İnam, sevgi və
ümid aşılayan əbədi sənət
ƏMƏKDAR İNCƏSƏNƏT XADİMİ ƏLİQİSMƏT LALAYEVLƏ 30 İL ƏVVƏL BAŞLANMIŞ TEATR SÖHBƏTİ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
- Bu
fikri də bir vaxt siz söyləmişdiniz: "Bugün
özünü ziyalı adlandıranların 90 faizinin yolu
nadir hallarda teatra düşür. "Sizcə bunun səbəbi
nədir: primitiv rejissor yozumu, zəif tamaşa, mövzusu
"müasir tələblərə cavab verməyən" əsərlər,
istedadsız aktyor oyunu, solğun səhnə tərtibatı...
yoxsa dəyişən, korşalan, öləziyən
tamaşaçı zövqü, mənəvi dəyərlərə
etinasızlıq vərdişi...
- Mən
bütün günahı tamaşaçının
üstünə atmaq niyyəti ilə söyləməmişəm
o fikri. Bu gün də o qənaətdəyəm ki,
ziyalılarımız, tanınmış simalarımız
teatrda tamaşaya hazırlanmış hər hansı bir əsəri
hadisəyə çevirmək üçün mütləq
ona baxmalı, müsbət və ya mənfi, fərq etməz,
fikrini söyləməli, iradlarını bildirməlidir.
İş olan yerdə səhv də ola bilər, uğur da,
uğursuzluq da! Ancaq əsas məsələ bu səhvləri
islah etməyi bacarmaq və inamla irəli addımlamaqdır.
Yaradıcı insan o vaxt güclü və əzmkar olur ki, əhatəsində
olanların dəstəyini, köməyini hər addımda
hiss edir. Bu halda həm sənət qazanır, həm də cəmiyyət!
Biz istəsək də, istəməsək də mənəvi
dünyamızın "aclığını" dəf etmək
üçün mütləq konsertə də getməliyik,
tamaşaya da, sərgi salonuna da... Qaldı ki, bilavasitə
teatrla bağlı dediklərinizə, bu fikirlə qismən
razılaşıram. Bəli, son vaxtlar teatr üçün,
xüsusilə də musiqili (əvvəllər musiqili komediya)
teatr üçün məxsusi olaraq əsər yazan bəstəkar
və dramaturq tapmaq müşkül məsələdir.
Az-çox üzdə olan bəstəkarlara əməkdaşlıq
təklif edəndə də, qarşımıza elə şərt
qoyurlar ki...
- Amma bu teatrın beşiyi
başında dayananlar, onun ayaq tutub yeriməsi
üçün həm varından-dövlətindən, həm
əsəbindən, həm canından,
sağlamlığından keçən insanlar olub!
Onların umacağı ancaq Azərbaycanda teatr yaradıb, millətin
mədəni səviyyəsini yüksəltmək olub, onlar
gördükləri işə əvəz, qarşılıq
istəməyib.
-
İndi dövr başqadır. Hər kəs varlı olmaq istəyir,
sözdə vətənpərvər olanlar, işə gələndə
maskalarını çıxarırlar.
- Rəhbərlik
etdiyiniz teatr tamaşaçı sarıdan korluq çəkmir.
Son illər şəxsi müşahidələrim bunu deməyə
imkan verir. Siz vaxtaşırı eksperimentlər aparır,
kollektivlə işləmək üçün özgə
teatrlardan aktyorlar, xarici ölkələrdən rejissor və rəssamlar
dəvət edirsiniz, özünüzünküləri təcrübə
mübadiləsi aparmaq üçün ölkədən kənara
yollayırsınız...
- Bəli, bu yaradıcılıq əməkdaşlığı
əslində hər iki tərəf üçün əhəmiyyətlidir.
Gürcüstanlı rejissor Qoça Kapanadze "Xanuma" əsərinə
quruluş verdi, özü ilə səhnə tərtibatı
və geyim eskizləri verən rəssam dostlarını -
Ketevan Titişvili, Tamuna Maçaraşvili, Lomqul Murusidzeni də
Bakıya gətirdi və deyim ki, çox uğurlu bir
tamaşa alındı. Xalq artisti Afaq Bəşirqızının
Xanuması ürəkləri fəth etdi. Digər teatrlarda yetərincə
ciddi tamaşalar müəllifi kimi tanınan Bəhram Osmanov
Qoqolun "Evlənmə" əsərini tamaşaya
hazırlayanda Məleykə Əsədova və Şükufə
Yusubova kimi dramatik xarakterlər yaradan aktrisaları inamla bu
tamaşada oynamağa dəvət etdi və gümanında da
yanılmadı. "Evlənmə" "Zirvə"
mükafatına layiq görüldü. Lap bu günlərdə
rejissor Cənnət Səlimova "O olmasın, bu olsun"
operettasında Məşədi İbad rolunu Gənc
Tamaşaçılar Teatrının aktyoru, Şövqü
Hüseynova həvalə etdi. Şövqü öz bənzərsiz
oyunu ilə həm teatra yeni ab-hava gətirdi, həm də
"bu rola filankəs möhür vurmuşdu!"
anlayışını alt-üst etdi. İstedadlı aktyor
dahi Üzeyir bəyin düşündüyü və səhnədə
görmək istədiyi əsl Məşədi İbad
obrazı yarada bildi. O bir daha sübut etdi ki, istedadlı,
yaradıcı və məsuliyyətli aktyor var!
Ötən
mövsümdə bizim teatrımızda Ə.B.Haqverdiyevin
"Kimdir müqəssir" əsəri oynanıldı. Bu gənc
rejissor İradə Gözəlovanın bizim teatrda ilk işi
olsa da çox maraqla qarşılandı. Sonra M.F. Axundov 200
illik yubileyi münasibəti ilə bu dahi klassikin məşhur
əsərini "Kimyagər" adı ilə tamaşaya
qoymağa müvəffəq olduq. Rejissor Bəhram Osmanovla bəstəkar
Səyavuş Kərimlinin yaradıcılıq əməkdaşlığı
bizə daha bir "Zirvə" qazandırdı. Bu
tamaşada teatr daha bir uğurlu eksperiment etdi. İllər boyu
müxtəlif tamaşalarda Kimyagər rolunu kişilər
oynamışdı, bizdə isə bu obrazı Afaq Bəşirqızı
oynadı və bu sözün əsl mənasında yenilik
idi.
-
Əliqismət müəllim, bu uğurlara ancaq sevinmək
olar. Bütün bu uğurlardan sonra yenədəmi sizin
üçün tamaşaçı və teatr promlemi
qalır?
- Teatr və tamaşaçı
problemi, "atalar-oğullar"
problemi kimi əbədidir. Nə qədər ki,
teatr var, tamaşa var bu məsələ də gündəmdə qalacaq. Çünki
hər kəsin fərqli zövqü, fərqli dünyagörüşü,
qaldırılan problemə,
toxunulan mövzuya özünəməxsus münasibəti
var. Bizim xoşumuza gələn hər hansı bir əsər - bu tamaşa da, film də, bədii əsər də, musiqi parçası da, şeir də
ola bilər, kimsə bəyənməyə
bilər, ya da əksinə, bizim bir teatr
bilicisi və tamaşaçı kimi çox primitiv və aktual bilmədiyimizi özgələri
"urra" ilə qarşılayar. Bu yaxınlarda Moskvadan Bakıya qastrola gələn çox zəngin ənənələri
və şöhrəti
olan bir sənət məbədinin
tamaşaya qoyduğu və Azərbaycan tamaşaçısına təqdim
etdiyi dünyaca məşhur bir əsər onların gözlədiyi və arzu etdiyi alqışlarla
qarşılanmadı. Halbuki, illər boyu biz "teatral Bakıda" belə səfərlərə
necə böyük marağın olduğuna şahidik. Bu o deməkdir
ki, artıq zövqlər, fikirlər,
kütləvi bəyənmələr,
total zövq formalaşmaları
dövrü bitib. İnsanlar bilik səviyyəsinə,
savadına, dünyagörüşünə,
aldığı tərbiyəyə
və maraq dairəsinə görə
tamaşa seçir və ona baxmaq
istəyir.
- Deyirsiniz yəni tamaşaçılar arasında
da təbəqələşmə
gedir?
- Mən belə deməzdim. Sadəcə
insanlar indi ciddi, düşündürücü
mövzulara o qədər
maraq göstərmirlər.
Bəlkə də bu, vaxt qıtlığı ilə bağlıdır,
insanların şəxsi
zövqünün cilalanması
qayğısından uzaqlaşmağı
ilə bağlıdır,
bəlkə başqa problemlər mövcuddur, bilmirəm, amma bildiyim odur ki,
bəzən "zəifdir!"
- deyib repertuardan
çıxarmaq istədiyimiz
tamaşalar kassaya daha çox qazanc gətirir, anşlaqla qarşılanır,
nəinki hazırlanmasına
daha çox güc, qüvvə, vəsait xərclədiklərimiz...
Deməli, tamaşaçı zövqü deyilən anlayış o qədər
mübahisəli və
qəliz məsələdir
ki, sonda hər iki tərəfin
haqlı olduğunu düşünürsən. Çünki zövq məsələsində mübahisə
etməyin özü belə mübahisəlidir!
- Siz hələdəmi belə düşünürsünüz
ki, (illər öncəki müsahibəmizdə
israrla bu fikri vurğulayırdınız!)
teatr canlı orqanizmdir, repertuar onun udduğu hava, rejissor düşünən beyni,
aktyorlar onun ürəyinə qan daşıyan damarlar, ürəyinin döyüntüsü
tamaşaçı sevgisinə
möhtac!!! Bunlardan hər hansı birinin normal işləməməsi
teatrın xəstələnməsinə
və öz funksiyasını yetərincə
yerinə yetirməməsinə
dəlalət edir!
- İllərin təcrübəsi
bu canlı orqanizmin bütün vacib əzalarının hərəkətinə bilavasitə
yardımçı olan
digər nüansları
da üzə çıxarıb. Teatr sözün həqiqi
mənasında canlı
bir varlıq, sağlamlığı hər
kəs üçün
vacib, önəmli və dəyərli olan bir orqanizmdir.
Bir vaxtlar müəllimlərimiz bizə
Stanislavskinin təlimlərini
tədris eləyəndə
teatrla bağlı belə bir məşhur
ifadəni tez-tez işlədirdilər: "Teatr
asılqandan başlayır!"
Bunu hərə bir cür yoza
bilər, amma ömrünü-gününü teatrda keçirən və onu bəzən
evindən, ailəsindən,
hətta şəxsi həyatından belə çox sevən fədailər üçün
bunun tamam başqa bir anlamı var. Teatrda çalışan hər
kəs onun qayğıları ilə
yaşamalıdır, direktordan
tutmuş ta qapıçya, baş dirijordan və rejissordan ta nəzarətçiyədək.
- Ancaq son məqamda tamaşaçı teatra mənəvi ehtiyaclarını
ödəmək, əsəblərini
rahatlatmaq, bəzən
illər boyu onu narahat edən
hər hansı suala cavab tapmaq,
ya da ki,
sadəcə əylənmək
üçün gəlir!
Onu teatrın pərdəarxası qayğıları
heç maraqlandırmır
da! O sadəcə yaxşı tamaşaya baxmaq, 2-3 saatlıq vaxtını səmərəli
keçirmək, necə
deyərlər, "dünyanın
dərd-sərini" unutmaq
istəyir. Bayaq qeyd etdiniz ki, bu gün
teatrlar dramaturq sarıdan, bədii material
sarıdan əziyyət
çəkir. Mən Musiqili
Teatrın 100 illik yubileyi münasibəti ilə bir neçə
məqalə yazdım
və o ərəfədə
sizin teatrın arxiv sənədlərini araşdırdım. Məlum oldu
ki, ölkənin ən çətin vaxtlarında, bəlkə
də teatr və kinoya indiki qədər diqqət yetirilmədiyi, qayğı göstərilmədiyi
(hər şey mərkəzin - Moskvanın
mərhəmətinə bağlı
idi onda. T.P.) dönəmlərdə
dramaturqlar, bəstəkarlar
əsərlərinin məhz
bu teatrın səhnəsində tamaşaya
qoyulması üçün
bəzən illərlə
növbə gözləyirdilər.
Özü də bu şəxslər o vaxt Sovetlər Birliyində yetərincə ad-san qazanmış
görkəmli sənət
xadimləri idi. Bəs indi nə dəyişib?
Daha dəqiqi, bu qədər çalıb-çağıranı,
oxuyub-oynayanı, təzə
və müasir teatr binaları olan müstəqil ölkədə niyə yaradıcılıq potensialı
bu qədər zəifləyib?
- Bu əslində çox vacib məqamdır. Mən azdan-çoxdan teatrı bilən bir peşəkar kimi deyə bilərəm ki, teatrı yaşadan repertuardır, maraqlı əsər salon
dolu tamaşaçı
deməkdir.
(Ardı var)
Telli Pənahqızı
525-ci qəzet.- 2014.- 19 noyabr.- S.6.