Ogyüst Roden – müasir heykəltəraşlığın
titanı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Rodenin
materialda, iri mərmər parçasında kökləri,
kövrək təəssüratlar dünyasına imkan vermək
üçün olduqca möhkəm idi. O deyirdi ki, təbiət
mənim böyük müəllimimdir. Əgər təbiətə
əməl edilsə, hər şeyi çıxarmaq olar. Ona
görə də çoxları təbiətin diqtəsini
öyrənir. O, dağlara qalxırdı, güman edirdi ki, həndəsə
hissiyyatın dərinliyindədir, yaxud da hissiyyatın hər
bir ifadəsi daha çox həndəsənin idarə etdiyi hərəkət
vasitəsi ilə üzə çıxır. Təbiətdə
həndəsə hər şeydə özünü göstərir.
Təbiət ali memardır. Hər bir şey ən
yaxşı tarazlıqda qurulmuşdur və özündə
həmçinin üçbucağı və ya kubu, yaxud da
onların hansısa bir modifikasiyasını
daşıyır.
Roden,
heç şübhəsiz, təbiətin qızğın
vurğunu idi. O, öz əsərində çətinliklə
çölləri və ya göyü təsvir edə bilərdi,
istisna olan hal o idi ki, əgər bunu çox istəsə,
simvolik mənalarda verə bilirdi, necə ki, o,
özünün “Viktor Hüqonun abidəsi” əsərində
dənizə işarə edir. Roden əvvəlcə Hüqonu
dənizdə qayaya söykənən və üç muza ilə
əhatə olunmuş nəhəng çılpaq titan kimi təsvir
etmişdi.
Klod
Mone ilə birlikdə o, əsərlərinin sərgisini
keçirirdi. Mone də Roden kimi təbiətin sirrini təklif
etmək yollarını axtarırdı. Roden həqiqətən
də öz dövrünün ümumi sənət iqliminə
təsir göstərirdi, onun sonrakı heykəltəraşlıq
əsərləri və rəsmləri göstərirdi ki, o,
impressionistlərin ideyalarının ruhunda yaradır.
Roden
beynəlxalq ulduza çevrilir
1881-ci
illərin axırlarından Roden fransız heykəltəraşlığında
artan dərəcədə başlıca sima kimi
tanınırdı, bir rəssam kimi o, Fransadakı sənətsevərlər
kimi, əcnəbi pərəstişkarların da
marağını cəlb etmişdi. Onun əsərləri
Parisdəki müxtəlif sərgilərdə nümayiş
etdirilirdi. Lakin onun dühasının real olaraq qəbul edilməsi
yalnız 1889-cu ildə mümkün oldu, bu vaxt onun əsərlərinin
xeyli hissəsi seyr edilmək üçün Monenin tablolar
qrupu ilə birlikdə eyni qalereyada qoyuldu. Əgər Edmon de
Qonkur inanmışdısa ki, birgə sərgi Rodeni hiddətləndirir,
burada yəqin ki, hansısa bir səbəb mənbəyi var
idi. Çünki Roden öz dostlarına demişdi ki, “Məni
yalnız özüm maraqlandırır”. Onun əsərlərinin
seçiminə yazıçı Marsel Prust cavabdeh idi, o, rəssamlığın
istedadlı pərəstişkarı olmaqla, İncəsənət
Nazirliyinin təmsilçisi idi.
1889-cu
ildə isə Karryenin müdaxiləsi ilə Rodendən
xahiş edildi ki, Salonun jürisində iştirak etsin.
1893-cü
ildə o, Milli İncəsənət Cəmiyyətinin
prezidenti oldu. Onun maddi mövqeyi də əhəmiyyətli dərəcədə
yaxşılaşdı, köhnə dəbdə olan evini tərk
edib, Myodondakı Brilyant villaya köçdü, bu ev Parisin kənarında
idi. Sonralar orada onun heykəllərinə mənzil olacaq
pavilyon düzəltdi. Praksiteldən və Aqrippinanın Roma
heykəlindən sonra Roden həm də “Satir”ni dəqiq
kopiyasına sahib oldu.
Myodonda
özünün kiçik sarayının mərkəzində
köməkçisi və katibləri ilə bir yerdə
otururdu. Bəziləri ona “metr” əvəzinə “msyö” deyə
müraciət edirdi. Lakin burada həyat heç bir vəchlə
sadə adlana bilməzdi.
Onun
böyük zəfəri 1900-cü ildə gəldi, bu həmin
il Parisdə təşkil olunan Universal Sərgi ilə əlaqədar
idi. O, sərgiyə öz əsərlərini qoymuşdu. Bu sərgi
onun nüfuzuna möcüzəli qaydada köməklik göstərdi
və olan borclarını ödəməyə imkan verdi. “Mən
200 min frank, bəlkə də daha çox məbləğdə
əsərlərimi satdım. Həm də bəzi sifarişlər
qəbul etdim. Demək olar ki, bütün muzeylər işlərimi
aldı: Filadelfiya “La Pensi”ni aldı, Kopenhagen 80 min frank xərclədi
və mən onların muzeyində bütöv bir
otağı tutmalıyam. Hambürq, Drezden, Budapeşt və
başqaları. Az miqdarda amerikan və ingilis, lakin çox
sayda alman baxışda idi... Mən
çox məmnunam”.
Xüsusi
kömək Oskar Uiylddan gəldi. O, dostuna məlumat verərək
yazmışdı ki, “Roden özü üçün
pavilyona malik idi və mərmərdəki böyük
arzularının çoxunu yenidən mənə göstərdi.
O, Fransada ən böyük şairdən də
yuxarıdadır və mən şadıydım, özümə
deyim ki, o, bütünlüklə Viktor Hüqonu kölgədə
qoydu”.
Rodenin
bu illər ərzində ən mühüm dostluğu
avstriyalı şair Rilke ilə idi. Heykəltəraş və
şair ilk dəfə 1902-ci ildə əlaqəyə girdilər.
Rilke Rodenin sənəti barədə kitab yazmaq
üçün məlumat toplamaqdan ötəri onun heykəltəraş
olan öz arvadı ilə birlikdə Parisə gəlmişdi.
1905-ci ildə Roden ondan özünün katibi kimi işləməyi
xahiş etdi və şair xeyli müddət Rodenin katibi kimi fəaliyyət
göstərdi.
Roden
həmçinin Avstriyanın digər böyük şəxsiyyəti
olan bəstəkar Qustav Maleri tanıyırdı. Maler Parisdə
1909-cu ildə olmuşdu. Roden Malerə demişdi ki, onun
başı Motsartın, Bencamin Franklinin və Böyük
Fridrixin başlarının qarışığıdır.
O, Malerin başının heykəlini düzəltdi, lakin
Malerin musiqisindən onun xoşunun gəlib-gəlmədiyi
bilinmir. Bütövlükdə o, modern musiqiyə düşmən
idi və Debyüssi əbəs yerə onun üçün nəyisə
ifa edirdi. Baxmayaraq ki, bu laqeydlik həmçinin Kamilla Klodelin
üstündə olan qarşılıqlı rəqabətdən
də irəli gələ bilərdi. Əlbəttə ki, o,
musiqini sevirdi və Berliozun “Silfilərin rəqsi”ni eşitdikdən
sonra Sevr üçün özünün keramikalarından
birinin dizaynını vermişdi. Bethoven və Bax onun
üçün çox şey demək idi. Fransada mövcud
nəsli ilhamlandıran alman bəstəkarı Riçard
Vaqnerə qarşı onun münasibəti ikibaşlı idi.
Vaqner əsl qotik bəstəkar idi – qotik musiqidəki qotik heykəltəraş.
Roden
qadın məclisini çox sevirdi, onun həyatının
madmazel Klodel və madmazel Tindal tərəfindən
xatırlanan tarixçələri, hətta qoca yaşında
da ehtirasın qurbanı olaraq qaldığını bildirir.
Rodenin sonrakı həyatında daha çox viranə qoyan məhəbbət
macərası qeyri-adi və ekssentrik hersoginya Şuazel idi.
Madmazel Klodelin gözündə hersoginya, Roden varlanandan sonra hədd
bilməyən yırtıcı kimi meydana çıxdı.
Bu qadın qoca adamın qarşısında yarımsərxoş
halda rəqs edirdi, ürəyi ağrıdan şeylər
oxuyurdu. Kamilla Klodelə görə hersoginya artıq cəzbedici
olmayan bir məxluq olmaqla, spirtli içkilər
qarşısında zəifliyə malik idi. Bir fotoqraf isə rəssamı
və onun muzasını çəkmişdi, fotoda
gülümsəyən və xoşbəxt kişi çox cəzbedici
qadınla bir yerdə təsvir olunur, – o, yaxşı başa
düşürdü ki, əslində necə bu qadına
vurulmuşdur. Con Marşall da onları 1912-ci ildə Romada
görmüşdü və madmazel Klodelin təsvirindən
tam fərqli olan bir mənzərəni nəql edir. Roden onun
üçün ikinci skripkanı ifa etməli idi və həqiqətən
də belə rolda olmaq ona xoş gəlirdi. Bu qadın
özünü Rodenə həsr etmişdi və rəssam
onun üçün böyük körpəyə bənzəyirdi.
Con Marşall başqa bir məktubunda yazırdı ki, “o,
qadının körpəsi, atası idi. O, qadına tam məhəbbətdə
idi – onlar elə görüşürdülər ki, elə
bil ki, axırıncı həftədə evlənmişlər...
qoca kişi əvvəllər heç kimi sevmədiyi kimi onu
sevirdi”.
Bu
illərdə Roden bir sıra ingilisə büstlər düzəltmişdi.
Onlardan ən uğurlu olanı dostu Ayva Feyafaksın
büstü idi. O, populyar pyeslər müəllifi, məşhur
dramaturq Bernard Şounun da büstünü düzəltmişdi.
1914-cü
ildə Roden özünün məşhur kitabı olan
“Fransanın kafedral kilsələri”ni nəşr etdirdi. Bu əsər
illərlə aparılan müşahidə və öyrənmənin
nəticəsi idi. Bu, onun Orta Əsrlərə öz məhəbbətinin
nişanəsi kimi, onun həm də “Bütün Yunanıstan
Parfenonda cəmləşdiyi kimi, bütün Fransa da öz
kafedral kilsələrində cəmləşir” inamına əsaslanırdı.
Onun Fransa kafedral kilsələrinə verdiyi qiymət qrafik rəsmlərindən
də və hər şeydən əvvəl kitabın mətnindən
da görünür. Arxitekturaya belə bağlılığında
o, Emil Male və Marsel Prust kimi yazıçılara
qoşuldu. Rodenin həyatının qısa hesabatında onun
erkən işləri ilə qoca yaşı arasında yer
tutan dəyişikliklər üzə çıxır. O,
öz karyerasına nisbi bir yoxsulluq və çətinliklərlə
başlamışdı, erkən işlərini əsasən
muzdlu əməyini sərf etməklə
görmüşdü, ömrünü isə varlı rəssam
kimi başa çatdırırdı. Hətta o,
özünün kolleksiya düzəltmək barəsindəki
ehtirasını da söndürmək imkanına malik idi. O,
artıq beynəlxalq ulduz idi. Onun çoxtərəfli
xarakteri də artıq çoxlarına məlum idi, belə
ki, o, həyat üçün nəhəng iştahaya malik
idi. O, Homeri, Esxili, Vergilini və Ovidini böyük həvəslə
oxuyurdu. O, Platon fəlsəfəsi üzərində meditasiya
edirdi, Kolleqalarının portretlərində Tatsit ona, demək
olar ki, dahi kimi görünürdü. Ronsar onu sevindirirdi. O, Russonun
“Etiraflar”ına böyük bir ehtirasa malik idi. Spinoza və
Şopenhauer kimi filosoflara da çox maraq göstərirdi.
Onun ehtiraslarla və problemlərlə dolu olan şəxsi həyatı onu olduğu kimi bir kişi
və rəssam etmişdi. Mövcudluğun
həzzlərindən heç
də az
olmayan qaydada o, əzablara da güzgü tutan bir rəssam idi.
Mühafizəkarlıq cəngavəri
Rodenin mifologiya
və ya tarixi mövzulara olan marağı bunu izah etməyə
kömək edir ki, niyə onun
sənəti təkcə
bütün növlərdən
olan intellektuallara deyil, bütövlükdə
mədəni Avropa dairələrinə bir çağırış kimi
səslənirdi. O, yuxarı sinfin kosmopolitik elitasının əziz adamına çevrildi. Roden nəcib vicdanlılığa,
insan motivlərinin analizi sahəsindəki arzuya müraciət etdiyindən diqqəti cəlb etmişdi. O,
həyatın qiymətini
məhz cəmiyyət
çərçivəsində təqdim edirdi.
Roden bir rəssam kimi doğulmuşdu ki, “Könüllər” – həzz
məftunları olan kişilər və qadınların, İngiltərədə
olduğu kimi “jardin d`amour” – “məhəbbət
bağında” məskunlaşmağı
axtaranların arasında
hamilərə malik olsun.
O, özlüyündə tarixin
qabarmasını və
çəkilməsini hiss edirdi,
axı intuisiyalar yaradıcısı idi. Rodenin sənəti indiyədək
bizi əsir etmək gücünə malikdir.
Roden buqələmuna
bənzər bir şəxsiyyət idi, gah romantik, gah
realist, gah dekorator, gah simvolist, həm də portretçi və erotizist olurdu. Lakin bu şəkildəyişmələrində yalnız uğura xidmət edirdi, heç vaxt uğursuz olan və bacarmadığı
işlərə girişmirdi.
Qadınlara münasibətdə olduğu kimi, sənətdə də heç bir maneə, hədd tapılmırdı, çox
asanlıqla şərtilik
qaydalarını qırıb
dağıda bilirdi.
O, məkanın radikal
təşkilatçısı idi. Yaradıcı və manipulyator
kimi onun rolu heyrət doğururdu. Roden Allaha
nəhayətsiz qaydada
inanırdı və bu vaxt özlüyündə
müəyyən etmişdi
ki, varlıq öz Allahına malik olmağa qadir deyildir.
Rodenin nailiyyətlərinə
pərəstiş onun
insan təbiətini müşahidə etmək
qabiliyyətinə əsaslanır,
onun sənəti keçmişə böyük
ehtiram üzərində
qurulmuşdur. Bu nöqteyi-nəzərdən
o, konservatizmə meyl edirdi. O, insana inanırdı, özü
də bu, mücərrəd qaydada inam deyildi, lakin
onun insana empirik baxış üzərində – öz
dərk etdiklərinə
cavabın formulunu açmaq ehtiyacı üzərində qərar
tuturdu. O, öz vəzifəsini vətəninin
keçmişinin dərslərini
çatdırmaqda görürdü.
O, bu mövqeyini belə sözlərdə
cəmləmişdi: “Bu uşaqlığın
primitiv seçmə qaydasında düşünmək
deyildir, bu, olduqca çətindir, lakin ənənə ilə, onun tələb olunan qüvvəsi ilə və bunların düşüncəsinin bütün
məcmuu ilə düşünməkdir”.
Ogyüst
Roden 1917-ci ildə
doğma Parisində həyatla vidalaşdı,
bu vaxt onun
77 yaşı var idi. Həyatı vəsf etməkdən həzz alan
daha böyük bir şəxsiyyət gözlərini əbədi
olaraq həyata yumdu, tarixə məxsus olmaq mövcudluğuna keçdi.
Rodeni fikir, ehtiras gücünə və xarakterinə görə titan hesab etmək olar, onun istedadı və bu verginin
saysız-hesabsız qiymətli
bəhrələri məhz
titanlara xas olan qüvvədən, enerjidən və zəhmətdən xəbər
verir. Rodenin özü barədə
dediyi kimi, bu tam çiçək açan ağacın bəxş etdiyi gözəllik bu gün də incə zövqə malik olan insanların
hamısını valeh
etməkdə davam edir. Onun əsərlərinə müasir insanlar da yaponlar sakuranın
çiçəklənməsini sitayiş qaydasında seyr etdikləri kimi böyük heyranlıqla tamaşa edirlər. İstedadı
və yaradıcılığı
ilə Roden onu dərk edənlərə
məhz özünün
də bir “mütəfəkkir” olması
təsirini bağışlayır,
çünki onun yaratdığı incilər
dəyərini zamana tabe olmamaqla itirmir, həm də bütün bəşəriyyətə məxsusdur.
O, dahi Rafael kimi gözəlliyin təsvirində
təbiətlə yarışa
girməkdən də
çəkinmir və
onu bu müsabiqədə
məğlub təsəvvür
etmək də düzgün olmazdı.
(Son)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2014.- 22 noyabr.- S.25.