Həqiqi həkimə daha yaxın
MÜRSƏL
QARAYEV-95
Hamımızın
ara-sıra hələ də “Basin” dediyimiz Füzuli
küçəsindən tez-tez keçirəm. Evim
yaxınlıqdadır. Noyabrın 5-i,
axşamüstüdür, yenə evə qayıdıram. Bir
vaxtlar doktor Qarayevin də uzun müddət işlədiyi, xalq
arasında “kəndçilər xəstəxanası”
adıyla məşhur olan (bu ad həmin xəstəxanaya imkansız adamlarımıza daha əlçatan
olduğu üçün verilib) 4 saylı xəstəxananın
qabağından növbəti dəfə keçəndə,
xatırlayıram ki, dünən onun doğum günü idi.
Yaşasaydı, 95 yaşı olacaqdı. Və onu kimi
böyük həkimlərə, cərrahlara indi daha çox
ehtiyac var...
Böyük qəlbə malik şəxsiyyət, beş minə yaxın insanı əməliyyat
eləmiş virtuoz cərrah və nəhayət XX əsr Azərbaycan
tarixində böyük xidmətləri olmuş Qarayevlər
nəslinin tanınmış nümayəndəsi doktor
Mürsəl Əbülfəz oğlu Qarayev haqqındakı
bu yazı xeyli əvvəl yazılıb. Vaxtilə doktor
Qarayev haqqında söhbət etdiyim, onunla dost və yoldaş
olmuş adamların çoxu dünyasını dəyişib.
Amma xatirələrin qəribə keyfiyyəti var-onları
danışan adamlar bizi tərk etdikcə, xatırlanan obraz dərinləşir,
dəqiqləşir, nağıl qəhrəmanları kimi
sanki daha görünən olur. Həmin obraz sanki yenidən
bizim aramıza qayıdır, bizim üçün nümunəyə çevrilir...
Xaqani
və Bülbül küçələrinin kəsişməsində
taksiyə
yaxınlaşıram. Gedəcəyim yeri deyirəm,
gedirik. Yolboyu sussaq da, “Azneft” meydanına çatıb
işıqforda dayananda, sürücü deyir ki, düz 40 il əvvəl
elə bax, burda dayandıq, radio Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbər təyin olunması xəbərini verdi. Qara
müəllim də maşındaydı. “Hansı Qara?” –
soruşuram. “Qara Qarayev” – deyir. O vaxt da taksidə işləyirdiz?”
– soruşuram. “Yox, Qarayevin sürücüsü idim...” –
deyir, sonra da xeyli maraqlı təfsilatlar danışır. Qəfildən
soruşuram: “Mürsəl Qarayevi tanıyırdız?”.
“Əlbəttə, o qədər gəzdirmişəm ki...”
“Necə adam idi?” Cəmi dörd söz deyir, özü də
rusca: “On bıl moşneyşim xirurqom”. Xatırlayıram ki,
illər əvvəl Mürsəl Qarayevin həyatıyla
maraqlanmışam, yazı yazmışam. Həmin vaxtı,
görüşdüyüm adamları xatırlayır,
Mürsəl Qarayevin şəkillərdən
tanıdığım qarayanız, əzələli,
qürurlu sifətini yadıma salıram. “İnsan ömrü
də yazıdı” deyə fikirləşirəm. Yadıma
düşür ki, bir neçə gündən sonra,
noyabrın 4-də onun doğum günüdür,
yaşasaydı, on minlərlə insana həyat verən bu əfsanəvi
cərrahın 95 yaşı olacaqdı. Külək taksinin
qapısını məndən əvvəl bağlamaq istəyəndə
sürücüdən telefonunu soruşuram. Deyir. Yazıram.
Uzaqlaşanda ardımca səsini eşidirəm: “Adım
Ələsgərdi...”
lll
...İlk
əvvəl musiqili reklam çarxı kimi nəzərdə
tutulan, Brüs Herbertstounun çəkiliş prosesindəki və
sonrakı ciddi səyləri nəticəsində tammetrajlı
kino əsərinə qədər böyüyən “Günəşli
vadinin serenadası” filmini Mürsəl Qarayev çox
sevirmiş. Mən Bakı kinomanlarının
filmotekalarındakı uzun axtarışlardan sonra 1941-ci ildə
çəkilmiş o ağ-qara filmi tapıb baxdım. Bəlkə
“Bu, günəşli vadidə baş vermişdi”,
“Çetanuqa Çu-çu” kimi mahnılar və Herri Uorrenin
musiqisi, Henri Millerin caz orkestrindəki saksafon partiyaları və
ifa tərzi, ya da ki, elə həmin Oskara layiq
görülmüş “... çu-çu”nun ritminə
uyğun ayaq döyən, nal taqqıldadan qaradərili rəqqasların
rəqsiydi bu filmi ona sevdirən, kim bilir?
Amma
məncə, həmin filmə olan sevginin əsas səbəbi
başqa idi.
ABŞ
istehsalı olan bu film yerli amerikan prokatına 1941-ci ilin
yanvarında, yanvar ayının 26-da buraxılıb. Bu həmin
dövr idi ki, Avropa yenicə düşdüyü qan
girdabında boğulurdu, müharibə gedirdi. Doktor Qarayev – o
vaxtlar ömürlüyü tərcümeyi-hal vərəqələrinin
ilk qrafalarında boy verən gənc adam da bu müharibədə,
həkim-şəfaverici kimi olsa belə, iştirak etmək məcburiyyətində
qaldı. Onda vur-tut 22 yaşı vardı. Sağlam, təmiz,
inamlı, savadlı, qaynar, istedadlı, ekstrovert bu gənc faciə
ilə çox tez üzləşdi. Əksəriyyətin –
ümumun – “xorun ölümünü” öz gözü ilə
gördü ki, əsl faciə də bu idi. Özü də o
faciəni nə profildən, nə öndən seyr etmədi,
ona ən yaxın məsafədə oldu, onu içindən
gördü. Bu isə cərrah peşəsinin verdiyi
imtiyazdı. Peşələrin içində insana, deməli
faciəyə də ən yaxın, ən intim məsafəyə
qədər gəlmək, hətta fiziki olaraq insanın
içinə girmək icazəsi yalnız cərrahlıqdadır.
Və faciəyə bu qədər yaxın gəlmiş gənc
adam da – əlini,
ayağını itirmiş pasiyentləri kimi – öz ruhunun
uclarını, kənarlarını, yəni, bir hissəsini,
çox təəssüf ki, itirməli oldu. Elə ona görə
də müharibənin toxunmadığı, ayağı dəymədiyi
məmləkətin “qış nağılını” sevməliydi,
dövrün icazə verdiyi ruhi reabilitasiya tədbirləri
görməli idi: sovet prokatı “Günəşli vadinin
serenadası”nı müharibədən həmən sonra,
Amerika ilə münasibətlərinin qısamüddətli
istiləşməsi, soyuq müharibəyə qədərki
müttəfiqlik dövründə əldə etmişdi; filmə
çəkilən aktyorlar doktor Qarayevin müasirləri, demək
olar ki, həmyaşıdları idi; o, müharibənin izi
olmayan parıltılı gözlər, simalar axtarırdı
və bunları həmin filmdə tapmışdı da. Ona
faciəni görməyən insanlar, insan obrazı lazım idi
ki, sonradan o insan obrazı naminə çalışa bilsin, fədakarlıqla
mübarizə aparsın. Bu təxminən, ayağı
amputasiya olunmuş xəstənin hələ də həmin
boşluqda ayağını hiss etməsinə, yeriməyin isə
yalnız protezlə, yaxud əsayla mümkünlüyünə
inanmamasına bənzəyirdi. Belə olmasaydı, gecə və
gündüzlərin bütün saatlarında gözlənilməz
xəstə çağırışlarına həyəcanla,
qaçaraq getməz və ona “bir az ağır ol,
özünü tox tut, soyuqqanlı ol, axı, sən həkimsən”
– deyə iradlar edilməzdi. Aşqabad zəlzələsindən
zərər çəkənlərə kömək
üçün göndərilən həkim briqadasına
ürəyi atlanaraq yazılmaz, müharibə edən ərəb
ölkələrinə hərbi həkim kimi ezam olunmaq arzusunu
dəfələrlə dilə gətirməzdi. Öz sənəti
və deməli, özgələri üçün yaşayan
XX əsrin böyük bəstəkarlarından biri olan
qardaşı Qara Qarayevdən “müalicə olun, yaşa,
yaxşı olar ki, sakit həyat keçirəsən...” – deyə
məktub almazdı. Bir vaxtlar, hələ 13-14 yaşındaykən
“Vətənin qədri əzizdir Sonaya canı kimi, / Sevər
öz yurdunu qəlbindəki imanı kimi” – Sultanməcid Qənizadənin
və Aleksandr Vaynberqin də bəyəndikləri, tərcümə
etdikləri, Vətəni və deməli, onun
övladlarını da sevməyi təlqin edən
misraların müəllifindən – Bakının məşhur
hüquqşünaslarından biri olan İsgəndər bəyin
qızından – doğma anasından da “yalnız
özünü fikirləş” tövsiyəsi ilə məktub
almazdı. Müharibədən 7 il sonra – onda Mürsəl
Qarayevin 33 yaşı vardı, 1952-ci ildə atası –
görkəmli uşaq həkimi Əbülfəz Qarayevin
ölümünə çox hazırlıqsız, sanki
müharibənin dəhşətlərini heç görməyibmiş
kimi yanaşmaz, körpə uşaq kimi
hönkür-hönkür ağlamaz, hətta bu ölümdən
sonra ağır streslər keçirib xəstələnməzdi.
Və həmsöhbətlərimdən biri “məncə,
müharibəni görmüş, döyüşən orduda
cərrah işləmiş adamın atasının
ölümü vaxtı stress keçirməsi onun
böyük insansevərliyindən danışır” deyəndə
haqlıydı...
lll
Mürsəl Qarayev 1919-cu ildə anadan olmuşdu. Noyabrın 4-də.
Bu həmin dövr idi ki, Azərbaycan yüz illərdən
sonra ilk dəfə müstəqil dövlətə, Bakı
isə, böyük şəhər olmasına baxmayaraq, ilk dəfə
paytaxta – birinci şəhərə çevrilmişdi, yəni,
daha çox şəhər olmuşdu. Bu tarixdən 11
gün sonra Bakı Dövlət Universitetinin təsis olunub fəaliyyətə
başlaması da “birinci şəhərlərin” özəl
keyfiyyəti saymaq olar ki, sonradan onun azərbaycanlı
rektorlarından birinin doktor Qarayevin yaxın qohumu, Qarayevlər
soyunun görkəmli nümayəndəsi Abdulla Qarayevin təyin
olunması nədənsə məndə təsadüf hissi
yaratmır...
Deyirlər
ki, dövrünün ilk savadlı qadınlarından olan,
şairə və yazıçı kimi tanınan Sona
xanım Axundova – Qarayeva uşaqlarını heç vaxt
özündən ayırmaz, öz sözlərinə görə,
sağında Qaranı, solunda isə Mürsəli uzadarmış,
sübhədək əllərini bir-birlərindən
ayırmayaraq yatarmışlar. Bu halın
sonradan uşaqların istedadlı böyüməsində
xüsusi rolu olduğu da bəllidi ki, bu artıq psixoanalizin əhatəsinə
aid məsələdi.
Mürsəl
Qarayev Əbülfəz Qarayevin – Odessa Tibb Universitetinin məzunu,
milli pediatriyanın banisi, Bakının ilk uşaq müəssisələrinin
təşkilatçılarından biri, Azərbaycan Demokratik
Respublikasında ixtisası üzrə hərbi qulluqda
olmuş, alman, rus dillərini və osmanlı türkcəsini
mükəmməl bilən milli təbiətli bir kişinin
oğlu idi. Yeri gəlmişkən, atası sonradan, milli hökumət
strukturlarında çalışmasına görə, təqiblərə
də məruz qalmışdı.
Ciddi ev təhsili, alman dayə də sonradan
uşaqların intellektual böyüməsinə təkan
olmuşdu. Mürsəl Qarayev musiqini çox
sevir, saksafon ifaçılığı ilə məşğul
olurdu ki, müharibədən sonra aldığı kontuziya
sonradan onu musiqi ilə məşğulluqdan
ayırmışdı. Amma onun bir ədəbiyyatçı,
yazar ustalığına, dilinə vaqif olmasını mən
bəzi elmi qeydlərindən və məktublarından hiss
etdim ki, bunu, yəqin, çox az adam
bilir...
lll
Mürsəl Qarayev
virtuoz cərrahlıq texnikasına malik idi. Hətta deyirlər ki, sağ əli möhkəm əzildiyinə
görə əməliyyatlardan birini tək əllə etməli
olmuşdu. Ümumiyyətlə, həmin
gün çox maraqlı və sirli gün imiş. Gecə növbəsində əhəmiyyətsiz
travma ilə xəstəxanaya düşən bir xəstəni
əməliyyat etdikdən sonra onu diqqətlə
müşahidə edən doktor Qarayev, həmin xəstəyə
“ehtiyatlı olun, siz bura yenə düşə bilərsiniz”
deyib. 2 saatdan sonra həmin adam
ağır bıçaq yarası ilə geri gətirilib.
Antik dövr bədii sənədləri arasında iki mətn
– “Ezopun oğluna nəsihətləri” və “Hippokrat andı”
məni elə ilk oxulardaca heyrətləndirmişdi. Birincini
oxuyandan sonra “çoxtanrılı cəmiyyətin yetirdiyi
adamın nəsihətləri monoteist din elçilərinin
qoyduğu əsas qanunlarla necə olurdu ki, birə bir məntiq
və ardıcıllıqla bağlanırdı?” deyə
öz-özümə sual etmişdim. Ezopdan təxminən
200 il sonra Hippokrat daha bir yazı
yazmışdı və sonradan bu sənəd tibbi etikanın
ilk və ən təsirli sənədinə
çevrilmişdi. Mən həmin sənədin 1948-ci ildə
Ümumdünya Tibb Assosiasiyasının Baş
Assambleyasının redaktə etdiyi variantından
danışmıram, həqiqi nüsxədən söz edirəm:
“Mən həkim Apollona, Asklepiyə, Gigieyaya, Panakeyaya,
bütün tanrı və tanrıçalara onları
şahid gətirərək and içirəm ki, öz gücüm
və ağlımın imkanları daxilində bundan sonra
bütün söylədiklərimə vicdanla əməl edəcəm:
mənə həkimlik öyrədən müəllimlərimi
valideynlərimlə bərabər tutacam, onlarla ruzimi böləcəm
və lazım gələrsə, onlardan köməyimi əsirgəməyəcəyəm;
onların nəslindən olanları öz qardaşlarım
biləcəm, əgər istəyərlərsə bu sənəti
onlara heç bir müqavilə olmadan və əvəz
gözləmədən öyrədəcəm; mənə
olunmuş tövsiyələri, şifahi dərsləri və
bütün başqa təlimləri onlara – öz
övladlarıma, müəllimlərimin övladlarına və
şagirdlərinə, yalnız və yalnız onlara, başqa
bir kimsəyə öyrətməyəcəyəm. Mən xəstələrin gündəliyini öz
ağlım və gücümə uyğun şəkildə
yalnız onların xeyrinə yönəldəcəm, onlara
qarşı ədalətsizlikdən və pislikdən çəkinəcəm.
Mən nəinki məndən ölüm istəyən xəstələrə
kömək etməyəcəm, hətta bu fikri özlərinə
yaxın buraxmamaları üçün yollar arayacam,
tövsiyələr verəcəm, qadınları abort etməkdən
saqındıracam...”
Andın sonu xəstələrin,
ümumiyyətlə insanların sirrini saxlamaq
üçün götürülən öhdəlikdən
ibarətdir. Evtanaziyanın, abortların və hər
cür murdarlığın bəraət aldığı,
kütləviləşdiyi XX əsrin, xüsusən onun ikinci
yarısının daha bir uyğun adı “antihippokrat
dövrü”də ola bilərdi.
Sadəcə
Yunan-Roma əsatirlərindəki Apollonun, həkimlərin
hamisi olmaqla yanaşı, həm də sənət (musiqi,
poeziya), öncəgörmə, şəhərsalma
tanrısı olduğu çox maraqlı hal, maraqlı sistemləşmə
kimi göründü mənə: fiziki
sağlamlığı qoruyanların hamisi ruhi
sağlamlığı qoruyanların da hamisi idi; o, həm də
gələcəkdən – müalicənin sonundan, müalicə
etdiyi xəstənin sonrakı aqibətindən xəbərdar
və əmin olmalı idi; xəstəlik isə insanların
sıx məskunlaşdığı yerlərdə, şəhərlərdə
daha çox yayılır və həkimlər də daha
çox orda tələb olunurdu.
Halbuki sonuncu monoteist din olan islamda Yaradıcının –
Allahın adlarından biri də HƏKİMdi. Və mən
“and”ın əvvəlindəki “Apollon həkimə...” kəlmələrini
öz-özlüyümdə təkrar
pıçıldayıb, qədim Yunan-Roma
çoxtanrılılığının
yanlışını daha aydın hiss etdim. Və “Allah insanı özünə bənzər
yaratdı” ifadəsi də indi bir başqa çalar
alırdı ki, bu haqda bütün bunlardan sonra uzun uzadı
danışmaq istəmirəm.
Mifləri və
müqəddəs mətnləri tədqiq etmək tarix və
psixologiya baxımından onları desakrallaşdırma və
profanasiyadı. Bu söz latın mənşəlli
“profanum”dan doğur. Mənası “məbədgahın
yanı”, “məbəd ətrafı” deməkdi. Profanasiya – bu müqəddəs yerdən
çıxarmaq, qeyri-dini sferaya keçməkdi.
Hippokratdan sonra o ANDa, bir az fərqli redaktə
ilə sadiq qalan doktor Qarayev indi həqiqi HƏKİMə daha
yaxındı.
Səlim Babullaoğlu
525-ci qəzet.-
2014.- 8 noyabr.- S.22.