Mətbuat tariximizdə
“Kaspi”nin öz yeri var
"Kaspi" qəzeti
təkcə Qafqazda deyil, Rusiyanın bir sıra şəhərlərində
də yayılırdı
1906-ci
ilin ilk yanvar günü Hacı Zeynalabdin Tağıyev
"Kaspi" qəzetinin 25 illik yubileyində
çıxış edərək deyir: "...Şəkk
yoxdur ki, dünyanın işi həm zəhmət, həm pul
ilədir. Zəhmət pulsuz iş görə bilməz və
həm pul zəhmətsiz iş görə bilməz. Bəs lazımdır ki, bizlərin hər iki tərəfdən
öz bacarığımız, qüvvəmizi göstərək.
Mən teatr tikdirdim və qəzetə aldım,
fikir elədim ki, bu iki şeyin vücudu ilə mən aləmin
əksini xalqa bildirə bilərəm. Bunların
hər ikisi bizim üçün mühüm məsələlərdəndir".
Bakıda rus dilində çıxan burjua qəzetləri
içərisində "Kaspi" daha uzun ömür sürərək
müxtəlif dövrlərdə cəmiyyətin həyatını
öz baxışları nöqteyi-nəzərindən əks
etdirib. Qəzetin 1881-ci ildən 1919-cu ilədək müddətdə
10 min 65 nömrəsi nəşr edilib. Birinci
redaktoru Viktor Vasilyeviç Kuzmin olan qəzetin ilk 28 nömrəsi
həftədə iki dəfə, sonra bir müddət həftədə
3 dəfə çıxırdı. 1897-ci
ildə qəzetin növbəti redaktoru Nikolay Aleksandroviç
Sokalinskinin ölümündən sonra "Kaspi" qəzeti
redaksiyasında bəzi dəyişikliklər baş verir.
Belə ki, Hacı Zeynalabdinin Tağıyev 57
min rubla qəzeti mətbəəsiylə birgə alır.
Tağıyev istəyirdi ki, həm Zaqafqaziya, həm Rusiya
müsəlmanlarının ziyalılarının
toplaşdığı bir mətbu orqan olsun, səsləri hər
tərəfdən gəlsin və bu ziyalıları bir beyin mərkəzi
ətrafında birləşdirmək üçün Həsən
bəy Zərdabini Bakıya gətirmək istəyirdi. "Əkinçi" bağlandıqdan sonra Həsən
bəy mətbuatdan kənar düşmüşdü, 10 ildən
çox idi ki, əyalətdə yaşayırdı və
aqrar məsələlərlə bağlı müxtəlif məqalələr
yazırdı. Tağıyev də
"Kaspi" qəzetini məhz Zərdabiyə görə
almışdı. 1907-ci ilə qədər
"Kaspi"nin de-fakto baş redaktoru Həsən
bəy Zərdabi olub. Redaktorluq vəzifəsi
Əlimərdanbəy Topçubaşova
tapşırılır. O, qəzeti 24 iyun 1898-ci ildən
1907-ci ilin oktyabrınadək redaktə edib. Ondan
sonra qısa bir müddətdə qəzetin redaktorluğuna
Əlibəy Hüseynzadə təyin olunur.
1907-ci ilin axırlarından 1919-cu ilədək qəzetin
başında A.Veynberq dayanıb. Bu müddətdə qəzet
təkcə Qafqazda deyil, Rusiyanın bir sıra şəhərlərində,
xarici ölkələrdə də yayılırdı.
"Kaspi" qəzeti Bakı burjuaziyasının təşəbbüsü
ilə onun mənafeyini müdafiə etmək
üçün yaradılmışdı. Təsadüfi
deyil ki, qəzet ilk nömrəsindən başlayaraq,
süqutu dövrünədək müxtəlif dövrlərdə
burjuaziyanın mənafeyini özünəməxsus formalarda,
üslubda müdafiə etmişdir. Qəzetdə H.Zərdabi,
N.Nərimanov, S.M.Qənizadə, M.A.Şahtaxtinski və
başqaları kimi publisistlər də çıxış
edirdilər. Tədqiqatçılar yazır ki,
onların qaldırdıqları məsələlər qəzetin
ümumi məsləki ilə daban-dabana zidd idi.
Müxtəlif vaxtlarda "Kaspi" qəzetinin səhifələrində
Azərbaycanın məşhur maarifçi-demokratları
M.Mahmudbəyov, F.Köçərli, rus müəlliflərindən
N.Kozerenko, E.Bondarenko və başqaları iştirak etmişlər. 1902-ci ildə
C.Məmmədquluzadə Dəlmə bağları
haqqındakı ilk məqaləsini "Kaspi" qəzetinə
göndərmişdi. Məşhur müəllim
və ictimai xadim M.Sidqi qəzetlə sıx əlaqə
saxlayırdı. Lənkəran ibtidai məktəbinin
müəllimi Teymurbəy Bayraməlibəyov şifahi xalq ədəbiyyatını
toplayıb qəzetdə dərc etdirirdi. Mahmudbəy
Mahmudbəyov xalq dastanlarını təhlil edib rus oxucularına
çatdırırdı. Əhməd bəy
Ağayev isə qəzetin ədəbiyyat və mədəniyyət
şöbəsinin redaktoru idi. Ümumilikdə 38 illik
çap fəaliyyəti dövründə "Kaspi"nin 10 mindən çox nömrəsi
işıq üzü görüb.
Üzeyir bəy Hacıbəylinin Azərbaycan mədəniyyətinə
gətirdiyi yeniliklər, milli operanın əsasını
qoyması bəzi anadilli mətbu orqanların, o cümlədən
"Tuti" dərgisinin iradları ilə qarşılasa da,
"Kaspi" əks mövqe nümayiş etdirirdi. Dünya və Avropa mədəniyyətini
təbliğ edən "Kaspi" qəzeti Üzeyir bəyin
"Leyli və Məcnun" operası barəsində
yazırdı: "Nicat" cəmiyyəti dram və opera əsərləri
üçün müsabiqə elan edir. Cəmiyyət
bu günlərdə gənc publisist və musiqiçi
Üzeyir Hacıbəylinin tərtib etdiyi "Leyli və Məcnun"
operasının nəşri və quruluş haqqını
almışdır. Bu müsəlman həyatında
ilk operadır, özü də Tağıyev teatrında
oynanılacaq. Gənc kompozitor Füzuli
poeması əsasında opera yazmış və onun əsərlərindən
operaya daxil etmişdir. Truppa təşkil
edilmiş və müəllifin rəhbərliyi altında
tamaşa hazırlanır. Operaya
böyük xərc sərf edilmişdir".
"Leyli
və Məcnun" operasının səhnə quruluşu
haqqında geniş resenziya çap edən "Kaspi" bu
barədə təəssüratları belə dəyərləndirirdi:
"Gənc kompozitor Üzeyir Hacıbəylinin ilk təcrübəsi
olan "Leyli və Məcnun" operası Şərqin
"Romeo və Cülyetta"sı idi. Bu opera
kütlənin son dərəcə xoşuna gəldi və hər
dəfə göstərilərkən teatr az qala ağzına
qədər dolu idi".
"Leyli
və Məcnun", "Arşın mal alan",
"Şah İsmayıl" kimi ilk klassik
operalarımızın təqdimatı və təbliğində
"Kaspi"nin yaradıcı heyəti böyük rol
oynadı. Belə ki, Bakı teatrlarında
oynanılan müxtəlif Avropa və Qərb müəlliflərinin
əsərlərini, afişalarını ilk səhifədə
reklam şəklində çap edən qəzetdə milli
dram və operalarımızın təqdimi xüsusi yer tutur.
Bu, Azərbaycan mədəniyyətinin Rusiyada və
"Kaspi"nin oxunduğu bir çox
ölkələrdə təbliği demək idi.
Mətbuat tariximizdə öz əzəmətli yeri,
mövqeyi ilə seçilən, "Azərbaycan" qəzetinin
ilk baş redaktoru Ceyhun bəy Hacıbəyli də 1916-cı
ildən başlayaraq "Kaspi" ilə əməkdaşlıq
edərək, Rusiya müsəlmanlarının həyatı,
onların öz hüquq azadlıqlarının təmini
üçün xeyli sayda məqalə ilə çap etdirməyə
başladı.
"Müsəlmanın qeydi" rubrikası
altında çap edilən yazılarda Ceyhun bəy "Rusiya
ruslar üçündür" ideyasının zərəri
barədə düşüncələrini oxuculara
çatdırır və bu ideoloq sahiblərini ciddi arqumentlərlə
tənqid edirdi. Rusiyada yaşayan 30 milyon müsəlmanın
"gəlmə deyil, öz tarixi torpaqlarında
yaşadıqlarını", müsəlmanlara belə
"kliçkanın" qoyulmasının yolverilməz
olduğunu bildirir, 30 milyon müsəlman əcnəbi, yaxud gəlmə
ola bilməz deyirdi. Rusiyada yaşayan
bütün xalqların hamısının vətəndaş
olduğunu həm siyasi, həm də hüquqi baxımdan əsaslandıran
C.Hacıbəyli hər bir xalqın milli mədəniyyətə
sahib olduğunu vurğulayırdı.
C.Hacıbəyli "Dağıstani" imzası ilə
"Kaspi"də çap etdirdiyi məqalələrdə
müsəlman həmrəyliyi ideyasını irəli
sürür, müsəlmanların digər xalqlarla birgə
azad yaşamaq istəyini qələmə alırdı. Azərbaycan
xalqının milli Novruz bayramı ilə əlaqədar
Bakı müsəlmanları cəmiyyətinin keçirdiyi tədbirdən
reportaj hazırlayan Ceyhun bəy M.H.Hacınskinin, F.X.Xoyskinin,
M.Ə.Rəsulzadənin siyasi düşüncələrinə
də toxunur, onların çıxışlarından
fraqmentlər verir. Milli siyasi liderlər həmin
dönəmlər Azərbaycan muxtariyyatı ideyasını
müdafiə edirdilər və Rusiyanın yenidən təşkili
üçün müxtəlif ideyalar, fikirlər səsləndirirdilər.
Bakı müsəlmanlarının Novruz
bayramı tədbirində digər xalqların nümayəndələrinin
iştirakı, onların çıxışları da Ceyhun
bəyin bu reportajında əksini tapmasının bir
anlamı da Azərbaycanın gələcək siyasi taleyində
heç bir etnik ayrıseçkiliyə yol verilməyəcəyinin
nişanəsidir. C.Hacıbəylinin
"Kaspi"dəki fəaliyyəti bununla yekunlaşmır.
Azərbaycan
xalqının təşkilatlanması, siyasi baxımdan
hazırlıqların əldə olunması, erməni
terroruna qarşı mübarizəsi "Kaspi"nin 1917-ci ildəki nəşrlərində daha
çox görünür. 1917-ci ilin aprel ayından
başlayaraq "Bakı Müsəlmanları Müdafiə Cəmiyyətinin
xəbərləri" adlı xüsusi buraxılış
demək olar ki, 1918-ci ilin əvvəllərinədək
"Kaspi"nin 6-cı səhifəsində
dərc olunub. Buna qəzet içərisində qəzet də
demək mümkündür və Cümhuriyyət tariximizin
araşdırıcıları üçün bu
buraxılış əsas tədqiqat mənbəyi ola bilər. Buraxılışın
ilk sayı 30 aprel (13 may) 1917-ci ildə Aley Aleksandrovun
redaktorluğu ilə buraxılıb. "Redaksiyadan"
müraciət məqaləsində "Bakı Müsəlmanları
Müdafiə Komitəsinin "Xəbərlər"inin nəşrinin
məqsəd və məramı açıqlanır və
sonda göstərilir ki, korrispondensiyalar, xəbərlər
"Kaspi" qəzeti redaksiyasına təqdim
olunmalıdır. Məhz ilk
buraxılışda C.Hacıbəylinin "Qardaş köməyi"
adlı məqaləsi də dərc olunub. Bu məqalədə
Ceyhun bəy Qars, Ərzurum, Ərdahan, Otul, Rizə kimi
türk bölgələrindən Azərbaycanın Güneyinə,
Qafqazın digər bölgələrinə pənah aparan, erməni-rus
hərb birliklərinin törətdikləri faciədən əziyyət
çəkən müsəlman övladlarına yardım
göstərilməsini xalqdan təvəqqe edir.
A.Aleksandrovdan sonra 1917-ci ilin iyun ayından etibarən
buraxılışa müvəqqəti redaktorluq Ceyhun bəy
Hacıbəyliyə həvalə olunur. Bu dönəmlərdə
Rusiya müsəlmanlarının həyatı, ictimai fəallığı
ilə bağlı yazıları Azərbaycan türklərinin
qarşılaşdığı çətinliklər,
Qarabağda baş qaldıran erməni separatizminə
qarşı çıxışlar, bölgə xəbərləri,
Azərbaycan ziyalılarının dünyada baş verən
proseslərlə bağlı mövqeləri əvəz etdi.
R.Axundzadənin, S.İbrahimin, Kərim bəy Məmmədovun,
Abdul Cavanın, Hacı bəyin, Hacı bəy Şirvanskinin,
Əli Heydər Mövsümzadənin, Fətəli Xan
Xoyskinin, M.Hacınskinin xüsusi buraxılışda bir-birindən
istiqamətcə fərqli məqalələri dərc olundu. 1917-ci ilin sentyabr ayından sonra C.Hacıbəyli
buraxılışın müvəqqəti redaktorluğundan
getdi və bir müddət xüsusi səhifə redaksiya heyəti
tərəfindən hazırlandı.
1905-ci ildə ermənilərin Qafqazın müxtəlif
bölgələrində yaşayan azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri vəhşiliklərə,
soyqırım faktlarına, Türkiyənin Şərq vilayətlərində
erməni dövləti qurmaq iddialarına cavab olaraq
"Kaspi" kəskin mövqedə dayandı. 1905-ci ilin dekabrından
başlayaraq 1906-cı ilin ortalarınadək demək olar ki, qəzetin
hər bir sayında bu barədə ətraflı məlumatlar
var. Əlimərdan bəy Topçubaşovun, Əli bəy
Hüseynzadənin, Əhməd bəy Ağaoğlunun,
İsmayıl bəy Səfərəlibəyovun, Mehdi
Hacınskinin, azərbaycanlıların hamisi, xeyriyyəçi-mesanat
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin ermənilərin törətdikləri
soyqırımların qarşısının alınması
yönündə çalışmaları və millətin
mühafizəsi üçün atdıqları addımlar
oxucuların diqqətinə çatdırılırdı. Rusiya qəzetlərinə yol tapan yalançı erməni
təbliğatına qarşı aparılan mübarizənin
bütöv salnaməsini də qəzet daha aydın,
dolğun faktlarla tarixiləşdirib.
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 1 oktyabr.- S.11.