El anası
Səidə Məmmədəliyeva-100
Səidə Salam qızı Məmmədəliyeva
(Salamzadə) 1914-cü ilin
7 avqustunda Şəki
şəhərində din xadimi
Axund Hacı Seyid Salamın ailəsində dünyaya göz açıb. Hacı Seyid Salam Hacı Mirbaba oğlu Şəki-Ağdaş
qəzasının şiyəməzhəb
qazısı vəzifəsində
çalışmışdır. Seyid Salam 15 il İranda dini təhsil alıb. Övladlarının dediyinə
görə Axund Seyid Salam Vladimir İliç
Leninlə yaşıd
imiş. Güman ki 1870-ci ildə anadan olub. 1920-ci ildə Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulandan sonra vəfat edib. Kəbin kəsməkdən
gələndə arabada
canını tapşırıb.
Evlərində olarkən
qapının döyüldüyünü
eşidən kimi elə başa düşürmüş ki,
onu aparmağa gəliblər. O vaxtlar din
xadimlərinə ağır
divan tutulurdu, sürgünə
göndərilirdilər. Hər
gün ruhanilərin evlərindən zorla çıxarılıb həbsxanaya
aparıldığı dövr
idi.
Hacı
Seyid Salamın atası Hacı Mirbaba 107 il ömür sürüb. O
çavuş kimi iyirmi beş dəfə zəvvarları
Məkkəyə Həcc
ziyarətinə, qırx
dəfə Kərbəla
ziyarətinə
aparıb. O zamanlar
həftələrlə, aylarla
yol gedərmişlər.
Atdan, dəvədən
başqa nəqliyyat yox idi. XX əsrin
əvvəllərində ziyarətdən
qayıdarkən Ağdaş
ərazisində Türyançay
vadisini keçən zaman suda boğulub.
Yanındakılar deyiblərmiş
ki, ağa atı burdan sürmə, gəl bir az irəli
gedək, dayaz yerdən keçək. Tərs seyid idi. Məhz burdan keçəcəyəm
deyə atı sürən zaman heyvanın ayağı büdrəyir, suya yıxılır. Bu vaxt isə çavuşu əcəl girləyir. O,
107 yaşında deyərmiş
ki, mən səkkiz guşəli qəbri 40 dəfə qucaqlamışam. İmam
Hüseyn Əleyhissalamın
qəbrini 40 dəfə
ziyarət edənə
ölüm yoxdur. Deyirmiş ki, mən çürümərəm.
Qurban olduqlarımın
ziyarətində dualar
etmişəm. Onu dağın döşündə
dəfn edəndən
sonra qəbri üstündə ziyarətgah
yaranıb. Kimi gəlib parça bağlayır, kimi də nəzir verirmiş. Sovet hakimiyyətinin tüğyan
elədiyi bir dönəmdə bu hal qəbuledilməz idi. Belə qərar verilir ki, qəbri köçürsünlər. Yeni
layihələndirməyə görə həmin yerdə məktəb tikilməli idi. Traktor gətirirlər ki, daşı sürüyüb çəksin.
Allahın möcüzəsi
olur. Üç dəfə traktorun sepi qırılır. Birtəhər qəbri açırlar. Torpağa
tapşırılmasından 9 il ötməsinə baxmayaraq meyit sanki yeni dəfn
olunmuşdu. Təbii ki, o vaxta kimi
meyit çürüməliydi.
Şəkinin lığ,
yağlı palçıq
kimi torpağı var.
Onun da təsiri
istisna deyildi. Nəmişlik və havasızlıq çürüməni
ləngidə bilərdi.
Nəvəsi Səkinə
xanım deyirdi ki, elə bil
dünən dəfn olunmuşdu... Sonra Seyid Mirbabanı başqa qəbristanlığa
aparıb dəfn ediblər. Təbii ki, məqsəd dindar, mollagünə insanların izinin itirilməsi, sadə adamların tapındığı
ziyarətgahların məhv
edilməsi idi.
Səidə xanım belə
bir ocağın qızı olub. Uşaq vaxtından evin başçısını
itirəndən sonra uşaqlar min bir əzabla dayılarının
himayəsində yetkinlik
yaşına çatırlar.
Səidə xanım bacısı Mənsurə
ilə Bakıya gəlir. Tibb təhsili alır və təyinatla Masallıya yola düşür. Bir müddət orda çalışdıqdan sonra
Bakıda ailə quran Mənsurə bacısının təkidi
ilə 1932-ci ildə Bakıya qayıdır, Kürdəxanı kəndində
ambulatoriyada mamaça
vəzifəsində çalışır.
1937-ci ilin repressiyalarından
yaxa qurtarmaq üçün əvvəl
Pirşağı kəndində,
gözdəniraq bir yerdə həkim kimi çalışan Məmmədəli Hacı
İbrahim oğlu Məmmədəliyev elə
həmin ərəfələrdə
Kürdəxanı ambulatoriyasına
gəlir. Burada Səidə xanımla
tanış olurlar. 1938-ci ilin sonlarında toy məclisi qurub
evləndikdən sonra kənd sakini Gülbala kişinin evində
təmənnasız
yaşayırlar.
Kürdəxanıda
qonşuları Səidə xanıma Seyid qızı, əhali
isə Səidə bacı deyə müraciət edərdilər.
Qonşuları Balacaxanım arvad, Xanımnisə, Səbirə,
Nisə xala, Hökümə xanım ilə bacılıq, rəfiqəlik
edərdi. Sənəti mama həkim olduğundan gecəsi-gündüzü
olmazdı Səidə xanımın. Mamaça olmasına
baxmayaraq, tibbin bir çox sahələrini yaxşı bilirdi.
Oğlu Vasim Məmmədəliyevin xatirələrindən:
"Anam bir gün görmədi ki... Səhər-axşam evin
divarını daşla döyərdilər. Səs eşidən
kimi deyirdi ki, yəqin filankəsdi, onun vaxtı
olmalıdır. Neft
maşinkasının üstündə daim qaynayan iynə
qabını balaca çemodanına qoyub tələsik evdən
çıxardı. Hərdən hansısa yaşıdım
gəlib anamı səsləyəndə çıxıb
soruşardım ki nə olub?. Deyirdi ki filan xalanın beli
ağrayır, ya da bibimin qarnı ağrıyır. Nə
onlar, nə də biz bilmirdik ki, anamı nə üçün
çağırırlar. Müəyyən yaşa
çatandan sonra başa düşdük ki, nə
üçün gəlib anamı səsləyirmişlər".
Səidə
xanım təbii ki, tək deyildi. Ömür-gün
yoldaşı doktor Məmmədəli də elin xidmətində
idi. Hər ikisi təmənnasız olaraq əhaliyə tibbi
xidmət göstərirdilər. Ailələri
çoxuşaqlı olduğundan kənd əhalisi də
öz təsərrüfatlarından imkanları yetən qədər
tərəvəz, süd, doşab, quyruq yağı və s.
Məmmədəliyevlər ailəsinə gətirərdilər.
O zamanlar pul deyilən bir şey yox idi. Hətta öz
maaşlarına dərman alıb əhaliyə pulsuz paylayardılar.
Gözü-könlü tox, zəhmətkeş adam idi Səidə
xanım. Müharibə illərində və ondan sonrakı
quruculuq dövründə iş saatı tez başlar, gec bitərdi.
Səidə xanım səhər saat 5:00-da səkkiz
uşağın yeməyini hazırlayıb evdən
çıxar, ən tez qayıtdığı vaxt isə 18:00
olardı. Hər iki valideyn eyni sahədə
çalışdığından bir-birlərinə
qarşı dözümlülük var idi. İndikindən fərqli,
yeməklər neft plitəsi və ya primus üstündə
bişirilərdi. Səidə xanım həm elin, həm də
ailəsinin qulluğunda duran mətin, fədakar bir qadın
idi. Həyat yoldaşı Məmmədəli nə qədər
çılğın, əsəbi adam olsa da Səidə
xanım həmişə barışıq mövqeyində
münasibətləri tənzimləyərdi. Oğlu Vamiq Məmmədəliyevin
xatirələrindən: "Atam əsəbini heç kimdən
gizlətməzdi. Tutarlı, polad arqumenti var idi. Əgər
gecə saatlarında evə xəstə gəlsəydi atam əsəbləşərdi.
Deyirdi ki, elektrik lampasında mən sənə baxa bilmərəm,
get gün işığında gəl. Sənin
üzünün, gözünün rəngini bu işıqda
necə seçim? Anam atama Əli deyə müraciət edərdi
- Ay Əli ümidsiz qaytarma, pərt eləmə, qəbul elə,
sabah bir də gələr. Atam acıqlanıb deyərdi ki,
axı mən ona dərman yaza bilmərəm. Müayinə
üçün təbii işıq lazımdı. Əgər
həkim otağa daxil olan xəstəyə ilk
baxışıyla diaqnoz qoymadısa qalanı yanlış
olacaq. Anam bir az da təkid edəndən sonra o yumşalar, xəstəni
qəbul edərdi".
1961-ci ilə kimi Kürdəxanıda Səidə xanımın gərgin əməyi ilə hamiləlikdən azad olan qadınların içində bircə ölüm faktı olmayıb. Sonralar ətraf kəndlərdə Səhiyyə Nazirliyi tərəfindən doğum evləri açılsa da bəzi mühafizəkar ailələr öz hamilə qadınlarını yenə də Səidə xanıma etibar edirdilər. Səidə xanımın o qədər hörməti, o qədər nüfuzu var idi ki, kəndin mühafizəkarları da onunla hesablaşırdılar. Müharibədən sonrakı dövrdə çoxuşaqlı ailələrin sayı artmışdı. Hamı öz övladına bənzər adlar qoyurdu. Bəzən Səidə xanım müdaxilə edib yeni ad təklif edirdi. Sakinlər onunla razılaşır, Səidə bacının şərəfinə bu adı qoyaq deyə ehtiramla qəbul edirdilər. Qız alan, oğul evləndirən sakinlər çox vaxt Səidə xanımdan ailə və nəsillər haqqında məsləhət alardılar. Allah rizası olan yerdə Səidə xanım bəzən susar, bəzən də kəskin fikir söyləyərdi. Çünki həm doktor Məmmədəli, həm də Səidə xanım Kürdəxanıda bir çox nəsillərin irsi xəstəliklərini uzun illərin təcrübəsindən öyrənmişdilər. Hər kəs də istəyirdi ki, yeni qurulan ailə sağlam olsun. O vaxtlar tibb elminin gen mühəndisliyi, DNT və RNT tədqiqatları indiki kimi inkişaf etməmişdi. Bəzən çox həssas davranmalı olsalar da həkim qərarı yanlış ola bilməzdi. Həyat yoldaşı ilə birgə qərar verdiyi anlar da istisna deyildi. Elə nəsillər var idi ki ürək, qan-damar xəstəliklərinə meylli idi, elələri var idi ki, uroloji xəstəlikləri var idi. Səidə xanım və Məmmədəli doktor xəstəyə dərman yazan vaxt bu kimi irsi xəstəlikləri nəzərə alıb fəsadsız müalicə aparırdılar. Səidə xanımın sonuncu tutduğu uşaq 23 mart 1974-cü ilə təsadüf edir. O vaxtdan ta 1985-ci ilə, yəni ömrünün sonuna kimi ağbirçək Səidə xanım, öz fəaliyyətini davam etdirərək yaşayıb ömrünü başa vurdu.
Övladları hələ sonralar biləcəkdilər ki, Səidə xanım hansı məşəqqətli yollar keçib. Amma buna baxmayaraq, o səkkiz övlad böyüdüb, oxudub, boya-başa çatdırıb. Oğlanları Asim Məmmədəliyev, Akademik Vasim Məmmədəliyev, tibb işçisi Nasim Məmmədəliyev, tarzən, dosent Vamiq Məmmədəliyev, ərəbşünas Nasir Məmmədəliyev, qızları Xariqə Məmmədəliyeva qadın həkimi (ginekoloq), Nəzifə Məmmədəliyeva ginekoloq-cərrah, Səyyarə Məmmədəliyeva pediatr kimi yetişdirməyin nə demək olduğunu duymaq çətindir. Elin xidmətində duran bir ailənin evi get-gəlli olmasına baxmayaraq valideynlər uşaqların dərs oxumağı üçün əllərindən gələnləri əsirgəmirdilər. Səidə xanımın qadınlara verdiyi məsləhətlərdən, cinsi tərbiyədən qızı Xariqə öz yolunu seçdi. Anasının işini daha ali səviyyədə davam etdirmək üçün qızı Nəzifə də bu yolu seçdi. Ananın uşaqlarına olan qayğı və məhəbbəti isə Səyyarənin taleyini həll etdi. İndi Asim və Nasim Məmmədəliyevlər haqq dünyasında olsalar da hamı o şirin-acılı günləri yaxşı xatırlayır.
Növbə ilə böyükdən kiçiyə ötürülən geyimlərlə böyüyən övladlar ata və analarının hansı çətinliklərlə ailə yaşatdıqlarındanmı, yoxsa gen daşıyıcıları olduqlarından yetişib cəmiyyət üçün, dövlət üçün, Azərbaycan üçün yararlı insan oldular? Demək çətindir. Hər iki qüvvənin - genetik kodların və tərbiyənin təsirindən desək episentr Səidə xanımdır.
Ömrünün ixtiyar çağlarında bir neçə nəvəsini məktəbə yola saldı, gəlinlərini doğum evində qarşıladı, övladlarından doymamış, sabit həyatdan kam almamış gözlərini əbədi yuman Səidə Hacı Seyid Salam qızı Məmmədəliyeva kənd sakinlərinin xatirələrində, keçmişin əzablı günlərinin zəhmətkeş qadını, el anası kimi ehtiramla yad olunur.
Allah rəhmət eləsin!
İqbal MƏMMƏDƏLİYEV
525-ci qəzet.-
2014.- 3 oktyabr.- S.8.