Ogyüst Roden – müasir heykəltəraşlığın
titanı
(Əvvəli ötən
şənbə sayımızda)
Ardıcıl
nailiyyətlər seriyası
1880-ci illər ərzində Roden öz ölkəsində
daha geniş tanınmağa başladı. O, bu vaxt nüfuzlu dairələrdə
sərbəst dolaşırdı. Madam Edmon Adam vasitəsilə
o, dövlət xadimi Leon Qambetta ilə tanış
oldu və axırıncı da öz növbəsində
Rodeni bir sıra mühüm və yüksək rütbəli
mülki qulluqçulara təqdim etdi. 1884-cü ildə
yaratdığı “Madam Morla Vikunya” portretini 1888-ci il Salonunda dövlət satın aldı, həm
də o, öz nəslinin baş monumental heykəltəraşı
adını qazandı. Hətta əgər “Cəhənnəm
qapıları” heç vaxt tamamlanmasa da, onun əsas
fiqurlarının detalları barədə məlumatlar
artıq ictimai rəydə dolaşmağa
başlamışdı. Həqiqətən
də, 1880-1890-cı onilliyində Roden iri miqyaslı heykəltəraş
kimi çox işlər gördü.
1884-cü ildə, məsələn, ona Kale burgerlərinin
abidəsini yaratmaq üçün sifariş etibar edildi. İngiltərə
ilə Fransa arasındakı Yüzillik müharibə
vaxtı, XIV əsrdə kral III Eduard və ingilis ordusu tərəfindən
Kale şəhəri mühasirəyə
alınmışdı. Altı nəfər
nüfuzlu şəhər sakininin könüllü olaraq
ölümü qəbul etməsi şərtilə kral şəhəri
viranə qoymaqdan və vətəndaşlarına aman verməklə
qırğından xilas edəcəyini bildirdi. Mühasirə nəticəsində aclıq şəhər
sakinlərini artıq taqətdən salmışdı. Kralın şərtinə müvafiq olaraq burgerlər
tək nazik köynəkdə və boğazlarına dolanan kəndirlə,
şəhərin və qalanın açarları əllərində
kralın yanına gəldilər.
Gözlənildiyi kimi kompozisiyanın sxemi etirazla
qarşılandı. Kale şəhərinin vətəndaşları
qrup şəklində deyil, təkcə bir insan fiqurunu
görmək istəyirdilər. Komitə
faktiki olaraq ümumilikdə layihəyə və fiqurlara
münasibətdə yüksək dərəcədə tənqidi
mövqe tutdu, narazılıq heç bir vəchlə qurtarmaq
bilmirdi. Şəhər də abidəni
qoymaq üçün maddi fondlar barədə çox
böyük çətinliklərlə üzləşdi.
Ona görə də heykəl qrupunun üzərindəki
pərdənin yalnız 1895-ci ildə götürülməsinə
müyəssər olundu. Hətta bu vaxt
abidə üstəlik Rodenin xoşuna gələn yerdə də
qoyulmadı.
Bu sənət əsərinin həllində mürəkkəb
mövzunun orijinal düşünülməsi xüsusilə
nəzərə çarpırdı. İdeya həm
arxitektura, həm də heykəltəraşlıq nöqteyi-nəzərindən
bütövlükdə orijinal görünürdü. Hər bir halda mövzu qəhrəmanlıq
tarixçəsi olduğundan qəhrəmanlıq
konsepsiyasını da tələb edirdi və altı fiqurdan
ibarət olan heykəl qrupu ünsiyyətə girən
qaydadakı bir ifadədə və emosiyada təqdim edilirdi.
Pyedestal döyüş arabası şəklində
deyil, insana xas olan patriotizmi, inkarı və ləyaqəti dəstəkləmək
üçün zəfər nişanəsini
daşıyırdı, kobud görünən model müəllif
tərəfindən böyük entuziazm və ciddiliklə icra
edildi. Ancaq bir məsələ var idi ki,
abidənin formalaşmasına cəhd edildikdə, bunu o,
ağlında yaratmışdı. Gil
eskizdə altı şəxsdən biri olan Jan de Fyen
yarımçılpaq şəkildə təsvir edilmişdi,
paltarının cırıq qalıqları bədəninin
aşağı tərəfinə tökülmüşdü.
Tamamlanmış əsərdə o, həmçinin
Renessansın qəhrəman tipinə çevrilmişdi, əhəmiyyətli
bir cəhət də onda idi ki, onun heykəli paltarda idi.
Fiqurların paltarda olmasını Roden onunla izah
edirdi ki, heykəlləri sadə kətan paltarda göstərmək
istəyirdi, çünki kətan paltar gözəl olmaqla
kompozisiyanı da sadələşdirərdi, ansamblı birləşdirməyə
kömək edərdi. Lakin Roden buna cəsarət
etmədi. Gipsdə fiqurlar paltarda idi, tunc
abidədə isə parçalar daha çox bədəndən
üzülüb düşən kimi görünürdü.
Heykəl Kaledə 1895-ci ildə quruldu.
Tuncdan tökülmüş Kale qrupu həmçinin
Londonun Parlament bağlarında da qoyuldu ki, ingilis
kraliçasının öz əri kral Eduardı qəhrəmanlara
mərhəmət göstərməyə məcbur etməsini
nümayiş etdirsin.
Londonda qoyulan abidənin versiyası Rodenin Kaledə
qoyduğunun orijinal ideyasına yaxın olmaqla, bütöv
effekt yaratmaq üçün heykəlin ətrafına
dolaşmağı tələb edirdi. Bu hər bir təsvir
olunan şəxsi görmək imkanı və onların əzablarının
bütövlüyünün təəssüratını
yadda saxlamaq üçün vacib idi. Buradakı
təntənə ruhun şadlanmasıdırsa, bədənin əzab
çəkməsidir, bunlar da həyatın özü ilə
bağlıdır. Əgər onun yaddaşında
özünü qurban verməyə can atan yüz fədakar
şəxs baş qaldırsaydı, o, onların
bütöv yüzünü də qəbul edərdi. Lakin rəssam onları altı nəfər kimi
göstərdi. Bu fikirləri Rilke söyləmişdi.
Roden bir neçə il sonra öz
kolleqasına demişdi ki, “Belə nəcib mövzunu
yaşatdığıma görə mən özümü təbrik
edə bilərəm”.
1887-ci ildə o, özünün uzun müddətli
ambitsiyasını həyata keçirdi. Çilinin paytaxtı
Santyaqo şəhəri üçün nəzərdə
tutulan “General Linç”in atlı heykəltəraşlıq
portretinin dizaynını hazırlamaq təklifini qəbul etdi.
Bu əsər tamamlanmasa da, heykəlin maketi onun əvvəllər
də müstəqil olduğunu nümayiş etdirir. O, atlı portretinin ənənəvi tipindən
istifadə etdi, bu ənənə Renessans dövründən
mövcud idi, həm də onun xüsusi formasına uyğun gəlirdi,
ehtiraslı coşğunluğu nəzərdə tuturdu.
1888-ci ildə Roden Viktor Hüqonun abidəsini yaratmaq barədə
dövlət sifarişi aldı. Təhsil naziri öz məruzəsində
bildirmişdi ki, heykəl Panteonu bəzəyəcəkdir.
Heykəltəraş Viktor Hüqonu
sürgündə olan dövrdəki kimi göstərmək
üçün dizayn hazırlayırdı. Şairi belə təqdim etmək onun özü tərəfindən
seçilmişdi. Öz konsepsiyasına
görə şair sürgündə olduğu İngiltərənin
Gernsi adasındakı qaya üzərində oturmuş şəklində
göstərilməli idi. Onun arxasında
dalğanın ləpəsi görünəcəkdi, bu
dalğada gənclik, yaşa dolmaq və qocalığın
muzaları olacaqdı.
Viktor Hüqo Rodenə təbii görünürdü,
axı o, pafos ustasının qardaşı idi. Üstəlik,
heykəltəraş onunla yaxın olmasa da,
yazıçını tanıyırdı və onun gözəl
büstünü yaratmışdı. Heykəlin
ilk maketi qaya üstündə oturan şairi bir barmağı
dodaqları üzərinə qoyulmuş, başı bir tərəfdə
olmaqla, üç çılpaq erotik qızla əhatə
olunmuş şəkildə təsvir edirdi.
Xeyli diskussiyalardan sonra hakimiyyət heykəlin
Lüksemburq bağında qoyulması ilə
razılaşdı və rəssamdan xahiş ediləcəkdi
ki, Panteon üçün digər, həm də fərqli bir
heykəl düzəltsin. Nəticədə,
Roden Hüqonun abidəsi üçün iki sifariş
aldı. O, birinci sifariş üzərində işini
davam etdirəndə, digər maketi də
hazırlayırdı, muzaların sayını üçdən
ikiyə ixtisar etmişdi. Son layihədə
fiqurların sayı yenidən azaldıldı – şair və
onun “daxili səsi” qaldı. Bununla o, sənətkarla
öz ilhamı arasında dialoqu təsvir edirdi. Ancaq nəticədə abidə Pale Royal
bağında qoyulanda, heykəl yalnız şairin
özünü təsvir edirdi.
Bir tənqidçi
dördüncü layihə haqqında da yazırdı ki,
“Hüqo, çılpaq şəkildə Allaha bənzəyirdi,
dalğaların döyəclədiyi qayaların arasında
oturmuşdu və bu, gələcəyin, onun necə
gördüyü idi... Onun bütün işi dəhşətli
okeanda çimirdi və o, arzulara dalan, sirenaların səsini
dinləyən kimi göstərilirdi”.
Rodenin məqsədi Panteonun fasadında nəqş edilmiş “Vətənin mötəbər böyük adamlarına” sözlərinə müvafiq olaraq, Hüqonun apofeozunu göstərmək idi. Təəssüf ki, abidə Panteon üçün heç vaxt istifadə edilmədi.
Viktor Hüqo abidəsi üzərində aparılan işdə qarşılanan çətinliklər Balzakın məşhur heykəlinin yaradılması ilə əlaqədar olan problemlərlə müqayisədə heç nə idi. Bu iş heykəltəraşın karyerasında dəfələrlə baş verən kəskin ziddiyyətlərlə və çox sayda intriqalarla müşayiət olunurdu. Qırx illik cəhdlər əsasında Balzakın abidəsini qoymaq axır ki, mümkün oldu. Paris şəhəri heykəli Pale Royalda yerləşdirmək istəyirdi. 1891-ci ildə Emil Zolya Fransız Ədəbiyyatçıları Cəmiyyətinin prezidenti seçiləndə, həmin heykəlin qoyulması üçün təklif edilən yerə etiraz etdi, o, bədənin təklif olunan səmti ilə də razılaşmırdı. Lakin Rodenin nüfuzlu dostları israr edirdilər ki, onun adı uğurun qarantiyasıdır və o, sifarişi qəbul etməklə razılaşdı. Roden maketi on səkkiz aya başa çatdırmağı vəd etdi və nəticədə o, sifarişlə mükafatlandı.
Lakin sifariş üstündə bir neçə kolleqasının qısqanclığına görə belə şayiələr gəzirdi ki, Roden həmin heykəli başa çatdırmağa qadir deyildir. Bu şayiələr cəmiyyətin bəzi üzvlərinin qulağına gəlib çatırdı, digər əsərlərində baş verən problemləri yada salaraq, onlar razılığı ləğv etmək istədilər.
O, məcbur edildi ki, qırx səkkiz saat ərzində əsəri bitirsin. Cəmiyyətin şərəfi yalnız Jan Ekartın 1894-cü ildə prezident kimi Emil Zolyanı əvəz etməsi ilə xilas olundu. Zolya yeddi kolleqası ilə birlikdə istefa vermişdi. Rodenin özünə gəldikdə isə o, xəstə idi, depressiya və həyəcan keçirirdi (o, bu vaxt həm də Kamilla Klodellə əlaqədar olan işin ortasında idi), lakin öz niyyətləri ilə kompromissə getməkdən imtina etdi.
O, inadkarlıq göstərməkdə davam edirdi. 1898-ci ildə iş xeyli irəlilədiyindən, o, gil variantını – Milli İncəsənət Cəmiyyətinə göndərə bildi, burada həmin vaxt həm də “Öpüş” kompozisiyası göstərilirdi.
“Öpüş” kompozisiyası da Dantenin “İlahi komediyasında” təqdim edilən məhəbbət macərasının təsviri kimi verilir. Dante Françeska da Rimini ilə Paolonun faciə ilə bitən sevgisini nəql edir. XIII əsrdə yaşamış gənc italyan qadını Françeska Avropa mədəniyyətində əbədi obrazlardan birinə çevrilmişdi. Ravenna hökmdarının bu qızı müstəsna gözəlliyi ilə fərqlənirdi. 20 yaşında o, Rimininin hökmdarı Canqotto Malatestaya ərə getmiş, zahirən eybəcər olan ərinə iki uşaq doğmuşdu. Qız ərinin qardaşı Paolo ilə sevişməyə başladı. Məşuqları cinayət yerində tutan əri onların hər ikisini xəncərlə qətlə yetirdi. Bu vaxt Françeskanın 30, Paolonun isə 39 yaşı var idi.
Dante onların hisslərini alovlandıran kitabı oxumalarını belə sətirlərlə təsvir edir:
“Məhəbbət yandırır zərif ürəkləri”, “İkilikdə sevgi apardı məhvə bizi”. Roden də özünün ən məşhur əsərlərindən birini bu faciəli tarixə həsr etmiş, məhəbbətin tezliklə yoxa çıxan nişanəsinin xüsusən mərmərdə, həm də digər variantlarda həkk etmişdir. Eşq daşqınına məruz qalan iki gənc yalnız bu anın hökmünə tabe olduqlarından, həyatlarına olan ölümcül təhlükəni hiss etmirlər. Məhəbbət öz qılıncından imtina edib, yalnız ehtiyatlılıq qalxanına bel bağlasaydı, çox hallarda yalnız puç olan arzulardan birinə çevrilərdi. Roden də məhz iki bir-birini dəlicəsinə sevən gəncə belə nikbin şərqisini oxuyur.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2014.- 18 oktyabr.- S.25.