Ustad jurnalist və
böyük alim
Şərqdə ilk demokratik respublika olan Azərbaycanın
20-ci əsrin sonlarında öz müstəqilliyini bərpa
etməsi bir sıra gözlənilməz məqamlarla, siyasi
qarşıdurmalarla, iqtisadi çətinliklərlə
müşayiət olunsa da, söz sənətimizin
qarşısında geniş üfüqlər açdı. Demokratik
inkişaf yolu seçmiş Azərbaycanda söz və mətbuat
azadlığı, senzuranın ləğv edilməsi,
çoxlu sayda və fərqli yönlərdə mətbuat
orqanlarının yaradılması ilə nəticələndi.
Bütün bunların fövqündə,
xüsusilə, jurnalistikanın inkişafı daha qabarıq nəzərə
çarpmağa və cəmiyyət həyatına təsiri
artmağa başladı.
Azadlığın
cazibəsi ilə mətbuata güclü axın yarandı və
təbii ki, bu axında yaxşılarla yanaşı, peşənin
gerçək missiyasını bilməyənlər,
çalışdığı sahəyə qazanc mənbəyi
kimi baxanlar, milli jurnalistikamıza ləkə gətirənlər
də az olmadı. Amma önəmlisi
budur ki, müstəqillik illəri həm də çox
böyük istedadlı jurnalistlər ordusu yetişirdi və
bu, bizim mətbuat sahəsində itirdikərimizi qat-qat üstələyən
ən böyük qazancımızdır.
Yeni nəslin
öncülləri
Yeni nəslin
yaranmasında, yeni jurnalistika prinsiplərinin bərqərar
olmasında, həyatımıza nüfuz etməsində həm
peşəkarlığı, həm şəxsi nümunəsi,
həm də öyrətmə qabiliyyəti ilə seçilən
jurnalistlərimiz də ictimai səhnəyə
çıxdı ki, onlardan biri, bəlkə də birincisi,
indi filologiya elmləri doktoru və professor adını halal
haqqı kimi daşıyan Qulu Məhərrəmlidir.
Açığını deyim ki, sadaladığım
üç keyfiyyətin hər hansı biri kimdə varsa (belələri
heç də az deyi), o, böyük
hörmətə layiqdir. Amma bu üç
keyfiyyətin, yəni, həm istedadın, həm şəxsi
nümunənin, həm də araşdırma və öyrətmə
qabiliyyətinin üçü də eyni zamanda az-az adamda cəmləşə
bilir. Bu mənada, Q. Məhərrəmli Azərbaycan
jurnalistikasının, həqiqi mənada,
sayılıb-seçilən simalarındandır.
O, ötən
əsrin 90-cı illərində, Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatının ən keşməkeşli, təzadlı
illərində, milli oyanışın gücləndiyi və
tədricən, ictimai şüurun böhranla üzləşdiyi
bir dövrdə “1000 saniyə” informasiya proqramı ilə efirə
çıxdı. Dərhal da yeni tip aparıcı olması
ilə diqqəti cəlb etdi, çünki
tamaşaçı kağızı üzündən oxuyan
quru intonasiyalı diktorun əvəzinə, indi efirdə səmimi
bir intonasiya ilə danışan, düşündüklərini
deyən, ənənəvi davranış tərzindən uzaq
olan bir sima görürdü.
Sevgi
düsturu
Qulu müəllim niyə yaddaşlarda qalıb
tanınır?
Niyə onu dəyərləndirir və bu qədər
sevirlər? Bunun bir səbəbi hələ sovet
dövründən dövlət televiziyasında reportyor,
şərhçi, nəhayət, aparıcı kimi
çalışması ilə bağlıdırsa, ondan da
qat-qat böyük səbəbi sözünə, özünə
və tamaşaçıya hörmətlə
yanaşması, daim həqiqəti deməyə can atması,
dediyinə cavabdeh olması, yerində sayıb bazasını
xərcləməsini yox, öz üzərində
çalışmasını həyatı boyu
qarşısına məram kimi qoyması və buna nail
olmasıdır.
O, vaxtilə
apardığı “Xəbərlər” proqramına öz səmimiyyəti
ilə insani sifət verə bilirdi. Böyük
məharətlə apardığı “7 gün”, “Təfsilat”,
“Gerçəklik” kimi həm informativ, həm də analitik
verilişlərdə dərin intellekti, orijinal jurnalist dəst-xətti
ilə seçilirdi və bəyənilirdi. Rəsmi dövlət tədbirlərindən, beynəlxalq
forumlardan, konfranslardan, dövlət
başçısının səfərlərindən
hazırladığı reportajlarda Q. Məhərrəmlinin
şərhləri informasiya bolluğu, səmimiliyi, təhlil
və ümumiləşdirmə yükü ilə həmişə
fərqlənirdi.
Mən
onun, xalqımızın 20 Yanvar, 31 Mart kimi tarixi günlərində
istər reportajlarda, istərsə də canlı efirlərdə
tamaşaçını həm mövzuya kökləmək,
həm məlumatlandırmaq, həm də maarifləndirmək
məramını necə ustalıqla
uzlaşdırmasını xüsusi qeyd etmək istərdim. Bu hadisələrin milli azadlığa aparan mürəkkəb
tarixi-fəlsəfi mahiyyətini, siyasi-mənəvi
paradokslarını canlı publisistik dillə,
görüntülərlə əlaqələndirib improvizələrlə
tamaşaçılara çatdırmaq jurnalistdən
çox böyük məharət tələb edir. Mən
bu məharəti onun “Böyük ömrün anları”,
“Qobustan”, “Müstəqilliyin çətin yolu”,
“Qaçqınlar”, “Mingəçevir” və s. sənədli
filmlərində də görmüşəm.
Q.Məhərrəmlini sevdirən cəhət onun nəyi
necə deməyi bacarması, həqiqətə sadiq
qalması, ictimai əxlaqı qorumasıdır. Məncə,
onun ən böyük senzoru öz daxilindəki vicdan və məsuliyyət
hissidir. Şübhəsiz ki, onun
ekrandakı səmimiyyəti, tamaşaçı ilə
ünsiyyət qurmaq bacarığını,
xoşqılıq olmasını, səsinin ürəyəyatımlılığını,
nitqinin rəvanlığını, təhkiyəsinin
aydınlığını da buraya əlavə etsək, bu
sevginin düsturunu tam açmış olarıq.
Üzünə
açılan “Səhər”
Qulu Məhərrəmlinin yaradıcılığı,
müstəqillik dövrümüzün televiziya tarixinin
müəyyən bir səhifəsidir. O, son 20 ildə bu televiziyaya
bir çox yeniliklər gətirib. Efirdə
diktorları əvəz edən ilk jurnalistlərdən biri,
televiziyanın ilk siyasi icmalçısı olub. AzTV-də ilk müəllif proqramı (“Təfsilat”),
ilk tok-şou (“Xalqın sözü”, “Gerçəklik”) da
onun adı ilə bağlıdır. Onun
intellektual və təşkilatçılıq qabiliyyətinin
ən böyük zirvəsi isə məncə, o vaxt teleməkanda
ilk addım kimi yadda qalan “Səhər” verilişi oldu. O,
rəhbərlik etdiyi kollektivin həm ideoloqu, həm
proqramın ideya müəllifi, həm meneceri və
prodüseri, eləcə də müəllifi və redaktoru
kimi bu verilişin strukturu, məzmunu ilə böyük bir
addım atdı. “Səhər” qısa müddətdə
tamaşaçıların qəlbinə nüfuz edə
bildi. Proqramın
uzunömürlülüyünü və öz çəkisini
həmin dövrdə saxlaya bilməsi də məhz Q. Məhərrəmlinin
şəxsi keyfiyyətləri və onun düzgün
seçib istiqamətləndirdiyi yaradıcı kollektivin fəaliyyəti
ilə əlaqədardır. Televiziyada bir
verilişin uzun illər populyar qalması çox çətin
məsələdir. Qulu müəllim 12 il
rəhbərlik etdiyi “Səhər”in yüksək reytinqli
veriliş kimi qalmasını təmin etdi. Elə
indi də bu proqram AzTV-nin baxımlı verilişlərindən
biridir.
Qulu müəllimin televiziya fəaliyyətinin janr və
forma xüsusiyyətləri nə qədər fərqli olsa
da, o, bütün istiqamətlərdə öz vəzifəsinə
peşəkar kimi yanaşmağı bacarır. Bu baxımdan
“Xəzər” televiziyasında apardığı “Dost məclisi”,
“Gündəm” kimi maraqlı proqramlar da tez fərqləndi.
Həmin proqramlar müəllifin mövzuya
analitik yanaşması, məsələnin görünməyən
tərəflərini aça bilməsi, bir jurnalist kimi, Qulu Məhərrəmlinin
yaradıcılıq imkanlarının yeni
çalarlarını üzə çıxardı.
Televiziya
yaradıcılığının yüksək intellekt və
dünyagörüşü, bir az da
xarizma tələb edən sahəsidir. Bu baxımdan bir az da elitarlığı ilə fərqlənən
Qulu Məhərrəmli daim gündəmdə qalan, çox
orijinal təfəkkürə, maraqlı yaradıcılıq
üslubuna malik olan intellektual jurnalistdir. Beynəlxalq
problemlərin şərhindən başlamış
bugünkü daxili problemlərə, elmi məsələlərə
kimi müxtəlif sahələri işıqlandırmaq
üzrə onun zəngin jurnalist təcrübəsi var.
Zamanın
rənglərini duyan publisist
Parlaq
istedad sahibi olan Q. Məhərrəmlinin təkcə, televiziya
sahəsində deyil, qəzet publisistikasının
inkişafında da böyük xidmətləri var. O, cəmiyyəti
narahat edən ən mühüm ictimai, siyasi məsələlərlə
bağlı istənilən mövzuda öz müstəqil
fikrini deməkdən çəkinmir, ən ciddi suallardan belə
qaçmır. Ötən il onun
çapdan çıxmış “Zamanın rəngləri”
adlı publisistik məqalələr toplusunu nəzərdən
keçirərkən, bir daha əmin oldum ki, bir
yaradıcı şəxsiyyət və vətəndaş
kimi, Qulunun ürəyi Azərbaycan üçün
döyünür. Müəllifin, vaxtilə, “525-ci qəzet”,
“Aydınlıq” “Zaman”, “Dünya” və s. mətbu orqanlarda
çıxan yazılarının toplandığı bu kitab
90-cı illərin siyasi mənzərəsini dolğun əks
etdirir, yazılar öz üslubu, hadisələrə fərqli
yanaşması ilə seçilir, oxucunu cəlb etmək cazibəsini
özündə saxlayır. Məncə, istənilən
qələm sahibi üçün bu, ən arzuolunan, amma
hamının əlinin çatmadığı bir uğurdur.
Elmdə
yeni cığır
Qulu müəllim şəxsiyyəti, cəmiyyətdə
tutduğu mövqeyi, insanlarla ünsiyyəti, özünə
tələbkarlığı, ictimai ideallara
bağlılığı etibarilə Azərbaycanın
çox dəyərli ziyalılarından biridir. Eyni zamanda, sözün həqiqi
mənasında, ciddi bir alimdir, dilçidir və Azərbaycan
dilçiliyində çox az araşdırılan, adətən,
diqqətdən kənarda qalan bir sahə üzrə bu
gün, demək olar ki, əsas mütəxəssisdir. O,
radio-televiziya, mətbuat dilinin həm praktikasını, həm
də nəzəriyyəsini yaxşı bilir. Qulu
Məhərrəmli mütəxəssisi olduğu jurnalistika sahəsinin
problemlərini ümumdünya səviyyəsində qaldıra
bilən və onların həlli yollarını göstərən,
yeri gələndə həll edə bilən çox yüksək
səviyyəli bir alimdir. Təbii ki, bu
nüans da ona Azərbaycanda böyük şöhrət gətirib.
Bizim çox dəyərli insanlarımız var ki, şəxsiyyətləri, mədəniyyətləri ilə seçilirlər, amma bəzən mütəxəssis, ixtisas bacarığı, elmi səviyyə ilə paralel getmir. Qulu müəllimin xoşbəxtliyi ondadır ki, onun böyük şəxsiyyəti, mədəniyyəti ilə yanaşı, çox yüksək elmi səviyyəsi də var. Bu gün təmsil etdiyi jurnalistika sahəsinin həm praktiki, həm nəzəriyyəçisi, həm də tədqiqatçısı olan alim- jurnalist, məncə, təkcə, Qulu Məhərrəmlidir. Etiraf edək ki, bu cür yolla getmək də hər adamın hünəri deyil. Onu bir alim kimi mənə doğmalaşdıran, həm də Qulu müəllimin media-dil problemlərini özünə tədqiqat obyekti seçməsidir.
Dil sahəsi ilə də məşğul olduğum üçün yaxşı bilirəm ki, xüsusən, müstəqillik illərində KİV-in dil problemi çox aktuallaşdı. Sovet dövründə teleradionun və mətbuatın, istər orfoqrafik, istərsədə orfoepik qaydalar baxımından, meyar rolunu oynaması demokratik mətbuat dönəmində öz dəyərini saxlaya bilmədi. Özəl mətbuatda çoxlu səhvlər, mübahisələr baş alıb getdi. Zamanın nəbzini tutmağı bacaran Q. Məhərrəmli bu boşluğu doldurmaq üçün də öz sahəsində çox gərəkli işlər gördü və onların çoxunda da ilk addımı özü atdı. “Kütləvi kommunikasiya və dil”, “Kino, radio, televiziya terminləri”, “Mediada işlənən alınma sözlər”, “Məktəblinin alınma sözlər lüğəti” (R.İsmayılovla birgə) kitabları onun çox gərgin əməyin məhsuludur.
Tədqiqatçı-alim Q. Məhərrəmli zəngin arxiv materialları əsasında Azərbaycan radiosunun (1926), Azərbaycan Televiziyasının (1956) və Təbriz radiosunun (1946) salnaməsini yazdı, teleradiomuzun tarixi inkişaf mərhələlərinin sistemli elmi-nəzəri təhlilini verdi. Bütövlükdə jurnalistikanın, o cümlədən, radionun və TV-nin nəzəriyyəsini işlədi, bu sahənin özəl xüsusiyyətlərinə əsaslanaraq ekranda və efirdə, həmçinin, kinoda və qəzetdə ədəbi dilin tətbiqinin nəzəri və təcrübi problemlərini araşdırdı. Elmi ictimaiyyətimizə “Audiovizual nitq” (2000) kimi dilçiliyimizdə, tamamilə, yeni istiqamətin əsasını qoymuş sanballı monoqrafiya təqdim etdi. Jurnalistikanın nəzəri problemlərini ön plana çıxardı, bu sahədə Qərb modelinə əsaslanan monoqrafiya və dərsliklər yazdı, kütləvi kommunikasiya və dil problemlərini araşdırdı, milli jurnalistikada lüğətçiliyin əsasını qoydu. Bu baxımdan onun “Televiziya haqqında etüdlər”, “Radio dalğalarında”, “Televiziya dili”, Tehranda nəşr olunmuş “Ekran və ədəbi dil”, “Jurnalistikanın əsasları” kitablarını sahə elminin inkişafına impuls verən dəyərli nümunələr kimi qiymətləndirmək olar.
Sözü eşidilən şəxsiyyət
Onu Azərbaycandan kənarda da tanıyır və hesablaşırlar. Qulu Məhərrəmli beynəlxalq elmi tədbirlərdə, konfrans və simpoziumlarda Azərbaycan mediasını və sahə elmini ləyaqətlə təmsil edir, milli təfəkkür tərzimizi yüksək səviyyədə təqdim etməyi bacarır. Bu gün ölkədə elə bir nüfuzlu jurnalist toplantısı tapılmaz ki, orada Qulu müəllimin yeri görünməsin. O, azad medianın ən etibarlı dəstək verənlərindəndir, çünki düzgün inkişafın yalnız bu yanaşmadan qaynaqlandığını həm peşəkar, həm ziyalı, həm də siyasi proseslərin obyektiv müşahidəçisi və təhlilçisi kimi yaxşı bilir.
Qulu müəllim düşüncəsində, həyatında, fəaliyyətində olduqca sərbəst, heç bir diqtəni, mənasız qadağaları, kanonları qəbul etməyən, yalnız öz ürəyinin hökmü ilə hərəkət edən, yalnız düşüncələrinin hakimiyyəti altında olan bir insandır. Bəlkə bu, kimlərəsə xoş gəlmir. Amma şəxsiyyət üçün ruhun azadlığı vacib şərtdir və Qulu da böyük daxili gücü olan, ruhən azad və zəngin şəxsiyyətdir. Qulu Məhərrəmlinin jurnalist, ziyalı, alim, pedaqoq kimi xoşbəxtliyi bundadır ki, onu, həm dəyərləndirib sevirlər, həm də ona inanırlar. Çünki Q. Məhərrəmli fikrini əsaslandırmağı və inandırmağı, üstəlik, insanları arxasınca aparmağı bacarır. Bu isə onun liderlik keyfiyyətlərindən xəbər verir. O, çalışdığı bütün söz cəbhələrinin lideri olmağı bacarır. Amma bu liderlik süni özüllərə deyil, gərgin zəhmətdən, axtarışlardan, çalışmalardan yoğrulan möhkəm dayaqlara əsaslanır.
Qulu Məhərrəmli çalışdığı bütün sahələrin həm əsgəri, həm də generalıdır. Yerində saymamaq, öz üzərində işləmək və cəmiyyətə daha çox fayda vermək onun həyat amalıdır. 60 illik ömründə o bu amala sadiq olduğunu, yetərincə, nümayiş etdirə bilib. Bu isə qalan ömrün də eyni cür davam edəcəyinə ən yaxşı zəmanətdir.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.-
2014.- 29 noyabr.- S.18.