəbbürü yox idi”. Və bu məqamda külək həmsöhbətimin sözlərini harasa uzaqlara aparır sanki... Bəlkə də yuxarılara, Nəsibə xanımın ruhunu şad etməkdən ötrü ona bir az da yaxına “daşıyır” bu sözləri, bilmirəm. Anasından uşaq kimi danışan oğulun səsindəki titrəyişi, kədəri də aydın hiss edirəm, eşidirəm. Ancaq elə ki ayağımızı teatrın kandarına qoyuruq, Cahangir müəllim tamam dəyişir, başqalaşır, ruhlanır elə bil. Qapıda gördüyümüz texniki işçilərdən tutmuş, aktyorlara, rejissora kimi hamıyla zarafatlaşır, deyib-gülür. Böyük aktyorumuz Lütvəli Abdullayevin yubileyinin məşqləri gedir burada. Cahangir Novruzov tədbirin aparıcısıdı. Daha doğrusu, yubileyi təşkil edən rejissor rolunu oynayır. Stolarxası məşqlər başlanır və mən bir kənarda oturub müşahidə edirəm. Bilmirəm, Cahangir müəllim həmişə belədi, ya sadəcə bu gün ovqatının xoş vaxtına düşmüşük... Aktyor həmkarlarını şux zarafatlarıyla, danışdığı lətifələrlə xeyli güldürür. Sirli bir sənət aurası yaranır burada. Şübhəsiz, mövzunun Lütvəli Abdullayev kimi böyük sənətkar olması da əsas şərtdi. Amma hər halda mən qonağımın iş prosesində necə dəyişilməsini, başqalaşmasını hiss edirəm. Yubileyə hazırlıqdan, texniki işçilərin, dekorasiyanın səviyyəsindən narazıdı Cahangir müəllimin yaradacağı obraz. Və elə məşq prosesində “Yaşıl eynəkli adam”dakı millilik dəlisi olan, dəri gödəkcəli, əndrəbadi rejissor gəlib durur qarşımda... Və deyir: “Bu özfəaliyyətdi, yox, belə olmaz... Bu inqilabçını özbaşına qoysam, aləmi qatacaq bir-birinə... Bu nə rüsvayçılıqdı? Bu nədi, səndən soruşuram? Bu aerobikadan bizim qarlı dağların havası gəlir, ya gəlmir? Hanı bu aerobikanın duzu, hanı bu aerobikanın istiotu, hanı sumağı, zəfəranı, zəncəfili, hanı nanəsi, reyhanı, hanı sarıkökü?” Yazıq xoreoqraf nə desin ey buna? Elə mat-məttəl baxır və “Nooolub kii?”dən savayı söz tapmır. Və bu məqamda rəhmətlik Telman Adıgözəlovun heyrətdən böyümüş gözləri yadıma düşür, yenə gülmək tutur məni. Məşqi pozmaqdan ehtiyat edib yayındırıram fikrimi...
...Qız qalasının yanından başladılar “mane olmağa”, teatra çatdıq, hər şeydən danışdıq, amma yenə hamısı beynimdədi, yaddaşımdadı. Görünür, yaratdığı obrazlar Cahangir Novruzovun varlığına, ruhuna hopublar, ona görə. Bunlarsız, aynada əks etdirdiyi insanlarsız onu nə təsəvvürə gətirmək, nə danışmaq, nə də müşahidə etmək mümkündü.
Bir az məşqə tamaşa edib aktyor və rejissor sənətinin çətinliyini düşünürəm. Həm də bir anlıq müqəddəsliyini, məsuliyyətini anlayıram. Mane olmamaqdan ötrü elə ilk fasilədə sağollaşıram Cahangir müəllimlə. Bir-iki gündən sonra Adanaya qayıdır. Bunu deyəndə üzündə maraqlı bir ifadə sezirəm, amma yoza bilmirəm. Bu haqda çox da düşünmək istəmirəm. “Maraqlı gəzintiyə və söhbətə görə təşəkkür edirəm. Amma bizi izləyənlər vardı, bilirsiz?” Təəccüblənir. “Eləmi?” – soruşur. “Bəli, Salman bəy, rejissor Cahangir, İzzət Nəfisli, Dərviş və başqaları, hər an bizimlə idilər”. Qəhqəhə çəkib gülür. “Onlar elə hamısı mənəm də... Mən indiyə kimi bir normal adam yaratmadım ki...”
Təzə təmirdən çıxmış teatrın “ütülü, sığallı” pillələrini enə-enə düşünürəm. Bir az da kədərlənirəm, deyəsən. Görəsən, Cahangir Novruzov getməsəydi, tərk eləməsəydi ölkəni, özünü, enerjisini müəllimliyə sərf eləməsəydi, daha hansı özü dediyi anormalları sevdirəcəkdi bizə?! Başqa da bu cür suallar beynimdə dolaşır. Və teatrın qapısından çıxınca diksinirəm. Dərviş xoruzunu qoltuğuna vurub durub qarşımda və deyir:
“Dünyada hər nə ki olub... olacaq!..
Və hər şey ki gərək olsun, elə heylə də olasıdı.
Və o şey ki gərək olaydı, gərək elə də olsun və olan şey olasıdı.
Olmayan
şey də olmayacaq və ola da bilməz.
Və bir
şey ki ola bilməz, o heç vaxt
olmayacey”.
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2014.- 3 may.- S.20-21.