Ogyüst Roden – müasir heykəltəraşlığın
titanı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Onun keramikada ifadəsini əks etdirdiyi subyektlər rəssamın
maraqlarını genişləndirirdi. Bəzi əsərlər,
məsələn, “Qış” və ya “Bakx rəqsi” onun XVIII
əsrə olan məhəbbətini əks etdirirdi. Roden
Sevrdə 1882-ci ilə qədər işlədi, əslində
son il ərzində oraya yalnız iki
aylığa dönmüşdü.
1880-ci ildə
isə Roden özünün başlıca sifarişini – məşhur
“Cəhənnəm qapıları”nı
yaratmaq tapşırığını aldı. Bu həlledici an idi – sifariş sübut edirdi ki,
fransız rəsmi dairələri heykəltəraşlıqdakı
yaradıcı cəhdlərə o qədər də
düşmən deyildir. Bu
özünü həmçinin rəssamlıqda da dəfələrlə
göstərmişdi. Ona verilən
tapşırıq Dantenin “İlahi komediyası” mövzusunda
dekorativ həllin dizaynını vermək idi. Bu Dekorativ Sənət Muzeyinin qapısı
üçün nəzərdə tutulurdu. O, işi
1884-cü ildə başa çatdırmaq təklifi ilə
razılaşdı. Lakin bunu edə bilmədi.
Roden bundan əvvəl də müxtəlif səviyyələrdə
və tamamlamalarda olan heykəllər düzəltmişdi,
onları impressionist rəssamların işinə və
kölgə effektinə bənzədirdi. “La Porte de
l`enfer” – “Cəhənnəm qapıları” böyük
sifariş idi. Sonrakı otuz il ərzində
Roden yeddi metr hündürlüyündə olan bu
bürünc qapılar üçün 186 fiqur
yaratmışdı. Əslində bu əsər
onun şah əsəri sayıla bilərdi. Balzakın “İnsan komediyası” bir neçə
müstəqil romandan ibarət olduğu kimi, Rodenin bu əsəri
də sonralar müstəqil mövcudluğa yiyələnəcək
çox sayda heykəllərin yaranmasına səbəb
olmuşdu.
Rodenin layihəni icra edərkən 1880-ci ildəki ilk
eskizlərində o, bir prototip – Florensiyadakı Baptisteriya kilsəsi
üçün Lorentso Gilberti tərəfindən
yaradılmış qərb qapısının təsirinə
məruz qalmışdı. Onun seçimi başa
düşülən idi, çünki bu böyük italyan
heykəltəraşı antik sənətə dərindən
valeh olmuşdu. Onun dönüşündə bu
heç də az başa düşülən
deyildi ki, Roden özü bu köhnə rəssamın dəstəyini
aramışdı. O, Gilbertini Parisin özündə
xatırlayırdı, onun əsərində Bibliya
mövzularının səkkiz tarixi barelyefi nəqş
olunmuşdu. Həmin adamlar mərkəzdə
yerləşdirilmiş fiqurun ətrafına
toplaşmışdı.
Buna baxmayaraq, bir dəfə Roden öz rəsmlərini
heykəltəraşlıq formasına keçirməyə və
onun çox saydakı və daim böyüyən
ideyalarını qapıların bütöv kompozisiyasında
təcəssüm etdirməyə başladı, dəyişikliklər
hökmən yer tutmalı idi.
Qapılarda o, Renessans rəssamlarının istifadə
etdiyi metodları bərpa etdi. Hətta “Mütəfəkkir” kimi
mühüm heykəl yalnız təkcə Mikelancolaya əsaslanırdı.
“Cəhənnəm
qapıları”nın dominant xüsusiyyəti
onun hərəkət düşüncəsində olması
idi. O istəyirdi ki, onun kompozisiyasında sərbəst hərəkətin
hiss edilməsi ifadə olunsun. Həqiqətən də o, hətta öz modellərində
onların gözlənilməyən jestlərə tabe edilməsini
arayırdı.
Dayanmayan hərəkət, yıxılma hərəkəti
və dinamik hərəkət təəssüratı
“Qapılarda” Mikelancelonun Sikstin kapellasında
yaratdığı effektlərin müxtəlif şərtlərində
onların bir davamı növünü təklif edirdi. Bu müqayisə
onu vurğulayır ki, Mikelancelonun tabloları Rodeni heykəltəraşlıqda
ilhamlandırırdı. Axı vaxtilə
cavanlığında Roden Brüsseldə Rubensin
tablolarının da kopiyalarını çəkmişdi.
Həqiqətən də təsvir olunan bədənlərin
enerjisi barədə Rubens sənətində nəsə bir
müstəsnalıq var idi. Roden öz heykəllərində
rəsm effektlərinə qovuşmaqla bunu
vurğulayırdı ki, o, barokkodan əsaslı qaydada
uzaqdır. O, güman edirdi ki, nəsə
nizamlıdırsa, hərəkətsiz ölüdür.
“Qapıların” tələb edilən
tapşırığı icra etmək imkanı Roden təxəyyülünə
və onun cilovlanmayan mürəkkəb və ehtiraslı təbiətinə
əlavə stimul verirdi. Bu, həyat
görünüşünün varlığına nüfuz
etməyə çağırırdı. O, sifariş
aldığına görə birinci növbədə Danteyə
valeh olmalı idi. Dahi Danteni isə Engels “Orta əsrlərin
axırıncı, yeni dövrün birinci şairi”
adlandırmışdı.
Rodenin çox sayda olan qeyri-adi rəsmləri
açıqlandıqda, öz ideyalarını bu nöqteyi-nəzərdən
sadə və dərk olunan bir sxemə
qarışdırdığı göründü. O, böyük ümidlə
işinə başladı. 1880-ci illər ərzində o,
dizayn üçün bədxərcliklə çoxlu cəhdlər
etdi və onun ən məşhur heykəllərinin çoxu
– “Mütəfəkkir”, “Üç kölgə”,
“Üç Favi” ümumi kompozisiya ilə bağlı idi və
həmin dövrlə tarixlənir.
Bədbəxtlikdən,
bir neçə ildən sonra iş sürünməyə
başladı, çünki vaxtını əsasən onu
çox məşğul edən ideyalara sərf edirdi. Bununla yanaşı, onun şəxsiyyəti də
müəyyən mühüm dəyişikliklərə məruz
qaldı. Onun erkən dövrlərinin
pessimizmi dünyaya daha nikbin baxış bəsləməsinə
təslim oldu. Qapılar onun
üçün Balzakın chef d`oenvre inconnu – “başlıca
naməlum əsərinin” bir növünə çevrildi.
Mövzu o qədər geniş idi ki, ona elə
görünürdü ki, bunu hətta başa
çatdırmaq da mümkün olmayacaqdır, əslində
isə o, özü həqiqətən də bunu etmək istəyirdi.
Axırda qapı heç də onun
sağlığında düzəldilmədi və heç
vaxt nəzərdə tutulan yerdə də qoyulmadı.
“Qapılarının” kompozisiyasının arxitektura
nailiyyətləri ilə birləşdirməyi Rodenin
bacarmaması, onun həmin təməl fənni bilməməsi
ilə əlaqədar idi. Qapı uzun illər
boyu Rodenin əli altında qaldı, studiyanın sənət əsərinə
çevrildi və o, yalnız öz ideyaları ilə eksperimentlər
aparmasına görə sevinirdi, əsərin funksional tələblərinə
isə heç də məhəl qoymurdu. Bunun
üçün qədim sənətdə də pretsedentlər
mövcud idi. Bunları qədiim Misir dəhlizlərində,
Parfenon frizində, qotik vitraj pəncərələrində və
qrotesk heykəllərdə görmək olardı.
Rəssamlıq allahlar üçün və ya Allah
üçün olan vergi idi, bəşər cəmiyyətindən
asılı olmayan mistik bir həyata keçməyə
hazır idi.
“Qapıların” sənət əsərləri də
insan ağlına güclü təsir göstərir. “Adəm”, “Həvva”,
“Mütəfəkkir”, “Üç kölgə” və “Dərd
başı” kimi, axırıncı istisna olunmaqla,
bütün heykəllər Mikelancelonun böyük nümunələrinə
əsaslanırdı. “Məşuqların”
detalı onu valeh edən ehtiras anını təsvir edirdi.
“Cəhənnəm qapıları” Dantenin məşhur əsərinə
əsaslansa da, çox sayda dini və tarixi mövzulara
müraciət edirdi. Heykəltəraşın təsvir etdiyi
səhnələr çox şeyi öyrədirdi. Tarixin dərslərinə diqqət verməyi təlqin
edirdi və bu nöqteyi-nəzərdən çoxtərəfli
monumental bir əsər idi. Onun belə
yanaşması utopik kommunizmin banisi Tommazo Kampanellanın
(1568-1639-cu illər) ideyaları ilə müəyyən
ölülərdə üst-üstə
düşürdü. Kampanella
özünün “Günəş şəhəri” əsərində
təsvir etdiyi utopik şəhərdə uşaqlar
küçədə gəzərkən binaların
divarlarındakı barelyeflərdən və həmçinin
çox saydakı heykəllərdən çox şey
öyrənirdilər. Monumental heykəltəraşlıq
gənc nəslin təhsilinə də köməklik göstərirdi.
Rodenin “Cəhənnəm qapıları” da əslində
təkcə ədəbi irsi deyil, həm də tarixi hadisələri,
insan münasibətlərini öyrənmək
üçün geniş və əhatəli vasitə idi.
Münaqişə aparan bədənlərin
dünyasında fiqurlar tamaşaçının diqqətinə
işıq və kölgənin birgə oynaması kimi gəlirdi. Roden
özü Bartlettə demişdi ki, o, “rəng və effekt
axtarırdı”. Bu, onun rəqib
sayılacaq qaydada tablo çəkməyinin digər bir
nişanəsi idi. Lakin bu heykəllər
impressionistlərin əsərləri kimi günəş
işığı ilə işıqlanmırdı,
parlamırdı. “Bədxərc oğul” əsərində
təkcə Bibliyadan – “İncil”dən
götürülmüş tanış
obrazın təsviri deyil, həm də öz
varlığını yalnız öz xeyrinə sərf edən
hər bir adam təsvir olunurdu. “Cəhənnəm qapıları”nda
Rodenin məqsədi əslində müasir dünya
haqqında öz
baxışlarını bəyan etmək idi. “Qapılar” həyatın ona məxsus olan kiçik
təbəqəsini təqdim etmək idi. Bir
görkəmli ekspertin yazdığı kimi, müasir
insanın problemi onun sabit olmayan ehtirasları tərəfindən
yaranan əbədi cəhənnəmdir. Və
həyatın əzabları ölümdən sonra da dayanmayan
və məqsədsiz hərəkət formasında davam edir.
Məhz Dantedən ilhamlanaraq o, “Qapılar”ı
məhəbbət, ağrı və ölüm əzabları
ilə keçirilən sarsıntı formasındakı
kainatı açıb göstərir.
“Cəhənnəm qapıları” epoxanın ən təəccüblü
nailiyyətlərindən biri kimi qalır. Bu əsər
çox şeyləri ifadə edir, tamaşaçını
ardıcıl olaraq fikrən də olsa, ona qayıtmağa məcbur
edir. Bu, insanın qəbirdən
çıxan kəlləsi kimi daim bizə gülür.
“Cəhənnəm qapıları” üzərindəki
işlədiyi ilk illər ərzində – 1880-ci illərdə
– Roden portret heykəltəraşı kimi xeyli nüfuz
qazandı. Ona olan diqqət belə bir səbəbdən
artdı, yüksəldi ki, onun əsərləri çox
aydın idi. Klod Filipp onun barəsində deyirdi ki, “insan
sifətində xarakterik və fərdi olmaqdan daha çox
harmoniya və plastik effektliliklə aksentlər edirdi... O, öz modelini yüksək
ağıl təzyiqi altında olan anda təsvir etməyə
çalışırdı. Psixi cəhət
fiziki ideallıq olmasa da, bu yolla konsepsiyanın bir hissəsinə
çevrilirdi”.
Öz dövrünün mühüm və görkəmli
adamlarının portretləri o qədər canlı, elə
bir fiziki qaydada təsvir olunurdu ki, onlarda bəşər məxluquna
münasibətdə məhz hüsn-rəğbət bəsləmək
tələb olunurdu. Bəzi heykəltəraşlardan fərqli olaraq onun
portret heykəlləri Pasxi adasında ibtidai insanın
yaratdığı və çox saydakı adsız müqəvvalar
təsirini bağışlamırdı, əksinə, ifadə
bolluğu hesabına həsr
olunduğu şəxsiyyətin daxili aləmini
açmaqla yanaşı, ona məxsus olan həm bədən,
həm də baş cizgilərini bədii qaydada təsvir
edirdi. Bu əsərlər əslində portret
olaraq yaradılmasını da yaddan
çıxartdırmamaqla, həm də xatırladırdı
ki, Roden O`nore de Balzakın “La Comedie humaine” – “İnsan
komediyası” ənənəsində olan bir rəssamdır.
O, özü qeyd edirdi ki, düzünə qalsa, heç bir rəssam
işi, büst və portret kimi bu qədər çox daxilə
nüfuz etməni tələb etmir.
O,
müxtəlif əhval-ruhiyyələrdə dəyişikliklər
yaratmağa qadir idi. “Viktor Hüqo” heykəli həyatdan
götürdüyü eskizə əsaslanırdı.
Madam Morla Vikunyanın başının heykəl təsviri və
büstü ona 1888-ci il Salonunda nəhəng
uğur qazandırdı və axırıncı əsəri
dövlət almışdı. Bu ictimai zəfər
sayıla bilərdi.
Bu vaxt Roden Fransadan kənarda da məşhurlaşdı. 1881-ci ildə
o, sadə bir addım atmaqla özünün beynəlxalq
nüfuzunun xeyli böyüdüyünə nail oldu. O,
Londona səfər etdi, bu ölkə ilə əlaqələrinin
uzun müddətli və məhsuldar olacağı bir daha təsdiq
olundu. İngiltərədəki bir iş adamı isə
pensiyaya çıxdıqdan sonra Parisə gəldi ki, Rodenin
öz yanında onun sənətini öyrənsin, onun
üçün ustadan öyrənmənin özü bir vəhy
idi. Başqa bir ingilis isə Rodenin rəhbərliyi
altında işləməyə başladı. Həmin
ingilis qızı Parisə 1884-cü ildə gəlmişdi,
orada dörd il qaldı, həm də rəssamın
məşuqəsi Kamilla Klodellə tanış oldu.
Roden
1884-cü ildə “Bürünc epoxası”nı
Royal Akademiyada yenidən nümayiş etdirəndə təriflərlə
qarşılandı. Rəssamlar onun studiyasına gəlib,
axırıncı əsərlərini – “Dante”ni
və “Paolo və Françeska”nı heyranlıqla seyr etdilər.
Onlar bu ustanı canlı və dilə gələn
heykəllərin müəllifi hesab edirdilər. Deyirdilər
ki, ona vaxt verilsə, yapışdırılan ayamalardan onu
qorusalar, bu adam ictimaiyyətin ürəyində
hökmən özünə yer tutacaqdır.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2014.- 11 oktyabr.- S.25.