“Şöhrət və
ya unudulan adam”
“Dünya sənin, dünya mənim, dünya heç
kimin”.
(Allah sənə
rəhmət eləsin Məmməd Araz)
Yox, indi
yazacağım bu xatirə sənədli hekayənin Nazim Hikmətlə
heç bir əlaqəsi yoxdur, ola da bilməz.
Sadəcə olaraq bu xatirə sənədi hekayənin
adı onun məşhur pyesindən götürülüb.
Və bu yazının da heç bir
yazılı sənədi-zadı yoxdur. Bu
yazının, xatirə sənədli hekayənin sənədi
ancaq mənin göz önümə gələn xatirələrim
və bir də atamdan eşitdiklərimdir, vəssalam.
Amma vaxtilə, hələ çox cavan
yaşlarından, şöhrətə çatıb, sevilib,
adı dillər əzbəri olub və indi çox-çox təəssüflər
ki tədricən unudulmaqda olan, haqqında
danışacağım o adamı isə görmüşəm,
özü də çox görmüşəm. Nəinki
görmüşəm, hətta uzun illər onunla söhbət
də etmişəm. Onunla fəxr etmişəm.
Vaxtilə ailəmizin ən yaxın
adamlarından biri olub. Ailəmizin pərəstarı
olub. Evimizdə çox nadir hallarda məclislər
onsuz keçərdi, evlərində çox nadir məclislər,
yığıncaqlar atamsız olardı. O məclislərin,
yığıncaqların səs-küyləri elə indi də
hərdən qulağıma gəlir. O toqquşan badələrin
cingiltisini, o səsləri, qəhqəhələri, elə
indi də hərdən eşidirəm. Amma
get-gedə mən yaşa dolduqca, nədənsə o səs-küylər
qulağımdan uzaqlaşır, uzaqdan eşidilməyə
başlayır. Göz önümə gələn
o keçmiş xatirələr isə, saralmağa, rəngini
itirməyə başlayır. Sanki sarı
rəngli, bozumtul bir şeyə çevrilir. O məclislər,
o görüşlər qulağıma xəfif bir meh kimi gəlincə,
əski bir türk şeiri yadıma düşür:
“Ağlaram,
xatirə gəldikcə gülüşdüklərimiz”
Ona əmi deyərdim. Çünki göz
açıb, həmişə, Hüsü Hacıyev
küçəsindəki o müqəddəs evimizdə onu
görmüşəm. Məclisin
yuxarı başında oturan görmüşəm. Hətta bir dəfə tələbə ikən, təsadüfən,
məni küçədə bir qızla uzaqdan
görmüşdü. İşarə
edib, məni yanına çağırıb, cibimə pul da
qoymuşdu. Əlini çəkib etiraz
etdim. “Lazım deyil” – dedim. Sırf Bakı ləhcəsi
ilə:
– Alə,
mənim pulumu özümə qaytarırsan? Götür,
götür deyirəm sənə. Heç
səndən gözləməzdim.
– Yox,
vallah, varımdır axı, atam verib.
– Atan
ayrı, mən ayrı.
Sonra
gülə-gülə, zarafatla:
– Mən
də qocalarda, məni başqa bir qadınla küçədə
görəndə, onda pulumu özümə qaytararsan. İndi isə götür. Belə
bir qızı gəzməyə çıxaran oğlanın
cibində gərək çoxlu pulu olsun. Götür,
amma aton bilməsin (atan yox, məhz aton).
Və mən də qızın yanında fəxr edirdim
ki, gör mən kiminlə tanışam, gör bir kiminlə
söhbət edirəm.
Vaxtilə onun bizə gəlməyilə, mənim atamla
birgə onlara getməyimlə, onunla ən adi söhbət etməyimlə
həmişə fəxr etmişəm. İndi həmin
o adamın çəkildiyi filmləri televizorda çox nadir
hallarda göstərirlər. Nə bilim, ildə bir dəfə,
iki dəfə, ola ya olmaya. Tədricən
unudulur, şöhrəti yaddan çıxır. Əlbəttə, nə zamansa unudulmaq, yaddan
çıxmaq, bu faciə deyil, əlbəttə bu təbii
bir haldır. Bəlkə də həyatın
bir qanunudur. Elədiklərinə görə
şöhrət qazanmaq, sonradan isə unudulmaq, xatırlanmamaq
isə... böyük faciədir. Axı o adi adam deyildi. Amma, Allah bizə xatirələr,
yaddaş verdiyi kimi, unutqanlıq da verib. İndi
hərdən bir Azərbaycan filmin istehsalı olan, o
ağ-qara, səsləri xırıltılı filmləri
nümayiş etdirəndə, bu qərib kimsəsiz, soyuq
şimal ölkəsində ona baxıb, göz yaşlarımı
saxlaya bilmirəm. İlahi pərvərdigara, bu əsl Azərbaycan
kişisinə məxsus yaraşıq, görkəm, kişi gözəlliyi, ötkəmlik, sərt,
sərt olduğu qədər də mehriban baxışlar, mənə
nə qədər də doğmadır, əzizdir. Bəzən
də onun səsi ilə dublyaj olunan filmlərə baxanda, az qalır qəhərdən boğuluram. Ay
Allah, sən səsdəki məlahətə, cingiltili
şirinliyə bir bax. Sən bu kişidən
heç nəyi əsirgəməmişdin. Bəs ömrünü niyə belə qısa etdin?
Uzun ömrü ondan əsirgədin. Vurğunu olduğu o səhnədən cəmisi 54
yaşında ayırdın. 59 yaşında
isə dünyasını dəyişdirdin. Elə bir
namərd xəstəliyə düçar etdin ki... Axı o kişi yıxılası kişi deyildi. Özü də gör bir harda. Vurğunu
olduğu səhnədə. Yıxılmaq
ona yaraşmırdı. Həm də belə
ölməli deyildi.
Kompüter
vasitəsi ilə o kol-kos basmış, əyri-üyrü o
xatirələr cığırı ilə, bir daha
yaşanılması mümkün olmayan, vaxtilə olduqca
şöhrətli, indi isə unudulmaqda olan bu adamın çəkildiyi
filmlərə, oynadığı tamaşalara baxanda, az qala kompüteri qucaqlayıb bağrıma
basmaq istəyirəm. Bəzən də özümdən
asılı olmayaraq, pıçıltı ilə deyirəm:
– Məni bağışla. Ruhun
qarşısında üzü qarayam. O zaman mən kişi kimi hərəkət etmədim,
bacarmadım, gücüm çatmadı. Hətta bir dəfə,
hansısa qərib ölkələrin birində, onu Azərbaycan
televiziyası ilə göstərəndə, özümü
saxlaya bilməyib, aşağıda yazacağım və illərdən
bəri hamıdan gizli saxladığım, hamı tərəfindən
unudulmuş, mənim isə hər dəfə yadıma
düşdükcə cızdağımı çıxardan
köhnə bir əhvalatı həyat yoldaşıma
danışdım. Hətta o da məni
qınadı.
Qəribədir, həmin gecə də onu yuxuda
gördüm.
Bəlkə də onun fikirləri ilə
yatmışdım deyə yuxuma gəlmişdi. Ola bilər. Həmin o gözəl insanları əfsunlayan
məlahətli səsi ilə:
–
Oğul, qəmün kəm (qəmin kəm yox, məhz qəmün
kəm). Fikir eləmə, indi olan olub, keçən
də keçib. Həyatdır da... “İndi
artıq kövrəlməyin yeri yox”. Həyatda
belə işlər çox olur. Mənim də
başıma o qədər belə şeylər gəlib ki,
eh... Səni and verirəm aton (yenə də
atan yox, məhz aton) Bəxtiyarın ruhuna. Heç
kefini pozma. Sən hələ uşaqsan,
belə-belə şeyləri sən hələ bilməzsən.
– Nə,
uşaq?... Siz nə
danışırsız? Axı siz
dünyanızı dəyişəndə, məndən də
bir yaş cavan idiniz. Gülə-gülə (səsi qədər
də gözəl, əsl kişi
gülüşü var idi).
– Yox, ay
oğul, bizim dövrümüz başqa, sizin
dövrünüz başqa. Bizim dövrün
kişiləri ayrı cür olurdular, ayrı cür hərəkət
edirdilər, qabaqdan qaçmırdılar. Hər bir dövrün də öz kişilik
meyarları var axı. Çalış o
meyarlara görə, dövrə görə hərəkət
elə. Buna görə heç kim səndən
inciməz. Heç kim səni qınamaz. Çünki dövran başqadır.
(Bilmirəm nədəndir. Çox qəribədir.
Son vaxtlar atamın, dünyasını dəyişmiş
dostlarının hamısını bir-bir yuxumda görürəm.
İndi onların içində məni bəzi
işlərimə görə qınayanları da var, təəssüflə
başını bulayıb üzümə baxanları da var,
mübahisə edənləri də. Məsud
Əlioğlu, Xudu Məmmədov, Əziz Mirəhmədov, Məmməd
Cəfər, Tofiq Kazımov, Mehdi Məmmədov, Aydın Məmmədov
və digərləri, adi adamları belə yuxumdan
çıxmırlar).
Yaxşı,
bəs bu adam kimdir...?
Bu adam romantik məktəbə mənsub olan, bir
vaxtlar adı dillərdə gəzən böyük aktyorumuz
Həsənağa Salayevdir. Həsənağa
Salayev böyük aktyor idi, çox böyük aktyor idi.
Sözün əsl mənasında böyük
idi. Nəhəng adam idi. Xasiyyəti də nəhəng idi. Həsənağa
Salayev bizim səhnəmizin Oqtay Eloğlusu, Şekspirin
“Otello”sundakı Montanosu, “Antonio və Kleopatra”sındakı
Sezarı, Bəxtiyar Vahabzadənin “İkinci səs”indəki
Rəşadı, Nazim Hikmətin “Şöhrət və ya
unudulan adam”ındakı doktoru və digər – yox... yox. Saxla!
... Hə... Bu onun səhnədə
oynadığı axırıncı rolu olub. Elə səhnədəcə onu iflic vurub. Yıxılıb. Qalxa bilməyib.
Rolunu tamamlaya bilməyib. Onu
səhnədən çox çətinliklə
çıxarıblar. Sanki bilirmiş kimi əli
ilə teatrın səhnə dekorasiyalarından tutub, səhnədən
ayrılmaq istəməyib. Rolunu tamamlamaq
istəyib. Bu isə mümkün
olmayıb. Tamaşa yarımçıq
qalıb. Və... Özü də istəmədən
səhnə ilə vidalaşıb, şöhrəti ilə
xudahafizləşib. Unudulub və
unudula-unudula da gedir.
İndi
bilmirəm, bu taleyin hökmümü, yoxsa bir alın
yazısımı, yoxsa bilmirəm nədirsə...
“Şöhrət və yaxud unudulan adam”. Həsənağa Salayev birinci dəfə bu rolu
oynayanda heç ağlına gətirə bilərdimi, ki bu
rolu ilə də səhnədən vidalaşacaq. Və
ağlına gətirə bilərdimi ki bu ağır söz,
elə onun özünə aiddir... Güman etmirəm.
O belə gözləmirdi. Çünki o Həsənağa
idi, özünə arxayın idi.
Bir zamanlar, əgər səhv etmirəmsə, Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrı indiki Musiqili Teatrın yerində
yerləşirdi. Bu təxminən 50-ci illərin sonu
olardı. Dəqiq bilmirəm. Həsənağa Salayevin də oynadığı
bütün tamaşalar da anşlaqla, gurultulu alqışlarla
keçərdi. Atam o vaxtlar Həsənağa Salayevlə
tanış deyildi. Amma onun
oynadığı heç bir tamaşanı da
qaçırmazdı, həmişə də
çalışıb ön sıralarda oturardı ki ona diqqətlə
baxsın.
Atamla Həsənağanın
tanışlığı da çox qəribə olmuşdu. Bir dəfə
hansısa tamaşadan sonra Həsənağa öz rolunu
bitirib teatrdan çıxır. Atam da ondan
əvvəl teatr zalından çıxıb, onu küçədə
gözləyir. Həsənağa Salayev küçəyə
çıxan kimi atam ona yaxınlaşıb, salamlaşıb
və deyir ki:
– Həsənağa
sənin apardığın rollar məni dəli edib... Mən çoxdan sənin bütün
tamaşalarını izləyirəm, sən məni dəli
etmisən. Hm... Heç bilmirəm nə
deyim. Bir sözlə səninlə tanış
olmaq, dost olmaq istəyərdim. Adım Bəxtiyardır,
özüm də şairəm. Həsənağa atama diqqətlə
baxıb:
– Pahooo...
Bəxtiyar Vahabzadə?
Atam da
gülə-gülə: – Bəli, Bəxtiyar Vahabzadə.
– A kişi, elə burda deyiblər, igidin
adını eşit... sonra da üzünü gör. A kişi, sənin də şeirlərin, cəsarətli
sözlərin məni dəli edib. Mən səhnədən
həmişə fikir verib görürdüm ki, sən ön sıralarda
oturursan. Amma bilmirdim ki, bu həmişə tanış olmaq istədiyim Bəxtiyardır.
Ə... bu boyda millətin dərdini, ağrısını-
acısını, bu arıq vücudda gəzdirən yəni
sənsən?... Dost deyirsən, dost olaq,
qardaş deyirsən, qardaş olaq.
Əl
uzadıb qucaqlaşırlar...
Atamla Həsənağa,
gecə saat 12-yə qədər restoranda oturub,
tanışlığı qeyd edir, o ki var dərdləşirlər,
içirlər, ürəklərini boşaldırlar.
Axırda... atam əllərini yumaq bəhanəsi ilə
ayağa durub xidmətçiyə yaxınlaşanda Həsənağa
gülür:
– Bəxtiyar
otur yerində, stolun haqqı çoxdan çatıb.
–
Axı...
–
Heç bir axısı filanı yoxdur, Həsənağanın
yanında heç kim əlini cibinə
sala bilməz.
lll
Həsənağa adi aktyor maaşı alardı. Amma haradan qazanırdı, nə
qədər qazanırdı, necə qazanırdısa, onu
heç kim bilmirdi. Bircə
məlum olanı bu idi ki, Həsənağa pulları xəzəl
kimi səpələyirdi. Necə deyərlər,
Həsənağa daşdan da pul çıxardan kişilərdən
idi. Kimə pul lazım olurmuşsa:
– Həsənağa
qədeş, bir az əlim
aşağıdır...
Həsənağa
da əlini cibinə salıb (portmanat-zad sevməzdi) bir dəstə
pul çıxardaraq:
–
Götür, qədeş, ürəyin nə qədər istəyirsə,
götür, Həsənağa ölməyib ki! – deyərmiş.
Gözəllər
gözəli aktrisamız Nəcibə xanım Məlikova bir
dəfə televizorda danışanda gözləri dolmuş
halda: “Aygün” filmindəki Əmirxan obrazını heç kim Həsənağa Salayev kimi yarada bilməzdi,
bu mümkün deyildi. Çünki həmin
filmdə Həsənağa ancaq özünü
oynayırdı” – demişdi. Əsərin bir yerində
“beş kişinin qazancını qazanıram mən” deyən
Əmirxan – Həsənağa həqiqətən də nəinki
beş kişinin, lap belə 15 kişinin
qazancını qazanardı. Amma haradan? Bunu
heç kim bilmirdi.
Həsənağa çox gec evlənmişdi. Həyat
yoldaşı Sərvət xanımı, necə deyərlər,
ovcunun içində saxlayardı. Sərvət
xanım, əgər səhv etmirəmsə, rəssam idi.
Həsənağa onun üçün hər
bir şərait yaratmışdı. Şəhərdə
geyim qismindən, daş-qaş, zinət əşyalarından
nə çıxardısa, bəlkə də birincisi Sərvət
xanımda olardı. Sərvət xanım
Həsənağadan çox cavan idi.
Həsənağa özü də öz geyiminə
fikir verərdi. Köhnə “Zevin” küçəsində
Syoma adlı bir yəhudi dərzi işləyərdi. O
da hər adamı qəbul eləməzdi. Yaxşı
kostyum tikdirmək istəyənlər də bir neçə
ay əvvəldən növbəyə durardılar. Həsənağa üçün isə belə
bir növbə-filan yox idi. İstənilən
vaxt gedib Syomaya kostyum tikdirərdi. Hamısı
da ən bahalı parçalardan. Bizim
devrin ən dəbdə olan sözü – “privoznoy”
parçalardan tikdirərdi. Üz-gözünə
ən bahalı odekolonlardan vurardı. Bahalı
siqaretləri isə xoşlamazdı. Çəkdiyi
həmişə “Kazbek” olardı.
Amma özünün şəxsi mənzili yox idi. Musiqili Dram Teatrının
binasının üçüncü mərtəbəsindəki
məşq zalının arxasında müvəqqəti
yaşayış üçün, ona hələ 60-cı illərdə
üç otaqlı bir ev
ayırmışdılar. Həsənağa həmin
evdə yaşayırdı. Evlərində
stolun üstündə həmişə cürbəcür
bahalı çərəzlər, o dövrün ən
bahalı sayılan “Göygöl” konyakı və digər ləziz
təamlar olardı ki, qəfil evinə gələn
qonaqlarını gözləyərdi. Fərqi
yoxdur, gecə olsun və yaxud gündüz, Həsənağanın
evi həmişə qonaqların üzünə açıq
olardı. Bir sözlə, Həsənağa
əsl məclis adamı idi və gözəl içki mədəniyyəti
vardı.
– Ay Həsənağa,
evdə iki balaca oğlun var, onların böyüməyi var,
heç olmasa onları düşün. Bir
kooperativ evə yazıl. Axı belə də
olmaz. Bilək ki, bizim də öz evimiz var
– həyat yoldaşı Sərvət xanım tez-tez deyərdi.
– Ay
qız, evin yoxdur bəyəm? Yaşa da
özün üçün. Çöldə
yaşamırsan ki. Nə qədər ki mən
sağam, səni fikir çəkməyə qoymayacağam.
Ev də alacağam. Amma belə
bir evi heç bir yerdə görə bilməzsən. Aləm
sənin evinə həsəd aparır...
Həsənağagilin evi mənim üçün o
dövrdə sanki bir imarət idi. O vaxtın ən bahalı
çilçıraqları, qiymətli qab-qacaqları, ipək
yay xalçaları, yun qış xalçaları ilə həmin
ev mənim üçün gizli bir aləmə
oxşayardı.
– Axı
dünyanın pulunu qazanırsan. Nə olar, bir
kooperativ evə yazıl da. Axı bu ev
bizim öz evimiz deyil, teatrındır.
– Eh, nə
fərqi var ki... Yaşa. Sabahı
düşünmə. Hər şeyi yoluna
qoyacağam. Amma... Sən saydığını say, gör bir fələk nə sayır.
1977-ci ildə
axırıncı dəfə Nazim Hikmətin “Şöhrət
və ya unudulan adam” tamaşasını
oynayan zaman, elə səhnədəcə Həsənağanı
iflic vurur. O zaman Həsənağanın cəmi 54
yaşı vardı və hər şey bununla da bitdi
lll
Həsənağa əvvəl-əvvəl evdən
çölə çıxmadı. Bir müddət evdə
müalicə olundu. Amma əvvəlki
yaraşıqlı görkəmi özünə
qayıtmadı. Ayağı sözünə
baxmırdı, əli əsirdi, əsa tuta bilmirdi, dili söz
tutmurdu. Sonra isə yavaş-yavaş
ayağını sürüyə-sürüyə evdən
çölə çıxmağa başladı. 10-15 dəqiqə gəzib çətinliklə evə
qayıdırdı.
Bir müddət də ötdü, daha evdən də
çölə çıxa bilmirdi. Sözləri
uzada-uzada danışırdı, dili topuq vururdu. Heç kimi də yanına gəlməyə, onu
görməyə qoymazdı. Heç
telefona da cavab verməzdi. Bircə atamdan başqa.
İstəmirdi ki, onu bu görkəmdə,
yataqda bir kimsə görsün. Qüruruna
sığışdıra bilmirdi. Atam
tez-tez yanına gedərdi.
– Bbəəəxxtiiiiyaar,
məni görməyə tək gəl, heç kimlə gəlmə.
İstəmirəm məni belə
görsünlər.
O gözəllikdə,
o şirinlikdə səsdən əsər-əlamət
qalmamışdı. Tez-tez deyərdi: “Sən bir işə
bax eee.... ölüm də məndən qaçaq
düşüb, məni bəyənmir.
Atam:
– Ay Həsənağa,
bəsdi sən Allah! Sağalacaqsan da, ayağa duracaqsan da...
Oktyabrın 21-də atam Həsənağagildən
çox gec gəldi. Gözləri nəmli idi:
– Ax namərd
dünya, o cür kişini gör bir nə hala saldın.
Axı Həsənağa, Həsənağadır. O belə
olmalı deyildi. Hm... yəqin, Həsənağa
2-3 gündən artıq yaşamaz.
Oktyabrın
22-də səhər tezdən Sərvət xanım zəng
edib, ağlaya-ağlaya dedi ki, Həsənağa keçindi.
Telefonun dəstəyi atamın əlində qaldı. Atam
hönkürtüsünü saxlaya bilmirdi. Ürəkdən ağlayırdı.
Bütün hadisələr bir göz
qırpımında gözlərimiz önündən gəlib
keçməyə başladı. Atamın universitetdən
xaric olunması, işsizlik, şeirlərinin çap
olunmaması, atam Həsənağaya bir dəfə zəng edəndə
Həsənağanın bizə 5 dəfə zəng etməsi.
Bir çoxları atamdan gen durmağa
başlamışdılar onda. Atamdan
qaçırdılar. Həsənağa isə...
– Ay Həsənağa,
vallah, bilmirəm kimdirsə, tez-tez bizə ərzaq göndərir.
Ərzağın da altında, zərfdə pul.
Bu kim ola?
– Bəxtiyar,
mən hardan bilim. Nə çoxdur yaxşı
oğlanlara əl tutmaq istəyən yaxşı oğlanlar.
Nə olsun ki... Nə var ki axı burda? Müvəqqəti çətinlikdir də.
– Bəlkə
bu sənsən?... Hə... ay
Həsənağa...
– Yox, Bəxtiyar,
mən eləsəm, deyərəm mənəm də...
Tez də söhbəti dəyişərdi. Həsənağa
boynuna almazdı. Bizə köməklik edən
o özü idi. Boynuna almırdı ki,
atam onun yanında utanar. Çox sonralar
bildik bunu. Bu barədə çox
yazmışıq: atam da, mən
də. Həsənağa Salayev düz iki il
bizi heç nədən korluq çəkməyə
qoymamışdı.
İndi isə Həsənağa dünyasını dəyişmişdi.
lll
İndi dəqiq yadımda deyil, 1990 və ya 1991-ci ilin
payızı olardı. O zamanlar mən 26 Bakı Komissarları – indiki Səbail
Rayon İcraiyyə komitəsinin sədri idim. Həftənin
5-ci günü idi. Bu gün ona görə
dəqiq yadımdadır ki hər həftənin 5-ci
günü mənim qəbul günlərim olardı və biz
bu günə “ispolkom günü” deyərdik. Çox ağır gün olardı. Qəbul bəzən gecə 10-a, 11-ə qədər
davam edərdi. Hamının dərdinə
qulaq asmaq, həmin dərdlə yaşamaq, nəyin
düzgün nəyin səhv olduğunu anlamaq və sair.
– Növbə
kimindir, gəlsin.
– Ay
İsfəndiyar, gəlmək olar?
Bu nə deməkdir? Qəbula gələnlərin
hamısı yaşından asılı olmayaraq mənə
İsfəndiyar müəllim deyə müraciət edir.
Bu kimdir belə?...
Əvvəlcə tanımadım, birdən sanki məni
tok vurdu. Ay
aman...
– Sərvət
xanım?
– Bəli.
Gəlmək olar?
Ayağa
durdum...
–
Buyurun-buyurun, Sərvət xanım, bu nə sözdür. Əyləşin.
Bu həmin o Sərvət xanım idi ki (biz ona Veta
xanım deyərdik) Həsənağa Salayev onu ovcunun
içində saxlayardı. Bu həmin o Sərvət xanım
idi ki...
Sərvət xanım yaman dəyişmişdi.
Dərdini danışmağa başladı. Sərvət
xanımın da dərdi olarmış. O vaxtı ilə
nə idarə qapısı tanıyarmış, nə
dükan-mağaza bilərmiş. Həsənağa hər bir
məsələni dərhal özü yoluna qoyardı,
özü də bir telefon zəngi ilə... İndi
isə Sərvət xanım özü gəlib. Özü də böyük bir məsələnin
həlli üçün. Bu isə Sərvət
xanımın gücündə əmələ gələn məsələ
deyildi. O danışdıqca mən hiss edirdim ki, mənimlə
çox ərksiz danışır. Baxmayaraq ki, otağa daxil
olanda mənə İsfəndiyar deyə müraciət
etmişdi, müəllim deməmişdi... Çünki
gözünün qabağında böyümüşdüm.
İndi isə Sərvət xanım
gözünün qabağında böyüyən
uşağın qarşısında çox ərksiz və
xahiş formasında danışırdı. Deyirdi ki, 5
ildir ev növbəsindədir.
Düzdür, başa düşür ki, 5 il
ev növbəsində durmaq ev almaq üçün çox
az bir müddətdir. Amma başqa əlacı
da yoxdur. Yoxsa mənə əziyyət verməzdi.
Çünki yaşadıqları teatr təmirə
dayanıb deyə onları evdən çıxarırlar.
Evi boşaltmaq üçün çox az
bir müddət veriblər. Sözsüz ki, onlara ev verəcəklər. Amma harada?
Bakının ən dib-dəhnə yerində.
O da hələ məlum deyil ki, nə zaman olacaq. O
danışdıqca Salayev dünyasını dəyişdikdən sonra olmadığım o
gözəl mənzil gözlərim önündən
keçdi. Aman Allah, mən indi nələr
eşidirəm, nələr görürəm. Fikrim dünəndə idi. Sanki
birdən diksindim. A... bunlar nə edirlər?
Salayevin ailəsini evdən çıxartmaq?!
Sərvət xanım dərdini danışdıqca sanki
öz acizliyimi hiss edirdim. Məsələ bunda idi ki, 21 il ev növbəsində dayanmış, iki
ayağı da şikəst olmuş, yarım zirzəmidə
yaşayan bir qadına, boşalmaqda olan bir erməni evini
söz vermişdim. Həmin ev tam qanunla həmin
qadına düşürdü. O qadın da hər gün
yanıma gəlib-gedirdi. İndi isə birdən-birə
Salayevin məsələsi ortaya çıxmışdı.
Artıq ev isə məndə yox idi. Yox...
Boşalan evlər çox idi, lap çox idi.
Amma hər bir qarış sahə
yuxarıların nəzarətində idi. Onlar
heç nəyi nəzərdən qaçırmazdılar.
Elə bu vaxt hökumət telefonu zəng çaldı. Zəng edən
Bakı şəhər partiya komitəsinin birinci katibi Rüfət
Ağayev idi, məni yanına çağırırdı.
Dəstəyi
yerinə qoyaraq üzümü müavinlərimə tutub: – Mən
gedəsi oldum, qəbulu mənsiz aparın, – dedim. – Sərvət
xanım, gəlin bir yerdə gedək. Mən
sizi apararam. Yolda da danışarıq.
– Yox, mən
yaxında oluram. Teatr yaxınlıqdadır.
Axı mənə heç nə demədiniz...
– Sərvət
xanım, mən sizi evsiz qoymayacağam, arxayın olun. Bir
şey fikirləşəcəyəm...
Əhvalatı olduğu kimi Rüfət Ağayevə
danışdım və xahiş etdim ki, əgər
mümkünsə, bu işdə mənə kömək
etsin. Amma ondan müsbət cavab ala bilmədim, mövqeyini
qanunla, mövcud reallıqla əsaslandırmağa
çalışdı, evi bir başqa, indi adını
çəkmək istəmədiyim adama verməyimi
tapşırdı. Mən isə...
Ordan birbaşa Bakı şəhəri icraiyyə komitəsinə
gəldim. Əgər belə demək caizsə, şəhər
merinin yanına. O zamanlar komitənin sədri rəhmətlik
Sənan Əlizadə idi. Əhvalatı ona da
danışdım. Diqqətlə qulaq asdı, ancaq axırda
başını bulayaraq:
– Mən
sənə bu işdə heç bir kömək edə bilmərəm...
Anladım
ki, doğru deyiblər: güc doğana düşər. Özüm nəsə etməliyəm. Oradan işə qayıtdım. İşə
çatanda artıq axşam saat 10 olardı. Qəbulu saxladım. Otaqda oturub nə
edəcəyimi bilmirdim. Elə siqareti
siqaretə calayırdım. 21 il ev
növbəsində duran qadın, gözlərimin
önündən getmirdi. Həsənağa
Salayev da elə bil haradansa, lap uzaqlardan üzümə
baxıb istehza ilə gülürdü. Elə
bu vaxt telefon zəng çaldı. Bu adi, birbaşa katibə
ilə əlaqəsi olmayan telefon idi, nömrəsini isə
bir atam bilirdi, bir də ki, ev camaatı. Ürəyimə damdı ki, bu, atam olacaq. Dərhal dəstəyi qaldırdım. Atam idi.
– Ay
oğul, hələ işdəsən?
Dərindən nəfəs aldım. Bilmirəm, nədənsə
atamın səsini eşidəndə
arxayınlaşırdım.
– Hm... Hə, ay ata, işdəyəm.
– Ay
qardaş (atam mənə qardaşım deyərdi), vaxtın
varsa, dur gəl bizə.
(Adına qurban, ay ata, məni həmişə sən
başa düşmüsən. Ən çətin, ən
ağrılı vaxtlarımda mənə arxa olmusan).
Elə atam da Həsənağa Salayevin məsələsini
deyirdi. Həsənağa Salayev dünyasını dəyişəndən
sonra, heç kimə söz deməyən, aciz qalan Sərvət
xanım atamdan da bu məsələni xahiş etmişdi.
– Bunu sənə
demək artıqdır, özün də bilirsən ki, Həsənağa
mənim üçün, ailəmiz üçün kim olub. İndi Sərvət
xanıma kömək etmək lazımdır.
Atam həyəcanlı
danışırdı:
– Həsənağanın
ailəsinə ev vermirlər.... Bu bilirsən
nə deməkdir?...
Mən
heç nə demir, qulaq asırdım. Atam 50-ci
illərdən, ta bu günə kimi Həsənağa Salayev
ilə bağlı bütün olmuş hadisələri mənə
xatırladırdı. Gözləri
dolmuşdu. Gecə saat 12 olardı. Başımı qaldırdım. Atam siqareti siqaretə calayırdı.
lll
Məsələ onda idi ki, əgər
mən həmin o mübahisəli evin orderini Sərvət
xanımın adına yazdırsaydım, onsuz da
yoxlatdırıb biləcəkdilər ki, 5 il mənzil
növbəsinə duran adama ev düşmür, orderi ləğv
etdirəcəkdilər. Amma mən başqa cür də
edə, hər şeyi birtəhər qanuni şəklə
sala bilərdim. Bəs onda 21 il mənzil növbəsində
duran, şikəst qızın anası... “İsfəndiyar
müəllim qurban olum sizə, sonra fikrinizi dəyişməzsiz
ki...” Bu sözlər qulağımdan çəkilmirdi. Yox, həmin
qadına da onsuz da, uzağı 1-2 aya ayrı ev verə bilərdim.
Bir az yubanacaqdı. Əlbəttə, ev verəcəkdim. Amma
harada? Allah bilir. Uzaqbaşı, Rüfət Ağayevin təkidli
göstəriçindən çıxıb onun qəzəbinə
tuş gələcəkdim. Axı o bu evin tamam başqa bir adama verilməsini
tapşırmışdı...
Otağında oturub, rəhmətlik Məmməd Araz
demişkən, “özümlə oynadığım
şahmata gülürdüm”. Mən həqiqətən
özüm ilə şahmat oynayırdım. Vaxtı ilə yaxşı şahmatçı
olmuşam. Azyaşlılar üzrə
Bakı şəhər çempionluğunu qazanmışam.
Amma belə çətin vəziyyətə
düşməmişdim.
lll
Mətləbdən bir qədər aralı
düşdüm. Mən özümü heç kimlə
müqayisə etmirəm. Heç belə
fikrimdə yoxdur. Məni düzgün
başa düşün. Böyük Fransa
inqilabı idi. Qanun keşikçisi Javer,
qatı cinayətkar Jan Valjanı qarabaqara izləyirdi. Ondan əl çəkmirdi. Döyüş
səhnəsi. Javer ağır
yaralanır, huşunu itirir. Birdən hiss edir ki, kimsə
onu çiyninə alıb, döyüş meydanından
uzaqlaşdırır. Nə qədər
huşu özündə olmasa da, bütün
gücünü toplayıb, onu xilas edən adamı
tanımaq istəyir. Başını qaldıran da
görür ki, onu xilas edən adam,
döyüş meydanından çəkib çıxardan,
illər boyu axtardığı Jan Valjan özüdür. Jan Valjan onu çox böyük çətinliklə,
öz həyatı bahasına xilas edir. Gətirib
onu arxayın bir yerə qoyur. Özü isə
çəkilib gedir. Javer nə qədər
yaralı olsa belə, nə qədər huşu gedib-gəlsə
belə, artıq bilir ki, Jan Valjan haradadır, harada gizlənir.
Bir-iki günə sağalıb ayağa duran
kimi Jan Valjanı həbs edəsidir. Çünki
qanun keşikçisidir. O, qanuna görə
ata-anasından da keçər. Bəs vicdan?...
O, körpüdən əyilib Sena çayına
baxırdı. Axar su sanki onu özünə
doğru çəkirdi. Nə etsin?
Jan Valjanı həbsmi etsin?... Bəs vicdan? O Jan Valjan ki, onu
ölümdən xilas edib. Onu azadmı buraxsın?... Bəs and içdiyi qanun?
Onda Javer üçüncü yolu seçir.
Özünü Sena çayına atıb
intihar edir. Vəssalam. Nə qanundan
keçir, nə də öz vicdanından...
Mən isə bunların heç birini bacarmadım. İntihar da etmədim (yox, əlbəttə
yox, bu işə görə adam
özünə intihar etməz. Bu axmaq söhbətdir.
Mən nə Hamletəm, nə də Ovod. Nə var-nə var, bir mənzilə görə
intihar etmək?!), ərizə yazıb işdən də getmədim.
Amma həmin mənzili Salayevin ailəsinə də
vermədim. Həmin o adını çəkmək
istəmədiyim adamdan isə heç söhbət belə
gedə bilməzdi. Mən o mənzili 21 il
ev növbəsində duran, yarımzirzəmidə yaşayan,
qızı şikəst olan qadına verdim. Vəssalam.
Paho, aləm qarışdı, nə qarışdı. Orderi ləğv
etdirmək istədilər. Amma
bacarmadılar. Çünki qanunla həmin
mənzil o qadına düşürdü. Mənə çox böyük təzyiqlər oldu.
Amma...
lll
İndi bu hadisənin üstündən 25 ilə
yaxın vaxt keçir. Doğrudur, Həsənağa Salayevin ruhu
qarşısında üzü qarayam. Onun
bizim ailəmiz üçün elədiklərinin heç
yüzdə birini qaytara bilmədim, bacarmadım. Yeganə təskinliyim odur ki, ədalətin
qarşısında düzgün hərəkət elədim.
Vicdanımın qarşısında isə... Bircə
atam məni başa düşdü. Dərindən
başa düşdü. Bircə kəlmə dedi:
–
Qardaş, sənə həyatda çox çətin olacaq.
Bilmirəm, məndən sonra sən necə yaşayacaqsan...
“Ədalət
var, xəyanətdən rəzildir”... Vaxtım
gələndə mən də bu dünyadan gedəcəyəm.
Əgər ruh deyilən varsa, bütün
bunları Həsənağa Salayevin ruhuna
çatdıracağam.
Minsk,
2014-cü il
İsfəndiyar VAHABZADƏ
525-ci qəzet.- 2014.-
8 noyabr.-S.14-15