“Mən
musiqiçiyəm, sözdən çox, səs adamıyam”
(Məşhurların
xanımları)
İdeya müəllifi: Tofiq Abdin
Məmməd Quliyev xalqı yolunda fədailik etmiş sənətkarlarımızdandır. 14 il əvvəl əbədi olaraq
gözlərini həyata yumdu, amma özü getsə də
ölümsüzlük qazanmış musiqi əsərləri
qaldı. Bu gün Məmməd Quliyev
haqqında xatirələri bizə həyat yoldaşı
Culyetta xanım danışacaq.
Tanınmış bəstəkar, əməkdar incəsənət
xadimi, təcrübəli pedaqoq, ictimai musiqi xadimi Məmməd
Quliyev milli musiqi mədəniyyəti tariximizdə öz
maraqlı əsərləri ilə silinməz iz qoyub
getmiş sənətkarlarımızdandır.
Məmməd
Mehdi oğlu Quliyev 1936-cı il fevralın
9-da Azərbaycanın Göyçay rayonunda anadan olub. 1958-ci
ildə Bakı Musiqi Texnikumunu tar sinfi üzrə müvəffəqiyyətlə
bitirərək Ü.Hacıbəyli adına
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına – zəmanəmizin
böyük bəstəkarı Qara Qarayevin sinfinə daxil olub
və 1963-cü ildə təhsilini uğurla başa vurub.
Məmməd
Quliyev 7 simfoniyanın, “Aldanmış ulduzlar”
operasının, instrumental konsertlərin, iri həcmli xor əsərlərinin,
o cümlədən Fikrət Qocanın sözlərinə
yazılmış “Dədə Qorqud diyarı”
kantatasının, M.Füzulinin sözlərinə “Şəbi-hicran”
lirik poemasının, Xocalı hadisələrinə həsr
olunmuş “Simfoniya – rekviyem”in, “20 Yanvar” şəhidlərinə
həsr olunmuş “Rekviyem”in və çoxsaylı kamera-instrumental
əsərlərin müəllifidir.
Qayğı
dolu uşaqlıq illəri
Adımın Culyetta olmağına baxmayın. Damarlarımda
əsl azərbaycanlı qanı daşıyıram. Atam Şamaxıdan, anamsa Naxçıvandandır.
Valideynlərim peşəcə müəllim
olub. Mən Bakıda doğulub,
boya-başa çatmışam. Uşaqlığım
olduqca çətin keçib. Biz görkəmli
ictimai-siyasi xadim Nəriman Nərimanovun nəslindən idik.
N.Nərimanov mənim bibimlə ailə həyatı
qurmuşdu. Amma ailə quranda bibim
azyaşlı olduğundan Nərimanov onu və bibimlə
birlikdə atamı da övladlığa götürüb.
Sonralar Nəriman Nərimanova qarşı olan təqiblər
ailənin bütün üzvlərinə şamil edildi.
Yadıma gəlir, təqib zamanı mən
uşaq idim, dövlət əhəmiyyətli sənədləri
atam mənim sinəmdə gizlədirdi. Atam
illər sonra Bakı şəhərinin məkləblərindən
birində müəllim kimi işə düzəldi. Mir Cəfər Bağırov sonradan onu
bağışladı. Nəriman Nərimanovun
həyatda qalan azsaylı qohumlarındanıq. İllər
ötdü, orta məktəbi bitirdikdən sonra, Azərbaycan
Dövlət Universitetinin (indiki BDU) filologiya fakultəsinə daxil
oldum. 10 il akademiyada rəyasət heyətində
köməkçi kimi çalışmışam.
Ailə
qurduqdan sonra Asif Zeynallı adına musiqi məktəbində ümumi təhsil şöbəsinin
müdiri vəzifəsində işləmişəm. İndi təqaüddəyəm.
Qapımın
önündə yatan “Romeo”
Məmməd
Quliyevlə Filarmoniyada tanış
olmuşuq. Asudə vaxtlarımızda çox
vaxt yoldaşlarımla birlikdə konsertlərə gedirdik.
Və beləcə konsertlərin birində Məmmədlə
qarşılaşdıq. Məmmədlə tanış
olanda mənim
yaşım az idi. Düz səkkiz il Məmməd
bizim qapının kəndarından çəkilmədi. Dərsə gedib-gəldikcə görürdüm
ki, qapımızın yanında dayanıb. Həttə bəzən gecələr yatmayıb,
qapımızın ağzında otururdu. İndi
qocalığım sizi aldatmasın, deyilənə görə
o vaxtlar çox gözəl olmuşam (gülür).
Atam Məmmədi müşahidə edirmiş. Bir gün onu
evə çağırıb soruşdu ki, kimsən, niyə
burda oturursan?
Məmməd çox utancaq oğlan idi. Başını
aşağı salıb zəif səslə
danışmağa başladı. Elə həyəcanlanmışdı
ki, adı da yadından çıxdı.
– Mən
gənc bəstəkaram.
– Adın
nədir?
– Quliyev.
– Bəs
soyadın?
– Məmməd...
Həyəcandan özünü itirmişdi. O gündən Məmməd
bizə necə deyərlər, ayaq açdı
(gülür).
Bir
gözəl qız, iki dəfə adaxlandı
Bizim nişan tarixçəmiz olduqca
maraqlıdır. İki dəfə
nişanımız olub. Məmməd ailəsinə
deyəndə ki, mənimlə evlənmək istəyir,
anası şəhərli qızla kəndli oğlanın
bir-birlərinə uyğun olmadıqlarını
düşünərək bu evliliyə razı olmayıb.
Məmməd Bakıda yaşayan əmisi ilə
bizə nişana gəldi. Ənənələrimizə
uyğun şəkildə nişanlandıq. Nişandan
bir il sonra məlum oldu ki, Məmmədin
ailəsinin bu xeyir işdən xəbəri yox imiş. Bir il sonra anasıyla dayısı bizim
haqqımızda bilib ailəmlə tanış olmaq istədilər.
Məmməd gəlib dedi ki üzüyu qaytar, biz yenə
elçi gələciyik. Bu dəfə anası ilə birlikdə
gəlib nişan etdilər. Bu
hadisəyə atam yaman hirslənmişdi. Birinci dəfə
güllərlə, hədiyyələrlə gələndə
biz hardan biləydik ki, oğlanın ailəsinin heç nədən
xəbəri yoxmuş(gülür).
25 yaşım olanda biz ailə qurduq. Bakıda nigah
bağlayıb, Göyçaya getdik. Ayağımın altında qoyun kəsdilər,
başıma pullar atdılar(gülümsəyir).
Bir sözlə toyumuz gözəl keçdi.
Gecə də,
gündüz kimi işıqlı
Məmmədin anasından və dayısından
başqa heç kəsi yox idi. Atası onun 4
yaşı olanda dünyasını dəyişmişdi,
anası isə xəstə idi. Çox
kasıb idilər. Məmməd Bakıya gələndə
qoltuğuna vurub gəzdirdiyi tardan başqa heç nəyi
yoxmuş. O qədər istedadlı gənc idi ki,
notları belə bilmədən musiqi məktəbinə daxil
oldu. Süleyman Ələsgərov notları öyrənmək
üçün Məmmədə 1 il vaxt
verdi. Gecə, hamı yatandan sonra Məmməd
Konservatoriyaya gedib orada məşq edirdi. Qara
Qarayev Məmmədin istedadına bələd idi və
çox böyük dəyər verirdi. Biləndə
ki Məmmədin məşq etməsi üçün musiqi
aləti yoxdur, Qara Qarayev öz royalını Məmmədə
hədiyyə etdi. Gecələr bilikdə
işləyirdik. Əziyyət çəksək
də maraqlı günlər idi. Mən dəftərləri
yoxlayırdım, Məmmədsə çox sevdiyi royalında
çalırdı.
Adi ailə
həyatı, qeyri-adi həyat yoldaşı
Hər ailədə olduğu kimi bizim də ailəmizdə
söz-söhbətlər olub. Hansısa bir musiqi əsəri
yazanda, bəstəkar dostlarıyla yığışıb
bu əlamətdar hadisəni qeyd edirdilər. Belə yığıncaqlardan sonra evə
içkili gələndə mən küsürdüm
(gülür).
Məmməd gözəl həyat yoldaşı idi, amma
eyni zamanda məni yaman qısqanırdı. Təsəvvür
edin ki, indi əlimdə cavanlıqdan bir şəkil də
qalmayıb ki, sizə göstərim.
Birinci dəfə infarkt keçirəndən sonra,
bütün şəkillərimi yandırdı.
Bu yaxınlarda onun haqqında sənədli
film çəkəndə məndən şəkil istədilər.
Uzun axtarışdan sonra, bacımgildən bir
cavanlıq şəkli tapa bildik. Şəkillərimi
niyə yandırdı, bilmirəm. Yəqin bu hərəkəti
də qısqanclıqdan irəli gəlib.
Qısqanc olmağına baxmayaraq, olduqca diqqətcil idi. Mən işləyəndə
bir də görürdün, Məmməd uşaq kimi bir
küncə çəkilib oğrun-oğrun mənə
baxır (fikrə dalır).
Gözümün
ağı-qarası
Bizim evliliyimizdən Mehdi adlı bir övladımız
dünyaya gəldi. Mehdi də atası kimi olduqca istedadlı
oğlandır. Orta məktəbi
qızıl medalla bitirdi. Arzusu jurnalist
olmaq idi. Amma mən ona məsləhət gördüm
ki, bizim xalqımızın onun kimi istedadlı insanlara
ehtiyacı var. Ana məsləhətinə qulaq asıb sənədlərini
Tibb Universitetinə verdi. Psixologiya
üzrə güclü mütəxəssisdir. Yeni elmi
iş üzərində çalışır. Dünyanın bir çox nüfuzlu ölkələrindən
dəyərli diplom və hədiyyələr alıb.
Mehdiyə Amerikadan iş təklifi gəldi. Amma
oğlum qəbul etmədi. Bilirsiz niyə?
Çünki atası xəstə idi. Atamın məndən başqa dayağı yoxdur
deyib, təklifi rədd etdi. Məmməd
Mehdiyə gözəl ata olduğu kimi, Mehdi də Məmmədə
gözəl övlad oldu. Əli
çörəyə çatan kimi, atasının
bütün arzularını reallaşdırmağa
çalışdı. Mən oğlumla fəxr
edirəm.
Dəniz
kənarındakı Dərya
Səhhəti
çox ağır olanda Məmmədə dəniz
havası xeyir edər deyə, Xəzər dənizinin sahilinə
yaxın bir bağ evi aldıq. Ömrünün
son gününü də elə həmin bağda
keçirdi. İşə gedirdim, Məmməd dedi ki, mən
bağa gedirəm. İcazə vermək niyyətində
deyildim. Mən işdən qayıdım birlikdə gedərik,
dedim, amma mənə qulaq asmadı. Özünə
çörək almağa gedəndə, ürəyi tutub,
ağacların kölgəsindəcə canını Allaha
tapşırmışdı. 3 dəfə
infarkt keçirmişdi. Amma onun həyatdan
köçəcəyi fikri ilə heç vaxt
barışmamışdım. Əlbəttə
onsuz bizə çox ağır oldu. Tək
dayağım oğlum Mehdidir. Həyatımın
qaranlıq, problemlərlə dolu səhifələrini sizlərə
danışsam, gərək günlərlə oturub
yazasınız.
Sənət
rəmzi
Məmməd qəliz insan idi. Hər kəsin beynində
formalaşan sənət adamının obrazı Məmmədin
xarakterində toplanmışdı. Onun tək
düşüncəsi musiqi idi. Həyatının
maraqlı məqamlarından biri odur ki, Məmməd heç
vaxt iclaslarda iştirak etməzdi. Səbəbini
soruşanda deyərdi ki, mən musiqiçiyəm, sözdən
çox, səs adamıyam.
Qara Qarayev onun müəllimi olsa da, aralarında çox
isti münasibət var idi. Sonralar Qara Qarayevin Məmmədə
hədiyyə etdiyi royal sındırıldı deyə ona pis
təsir etmişdi. Elə birinci
infarktı da bu hadisədən sonra keçirdi. Məmmədin gözəl xüsusiyyətlərindən
biri o idi ki, səmimi insan idi. Yalanla işi
olmazdı. Nə mənə yalan danışardı, nə
də iş yoldaşlarına. Zəng edib:
– Mən
bu gün işə gəlmirəm, futbol var. Oturub ona baxacam –
deyirdi.
Onun
musiqidən sonra ən önəm verdiyi tələbələri
idi. Onlara çox diqqət yetirərdi. Bəzən elə olurdu ki, dərsdən sonra əlavə
olaraq uşaqlarla məşğul olurdu. Bəzənsə
musiqi üzərində çalışmaq istəyəndə
heç dərslərə də getməzdi. Heç kim də, heç nə demirdi. Bilirdilər
ki, Məmməd adi müəllimlərin bir ildə tələbəyə
öyrədə biləcəyini, bircə dərsə edən
bəstəkardır. Bunu mən yox, onun
şagirdləri deyir. Hə, mən
xoşbəxt qadınam ki, həyatımı belə şəxsiyyətlə
birlikdə yaşamışam.
Məhəbbət
HACIYEVA
Firəngiz
AĞALAR
525-ci qəzet.-2014.-
17 may. - S.20.