Azərbaycan musiqisinin tarixi, milli mədəni
irsdə yeri və rolu
MUSİQİ
MƏDƏNİYYƏTİ DÖVLƏT MUZEYİNƏ
EKSKURSİYADAN ALINAN BİLGİLƏR VƏ
TƏƏSSÜRATLAR
(Əvvəli ötən sayımızda)
Muğam sənəti Azərbaycanın
professional musiqi mədəniyyətinin
şifahi irsinin mühüm qismini təşkil etməklə,
Azərbaycan xalqının
mədəni ənənələrində
və tarixində dərin köklərə
malikdir. Bu mədəni
ənənənin Azərbaycanda
köklərinin olması
ölkədə onun daşıyıcılarının sayı, eləcə də onun Azərbaycan
bəstəkarlarının, rəssamlarının, heykəltəraşlarının
və şairlərinin
tükənməz ilham
mənbəyi olan milli mədəniyyətdə
mühüm rolu ilə təsdiqlənir.
Bir sıra ümumi, bədii cizgiləri Azərbaycan muğamını
İran dəstgahları,
özbək-tacik şaşmakomları,
uyğur mukamları,
hind raqaları, ərəb
nubaları, türk təqsimləri ilə qohumlaşdırır və
bütün bunlar Şərq musiqisinin ümumi-bədii ənənələrini
təşkil edirlər.
Bununla yanaşı, muğam sənəti azərbaycanlılar
tərəfindən milli
özünüdərk və
özünü eyniləşdirmənin
əsasını təşkil
edən başlıca
mədəni dəyərlərdən
biri kimi qavranılır. Bu sənət Azərbaycan ərazisində yaşayan
talışlar, dağlı
yəhudilər, ləzgilər,
gürcülər, avarlar
kimi etnik qruplar arasında da populyardır.
Azərbaycan musiqiçiləri müsəlman
Şərqində ilk dəfə
olaraq Avropaya qastrollara çıxmaqla və qrammofon valları yazdırmaqla muğam üçün qeyri-ənənəvi dinləyici
auditoriyasına müraciət
etməyə başlayıblar. İlk dəfə
1906-cı ildə "Qrammofon"
ingilis Səhmdar Cəmiyyəti məşhur
xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlu və
digər Azərbaycan musiqiçilərinin ifasında
Azərbaycan musiqisini qrammofon vallarına yazıb. 1906-cı ildən
1914-cü ilə qədər
olan dövrdə Avropanın bir neçə qrammofon səsyazma firması, o cümlədən Fransanın
"Pate qardaşları" şirkəti, "Sport-Rekord"
alman səhmdar cəmiyyəti, "Ekstrafon",
"Konsert-Rekord", "Monarx-Rekord",
"Qrammofon-Rekord", "Premyer-Rekord" Rusiya şirkətləri Azərbaycan
muğamları, təsnifləri
və rəngləri yazılan onlarca val buraxıblar. Azərbaycanda Sovet rejimi qurulduqdan sonra, xüsusən də 30-cu illərdən başlayaraq,
musiqi mədəniyyəti
tamamilə dövlətin
nəzarəti altına
keçir.
Sovet dövlətinin
yürütdüyü "dəmir pərdə" siyasəti uzun müddət Azərbaycan musiqisi üçün beynəlxalq musiqi məkanına çıxışı
bağlamışdı. XX yüzilin əvvəllərində,
Şərq incəsənəti
Qərb auditoriyasında
maraq doğurduğu vaxtlarda Azərbaycan musiqiçiləri məlum
siyasi vəziyyətə
görə ona sərbəst çıxışa
malik olmadıqları
kimi Sovet Şərqinin ənənəvi
musiqiçiləri də
belə bir çıxışa malik
deyildilər. Müvafiq olaraq
Qərbin bədii məkanında müsəlman
Orta Şərqinin musiqi mədəniyyətlərindən
daha çox yeri ərəb, İran və türk ənənəvi musiqisi tutub. Xarici mədəni məkanda Azərbaycan muğamının
mövqeyinin itirilməsi
ilə yanaşı, Azərbaycanın özünün
daxilində də keçən yüzilin
20-30-cu illərin məlum
şüarlarında ifadə
olunan nihilist tendensiya
("doloy tar!", "doloy
muğam") tədricən
muğam sənətinin
ictimai statusunu laxlatdı.
XX yüzilin 30-cu illərindən
başlayaraq, 70-ci illərədək
olan dövrdə Azərbaycan cəmiyyətində
muğamata primitiv sənət kimi baxış tədricən
möhkəmlənməyə başladısa da, hər halda cəmiyyətdə, onun müəyyən bir hissəsində muğamatın
populyarlığını azaltmadı. Muğam sənətinə münasibət yalnız
XX yüzilin 70-ci illərində,
YUNESKO-nun himayəsi altında
ənənəvi musiqinin
ilk beynəlxalq simpoziumları
və festivallarının
keçirilməsindən və
bu hadisələrin Sovet cəmiyyətində
geniş əks-səda
doğurmasından sonra
dəyişməyə başlayır.
Bu tədbirlər ənənəvi
musiqi sənətinə
marağın oyanmasına
və ona yüksək dərəcəli
professional sənət olaraq
baxışların formalaşmasına
rəvac verdi.
XX yüzilin 90-cı illərindən başlayaraq
Azərbaycan muğam sənəti dünyanın
hər yerində dinləyicilərin, mütəxəssislərin
və menecerlərin diqqətini get-gedə daha geniş şəkildə özünə
cəlb etməyə başlayır. Azərbaycanın ənənəvi musiqiçiləri
beynəlxalq festivallarda
iştirak edir, dünyanın hər yerinə qastrollara çıxır, onların
diskləri Qərbin ən iri səsyazma
studiyalarında buraxılır.
Muğam sənəti XX yüzil Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığına ilham verən qaynaq olub və
olaraq qalır.
1908-ci ildən - Bakıda
Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyovun
Azərbaycanda professional musiqi
teatrının başlanğıcı
olan ilk operasının
səhnəyə qoyulduğu
tarixdən muğamlar
Azərbaycan musiqisindən
bir çox musiqi əsərlərinə
və yeni janrlara həyat verib. Sonuncular sırasında - muğam operası (Üzeyir və Ceyhun Hacıbəyov qardaşları və b.),
simfonik və xor muğamları (Fikrət Əmirov, Niyazi, Süleyman Ələsgərov, Nazim Əliverdibəyov), sonata-muğam
(Aqşin Əlizadə,
Nəriman Məmmədov),
caz-muğam (Vaqif Mustafazadə, Rafiq Babayev, Əzizə Mustafazadə) göstərilə
bilər. Azərbaycan bəstəkarlarının
ayrı-ayrı əsərlərinin
bu gün də böyüməkdə
olan çox uzun bir siyahısı
muğam ənənələrinə
əsaslanır.
Azərbaycan musiqisinin yeddi əsas muğamı var: "Rast", "Şur", "Segah", "Şüştər", "Çahargah", "Bayatı- Şiraz", "Hümayun". Muğamlar orijinal mahiyyətinə və öz musiqi xarakterinə görə bir-birindən fərqlənir. Üzeyir Hacıbəyov "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" adlı elmi-nəzəri kitabında muğamların dinləyiciyə aşıladığı əhval-ruhiyyəni belə səciyyələndirir: "Rast"- dinləyicidə mərdlik və gümrahlıq hissi, "Şur" - şən, lirik əhval-ruhiyyə, "Segah"- məhəbbət hissi, "Şüştər"- dərin kədər, "Çahargah"- həyəcan və ehtiras hissi, "Bayatı-Şiraz"- qəmginlik, "Hümayun"- dərin kədər hissi oyadır. Muğamı tarzən (tar), kamançaçı (kamança), xanəndədən (dəf) ibarət trio (üçlük) ifa edir. Azərbaycan xalq çalğı alətlərində solo səslənən muğamlara isə "instrumental muğamlar" deyilir. Azərbaycan bəstəkarlarının əsərləri öz kökü etibarilə muğamlara bağlıdır. Bu onların milli özünəməxsusluğunu şərtləndirən cəhətdir.
Fikrət Əmirov 1948-ci ildə "Şur" və "Kürd-Ovşarı" simfonik muğamlarını yazmaqla dünya musiqi ədəbiyyatında simfonik muğam janrının əsasını qoydu. Görkəmli bəstəkar və dirijor Niyazinin "Rast" (1949) simfonik muğamı da bu janrda yaratdığı əsərdir. Bu gün Azərbaycan muğamı kimi dünyada analoqu olan musiqi sənəti demək olar ki yoxdur.
Azərbaycan musiqi tarixində klassik musiqilərimiz özünəməxsus yer tutur. Klassik musiqi o əsərlərə deyilir ki, həmin əsərlər artıq tarix olub, zamanın sınağından çıxıb. Buna baxmayaraq, hələ də müasir cəmiyyətdə auditoriyasını qoruyub saxlayıb, sevilir və dinlənilir. Klassik musiqi anlayışı baxımından XX əsr Azərbaycan musiqisinin tarixində mühüm, əlamətdar bir mərhələdir. Məhz bu dövrdə ölkədə yüksək peşəkarlığı ilə, orijinal musiqi üslubu ilə seçilən bəstəkarlıq məktəbi yaranıb. Azərbaycan musiqisi dünya professional musiqi mədəniyyətinin ümumi sisteminə qovuşur, Azərbaycan bəstəkarları və ifaçıları dünya musiqisinin səviyyəsinə qalxıblar.
Professional klassik musiqinin
banisi dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov hesab olunur. Dahi bəstəkarımız,
professional klassik musiqimizin
banisi Üzeyir Hacıbəyovun 1908-ci ildə
tamaşaya qoyulan
"Leyli və Məcnun" muğam operası milli opera sənətinin və Azərbaycanın bütün
professional bəstəkarlıq yaradıcılığının inkişafının əsasını
qoydu. "Leyli və Məcnun"
operası təkcə
Azərbaycanda deyil, ümumən bütün müsəlman Şərqində
ilk opera idi. Üzeyir
Hacıbəyov (1885-1948) tariximizə Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
klassiki, onun yeni mərhələsinə
təkan verən, milli musiqi ənənələrini
Avropa musiqisinin qanunauyğunluqları ilə
ilk dəfə üzvi
surətdə birləşdirən
dahi sənətkar kimi daxil olub.
Azərbaycan professional musiqi yaradıcılığının
təşəkkülü və inkişafı bir
çox janrların meydana gəlməsi və təkamülü, bir sıra professional kollektivlərin yaranması
Üzeyir Hacıbəyovun
adı ilə bağlıdır. Ü. Hacıbəyov
Şərqdə nəinki
ilk operanın, eləcə
də ilk musiqili komediyaların ("Ər
və arvad",
"O olmasın bu olsun", "Arşın
mal alan"), həmçinin
milli musiqi mədəniyyətimizdə ilk kütləvi mahnıların,
romans-qəzəllərin, kantata-oratoriya
musiqisinin, ansambl əsəri olan "Aşıqsayağı" triosunun,
eləcə də "Koroğlu" birinci klassik operanın müəllifi kimi musiqi tariximizə daxildir. Ü. Hacıbəyov
milli mədəniyyətin
inkişafında həm
də ictimai xadim, alim, folklorçu,
pedaqoq, jurnalist və s. kimi görkəmli rol oynayıb.
(Ardı var)
Samirə QULİYEVA
525-ci qəzet.- 2014.- 27 noyabr.- S.6.