Hekayəvarı olaylar

 

Atama toymu edirəm?

 

Toy yaş mərasimlərində yer alan yersiz israfçılıq, bədxərclik barədə qəzet televiziya kanallarında gedən müzakirələr yadıma 35 il bundan əvvəl olmuş hadisəni saldı. Tanınmış şair Rasim Kərimlinin (təəssüf ki, qloballaşma dağıdıcı fəsadları ilə həyatımıza daxil olduğu zəmanəmizdə bir çox gözəl şairlər kimi, o da unudulmağa üz tutmuşdur) atası Ədil kişi dünyasını dəyişmişdi (1980). Yay tətili vaxtına düşdüyündən "həm ticarət, həm ziyarət" - deyərək iki-üç nəfər Bakıdan kəndimizə - Tovuz rayonunun Düzqırıqlı kəndinə getdik. Rasim müəllimgilin həyətində tut ağacının kölgəsində oturub çay içirdik. Şair bağayarpağından dəmlənmiş çay içirdi. Sən demə, bağayarpağı qəbizin dərmanı imiş. Bu əsnada iki nəfər əlində siyahı yanımıza gəldi. Üzlərini Rasim müəllimə tutaraq dedilər ki, üç gündən sonra Ədil qağanın yeddisidir. Son borcumuzu urvatla yerinə yetirməliyik. Ona görə indidən tədarük görməliyik.

- Allah atanıza rəhmət eləsin, düz deyirsiniz - deyə Rasim müəllim razılığını bildirdi. - etməliyik?

- Bir sistern bulaq suyu gətirilməlidir. Filan qədər edir. Sistern suyu buz kimi saxlayır,  həm əldə-ayaqda işlənər, həm camaat içib Ədil qağaya rəhmət oxuyar.

- Aydındır. Qiymətini yox, lazımdır, onu deyin - Rasim müəllim sözə qarışdı.

- Adam çox gələcək. Odur ki, bazardan yağlı qoyun pendiri, göy-göyərti, pomidor, xiyar, mer-meyvə alınmalıdır.

- Pendir göy-göyərti üçün yuxa alınmalıdır.

Rasim müəllim təəccüblə dilləndi:

- Pendir göy-göyərtini zavod çörəyilə yemək olmazmı?

- Adət belədir. Yeri gəlmişkən, xeyli zavod çörəyi almalıyıq. Bozartma, yarpaq kələm dolması, plov () verəcəyik.  Plov üçün  yağ düyü almalıyıq. Bozartma, dolma aşqaraya  bir cöngə, 5-6 erkək bəs edər.  Dolma üçün tənək yarpağı kələm almalıyıq. Adətən dovğa veririk. Dovğa üçün bazardan ispanaq alınmalıdır. Dovğa yarpaq dolması üçün üç-dörd bidon qatıq almalıyıq. Yas yerində gərək şərbət olsun, halva olsun. Halva şərbət üçün un, yağ pesok (şəkər tozu) olmalıdır. Yay vaxtıdır, çay çox işlənəcək. Bazardan üstündə fil şəkli olan hind çayı, limon, qənd Moskva konfeti almalıyıq.

Mənə belə gəldi ki, onlar Rasim Kərimlinin yaxınlarda kitabı çıxdığını pulu olduğunu güman edirdilər. Doğrudan da Sovet dönəmində onun kitabları çap olunur   az-çox qonorar alırdı. Ailəsi böyük deyildi. Oğlanları İlqarla Eldar hələ məktəbdə oxuyurdular. BDU-nun Filologiya fakültəsində beş il bir yerdə oxuduğu həyat yoldaşı Zəminə Cavanşir adlı-sanlı "Gənclik" nəşriyyatında redaktor işləyirdi. Kənddə çoxları Rasim müəllimi varlı hesab edirdi. Həm Elmlər Akademiyasında işləyir, həm Dillər İnstitutunda dərs deyir, həm kitabları çap olunanda qonorar alır. Deməli imkanlıdır.  Fikirləşmirdilər ki, bir ayağı şikəst olan şairin imkanı olsaydı, niyə iki yerdə işləyirdi...

Əslində şəkər başqa xəstəliklərdən əziyyət çəkən Rasim müəllimin pulu  dava-dərmana, xeyrə-şərə, pal-paltara  dolanışığa ancaq çatırdı.

Onlar siyahını oxuduqca Rasim müəllim bir yana,  biz narahatlıq keçirirdik.  Rasim  müəllim sanki fikrə getmişdi. Birdən özünə gələrək  narazılıqla dedi:

-  Azərbaycan  çayı olmazmı?    Biz Bakıda Azərbaycan  çayı içirik.

- Məclisdə Azərbaycan çayını yaxşı tutmurlar. Bir ki,  axı biz dedik: gərək Ədil  qağanın yeddisini  urvatla verək.

-  Ay qurban olum, qağam ömründə belə şeylər görməyib. Üstündə fil şəkli olan hind çayının Moskva konfetinin olduğunu bilməyib. Əlinin zəhməti ilə  dolanışığını torpaqdan, əkin-biçindən zorla çıxarıb. Xeyir ola, indi kişi belə böyük urvata mindi...

- Rasim müəllim,  biz kəndimizin adəti ilə hərəkət edirik.

Şair özünü zorla   saxlayırdı.

- Oxuyun görək kəndimizdə daha adətimiz var?

- Dediyimiz kimi, yay vaxtıdır, suya tələbat böyük olacaq. Əgər filan qədər mineral su da alsaq, məclisi yaxşı yola verə  biləcəyik.

- Araq da, xanəndələr də olacaqmı? Aşıqların hamısı dostlarımdır,  onları da dəvət edəkmi? - deyə Rasim müəllim qışqırdı. Səsi həyəti başına götürmüşdü. Onu çətinliklə sakitləşdirdik. Özünə gələndən sonra əl  dəsmalı ilə üz-gözünün tərini  silərək  dedi:

- Zalım uşağı, mən atama toymu edirəm?...

Ay camaat, bu toy kimindir?...

İllərlə öncə rayonumuza, beş il bir yerdə ali təhsil aldığım, qonşu kənddən olan dostumun toyuna getmişdim. Toyda qəribə bir hadisənin şahidi oldum. Toy başlayan kimi kəndin ağsaqqallarından biri ayağa qalxaraq dedi:

- Ağsaqqalsız, böyüksüz ev, kənd olsun. Gəlin ilk badələrimizi kəndimizin, yolgöstərəni, xeyirxahı sovxoz direktorumuzun sağlığına qaldıraq. Qoy bundan sonra bu bir ənənəyə çevrilsin.

Tamadamız çaşbaş qalmışdı.

Adətən toyda birinci sağlıq bəylə-gəlinin şəninə deyilir. Uzun illər onun kənddə kolxoz sədri, sovxoz direktoru işlədiyindən, həqiqətən böyük hörmətə, etirama layiq olduğundan, nəinki rayonumuzda, eləcə Respublikada yaxşı tanındığından, adlı-sanlı təsərrüfat rəhbəri olduğundan etiraz edən olmadı. Belə bir adam haqqında məqamında xoş söz demək, yada salmaq insafdandır. Ən azından ona görə ki, özü toylara getməsə , xeyirdə, şərdə imkansız ailələrə yağ, düyü, bir erkək göndərirdi. Bununla belə, dostumun toyunda müşahidə etdiyim mənzərə tamadamız kimi məni çaşbaş salmışdı. Bu toyda yaltaqlığın son həddini gördüm.

Bilmirəm, bəlkə içdikləri cecə arağı da öz işini görürdü. Kənd üzümçülük sovxozu olduğundan cecə arağı çəkib ucuz qiymətə toylara verən araqçəkənlər peyda olmuşdu. Demək olar ki, əksər toylarda cecə arağı verilirdi. Kənddə deyirdilər ki, cecə arağı adamı tez hallandırır, ağlını başından alır. Yarızarafat onu da deyirdilər ki, dağ havasının, bulaq suyunun, bal kimi üzümün, başqa meyvələrin, kərə yağın, yağlı pendirin, qaymağın, balın sairlərin qabağında əzrail bizə yaxın düşə bilməz. Bizim axırımıza çıxsa cecə arağı çıxacaq. Bunu özləri etiraf etsələr cecə arağını su kimi içirdilər. Çoxu harada olduğunu belə unutmuşdu. Sovxoz direktorunun onların tərifinə heç bir ehtiyacı olmadığı halda, yerindən duran, hətta iki cümləni dalbadal düzməyi bacarmayan savadsız adamlar belə onun sağlığına badə qaldırırdı. Sanki yarışa girmişdilər. Sən demə ilk sağlıq, necə deyərlər, jurnal imiş, film qabaqdaymış.

Fikrə getmişdim. Elə bil yenidən kəşf etdim ki, dünya bina olandan bəşər övladına xas olan təriflə yaltaqlıq əkiz doğulub.

Elə bu vaxt içkidən turp kimi qızarmış orta yaşlı şişman bir kişi ayağa qalxdı kağız salfetlə üz-gözünün tərini silərək ucadan:

- Ay camaat, siz çörəyi dizi üstündə olan qədirbilməzsiniz. Sizə çörək verəni unudursunuz. O boyda kişi haqqında boğazdan yuxarı danışırsınız. Haqqında sağlıq deyəndə yerinizdə oturub içirsiniz. Adam kişi olar. Elə bir kişinin sağlığına gərək ayaqüstə içək. Qoy eşitsin agah olsun ki, onu dünyada canından artıq istəyən kişilər var - dedi.

Bəylə tamadadan başqa hamı ayağa qalxdı. Şişman kişi içkini axıra kimi başına çəkib özündən razı halda badəni ağzı üstə masanın üstünə qoydu. Bu, kənd yerlərində sağlığına badə qaldırılana hörmət, etiram məhəbbət əlaməti kimi qiymətləndirilirmiş. Mənə belə gəldi ki, Böyük Yaradan onu yeyib-içmək yaltaqlıq üçün yaradıb.

Məclis yerbəyer olandan sonra bəy ayağa qalxdı üzünü məclisdəkilərə tutaraq təmkinlə dedi:

- Ay camaat, bu toy kimindir?

Bilmirəm, məclisdəkilər onu başa düşdülər, yoxsa yox.

 

 

 

Qəzənfər Paşayev

professor

525-ci qəzet.- 2014.- 14 noyabr.- S.7.