İstiqlalımızın bir ilindən
yüz ilinə
Əlimdə bir məcmuə var. Bu, sıradan bir məcmuə
deyil. Cəmi
dörd ildən sonra bu məcmuənin çapdan
çıxmasının yüz ili tamam
olacaq. Məcmuənin adı “İstiqlal”.
Altında müqəddəs bir tarix: “1918-28 mayıs-1919”. Və
aşağıda daha bir qeyd: “Cümhuriyyətimizin bir illik
dövri-istiqlalı münasibətilə təlif edilmiş məsmuə”.
Amma məcmuənin üz qabığının lap
yuxarısında bir abzas yazı da var: “Məcmuə
çoxminillik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə
“Azərbaycan” adlı dövlətimizin bir yaşının
tamam olması münasibətilə 1918-ci il
mayın 28-də işıq üzü
görmüşdür. Cəmi dörd ildən
sonra Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyini
Müstəqil Cümhuriyyətimizdə bayram edəcəyik.
Bu məcmuəni
həmin yubileyə hazırlığın ilk
töhfəsi hesab edin!”.
Həcmcə
kiçik, məzmunca bir dünya mahiyyət kəsb edən bu
qeydin müəllifi “İstiqlal”ı arxivlərin dərin
qatlarından tapıb çıxaran, nəşrinə təşəbbüs
göstərən, onu o zamankı ərəb qrafikalı Azərbaycan
əlifbasından indiki latın
qrafikalı Azərbaycan əlifbasına çevirən
professor Şirməmməd Hüseynovdur. O Şirməmməd
müəllim ki, ömrünün və elmi təfəkkürünün
bütün imkanlarını klassik jurnalistikamızın,
dövlətçilik tariximizin ümdə mərhələlərinin
üzə çıxarılmasına, yeni nəsil oxucuya
çatdırılmasına həsr etmiş və bu gün də
həmin müqəddəs işi davam etdirməkdədir. O, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə irsinin beş cildliyini
hazırlamış və nəşr etdirmiş, Üzeyir
Hacibəyli irsinin ideoloji məqsədlər ucbatından sovet
dövrü nəşrlərindən kənarda qalmış əsərlərini
yenidən ayrıca bir kitabında oxuculara təqdim etmiş,
klassik jurnalistikamızın müasirliklə səsləşən
yüzlərlə nümunəsini öz şərhləri ilə
bizə çatdırmış, Azərbaycanın müstəqillik
uğrunda mübarizə çağında böyük
publisist işi görmüşdür. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev ötən ilin
noyabrında jurnalistlərlə görüşündə
üzünü bu böyük alimə, müəllimə, vətəndaşa
tutaraq demişdi: “Şirməmməd müəllim, mən
sizin fəaliyyətinizi yüksək qiymətləndirirəm.
Sizin fəaliyyətinizi Azərbaycan xalqı
yüksək qiymətləndirir”. Mənim
də indi haqqında bəhs etdiyim “İstiqlal” məcmuəsinin
96 ildən sonra yenidən işıq üzü görməsi
Şirməmməd Hüseynovun ömür proqramının
bir faktıdır. Məcmuənin yeni nəşrinin
ərsəyə gəlməsində onun
transliterasiyasının redaktorları – professor Şamil Vəliyev
və elmi işçi Samir Xaliqoğlu (Mirzəyev) da
xüsusi ehtiramla yada salınmalıdır. Məcmuəni yenidən ərsəyə gətirən
Şirməmməd müəllim bizdən – yeni əlifbada nəşr
etdirdiyi “İstiqlal”ı Cümhuriyyətimizin cəmi dörd
ildən sonra bayram edəcəyimiz 100 illiyinə
hazırlığın ilk töhfəsi hesab etməyimizi istəyir.
Mən bu sətirləri – bu qeydi oxuyuram və
Şirməmməd müəllimin yenidən həyat verib bizə
çatdırdığı bu məcmuənin həqiqətən
də istiqlalımızın 100 illik bayramına
hazırlığın ciddi bir faktı hesab edirəm.
Çünki 1918-ci il mayın 28-də –
Cümhuriyyətin birinci ildönümü münasibətilə
çap olunan bu məcmuə öz məzmunu, tematikası və
müəllifləri baxımından bu gün
üçün də qəribə bir müqəddəslik kəsb
edir. Bu müqəddəslik ilk növbədə
məcmuənin əvvəlində yer almış bir səhifəlik
“Azərbaycan istiqlalını mübəyyin əqdnamə”
adlı yazı ilə meydana çıxır. Bu bir səhifəlik
yazı millətin azadlıq uğrunda mübarizəsinin nəticəsini
ifadə edərək, çox qısa sətirlərlə
istiqlalımızın keçdiyi yolu açıqlayır. Və
Şərqdə ilk demokratik dövlət qurduğunu elan edən
“Azərbaycan Şurayi-milliyeyi-islamiyyəsinin” bütün xalqa
bəyannaməsini ifadə edir.
Bəyanatın
cəmi 6 maddədən ibarət bu mətni təkcə o
dövrün deyil, elə günümüzün də
demokratik dövlət
quruculuğu prinsiplərini ortaya qoymuşdur.
Məcmuənin ən samballı məqalələrindən
biri böyük M.Ə. Rəsulzadənin “Azərbaycan
Cümhuriyyəti” əsəridir. Və maraqlı bir də
orasındadır ki, məcmuənin tərtibçiləri “Azərbaycan
Cümhuriyyəti” məqaləsinin elə ikinci səhifəsindəcə
M.Ə. Rəsulzadənin – yəni müəllifin səhifə
boyu portretini vermiş və portretin altında
yazmışdır: “Rəsulzadə Məhəmməd Əmin.
Cümhuriyyətimizin istiqlalını elan və
ilk Azərbaycan hökumətini təşkil edən Azərbaycan
Şurayi-Milli rəisi”.
M.Ə. Rəsulzadə cəmi 28 səhifəlik bir əsərində
möcüzə yaradaraq Azərbaycan xalqının tarixən
keçdiyi əzablı yolları təsvir edir və bu əzəbli
yolların bütün mərhələlərində
xalqın, millətin istiqlal idealından dönmədiyini
qürurla dilə gətirir. Bu tarixi yolda Azərbaycanın
İran və Rusiya arasında çapaladığını
ürək yanğısı ilə oxucuya
çatdırır. Bir zamanlar “türk”
sözünün hər iki tərəfdə kinayə ilə
qarşılandığı, öz avamlarımızın elə
bu günün özündə də bəzən dilə gətirilən
sadəlövh yerinə “türkün sözü” kimi bir ifadənin
işlədilməsinə hələ o zaman M.Ə. Rəsulzadə
həmin məqalədə öz milli təəssüfünü
ifadə edirdi. Amma yenə təkrar edirəm ki, bütün
bunlarla belə, M.Ə.Rəsulzadə xalqın iradəsini
öldürməyin heç vaxt mümkün
olmadığını nəzərdə tutaraq deyirdi:
“Şimali Azərbaycan rus təhti-idarəsinə keçdikdən
sonra məhdud olsa da, malik olduğu siyasi hüququnu tamamilə
itirmiş, maddi məhkumiyyətin bütün
acısını dadmışdı.
Əvvəlki idarə zamanında gördügü mənəvi
əsarətini müştərək bir din və yaxın bir
ruh təsiri ilə pək də sezməyib getdikcə
farslaşan Azərbaycan türkü bu dəfə də
ruslaşdırılmaq siyasətinə məruz
qalmışdı. Fəqət bu siyasətin bir ayağı
cəbrə bağlı olduğundan və tamamilə
yabançı bir ruha malik bulunduğundan təbii idi ki, xəlqin
müdafieyi-nəfs hissini daha ziyadə qıcıqlıyor,
onu daha sürətli bir surətdə kəndisini
düşünməyə vadar ediyordu”.
Məqalədə daha sonra bolşeviklərin gəlişi,
onların xalqa verdiyi yalançı vədlər ətrafında
geniş söhbət gedir. Müəllif Bakı
bolşeviklərinin başında duran Şaumyanın Azərbaycanın
bolşeviklərdən gözlədiyi muxtariyyət arzusunu
kinayə ilə “muxtariyyət deyil, xarabazar alacaqsınız”
kimi açıq düşmənçiliklə dediyi sözləri
misal gətirir. Şaumyanın bu düşmən
sözlərini 70 il müddətində bizdən ciddi-cəhdlə
gizlədilməsi nəticədə bu qatı düşmən
haqqında hətta ədəbiyyatımızda yanlış
fikirlərə yol verməyimizə gətirib
çıxarmışdı ki, bunun da acı nəticələrini
görmüşük. Düşmənin, bolşeviklərin
belə bir kəmfürsət anında bütün ümidlərin
Türkiyəyə yönəldiyini iftixarla dilə gətirən
müəllif deyirdi: “Ümidlər həp oraya idi. O qardaş
millət gələcək, bizi düşmən əlindən
qurtaracaqdı. Xalqın bundan başqa bir
ümidi qalmamışdı”.
Mən böyük Məhəmməd Əminin bu sətirlərini
oxuyuram və bizim lap elə bu günlərimizdə Türkiyə
hava qüvvələri şahinlərinin Azərbaycan ordusu ilə
birlikdə Ermənistanın, yeni Şaumyanlar tərəfindən
zəbt olunmuş Qarabağın cəbhə xəttindəki
təlimlərini düşünürəm. Bu dostluğun, bu
qahmarlığın təməlini qoyan tarixi Cümhuriyyətimizin
yaradıcısı Məhəmməd Əmin ruhuna dualar
keçir ürəyimdən...
Sonra
müəllif Xalq Cümhuriyyəti ideyasının gerçəkləşməsi
uğrunda mübarizənin təfərrüatlarını,
şirin bir müstəqillik qələbəsinin müqəddəsliyini
verir və əsərin son obrazını belə bitirir: “Bu cəhdindən bir tizə olsun
nişan vermək üzrə Azərbaycan millətinin məknunati-milliyyəsindən
birər nümunə olaraq bu məcmuə vasitəsi ilə təşhir
ediyoruz. Burada millətimizin istedadi-fitrisini
göstərəcək nümunələr adətən bundan
bir əsr avvəl Bakı ərazisindəki axar altunun miqdar və
əhəmiyyətini qətiyyən bugünki aləmşümül
bir dərəcədə göstərmiyən əlamətlərə
bənzər. O zaman qara çırağda yakılmaqdan
başqa bir şeyə yaramayan Bakı nefti bədə
nasıl sənaye və ticarəti ilə pək ziyadə tərəqqi
etmiş olan məmləkətlərin müasir bir mayeyi-həyatı
ola bildisə, əminəm ki, eyni topraq üzərində
yaşayan xəlqin fitrətində təbiətin bir
möhübbəsi olaraq gizli qalan istedad dünyayə “odunsuz
yanar və sudan qorxmaz atəşi-müqəddəs” qədər
əsli bir mədəniyyət əhd etsin:
– Azad
Türk mədəniyyəti!
Vətəndaşlar, bu mədəniyyət naminə
çalışalım, bir dəfə yüksəlmiş o
üç boyalı ləvayi-istiqlal və cümhuriyyəti
başlarımız üstündə tik tutalım!”
Mən diqqəti böyük Məhəmməd
Əminin daha bir fikrinə – Bakı neftilə bağlı
uzaqgörən fikrinə yönəltmək istərdim. Azərbaycanın
dünyanın böyük neft korporasiyaları ilə
bağladığı neft kontraktının 20-ci
ildönümünü cəmi bir neçə gün bundan əvvəl
qeyd etdik. Ulu Öndər Heydər
Əliyevin bünövrəsini qoyduğu bu müqavilə ilə
Bakı nefti Azərbaycanın sürətli
inkişafını təmin etdi. Bütün
bunlar isə əsası 1918-ci ildə qoyulan, sonradan bir
müddət tarixə çevrilən, ancaq tarixi təcrübəsi
həmişə karımıza gələn müstəqil
Xalq Cümhuriyyətindən doğulmuşdur.
Məcmuədə Ağaoğlu Məhəmmədin “Azərbaycan”
adlı məqaləsi də diqqəti cəlb edir. Bu əsər
də bir neçə səhifədə Azərbaycanın
keçdiyi tarixi mərhələləri –həm də ən
qədim dövrdən Xalq Cümhuriyyətinə qədərki
yolunu işıqlandıran və bu günkü tarixçilərimiz
üçün maraqlı mənbə rolunu oynaya biləcək
qədər qiymətlidir. Bu əsərin də sonu Xalq
Cümhuriyyəti dövrünə gəlib çıxır
və müəllifin son cümlələri belə səslənir:
“10 fevral 1827-də (əslində 1828-Ş.H.) Türkmənçay
sülhü əqd edilmiş, Azərbaycanın mühüm
bir qismi olan xanlıqlar rus imperatorluğuna həmişəlik
ilhad edilmişdir.
104 il keçdikdən sonra 28 mayıs 1918 il gəlmiş, Azərbaycanın hür oğlu kəndisini müstəqil elan etmişdi. İştə bir ildir ki, Azərbaycan rus çarizmindən xilas olmuş, hür və müstəqil yaşıyor və yaşayacaqdır.
Son söz olaraq “Yaşasın hür və müstəqil Azərbaycan” söyləyəcəgəm.”
Məcmuənin çox maraqlı materiallarından biri də yenə M.Ə.Rəsulzadənin müəllifi olduğu “Azərbaycan Paytaxtı” məqaləsidir. Heyrət doğuran odur ki, müəllifin cəmi 20 səhifəlik bu yazıda elmi, lirik-psixoloji, publisistik bir dil ilə Bakının tarixini qələmə alır. Bu yazının da sonu obrazlı bir şəkildə belə bitir: “Bakının istirdadı Azərbaycan istiqlalının yüzdə doxsan təmyini-istiqlal elədigi gündür...
Bakı türklügün şahrahı üzərində vaqe sınmaz atəşləri ilə yanan bir amal məşəlidir ki, həpimizin diləgi onun bütün Azərbaycan və bütün türklük üçün daimi bir surətdə işıqlanmasıdır!”
M.Ə.Rəsulzadənin R.Kusalı imzası ilə dərc edilən “Parlamana” adlı yazısında isə Xalq Cümhuriyyətinə aparan yol və bu yolun uğurlu sonu qələmə alınmışdır. Bu yazı xeyli dərəcədə reportaj üslubunda olub. “Azərbaycan Şurayi-Millisinin 7-ci iclasının” gedişini təsvir edir. Burada stenoqrafik şəkildə iclasda çıxış edənlərin fikir və dialoqları qələmə alınmışdır.
Məcmuə yalnız istiqlal mövzusunda deyil. Burada Üzeyir Hacıbəylinin “Azərbaycan türklərinin musiqisi haqqında” məqaləsi, imzasız olaraq (?) dərc edilən “Xalq Ədəbiyyatı” kimi o dövrün oxucularını maarifləndirən əsərlər də yer almışdır. Üzeyir bəy “Azərbaycan türklərinin musiqisi haqqında” adlı günümüz üçün də aktual olan geniş məqaləsində maraqlı məqamlara toxunur və bu məqamların birində Şirməmməd müəllimin yenidən xalqımıza qaytardığı “İstiqlal” məcmuəsi haqqında bu sözləri deyir: “Musiqi sənətinin elmi və nəzəri cəhəti ixtisas ərbablarını maraqlandıran bir bəhz olduğundan, bu məqalə də ki-yalnız ixtisas sahiblərinə məxsus edilməyib də ümumun oxuması üçün yazılmışdır-öylə bir dərin bəhsə girişmək cayiz görünməz, bununla belə musiqimizdən bəhs edərkən, o cəhətlərə heç də əl vurmasaq, vəzifəmiz layiqincə ifa edilməmiş olar; əlavə, “İstiqlal” məcmuəsi yalnız bu gün üçün deyil, gələcək üçün baxüsus şayanı-əhəmiyyət bir yadigari-istiqlal qalacağından, gələcəkdə də musiqimiz ilə iştiğal edənlərin çoxalacağını ümid etdiyimizdən, burada səthi də olsa, bu cəhətlərdən bəhs etməyi lazım bildik”.
Adam bu sətirləri oxuyur və Üzeyir bəyin məcmuə barədə uzaqgörənliklə dediyi sözlərə heyran qalmaya bilmir.
Haqqında qısaca bəhs etdiyimiz bu məqalələrin hamısını bir amal birləşdirir. Bu amal isə istiqlalımızın bir illiyi münasibətilə istiqlalın həmin bir ildə millətə verdiyi və bundan sonra verəcəyi üzərində dayanmaq, müstəqilliyin necə qiymətli olduğunu xalqa bəyan etməkdir. Üzeyir bəyin birbaşa Azərbaycan musiqisinə həsr etdiyi məqaləsinin son abzasında olduğu kimi: “Hələ əsir bir halda yaşadığımız zamanda ibraz edilmiş olan bu meyli-tərəqqi və başlanmış olan bu tərəqqi, şübhə yoxdur ki, azad və müstəqil və yaşamaq səadətinə nail olduğumuz bu xoşbəxt günlərdə daha da sürətlə nəşvü nüma tapıb, azad millətin azad sənəti bütün gözəlliyi ilə meydana çıxacaq və çıxıb da millətimizə, miləl-mütəməddinə ailəsinə daxil olmaq və bu ailənin müsavi-əlhüquq bir əzası bulunmaq haqq və səlahiyyətini qazandıracaq amillərdən ən möhtəbəri və ən müasiri olacağına kamil bir iman və dürüst bir etiqad ilə inandığımızı ərz edirik”.
Beləcə müstəqilliyimizin bir illiyinə həsr olunan “İstiqlal” məcmuəsi Şirməmməd müəllimin müasir oxucuya təqdim etdiyi müstəqilliklə bağlı hələ 95 il bundan əvvəl vəd edilənlərin necə gerçəkləşdiyinə, klassiklərin həmişəyaşar sözlərinin necə dəqiq olduğuna bir daha inanmaq üçün qiymətli bir vasitədir. Əzizimiz Şirməmməd müəllim! Müstəqilliyimizin o zamankı bir illiyindən dörd ildən sonrakı 100 illiyinə gedən yolun tarixi bir məqamını xalqa hədiyyənizə görə Sizə – əbədiyaşar müəllimimə minnətdarlıq hissi ilə:
22-ci kurs tələbəniz
Könül Niftəliyeva, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2014.- 11
oktyabr.- S.14.