“Açılın, qapılar, şaha gedəlim”
On altıncı yüzil
Anadolusu o günə qədər görülməmiş
bir köçə məruz qalmışdı. Sivasdan,
Ərzincandan, Ərzurumdan
qalxan Ahmedlu, Avşar, Baharlu, Bayat, Bayramlu, Bəydili tayfaları Şahın şeirlərini
oxuya-oxuya dədə-baba
yurdu Anadolunu, sisli uca dağları,
uçsuz- bucaqsız
yaşıl ovaları
buraxıb Təbrizə,
Ərdəbilə doğru
axın-axın gedirdilər.
Bu qədər insanı
yurdundan, yuvasından qoparan bu axın,
bu köç, bu eşq nəyin
nəsiydi? Osmanlı tarixçisi Hoca Sadəddin bu köçü belə tərif edir: “Ol taifenin
kalanı dahi terki diyar etmek
istediler.Ölüsü dirisine
yüklenip cümlesi çıkup gitmek istediler”.
Kəndlər, şəhərlər, obalar,
yaylaqlar boşalmışdı. Oralarda vəzifəli
Osmanlı məmurları
İstanbuldakı padşah
Yavuz Sultan Səlimə
məktub üzərinə
məktub göndərirdilər.
Məktublarda:
“Xalq buraları tərk edib Ərdəbilin torpağına
üz sürməyə
gedirlər” – yazırdılar.
Dövlət də, sultan da
narahat idi. Amma əldən bir şey gəlmirdi. Gedənlərin ruhları, könülləri
o torpaqlarda incidilmişdi.
Bir zaman “türkmən”, bir zaman “qızılbaş”, bir zaman da
“rafizi” adlandırılan
mənəvi dünyalarını
küsdürmüşdülər.
Dillərində Şahın:
“Şah Xətai der neylərsin,
Hər müşkili
hal eylərsin.
Ansızın çiçək dərərsin
Yarın
səndən gül istərlər”
– deyişinə qapılıb könüllərinin
bağlı olduğu
Ərdəbil Şeyxinin
əmanəti olan Şah İsmayıla doğru gedirdilər. Şah da onları
çağırırdı:
“Ala gözlü pirim gəldi,
Duyan gəlsin,
iştə meydan.
Dörd
qapını qırx məqamı
Bilən
gəlsin, iştə
meydan!“
Aradan yüzillər keçməsinə
rəğmən nə
o bənzərsiz köçün
hekayəsi , nə də o insanları çəkib götürən
“ala gözlü pir”, yəni Şah İsmyıl haqqındakı
söyləntilər bitib
tükənmədi.
Bu yay Azərbaycan
Milli Akademiyası Şah İsmayıl haqqında önəmli bir kitabı – “Şah İsmayıl Səfəvi Tarixi- Diplomatik Sənədlər
Toplusu”nu tanıdarkən
mən də ordaydım. Sağ olsun, dəyərli müəllimim akademik İsa Həbibbəyli məni də dəvət etmişdi. Elmi redaktoru akademik Ramiz Mehdiyev olan kitabın
içindəki sənədləri
Şahin Yəhyayevlə
Elmin Əliyev fars və
ərəb dillərindən
tərcümə etmişdilər.
İsa Həbibbəyli, Vasim Məmmədəliyev, Tofiq
Hacıyev kimi bir-birindən dəyərli
elm adamları orada kitab haqqındakı görüşlərini bizlərlə
bölüşdülər. Mənsə
o yığıncaqda bir
cümlə ilə nədən bu kitabdakı məktublarda Yavuz Sultan Səlimin bu qədər qəzəbli olduğunu söyləməyə çalışdım.
O cümlə belə
idi: “Şah İsmayıl Təbrizdə
oturmuş, şeirləri
ilə Anadolu insanının könlünü
fəth etmişdi. Sultan Səlimi də
dəli edən bu idi. Çünki məmləkətinin bütün xalqı bu eşq üçün
dəli-divanə olmuşdu
və onu tərk edib gedirdi”.
Gerçəkdən də akademik İsa Həbibbəyli hocamın
o toplantıda geniş
bir şəkildə bəhs etdiyi kitabın içindəki
məktublarda həm
Sultan Səlimin qəzəbini,
həm də Şah İsmayılın
eşq və səmimiyyət dolu
sətirlərini görmək
mümkündür. Sultan Səlim
ona yazdığı məktubda: “Qulağınızdan
qəflət pambığını
çıxarıb, kəfən
geyinib hazır olun,” –deyə yazarkən, Şah İsmayıl isə ona yazdığı məktubda: “Allah dövlətinizi
daim, əbədi, səadətinizi
isə tükənməz
etsin. Sevgi və məhəbbət dolu salam
və dualarımı
göndərir, görüşmək
arzusunda olduğumu bildirirəm” - deyə yazırdı.
Şah İsmayılın
əslində Yavuz
Sultan Səlimin atası
İkinci Bəyazidlə
münasibəti bir ata-oğul arasındaki münasibət qədər
yaxın və istidir.Yuxarıda bəhs etdiyimiz kitabda da Şah İsmayılla
İkinci Bəyazid arasındakı yazışmalardan
qalan dörd məktub vardır. O məktubların
birində Osmanlı Sultanı Şah İsmayılı “Əcəm
məmləkətlərinin əzəmətli hökmdarı,
türk və Dəyləm diyarlarının
əmiri” olaraq salamlayır. Yavuz Sultan Səlim də məktublarında Şah İsmayılı Əfrasiyab
olaraq tərif edir, yəni İran-Turan savaşlarında
Turan ölkəsinin padşahı olaraq...
Makiavelliyə görə, tarix bir laboratoriyadır. Və tarixi
sadəcə “keçmişi
araşdırmaq” olaraq
görənlər də
böyük yanılqıya
düşərlər. Tarix bilmək üçün
ilk başda fəlsəfə,
antropologiya, filologiya, arxeologiya, sosiologiya və coğrafiyanı mütləq bilmək lazımdır. Tarixçi
bunları bilməzsə
qaynaq axtarammaz, təsnif edəmməz, təhlil
və tənqid edəmməz, tərkib də tapılmaz. Bunlar olmadımı o tarixçi
obyektivliyini itirər,
səbəb nəticə
münasibətində yanılar
və çox yanlış mühakimələrə
varar.
Son dönəmlər tarixə maraq artdıqca həm Osmanlı sultanı Yavuz Sultan Səlim, həm də Şah İsmayıl haqqında yalan-yanlış məlumatlar ortalığa atıldı. Onların zalımlıqları, etdikləri səhvlər, tarix içindəki əməlləri bu günə görə tənqid edilməkdədir. Bunların hamısı obyektiv tarix anlayışından kəskinliklə uzaqdır. O dönəmdə hər sultan, hər kral, əlbəttə ki, despotdur. Despotluk bir kral üçün əksiklik deyil, tam əksinə fəzilət idi. Türk sultanlarının (Səfəvilər də daxil) despotluqları və zalımlıqları bugünkü şərtlər və inanışlarla deyil, o dönəmdəki Avropa krallarıyla müqayisə edilməməlidir. Onların düşüncələri, inancları, fikirləri də eyni şəkildə dəyərləndirilməlidir. Əlbəttə Şah İsmayıl da eynilə Yavuz Sultan Səlim kimi çox insan öldürmüş, Osmanlının ziddinə öz məzhəbinə yeni inanc tərzi gətirmişdi. Amma bütün bunları o dönəmin ruhuna, düşüncə sisteminə, inanc anlayışına və həyata baxışlarına görə dəyərləndirmək məcburiyyətindəyik. O zamanlar nə indiki kimi humanist duyğular, nə milli kimlik, nə də bizim anladığımız mənada Vətən məfhumu vardı.Vətənə həm Osmanlı, həm də Səfəvilər öz mülkləri olaraq baxırdılar və ölkələr şan, şərəf və iqtisadi qazanc üçün fəth edilirdi.
O dönəmdəki hökmdarları təsvir və tənqid etmədə o dönəmin ölçülərinə və dəyər mühakimələrinə görə hərəkət etmək ən doğrusudur. Osmanlı təzkirəçilərinin etdiyi kimi o şəxsiyyətləri göylərə çıxarıb xətasız biriləri olaraq təqdim etmək də yanlışdır.
Kim nə deyərsə desin, Şah İsmayıl tarixlərə məğlub olmuş bir hökmdar olaraq keçsə də o sadəcə on altıncı yüzilə deyil, günümüzə qədər zamanın alnına möhürünü vuranlardandır. Onun sazı, onun sözü, onun eşqi, onun idealları nəinki İranı, Azərbaycanı, Anadolunu da hələ ki ayağa qaldırmaqda və minlərlə insan səma mərasimlərində onun sözləriylə özlərindən keçərək Allahı axtarmaqdadırlar. Milyonlarca Anadolu ələvisi hələ də:”Mədət, ya pirim!” deməkdə və sazlarında:
“Xətaiyəm, məhəbbətə baxaram,
Mən doluyam, mən dolana baxaram.
Gözəl pirim bir dərd vermiş, çəkərəm
Bir dərdim var min dərmana
dəyişməm...”-
deyərək minlərcə
illik dərdlərini bayrama çevirmişdilər.
Bu Şah İsmayılın
zəfəri deyil də nədir? İştə bu könül
zəfəri səbəbiylə
yüzillər öncəsində
Anadoludan qalxan xalq dillərində yanıqlı türkülərlə
Ərdəbilə, Şaha
doğru gedirdilər.
Gedəmməyən, qolları
bağlanan Pir Sultan Abdal kimi ozanlar
da dar ağacına
çıxarılarkən yenə Şaha olan eşqlərini belə dilə gətirirdilər:
Yaz selləri kimi axar çağlaram
Xəncər aldım, ciyərciyim
dağlaram,
Qərib
qaldım bu arada, ağlaram,
Açılın, qapılar, Şaha gedəlim.
Orxan Aras
525-ci qəzet.-
2014.- 11 oktyabr.- S.16.