Zülmətdə doğan nur
"Türklər ya ölər, ya hicrət edərlər, fəqət qul olmazlar"
Bu sətirlər XX əsr
Azərbaycan-türk ictimai
fikrinin ən məşhur nümayəndələrindən
biri, jurnalist, filosof və ədəbiyyat tənqidçisi
Əlibəy Hüseynzadəyə
məxsusdur. Elə bir şəxsiyyətə
ki, qeyd olunan şüarı, ideyanı təkcə sözdə deyil, əməldə də həyat amalına çevirmişdi. Bəli, əlibəylər,
məhəmmədəminlər, qaspralılar, cavadlar, cavidlər güllələndilər,
Vətəni tərk etmək məcburiyyətində
qaldılar, minbir əzablara qatlaşdılar,
amma köləliklə
barışmadılar. Çünki əsrlər boyu
mərdliklə yurd-yuvalarının
keşiyində duran, kimsənin torpağında
gözü olmayan, qaçanı qovmayan, aman diləyənə toxunmayan türkün qanının, geninin daşıyıcıları idilər.
Hələ uzun illər
öncə hər yanı fəth edən Hun tayfalarının
hökmdarı Atilla,
Roma papasının diz
çöküb yalvardığına
görə xristianlığın
mərkəzini dağıtmamışdı.
XIX əsrin ikinci
yarısı - XX əsrin
əvvəlləri isə
bütün ictimai-siyasi
çaxnaşmaları ilə
bahəm, bir türk oyanışı,
mədəni intibah dövrü idi. İstismarın yeni üsulları, primitiv qloballaşma cəhdləri, bir qütbdən idarəçilik
planları türk-müsəlman
aləminin birləşməsini
zəruriləşdirirdi. Belə bir vəhdətə
nail olmaq üçünsə
zehinlərdə inqilab
eləmək, şüurlarda
təkamülə çatmaq,
fikirləri yeniləmək
lazım gəlirdi. Məhz belə ideoloji hədəfləri
Əlibəy Hüseynzadə
və onun yaratdığı, təmsil
olunduğu "Füyuzat"
məktəbi, "Kaspi",
"Həyat", "İrşad",
"Həqiqət", "Tərəqqi" qəzetləri
və digər dərgilər müəyyənləşdirdi.
Bu dönəm türk ictimai fikrinin təzə mövsümü - bahar fəsli idi. Sözdə,
düşüncədə, əməldə türk birliyini reallaşdırmaqdan
ötrü geniş imkanlar açılmışdı.
Ancaq nə yazıqlar ki, ayrı-ayrı məmləkətlərdə şahə
qalxan irtica qara buludlar kimi,
yaz günəşinin
şüalarının qarşısını
kəsdi. Müasir
dövrümüzdə işartısı
görünən bir ocağın qalanması, ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin dilindən səslənən
"bir millət iki dövlət" konsepsiyasının həyata
keçməsi ən
azı 100 il
gecikdi.
Bu gün demək olar ki, hamı
türkçülükdən danışır, sözünə
türk dünyasına
salam göndərməklə
başlayır. Amma gəlin
görək, o dövrlərdə
belə sərbəstlik
vardımı? Xalqımızın böyük oğulları
əsl türk sevgisinə qurban getmədilərmi?
O da əsl azadlıq
aşiqi idi. Torpağa səpilmiş toxum işığa can atıb cücərdiyi tək insan qəlbinin də azadlıq üçün
çırpındığını yaxşı bilir və yazırdı: "Hürriyyət! O nə qüvvədir ki, zehinləri, fikirləri, xəyalları, bəşərin
bütün ruh və mənəviyyatını
sövq edir".
Təhdidlərdən, təqiblərdən
yaxa qurtarmaq üçün dəfələrlə
yaşayış və
iş yerini dəyişmək məcburiyyətində
qalmışdı. Acı rüzgar
hələ uşaqkən
üstünə hücum
çəkməyə başlamışdı.
1864-cü ilin 24 fevralında Salyanda doğulan gələcək
mütəfəkkir, atasını
erkən itirdiyinə görə, babası şeyxülislam Əhməd
Səlyaninin himayəsində
qalmış, onunla birlikdə Tiflisə köçmüşdü. Burada gimnaziyanı bitirərək, ali
təhsil ardınca Peterburqa yola düşmüş, universitetin
fizika və təbiət elmləri fakültəsində təhsil
almışdı. Lakin Rusiyada
repressiya maşınının
işə düşməsi
tezliklə onun Türkiyəyə köçməsiylə
nəticələndi. İstanbulda ali
tibb təhsilinə və yüzbaşı rütbəsinə sahib oldu.
Qardaş ölkədə də təzyiqlərlə
qarşılaşdığından, yenidən Bakıya qayıdaraq publisistika sahəsində fəaliyyətini
davam etdirdi. Onu həm də istedadlı şair, rəssam, müəllim, tərcüməçi kimi
tanıyırıq. "Hər kəsə ki, uşaqlıqda ədəb və tərbiyə verilməsə,
böyüdükdə onun
nicatı yoxdur. Yaş ağacı hər tövr istəsən əymək mümkündür,
lakin quru ağacı ancaq od ilə düzəltmək
olur" deyimi də yüksək pedaqoqluğunun təzahürüdür.
Ən başlıcası isə
Ə. Hüseynzadə mənəviyyat
adamı, alovlu türkçü və dönməz vətənpərvər
idi. Qələmi, beyni, fəaliyyəti
ilə göstərdiyi
əvəzsiz xidmətləri
də tərəddüd
edilmədən zülmətə
bürünən türk
dünyasının məşəli
sayıla bilər.
Doğrudur ki, şəcərə
nöqteyi-nəzərindən tale bu dahinin üzünə
gülmədi: övladlarından
üçü də
(bir oğlan, iki qız) ailə
qurmalarına baxmayaraq,
övladları olmadığından
nəslin davamı gəlmədi. Lakin o qədər nəvəli-nəticəli
"sonsuzlar" var ki... Doğma balaları evin
bür küncünü
də qıymadığından,
Qocalar Evinə sığınıblar, bayramlarda,
əlamətdar günlərdə
heç xatırlanmırlar
da.
Əli Hüseyn
Turana isə tarixin yiyə durması, əbədiyyətin
qucaq açması, ürəklərin hərarət
verməsi həmişəyaşarlığını
və davamlılığını
təmin elədi. Nə qədər
ki, biz türk çocuqları varıq,
bu ölməz türkçü babalar da olacaq.
Xətai rayonu, M. Nəcəfov
adına
86 saylı tam orta məktəbin
VIII b sinif şagirdi
525-ci qəzet.-
2014.- 7 may.- S.8.