İçində işıq gəzdirən
adam və yaxud Aristoteldən deyilən mühazirə
Qədim inanclarımıza – şamanizmə görə,
insanın üç canı var. İnsan öləndə həmin
canın biri məzarda qalar, ikincisi kölgələr
diyarına – yeraltı aləmə yenər,
üçüncüsü göy üzünə
çıxar.
Uyğur şamanizminə görə ruhu
güclü və işıqlı adamlar təkrar – təkrar
doğula da bilərlər. M.F.Axundov, Ə.Hüseynzadə,
Əhməd Ağaoğlu, Məmməd Tağı Sidqi, Mirzə
Cəlil, F.Köçərli, A.Şaiq, Ü.Hacıbəyov
və adını sadalamadığım neçə-neçə
maarifçi mütəfəkkir bu təkrarın böyük
nümunələri olmalıdı, məncə. Bu adamlar millətin içindəki cəhaləti,
cahilliyi yox etmək üçün zaman – zaman özlərini
də məhv etmək zorunda qalmış əbədi sərgərdanlar
deyilmi?
Bu əbədi sərgərdanlığı
görünmək, əfsanələşmək
üçün seçmədilər ki onlar. Məşhur alman şairi
Hölderlin dediyi kimi “belə olması gərəkirdi, belə
istəyirdi tanrı”
Mənim hörmətli və sayğıdəyər
müəllimim İ.Həbibbəyli bu təkrarın
işıqlı bir davamıdır.
Bu adamı fərqli qılan şeyin nə olduğunu
lap sonralar anladım. İsa müəllim üçün nəyisə
fəth eləmək, nəyisə əldə tutmaq, nəyəsə
sahib olmaq düşüncəsi yaddı. Onun
üçün əsas olan, sormaq, aramaq, aydınlatmaq və
bunları sevə-sevə anlatmaqdır. Yəni hər kəsin
bacarmadığı bir şey...
Və mən
o fikirdəyəm ki, nəyəsə, nələrəsə
sahib olmaq duyğusundan uzaq, millət və məmləkət adına tanrının dediyini yapanların bir
adı da F.Nitsşenin dediyi kimi “fövqəlinsandır”.
Maarifçilər bütün zamanlarda mənim
üçün qəhrəmanı olmayan faciənin
özü, (Mirəli Seyidov) uçurumların üstündəki
hamının yandırmaq istədiyi körpü, (Azad Mirzəcanzadə)
Artur Şopenhauerin dediyi kimi “öz dəyəri ilə
öyünmədən, dünyaya dəyər verən” (Rafiq
Əliyev) adamlardı. Mən müqayisədə qəbul olunan
şeyləri heç sevmədim.
Və mən elə fikirləşirəm ki, mənim
çox hörmətli və əziz müəllimim İ.Həbibbəyli
də müqayisə olunmadan, yəni aralıq mahiyyətindən
çıxıb, özü özündə bir dəyər,
özü öz mahiyyətidir.
Getdiyi
yolun sonunda özünün dayandığı görən
adamdan xoşbəxt adam yoxdu bu yer
üzündə.
İsa müəllim getdiyi yolun kənarında bitən
çiçəklərə baxıb yolun özünü
unutmayan, tanıdığım tək adamdı.
İsa müəllim əvvəli və sonrası
içində olan bir yolu getməyin sevincini yaşayan xoşbəxt
fikir və düşüncə adamıdı. O yolun bircə adı var – fədakarlıq.
I.
NAXÇIVAN
Naxçıvan
nağıldı, bu nağılların,
Sözü babaların içindən keçər.
Araz
Naxçıvanda dağ-daşdan deyil
Axıb adamların içindən keçər.
Naxçıvan
mənim üçün təkcə doğulduğum
yer deyil. Min illərə sinə gərib bəxti
kimi əyilən Möminə Xatın türbəsidi, Cavidin,
Cəmilin dərs aldığı məktəbdi, Bəhruzun
möcüzəli rəngləridi. Ordubadda
dağların qoynunda tək-tənha qoyub gəldiyim qardaş
qəbridir Naxçıvan. Bir dağ kəndindən
arxamca, Bakıya boylanan boynubükük atamla anamdı
Naxçıvan.
Kəndbəkənd boşalmış bir göytürk
çadırıdı Naxçıvan. Bu çadırda
üşüyür adam.
Amma Naxçıvan həm də özü boyda bir
işıqdı. Şaxta, soyuq, qar, əsib-keçən
rüzgarlar qorxutmaz onu.
II.
TƏKRAR
Yetər
aldatdığım, özümü Tanrım!
Nə günəş təzədir, nə bu dan özgə.
Milyon il əvvəlki adamam elə,
Bu ömür heç nədir təkrardan özgə.
Hər şey irəliyə doğru hərəkət eləyir
deyən adamlar təkrarı yazdan çıxararlar. Bir
mövsüm yaşayıb sonda əmələ gəldiyi
toxuma çevrilən çiçək, bir ömür
yaşayıb sonda yarandığı torpağa çevrilən
insan, hər gün çıxıb-batan günəş təkrar
deyil bəs nədir?
Bir insan ömrü həm yol, həm də son mənzildi
əslində.
Heç bir kəs heç kəsin olmadığı
kimi, heç kəs də tək öz ömrünü
yaşamır.
Kimsə yarımçıq bitmiş
qardaşının, kimsə qısa ömür
yaşamış ata-anasının, kimsə də millətin,
məmləkətinin böyük fikir adamlarının
yarımçıq ömrünü yaşayır.
Mənim
hörmətli və sayğıdəyər müəllimim
İsa Həbibbəyli ömrü həbsxanada bitən
Cavidin, ömrü məhrumiyyətlər içində
keçmiş Mirzə Cəlilin, anlatmaq dərdindən
ömrünün sonunda dərvişə çevrilmiş Qəmküsarın
(Kefli İsgəndər ), içində zora, hədəyə
baxmayaraq işıq gəzdirən Sidqinin yarımçıq
qalmış ömrünü yaşadır məncə.
Dünyada
nə varsa – insan, ağac, ot, hər
şey, nə vaxtsa bitəcək ömrü ilə
özünün təkrarıdır.
İsa müəllim də o işıqlı
adamların təkrarıdı, başqa biçimdə.
Məncə, həm məktəb, həm də müəllimdi
Naxçıvan.
III.
ARİSTOTELİN “POETİKA”SI
İçimizdə
od ki var,
Cəhənnəmi yandırar.
Bürünsə
yüz son bahar,
Bəs eylər dumanımız.
Mən ali məktəbi Bakıdan çox-çox
uzaqda, bir əyalət institutunda, Naxçıvanda
oxumuşam. İnstitut təzə təşkil
olunduğundan müəllimlərimizin əksəriyyəti
elm dərəcəsi olmayan, Naxçıvanın kəndlərindən
gəlmiş orta məktəb müəllimləri idi. Buna baxmayaraq təhsilimin
səviyyəsi heç Bakı Dövlət Universitetinin səviyyəsindən
aşağı deyildi. Bakıda təşkil
olunan tələbə elmi konfranslarında bunun dəfələrlə
şahidi olmuşdum.
II kursa ədəbiyyat nəzəriyyəsindən
mühazirə oxumaq üçün auditoriyaya cavan bir müəllim
girdi. Bizdən 5-6 yaş böyük olardı. Aristotelin “Poetika”sından danışırdı.
O danışmırdı, danışdıqca
qanadlanırdı, uçurdu. 70-ci illər idi... Böyük həqiqətləri ancaq dahilərin
adıynan, diliynən demək mümkün idi. İsa müəllim nəyi demək mümkün
idisə hamısını deyirdi. İsa
müəllim mənim yaddaşıma Aristotelin “Poetika”sı
ilə həkk olundu. Birinci mühazirədə
İsa müəllimin “Poetika”dan dediyi hər şey indiyəcən
sözbəsöz yaddaşımdadır. Mənim
indi cəhənnəm yükünə davam gətirən zərif
qanadlarımda İsa müəllimin Aristotelin “Poetika”sından
geydirdiyi zireh hələ də durur.
Sonralar illər boyu oxuduğu mübarizələri də
1-ci kimi şövq və ehtirasla yorulmadan, usanmadan oxudu.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü, əməkdar
elm xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor İsa Həbibbəyli...
Təbii ki, bunlar İsa müəllimin
yaradıcılığına, çox illik yaradıcı fəaliyyətinə
verilmiş qiymətdir. Ancaq bunlar mənim
üçün statistik məlumatdan başqa bir şey deyil.
İsa müəllimin gördüyü işlər
ona verilən qiyməti çoxdan aşıb keçib.
Azərbaycanda akademik də çoxdu, əməkdar
elm xadimi, professor da. Bu adlardan yuxarıda hər adamın
qalxa bilməyəcəyi bir ucalıq da var-ziyalılıq!
İsa müəllim sözün həqiqi mənasında
M.F.Axundovla başlayıb, XX əsrin əvvəllərində
çiçəklənən, 30-cu illərdə dara çəkilən
ziyalılar nəslinin layiqli nümayəndələrindən
biridir.
Onun 13
elmi monoqrafiyasını, 17 dərs vəsaitini, 40-dan yuxarı
broşurasını, tərtib etdiyi onlarla kitabı, yüzlərlə
məqaləsini bir kənara qoysaq belə, onun Azərbaycan mədəniyyəti
və elmi adına ucaltdığı, böyük bir abidə,
elm qalası – Naxçıvan Universiteti onun nə dərəcədə
böyük bir ziyalı və vətənpərvər fədai
olmasına yetərli sübutdur.
Mən
dünyanı gəzdim: Avropada bir çox ali
məktəbləri və universitet şəhərciklərini
gördüm. Mənimçün
Naxçıvandakı universitet şəhərciyi
dünyanın bütün şəhərlərindən
böyük və doğmadı mənə.
Düz 35
il bundan əvvəl təhsil
aldığım bu məbədin işıqları gur
yanır indi. Mən Bakıda və xaricdə çox ali məktəblər görmüşəm. Naxçıvan Universiteti onların ən gözəli,
ən möhtəşəmidir. Xaricdən gəlib burda
təhsil alan tələbələr, dərs
deyən müəllimlər bir əyalət şəhəri
üçün möcüzədir məncə. Bütün bunlar İsa müəllimin fədakar əməyinin
nəticəsidir. Naxçıvan
Universiteti elm və mədəniyyətimizə
Naxçıvanda qoyulmuş böyük bir abidədir əslində.
Sələfi böyük Mirzə Cəlilin arzu
və istəklərini bir fədai, cəfakeş kimi müqəddəs
vəzifəsinə çevirib İsa müəllim.
Azərbaycanda
hay-küy salmadan pıçıltıyla millətə
sevgisini nümayiş elətdirməyən məmləkətə
və millətə xidmət eləyən ən böyük
adamlardan biridir İsa müəllim!
IV.
İŞIQ
GƏZDİRƏN ADAM
Naxçıvanda
bir adam var –
Könlümüzü
görən adam.
Bu
işığı hardan aldın,
Ay
işıq gəzdirən adam.
Mən
sevimli müəllimim İsa müəllimdən söz
düşəndə həmişə yadıma düz 25 il bundan əvvəl baş vermiş bir hadisə
gəlir. Gözəl və böyük
şairimiz S.Rüstəmxanlı ilə Naxçıvana
getmişdik. Xalq hərəkatının
ilk cücərtiləri göyərirdi Naxçıvanda.
Şərurda görüş keçirməli
idik. Təbii ki, Sabir müəllimə möhkəm dost
olan İsa müəllim keçirdiyimiz görüşlərin
həm rəhbəri, həm də təşkilatçısı
idi. Bizim görüşlərimizdən
rahatsız olan rayon rəhbərliyi gecə, görüş vaxtı
işıqları söndürdü. Bu hərəkəti
nə biz, nə İsa müəllim gözləyirdi. 200-dən çox adamın
yığışdığı salon qaranlığa qərq
olmuşdu. Birdən-birə İsa müəllimin
və qardaşlarının əllərində məşəl
yanmağa başladı. Biz İsa müəllimin
tutduğunu məşəlin işığında şeir oxuyurduq.
İsa müəllim illər boyu içində
qoruyub saxladığı işığı məşəli
çevirib başının üstünə
qaldırmışdı. İlk dəfə orda
ağlıma gəldi ki, İsa müəllim təkcə
işıqlı adam deyil, o həm də
işıq gəzdirən adamdır.
Düz 25
il bundan əvvəl
yandırdığı məşəlin işığında
bu gün İsa Həbibbəyli Sidqinin, Cavidin, Mirzə Cəlilin,
Qəmkusarın canlı, möhtəşəm heykəli kimi
dayanıb Naxçıvanda. Zamanın əsən
rüzgarları onun eyninə deyil.
Nə qədər ki məmləkətdə içindəki
işığı məşəl kimi qaranlıqların
içindən başının üstünə qaldıran
İsa müəllim kimi ziyalılar var, bu millətə
ölüm yoxdur.
V.
65 YAŞ – HÜZN VƏ HÜZUR ZAMANI.
Dünyadan
çıxıb getməyin
Dərdin daşana qalacaq.
Bu
dünya nağıldı, dünya
Nağıl qoşana qalacaq.
Mən sevimli və sayğıdəyər müəllimim
İsa Həbibbəylinin sonbaharda – payızda doğum
günü olduğunu həmişə bilmişəm. Buna baxmayaraq
müəllim-tələbə münasibətindən
doğan utancaqlığımdan ona heç bir yazı
ünvanlamamışam.
Ancaq indi içimdə qarşıdan gələn
payızın hüzn və kədəri içində müəllimimə
söz demək cəsarəti tapdım. Axı
payız həm onun həm də mənim fəslimdi.
Payızdı,
– payıza bənzədim,
Bu dərdim çəkilməz, ağır.
Külək
əsir sözlərimdən,
Sözlərimə yağış yağır.
Sözlərim
üşüyür, gedək,
Gedənmi,
qalanmı, kim haqq?!
Bu
payız, Allah, dəlilər
Təzədən dəli olacaq.
Gedək buralardan gedək.
Gedək yağışlar yağacaq.
Biz
vaxtsız açan çiçəyik,
Üstümüzə qar yağacaq.
Gedək
buralardan, gedək,
Geyib ayrılıq libasın.
Kölgətək
çəkilib gedək,
Gedək bir kimsə duymasın.
İçim
boş bir məzar kimi
Ölən sevdalara açıq.
Getməyə
bir yer var, bir yer,
Yazıq ayaqlarım, yazıq.
Sözlərimə
yağış yağır,
Eşit pıçıltısını səsin.
Allah kimi
çıxıb gedək,
Heç mələklər də bilməsin.
Payızdı,
– payıza bənzədim,
Bu dərdim çəkilməz, ağır.
Külək
əsir sözlərimdən,
Sözlərimə yağış yağır.
P.S. Əzizim İsa müəllim! 65 yaş hüzn və hüzur zamanıdır.
Sizə həyatınızda hüzur,
yaradıcılığınızda ustad Mirzə Cəlilin təbirincə
desək“qələmin müqəddəs vəzifəsi”ni, bundan sonra da layiqincə yerinə yetirməyə
ömür və güc arzulayıram.
Hörmət və
sevgi ilə tələbəniz
Rüstəm
BEHRUDİ
525-ci qəzet.-
2014.- 4 oktyabr.- S.24.