Tənha adamın nağılları
“Sizə güvənirəm
yaxşı adamlar
Qardaştək,
oğultək qoruyun məni,
Bir insan ömrünü vurum axıra”.
Nüsrət
Kəsəmənli
1970-ci illərin əvvəli idi, Nüsrət Kəsəmənlinin
“Azərbaycan” jurnalında bir neçə şeiri dərc
olunmuşdu. Bu şeirlərin içərisində “Getmək istəyirəm”
şeiri də vardı. Çox az
bir müddətdə bu şeir gənclər, xüsusilə
tələbələr arasında ildırım sürəti
ilə yayılaraq dillər əzbəri oldu və Nüsrət
Kəsəmənliyə böyük şöhrət gətirdi.
Elə o
vaxtdan Nüsrət Kəsəmənli ədəbi mühitdə bir
ulduz kimi parladı və oxucular arasında sevilməyə
başladı.O, minlərlə Nüsrətsevərlər kimi
mənim də gəncliyimin şairidir.
Az sonra
Nüsrət Kəsəmənli bir-birinin dalınca öz
şah şeirlərini yaratdı. Onun “Biri vardı, biri yox”,
“Daha nağıllara inanmıram mən”, “Bənövşə
bəndə düşdü”, “Etiraf”, “Yandır məktublarımı”,
“Dünən toyun idi”, “Dünya köhnə dünyadı”, “Sən
demə təzədən sevmək olarmış”, “Alnından
öpdüklərim”, “Dəli bir ağlamaq keçir
könlümdən”, “Avtoportret” və s. çoxsaylı
şeirləri dillər əzbəri oldu Nüsrət Kəsəmənlinin...
150-dən çox şeirinə mahnı yazıldı.
Çox
təəssüf ki, ömrü çox qısa oldu!
Şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına böyük hörmət bəslədiyim,
ədəbiyyatşünas-alim, dostum Rüstəm Kamalla
növbəti görüşlərimizin birində söhbət
Nüsrət Kəsəmənli
yaradıcılığından düşdü.
Qeyri-adi
istedadı, fenomen duyum qabiliyyəti olan Rüstəm Kamal
Nüsrət Kəsəmənlinin məhəbbət
mövzusunda yazdığı şeirlərdən, onun
qeyri-adi istedadından, yaradıcılığının qəribəliklərindən
ətraflı söhbət açaraq, onun ölüm-həyat
mövzusunda yazdığı şeirlərin üzərində
xüsusilə dayandı.
Rüstəm
müəllim Nüsrətin şeirlərdən misallar gətirərək
sübut etmək istəyirdi ki, Nüsrət öz
ömrünün sonunu görüb, hiss edib və öz
ölümünə aid şeirlər yazıb.
“Nüsrət Kəsəmənli ilk şeirindən son
şeirinəcən içində ölümü gəzdirib”. (Rüstəm Kamal)
Bu fikir mənə Nüsrət Kəsəmənli
yaradıcılığına yenidən nəzər
salmağa sövq etdi.
Mənim
bu şəhərdə kimim var axı,
Bu ömrün sonuna gümanın azdır.
Yaxşılar
yolumda çıraq kimidir,
Yamanlar tülkütək pusquda durub.
Sizə
güvənirəm yaxşı adamlar,
Qardaştək, oğultək qoruyun məni.
Bir insan
ömrünü vurum axıra,
Mənim
bu şəhərdə kimim var axı...
(“Mənim bu şəhərdə kimim var axı”)
Bəli!
Qoruya bilmədik bu qeyri-adi istedad sahibini...
Tülkütək
pusquda duranlar yedi Nüsrət Kəsəmənlinin ürəyini...
Səmimi etiraf edirəm ki, mənim ən çox
sevdiyim və şeirlərini ən çox oxuduğum
şairlərdən biri Nüsrət Kəsəmənlidir. Onun mənim kitabxanamda 3 kitabı var. Bunlardan biri
1991-ci ildə çapdan çıxmış “Hamısı
sevgidəndir” kitabıdır. Elə həmin
ildən də kitab məndədir. Bu
kitabda toplanmış şeirlərin bir çoxunu əzbərdən
bilsəm də, bu kitab mənim stolüstü
kitabımdır.
Lakin Rüstəm Kamalın o söhbətindən sonra
yenidən kitabı oxudum.
Dönə-dönə...
Öncə
onu qeyd etmək istərdim ki, kitabdakı şeirləri müəllif
özü seçib,
özü tərtib edib.
Kitabın
birinci vərəqində belə bir qeyd də var: “Şair
Nüsrət Kəsəmənli bu kitabına oxucu
sınağından keçmiş şeirlərini daxil edib”.
Digər
incə bir məqam! Kitaba ön söz yazılmayıb.
Ön söz yerində şairin “Vətən”
şeiri yer alıb. Bu da təbii ki, təsadüfi
deyil. Müəllif demək istəyir ki, “Öncə Vətəndir!”.
Anaların
torpağı sulayan tərini sevdim,
Göy qurşağı kimi əlvan yerini sevdim.
....Düşmənimə
“yan”–deyən,
Dostlarına
“can” – deyən,
Anam “Azərbaycan”-
deyən,
Dilini
sevdim, Vətən!
(“Vətən”)
Şairin
cismani yoxluğundan 10 il keçməsinə
baxmayaraq, onun şeirləri indi də dillərdən
düşmür. Sevənlər bir-biri ilə Nüsrətin
şeirləri ilə danışır, bir-birinə olan məhəbbətlərini
onun şeirləri ilə bildirirlər:
Günəş
kimi gülümsəyir üzümə,
Əllərimə,
nəfəsimə tələsir,
Əyilirəm
tikan batır dizimə,
Mən
susuram,əvəzimdə o əsir,
Tərəddüdü
çırpıb yerə bu axşam,
Cəsarətə
gələcəyəm deyəsən,
Mən bu gülü dərəcəyəm deyəsən.
(“Mən
bu gülü dərəcəyəm deyəsən”)
Görkəmli
dilçi, tənqidçi, ədəbiyyatşünas-alim,
akademik Nizami Cəfərovun Nüsrət Kəsəmənli
yaradıcılığı haqqında belə bir fikri var: “Mən
Nüsrət Kəsəmənli
yaradıcılığının qeyri-adiliyini, elmi
anlayışlarla, akademik mülahizələrlə şərh
etməli olduğu halda yalnız qeyri-adi sənət
qarşısında heyrətini bildirməkdən başqa bir
şey eləyə bilməyəcəyimi hiss etdiyindən təəssüflənirəm.”
Nə qədər səmimi və dəqiq ifadə!...
Nüsrət
Kəsəmənlinin lirikasında eşq də var, məhəbbət
də, sevgi də var, ehtiras da, şəhvət də,
coşqu da, ərköyünlük də, vüsal da var,
hicran da, od da var, atəş də, eyni zamanda bu şeirlər
də soyuqluq da var, nifrət də, dönüklük də,
atılmaq da, vəfasızlıq da, etinasızlıq da,
laqeydlik də, bir sözlə, onun lirik qəhrəmanı
canlıdır, insanı Allah necə yaradıbsa, o cür də
təsvir olunur, hətta o qədər canlıdır ki, o sanki
müəllifin özüdür, sanki müəllif
bütün bu hissləri özü yaşayıb, sonra
şeirə köçürüb.
Bu
baxımdan Nüsrət Kəsəmənli lirikasına heyran
qalmaya bilmirsən:
Çiynimdə
bir telin gəlib mənimlə,
Dolanıb boynuma aça bilmirəm.
Bir ucu cəhənnəm,
bir ucu cənnət,
Mən bu qıl körpünü keçə bilmirəm.
Nüsrət
Kəsəmənli şeirlərinin üstün cəhətlərindən
biri də səmimiliyidir ,
etiraflarıdır...
Nüsrət
Kəsəmənli öz günahlarını səmimiyyətlə etiraf
edir.Şairin ömür-gün yoldaşına xitabən
yazdığı “Etiraf” şeirinə diqqət yetirək:
Sənsən
dağlar kimi səbrlə dözən,
Bəlkə
tərəddüdlə çox döyüşmüsən,
İsti
bir sevgidən yazmışam bəzən,
Soyumuş çayımı sən dəyişmisən.
(“Etiraf”)
Və ya:
Qapını
döymüşəm gecəyarısı,
Saçımda
bir əlin təması gəlib,
İsti
dodağımda bir öpüş izi,
Əlimdə bir saçın xınası gəlib.
Yuxulu
gözündə qızartı görüb,
Qızara-qızara yalan demişəm.
Şübhənin
bəhanə payını verib,
Hələ yatmayıb ki, balam demişəm.
(“Qapını
döymüşəm gecəyarısı”)
Yaxud
İçindən
qəm ilməli əriş-arğac keçibdir,
Sevinc
yarıtox gəlib,
qəm
yarıac köçübdür.
Sel olan göz yaşımı bir ehtiyac içibdir.
Tanış
olaq, oxucum, tanış olaq,
bu mənəm.
(“Avtoportret”)
Nüsrət
Kəsəmənli ehtiyaclarla qayğılarla dolu
uşaqlığından və ilk gəncliyindən bir
nağıl danışır və “Daha nağıllara
inanmıram mən” deyir:
Fatmalar
ayağı kəndirdə qalmır,
Kündəmiz küt gedir təndirdə qalmır.
Qarğalar
tülküyə daha aldanmır,
Daha nağıllara inanmıram mən.
(“Daha
nağıllara inanmıram mən”)
Nüsrət
Kəsəmənli yaradıcılığında vaxt
mühüm fəlsəfi anlamlardan biridir. O, vaxtının qədrini bilmədiyini
təəssüflə qeyd edərək: “Vaxt uçub siqaret
tüstülərində, vaxt uçub çarpayı istilərində”
, “Qaldırıb qədəhə içmişəm
vaxtı”, “Vaxtı su kimi içirik” deyən şair
“Öldürdüyüm günlər üçün
rekviyem” yazır:
Əllərimlə
kiminsə telinə bağlanmışam,
Sizi bir
qandal kimi əlimə bağlamışam,
Qədrinizi
bilməyib sonralar ağlamışam,
Bağışlayın siz məni vaxtsız ölən
günlərim.
Sonra isə
zamanı duelə çağırır:
Məqsədsiz
düşəndə yolun ağına,
Vaxtı
bir tum kimi çırtlayanda mən,
Qışqırıb
zamanın kar qulağına,
Zamanı duelə çağırıram mən.
... Nüsrətsevərlərə məlumdur ki, o qəfil
ağır xəstəlikdən dünyasını Təbrizdə
dəyişib.
Bu da bir tale
yazısı idi.
Onun Təbrizə həsr etdiyi şeirlərə diqqət
yetirək.
Oğlu Araza xitabən yazdığı şeirində:
Vətən
alov etsin odunu sənin,
Böyü bu torpaqla, bu yurdla öyün.
Mən
Araz qoydum ki, adını sənin,
Evimdə Arazı çağırım hər gün.
Bil ki, bu
torpağın Araz dərdi var,
Kim deyir
Arazın bir az dərdi var.
Don vurmuş həsrətin muraz dərdi var,
Hələ ki, sonunu görən tapılmır.
(“Vətən
alov etsin odunu sənin”)
Öz
övladını Araz adlandıraraq Arazı yadından
çıxartmayan şair “Ağlama, Təbrizim, ağlama” şeirində vətənin
igid oğullarına müraciət edir:
Bir
torpağın üstündə,
O
taylı, bu taylıyıq.
Torpaq ki,
ömür deyil,
Necə gəldi paylayaq.
Nə qədər
“qardaş” deyib,
Uzaqdan
haraylayaq,
Ucalt haqqın səsini.
De
sözünü saxlama,
Ağlama
Təbrizim, ağlama.
(“Ağlama
Təbrizim, ağlama”)
Mənə elə gəlir ki, ədəbiyyatımızda
elə bil Təbriz mövzusu bir qədər unudulub. Xüsusilə də son
dövrlərdə bu mövzuda çox az
əsərlər yaranır. Bilmirəm, bəlkə
o taya gedib-gəlmək bir qədər asanlaşıb, ona
görədir.
Bu
baxımdan Təbriz mövzusu Nüsrət Kəsəmənli
yaradıcılığından xüsusi xətt kimi
keçir və
zaman-zaman bu mövzuya qayıdır.
Fikirlərimin
təsdiqi üçün bir neçə nümunə gətirmək
istərdim:
Gülə
– gülə qovuşanda il-ilə,
Görəcəyəm Araz axır gül ilə.
(“Qapamayın
gözlərimi”)
Çətin
sərhədlərdən yol açmaq üçün,
Təbriz
toylarında qol açmaq üçün,
Dünyanı nəğməylə dolaşmaq üçün,
Qıratı, Bozatı istəyirəm mən.
(“A dağlar, qalayın qarı sinəmə”)
Dərib bu çiçəkləri düzələm yola,
Düzəm həsrətimin torpağına, daşına.
Bir çiçək də aparam Təbrizə,
Azərbaycan məktəbinin açılışına.
Və bu mövzuda yazdığı şeirlərində işlətdiyi poetik ifadələrin, arzu və istəklərinin kuliminasiyası:
Araz
axır...
O taydan da
insan baxır,
Bu taydan da insan baxır.
Neçə
milyon gözüyaşlı əzizimi,
O həsrətli
Təbrizimi,
Oğurlamaq
istəyirəm!
(“Oğru
olmaq istəyirəm”)
Və bəlkə
də ona görə də Təbrizə, o taydakılara olan
sonsuz məhəbbətin, istəyin nəticəsi idi ki,
ömrünün son anlarını Təbrizdə keçirdi
Nüsrət Kəsəmənli və Təbrizdə gözlərini
əbədi yumdu, əbədiyyətə qovuşdu. Bu da bir
Nüsrət Kəsəmənli öncəgörücülüyü
idi bəlkə də....
Lakin o
ölmədi...
“Nüsrət Kəsəmənli haqqında cəsarətlə demək olar ki, o, Azərbaycanın ən böyük məhəbbət şairlərindən biridir”(Nizami Cəfərov). Dogru sözə nə deyəsən?!
Ramiz
GÖYÜŞOV
525-ci qəzet.-
2014.- 24 may.- S.28.