Möminə
xatın məqbərəsi və onunla bağlı
aparılan araşdırmalar
Azərbaycan memarlığının ən nadir və unikal abidələrindən biri Möminə xatın məqbərəsidir. Hicri tarixi ilə 582-ci ilin məhərrəm
ayında (miladi 1186-cı il, aprel) görkəmli
memar Əcəmi Əbubəkr oğlu Naxçıvani tərəfindən
inşa edilən bu məqbərə dünyanın monumental
abidələrindəndir. Qeyd edək ki, orta əsr
Azərbaycan memarlığının görkəmli nümayəndəsi,
Naxçıvan memarlıq məktəbinin
yaradıcısı Əcəmi Naxçıvani inşa
etdiyi abidələrin üzərində özünü
"Əbubəkr oğlu Əcəmi, naxçıvanlı
memar" kimi təqdim edib.
XII əsr Azərbaycan mədəniyyətinin və
ictimai fikrinin çiçəkləndiyi bir dövrdə
yaşayıb yaratmış memarın inşa etdiyi bu abidə
o qədər zərif, o dərəcədə yüksək bədii
təfəkkür məhsuludur ki, ona tamaşa etməyə gələni
öz cazibəsində saxlaya bilir. Çünki məqbərədə
riyazi təfəkkürlə bədiiliyin vəhdəti
duyulur. Abidəyə həndəsi ornamentlər
böyük ustalıqla həkk edilib. Xarici
səthləri bir-birindən ayıran tillərin memarlıq
bölgüsünün dəqiqliyinə heyran qalmaya bilmirsən.
Möminə xatın türbəsini inşa edən
Memar Əcəmi kufi xətli kitabələri həndəsi
sistemləri xatırladan mürəkkəb naxış şəbəkələrinə
uyğunlaşdırmışdır. Bütün
bunlar abidənin ümumi kompozisiyasını
tamaşaçıya sevdirə bilir. Həmin kufi xətli
kitabələrdən biri bizi xəyalən on ikinci yüzilliyə
aparır: "Biz gedirik, ancaq qalır ruzigar. Biz
ölürük, əsər qalır yadigar". Bu inci yadigar Şərq memarlığı
üçün məktəb olmuşdur. Əcəmi
yaradıcılığının təsiri ilə 1196-cı
ildə inşa edilən Azərbaycanın Marağa şəhərində
Göy günbəz, Culfadakı Gülüstan türbəsi
(XIII əsr), XIV əsrdə tikilən Qarabağlar, həmçinin
Bərdə və Salmas türbələri, türk mühəndisi
və memarı Koca Sinan Əbdülmənnan oğlunun
(1489-1490 Kayseri-Ağırnas kəndi - 1588 İstanbul)
İstanbulda memarı olduğu türbələr bu gün də
dünyanı heyrətləndirməkdədir. Memar
Koca Sinan 1514, 1535-ci illərdə Türkiyə ordusunun tərkibində
yeniçəri korpusunda hərbi xidmətdə olarkən Azərbaycanda
və onun ayrılmaz hissəsi Naxçıvanda olmuşdur.
Bu haqda alman sənətşünası E.Dits məlumat
vermişdir.
Tarixdə unikum, yəni qeyri-adi şəxsiyyətlərin
mürəkkəb taleləri olduğu kimi, unikal, yəni
orijinal abidələrin də özünəməxsus taleləri
vardır. Çox təəssüflər ki, Möminə
xatın türbəsi də bəzən Naxçıvana
işğalçı kimi gələn xarici qoşunların
qısqanclığına səbəb olmuş, ona silah
tuşlayanlar və atanlar olmuşdur.
1905-ci ildə çəkilmiş bir fotoda bu, aydın
görünür. Naxçıvan xanlığı 1828-ci
ildə Rusiya tərəfindən işğal edildikdən
sonra rus hərbçi şərqşünaslar, etnoqraflar və
arxeoloqlar bu abidədə axtarışlar və
qazıntılar aparmışlar. Orta məktəbdə
oxuduğumuz illərdən üzü bəri eşitdiyimiz elə
söz-söhbətlər var ki, onlara biganə qalmaq olmur.
Elə bu yazımızın əsas qayəsində
də həmin axtarışlardan biri dayanır.
Möminə
xatın Azərbaycan Atabəylər dövlətinin
yaradıcısı Eldəniz Şəmsəddinin (hakimiyyətdə
olduğu illər - 1136-1174) həyat yoldaşı, Məhəmməd
Cahan Pəhləvanın (hakimiyyətdə olduğu illər
- 1174-1186) və Qızıl Arslanın (hakimiyyətdə
olduğu illər - 1186-1191) anasıdır. Bəzi
müəlliflər yanlış olaraq Möminə
xatını Cahan Pəhləvanın xanımı kimi
yazırlar. Məhəmməd Cahan Pəhləvanın
həyat yoldaşı Zahidə xatın olmuşdur. Cəlaliyyə isə onların qızıdır.
Möminə xatın Azərbaycanın diplomat
qadınlarındandır. O, Atabəylər dövlətinin
xarici və daxili siyasətində ərinin və
oğlanlarının yaxın köməkçisi
olmuşdur. Elə bu sədaqətinə görə
əri Şəmsəddin Eldəniz onun məzarı
üstündə əzəmətli məqbərə tikdirmək
qərarı vermişdir. Möminə
xatın 30 sentyabr 1175-ci ildə Naxçıvanda əbədiyyətə
qovuşmuş, ondan bir ay sonra Şəmsəddin Eldəniz
Atabəy dünyadan köçmüşdür. Özülü 1175-ci ilin oktyabrında qoyulan məqbərənin
inşası onların sədaqətli oğlu Məhəmməd
Cahan Pəhləvan tərəfindən 1186-cı ildə
başa çatdırılmışdır. Deməli, məqbərə
10 il 3 aya inşa edilmişdir.
Möminə
xatın türbəsinin hündürlüyü 34 metr
olmuş, sonralar isə 8 metr hündürlükdə xarici
örtüyü dağılmışdır (daha doğrusu,
dağıdılmışdır, bu haqda bir az
sonra). Türbə iki hissədən - yeraltı
və yerüstü hissələrdən ibarətdir. Arxeoloqların yazdığına görə,
yeraltı sərdabə hissəsi 10 bucaqlıdır. Mərkəzdə
yerləşmiş sütundan onbucaqlının hər bir
küncünə doğru bir tağ salınmışdır.
Türbənin yerüstü hissəsi xaricdən
10 guşəli, daxildən isə dairəvidir.
İndi gəlib çatdıq əsl mətləbə
- 1953-cü ildə Möminə xatın türbəsində
aparılan qazıntılara. Onu da deyək ki, bu
axtarışları akademik İsa Həbibbəylinin məsləhəti
ilə aparmışıq.
Sözügedən qazıntıdan xəbəri olan
insanların Naxçıvan şəhərində
axtarışına başladıq. Çox axtarışdan sonra həmin
qazıntılarda iştirak edən bir nəfərin - Ənvər
Nəsir oğlu Bağırovun sağ olduğunu öyrəndik.
Ənvər Bağırov 1927-ci ildə
Naxçıvan şəhərində Möminə xatın
türbəsinə yaxın "Qala" məhəlləsində
anadan olmuşdur. Babaları İrəvan
mahalındandır. Ömrü boyu
sürücü işləyən Ənvər əmi ilə
zəngləşib görüşməyi qərara
alırıq. Onun verdiyi məlumatlar
çox maraqlı idi.
Ənvər
Bağırovun dedikləri: "136 il ömür
sürmüş Hürzad xalam türbənin lap
yaxınlığında yaşayırdı. 26
yaşım vardı və hər gün onlara gəlirdim.
1953-cü ilin qızmar yay günlərindən birində
eşitdik ki, türbədə axtarışlar aparmaq üçün
Moskvadan alimlər gəliblər. Məqbərənin
üstünə çıxmaq üçün taxtabənd
hazırladılar. Komissiya (ekspedisiya -
müəllif), səhv etmirəmsə, 10 nəfərdən
ibarət idi. Aralarında bir qadın
vardı. Çox fəallıq göstərirdi.
Taxtabəndi qurandan sonra məqbərənin
üstünə çıxıb onun şərq hissəsini
sökməyi fəhlələrə göstəriş verdilər.
Çox çətinliklə
qazılırdı. Biz gənclər də
çıxıb baxırdıq. Bizə
izah etməsələr də, baxmağa icazə verirdilər.
Bir adam boyu qazandan sonra uzun bir taxta
sandıq çıxdı. Onun
ağzını açdılar. Hamısı
qədim kitablar və nəyəsə bükülmüş
sənədlər idi. Karton üzərinə
çəkilmiş bir qadın şəkli də (3 ədəd)
vardı. Rus alimləri çox sevinirdilər.
Məqbərənin üzərində,
günçıxan tərəfdə qazdıqları yer 3-4
gün qaldı. Mən oraya
düşdüm ki, hündürlüyünü bilim. Sinəmdən yuxarı idi. Sonralar
oranı Moskvadan gələnlər betonlatdılar.
Onu da deyim ki, o vaxtlar məqbərənin qapısı
indiki yerdə, yeraltı sərdabənin giriş
qapısı isə qərbdən idi. Sərdabəyə girəndə
sütundan solda iki qoşa qəbir vardı. Üzəri minarənin tikildiyi kərpiclə
örtülmüşdü.
Bir
gün alimlərin başçısı mənə dedi ki,
Bağırov, sən maşınınla bizi Culfaya apara bilərsənmi?
Dedim, apararam. Biz
maşınla Culfaya yola düşdük. Ancaq
indiki quşçuluq fabrikinin tikildiyi yerə çatanda mənə
dedilər ki, maşını yuxarıdakı təpəliyə
tərəf sür. Dəmir teleqraf dirəklərinə
çatanda maşını saxladıb yerə
düşdülər. Mənə dedilər
ki, bu teleqraf xətti Moskvadan Hindistana gedir. Maşınımda gələn 3 nəfərdən
biri dediyim qadın idi. O, əlində bir kitab
tutmuşdu. Kitabı açıb baxdı.
Onu da deyim ki, bu dirəklərin üzərinə
nömrə yazılmışdı. 20-62,
yaxud 20-63-cü nömrənin yanındakı təpənin
üstünü qazmağa başladılar. Çox nəhəng bir qəbir çıxdı.
Onun sümüklərini yeşiyə
yığdılar. Soruşdum, dedilər
ki, müharibədə həlak olan bir Knyazın məzarıdır.
Və biz Culfaya getdik. Onlar
axırıncı dəmir dirəyin nömrəsini qeyd edib
Naxçıvana qayıtdılar".
Arada soruşuram ki, Ənvər əmi, sən indi o təpəni
tapa bilərsənmi? Deyir ki, taparam. Ənvər əminin
1964-cü ilə aid bir xatirəsi də yerinə düşər:
"Biz bir neçə nəfər gənc Köhnə qalada
ov edirdik. İndiki Nuh türbəsinin yerində
uçuntular içində bir qəbir qülləsi
vardı. Birdən yanımızda
maşın dayandı. Naxçıvanda
hamının ehtiyat etdiyi milis erməni Aram maşından
düşüb bizə acıqlandı ki, burada ov etmək
olmaz, tez çıxıb gedin. Biz gedib
qala divarının dalında gizlənib baxmağa
başladıq. Onlar dediyim qülləni vurub
uçurdular və nəyisə oradan götürüb ağ parçaya bükdülər,
maşına qoyub tələsik sürüb getdilər. Gəlib baxdıq. Orada iri bir
çuxur vardı".
Ənvər əmi sonda qeyd edir ki, Möminə xatın
türbəsində qəbirlərin qazılmasından xəbərim
yoxdur. 1973-cü ildə Naxçıvan Şəhər
Soveti niyəsə Rəhim xanın həyətindəki su
kranını gətirib türbənin qərbində yerləşdirdi.
Gecə-gündüz axan su onun bir tərəfinin
əyilməsinə səbəb oldu.
Müəllif
şərhi
Möminə xatın türbəsinin yeraltı sərdabəsinə
girişin qərbdən olması doğrudur. Hətta məxəzlərdə
yazılıb ki, türbənin qərb hissəsi işlənmə
xüsusiyyətinə görə fərqlənir. 1830-cu ildə türbənin çəkilmiş
litoqrafik şəklində yeraltı sərdabəyə
giriş qapısı şərqdən deyil (indiki yerdə).
Türbənin günbəz hissəsi boşqab
formasındadır. 1905-ci ilə aid şəkildə
isə artıq belə deyil. Müəyyən
qədər dağıdılmış formadadır. Orada saxlanılan kitablar, sənədlər hökmən
Atabəylərə aid olmuşdur. Həmin
ekspedisiyanın hesabatları, yəqin ki, haradasa
saxlanılır və bu haqda məlumatlar var. Çox
güman ki, bu arxiv-kitabxana Atabəylərə aid imiş.
Rusiyada belə qədim kitabları, risalələri, əsasən,
Sankt-Peterburqdakı Saltıkov-Şedrin adına
kütləvi kitabxananın xüsusi fondlarında
saxlayırlar. Məşhur Ərdəbil və
Axalsıx paşalığının əsir
aparılmış kitabxanası da burada saxlanılır.
Ənvər əminin dediyi bu arxiv-kitabxananı tapmaq
üçün Naxçıvanda axtarışda olan elmi
ekspedisiyaların hesabatlarını axtarıb tapmaq və
oxuyub öyrənmək axtarışlara kömək edə bilər. Axtarışlar zamanı məlum
oldu ki, məzarlar 1957-ci ildə qazılıb və deyilənə
görə, sümüklər Sankt-Peterburqdakı
Böyük Pyotr adına (sabiq kunstkamera)
Antropologiya və Etnoqrafiya Muzeyinə
aparılmışdır. Məzarların
1957-ci ildə açılması haqqında məlumatı
bizə kinorejissor Tahir Əliyev vermişdir. O, bu məqbərə
haqqında sənədli film də çəkmişdir.
O
qazıntının şahidi olan Cəfər kişi
5 aydır ki, dünyasını dəyişmişdir. Onun dediyinə görə, qazılmış məzarın
birində parıltılı, üstü ərəb hərfləri
ilə yazılmış bəzək əşyası da
varmış. Cəfər kişi hətta
bunun ləl olduğunu da söyləyirmiş. Ermitaj
adı ilə aparılmış bu bəzək əşyasının,
yəqin ki, təsviri də haradasa saxlanılır. Axtarışlar əsas verir deyək ki, qoşa məzarlar
Möminə xatının və onun əri Şəmsəddin
Eldəniz Atabəyin məzarları imiş.
Çünki onlar bir ay ara ilə vəfat
etmişlər. İndi canlı arxiv kimi
yaşayan Ənvər əmi bu qoşa məzarları görən
yeganə şahiddir.
Yəqin ki, dünya memarlığına meydan oxuyan
Möminə xatın türbəsi (bəzi sənədlərdə
Atabəylər məqbərəsi) ilə bağlı
aparılacaq ciddi və kompleks axtarışlar bir çox
qaranlıq məsələlərə aydınlıq gətirəcək.
Sonda maraqlı bir məsələyə də
toxunmaq istərdik. XII əsrdə Azərbaycanda da qədim
nücum elmi çox inkişaf etmişdir. Nizami Gəncəvinin
və digər müəlliflərin
yaradıcılığı buna əyani sübutdur. Əcəmi
Naxçıvaninin də dəqiqliklə inşa etdiyi
türbələrdə nücum elmi ilə bağlı
elementlər mövcuddur. Burada həndəsənin sferik triqonometriya
bölməsi ilə əlaqəli elmi izahını gözləyən
məsələlər vardır. Bir sözlə, bu türbə
göylər aləmi ilə də çox əlaqəlidir və
onun dərin mənalara malik kosmik sirri var.
Musa Rəhimoğlu (QULİYEV)
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .-2014.-
15 may. - S.8.