Azərbaycan
xalçaçılığı - milli
və bəşəri mədəniyyətin nadir
nümunəsi
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Xalça sənəti Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlərindən biri
olduğu kimi, mədəni və maddi sərvətlərimiz
sırasında da müstəsna yer tutur. Tarixi mübarizələrlə
dolu keçmişi olan xalqımız yaşam tərzini, mənəviyyat
tarixini xalı-xalçalara
köçürərək yüzillər boyu nəsillərdən-nəsillərə ötürüb, bu günə kimi yaşadıb. Bu sənətin
ümumxalq sənəti
kimi yaşaması, inkişaf etdirilməsi, mədəniyyətimizdə, milli
dəyərlər sistemində
layiqli yer tutması onun əzəli və əbədi mahiyyətilə
bağlıdır.
Azərbaycan xalçaları sənət
sahəsi kimi həm coğrafi mövqeyinə, həm də naxış, kompozisiya, rəng həlli və texniki xüsusiyyətlərinə
görə şərti
olaraq 7 xalçaçılıq
məktəbinə bölünür:
Quba, Bakı (yaxud Abşeron), Şirvan, Gəncə, Qazax,
Qarabağ, Təbriz. Xalça Muzeyində bu məktəbləri əhatə
edən xalçalar sərgilənir.
Qarabağ məktəbinə aid xalçaların
33 kompozisiyası mövcuddur. Yerli qoyun
növlərinin yununun
xüsusiyyətlərinə görə Qarabağ xalçaları sıx hündür və yumşaq xova malikdir. Qarabağ xalçaları həyat eşqi və parlaq koloriti ilə seçilirlər. Onlar
dörd qrupa bölünürlər: medalyonsuz,
medalyonlu, namazlıqlar
və süjetli. Bu xalçalar Qarabağın
dağlıq hissəsində
Malıbəyli, Muradxanlı,
Daşbulaq, Cəbrayıl,
Horadiz və bir çox başqa qəsəbələrində
istehsal olunurdu.
Azərbaycanın cənub-qərbində yerləşən
Qarabağda formalaşmış
xalça məktəbi
iki regionda - dağlıq və aran zonalarında inkişaf edib. Yazılı
mənbələrdə ərəb
tarixçiləri əlMüqəddəsi,
Məsudi və başqaları tərəfindən
X əsrdən başlayaraq
yun və pambıq emalı ilə məşğul olan iri sənətkarlıq
mərkəzi kimi adı çəkilən
Qarabağın Dağlıq
zonasında XIX əsrdə
xalça istehsalında
Şuşa şəhəri
və Daşbulaq, Dovşanlı, Girov, Trniviz, Çanaxçı,
Tuğ, Köhnə Tuğlar, Hadrut, Muradxanlı, Qasımuşağı,
Qubadlı, Qozağ, Mirseyid, Bağırbəyli,
Xanlıq, Dağ Tumas kəndləri əsas rol oynayırdılar.
Dağlıq zonaya nisbətən
xammalla, şübhəsiz
ki, daha yaxşı təmin olunan aran rayonlarında
Cəbrayıl, Ağdam,
Bərdə və Füzuli xalça istehsalında əsas yer tutur. Bu mərkəzin hər
birində əhalisi satış üçün
intensiv şəkildə
xalça toxuyan çoxlu miqdarda kəndlər mövcud olub. Öz bədii quruluşu,
texnoloji xüsusiyyətləri,
rəng həlli baxımından Zəngəzur
və Naxçıvan
xalça istehsalı
mərkəzləri də
Qarabağ xalça məktəbinə daxildirlər.
"Aran xalçası",
"Bağçada güllər
xalçası", "Balıq
xalçası", "Buynuz
xalçası", "Bərdə
xalçası", "Bəhmənli
xalçası", "Qarabağ
xalçası", "Qoca
xalçası", "Qasımuşağı
xalçası", "Ləmbəran
xalçası", "Muğan
xalçası", "Talış
xalçası", "Lampa
xalçası", "Malıbəyli
xalçası", "Xanqərvənd
xalçası", "Xanlıq
xalçası", "Xantirmə
xalçası", "Çələbi
xalçası", "Şabalıdbuta
xalçası" və
s. çeşnili xalça
kompozisiyaları Qarabağ
xalçaçılıq məktəbinin klassik nümunələrindəndir. Qarabağda evlərin
interyerlərinə uyğunlaşdırılmış
5 xalçadan ibarət
dəst xalı-gəbələr
geniş yayılıb.
XVIII əsrdə Qarabağ
xalçaçılıq məktəbi Şuşada
cəmlənib. XVIII əsrdə
Şuşada klassik çeşnili xalçalarla
yanaşı, Rusiyadan,
eləcə də Avropadan gətirilən məcməyi, ətirli sabun, çit və digər müxtəlif məişət
əşyaların üzərindən
götürülən naxışlardan
yeni xalça kompozisiyaları-"Bağçadagüllər
xalçası", "Saxsıdagüllər
xalçası", "Bulud
xalçası" və
s. çeşnilər toxunurdu.
Qarabağ xalçalarının rəng-boyaq palitrası olduqca zəngindir. Bu palitra Qarabağ
təbiətinin bütün
rənglərinin ən
zərif çalarlarını
özündə əks
etdirir. Qədim dövrlərdən Azərbaycan
xalçalarının ara sahə yerliyi ənənəvi olaraq qırmızı rəngdə işlənib.
Müxtəlif bitkilərlə yanaşı,
orta əsrlərdən
burada rənglər müxtəlif növ həşəratlardan da alınıb. Onların içərisində
qırmızı rəng
almaq üçün
ən geniş yayılanı koşenildir.
Xalq arasında ona "qırmız böcəyi",
"qurd qırmız",
"palıd cücüsü"
deyilirdi.
Çələbi xalçası Qarabağ xalçalarının motivləri
öz bədii dəyərinə və təfsirinin orijinallığına
görə bənzərsizdir. Bu xalçalar üfüqi simmetriya prinsipi üzrə mövzunu dekorativ cəhətdən
mənimsənilməsinin əsl
xalq manerasında qurulub. Əvvəllər Qarabağ xalçalarında
gözəl rəsmlərlə
yanaşı, ovçuluq
süjeti əsaslıq
təşkil edirdisə,
sonralar xalçaçılığın
ovçuluq süjetinə
marağın azaldığı
aydın görünür.
Onlarda dinamik ov səhnələri
demək olar ki, yoxdur, ovçuluğun
ancaq atributları, simvolları göstərilib.
Sonralar həmin proses getdikcə dərinləşir və
XX əsrin ilk rübündə
ovçuluq bir mövzu kimi tamamilə yox olur, öz yerinin
bir-birilə ancaq kompozisiya baxımından əlaqəli heyvan təsvirlərinə verir.
"Şəddə" tipli xalçaların xovlu xalçalara təsiri məhz bununla izah edilir.
Qədim xovsuz "Şəddə" xalçaları
kompozisiya cəhətdən
ibtidai, üfüqi simmetriyanın prinsipi üzrə qurulur və birtipli adam və
heyvan fiqurları paralel bölgüdə intəhasız təkrar edilir.Bitkin ovçuluq motivlərinə marağı
itirən xovlu xalça ustaları həmin bədii prinsipdən istifadə edirlər. Məsələn:
XIX əsrin axırlarında
Qarabağda "Atlı-itli","İtli-Pişikli","Marallı-Ceyranlı"
və s. xovlu xalçalar toxunulub. Bu kompozisiya baxımından
heyvan təsvirləri
olan üfüqi zolaqlardır.
Xalq dastanının
qəhrəmanı, Şərqin
böyük şairi Firdovsinin "Şahnamə"
poemasında baş qəhrəman Rüstəmə
həsr edilən Qarabağ xalçaları
xüsusilə gözədəyəndir. Rüstəm və Söhrab xalçalar seriyası miniatür rəngkarlığı
üçün ənənəvi
kompozisiya prinsiplərinin
xalq ruhunda təfsiri ilə diqqətə layiqdir.
Bunlar öz ideya, bədii xüsusiyyətlərinə
görə xalq xalçaçılıq sənətinin
sözün əsl mənasında tayı-bərabəri
olmayan inciləridir.
Qarabağ məktəbində süjetli xalçaçılıq
özünəməxsus üslubda
inkişaf edib. Qərbi Avropa rəngkarlığının təsvirindən
azad olan bu xalçaçılıq
sənəti kökləri
əsrlərin dərinliklərinə,xalqın
psixologiyasına gedib çıxan dekorativ tətbiqi sənətin təşkilinin əzəli
bədii prinsiplərini
bərqərar edirdi.Çox
fiqurlu kompozisiyalarda motivlərin nəql şəklində təfsirindən
şüurlu surətdə
imtina edilməsi simvolikanın və həyat hadisələrinin
qrafik şərhinin güclənməsi-bunlar Şimali
Azərbaycan, xüsusilə
Qarabağ xalçalarında
ən xarakterik cizgilər idi.
"Buynuz" adı alan xalçalar
Qarabağ tipinə aiddir. Onlar Dağlıq Qarabağın
müxtəlif xalçatoxuma
məntəqələrində istehsal olunur. Qarabağlı qocaman xalça
sənətkarları "Buynuz"
xalçasını əvvəllər
olduğu kimi, "Horadiz" adlandırırlar.
Orta Asiyada və Yaxın Şərqdə,
həmçinin Azərbaycanda
qoyun, öküz, keçi kimi buynuzlu heyvanları müqəddəs hesab edirdilər. Əvvəllər əkinçiliklə, məhsulla,
sonra totemizmlə, daha sonra isə
astronomik anlayışlarla
"Buynuz" müxtəlif
simvol və təsəvvürü ifadə
edirdi. Güc və cəsarət
rəmzi olan öküz eyni zamana, "səma qüvvələri" ilə
simvollaşdıraraq, su
və əkinçilik
Allahını təcəssüm
etdirir. Xalçanını orta sahəsinin
kompozisiyası tamamilə
üslublaşdırılan buynuz təsvirlərindən
ibarətdir. "Buynuz" xalçalarının
orta sahəsini təşkil edən, oxşar formalı elementlər, bəzəklər
incəsənət ənənəsi
və ümumi qəbul edilən qaydalara görə, bir-birinin ardınca düzülərək üfüqi
cərgə yaradır.
Bu "Buynuz"ların assimmetrik quruluşu bir tərəfdən xalçanı canlandırır,
digər tərəfdən
isə bu xalçaları istənilən
ölçüdə toxumağa
imkan verir. Bu "Buynuz"ların ətrafında toplaşan,
xalçanın əsas
elementini təşkil
edən müxtəlif
formalı detallar bu kompozisiyada doldurucu element rolunu oynayır.
Balıq xalçası Qarabağ tipinin ən geniş yayılan xalçalarından biridir. Ölkəmizin şimalında "Balıq",
İran Azərbaycanında
isə "Moxi" adı ilə tanınır. "Balıq" xalçası
Qarabağan bütün
xalçatoxuma məntəqələrində
istehsal olunmasına baxmayaraq, onun əsas istehsal mərkəzi Bərdə
şəhəri hesab
olunurdu. XVIII əsrin
ikinci yarısından
isə "Balıq"
xalçası Şuşa şəhərində
də istehsal olunurdu. XIX əsrin ikinci yarısından Şuşa şəhərində
istehsal olunan xalı və xalçaların təqribən
35 faizi "Balıq"
tipinə aid idi. Məşhur "Eraq", "Bıçaq",
"Mustofi" və
başqa xalçalar əsas etibarilə "Balıq" təsviri əsasında toxunurdular. "Balıq" kompozisiyası eyni prinsipə tabedir, onun spiralları isə qısa məsafəli rapportlarda yerləşirlər. Spiralın sonuna
əyilən yarpaqlar hərdən uzun formada yığılaraq,
"Balıq" təsvirini
xatırladır, buna görə də xalça sənətkarları
şərti olaraq bu kompozisiyanı "Balıq" adlandırırdılar.
(Ardı var)
Samirə QULİYEVA,
Vəfa MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2014.- 7 noyabr.- S.6.