Məxtumqulu Fəraqi və
xvııı əsrdə Oğuz
türklərinin ədəbiyyatı
Türkmən xalqının ən böyük şairi, bütün türk xalqları
ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndələrindən biri Məxtumqulu Fəraqi xalq şeiri ilə
klassik
şeir ənənələrini birləşdirən sənətkarlardandır. Dövlətmənd Azadi və Nurməhəmməd
Qərib Əndəlibin
simasında türkmən
ədəbiyyatında özünü
biruzə verən bu cərəyan Məxtumqulu Fəraqinin şəxsində öz zirvəsinə çatmışdır. Məxtumqulu şeiri
realizmə, həyat gerçəkliyinin realist təsvirinə
meyl edən türkmən poeziyasının
ən parlaq səhifəsidir. M.Fəraqi yaradıcılığı
xalqın həyat tərzi, məişəti,
sevinc və kədəri ilə sıxı surətdə bağlı olan, əslində türkmən
xalqının ensiklopediyası
olan böyük sənətkardır. Şair
türkmən xalqının
həyatının ən
çətin, zidiyyətlərlə
dolu, daxili çəkişmələrin, ölkələrarası münaqişələrin getdiyi bir dövrdə yaşayıb-yaratmış, həmişə
qəlbi xalqının
qəlbi ilə bir vurmuş, onun sevinc və
kədərinə şərik
olmuşdur. Yaşadığı
dövrün haqsızlıqlarını,
ədalətsizliklərini amansız
tənqid hədəfinə
tutan, xalqını azad, xoşbəxt görmək istəyən,
türkmənlərə daxili
çəkişmələrə son qoyub, vətəni düşmən tapdağı
altına düşməyə
qoymamağı, ölkəni
bir yumruq kimi birləşib müdafiə etməyi tövsiyə edən, sözün əsl mənasında milli şairdir.
Maraqlıdır ki, türkmən ədəbiyyatında milliliyi
tərənnüm edən,
realizmi əsas təsvir üsulu sayan Məxtumqulunun yaradıcılığındakı meyllər bir sıra digər oğuz türklərinin də yaradıcılığında
müşahidə olunur. XVIII əsrdə
Məxtumqulu ilə bərabər Şimali Azərbaycanda Molla Pənah Vaqifin, cənubda Tilimxanın, Türkiyədə Nadimin yaradıcılığında ilkin realizmə, xəlqiliyə meyl, real gözəlin, dünyəvi
eşqin vəsfi, nikbin notlar diqqəti
ilkin cəlb edən cəhətlərdəndir.
Türk xalqları arasında Füzuli şeirlərinin
çox geniş yayıldığı bir
dövrdə Azərbaycan
şairi Vaqifin
(1717-1797) qoşmaları meydana
çıxdı və
oxucular tərəfindən
çox bəyənildi.
Onun xüsusilə xalq ədəbiyyatı formalarında
yazdığı əsərlərində,
qoşmalarında nikbin
əhvali-ruhiyyə, həyati,
dünyəvi gözəlliyə
pərəstiş hissləri
qüvvətlidir, Azərbaycan
xalqının adət
və ənənələri,
milli həyat canlı, poetik ifadəsini tapmışdır.
Vaqif Azərbaycan türklərinin
bədii dilini yeni yüksəliş pilləsinə qaldırmışdır.
Onun əsərlərində Azərbaycan
türkcəsi bütün
gözəlliyi, zənginliyi
ilə təzahür edir. Onun müasiri, osmanlı
divan ədəbiyyatının ən önəmli şairlərindən olan Əhməd Nədim
(1680-1730) də xalq şeiri formalarında şeirlər yazmış,
dünyəvi eşqi
vəsf etmiş, şeirdə sünilikdən
qaçaraq real həyat
səhnələrinin təsvirinə
meyl etmişdir. Nədim xalq şeir formalarına müraciət edən ilk osmanlı şairlərindən
olmuşdur.
İranın Savə bölgəsinin
Mərəğey kəndində
dünyaya gəlmiş
Tilimxanın (1763-1831) şeirləri
Savə, Qum, Ətrak,
Həmədan, Qəzvin
və Zəncamda, Cənubi Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində
dillər əzbəridir.
Tilimxanın əsərlərinin, xüsusilə də şifahi xalq ədəbiyyatı formalarında
yazdığı qoşma,
gəraylı və cığalı təcnislərinin
geniş kütlələr
arasında yayılması
onun əsl xalq şairi olduğunu sübut edir. Tədqiqatçılar onun yaradıcılığında
Vaqiq və Məxtumqulunun təsiri olduğunu qeyd etmişlər.
Məxtumqulu Fəraqinin yaradıcılığı
belə bir türk-oğuz mühitində
inkişaf edirdi. Məşhur türkoloq V.Bartoldun dediyi kimi, tarixdə
hələ heç bir türk şairi
Məxtumqulu qədər
populyar olmamış,
onun qədər sevilməmiş, oxunmamış,
əzbərlənməmişdir.
Məxtumqulu hər şeydən öncə böyük şair və istedadlı aşıqdır. Artıq XVII əsrdən
etibarən türk ədəbiyyatında divan ədəbiyyatı
ilə aşıq yaradıcılığı qovuşaraq
yeni bir mərhələyə qədəm
qoymuş, yazılı
ədəbiyyatla şifahi
ədəbiyyatın sintezi
nəticəsində şair-aşıq
sənətkarlar yetişmişlər.
Məxtumqulu türkmən və
ümumtürk folklorunu
dərindən mənimsəyən
xalq şairi-aşığı
səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Məxtumqulu yaradıcılığının əsasını məhəbbət
lirikası təşkil
edir. Lakin onun tütkmənləri birliyə
çağıran ictimai
məzmunlu şeirləri
də az
deyildir. O, "xalqın
xoşbəxtliyi birliyindədir"
ideyasını şeirində
belə ifadə etmişdir:
Birləşib, həmrəydir könüllər,
başlar,
Qıy vursa əriyər torpaqlar, daşlar,
Bir süfrəyə gələr
çörəklər, aşlar,
Qardaşlıqdır xoş iqbalı türkmənin.
Bu şeir XVII əsrin böyük Azərbaycan şairi, zəhmətkeş
xalqın qüvvəsinə
inanan və onu öz gücünün
tükənməzliyinə inandırmağa çalışan
Abbas Tufarqanlının
insanları birliyə
çağıran misralarını
xatırladır:
Abbas deyər bu sözləri
sərindən,
Arxı
vurun suyu gəlsin dərindən,
Söz bir olsa dağ
oynadar yerindən,
El bir olsa zərbi kərən sındırar.
M.Fəraqinin dini məzmunlu şeirləri də çoxdur. Onun yaradıcılığında
ictimai-siyasi məzmunlu
şeirlər, fəlsəfi-didaktik
əsərlər önəmli
yer tutur. Bunlardan başqa, Məxtumqulunun müxtəlif səbəblərdən
yazdığı şeirləri
(vücudnamələr, atasına,
qardaşı Abdullaya
həsr etdiyi şeirlər) vardır.
Doğma
xalqına qırılmaz
tellərlə bağlı
olan böyük sənətkar xalq ruhunun tərcümanı kimi onun arzu
və istəklərini,
həyatını və
taleyini qələmə
almış, bunu geniş poetik vüsət və sonsuz ilhamla, əlvan və parlaq boyalarla yerinə yetirmişdir.
Məxtumqulunun üç əsrdən
bəri türkmən
ədəbiyyatını istiqamətləndirməsinin
və sevilməsinin səbəbi də elə budur. Onun türkmən birliyi ideyasına xidmət edən şeirlərinin bir qismi sözün
əsl mənasında
türkmənlərə ortaq
milli şüur aşılayan, bir qismi adlı-sanlı tütrkmən xanlarının,
bəylərinin, sərkərdə
və döyüşçülərinin
qəhrəmanlıqlarını tərənnüm edən,
bir qismi isə vətənin gözəlliklərini vəsf
edən şeirlərdir.
Məxtumqulu əsərlərinin 2 əlyazma nüsxəsi
AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda saxlanmaqdadır.
Onu da qeyd edim
ki, Əlyazmalar İnstitutunun xəzinəsi
türk mənəvi birliyinin ən bariz sübutlarından biridir. Burada böyük Azərbaycan şairləri ilə bərabər özbək
şairləri Ə.Nəvainin,
Mücrim Buxarinin, osmanlı ədəbiyyatının
klassikləri Baqi, Nədim, Naili, Niyazi Misri, Əlaəddin
Sabit, Növrəs, Ümmi İsa Qaramanlı, Şeyx İshaq ət-Tokati, Güvahi, Nazim İstanbuli, İsməti,
İbrahim Həqqi Ərzurumi, Ziya Paşa və başqalarının əsərlərinin
əlyazmaları qorunur.
Məxtumqulunun Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanan birinci əlyazması XIX əsrdə
köçürülmüş divandır, burada 94 qoşma və qəzəllər toplanmışdır. XIX əsrdə Türkmənistana
köçürülmüş ikinci əlyazmada şairin ayrı-ayrı şeirləri köçürülmüşdür.
Məxtumqulu bu gün bütün
türklərin, xüsusilə
də oğuz türklərinin sevimli şairidir. Böyük şairin möhtəşəm
yaradıcılığı, əsərlərində vəsf
etdiyi milli birlik ideyası onun özündən sonrakı nəsillərə
qoyub getdiyi ən dəyərli mirasdır.
Paşa ƏLİOĞLU
AMEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun direktor əvəzi
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2014.- 8 may.- S.7.