Faiq Qəzənfəroğlu:
"XXI əsrin Türk əsri olacağı ilə
bağlı siyasi iradəyə hörmətlə
yanaşılmalıdır!"
Bu yaxınlarda AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun böyük elmi işçisi, fəlsəfə doktoru, dosent Faiq Ələkbərovun (Qəzənfəroğlu) "Milli ideologiya probleminə tarixi-fəlsəfi baxış" (II hissə) adlı monoqrafiyası nəşr olunub. Milli ideologiya, milli ideya, milli
kimlik, milli şüur, milli əxlaq və s. sahələr üzrə araşdırmalar aparan
müəllif monoqrafiyanın II hissəsində, ilk dəfə
XIX-XX əsrlərdə Azərbaycanda gedən ideoloji proseslərdəki
ikili xətti: 1. İslam-Türk mədəniyyəti və
ideologiyası: islamlaşmaq, türkləşmək,
müasirləşmək, milli azərbaycançılıq;
2. Rus-Avropa-Qərb mədəniyyəti və ideologiyası: qərbpərəstlik,
avropasayağı "mollanəsrəddinçilik", milli
bolşevizm-sosializm, sovet azərbaycançılığı
müəyyənləşdirib. Bu metod əsasında hər
iki xəttin nümayəndələrinin XX əsrdə və
günümüzdə müdafiə etdikləri ideyaların
mahiyyəti açıqlanmaqla yanaşı, kitabda müəllifin
Azərbaycan Milli İdeyası və Azərbaycan Milli
İdeologiyasına tamamilə yeni yanaşması, mövqeyi
geniş şəkildə öz əksini tapıb. Özəlliklə, milli ideyaların
çağdaş dövrdə nə dərəcədə
aktuallığı məsələsi
araşdırılmış, yeni fikirlər irəli
sürülüb. Eyni zamanda, monoqrafiyada
milli şüur məsələsi, milli şüurun dini dəyərlər
və vətəndaş cəmiyyəti ilə oxşar və
fərqli cəhətləri ilk dəfə tədqiqata cəlb
edilib. F.Qəzənfəroğlu ilə
söhbətimiz də məhz bu məsələlərlə
bağlı oldu.
- Milli
ideologiya mövzusuna müraciət etməyinizə səbəb
nə oldu?
- Ötən
20-22 il ərzində Azərbaycan türkləri,
azərbaycanlılar milli ideyanın müəyyənləşməsi
baxımından ziddiyyətli bir prosesin içində
olmuşlar. Belə ki, ilk dövrlərdə daha çox
türkçülük və müəyyən qədər
də islamçılığın təsiri altında olan
Azərbaycan xalqı sonralar azərbaycançılığa,
hətta ideologiyasızlaşdırmağın bir növü
olan "vətəndaş cəmiyyəti"nə meyil etməyə
başlamışlar. Hazırda isə, demək olar ki, bu
ideyaların hər biri az və ya çox
dərəcədə azərbaycanlıların
şüurunda müəyyən yer tutmuşdur. Ancaq bunun özü də zənnimizcə, nisbi
xarakter daşıyır. Buna səbəb
də, yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, əksər azərbaycanlıların
şüurunda sovet ideologiyasının tamamilə inkar edilməməsi
və əvəzində yeni ideyaların birmənalı şəkildə
özünyə yer tapa bilməməsidir. Bu mənada,
fikrimizcə müstəqillik dönəmində az sayda azərbaycanlılar birmənalı
şəkildə hansısa ideyaya tapınıblar və ondan
üz döndərmək fikirləri də yoxdur.
Çağdaş dövrdə milli ideologiya problemi ilə
bağlı şüurlarımızda tərəddüd etməyimizin
başlıca səbəblərindən biri, Azərbaycan
xalqının ayrı-ayrı təbəqələrində,
o cümlədən düşünən beynində kifayət
qədər ziddiyyətlərin olmasıdır. Bu ziddiyyətlərin
kökləri nədir? Bizcə, milli ideologiya məsələsinə
Sovetlər Birliyi dövründə yaşamış
insanların bir, yeni nəslin isə ondan fərqlənən
digər baxışları var. Biz istəsək də, istəməsək
də bu bir reallıqdır ki, bugünkü Azərbaycan
insanlarının xeyli qismi SSRİ dövründə
yaşayıb və "sovet beynəlmiləlçiliyi"
təhsili alıblar. Şübhəsiz,
onların əksəriyyətinin milli ideya, milli ideologiya
anlayışlarına özünəməxsus münasibətləri
vardır. Bu münasibətdən
dolayı onları ittiham etmək, əsasən doğru
deyildir. Yeni nəslin isə
pis-yaxşı, milli ideologiya probleminə onlardan fərqli
baxışı var. Bu o demək deyil ki, hökmən yeni nəsil
və sovet nəsli hansısa məsələlərdə
hökmən ya razılaşmalı, ya da inkar yolu
tutmalıdır. Fikrimizcə, burada əsas
olan ilk növbədə, ortaq nöqtələrin
tapılması və uzlaşdırmaların olmasıdır.
Hər
halda, son illərdə milli ideologiyaya marağın artması
göstərir ki, artıq azərbaycanlılar mövcud olan
ideyaları daha çox şüurlu şəkildə
saf-çürük edərək əsaslı bir ideyaya
tapınmaq, bununla da milli birliyi gücləndirmək əzmindədirlər.
Ancaq bunun üçün ilk növbədə,
Azərbaycan xalqında milli şüur
formalaşmalıdır. Milli şüur
formalaşmadan milli ideologiya sahəsində ciddi uğurlar əldə
etmək çətindir. Bu mənada,
çağdaş dövrdə Azərbaycanda milli şüur
məsələsindən bəhs etmədən milli ideologiya
haqqında mühakimələr yürütmək doğru
olmazdı. Başqa sözlə, "sovet
beynəlmiləlçiliyi" təfəkküründən
milli təfəkkürə keçib milli şüur
formalaşdırmaqla milli ideologiya məsələsində nə
isə əldə etmək olar.
- Kitabınızda Türkçülük
ideologiyasına xüsusi yer verirsiniz. 21-ci əsrdə
türkçülük məfkurəsinə yenidən
müraciət nə dərəcə də aktualdır?
- Milli fəlsəfi
fikir tariximizdə milli ideyalardan biri və birincisi
türkçülükdür. Türkçülük
Azərbaycan xalqı üçün milli kimlik, milli
özünüdərk və milli özünütəyindir.
Biz də hesab edirik ki, ötən əsrdə
mövcud olan ideyalardan bəhs edərkən onları indiki cəmiyyətə
olduğu kimi uyğulamaq lazım deyildir. Ancaq bu o da demək
deyil ki, biz Azərbaycan dövlətçiliyinin
yaranmasında müstəsna rol oynayan milli ideyaları, o
cümlədən türkçülüyü bu gün yalnız tarixin, ya da
milli identikliyin hissələri kimi görməliyik. Əgər yeni dövrdə, doğrudan da, həmin
ideyaları reallaşdırmaq mümkün deyilsə, ancaq
onların əvəzinə irəli sürülən ideya və
ya ideologiyada bu və ya digər formada varisliyi qorumaq da mütləqdir.
Əks təqdirdə bizim Cümhuriyyətin nəinki
mənəvi-ruhi, hətta siyasi-hüquqi baxımdan
davamçısı olmağımızın da heç bir mənası
olmaz. Ən azı ona görə ki, 20-ci əsrin əvvəllərində
Azərbaycan milli ideyasının təcəssümü olan
üçrəngli-üçmənalı (türkləşmək,
müasirləşmək və islamlaşmaq), eyni zamanda
vahidliyi və bütövlüyü (milli ruhlu azərbaycançılığı)
ifadə edən bayrağı ucaldan Azərbaycan Cümhuriyyəti
olmuşdursa da, onu həmin əsrin sonlarında yenidən
dövlət bayrağı kimi qəbul edən də biz azərbaycanlılarıq.
Hər halda, bugünkü Azərbaycanın
dövlət bayrağı ötən əsrin əvvəllərində
təməli qoyulmuş Azərbaycan milli ideyasının - azərbaycançılığın
bariz təcəssümüdür.
Bu baxımdan türkçülüyü və onun
bariz təcəssümü olan Azərbaycan milli
ideyasını ("üçlük"+azərbaycançılığı)
yalnız tarixin, ya da identikliyin hissələri kimi qəbul etmək
doğru deyildir. Yəni burada əsas məsələ Azərbaycan
xalqının (yurdaşlıq və dövlətçilik
anlamında) özünəməxsus inkişaf yolunun əngəllənməsi
deyil, bəlkə də əksinə azərbaycançılığı
"üçlük", o cümlədən
türkçülük əsasında daha
inandırıcı və etibarlı etməkdir. O ki qaldı
milli ideologiyanın tərkib hissəsi olan hər hansı bir
ideyaya (türkçülük, azərbaycançılıq,
modernləşmə və s.) münasibətdə bəzi kənara
çıxmalara, ifrata varmalara - bu həmişə
olmuşdur, indi də var və gələcəkdə də
olacaqdır.
-Bu
gün qloballaşan dünyada Türk milliyyətçiliyinin
yeri hardadır? Qloballaşma prosesi Türk millətinə
qarşı təhlükə yaradırmı? Yaradırsa, bu təhlükələrdən necə
xilas olmalıyıq?
- Bir
çoxları hesab edirlər ki, qloballaşmanın əsas
ideyaları modernləşmə, postmodernləşmə,
demokratiya, liberalizm və vətəndaş cəmiyyətidir.
Fikrimizcə, bütün bunlar Azərbaycan vətəndaşının
təfəkküründə yaxşı halda beynəlmiləl,
pis halda isə kosmopolit şüur formalaşdıra bilər.
Çünki bu ideyaların tətbiqi zamanı
irqindən, dinindən asılı olmayaraq bütün
insanların hüquq və azadlıqları önə çəkildiyi
üçün millilik arxa plana keçirilir. Xüsusilə,
son zamanlar vətəndaş cəmiyyəti, çoxmədəniyyətlilik,
informasiya cəmiyyəti, tolerantlıq və s. anlayışların
qloballaşma prosesinin tərkib hissəsi kimi təbliği
çox düşündürücüdür. Bizə elə gəlir ki, qloballaşma prosesi
anlamında aldadıcı və zahirən müsbət
görünən ideyaların içində
şüurlarımıza yeridilən, ancaq milli və dini mənəviyyatımıza
uyğun olmayan məsələlərdə son dərəcə
diqqətli olmalıyıq.
Bütün bunları nəzərə alaraq hesab edirik
ki, Türk dünyasında, o cümlədən Azərbaycanda
qloballaşmanın geniş yayıldığı, vətəndaş
cəmiyyətinin qurulmasına çağırışlar
edildiyi bir dövrdə islamçılıq və
türkçülüyün nə qədər vacibliyi məsələsinin
xüsusi maraq doğurması təbiidir. Ümumiyyətlə,
qloballaşma prosesində "üçlüyə"
(türkləşmək, islamlaşmaq və müasirləşmək)
münasibətdə iki əsas baxış var: 1) vətəndaş
cəmiyyəti daha vacibdir, nəinki
"üçlük"; 2) vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu nə qədər zəruri olursa-olsun
"üçlük" onun kölgəsində
qalmamalıdır.
Deməli, bu gün də milli şüurun
formalaşmasında ən azı ikitərəfli mübarizə
gedir. Bu mübarizədən hansının qalib
çıxması ilə milli şüurun formalaşması
prosesi yeni bir çalar daşıya bilər. Daha doğrusu, əgər vətəndaş cəmiyyətinin
"üçlük"dən daha vacib olması qənaətinə
gəlinərsə, yaxud da gəlinirsə bu zaman milli
şüurun öz mahiyyətindən xeyli dərəcədə
kənara çıxması baş verə bilər. Çünki vətəndaş cəmiyyəti
üzərində formalaşan şüur daha çox beynəlmiləl,
müəyyən mənada kosmopolit şüurdur. Digər tərəfdən vətəndaş cəmiyyətinin
özünə olan münasibət və onun tətbiqi
forması birmənalı deyildir. Belə
ki, sözün həqiqi mənasındakı vətəndaş
cəmiyyəti modeli uyğulanarsa müəyyən mənada
o, milli şüurla uzlaşdırıla bilər. Ancaq bu formal şəkildə baş verərsə məsələ
tamamilə başqa rəng alar.
- Kitabda
milli şüurun yenidən formalaşdırılması məsələsinə
də xüsusi diqqət yetirmisiniz. Milli şüurun
formalaşmasına ciddi əngəl kimi də elm və təhsil
sistemindəki boşluqları göstərir, Sovet
dövrünün yetişdiriyi müəllimləri və
ziyalıları tənqid edirsiniz....
-
Çox təəssüflər olsun ki, hazırda Azərbaycan
tarixinə, mədəniyyətinə və fəlsəfəsinə
həsr olunmuş əsərlərin, tədqiqat işlərin
əksəriyyəti milli şüuru formalaşdırmaqdansa,
daha çox ona əngəl olur. Xüsusilə,
Azərbaycanda Sovet ideologiyasından qurtula bilməyən
müəllimlərin və ziyalıların müstəqillik
dövrünün nəslini milli şüurda
formalaşdırması inandırıcı
görünmür. Bu gün orta və ali
məktəblərdə dərs deyən müəllimlərin
böyük əksəriyyəti istəsək də, istəməsək
də sovet dövrünün müəllimləridir. Maraqlıdır ki, sovet təhsil sisteminin yüksək
keyfiyyətindən danışan bu müəllimlərin əksəriyyəti
indiki təhsil sistemindəki boşluqları başqa yerdə
axtarırlar. Halbuki indi təhsil sistemində
işləyənlərin əksəriyyəti SSRİ
dövrünün müəllimləridir. Belə olduğu təqdirdə, bəs onlar niyə əvvəlki
təhsil keyfiyyətini şagirdlərə verə bilmirlər?
Buna əngəl olan nədir? Sovet təhsil sistemini müdafiə edən bu cür
müəllimlərin fikrincə, problem onlarla deyil, təhsil
sitemindəki boşluqlarla bağlıdır. Onlar bu məsələdə müəyyən qədər
haqlıdırlar. Yəni doğrudan da təhsil
sistemində hələ də problemlər qalmaqdadır.
Ancaq bu məsələnin bir tərəfidir.
Ancaq şagirdlərə istənilən səviyyədə
təhsil və tərbiyə verilməməsində Sovet
dövrünün təfəkküründən qurtula bilməyən
müəllimlər və təhsil işçiləri də
günahkardırlar. Onlar nə qədər
yaxalarını qırağa çəksələr də,
etiraf olunmalıdır ki, şagirdlərin əksəriyyətində
milli şüurun (vətənpərvərlik, millətpərvərlik,
insanpərvərlik, islampərvərlik və s.) istənilən
səviyyədə formalaşmamasında müəllimlər
və təhsil işçiləri də müəyyən
rol oynayırlar. Onların
dünyagörüşü sovet təfəkkürünə
əsaslandığı üçün, yeni nəsildə
müstəqillik və millilik ruhunu formalaşdırmaqda
çətinlki çəkirlər. Bu
yalnız onların bunu istəməmələri ilə
bağlı deyildir. Çünki
onların arasında bunu istəyənlərin əksəriyyəti
belə təfəkkür baxımından yeni nəsillə
uyğunlaşa bilmirlər.
Məsələn,
sovet müəllimlərinin və ziyalılarının Azərbaycan
xalqının tarixi şəxsiyyətləri olan Babəkə,
Şah İsmayıl Xətaiyə, Koroğluya, Cavad xana,
M.Ə.Rəsulzadəyə, S.Vurğuna, Ə.Hüseynzadəyə,
N.Nərimanova münasibəti ilə yeni nəslin onlara
baxışlarında xeyli dərəcədə fərqliliklər
var. Bu o demək deyil ki, yeni nəsil müəllimləri və
ziyalıları hər şeyi doğru qiymətləndirirlər.
Əlbəttə, belə bir müddəa ilə
çıxış etmək yanlış olardı. Ancaq yeni nəslin şüurunda həmin şəxsiyyətlərə,
qəhrəmanlara, ümumiyyətlə tarixi və mədəni
abidələrə münasibətdə
çatışmazlıq varsa, bunun da əsas
günahkarları məhz sovet dövrünün müəllimləri
və ziyalılarıdır. Çünki onların əksəriyyəti
SSRİ dövründə "rus kommunizmi"ni
təbliğ edirdilər, müstəqillik olduqdan sonra ona
uyğunlaşmaq adı altında dünyagörüşləri
ilə uyğun gəlməyən, öz anlamlarında yeni bir
şeylər ifadə etməyə çalışdılar. Fikrimizcə, əgər sovet təfəkkürünün
daşıyıcıları olan bu müəllimlər və
ziyalılar öz dediklərində səmimi deyillərsə
və zəmanəyə uyğun hərəkət edirlərsə,
o zaman yeni nəsildən hansı mənada böyük
ümidlər gözləmək olar.
- Faiq Qəzənfəroğlu Türk
dünyasının gələcəyini necə görür?
- Özəlliklə,
21-ci əsrin "Türk əsri" olması
şüarının fonunda baş verənlər heç də
ürəkaçan deyildir. Belə ki,
türkçülüyün dayaq mərkəzləri olan
Türkiyə və Azərbaycanda üzdə türksevərlik,
ancaq mahiyyət etibarilə türksüzləşdirmə
prosesinin getdiyi bir dövrdə bu şüar xeyrimizdən
çox zərərimizə işləyir. Çünki Türkiyə və Azərbaycanda
baş verən türksüzləşdirmə prosesi fonunda bu
şüardan əleyhimizə istifadə edirlər. Bu səbəbdəndir
ki, ən ali səviyyədə - Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin dilindən belə
dəfələrlə bu fikir səsləndirilsə də,
bunu eşitməzlikdən, görməzlikdən gələnlər
var. Ona görə də hesab edirik ki, hazırda sözün həqiqi
mənasında 21-ci əsrin "Türk əsri"
olmasından çox türksüz "Türk əsri"nin
reallaşması meyli özünü açıq şəkildə
büruzə verir. Bu baxımdan
türkçülüyə münasibətdə
qeyri-sağlam mövqe tutanlar dövlət
başçısının Türk Birliyi, Türk Mədəniyyəti,
Türk İrsi ilə bağlı apardığı əməli
siyasətdən nəticə çıxarmalıdırlar.
Bu cür mövqe sərgiləyənlər
yalnız kosmopolitizmi təbliğ etməkdən əl çəkməli,
Türk ruhlu kitabların nəşri üçün
"yuxarılardan" göstəriş gözləməməlidirlər.
Belələri Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin bu günə qədər əməldə
ortaya qoyduğu Türk Birliyi siyasətinə, özəlliklə
XXI əsrin Türk əsri olacağı ilə bağlı
siyasi iradəsinə hörmətlə
yanaşmalıdırlar!
Bu mənada,
antitürk dairələrin Azərbaycanda, Türkiyədə,
Türküstanda türksüz "Türk əsri"
ssenarisini pozmaq üçün milli şüurumuza yeridilən
və indinin özündə də bu və ya digər formada
yaşadılan saxtalaşdırılmış tarixdən, ədəbiyyatdan,
qeyri-milli ideyadan deyil, vahid bir millətin neçə min illiklər
boyu qoruyub saxladığı və yaşatdığı
milli tarixdən, milli fəlsəfi fikirdən, milli ədəbiyyatdan,
milli ideyadan çıxış etməliyik. Çünki
vahid türk fəlsəfəsini, türk tarixini, türk
dini-fəlsəfi düşüncə sistemini, türk ədəbiyyatını
və s. mənimsəmədən, onun tarixi-fəlsəfi
mahiyyətinə varmadan heç vaxt
türkçülüyün bütün türklər
üçün hansı əhəmiyyət kəsb etməsini
də, dərk edə bilmərik. Başqa sözlə,
ayrıca götürülmüş bir ölkənin (Azərbaycan,
Türkiyə, Qazaxıstan, Özbəkistan, Tatarıstan və
b.) fəlsəfəsi, tarixi, ədəbiyyatı, mədəniyyəti
və s. ilə yanaşı, ümumi türk fəlsəfəsi,
türk dini-fəlsəfi dünyagörüşü,
türk mədəniyyəti, türk ədəbiyyatı,
türk tarixindən də bəhs olunmalı, tədris edilməlidir.
Ancaq bu halda türk dövlətlərində, o cümlədən
ötən əsrin sonlarında keçmiş SSRİ-nin tərkibindən
çıxaraq yenicə müstəqillik əldə edən
ölkələrin gənc nəsilləri, sözün həqiqi
mənasında türkçülüyü - türk
kimliyini, türk mədəniyyətini, türk fəlsəfəsini,
türk tarixini daha dərindən və yaxından
anlamış olacaqlar. Məhz bütün bunların
gerçəkləşəcəyi təqdirdə
"Türk əsri"ndən bəhs etmək olar!
Azərbaycanda indinin özündə də bəziləri hesab edirlər ki, türk mədəniyyəti, türk dili, türk ədəbiyyatı və s. yalnız Türkiyə türklərinə məxsusdur. Bu mənada, artıq Azərbaycan xalqının öz mədəniyyətini, ədəbiyyatını, dilini, milli kimliyini türk adlandırması doğru deyildir. Şübhəsiz, bütün bunlar həqiqəti özündə əks etdirmir. Çünki Azərbaycan Respublikası müstəqil dövlət olmaqla yanaşı, həmişə türklüyün nüvəsi olmuş və olmaqda da davam edir. Bunu, son dövrlərdə Azərbaycanın Türkiyə və Orta Asiyanın türksoylu dövlətləri ilə yaxından əməkdaşlıq etməsi.
525-ci
qəzet.-2014.- 13 may. - S.4.