Geriyə baxmağa dəyər
Hər bir şəxsiyyətin keçmişini onun
ömür yolu, tale yolu adlandırmaq olar. Hər kəsə
tale qismət olmur. O da əsər kimidir. İnsan
yaşadığı illər və yaratdığı əməllərlə
öz taleyini yaradır. Yalnız taleyi olan
şəxsiyyətlər ömrün hansı bir anındasa
dönüb geriyə baxır. Geridə
şəxsiyyətin tarixi boylanır – qürur və fərəh
dolu tarix. Vətən tarixinin bir parçası... Xalq yazıcısı İlyas Əfəndiyevin
“Geriyə baxma, qoca”sı da belədir. O, böyük sənətkar
ömrünün tarixindən bəhs edir.
Xalq
yazıcısı İlyas Əfəndiyev XX əsrin
böyük yazıçısı, bənzərsiz ədəbi-tarixi
mövqeyə malik dramaturq – yarım əsr Azərbaycan teatrının
ağırlığını öz çiyinlərində
şərəflə daşımış fədakar milli
ziyalı və böyük şəxsiyyətdir. O təkcə
Azərbaycan tarixini əbədiləşdirməklə kifayətlənməmiş, həm
də XX əsrin tarixini yaradanlardan biri olmuşdur. Çünki “ədəbiyyat – xalqın tarixinin
mühüm bir tərəfidir” (V.Q.Belinski). Mənə elə gəlir ki, əsl
yazıçı həmişə keçmişdən
yazanda da, bu gündən yazanda da, gələcəkdən
yazanda da keçmişlə gələcək arasında olur.
Həqiqi yazıçının bir əli
tarixdən üzülməməli, digər əli isə gələcəyin
cod saçlarını sığallamalıdır.
Qüdrətli yazıçının oğlu, Xalq
yazıçısı, professor Elçinin İlyas müəllimin
7 cildlik “Seçilmiş əsərləri”nin
birinci cildinə yazdığı “İlyas Əfəndiyev.
Şəxsiyyəti və sənəti haqqında bir neçə söz” adlı monoqrafik müqəddimədən fikirlər bizim qənaətimizin təsdiqi
ola bilər: “Mən deyə bilmərəm ki, İlyas Əfəndiyev
keçmişlə yaşayırdı, çünki belə
deyildi, bəlkə də əksinə idi, o, gələcəklə
yaşayan bir adam idi və onun
yaradıcılığındakı daimi yenilik meyli də,
şəxsiyyətindəki xüsusiyyət – həmişə
təzəlik, yenilik sorağında olması da, güman ki,
elə buradan gəlirdi, amma bir
cəhət də həqiqət idi: keçmiş həmişə
İlyas Əfəndiyevin içində idi, həmişə
onunla birlikdə idi.
İlyas
Əfəndiyevin “Geriyə baxma, qoca” və
“Üçatılan” romanları, əslində, avtobioqrafik əsərlərdir
və o romanlarda, eləcə də 80-ci illərin
sonlarında, 90-cı illərin əvvəllərində
yazdığı bir sıra xatirə-esselərdə, xüsusən “Çovğunlu
bir qış günündə”, “Orfey quyudan çıxandan
sonra nə gördü?..”, “Axund Molla Şükürün cənnət
bağı necə oldu?”da həyatının
ilkin mərhələləri, soyu-kökü haqqında ətraflı
yazıb və bu əsərlər yalnız onun
özünün həyatının yox, ümumiyyətlə,
xalqımızın yaxın
keçmişdəki güzəranının, məişətinin,
psixologiyasının, Qarabağ elatının etnoqrafik
xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi
baxımından zəngin bir mənbədir”.
Elçinin
“keçmiş həmişə İlyas Əfəndiyevin
içində idi, həmişə onunla birlikdə idi” kimi
dürüst deyilmiş fikri bütövlükdə
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığında tarixilik probleminə açar
salmağa imkan verir.
Biz bu fikirdəyik ki, İ.Əfəndiyev XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının ən müasir
yazıçısıdır. Ədəbi-tarixi
prosesin təcrübəsi göstərir ki, tarixə güvənməyən
müasirlik estetik keyfiyyətə çevrilə bilmir, konyunktur
məsələlərin şəbəkəsində
ilişib qalır.
İlyas
Əfəndiyev yaradıcılığında tarixilik dünyaya baxış
bucağı idi. O nə sərt reallıqdır, nə də
sırf romantik, o realist həyatın romantik tərənnümçüsüdür.
Onun qəhrəmanları öz dövrlərinin tarixi ab-havası ilə nəfəs
alan romantiklərdir.
Bununla belə
müasirliyin irəli sürdüyü suallara İlyas Əfəndiyev əvvəlcə
tarixdə cavab axtarır. Onun “Çovğunlu bir qış
günündə” (1988) və “Orfey quyudan çıxandan sonra nə
gördü?” (1991) kimi sənədli publisistik
yazıları yazıçının tarixə münasibətini
izah etməyə maraqlı material verir. XX əsrin tarixi ədalətsizliyini
öz taleyi prizmasından təhlil edərək ədib
yazır: “1934-cü ildə Bakıya gəlib Pedaqoji
İnstitutun ədəbiyyat şöbəsinə girdim. Bizim ailəmiz çox çətin vəziyyətdə
idi. Atam səs hüququndan məhrum
edildiyi üçün uzun illər işsiz
qalmışdı. Yeddi uşağın
böyüyü mən idim. Atamın
vaxtilə tikdirdiyi böyük evimizi əlimizdən
almışdılar. Bizim doqquz baş
adamdan ibarət ailəmizə öz evimizin ikinci mərtəbəsində
iki balaca otaq vermişdilər. Balaca qardaşlarım yemək
stolunun altında, üstündə yatırdılar...
Kilim
parçasını qaldırıb çadıra girəndə
gördüm ki, atam arxa tərəfdə yataqda uzanıb, anam
qazana soğan
doğrayır, uşaqlar da közlə dolu manqalın ətrafında
halay vurub oturublar. Məni görəndə hamı sevinclə
ayağa qalxdı və mənim onların bu sevincində hiss
elədiyim kədər heç bir zaman ürəyimdən silinib getmədi”.
Bu sətirlərdə
təkcə bir insanın, bir ailənin, bir nəslin yox, taleyi
XX əsrin 20-30-cu illərində
yaşamaq nəsib olmuş bir xalqla, ulu bir millətin,
xüsusilə də onun zadəgan zümrəsinin tarixi faciələri
əksini tapıb. Təbii ki,
yazıçı-sənətkar tarixçidən fərqli
olaraq təkcə tarixi faktını yox, ruhunu qələmə
alır. İlyas Əfəndiyevin cümlələrində
kommunist rejiminə amansız bir qəzəb öz əksini
tapır. Elçinin verdiyi səhih məlumata
görə İ.Əfəndiyevin ulu babası Xoca Əhməd
Əfəndi XVIII yüzilliyin sonunda Ərzurumun Qars
mahalından Füzuliyə köçmüşdü.
İslamşünas alim kimi məşhur olan və
Qarabağda “Əfəndi uşağı” kimi nüfuz qazanan
bu nəsil əslində dövrün tarixini yaradırdı. İlyas Əfəndiyevin atası Məhəmməd
Xoca Əfəndinin böyük nəticəsi Axund Molla
Ağa Məhəmmədin böyük oğlu idi. O,
Xoca Əhməd Əfəndinin dini ənənələrini
pozub məşhur tacir olmuşdu.
İlyas Əfəndiyevin anası Bilqeyis xanım
Qarabağda məşhur Bayram bəyin qızı idi.
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığında
tarixilik probleminə aydınlıq gətirən daha bir
yaddaş vərəqini çevirək: “Orfey quyudan
çıxandan sonra nə gördü?” xatirə essesində
böyük ədib yazır: “On birinci ordu Azərbaycanı
istila edəndə atamın mağazaları, bütün
var-yoxu əlindən çıxmışdı. Biz qorxub Qaryagin şəhərindən kəndə
qaçmışdıq. Evlərimiz
xalça-gəbə və mebellə dolu qalmışdı.
On birinci ordunun bir batalyonu bizim evlərdə yerləşmişdi.
Aralıq düzələndə, biz şəhərə –
öz evimizə qayıdanda gördük ki, var-yoxumuzdan
heç nə qalmayıb. Əsgərlər
atamın Peterburqdan gətirdiyi mebelləri sındırıb,
taxtalarını ocaqda yandırmış, məxmərlərini
də atlara çul etmişdilər”. İlyas Əfəndiyev
nə bu ordu ilə, nə onun gətirdiyi sovet-kommunist rejimi ilə
ömrünün sonuna qədər barışmadı. Və
heç bir əsərində totalitar sovet rejimini tərənnüm etmədi.
Əksinə, 1972-ci ildə tamaşaya qoyulmuş “Mahnı dağlarda qaldı”
dramında Böyük bəyin simasında öz ana babası
Bayram bəyin obrazını
yaratdı. Görkəmli ədəbiyyatşünas İlyas
Əfəndiyev haqqında ən yaxşı məqalələrin
müəllifi
AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar Qarayev
yazır: “Qarabağın tarixi
barədə klassik sənədlər
– yeddi “Qarabağnamə” var.
Bütünlükdə İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığını mən səkkizinci
“Qarabağnamə” hesab edirəm! Qarabağın taleyi və gələcəyi
barədə
düşüncə, nigarançılıq və
həsrət bu “Qarabağnamə”dən
həmişə eşidilib.
“Mahnı dağlarda qaldı!” – bu
mahnının dalınca, zirvədə
bitən boy çiçəyinin
və Xarı bülbülün dalınca səksən
yaşlı ədib neçə ildir yol gedir. Zirvədən aşağı
boylananda göz qaralır. Ona görə də, ədib
“Geriyə baxma, qoca” deyir, lakin əslində, yenə də geriyə –
kökə, mənşəyə, əcdada baxa-baxa irəli hərəkət
edir”. Maraqlı, həm də məntiqli bir sual ortaya
çıxır: İ.Əfəndiyev niyə tarixə
müraciət etdi?!
Obrazlı
desək, müasir həyatın parlaq səhnələrini
yaradan yazıçı üçün geriyə
baxmaq vacib idimi? Bu suallara cavab
vermək üçün “Geriyə baxma, qoca” romanından
kiçik bir parçaya nəzər salaq: “Hətta indi, yəni
yaşlı vaxtımda dönüb keçmişə baxmaq
istəyəndə, elə bil ki, içəridən bir səs
təşvişlə mənə deyir: “Geriyə baxma, qoca”. Lakin mən baxmaq istəyirəm. Mən bu
keçmişin çox əzablı, çox kədərli
olduğunu bilirəm, lakin yenə də ona təkrar-təkrar
tamaşa etmək, nəyi isə anlamaq istəyirəm. Bəlkə də
mənim bu “nə isə”m o zaman babamla nənəmin, atamla
anamın bir zamanlar yaşadıqları, xoşbəxt
olduqları gözəl hissləri əzaba, kədərə,
nifrətə döndərən
qəddar səbəbi bilmək arzum idi ki, indi də məndən
əl çəkmirdi”. Beləliklə, tarix əslində yaşanılmış
günlər, aylar, illər, zaman tarixi deyil, real insan tarixidir. Yazıçı bu insanın tarixini əldə dəstəvuz
edib tarixin bədii tarixini yaradır. “Geriyə
baxma, qoca” romanında da belədir. İnsan geriyə
baxıb tarixi öz gözlərinin foksuna toplayır, sonra isə
əbədi saxlanca – yaddaşa ötürür: Tarix
yaddaşın anasıdır, tarixə güvənməyən
yaddaşın perspektivi – gələcəyi yoxdur. Müdrik
Yaşar Qarayev “Geriyə baxma, qoca”nın qəhrəmanı
Muradı təhlil edərək maraqlı nəticələrə
gəlir: “Balaca Murad ədibin özü deyil, İlyas Əfəndiyevin
özündən çox, İlyas Əfəndiyevin İlyas
Əfəndiyev haqqında təsəvvüründən
ibarətdir. Bir obraz kimi o, həyatdan çox yaddaşdan
süzülüb gəlib və ədibin
uşaqlığı ilə ağsaqqallığı
arasındakı vəhdətdən doğulub. Daha doğrusu
o, uşağın yox, uşaqlığına boylanan ağsaqqalın
düşüncəsidir...
Obrazın
özü kimi, əsərin adı “Geriyə baxma, qoca”
sözləri də şərti səciyyə
daşıyır. Axı İlyas Əfəndiyev
həmişə irəlini görmək üçün geriyə
baxmağın tərəfdarı olub, gələcəklə
keçmiş arasında bir körpünün üzərində
dayanaraq, həyata və insanlara buradan boylanıb, baxıb.
Geriyə, kökə, əcdada boylanmayanda isə nə şəxsiyyət,
nə də xalq
irəlini görə bilməz...”. Beləliklə də
əslində böyük nəzəriyyəçi Yaşar
Qarayev İlyas Əfəndiyev yaradıcılığında
tarix və müasirlik əlaqəsini ön plana çəkmiş
olur.
Həqiqətən də İlyas Əfəndiyev sənətinin
gücü, onun bədii-fəlsəfi mahiyyəti, əbədi
yaşarlığı, yenilməzliyi, estetik təsir
imkanları məhz tarixlə müasirliyin vəhdətindədir. O tarixə tarixən
yanaşa bildiyi kimi müasirliyin strategiyasını da
düzgün təyin edirdi.
İlyas Əfəndiyev yüzlərlə məqalənin
müəllifidir. Lakin onun Azərbaycan yazıçılarının
ikinci qurultayında 40 yaşında etdiyi (1954) etdiyi
“Müasir dramaturgiyamız” adlı məruzəsindəki
bir neçə detal maraq doğurur. S.Vurğunun “Vaqif” əsərini
Cəfər Cabbarlıdan sonra ikinci mühüm hadisə
hesab edən dramaturq yazır: “Vaqif” pyesi xalqın arzusundan
doğaraq, onun keçmişini coşqun bir ilhamla
canlandırdı.
“Vaqif”
pyesi Azərbaycan xalqının yadelli işğalçılara və yerli zülmkarlara
qarşı apardığı mübarizəni, bu mübarizənin yüksək qəhrəmanlıq
pafosunu ifadə etdi. ...Bizcə “Vaqif” dramının bu
şöhrətinə, ən birinci, ən başlıca səbəb
onun müasirliyində
və xalq ruhunun bu əsərdə son dərəcə dərin və real bir təbiiliklə verilməsindədir.
Burada kədər də, sevinc də,
gülüş də, göz yaşı da xalqda olduğu
kimi canlı və təbiidir.
“Vaqif”
pyesinin müvəffəqiyyətinə ikinci səbəb
ondakı realizmlə romantikanın vəhdətindəki ahəngdarlıqda,
dövrünün tarixi-ictimai hadisələrin dərin konflikt əsasında
doğru və canlı təsvirində müəllifin
yaratdığı xarakterlərdəndir”. Azərbaycan ədəbiyyatında
Hüseyn Cavidin əsərlərindən sonra ən kamil mənzum
tarixi dram olan “Vaqif” əsərinə verilən bu dəyər
ümumən
İ.Əfəndiyevin tarixi mövzuya və
tarixiliyə münasibətini əks
etdirir. Onun qənaətlərindən aydın bir tərzdə
məlum olur ki, tarixi dramda tarixilik doğru tanınmış
konfliktin xarakterlərin toqquşmasında verilməsi sayəsində təzahür
edir.
İlyas
Əfəndiyev tarixiliyi müasirlik baxımından dəyərli, faydalı hesab
edirdi. Ədibin tarixi mövzuya müraciətini onun
müasirlik konsepsiyası əsasında izah etmək olar. “Böyük
İlhamla” (1964) məqaləsində ədib yazır: “Bu
gün də incəsənətimizin və ədəbiyyatımızın
tərəqqisi hər şeydən əvvəl, müasir
mövzuların nə dərəcədə müvəffəqiyyətlə həll olunmasından
asılıdır. Daha doğrusu, ətrafımızda
baş verən böyük tarixi hadisələri nə qədər
doğru, nə qədər sənətkaranə təsvir etməkdən,
nə kimi dərin fikirlər irəli sürməkdən, nə
kimi yeni psixoloji kəşflər etməkdən
asılıdır. Şekspirin tarixi faciələrinin qüdrəti, hər şeydən
əvvəl onun müasirlik ruhunda idi”.
Beləliklə, həqiqi müasirlik əslində yaşadığın dövrün tarixi şəraitini düzgün təsvir etməkdir. Bu günün müasir reallığı obyektiv surətdə təsvir edilməsə sabah bundan tarixilik zərər çəkəcək. İ.Əfəndiyev totalitar sovet ideologiyasının dövründə həm tarixi, həm də müasirliyi – gələcəyi tarixini obyektiv həqiqətə imkan verən tarixilik prinsipi ilə təsvir etmişdir. İlyas Əfəndiyev XX əsrdə tarixə dərin hörmət bəsləyən, mövcud rejimlə hesablaşmayan müasir milli yazıçı idi.
Yazıçıların tarixi mövzulara müraciət etmələri təbii bir haldır. Lakin yazıçı tarix yaratmır, tarixi yaradan xalqdır. Yazıçı isə bu tarixi xalqın qəlbinə, mənəviyyatına köçürür və onu əbədiləşdirir. Bu mənada hər bir bədii əsər tarixi epoxanı, hadisə və faktları təfərrüatı ilə öyrənməkdə qiymətli sənəd rolunu oynayır. Düzdür, bədii əsərlərdə tarixi faktlar xronoloji ardıcıllıq və elmilik baxımından heç də həmişə dəqiq və ardıcıl olmur. Çünki yazıcı tarixin özünü – faktını, sənədini, rəqəmini yox, ruhunu təsvir edir. Tarixi mövzuda yazılmış bədii əsərdə tarixin poetik obrazı – bədii surəti yaradılır. Tarixin ruhunu yaşatması ədəbiyyatın insanlığı, mənsub olduğu xalqa və millətə ən böyük xidmətidir. Vaxtilə F.Engels deyirdi ki, O.Balzakın əsərləri tarixə rəsmi tarixçilikdən daha böyük xidmətlər edib. İlyas Əfəndiyevin əsərləri də belədir: Əgər “Geriyə baxma, qoca” romanı, “Üçatılan” povesti avtobioqrafik səciyyə daşıyıb, ədibin taleyi prizmasından tarixə nəzər salırsa, “Xurşidbanu Natəvan”, “Şeyx Xiyabani” pyeslərində tarixi epoxaya bədii-fəlsəfi qiymət verilir. Tarixi öyrənib dərk etməkdə belə əsərlərin əhəmiyyəti böyük olduğundandır ki, yazıçılar tarixi mövzulara tez-tez müraciət etməli olurlar. Ədəbiyyatımızda Nizaminin “Xosrov və Şirin”, “Yeddi gözəl”, “İsgəndərnamə” əsərləri ilə başlanan bu proses, sonrakı əsrlərdə də uğurla davam etdirilmişdir.
Nizami və tarix xüsusi bir mövzudur. Biz bu fikirdəyik ki, Şeyx Nizaminin əsərlərinin dünya şöhrəti onların bədii-fəlsəfi, poetik dəyəri ilə bərabər, həm də tarixi mövzularda yazılması ilə bağlı idi. Məsələn, onsuz da bəşər tarixində məşhur olan fateh İsgəndərə özünün ən möhtəşəm dilogiyasının “Xəmsə”ni tamamlayan “İsgəndərnamə”ni həsr etməklə Şeyx Nizami həm İsgəndəri məzmunca tamamladı, həm də özünün şöhrətini ucaltdı. Tədqiqat göstərir ki, tarixə güvənməyən bədii ədəbiyyat, tarixiliyə əsaslanmayan elm (ictimai və humanitar) nüfuz qazana bilməz.
İstər dünya ədəbiyyatında, istərsə də Azərbaycan söz sənətində ən görkəmli əsərlərin mövzusu tarixdən götürülmüşdür. Rus ədəbiyyatında “Hərb və sülh”, “Sakit Don”, “I Pyotr” və başqalarını göstərmək kifayətdir. Çağdaş Azərbaycan yazıçılarının “Qılınc və qələm”, “Dumanlı Təbriz”, “Qan içində”, “Cavanşir”, “Od gəlini”, “Səhər”, “Vaqif”, “Dəli Kür”, “Pərvanə”, “Aləmdə səsim var mənim”, “Boz atın belində” və onlarla başqa əsərlərdə xalqımızın həyat və mübarizəsinin müxtəlif tarixi epoxa və şəxsiyyətləri.
Maraqlı cəhət budur ki, İlyas Əfəndiyev yaradıcılığının son illərində tarixi mövzulara daha tez-tez müraciət etmişdir. Ədibin “Mahnı dağlarda qaldı”, “Xurşidbanu Natəvan”, “Şeyx Xiyabani”, “Sevgilərin cəhənnəmdə vüsalı”, “Tənha iydə ağacı”, “Hökmdar və qızı” pyeslərində; eyni zamanda “Geriyə baxma, qoca”, “Üçatılan”, “Qaçaq Süleymanın ölümü”, “Xan qızı Gülsənubərlə tarzən Sadıqcanın nağılı”, “Hacı Axundun cənnət bağı necə oldu?” kimi roman, povest və hekayələrində Azərbaycan xalqının mübarizələrlə dolu tarixinin parlaq səhifələri işıqlandırılmışdır. Həmin əsərlərdə təsvir edilən tarixi faktlar və hadisələr yazıçıya yaxşı tanış idi. Bunların çoxusunu ədib görmüş, duyub yaşamış, həyatda onlarla rastlaşmışdır. İlyas Əfəndiyev bunları qələmə alarkən, ədəbiyyatın qüdrətinə arxalanaraq realist sənətkar kimi tarixi hadisələrə müasirlik prizmasından nəzər salmış, müasir həyatla səsləşən bədii əsərlər yarada bilmişdir. Bu cəhətdən yazıçının “Geriyə baxma, qoca” romanı xüsusi maraq doğurur.
Hadisələr əsərin qəhrəmanının dili ilə nəql edilir, “Möhnət qocanın nağılları”, “Cavan Bayrmala Fatmanın əhvalatı”, “Muradın söylədikləri”, “Əfəndi baba və beşaçılan tüfəng”, “Qaçaq Xanmurad” və s. başlıqlar altında oxuculara təqdim olunur. Yazıçı öz yaradıcılıq ənənəsinə, yazı manerasına sadiq qalaraq lirik-psixoloji, mənəvi-əxlaqi məqamların təsvirinə xeyli yer ayırır.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ professor
525-ci qəzet.-2014.-
17 may. - S.18.