Adil Cəmil yanğısı
İllər nə tez gəlib keçdi. Cavan Adil Cəmil
gəlib altmış yaşına çatdı. Zaman öz cizgi və naxışlarını onun da
üzünə, gözünə çəkib. Amma dəyişməyən, həmişə
saflığını, duruluğunu saxlayan poeziyasıdır.
İstəyirəm bir şair ömrünün
səhifələrini vərəqləyim, bu qırx illik
şeir yolunda onun necə kamilləşdiyini,
çağdaş poeziyamızın istedadlı bir nümayəndəsinə
çevrildiyini açıqlayım.
Adil Cəmilin ilk şeiri "Bahar" 1970-ci ildə
"Mingəçevir işıqları" qəzetində
dərc edilib.
İlk şeirlər kitabı
"İşıqlar, pərvanələr" isə 1980-ci
ildə "Yazıçı" nəşriyyatında
işıq üzü görüb. İlk şeiri 16
yaşında, ilk kitabı isə 26 yaşında... Bir
şairin ədəbiyyata gəlişi üçün bu on il kifayət qədər yetərlidir. Yəni
Adil Cəmil hay-küylə, "mən varam
" iddiası ilə ədəbiyyata gəlməyib. Onu poeziyaya gətirən daxili bir inam olub və bu
inam Adilin bütün ömrü boyu onu tərk etməyən
təvazökarlığı ilə qoşa addımlayıb.
"İşıqlar, pərvanələr",
"Gündoğandan günbatana", "Aylı gecə
nağılı" Adil Cəmilin bir-birinə yaxın illərdə
(1980-1984) çap olunan üç şeir kitabıdır.Bu
kitablardakı şeirlərin əksəriyyəti
yetmişinci illərdə qələmə
alınmışdı. Ona görə də Adil Cəmili heç bir tərəddüd
eləmədən "yetmişincilər" ədəbi nəslinə
aid edirik.Çünki Adil Cəmilin bir şair kimi
özünü dərk etməsi, formalaşması məhz
yetmişinci illərdən başlanır.
Adil Cəmil kənddə doğulmuşdu və bu
üç kitabda toplanan şeirlərin əksəriyyəti
də onun kənd, təbiət, ocaq duyğularını ifadə
edirdi. O illərdə
kəndə, təbiətə aid çoxlu şeirlər
yazılırdı və bunların da müəllifləri əsasən
Adil yaşda olan cavanlar idi. Onların şeirlərində
aylı gecələr, zirvə, bulud, yağış, dağ,
dərə, çəmən, bulaq insanı gözəlliklərə
səsləyən obrazlar kimi diqqəti cəlb edirdi.
Adil bir qoşmasında yazırdı:
Gümüş
cığırları nərdivan etdim,
Bir zirvə sevinci uyutdu məni.
Dumanlıq
qoynunda tapıldım, itdim,
Bələdçim dağ çayı ovutdu məni.
Boylandım
şimşəyin qızıl rəqsinə
Qayalar qoymadı qorxam, diksinəm.
Sarmaşdım
lalənin alov köksünə
Bu həsrət dağlara tanıtdı məni.
Təbiətdə özünü görmək,
"aylı gecələrin işığı"nda qəlbi
ilə baş-başa vermək Adil Cəmilin şeirlərində
insan-təbiət harmoniyasını əks etdirirdi. Bu şeirlərdə
romantik ab-hava hakim idi.
Aylı
gecələrin ayrı rəngi var;
Belə
gecələrdə salxım söyüdün
Yamyaşıl yarpağı gümüşü olar.
Gümüşü
söyüdün ağ kölgəsində
İki sevgilinin görüşü olar.
Bəzən bu romantikanı sırf acı, gileyli real mənzərələr
də əvəz edirdi. O yerdə ki, təbiətin ekoloji nizamı pozulur,
meşələr qırılır, çayların mənbəyi
qurulur, gözəlliklər solur.
"Dağ yerində göl var imiş,
Göl yerində dağ qalıbdır. Sonaların əvəzinə
Qurbağalar sağ qalıbdır".
Adil Cəmil elə ilk şeirlərindən həssas
müşahidə qabiliyyətinə malik olan bir şair kimi
diqqəti cəlb edirdi. Kənddən, təbiətdən, onun
gözəlliklərindən söz açan şeirlərində
işlənən detallar Adilin təsvir etdiyi obyektə dərindən
bələd olduğunu sübut edirdi.
Adil Cəmilin
şairlik istedadını, onun ədəbiyyata təsadüfi
gəlmədiyini, poetik
axtarışlarının uğurlu olduğunu sübut edən
bu üç kitabında cəm olan şeirlər təkcə
kənd və təbiət
mövzularını əhatə etmirdi, onun bir şair kimi cəmiyyət
hadisələrinə, xalqımızın tarixinə,
dünyada baş verən ictimai-siyasi olaylara münasibətini
də əks etdirirdi.
Kimsə
toy edirdi sərhəd boyunda,
Toyun işığına kənd
yığışmışdı.
Baxışlar
axırdı Araz çayında,
Gözlərə qəm çöküb, dərd yığışmışdı.
Bayatı
çəkirdi cavan xanəndə,
Araz ağlayırdı muğamat üstdə.
Qübarlı
qocalar baxırdı kəndə,
Yüz ürək yanırdı bir murad üstdə.
Yaman
yumşalmışdı sərhəd dirəyi,
Tikanlı məftillər pilə kimiydi.
Bir səda
gətirdi payız küləyi-
O tayda
ağlayan belə kimiydi...
Adil Cəmilin
şeirləri (söhbət "İşıqlar, pərvanələr",
"Gündoğandan günbatana", "Aylı gecə
nağılı"
şeir kitablarından gedir) ədəbi mühitdə
müəyyən əks-səda doğurdu. İlk
növbədə, Xalq şairi-Ustad Bəxtiyar Vahabzadənin
"Söz məcaza çevriləndə" məqaləsini
xatırlamalıyıq. Bu məqalə
Adil Cəmilin "Aylı gecə nağılı"
kitabına öz söz kimi yazılıb.
Məqalə
belə başlayırdı: "Hər söz
ayrılıqda yalnız bir məna daşıyır. Söz sənətkarı bir mənalı sözlərə
öz duyğu və həyəcanlarını yükləyəndə
sözlər şeirləşir, nəğmələşir.
Buna sözlərdən toxunmuş həyəcan,
duyğu hörgüsü, yəni şeir deyilir".
B.Vahabzadə Adil Cəmilin simasında ədəbiyyata təzə
bir nəfəs gəldiyini, onun şeirlərinin xalq ruhundan
süzüldüyünü söyləyirdi, gənc müəllifin
şeirlərindəki ayrı-ayrı uğurlu misralar, ifadələr,
təşbihlər haqqında ürəklə söz
açırdı. "Kitabını
oxuculara təqdim etdiyimiz A.Cəmil nə gözəl deyib:
"Yüksüz kəlmələrin yükü
ağırmış". Əvvəla, fikrin
bu şəkildə deyilişi qeyri-adi olduğu
üçün bu, şeirdir. Nədir bu
qeyri-adilik? Axı, bir şey ki, yüksüzdür, o,
necə ağır ola bilər? Bu ağırlıq fiziki ağırlıq deyil, mənəvi
ağırlıqdır. Bu cür ağırlığı
çəki ilə deyil, hisslə ölçürlər, o
şey ki, hisslə,
mənəviyyatla ölçülür-bu
özü şeirdir".
Səksəninci illərin ikinci yarısından
başlayaraq Adil Cəmilin poeziyasında yeni mövzuların,
onu düşündürən həyat hadisələrinin,
ictimai-siyasi məsələlərin, mənəvi-əxlaqi
problemlərin mükəmməl poetik inikası ilə
qarşılaşırıq.
Azərbaycanda səksəninci illərin sonu bir sıra
mühüm hadisələrlə tarixə yazıldı.
Təbii ki, bu hadisə və olaylar bədii ədəbiyyata,
xüsusilə, poeziyaya da təsirsiz qalmadı. Poeziyamızda
Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi hadisələrlə
bağlı yüzlərlə şeirlər, çoxlu sayda
poemalar yarandı. Şairlər Vətənin
ən ağır günlərdə onun qəmxarına
çevrildilər. Torpaq itgisi, Qarabağla
bağlı qanlı hadisələr istər-istəməz
şairləri həyəcana gətirdi. Təbii
ki, Adil Cəmil də səsini bu səslərə qatmaya bilməzdi.
Kəlbəcərin ağır günlərində Adil
Cəmil tez-tez ata yurduna, doğma ocağa baş çəkir. Amma o, Vətəndə qəriblik
havası duyur: "Bu torpaq, bu meşə, bu dağlar mənim,
Bəs niyə bağrıma basa bilmirəm. Yuvası
dağılmış budaqlar mənim- Ay ellər, dərdimi
yaza bilmirəm.." Az
sonra Adil Cəmil 20 Yanvar faciəsindən söz açan
"Qan borcu" poemasını qələmə aldı.
Haray
çəkən adamları
Ağır tanklar əzib keçir.
Silahsız
"yolkəsənləri"
Tırtılıyla kəsib keçir.
Güllələyib
söndürürlər
İşıq salan qəndilləri.
Sönmüş ocaq yerlərində.
Şeirimizdə
Qarabağ mövzusunun çoxillik tarixi var. Vaxtilə gözəl
Qarabağımıza, onun təbiətinə, gözəllərinə,
muğam, şeir, sənət xadimlərinə, bir sözlə,
Azərbaycanın bu "zümrüd tacı"na şeirlər,
nəğmələr həsr edilərdi. İndi
isə Qarabağ torpağının həsrətini çəkirik
və Adil Cəmil təəssüflə bildirir ki, daha
"Unutmuşuq Qarabağı".
Qəlpə-qəlpə
çıxartmışıq
canımızdan kinimizi,
Yurda həsrət
bir adam
yox-yığsan əgər minimizi.
Biz də
belə yaşayırıq ömrümüzü,
günümüzü,
Ötəriymiş,
keçəriymiş qəlb ağrısı,
sinə
dağı,
Unutmuşuq
Qarabağı,
unutmuşuq Qarabağı.
Adil Cəmil "Könlümün sevinci, qəmi bu
torpaq" şeiri vətənpərvərlik ruhunda
yazılmışdır. Ancaq o, dəbdə
olan və artıq trafaret halını almış təşbihlərdən,
bədii təsvir vasitələrindən imtina edir, bu şeirə
ən uyarlı bənzətmələr, bədii təyinlər,
metaforalar seçir. Diqqət edək:
Yaylağım
qovuşmaz, yaylam bitişməz,
Baharı gətirən bayram bitişməz.
İki
parçalanmış laylam bitişməz-
Bölünmüş beşiyin körpəsiyəm mən.
Qaradağ,
Qarabağ-qədim mahalım,
Al sınıq könlümü, qoyma yuxalım.
Yetər
Savalana, yetər bu halım-
Yurdumun nisgilli Kəpəziyəm mən.
Yaramı
açmayın-aranı açın,
Qəribdir qardaşım, yalqızdır bacım.
Bu tayda
göyərən yaşıl ağacın
O tayda
qaralan kölgəsiyəm mən.
Ömrümdən-günümdən
baxan Arazdır,
Araz
aramızdan axan Arazdır,
Desələr
günahkar o xan Arazdır,
Arazı gözümdən səpəsiyəm mən.
Könlümdən
sevinci, qəmi-bu torpaq,
Sünbülə döndərər dəni bu torpaq.
"Çiyninə
aşırıb" məni bu torpaq-
O
taylı, bu taylı heybəsiyəm mən.
Adil Cəmil müasir şairdir. Onun müasirliyi təkcə həyat
hadisələrinə, dünyada və məmləkətdə
baş verən ictimai-siyasi olaylara, insanı
düşündürən problemlərə münasibətində
deyil, həm də bir şair kimi müasirliyindədir. O, heca
şeirinin qanadlarında ədəbiyyata gəlib və
bütün yaradıcılığı boyu aşıq
şeirinin, xalq poeziyasının ruhuna sadiq qalıb. Amma eyni zamanda, sərbəst şeirə də
müraciət edir, heca şeirində deyə bilmədiklərini
sərbəstdə ifadə edir.
Onun 2009-cu ildə "Bir dəli sevgidən göyərib
dünya" şeirlər kitabı çapdan
çıxıb və burada bütün şeirlər sevgidəndir.
Dumanı
var, çiskini var, çəni var,
Səksən
səmtə axarı var, yönü var,
Qış
günündə yay gətirən günü var-
Öldürəndi, yaşadandı məhəbbət.
Kitab məhəbbət haqqında belə bir şeirlə
açılır və fikrimizcə, Adil Cəmilin sevgi
haqqında, məhəbbət barədə yazdığı
şeirləri üçün bir qapıdır. Məhəbbət
tükənmir. Bu ideya Adil Cəmilin sevgi
şeirlərində əsas motivlərdən biridir.İllər
keçir, amma ilk məhəbbətlə bağlı xatirələr
yaşayır, səninlə birgə ömür boyu yol gedir.
Ey mənim
gözümə görünən butam,
Əllərim
çatmayır əlindən tutam,
Dönmüsən
əlçatmaz ulduza, aya-
Səni görmək üçün gəldim
dünyaya.
Adil Cəmilin sevgi şeirlərində saflıq var, təmizlik
var, məhəbbətə inam var, eşqin ülviliyinə pərəstiş
var. Sevgi şeirləri onun poeziyasının gur
işığıdır desək,-yanılmarıq.
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Adil Cəmil istedadlı publisist-tənqidçi
və tədqiqatçıdır.
Biz onun
"Hərənin öz həqiqəti" (2004) və
"Çabdaş meyarlar mövqeyindən" (2013)
kitablarında şeirlə nəfəs alan
bir insanın həm həyat hadisələrinə, ədəbi
prosesə münasibəti, həm də bir tədqiqatçı
kimi rasional düşüncə tərzi ilə
qarşılaşırıq.
Adil Cəmilin
adlarını çəkdiyimiz kitablarında biz tənqidçi-publisist dəst-xəttini
izləyirik. O, ədəbi hadisələrə bir tənqidçi
kimi yanaşır, amma yazı tərzi publisistik səpgidədir.
Buna görə də onun yazılarını bir tənqidçi-publisistin
düşüncələri, rəy və mülahizələri
kimi qəbuletməliyik.Adil Cəmil öncə qeyd etdiyimiz
kimi kökə, qaynağa
bağlı olan şairdir. Məmməd Aslan onun haqqında yazır:
"Adil Cəmil Dəlidağ duruluğunu poetik nəfəsində
hifz edib qoruyan, bununla da bir qələm sahibi kimi fəxr eləyən
şairdir".
Əlbəttə, Adil Cəmilin öz şeirlərində
həmin duruluğu, saflığı qoruması onun ənənələrə
möhkəm bağlılığıdır. Özü də
təbii bağlılığıdır. Onun qoşma və gəraylılarında
Aşıq Ələsgərdən, Dədə Şəmşirdən,
Sarı Aşıqdan gələn təsiri də bununla izah eləmək
olar.
Adil Cəmil həm də tədqiqatçıdır. O, Naxçıvanda,
Dövlət Universitetinin Elmi Şurasında "Manas eposu və türk
dastançılıq ənənəsi" mövzusunda namizədlik
dissertasiyasını müdafiə etmişdir. "Manas"
qırğız dastanıdır və həmin xalqın ən
monumental, ən möhtəşəm mənəvi abidəsidir.Doxsanıncı
illərdə Adil Cəmil bu dastandan Azərbaycan dilinə tərcümələr
etdi, epos haqqında monoqrafiyasını üzə
çıxardı. Bu monoqrafiya beynəlxalq
türksoy təşkilatı tərəfindən yüksək
qiymətləndirildi. Monoqrafiyada Adil Cəmil türk
folklorunda "Manas" eposunun tutduğu yeri müəyyənləşdirdi,
eposun digər türk dastanları ilə ("Dədə
Qorqud", "Koroğlu" və s.) müqayisəli təhlilini
verdi, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırdı, türk boylarının müxtəlif
savaşlardan keçən alp-ərənlik tarixinə epik təfəkkür
prizmasından nəzər saldı.
Şair-publisist-tədqiqatçı Adil Cəmilə yeni yaradıcılıq uğurları arzulayaq! 60 yaşın mübarək, əziz dost!
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2014.- 15 oktyabr.- S.7.