Robert Bressonun
həqiqəti və təsəllisi
Bir çox
şeirlərin, romanların,
filmlərin, rəsmlərin
bünövrəsində müqəddəs
kitablar dayanır. İncil də,
Quran da, Tövrat da bir sıra
sənətkarlar üçün
ilham mənbəyi olub. İstər ədəbiyyatda, istər kinoda, istərsə də rəssamlıqda dini şəxsiyyətlərdən ən çox obrazlaşdırılan, müxtəlif
prototipi yaradılan İsa Peyğəmbərdir.
Müəyyən zamanlarda onun həyatının ən müxtəlif tərəflərinə
fokuslanan, bəzən
ucaldan, bəzən də inkar edən
sənətkarlar olublar. Məncə,
indi bir çoxunuzun yadına İsa Məsihə bənzəyən iki ünlü obraz düşdü: Servantesin
Don Kixotu və Dostoyevskinin Knyaz Mışkıni. Bu əbədi və əzəli mövzu adının qarşısına
hansısa bir epitet, titul yazmağa
ehtiyac olmadığını
düşündüyüm fransız rejissor Robert Bressonun (1901-1999) kamerasından
da yan keçməyib.
Maraqlıdır ki, rejissor “Həyat belədir, Baltazar” filmində (1966) Baltazarın, yəni bir eşşəyin simasında İsa Məsihin obrazını yaradıb. Bilirəm, ilk baxışdan Bressonun ateist, ya da deist mövqe
sərgilədiyini düşünürsünüz,
amma belə deyil. Əslində, rejissorun filmlərinin,
demək olar ki, hamısında dini mövzu qızıl xətt kimi keçir. Sanki hər filmində
rejissor izləyicini Allahın varlığına
inanmağa səsləyir.
“Həyat belədir,
Baltazar” filmi kiçik fransız kəndlərinin birində
Baltazar adlı eşşəyin doğulmasından
ölümünəcən başına gələnlərdən
bəhs edir. Eyni zamanda
da paralel şəkildə kənd sakinlərinin, xüsusilə
Baltazarın əsas sahibi Marienin hekayəsi nəql olunur. Film boyunca
Baltazar müxtəlif
adamların əlinə
düşür. Hər kəs
onu öz mənafeyi, mənfəəti
üçün istifadə
edir. Baltazarın
isə yalnız bircə günahı var, o da qəddar, vicdanını
itirmiş adamların
əlinə düşməsidir.
Filmin dinə
göndərdiyi ilk işarə
Baltazarın xaç suyuna çəkilməsi
ilə başlayır. Tez-tez sahibləri
dəyişən Baltazar,
sanki, insanların daxili dünyasına güzgü tutur. Sahiblərinin ona münasibətindən
tamaşaçı onların
xarakterlərinə, insani
keyfiyyətlərinə bələd
olur. Xüsusi effektlərin, peşəkar
aktyorların, duyğusallığın
olmaması, dərin psixologizm, minimalizm, mürəkkəb mövzuları
sadə dillə şərh etməsi kimi Bresson yaradıcılığına
xas xüsusiyyətlər
bu filmdən də yan keçməyib.
Amma bütün bunlar filmin bədii gücünü azaltmır.
Əksinə, nəql olunan
hadisələrin həqiqi
olması, real bir həyat hekayəsi təəssüratı yaradır.
“Həyat belədir,
Baltazar” XX əsr kinosunun ən yaxşı klassik nümunəsi kimi qəbul olunması da bütün bu deyilənlərin mübaliğə olmadığının
isbatıdır. Çəkildiyi
ildə Venesiya Film Festivalında, bir il sonra isə
öz ölkəsində “Ən
yaxşı film” ödülünə
layiq görülür.
Bir çox sənətkarların sevimli
filminə çevrilən
“Həyat belədir, Baltazar”ı digər bir ünlü fransız rejissoru Jan Lyuk Qodar belə
xarakterizə edir: “Bir saat yarım
ərzində bütün
dünyanı göstərən
film”.
Bressonun bu filmində sevdiyim əsas cəhətlərdən biri
izləyicini insanın
insana və digər canlılara niyə bu qədər
əzab-əziyyət verməsi
sualı ətrafında
düşündürməyə vadar etməsidir. “Həyat belədir, Baltazar” da o, çox mühüm bir məqama toxunur. Əlbəttə, heç kəs
müqəddəs deyil,
hamının səhvləri
var. Ancaq əsas olan edilən səhvlər yox, etdiyi hərəkətlərin
doğru olmadığını
anlaması, keçmiş
hərəkətlərinə görə peşman olması, vicdanı ilə hesablaşmasıdır.
Baltazarın sahibləri
də Baltazara olan qəddar münasibətlərinə görə
deyil, hərəkətlərinin
doğru olub-olmaması
haqqında düşünməmələri,
başqa bir canlını incitməyin
peşmançılığını çəkmədikləri, hərəkətlərinin
pis bir şey
olmasının heç
fərqinə belə
varmamaqları bizdə
qəzəb oyadır.
Bütün olanlardan sonra
heç nə olmamış kimi həyatlarına davam etmələri, daxilən heç bir narahatlıq keçirmədikləri
üçün onları
bağışlaya bilmirik.
Bressonun da əsas məqsədi
budur. O, bu cür adamları bizə göstərməklə,
sanki deyir: nə qədər ki,
özümüzü günahkar bilməyəcəyik,
həmişə haqlı
olduğumuzu düşünəcək,
başqalarını incitdiyimizin
fərqinə belə
varmayacağıq o zaman
Baltazarın sahibləri
ilə bizim aramızda heç bir fərq olmayacaq...
Baltazardan başqa filmdə əsas obrazlardan biri Mariedir. Marie rolunu canlandıran Anna Viazemski bu filmdən
sonra aktyorluq sənətini davam etdirmiş və Pazolini, Qodar kimi rejissorların filminə çəkilmişdir.
Marie Cerard adlı
birini sevir. Baltazara qəddar
münasibətinə görə
fərqlənən bu
sərsəri oğlan
Marieni sevmir, sadəcə əyləncə
məqsədi ilə onunla birlikdə olur. Əslində, onun qəlbində sevgi adına
heç nə yoxdur.
Baltazarın quyruğunu yandıran, onunla qaçaqmal gətirməyə gedən,
evdən gizli-gizli pul oğurlayan Cerardın ailəsinə,
Marieyə, Baltazara olan münasibəti arasında heç bir fərq yoxdur.
...İsti bir gündə sahibi kölgədə oturub Baltazara quyudan su çıxartdırır. O, dayanan
kimi isə qamçı işə düşür. Baltazar quyudan təmiz
su çıxardığı
halda sahib ona bir kasa suyu
belə çox görür. Çirkli suyu
Baltazarın qarşısına
qoyur, o, isə içmir. Bir az sonra
yağış yağır.
Baltazar yağış suyu içir. Filmin ən təsirli epizodlarından biri olan bu səhnəni
çəkməklə Robert Bresson Baltazarın başına gələnlərdən
sonra “Həyat belədir, Baltazar” deməklə yanaşı,
həm də deyir: “Tanrı hər şeyi görür, Baltazar”. Finalda Baltazar qaçaqmalçıların
yükünü daşıyarkən
sərhəd qoruyucularının
gülləsinə tuş
gəlir. Onun ölümü
İsa Məsihin çarmıxa çəkilməsi
ilə eyniləşir.
O, qoyun sürüsünün
içində ölür...
Robert Bressonun ən
çox sevdiyi yazıçılardan biri
Dostoyevski olub. O, müsahibələrində
böyük rus yazıçısının əsərlərindən
fikirlərinə uyğun
olan hissələrini götürdüyünü vurğulayıb.
Əslində, Dostoyevski və
Robert Bresson yaradıcılığının
onurğasında, demək
olar ki, eyni ideya, eyni
mövzular dayanır.
Mənə görə, Bresson
kinonun Dostoyevskisidir.
Əgər Bresson rejissor yox yazıçı
olsaydı, məhz “Cinayət və Cəza”, “İdiot”,
“Karamazov qardaşları” kimi
romanlar yazacaqdı. Onun “Həyat belədir, Baltazar” filmi “İdiot”un, “Cibgir”i isə “Cinayət və cəza”nın fərqli bir ekranizasiyasıdır.
Ramil Əhməd
525-ci qəzet.-
2014.- 29 noyabr.- S.23.