Mən hələ 40-cı qapını
belə yaxından görməmişdim...
Azərbaycan Tərcümə Mərkəzinin təzə
nəşrə başlayan “Aydın yol” qəzetində
akademik, görkəmli tənqidçi-ədəbiyyatşunas
Nizami Cəfərovla geniş bir müsahibə də yer
alıb.
Müsahibədə “Nizami Cəfərov bir tənqidçi
kimi müasir ədəbi prosesi izləyirmi?” sualı belə
cavablandırılıb: “Bizdə ədəbiyyatın səviyyəsi
var, axtarışlar gedir. Amma maraqlıdır
ki, bu gün yenə ciddi, böyük və ağıllı əsərləri
ədəbiyyata XXI əsrin əvvəllərində gələnlər
yox, 60-70-80-ci illərdə gələnlər yaradırlar”.
Bu, kifayət qədər əsaslandırılmış
düzgün fikrə bircə onu əlavə etmək
qalır ki, həmin ciddi ədəbiyyatın ən görkəmli
nümayələrindən biri də yazıçı Qərib
Mehdidir.
O Qərib
Mehdi ki, “Uzun yol boyu” adlı çox gözəl və məzmunlu
novestlərlə, hekayə,esselərlə
dolu, eləcə də onun haqda məqalələr, şeirlərdən
və öz şeirlərindən, onunla aparılmış
müsahibələrindən və s.ibarət 40-cı
kitabıyla bir daha oxucularının görüşünə
gəlib. O Qərib Mehdi ki, Əməkdar jurnalistdir,
yazıçı kimi prezident mükafatına layiq
görülüb, BMT-nin “Şərəf və vicdan” ordeninə,
Türk dünyası Araşdırmaları Uluslararası
Akademiyasının “Altun Ulduz” medalı ilə təltif olunub,
həmin Akademiyanın fəxri doktoru seçilib.
Yazıçı yeni kitabına yazdığı
çox lakonik və mənalı giriş sözündə təvazökarlıqla
qeyd edir ki, folklorda 40-cı qapı 40-cı otaq müəmmalar,
sirlər məskəni sayılır. Qəhrəman 39
qapını açır, 39 otağın içini ələk-vələk
edir, bir şey tapa bilmir. Ali məqsədlərinə
səcdə edilən nədirsə-işıq, sevgi və həqiqət-ancaq
40-cı otaqda aşkarlanır.
...40-cı
kitabımla sənətin 40-cı otağın qapısını
açdım. Hər otağın həqiqətini
deyə bildinmi? Cavabını verin,
kitablarım!”
40 kitab yəqin
ki, bir səslə belə deyərdi:
– Əlbəttə
ki, hər otağın öz həqiqətini deyə bildin ey
bizi yazan, yaradan sənətkar! Əgər deyə bilməsəydin
40 qapını aça bilərdinmi?!
40-cı qapını aça bilərdinmi?!
40
qapını və 40-cı qapını açmağınsa
sirri sən demə, elə-belə yox, Günəbaxana
oxşayan bir qələmin olmasındaymış!
“Bütün bitkilərin (o cümlədən başqa
canlıların) anası Günəşdir. Onlar
analarından süd əvəzinə İşıq əmib
Günəşə oxşamaq istəyirlər. Ancaq hərəsinin bir adı var.Onlardan yalnız
birinə Günəşə oxşadığına görə
Günəbaxan deyirlər.Yazıçının qələmi
də bir başqa Günəbaxandır.
Həqiqət
Günəşi hara fırlanırsa,əsl
yazıçının qələmi də həqiqəti demək
üçün o səmtə boylanır!
...Çoxdur Günəbaxan qələmli söz
adamlarımız. Mənim də Günəbaxanım-həqiqətsevər
qələmim onların arasında olsaydı,özümü
necə də xoşbəxt hiss edərdim”.
Göründüyü kimi, Qərib Mehdi qələmi
Günəbaxana oxşadır.
Və Qərib
Mehdi özünü xoşbəxt hiss edə bilər.
Çünki
o, bu gün həm Azərbaycanda, həm Türk
Dünyasında, həm də dünyada (18 dilə tərcümə
olunmuş əsərləriylə, aldığı
ödüllərlə və mükafatlarla) ən öndə
gedən görkəmli bir yazıçıdır, qələm
və söz adamıdır.
Gəncliyində yazdığı məşhur bir hekayədə
anasının “Qərib, hey!” deyə
çağırdığı oğlanı indi oxucuları
“Dədə Qərib” deyə öyürlər, sevirlər,
ona yüzlərlə şeirlər həsr edirlər.”Qərib
Mehdi zirvəsi” silsiləsindən məqalələr
yazırlar, “Qızıl Medal” ödülü qızıl
söz yaradan Qərib Mehdiyə çox-çox layiqdir” deyirlər. Yetirmələrindən
biri Gülafət xanımın dediyi kimi bu “hər
yazıçıya qismət olmur”.
Maraqlıdır
ki, Qərib Mehdinin layiq görüldüyü “Altun
Yıldız Medalı”yla Türkiyədə, Belçikada,
Almaniya, Rumıniyada,Suriyada, İraqda, Bolqarıstanda, Kosovada,
Qırğızıstanda, Rusiyada, İranda, Ukraynada, Qazaxıstanda
yaşayıb-yaradan ədəbiyyat və mədəniyyət
adamlarıyla yanaşı Azərbaycanda Bəxtiyar Vahabzadə,
Anar, Sabir Rüstəmxanlı, Çingiz Əlioğlu,
İbrahim İbrahimov, Məmməd Məmmədov təltif
olunmuşdur.
Gəncəli şair dostum Aydın Murovdağlı
bu böyük hadisəni yazdığı öyünc və
qürur dolu bir məqaləsində ”Ulduzların ödül
marşı” adlandırıb.
İstedadlı
şairə bacım Gülayə xanım da Qərib Mehdiyə
həsr etdiyi “Gül əvəzinə söz” məqaləsində
haqlı olaraq çox düzgün bir qənaətə gəlib,
Amerika ədəbiyyatşünası Alfred Ortisin “ Poeziya
haqqında elm” əsərində həmyerlisi Mistral haqda dediyi
qiymətli sözləri Qərib Mehdiyə də şamil
edib.”Onun kimi söz ustalarının sənətə gəlişi
əsrin hadisəsidir, çünki əsərlərində əbədiyyətin
izləri var...”
Sənətə gəliş məsələsindən
söz düşmüşkən, bir misal da mən çəkmək
istəyirəm.
Fransız yazıçısı Mopassan ədəbiyyata
qədəm basan kimi məşhurlaşdı. Bunun sirrini dərhal
axtarıb tapdılar.Sirr nədəymiş? Sən demə,
Mopassan özüylə birgə ədəbiyyata fransız
ürəyi gətiribmiş!
Qərib
Mehdinin də belə bir taleyi, belə bir ürəyi var. O da ədəbiyyata
gələn gündən məhşurlaşmışdı.Amma
bir fərqlə! O, ədəbiyyata türk ürəyi gətirmişdi!
Və o, həmin ürəklə
yazıçılığın nə olduğunu oxuculara
xatırladan yazıçıdır.O,
yazıçılığı ölməyə qoymayan yazıçıdır.
Çünki
özü dediyi kimi, “ atası-Göy
ildırım, anası Yer ocaqdır! Qibləsi Azərbaycan,
allahı Haqqdır!”
Qərib
Mehdi sənət ordusunun komandiri, onun ən böyük,
xeyirxah tələbərindən biri, tanınmış
şair Elçin İskəndərzadənin də bir fikrinə şərik olmamaq
mümkün deyil:
“Tanrıma
böyük Şükran hissilə bildirirəm ki, hər bir
yaradıcı adam kimi mənim də
ömür yolumu həmişə ehtiramla andığım
çox dəyərli müəllimlərim
nurlandırıblar. Ömrün bu
çağında ötənləri saf-çürük
etdikdə o işıq selinin ən parlaq ulduzunun məhz Qərib
Mehdi olması qənaətindəyəm.
“Qərib,
hey!” biz şagirdlərin hər birinin bitirdikləri ən ali Universitet və Akademiyadır!”
Bu qiymətli
ürək sözlərinə Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
“Siz öz mürüdlərinizi yetişdirmiş sənət
fədaisisiniz” fikrini əlavə etdikdən sonra özümə
borc bildim ki, Türkiyənin “Yüzüncü il Universteti”nin ədəbiyyat fakultəsinin doktoru Saleh Mərcanın
və Tuncay Ögünün Qərib Mehdinin ədəbiyyatdakı
yerini çox düzgün əks etdirən mülahizələrini
də əlavə etdim: “Qərib Mehdinin əsərləri
bütövlükdə türk dünyasının malı
olmalıdır. Çünki artıq onun
yaradıcılığı dünyada
tanınmışdır. Qərib Mehdi
dedikdə türk dünyasının qabaqcıl
yazıçıları ilə bir sırada duran
yazıçımız göz önünə gəlir”.
Daha
maraqlı və ən önəmli bir fakt! Sən
demə, Qərib Mehdini “başa” salıblar ki, sən
Bakıya getsən yaxşıdır.
Nəşriyyatlar, radio və televiziyaların geniş
imkanları ordadır. Tale elə gətirb ki, hətta Bakıya
getmək üçün qatara bilet də alıbmış.
Ancaq özü etiraf etdiyi kimi Allahın nəzəri
üstündə olduğu üçün fikrindən
vağzaldaca daşınıb,Gəncədə
qalıb.
“525-ci qəzet”də
mərhum Tofiq Abdinə verdiyi müsahibədə bu məsələyə
Qərib Mehdi belə aydınlıq gətirib:
–
İsmayıllıda Musa Yaqub, Gəncədə Qərib Mehdi
– mən (siyahını uzatmaq da olar) əyalətdə
qaldıq ki, ədəbi
coğrafiyamızın əhatəliliyinə mümkün
xidməti göstərə bilək.
Yazıçının
bu fikrinə
tənqidçi Rəhim Əliyevin dedikləri daha
yaxşı güzgü tutur:
“Sizdən
xahiş edirəm, qəzeti uşaqlara tapşırıb, var
qüvvənizlə işləyin, hər saatınızın
qədrini bilin, Cəsarətlə Gəncənin iç
dünyasını açıb tökün!!! Bunu
siz etməsəniz, bəlkə 100 ildə heç kəsə
nəsib olmayacaq”.
Tənqidçinin arzuları çin çıxdı.
Qərib Mehdi o dediyini etdi. Allahın
lütfüylə ondan gözlənilən işi görmək
ona nəsib oldu. ”Mən təltiflərin
uğrunda yox, yazıların uğrunda çalışan
yazıçılardanam” – deyə bildi. Uzun illər rəhbərlik
etdiyi ”Yüksəliş” qəzetinin cəsarətli
baş redaktoru kimi “XXI əsrin ziyalısı”da seçildi.
Bir sözlə, Qərib Mehdi ədəbi aləmdə
uzun yol keçdi. Çox-çox çətinliklərlə,
maneələrlə, məmur diqqətsizliyi ilə üzləşdi.
Sınmadı. Yoluna davam
etdi.
Milli ədəbiyyatımızı irəli aparanlardan
biri kimi anladı və anlatdı ki, “Zəlzələ-Kəpəz
dağa pislik eyləyib onu parçaladı, əvəzində
füsunkar Göy göl yaratdı”.
...Etiraf
etməliyəm ki, mən də bu “Göy Göl”ü,
40-cı qapını belə yaxından görməmişdim.
Mən də başqalarıtək 40-cı qapını
əfsanə sayırdım. Sanırdım ki,
nağıllarda olur belə qapılar. Və
nağıllarda da qalıb...
Lakin
böyük sənətkarın 40-cı kitabı nəşr
olunmaqla üzümüzə (və öz üzünə!) az qala bütün 40-cı qapıları
açdı.
Və mənə
elə gəlir ki, Qəribin adı gələndə Söz
yumşalır, Söz adama yaxınlıq verir, yaxın gəlir,
Söz Adamın olur, Adam Sözün! Və Adam Qəribdən
yazmaq və yenə də yazmaq istəyir!
Hətta
demək istəyir, deməyi özünə borc bilir:
– Qərib
Mehdi Nizamidən sonra Gəncənin söz paytaxtı statusunu
özünə qaytardı!
...Bir
gün xəbər çıxır ki, Məmməd Araza “Həsən
Əliyev” mükafatı verilib. Bunu eşidən Mikayıl
Mirzə belə deyir: “Bəzi şairlər “Məmməd Araz
vardır” deyə biz ölməliyikmi?” deyə deyinirmiş”.
Deyinməksə istedadsızların, gözü
darların, paxılların, cılızların köhnə
adətidir.
Məmməd
Araz deyərmiş: ”Deyirlər ki,
böyük istedad verilibsə, böyük təhlükələrdən
özünü qoru. Qəfil badalaqlar hələ
pusqudadır. Cılızların pusqusunda
dayanan olmur, amma cılızlar pusquda dayanırlar”.
Hər
yerdə!Yerdə də, Göydə də!
Allah iraq
eləsin,40-cı qapının
ağzında da!
Ömrün 80-ninə doğru üz tutub gedən Qərib
Mehdi 40-cı qapıda “Uzun yol boyu”ndadır.
Və mən deyərdim ki, bu kitabdakı
eyni adlı povest məni heyrətə saldı. Hesab edirəm ki, bu əsərdən gözəl bir
bədii film də alınar. Oxuduqca istər-istəməz
deyirsən ki, bax, budur yazıçı sözü,
yazıçı sözünün qüdrəti! Yeni
kitabdakı “Axırıncı tel” povesti, 2 hekayə,2 esse böyük sənətkarın son
dövr yaradıcılıq nailiyyətləridir. “Ölmə” essesi saz haqda mifdir. Bu
kitabdakı əsərlər bir daha göstərir ki, Qərib
Mehdinin qoşa qanadları var. Bir qanadı işıq selidir,
bir qanadı saz telidir bu fəlsəfi yüklü, əsərlərin.
Hələlik “Xalq yazıçısı” titulunu öz azman
sənət nümunələriylə, oxucu və xalq məhəbbətiylə
qazanan bu nəhəng qələm sahibi “Uzun yol boyu” povestiylə
“Quş dilli” sənət nümunəsi yaratmağa qadir
olduğunu göstərib. “Quş dilli” əsər
yaratmaqsa sənətkardan dərin köklərlə klassik Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatı nümunələrinə dərin
bağlılıq və bələdlik tələb edir.
Bir də görürsən ki, deyirlər, filan
yazıçı deyəsən nəsə yazır. Qərib
Mehdi nəsə yazmır, Qərib Mehdi əsər yazır!
Romanlar,
povestlər, hekayələr, şeirlər, esselər yazanda da,məqalələr, xatirələr, resenziyalar
yazanda da!
“Quş dilli” nasirimizə, “Uzun yol
boyu” uzun yolla qol-boyun olan dəyərli
yazıçımıza demək istəyirəm:
Əziz Qərib
Mehdi!
Sən
getdiyin yolla biz də qol-boyunuq!
Sən
getdiyin yolun uzunluğu xalqa, millətə, Vətənə
olan məhəbbət yolunun uzunluğu qədərdir!
Sən
getdiyin yolun uzunluğu milli və bəşəri əxlaqın
uzunluğu qədərdir!
Sən getdiyin yolun uzunluğu əziz qələm dostumuz
və bütün Türk dünyasının xehirxahı
şair Elçin İsgəndərzadənin
çoxlarına və sənə etdiyi yaxşılıqlara
ehtiram hissinin uzunluğu qədərdir. Elçin
İsgəndərzadə son illərdə öz müəllimi
kimi sənin 12 kitabını təmannasız olaraq çap
edib. Və bu xeyirxahlıq missiyyası
davam etməkdədir. Bu missiyyaya mən də sənə
hədiyyə
etdiyim bir şeirlə qoşulmaq qərarına gəldim:
İnanıram,olub bir vaxt,
Öncədə
yaşayan Qərib!
Səncə də yaşayan Qərib,
Məncə də yaşayan Qərib!
Bir gör nə gözəl dil açıb,
Bir gör nə gözəl yol açıb:
Bir gör nə gözəl gül açıb,
Qönçədə yaşayan Qərib!
Quş quşlayır, ov eyləyir,
Dostlarıyla kef eyləyir.
Gözəllərə toy eyləyir,
Xonçada yaşayan Qərib!
Qeybət etmə, qeybət ummur,
Minnət etmə, minnət ummur.
Qiyməti var, qiymət ummur,
Xəmsədə yaşayan Qərib!
Onun üçün vaxt ayrıdır,
Vaxt ayrı gün, vaxt ayrı nur!
Qocaya da vaxt ayırır,
Gəncə də... yaşayan Qərib!
Bu Qərib əcəb Qəribdir,
İlham Qərib, təb Qəribdir.
Bir təzə məktəb Qəribdir,
Necə də... yaşayan Qərib!
Bənzəri torpaq, daşadır,
Torpaq eşqiylə qoşadır.
Sanki dünyanı yaşadır,
Gəncədə yaşayan Qərib!
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.-
2014.- 15 noyabr.- S.18