“Kamança” – milli dəyərlərimizə
ədəbi və əbədi abidə
MİRZƏ
CƏLİLİN ÖLMƏZ ƏSƏRİ GERÇƏK
VƏTƏNDAŞLIQ DƏRSLİYİ KİMİ
Milli musiqi xalqımızın milli heysiyyəti, ruhu, bütün duyğu və hisslərinin külli olaraq qovuşduğu milli sərvətdir. Bu gün ulu öndərimiz
Heydər Əliyevin xalqına və vətəninə bağlılıq
duyğularını bir
vətəndaşlıq dərsi
kimi yaşatdığımız
dövrdə milli dəyərlərimizə olan
münasibətlərimiz də
dəyişərək daha
isti, daha qaynar olub. Uzaqgörən
və xalqına bağlı, Heydər Əliyev məktəbinin layiqli davamçıları
tərəfindən bu
ənənələr davam
etdirildikcə daha böyük nailiyyətlər
və uğurlar əldə edirik. Təkcə uzaqgörən
siyasət və peşəkar diplomatiya ilə deyil, həm də zəngin və ruhu canlandıran milli musiqimizlə də sərhədləri
aşırıq, bütün
dünya xalqları arasında özümüzü
tanıdırıq, sevdiririk,
milli varlığımızı
təsbit edirik. Bu gün həm də daha çılpaq
və həyasızcasına
ermənilər tərəfindən
milli dəyərlərimiz
olan sərvətimizin
talanması, özününküləşdirilməsi
halları bizi həm düşünməyə,
həm də birlik içərisində
daha qabarıq mübarizə aparmağa vadar edir. Əgər
bir erməni “dığası” və ya “hay”ı “Evrovision” kimi yüksək statuslu musiqi festivalında sözündən tutmuş
özünə qədər
Azərbaycan mahnısı
ilə müsabiqədə
çıxış edirsə
və bu, dünya birliyi tərəfindən heç
bir qınaqla qarşılanmırsa, bizim
yox, əlbəttə,
özünü aldadanların
və ikitirəliyi münasibətlərdə meyara
çevirənlərin öz
günahıdır. Bu hal
isə təkcə bu gün yox,
dünən də var idi. Cəlil
Məmmədquluzadə kimi
görkəmli bir ədibimiz “Kamança” əsərində əgər
erməni talançılığını,
oğurluğunu, xainliyini,
türk-müsəlman düşmənliyini
göstərirdisə, bu,
belə ziyalılarımızın
milli qeyrət və xalqına bağlılığının, vətənpərvərliyinin ifadəsi
idi. Çox təəssüf ki, mütaliədən kənar
düşən yeni nəsillərimiz belə əsərlərdən də,
onların milli əhəmiyyət kəsb
edən ideyalarından
da xalidirlər. Ancaq qeyd edilən
bu kimi əsərlər
milli ədəbiyyatımızın
ən qiymətli incisi və sərvəti kimi yüksək bir qiymətə malikdirlər.
Bəs adı çəkilən bu əsərin – “Kamança”
pyesinin milli dəyəri, əhəmiyyəti
nədə idi?
“Kamança” əsəri Cəlil Məmmədquluzadənin
sırf milli münaqişə məsələlərinə
həsr olunan, ictimai-mənəvi baxımdan
milli xarakterləri səciyyələndirən, mənəviyyat,
şüur və ərazi oğurluğu olaraq erməni xainliyini göstərən
ən sanballı əsəri kimi ayrıca bir əhəmiyyətə malikdir.
Bu baxımdan akademik İsa Həbibbəylinin də haqlı olaraq dediyi kimi,
ustad Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə
“Azərbaycan ədəbi-ictimai
fikir tarixində, sözün geniş mənasında, milli istiqlal, demokratiya və Vətən azadlığı uğrunda
mübarizənin ön
cərgəsində dayanır.
Onun yaradıcılığı
gələn hər yeni nəsil üçün müstəqillik,
azərbaycançılıq, millilik və vətəndaşlıq tərbiyəsi
məktəbidir”.
“Kamança” əsəri erməni-müsəlman (azərbaycanlı)
münaqişəsindən bəhs edir. Hadisələr Qarabağda
baş verir. Haqlı olaraq deyildiyi kimi, Cəlil Məmmədquluzadənin
“Kamança” pyesi Azərbaycan ədəbiyyatında
Qarabağ münaqişəsinə
həsr olunmuş ilk və sanballı əsər kimi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Həm də ona görə ki, Cəlil Məmmədquluzadə XX əsr
Azərbaycan yazıçıları
içərisində bəlkə
də yeganə ədibdir ki, əlinə silah alıb Qarabağ savaşında ön cəbhədə vuruşmuş,
təkcə bir yazıçı kimi əsərlərində yox,
həm də əldə silah bir əsgər kimi də vətənin
keşiyində durmaq vəzifəsini yerinə yetirmişdi. Doğrudan da, ədibin həmin vaxtlar Həmidə xanıma bu münasibətlə yazdığı məktubda
da, bu, öz
əksini tapır Həmin məktubunda ədib “axmaq ermənilər doğrudanmı
müqavimət göstərəcəklər?”
– deyə ermənilərə
öz qınağını
da əks etdirir.
Münaqişənin təsvirində
müəllifi, xüsusilə
iki milli psixologiya, mənəviyyat
daha çox düşündürür və
münaqişənin mahiyyətinə
də müəllif münasibəti məhz bu psixoloji məqamdan
keçir. Demək olar ki, hadisələrin
xüsusi bədii sənətkarlıqla təsvirində
münaqişənin bütün
ideoloji təfərrüatı
öz əksini tapır. Müəllif azərbaycanlı psixologiyasına
dərindən nüfuz
edərək onun konkret obrazlarla təcəssümünü yaradır.
Öz insanına sevgi, yanğı, itkidən doğan dəlicəsinə bir qəzəb bütün radikal miqyası ilə özünü nümayiş etdirir. Qəhrəman yüzbaşının:
“...Biz onların həyə
beş-on dığa-mığasını
öldürmüşük, bəs Nəcəfqulu kimi igidi bir
də hardan tapacağıq? Şirzadı
hardan tapacağıq?
Misirxanı neçə
erməniyə dəyişmək
olar?” replikasında azərbaycanlı insanındakı
təəssübkeşlik hissi
özünü açıq
büruzə verir. Saysız-hesabsız azərbaycanlı
insanın öldürmələri
ermənilərin nə
qədər mənfur
bir xislətə, qəddar bir xarakterə, xainliyə
sahib olduqlarını nümayiş
etdirir. Onların qəddarlıq və vəhşilik keyfiyyətini
təqdim etmək üçün də ədib: “Qəhrəman yüzbaşı: Məgər
yadınızdan çıxıb
ki, haman dəyirmanda on iki adamımızı yandırdılar?”
replikasında ifadə
edir. Azərbaycan insanı humanist, təəssübkeş,
öz xalqına bağlı, həssas olması qədər də milli-ictimai məsələlərdə biganəlik,
unutqanlığı, daha
çox güzəştə
getməsi ilə söhbət mövzusuna çevrilir. Erməni Baxşının tutulmasından
sonra məhz bu cür milli
psixoloji, mənəvi
məsələlər çözüm
yeri taparaq açılmağa başlayır.
Erməni Baxşının
hər tərəfdən
müsəlmanlar – Qərhəman
yüzbaşı, şəhid
anası Zeynəb ana tərəfindən ittihamı bütövlükdə
erməni millətçiliyinin
və erməniçiliyin
mühakiməsidir. Çünki
doğrudan da, “vallah, fürsət tapsan sən də (erməni Baxşıya müraciət
olunur-R.Q.) haman müsəlman qanına yerikləyən ermənilərin
birisən”. Ədib Zeynəb ananın
simasında oğlu öldürülən bir ananın çəkilməz
dərdini, etiraz və üsyanını, mübarizə
qüdrətini təcəssüm etdirir.
Əsərdə
kamançanın ortaya çıxması ilə milli
psixoloji, mənəvi məsələlərin
aydınlaşması üçün bədii-struktural məqamlar
işə düşür. Struktural olaraq kamança əsərdə
metaforik bir surət, bir obraz kimi çıxış edərək
milli mənsubiyyəti, bütövlükdə, Azərbaycan
milli ruhunu, milli mənəviyyatını təmsil edir. Burda musiqi özü,
musiqi alətinin musiqi ilə birləşməsi obraz, “qəhrəman”
olaraq çıxış edir və hadisələri, əsərin
süjetini, bədii-estetik
idealı, ideyanı müəyyənləşdirir.
Burda “rəmzi şəkildə işlənən bu musiqi”
özü təhlilin açarı olur. Bu mənada “əsərdə
kamançanı da bədii obraz səviyyəsinə
qaldırması Cəlil Məmmədquluzadənin dərin
humanizmini və əsl sənətkarlıq məharətini
nümayiş etdirir”. Qəhrəman yüzbaşının
intiqamçılığı, vurub-tutmaq, kəsib-öldürmək
hisslərini musiqinin dəruni incəliklərindən gələn gözəl hisslər unutdurur,
yumşaldır, hətta tərəddüddə,
hələ özündən
ayrılmamış bir təzad içərisində qoyur.
Musiqi qüdrəti Qəhrəman
yüzbaşının əsl kimliyini – xalqının
humanizmi və insanpərvərliyini, yalın düşməni
amana buraxma və onu
bağışlama qüdrətini, ədibin bədii dili ilə desək
“keçən günlərini” ona andırır, təlqin
edir. Musiqi öz ülviliyi, təmizliyi, aliliyi ilə sülh, əmin-amanlıq, insanpərvərlik
ideyalarının carçısına çevrilir. Beləliklə,
musiqi qələbə çalır, kamança zəfər əldə
edir, sülh, humanizm qəlblərə hakim kəsilir, ən
qaçılmaz ölüm fərmanını
dayandırır, “axırı həyat ölümə, xeyir
şərə, sənət ədavətə üstün gəlir”.
“Kamança”
əsərində ədibin məqsədi azərbaycanlı
balalarını milli musiqinin təsiri ilə oyatmaq və
ayıtmaqdır. Cəlil Məmmədquluzadə kamança
ilə müsəlmanın “qulağının dibinə” elə
bil “şapalaq vurub” ayıldır: “Sənin musiqin və alətin
kimin əlində, kimin dilindədir?” – deyir. Çünki bu
da bir həqiqətdir ki, “Kamança” faciəsi müəllifin
real düşüncələrindən yaranmışdı. Həmidə
xanımın dediyinə görə, Mirzə Cəlil hələ
1918-ci ildən bu mövzuda əsər yazmaq, bunun
üçün kamança almaq və çalmağı
öyrənmək fikrinə də düşmüşdü.
Mirzə Cəlilə kamança çalmağı
Baxşı öyrətmişdi və ədib onu öz
adı ilə də əsərə salmışdı. Hətta
xatirələrə görə, Mirzə Cəlil
ölümündən bir az əvvəl qəlbinin iniltilərini
basdırmaq üçün son dəfə kamança da
çalmışdı. Bundan başqa “Kamança” faciəsinin
mövzusunun Azərbaycanın müstəqillik və istiqlal
çarpışmaları dövründə həmişə
bizə qarşı torpaq iddiasında olan, erməni
daşnaklarının çörəyimizi yeyə-yeyə
bizi faciələrlə üzləşdirməsi əmin-amanlıq
mübarizəsi dövründən” olması da əsəri ədibin
real düşüncələrindən doğduğunu, milli mənsubiyyət
və təəssüb duyğularından intişar
tapdığını göstərir. Doğrudan da, ədibin
böyük ustalıqla qələmə aldığı bu əsərdə
erməni Baxşı Azərbaycan milli dəyərlərimizin incilərindən olan milli musiqimizi
dərindən mənimsəmiş, az qala erməniçiliyini
Azərbaycan milli mənəviyyatı ilə zənginləşdirmiş
bir ruha, mənəviyyata sahiblənməyə nail olmuşdur.
Demək, Mirzə Cəlil bu obrazı yaratmaqla onu məhz milli
mənsubiyyət oğrusu, işğalçı, milli
münaqişənin tərəflərindən biri kimi təqdim
etmək məqsədi daşımışdır. Azərbaycanın
milli dəyərlərini çox yaxşı mənimsəyən
erməni Baxşı humanist və tolerant azərbaycanlı
üçün ciddi təhlükədir. Bu mənada ədib
münaqişənin yaranmasında rus milli-müstəmləkəçi
siyasətinin günahkarlığını görsə də,
erməniçiliyin ideologiyasındakı
işğalçı, məzlumluğa
bürünmüş yırtıcılığı,
özünü axmaqlığa qoymuş bicliyi, anti-insaniliyi,
hər cür qəddarlıq və vəhşiliyi də mətnaltında
verməyi və xalqını ayıq tutmağı unutmur.
Fikrimizcə, “Kamança” əsəri ilə Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadə ayıq və oyanıq olmağın,
özünə və öz milli dəyərlərinə
sahib çıxmağın, öz milli
varlığını qorumanın zəruriliyini ifadə
etmişdir. “Kamança” əsəri bütövlükdə
Azərbaycan ədəbiyyatında milli özünəqayıdış,
mövcudluğun təməlində milli ruh, milli-mənəvi
dəyərlər və mənəviyyatın mənimsənilməsi
ideyasının dayandığının əks olunduğu ən
kamil bədii əsərdir.
Ramiz QASIMOV,
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin böyük
elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2014.- 11 oktyabr.- S.28.