Azərbaycan
xalçaçılığı - milli
və bəşəri mədəniyyətin nadir
nümunəsi
(Əvvəli ötən sayımızda)
Xalça sənəti Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlərindən biri
olduğu kimi, mədəni və maddi sərvətlərimiz
sırasında da müstəsna yer tutur. Tarixi mübarizələrlə
dolu keçmişi olan xalqımız yaşam tərzini, mənəviyyat
tarixini xalı-xalçalara
köçürərək yüzillər boyu nəsillərdən-nəsillərə ötürüb, bu günə kimi yaşadıb. Bu sənətin
ümumxalq sənəti
kimi yaşaması, inkişaf etdirilməsi, mədəniyyətimizdə, milli
dəyərlər sistemində
layiqli yer tutması onun əzəli və əbədi mahiyyəti ilə bağlıdır.
Xalça Muzeyi sentyabrın 2-də
ilk qonağını qəbul
edib və Açıq Qapı günü qeyd edilib. Ümumi həcmi
93000 m3 olan binanın
4 giriş yeri var, tamburdan (dəhliz) əsas giriş, kafeyə ayrıca giriş və texniki ehtiyaclar üçün
2 giriş. Binada 6 eskalator və 3 lift mövcuddur, bunlardan biri yükdaşıyandır.
Muzeyin birinci mərtəbəsində Fond şöbəsinin
əməkdaşları üçün
ofislər, avtomatlaşdırılmış
fond saxlancı, bərpa
və konservasiya üzrə emalatxanalar, zərgərlik əşyaları
üçün seyf otağı, bufet, texniki avadanlıq zonası yerləşir. Mərtəbə 0-da foye, suvenir mağazası, müvəqqəti sərgi
zalı, muzeyin inzibati ofisləri, ziyarətçilərlə iş
otağı, xalçaların
xüsusi emal otaqları, arxiv, elmi kitabxanası, təsərrüfat anbarı,
bufet yer alıb. Mərtəbə +1-də sərgi sahəsi, kitabxana, konfrans zalı, kafe, terras, VİP sahəsi, bufet. Mərtəbə +2-də sərgi sahəsi, konfrans zalı, buffet, mərtəbə
+3-də sərgi sahəsi,
uşaqlar üçün
interaktiv sahə, video
və audio prezentasiyaları
üçün auditorium, istirahət
zonası, bufet yerləşir.
Muzeyin əsas funksional təyinatları daimi ekspozisiya və müxtəlif sərgilərinin
təşkili, elmi-tədqiqat
işlərin aparılması,
interaktiv proqramların
işlənib hazırlanması,
xalça sənətinin
qorunması, beynəlxalq
əlaqələrin inkişaf
etdirilməsi, tərəfdaşlıq
layihələrin hazırlanması
və icrası və s. ibarətdir. Hazırda Muzeyin fondunda
15.000-ə qədər eksponat
mövcuddur. Muzeydə
təkcə nümayiş
deyil həmçinin
master klaslar , uşaqlar və böyüklər üçün proqramlar göstərilir ki, bu da muzeyə
gələnlər üçün
olduqca maraqlı və yeni bir
işdir. Birinci mərtəbədə ilk xovsuz
xalçalar, onların
növləri palaz, cecim, şəddə, sumax və digər
xalça növləri
yer alıb. Həmçinin bu mərtəbədə
yunun qırxılması,
əyrilməsi və
hazırlanması texnologiyasını,
boyanmasını göstərən
dəzgahlar da yer alıb. Muzeydə bütün eksponatlar XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərinə
aiddir. Bircə qədim xalça var ki , o da XVII əsrə
aiddir. Ən qədim xalça
Qarabağ məktəbinə
aiddir. Bu xalçanı
amerikalı vətəndaş
şəxsi kolleksiyasından
təqdim edib . Sözügedən xalçanın təntənəli
nümayişi keçirilib.
Məktəblərdən söz düşmüşkən bildiyimiz
kimi, Azərbaycan xalçaları sənət
sahəsi kimi həm coğrafi mövqeyinə, həm də naxış, kompozisiya, rəng həlli və texniki xüsusiyyətlərinə
görə şərti
olaraq 7 xalçaçılıq
məktəbinə bölünür:
Quba, Bakı, yaxud Abşeron, Şirvan, Gəncə, Qazax, Qarabağ, Təbriz. Xalça Muzeyinin mərtəbələrində
də bu məktəbləri əhatə
edən xalçalar sərgilənib.
Azərbaycanın şimal-şərqində yerləşən
Quba xalça mərkəzi üç hissəyə dağlıq,
dağətəyi və
ovalıq hissələrə
bölünür. Dağlıq
hissəyə Qonaqkənd,
Buduq, Qırız, Cek, Salmasöyüd və s. kəndlərində
mərkəzləşmiş məntəqələri aid etmək
olar.
Dağətəyi hissədə xalça
istehsalı-Əmirxanlı, Xəlfələr, Şahnəzərli,
Pirəbədil, Xırdagül-çiçi,
Sırt-çiçi, Dərə-çiçi
və s. kəndlərində,
ovalıq hissədə
isə Şabran aran zonasında Çay Qaraqaşlı, Hacı Qaraqaşlı, Süsənli, Qaraqaşlı,
Dəvəçi, Mollakamallı
və s. kəndlərində
mərkəzləşib. Bu
məktəbə həmçinin
Dərbənd ərazisində
toxunan xalçalar da daxildir. Quba xalçalarının
ən parlaq kompozisiyaları " Qədim-Minarə",
"Qımıl", "Alpan", "Qollu-çiçi",
"Pirəbədil", "Hacıqayıb", "Qırız",
"Cek" və
s.dir. Quba xalçaları
ilmə sıxlığı
ilə 1dm2-a 45 x 50 , 50 x 50, 50 x 60 olmaqla 3-7
mm hündürlüyü olan
yumşaq parlaq yundan toxunurlar. Onlar mürəkkəb yığcam
kompozisiyaları, ornament həllinin
zərifliyi və uzadılmış formaları
ilə səciyyələnir.
Bu növ xalçalar
üçün ritmik
şəkildə növbələnən
xaçvari formalar, romb və svastikaya
bənzər həndəsi
elementlər, habelə
həndəsi tərzdə
üslublaşdırılmış nəbati ornamentlər səciyyəvidir. Bu elementlərin
arası müxtəlif quş,
heyvan və digər canlıların təsviri ilə doldurulur. Quba xalçaçılıq mərkəzində 40-dan çox
çeşni istifadə
edilir.
Bakı
məktəbi Abşeronun
kəndlərini - Görədil
Novxanı, Nardaran, Bülbülə, Fatmayı,
Mərdəkan, Qala, Xilə və digər kəndləri, həmçinin Abşerondan
kənarda yerləşən
Xızı rayonu və ona daxil
olan Qədi, Hil, Keş, Fındığan və
s. xalça məntəqələrini
əhatə edir. Bakı xalçaları daha yumşaq olması, rənglərinin intensivliyi,
bədii elementlərinin
orijinallığı və
naxışlarının incəliyi
ilə seçilir.
Xalçaların bəzəklərində həndəsi formalı göllər, əyri xətli nəbati elementlər üstünlük
təşkil edir.
Bakı qrupuna aid xalçaların rəng koloritində ara
sahə yerliyi üçün, əsasən
tünd göy, nadir hallarda isə qırmızı və sarı rənglərdən
istifadə edilir. Bu xalçaların əksəriyyəti toxunduğu
kəndin adını
daşıyır. Bakı
qrupuna "Xiləbuta",
"Xilə-əfşan", "Novxanı", "Suraxanı",
"Qala", "Bakı",
"Görədil", "Fatmayı", "Fındığan",
"Qədi" və
s. çeşnilər daxildir.
Şirvan xalçaçılıq məktəbi
Azərbaycanın mərkəzi
və qismən şimal-qərb bölgələrini
əhatə edir. Regionun həqiqi
yüksəlişi antik
və orta əsrlər dönəminə
təsadüf edir. Bu məktəb
özündə 25 kompozisiya
cəmləşdirir. Bura həmçinn, öz bədii və texniki xüsusiyyətləri
ilə oxşar olan Səlyan xalçaları da daxildir. Şirvan qrupuna "Mərəzə xalçası",
"Qobustan xalçası",
"Şirvan xalçası",
"Kürdəmir xalçası",
"Şilyan xalçası",
"Şirəlibəy xalçası",
"Çuxanlı xalçası","Bico
xalçası", "Sor-Sor
xalçası", "Hacıqabul
xalçası" və
s. kompozisiyalar daxildir. Şirvan xalçalarının bədii dəyəri haqqında VI-VIII əsr alman, ingilis tacirləri, səfirləri
öz gündəliklərində
qiymətli məlumatlar
veriblər. Bu xalçalar hələ
XIV-XV əsrlərdə Avropa
rəssamlarının tablolarında
tərənnüm edilib.
Niderland rəssamı Hans Memlinq
(XV əsr) "Məryəm
öz körpəsi ilə" əsərində
"Şirvan" xalçasının
təsvirini verib.
Gəncə xalçaçılıq məktəbi
Gəncə şəhəri
və onun ətraf kəndlərini, Gədəbəy və Goranboy, Şəmkir, Samux rayonlarının ərazisini əhatə edir. Bu məktəbin mərkəzi Gəncə
şəhəridir. Qədim şəhərlərdən
olan Gəncə Azərbaycanın şimal
qərbində yerləşir.
Gəncə hələ X-XI yüzilliklərdə
ipək, yun parçaların, ipək
xalçalarını istehsal
mərkəzi kimi tanınıb. Əsrlər boyu yüksək keyfiyyətli xalça istehsalı mərkəzi olan Gəncədə xüsusi xalça emalatxanaları olub. Gəncə xalçaçılıq məktəbi
Gəncə ətrafında
olan rayonların xalçaçılığına müsbət təsir göstərib. Gəncə
xalça məktəbinə
"Gəncə", "Qədim Gəncə",
"Gölkənd", "Fəxralı", "Çaykənd",
"Çaylı", "Şadılı", "Çıraqlı",
"Samux" və
s. kompozisiyalar daxildir.
Gəncə qrupuna daxil olan "Fəxralı"
namazlıq xalçası
öz yüksək bədii xüsusiyyətinə,
toxunuşuna görə
digər xalça kompozisiyalarından fərqlənir.
Qazax xalçaçılıq
məktəbinə Qazax,
Gürcüstan ərazisindəki
azərbaycanlılar yaşayan
Borçalı və
1988-ci ilə qədər
azərbaycanlıların tarixi
yaşayış məskəni
olan Ermənistan ərazisində Göyçə
xalçaçılıq mərkəzləri aiddir. Qazax xalça
məntəqəsinə Azərbaycanın
qədim şəhərlərindən
olan Qazax və onun ətraf
kəndləri, Ağstafa
və Tovuz rayonları daxildir. Göyçə xalçaçılıq mərkəzini Bəmbak, Ləmbalı, Icevan, Qaraqoyunlu və Göyçə gölü
(indiki Sevan) ətrafındakı ərazi
əhatə edir.
Borçalı xalça
mərkəzini Borçalı,
Qarayazı, Qaraçöp,
Qaçağan xalça
məntəqələri əhatə
edir. Qazax qrupuna, "Şıxlı
xalçası", "Borçalı
xalçası", "Qaymaqlı
xalçası", "Qaraqoyunlu
xalçası", "Qarayazı
xalçası", "Qaraçöp
xalçası", "Qaçağan
xalçası", "Dağkəsəmən
xalçası", "Dəmirçilər
xalçası", "Kəmərlixalçası",
"Göyçəli xalçası",
"Salahlı xalçası"
və s. çeşnili
xalçalar daxildir. Gəncə
- Qazax xalçalarının
naxışları hələ
orta əsrlərdə
Avropa rəssamlarının
marağını cəlb
edib. XV əsr
italyan rəssamı Karlo Krivelonun "Müjdə", alman rəssamı Hans Holbeynin
(XV əsr) "Elçilər"
tablolarında bu xalçaların təsviri
verilib.
(ardı var)
Samirə
QULİYEVA,
Vəfa
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2014.- 6 noyabr.- S.6.