Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsi
görüşləri və “nazimi-ustad” məsələsinə
yeni baxış
Böyük ustadım akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun əziz xatirəsinə
Azərbaycanda
ədəbiyyat nəzəriyyəsi müstəqil və
ardıcıl bir elm sahəsi kimi XX əsrdə meydana
çıxmışdır. Qədim dövrlərdə və
orta əsrlərdə ədəbiyyat nəzəriyyəsi
istiqamətində yazılmış elmi əsərlər Azərbaycan
dilində deyildir və əsasən şeirşünaslıq
məsələlərindən bəhs etdiyi üçün
birtərəflidir. Klassik Azərbaycan ədəbiyyatındakı
şairlərin ədəbi-nəzəri görüşlərini
ifadə edən fikirlər isə ədəbiyyat nəzəriyyəsi
baxımından sənətkar təxəyyülünün məhsulu
idi, ciddi elmi xarakterə malik
deyildi. Bu baxımdan ədəbiyyat nəzəriyyəsini
yalnız Mirzə Fətəli Axundzadənin həmin istiqamətdəki
ədəbiyyatşünaslıq görüşlərinə
görə, XX əsrdən bir qədər əvvələ
çəkmək olar. Araşdırmalar və müşahidələr
göstərir ki, Mirzə Fətəli Axundzadə Azərbaycanda
ədəbiyyat nəzəriyyəsi elminin də əsaslarını
yaratmışdır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmi isə bir əsrə yaxındır ki, Mirzə Fətəli
Axundzadəni daha çox milli ədəbi tənqidin banisi
olaraq təqdim edir. Ədəbiyyata dair məqalələrində
müasir ədəbi gedişatdan və ədəbiyyatın
vəzifələrindən bəhs etdiyi üçün Mirzə
Fətəli Axundzadə tənqidi fikrin
daşıyıcısı kimi daha qabarıq
görünür. Bundan başqa, “Kritika.Yüksək
İranın “Millət” qəzetinin münşisinə”, «Tənqid
risaləsi», «Mirzə Ağanın pyesləri haqqında
kritika” kimi məqalələrinin adlarındakı “kritika” - tənqid
sözü də onun haqqında ilk növbədə tənqidçi
təəssüratı yaradır. Hətta məqalələrinin
bir çoxunun «mübahisə» («Molla Ələkbərlə
mübahisə»), «cavab», “fehrist” – məlumatlandırma
(“Fehristi-kitab”, «Həkimi –
ingilis Yuma cavab») formasında
düşünülməsi də Mirzə Fətəli
Axundzadədən tənqidçi kimi bəhs etməyə əsas
verir. Heç şübhəsiz, Mirzə Fətəli Axundzadənin
məqalələri ədəbiyyatşünaslıq
baxımından, hər şeydən əvvəl, ədəbi
tənqidin tələblərinə uyğun gəlir. Və
biz də o fikirdəyik ki, Mirzə Fətəli Axundzadə Azərbaycanda
professional ədəbi tənqidin banisidir. O, nəinki Azərbaycan
ədəbi tənqidinin əsasını qoymuş, “kritika” –
tənqid sözünü də ədəbiyyatşünaslıq
elminə gətirmişdir. Böyük mütəfəkkirin ədəbi
tənqid haqqında XIX əsrdə ifadə etdiyi fikirlər həmişəlik məqbul görünən elmi qənaətlər
kimi qəbul edilə bilər. Təxminən bir əsr
yarım bundan əvvəl söylənilmiş
aşağıdakı mülahizələr indi də ədəbi
tənqidin mahiyyətini və vəzifələrini obyektiv və
ümumiləşmiş şəkildə əsaslandıran
sistemli nəzəri təlim kimi səslənir. «Məlum edirəm
ki, bu qayda (ədəbi tənqid – İ.H.) Avropada məlumdur və
onun böyük faydaları vardır. Məsələn: bir
şəxs bir kitab yazdığı zaman başqa bir şəxs
onun əsərinin mətləbləri xüsusunda
KRİTİKA yazır, bu şərtlə ki, onun
yazısında müəllif haqqında ədəbsiz və
könül incidən bir söz belə olmasın. Hər nə
deyilsə, incəliklə deyilsin. Bu işi «kritika», fransız
istilahı ilə «kritik» adlandırırlar.
Müəllif
ona cavab verir. Ondan sonra üçüncü bir şəxs
meydana çıxır, ya müəllifin cavabını təsdiq
edir, ya da kritika yazanın fikrini üstün tutur. Bu işin nəticəsi
budur ki, get-gedə nəzm və nəsr, inşa və təsnif
(əsər yazmaq – İ.H.) bütün Avropa
xalqlarının dilində səlavət (səlistlik)
qazanır və mümkün qədər cəmi
nöqsanlardan təmizlənir. Müəlliflər və
şairlər öz vəzifələri və təklifləri
haqqında tamam xəbərdarlıq alırlar».
Mirzə
Fətəli Axundzadənin ədəbi tənqid
haqqındakı bu fikirlərində bir kitablıq qədər
mətləb vardır.
XIX əsrdə
Mirzə Fətəli Axundzadənin yazdığı «Tənqid
risaləsi», «Kritika. Yüksək
İranın «Millət» qəzeti münşisinə», «Mirzə
Ağanın pyesləri haqqında kritika», «Nəzm və nəsr
haqqında», «Mollayi-Ruminin və onun təsnifinin babında» əsərləri
Azərbaycan ədəbi tənqidinin möhkəm təməlləri
və nadir nümunələridir.
Mirzə
Fətəli Axundzadə Azərbaycanda ədəbi tənqidin
nəzəriyyəsini də yaratmışdır. O, ədəbi
tənqidin də, tənqidin nəzəriyyəsinin də
bnisidir. Ədəbi tənqidin nəzəriyyəsinə dair
görüşləri Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat
nəzəriyyəçiliyinin üzvi tərkib hissəsidir.
Azərbaycanda
professional ədəbi tənqidin əsasını qoyması
heç də Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyat
nəzəriyyəçisi olmasının
qarşısını kəsmir. Əksinə, dərin nəzəri
təfəkkür tənqidçi Mirzə Fətəli
Axundzadənin ədəbiyyata dair fikir və mülahizələrinin daha da əsaslı
olmasına kömək edir. Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə bələd
olması Mirzə Fətəli Axundzadənin
yazıçı və tənqidçi kimi yalnız
üstünlüyü sayıla bilər. Ona görə də
ədəbi tənqidin yaradıcısı Mirzə Fətəli
Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair
görüşlərindən də söz
açılmasına ehtiyac vardır. Bu, ayrıca bir tədqiqatın
mövzusu ola bilən xüsusi bir məsələdir. Nəzərə
almaq lazımdır ki, Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbi-tənqidi əsərlərində ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə dair kifayət qədər qiymətli
və əhəmiyyətli fikirlər vardır.
Böyük
ədibin ədəbiyyat nəzəriyyəsi haqqındakı
görüşləri geniş, əhatəli və
sistemlidir. Bu mülahizələr onun əsərlərində
keçici deyil, ardıcıl və davamlı xarakter
daşıyır. Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
aid baxışları sadəçə ədəbiyyat barəsində
deyilmiş ümumi qiymətləndirmələrdən,
«yazıçı sözü»ndən yox, sözün elmi mənasında
ədəbi yaradıcılığın
qanunauyğunluqlarını ifadə edən
düşünülmüş nəzəri müddəalardan
ibarətdir. Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə dair təlimi
bu sənətə bələd olan savadlı bir ədəbiyyatçının
elmi dünyagörüşünün ifadəsidir. O,
heç də yazıçılara quru ədəbiyyat nəzəriyyəsi
dərsi keçmək niyyətində olmamışdır.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə aid bütün fikir
və mülahizələrini Mirzə Fətəli Axundzadə
ədəbi prosesin təhlili zamanı ehtiyac olduğu məqamlarda
gündəmə gətirmişdir. Müşahidə olunan əsas
cəhət bundan ibarətdir ki, Mirzə Fətəli Axundzadə
daha çox ədəbi prosesi, yaxud ayrılıqda bir
yazıçının əsərlərini və ya konkret
olaraq bir əsərini təhlil edərkən fikirlərini
daha dərindən əsaslandırmaq üçün ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə müraciət etmişdir. Məsələn:
«Yüksək İranın «Millət» qəzetinin
münşisinə Kritika» məqaləsində «Şəmsüş-şüəra»
ləqəbi ilə yazan Siruş adlı «şairin» «Millət»
qəzetində dərc olunmuş «bir qəsidəsi ilə bir
qəzəlinin» təhlili zamanı tənqidi qənaətlərində
haqlı olduğunu göstərmək, öz sözləri ilə
desək, «iddianı sübut etmək» məqsədilə məzmunla
formanın vəhdəti haqqındakı
baxışlarını nəzərə
çarpdırmışdır.
Yaxud «Nəzm və nəsr» məqaləsində kimin əsl
şair, kimin isə «nazim» - nəzm yazan olduğunu bildirmək,
müəyyə etmək üçün ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
müddəalarından çıxış etmişdir. Bundan
başqa, Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
dair təlimi həm də yeni ədəbiyyat uğrunda
mübarizədə maarifləndirici xarakter
daşımışdır. Nəticə etibarilə
böyük mütəfəkkirin ədəbiyyat nəzəriyyəsi
görüşləri realist ədəbiyyatın prinsiplərinin
formalaşdırılmasından və müdafiəsindən
ibarətdir.
Mirzə
Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsi
görüşlərini zaman özü meydana
çıxarmışdır. Orta əsrlərin
lirikasından və
didaktikasından, nəsihətçilikdən realizmə
keçid ədəbi düşüncədə də yeniləşmə
tələb edirdi. Eyni zamanda, Azərbaycanın çar
Rusiyası tərəfindən işğalı ilə
ictimai-siyasi mühitin dəyişməsi də ədəbiyyatın,
ziyalıların qarşısına yeni vəzifələr gətirmişdi.
İşğala qarşı müqavimətin əridilməsi,
mülkiyyət sahibi olan xan-bəy sinfinin müflisləşdirilməsi,
yaxud «çistkası», digər tərəfdən isə
dünyəvi məktəblərin açılması, milli teatrın
və mətbuatın meydana gəlməsi geniş mənada
zamanı və ədəbiyyatı təzədən
qavrayıb dəyərləndirmək və istiqamətləndirmək
tələbini meydana çıxarmışdı. Mirzə Fətəli
Axundzadənin ədəbi tənqidi fikirləri kimi, ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə dair görüşləri də
bütün bu ictimai-siyasi və maarifçi ədəbi
proseslərin yaratdığı zərurətdən
doğmuşdur. Mirzə Fətəli Axundzadə ədəbiyyatı
zamanın meydana çıxartdığı istiqamətlərdə
qabağa aparmaq üçün təkcə yeni janrlarda -
komediya və povest janrlarında nadir əsərlər yazmaqla
işini bitmiş hesab etməmiş, həm də
dövrün məqbul sayıla biləcək ədəbiyyat
siyasətinin mahiyyətini aydınlaşdırmış,
nümunələrini göstərmiş, inkişaf yolunu
müəyyən etmişdir. Bütün bunlar ədəbiyyat
nəzəriyyəsiz deklarativ xarakter daşıya bilər,
havada qalan pafosa çevrilərdi. Mahiyyəti və
inkişafı bir yerdə ümumiləşdirilmiş şəkildə
dərk etdirməkdə və təşviq etməkdə ədəbiyyat
nəzəriyyəsi böyük üstünlüklərə
malikdir. Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsi
görüşləri həmin manifestin ifadəsidir.
Məsələn,
İranın «Millət» qəzeti münşisinə
ünvanlanmış «Kritika» adlı məqalədə ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin əsas qanunlarından olan məzmunla
formanın vəhdəti haqqında Mirzə Fətəli
Axundzadənin mükəmməl bir tərifi öz əksini
tapmışdır: «İki şey şeirin əsas şərtlərindəndir:
məzmun gözəlliyi və ifadə gözəlliyi. Məzmun
gözəlliyi olub, ifadə
gözəlliyinə malik olmayan nəzm (Mollayi Ruminin məsnəvisi
kimi) məqbul nəzmdir, amma şeiriyyatında nöqsan
vardır.
İfadə
gözəlliyinə malik olub, məzmun gözəlliyindən
məhrum olan mənzumə tehranlı Qaaninin şeirləri
kimi zəif və kəsalət artırıcı nəzmdir,
amma yenə şeir növündəndir, yenə də hünərdir.
Həm məzmun
gözəlliyinə, həm də ifadə gözəlliyinə
malik olan nəzm (Firdovsinin «Şahnamə»si, Nizaminin «Xəmsə»si
və Hafizin «Divan»ı kimi) nəşə artırıcı
və həyəcanlandırıcı olub, hər kəs tərəfindən
bəyənilir».
Bunun
ardınca Mirzə Fətəli Axundzadə yazır ki, «belə
nəzm sahiblərini peyğəmbərlərə bərabər
tutmaq olar. Çünki onlar bəşər
növünün fövqündə olub, filosofanə xəyal
və ilham sahibləridir». Fikrimizcə, Mirzə Fətəli
Axundzadə özü də «Kritika» məqaləsində məzmunla
formanın vəhdəti haqqında «peyğəmbərcəsinə»
bir tərif, düstur kəşf
etmişdir. Gətirilmiş misalların, nümunə kimi
göstərilən əsərlərin də bu dərəcədə
dəqiq müəyyən olunması Mirzə Fətəli
Axundzadənin geniş mütaliə dairəsini nəzərə
çarpdırmaqla bərabər, həm də nəzəriyyə
ilə ədəbi təcrübəni əlaqəli şəkildə
klassik ədəbiyyatla müqayisə əsasında, şərh,
aydınlaşdırmaq üsulu ilə yeni ədəbiyyatın
vəzifələrini vəhdətdə ifadə etmək
istedadını da meydana qoyur. Nəticə etibarilə «həm
məzmun gözəlliyinə, həm də ifadə gözəlliyinə
malik olan» əsərlərin yaradılmasına
çağırış üçün Mirzə Fətəli
Axundzadənin formulundan üstün bir yol düşünmək çətindir.
Bu prinsip həm də XIX əsrdə forma gözəlliyinə
üstünlük verən, yaxud da həyati məzmun
daşımayan nəzirəçilik ədəbiyyatına
qarşı mübarizə üçün də dərkolunmuş
bir gerçəkliyi meydana qoymaq və təkzibedilməz
faktla irəli sürülmüş tezislərə inam
qazandırmaq baxımından da əsaslı idi. Bu, sadəcə
tərif olmayıb, həqiqətən də «bəşər
növünün fövqündə olan» dərin mütəffəkir
düşüncəsini ifadə edən nəzəriyyə
idi.
Azərbaycandan
başqa, əlimizdə olan Şərq-Qərb ədəbiyyat
nəzəriyyəsi kitablarında məzmunla formanın vəhdəti
haqqında verilmiş təriflərin və şərhlərin
heç biri Mirzə Fətəli Axundzadənin
«düsturundan» fərqli bir cizgi göstərmir. XIX əsrdə,
1871-ci ildə hələ ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
dair hər hansı konkret bir kitabın ortada
olmadığı bir dövrdə belə bir mükəmməl
təlimi yaratması Mirzə Fətəli Axundzadənin təkcə
dramaturgiyada, realist nəsrdə, ədəbi tənqiddə, əlifba
islahatında, ictimai-fəlsəfi fikrin inkişafında deyil,
ədəbiyyat nəzəriyyəsi sahəsində də
böyük düha olduğunu göstərən
sübutlardan biridir. Bundan başqa, həmin «Kritika» məqaləsində
özünü «Şəmsüş-şüəra»
(«Şairlər günəşi») kimi qələmə verən
Süruş təxəllüslü şairin qəsidəsinin
əruz vəzni baxımından misra-misra təhlili də tam ədəbiyyat
nəzəriyyəsi əhvalatıdır.
Mirzə
Fətəli Axundzadənin «Mirzə Ağanın pyesləri
haqqında kritika» məqaləsində ədəbiyyat nəzəriyyəsi
məsələləri heç də «kritika»dan - ədəbi
tənqiddən az deyildir. Məqalədəki «Sərgüzəşti
Şahqulu Mirzə» başdan-ayağa pisdir. Onu yandırın.
Təfəkkür sahibinə bu kimi şeylər yazmaq layiq
deyildir» - hökmü sərrast ədəbi tənqidin
hökmüdür. Amma Mirzə Ağa Təbrizinin pyeslərinin
nöqsanlarını göstərən və əsl
dramaturgiyanın mahiyyətini açan səkkiz bəndlik
mülahizələrinin demək olar ki, hamısında ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin müddəaları vardır:
«Birincisi:
Drama sənətinin şərtləri tələb edir ki, məclis
üzvlərinin hər birinin işi onun danışıqlarından
tamam diqqətlə seçilsin. Məsələn: məclis
üzvünün hərəkətini göstərmək istədikdə
onun adını sətrin üstündə ayrıca yazmaq
lazım deyil. Gərək bu ad adamın işinə aid olan sətrə
yapışıq yazılsın. Məclis üzvünün
mükaliməsi yazılarkən onun adı sətrin yuxarısında
ayrıca yazılmalıdır.
İkincisi:
Pyesdə sözü, ya işi olan hər bir
iştirakçının adı əsərin
başlanğıcında yazılmalıdır. Məsələn:
Saranın anası Şərəfnisənin və habelə Fəraməz
bəyin adı başlanğıcda yazılmalıdır ki,
Tuti xanımın kim olduğu məlum olsun…
Üçüncüsü:
Drama sənətində qayda budur ki, əgər mümkünsə,
bütün iştirakçılar… tamaşanın sonunda bir
yerə yığışıb sözlərini sona
çatdırmalı və pyesi bitirməlidirlər…
Dördüncüsü:
Drama sənətinin məqsədi insanların əxlaqını
yaxşılaşdırmaq, oxucu və qulaq asanları ibrətləndirməkdir…
Beşincisi:
…Müasirlər haqqında bu kimi şeyləri yazmaq təhlükəlidir.
Bəs necə olsun? …Əlacı asandır. Hadisənin əmələgəlmə
tarixini dövlətində qayda-qanun olmayan Şah Sultan
Hüseyn Səfəvinin əsrinə atınız…
Bir də
hər yerdə və hər zaman teatr məclisinin vəziyyəti
şərh olunmalıdır. Məsələn: Əşrəf
xan istəyir şəxsi-əvvəlin
divanxanasına yola
düşsün. Bu halda divanxananın quruluşunu təsvir
etməlisiniz ki, drama sənəti ustadları, yəni aktyorlar
ki, teatrda hadisənin tamaşasını göstərirlər
– sizin təsvirinizə uyğun olaraq teatr səhnəsinin
quruluşunda dəyişiklik yaradıb qabaqca Əşrəf
xanın mənzili olan quruluşu bir anda dəyişib şəxsi
– əvvəlin divanxanası şəklinə salsınlar…
Altıncısı:
Drama sənəti şərtlərinə görə, əxlaqsızlıq
əhvalatı yolverilməz olduğu üçün onun
şəbihini teatra gətirmək olmaz. Amma belə şeyləri
oxumağın o qədər də eybi yoxdur… «Sərgüzəşti
Kövkəb» drama fənni şəklində
yazılmış olsa da, onun əvvəlində teatr
tamaşasına qoyulmaq üçün deyil, oxumaq
üçün yazıldığına işarət edin…
Yeddincisi:
…Başlıca səhv və drama fənni əsaslarına bilmərrə
uyğun olmayan cəhət budur ki, Hacı Pirqulu
Ağahaşıma deyir: - Qızım Saranı mən
özüm alacağam və heç kəsə verməyəcəyəm.
Eyvah!..
Belə sözləri teatr səhnəsində ata öz
qızı haqqında deyə bilərmi? Mütləq dəyişdirin…
Səkkizinci: «Gülüstan» və «Zinətül-məcalis»
dövrü keçmişdir. Bu gün bu cür əsərlər
millətin işinə yaramır. Bu gün millət
üçün faydalı və oxucuların zövqü
üçün rəğbətli olan əsər – drama və
romandır…»
Göründüyü
kimi, Mirzə Ağa xan Təbrizinin pyesləri haqqında
kritika» əsəri İranda yaşayıb, yazdığı
dram əsərlərini məsləhət almaq
üçün Tiflisə göndərmiş bir dramaturqa Mirzə
Fətəli Axundzadənin verdiyi tövsiyələrdə ədəbi
tənqidlə ədəbiyyat nəzəriyyəsi bir-birini
tamamlayan qoşa elmi yanaşmalardır. Təqdim olunan səkkiz
bəndlik tövsiyələrdə dram sənətinin
poetikası və estetikası, geniş mənada teatr mədəniyyətinin
nəzəri mahiyyəti öz əksini tapmışdır.
Mirzə Fətəli Axundzadənin tövsiyələrində
dram sənətinə aid remarka, iştirakçılar
haqqında məlumat, final, dialoq, tərbiyə məktəbi,
müasir hadisələri göstərmək üçün
tarixi hadisələrlə yerdəyişmə, səhnə
şəraitinin nəzərə alınması,
situasiyaların dəyişməsi, (kolliziya) oxunmaq
üçün yazılmış dram əsəri-lezedrama və
sair kimi ədəbiyyat nəzəriyyəsi məsələlərinə
dair dəqiq elmi prinsiplərlə səsləşən fikirlər
vardır. Buradan görünür ki, Mirzə Fətəli
Axundzadənin özü Avropa dram sənətinin nəzəri
əsaslarına, «drama şərtlərinə» dərindən
bələd olmuşdur. Məlum olduğu kimi, Mirzə Fətəli
Axundzadə rus və fransız dillərini bilmiş, bu dillərdə
elmi və bədii əsərlər oxumuş, məktublaşmışdır.
Böyük ehtimal ki, onun dram sənətinə dair
baxışlarının formalaşmasında rusdilli ədəbiyyatla
yanaşı, fransız dilində olan mənbələrin də
mühüm rolu olmuşdur. Haradan baxsaq, Mirzə Fətəli
Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsinə, o
cümlədən dram sənətinə dair
baxışları yeni və əhəmiyyətli təsir
bağışlayır. Bu mənada
Mirzə Fətəli Axundzadənin «Mirzə Ağa Təbrizinin pyesləri haqqında
kritika» əsərindəki «kritika» sözünü «poetika»
ifadəsi ilə dəyişsək, müəllifin məramına
və məqalənin mahiyyətinə xələl gəlməz. Mirzə
Fətəli Axundzadənin 143
il bundan qabaq, 1871-ci ildə yazdığı məqalədəki
dram sənəti haqqında uzaqgörən nəzəri fikirlər
indi də Azərbaycanda və dünyada mövcud olan dram nəzəriyyəsinin
mühüm əsaslarını təşkil edə bilər.
Heç
tərəddüd etmədən Mirzə Fətəli Axundzadənin
«Nəzm və nəsr haqqında» məqaləsini də Azərbaycanda
ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair qiymətli mənbələrdən
biri hesab etmək olar. Burada məqalənin adından da
göründüyü kimi, nəzm ilə nəsrin fərqi
qısa şəkildə
aydınlaşdırılmışdır. Mirzə Fətəli
Axundzadənin fikrincə, «hər dilin təkəllümü
söyləmək üsulu və kitabəti (yazı yazma sənəti)
qərari-mütəarif (hamıya bəlli olan qaydalar) üzrə
nəsr ilədir». Buradan çıxış edərək,
zahirən belə düşünmək olar ki, Mirzə Fətəli
Axundzadə nəsri natiqlik və ya katiblik sənəti hesab
etmişdir. Əslində isə dərindən diqqət edilsə,
bu mülahizələrin özündə bədii nəsrin
xüsusiyyətləri göstərilmişdir. Buradakı təkəllüm
(söyləmək – İ.H.) ifadəsi bədii nəsr
üçün zəruri şərtlərdən biri olan təsvir
etmək mənasını bildirir. «Kitabi-Dədə Qorqud»
dastanlarındakı «söy söyləmək» ifadələri
də təsvir etmək mənasını daşıyır.
Bundan başqa, yuxarıdakı cümlədəki «kitabət»
sözü də yazıya alma, yaxud üzünü
köçürmə mənasında deyil, yazı yazmaq,
kitab bağlamaq sənəti kimi başa düşülməlidir.
Kitab yazmaq və ya yazı yazma sənəti dedikdə isə
Mirzə Fətəli Axundzadə tərənnüm üsulu
ilə deyil, təsvir yolu ilə həyatı əks etdirən
ədəbiyyatı, yəni bədii nəsri nəzərdə
tutmuşdur. Mirzə Fətəli Axundzadəyə görə
təkəllüm, söyləmək-danışıq tərzi,
təsvir üsulu ilə yəni təhkiyə ilə yaranan
kitab, bədii ədəbiyyat, nəsr
deməkdir. M.F.Axundzadənin şeirdən danışanda da
«kitabət» sözünü işlətməsi onun bu ifadə
ilə geniş mənada ədəbiyyat
anlayışını düşündüyünü təsəvvür
etməyə əsas verir. Belə aydın olur ki, “kitabət”-
ədəbiyyat şeirlə və nəsrlə yazıla bilər.
Onun fikrincə, «Hüsni-əlfaz (gözəl sözlər),
) və təşbiyyat və tövzih
(aydınlaşdırmaq) və təşrih (şərh etmək)
ilə yazılan kitabət şeirdir. Bundan fərqli olaraq Mirzə
Fətəli Axundzadə təkəllüm – yəni təsvir,
söyləmək, təhkiyə üsulu ilə yaradılan
kitabəti (ədəbiyyatı) bədii nəsr hesab
etmişdir. Böyük ədib bədii nəsrdə məzmuna
üstünlük vermişdir. Mirzə Fətəli Axundzadə
tarix kitablarının və nəsr əsərlərinin qafiyə
ilə yazılmaq ənənəsini məqbul hesba etməmişdir.
Səbəbi: «Çünki nəsrdə qafiyə kəlamı
çiy edir, zəiflədir… Mütləq səhvdir…
Çünki qafiyə xatirinə mütəradif ləfzlər
(rədif sözlər) və çoxlu təkrarlar əmələ
gəlir, gərəksiz mənalar meydana çıxır, kəlamın
aydınlığı itir, məcazlar onlardan nifrət edir. Bədii
nəsrdə məzmunun arxa plana keçirilməsi, «kəlamın
aydınlığının itməsi», formaya aludəçilik
haqqındakı mülahizələri ilə Mirzə Fətəli
Axundzadə «məzmunla formanın vəhdəti»ndən başqa,
həm də yeni ədəbiyyatın, realist bədii nəsrin
böyük ədəbiyyat meydanına gəlməsinə
çalışmışdır. Onun anlayışında «kəlamın
çiy olması» məzmunun zay, dayaz olması mənasını
daşıyır. O, «məzmunsuz və duzsuz deyilən» nə varsa, hamısını
böyük ədəbiyyatt yolunda maneə hesab edirdi. Mirzə
Fətəli Axundzadə 1867-ci ildə yazdığı «Tənqid
risaləsi» məqaləsində tarixi əsərlərdə
şeiriyyatdan istifadəni «tarix üslubuna müxalif» qayda kimi
kəskin tənqidə tutmuşdur. Çünki qafiyələnmiş cümlələrin
arxasınca getməyin «məzmunun səhih» olmasına, hadisələrin
bütün reallıqları ilə göstərilməsinə
maneəçilik törədəcəyi aydın idi. Eynilə
də nəsr əsərlərinin də səs üslubu –
«daxili qafiyələnmə» əsasında
yazılmasını da Mirzə Fətəli Axundzadə ciddi
bir çatışmamazlıqdan çox kök salmış
köhnə bir qayda kimi kəskin tənqid etmişdir. O,
«gözəl məzmunun» qarşısını kəsən
bu üsulun qəti şəkildə aradan
qaldırılması uğrunda mübarizə
aparmışdır. Yeni realist ədəbiyyatın
böyük çarçısı var səsi ilə
bildirirdi ki, «bu qayda (qafiyəli nəsr – İ.H.) bizə ərəblərdən
qalmışdır, səkkiz yüz ilə yaxındır ki,
…. İşlənilməkdədir, lakin mütləq səhvdir.
İndii bu qaydanı tərk etməyimizin uşaqcasına işdən əl
çəkməyimizin vaxtıdır».
Ümumiyyətlə
Mirzə Fətəli Axundzadə yeni epoxanın böyük ədəbiyyatından,
o cümlədən də realist bədii nəsrdən «rəğbətli
məzmuna» nail olmağı tələb edirdi. Bədii nəsrdə
«Rəğbətli məzmun» isə Mirzə Fətəli
Axundzadəyə görə məzmunla formanın vəhdəti
ilə yanaşı həm də həyatiliyi, «Xalqların əhval
və adətini bildirən» hekayələrdən söz
açmaq demək idi. Realist ədəbiyyatın estetikası
və poetikası baxımından bu tələb, həm ənənə ilə
novatorluğun düzgün nisbətinin müəyyən edilməsinə,
həm də ədəbiyyatda yeniləşməyə,
islahatlara yol açılmasına imkan yaradırdı:
sözün həqiqi mənasında ədəbiyyatda islahatlar
aparan, bədii düşüncənin yönünü
“mehrabı eşq” olan uca göylərdən real həyata, təbii
olaraq insana xidmətə doğru istiqamətləndirmək
üçün atılmış bu addımlar yeni bir ədəbiyyat
mərhələsinin formalaşdırılması ilə nəticələnmişdir.
Həm də Mirzə Fətəli Axundzadə digər sahələrdə
olduğu kimi, bədii nəsr sahəsində də yalnız
ideyanı, nəzəriyyəni, sənət prinsiplərini irəli
sürməklə, əsaslandırmaqla kifayətlənməmişdir,
eyni zamanda, düşündüyü, inandığı, kəşf
etdiyi sənət ölçülərində ən
yaxşı əsərlərin nümunəsini yaratmaq vəzifəsini
də böyük hünərlə həyata
keçirmişdir. Ədəbiyyatı, nəsri «rəğbətli
məzmun arxasınca» aparmağı yazıçı iradəsi
kimi meydana qoyan Mirzə Fətəli Axundzadə «elə bir məzmun»
uğrunda mübarizə aparmışdır ki, «oxucu ondan həzz
alsın və qulaq asan ləzzət
aparsın və müəllif bunun sayəsində ad
qazansın». Hamı qəbul edər ki, Mirzə Fətəli
Axundzadə dramaturgiya ilə bərabər, bədii nəsr
sahəsində də 1863-cü ildə yazdığı
«Aldanmış kəvakib» povesti ilə realist nəsrin ilk və
mükəmməl bir abidəsini yaradaraq sözün əsl mənasında
böyük şöhrət qazanmışdır.
Böyük
mütəfəkkir Mirzə Fətəli Axundzadənin bədii
nəsrin xüsusiyyətləri haqqındakı fikirləri
onun şeirin prinsiplərinə aid qənaətləri ilə
müqayisədə irəli sürdüyü müddəalarda
bir daha izah olunub
aydınlaşdırılır.
Mirzə
Fətəli Axundzadənin «Nəzm və nəsr haqqında»
məqaləsində daha çox şeirşünaslıq məsələlərindən
bəhs olunmuşdur. O, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
tarixində ilk dəfə nəzm ilə şeirin fərqli
mahiyyətini elmi-nəzəri cəhətdən
aydınlaşdırmışdır. Məqalədə də
deyilir ki, «tarixi hicridən bu zamana qədər milləti-islam
arasında bir kimsənə şeir ilə nəzmə fərq
verməyib, hər nazimin adına bərxilafi-həqq şair
deyiblər». Mirzə Fətəli Axundzadə nəzmlə şeirin fərqini
göstərmək üçün ilk növbədə
şeirin nə demək olduğunu izah etmişdir. Ərəb-fars
sözləri ilə ifadə olunsa da, ədib başa
düşülən şəkildə şeirin mahiyyətini
və özünəməxsusluğunu düzgün müəyyən
etmişdir. Şeir haqqındakı yığcam nəzəri
fikirlərində lirika üçün zəruri olan əsas
xüsusiyyətlərin demək olar ki, əksəriyyəti
öz əksini tapmışdır: «Şeir gərək laməhalə
(istər-istəməz) ziyadə ləzzətə və
hüzndə və fərəhdə ziyadə təsirə
bais ola… Və şeir təbaye və adata və istilaha qərib
əlfaz və məzamin ilə deyiləndə ləziz və
müəssir düşəcək və ləvazimatdandır
hüsni-əlfaz və təşbihat və təmsilat və
tövzih və təsrih və sair mühəssənat. Əgər
bunun xilafınca deyilsə, məzaci-müstəmedə onun
eşitməyindən heç bir günə təğyir
hasil olmaz».
İzahı:
Şeir gərək istər-istəməz ziyadə ləzzətə
və hüzndə və fərəhdə təsirə bais
ola.
…Və
şeir xüsusiyyətlərinə görə adətən
istilahları ilə cəlbedici sözlər və məzmunlar
ilə deyiləndə ləzzətli və təsirli olacaq və gözəl sözlər, bənzətmələr, məsəl kimi işlənən
fikirlər və açıq söyləmə, aşkara
çıxarma və digər gözəl xüsusiyyətlər
lazım olan şeylərdir. Əgər bunların
xilafınca deyilsə, qulaq asanların xasiyyətində onu
eşitmələrindən heç bir dəyişiklik əmələ
gəlməz.
Göründüyü
kimi, Mirzə Fətəli Axundzadənin fikrincə şeirin gərək
dadı, tamı ola, fərəhdə və hüzndə, yəni
adi, real həyata təsir edə bilə. Bu prinsiplər
ümumiyyətlə, şeirə aid olsa da, Mirzə Fətəlinin
yozumundan hiss olunur ki, «hüzndə və fərəhdə təsirə
bais ola» ifadələri ilə o, daha çox realist şeirə
işarə edir. Şeirdə bədii təsir vasitələrindən
danışarkən də Mirzə Fətəli Axundzadə təşbehlədən
– bənzətmələrdən, istifadədə təbii, sadə,
oxşar sözlərin işlədilməsini vacib saymaqla bərabər,
məzmunu, məsəl kimi işlənən həyati fikirlərin
ifadə olunmasını, aydınlaşdırıcı,
müqayisəli ifadələrin yer almasını,
lazımlı mətnlərin dilə gətirilməsini önə
çəkməklə yenə də realizmə meyilli
şeiriyyatda maraqlı olduğunu nəzərə
çarpdırır. Hətta o da görünür ki, Mirzə
Fətəli Axundzadə bütün bunların xilafına, əksinə
olan şeiri oxumağı və boş yerə dinləməyi
günah saymışdır. Deməli, Mirzə Fətəli
Axundzadə ümumiyyətlə şeirin, lirikanın mahiyyətini
düzgün izah etmiş, lakin bu ədəbi növün
müasir inkişafında realist xüsusiyyətlərin yer
tutmasına üstünlük vermişdir. Buna görə də
Mirzə Fətəli Axundzadə şeir haqqındakı
fikirlərində lirikanın mahiyyətinin
açılması ilə bərabər, yaşadığı
dövrün və şəxsən özünün ədəbi
mövqeyindən doğan nəzəriyyə
formalaşdırmışdır.
Bundan
başqa, Mirzə Fətəli Axundzadə şeirə ilahi
vergisi kimi baxmış, elm və biliyi şairlikdə vacib
saysa da, üstünlüyü istedadda, ilhamda
görmüşdür. Onun fikrincə, şeir «əlahiddə
bir bəxşi- ilahidir və maddeyi-qabiliyyəti-şair xudadədir».
M.F.Axundzadə belə hesab edirdi ki, elm və bilik, öz
sözləri ilə desək, «təhsil və tərbiyət
o maddənin (şeirin) inbisatına (genişlənməsinə)
və əşarın artıq zinətinə bais olar». Yəni
bir qədər açıq desək, ilahi vergisi olan şeirdə
duyğular, düşüncələr, şairanə
baxış istedadın hesabına yüksək səviyyədə
ifadə olunur. Vəzn, qafiyə, təşbihlər, «zinət»
üçün isə elm və bilik də lazımdır.
Bir az sonra Məhəmməd Füzuliyə fərqli mövqedən
yanaşsa da, bu məqamda Mirzə Fətəli Axundzadə
onunla yaxın fikirdədir. Böyük Füzuli də ondan
üç yüz il əvvəl yazmışdı ki, «elmsiz
şeir əsası yox divar olur». Mirzə Fətəlinin «Təhsil
və tərbiyətin» şeirin genişlənməsinə və
«artıq zinətinə bais olar» fikirlərində isə realizmə,
maarifçiliyə diqqət yetirdiyi görünür.
«Nəzm
və nəsr haqqında» məqaləsində nəzmin də
mahiyyəti aydınlaşdırılmışdır: «Bəs
məlum oldu ki, şeir gərçi nəzm ilə olur, amma hər
nəzm şeir deyil. Məsələn: bir para mətalibi
sühuləti hifz (asanlıqla yadda saxlamaq) və hüsni-təbyin
(gözəl ifadə etmək) üçün nəzmlə
zikr edirlər. Əlbəttə, belə nəzmlərə
şeir və naziminə şair demək xətadır». Mirzə
Fətəli Axundzadə yalnız «forma gözəlliyinə»
malik olan şeiri nəzm hesab etmişdir.
Bütün
bunlardan sonra Mirzə Fətəli Axundzadə əsl şairlər
olaraq kimləri qəbul etdiyini diqqətə
çatdırmışdır: «Firdovsi və Nizami və Cami
və Sədi və Mollayi Rumi və Hafiz şairdirlər».
Ədəbiyyata yüksək və müasir tələblərlə
yanaşan Mirzə Fətəli Axundzadə adlarını
çəkməsə də, türk-müsəlman dünyasının
digər şairləri haqqında çox sərt qərar qəbul
etmişdir. «Bunlardan məsava (özgə, qeyri) şairlərin
hərgiz şeir maddəsi yoxdur». Səbəbi: böyük
mütəfəkkirin sənətə, ədəbiyyata
baxışlarında insanda «bir şövq və vəcd əmələ
gətirməyən», «nəzmlərində təsir olmayan»
şeir yazanlar şair kimi qəbul olunmurlar. «nəzmlərində
təsir olmayan» tezisini ədibin bundan əvvəlki
baxışlarına əsasən şeirə aid tələblərə
uyğun gəlməyən, daha doğrusu, müasirlik ruhu olmayan mənasında başa
düşmək lazımdır. Bədii təsir, «İnsanda
bir şövq və vəcd əmələ gətirmək»,
«xəyalat», məzmun Mirzə Fətəlinin şeir kredosunun
əsasında dayanır. Eyni zamanda, “Nəzm və nəsr” məqaləsində
Molla Pənah və Qasım bəy Zakirin şeirlərini təqdim
edərkən də Mirzə Fətəli Axundzadə
özünün müasir şeirə dair tələblərini
nəzərə çarpdırır: Xəyalat, «heyrətə
bais olmaq», “ləzzət və təsir”, şeirin şəkilləndirilməsi,
canlı danışıq dili, vəcdə gətirmək, həyati
təsvirlər və sair. Buradan görünür ki, Mirzə
Fətəli Axundzadə xəyalatla, heyrətlə zəngin,
sadə, canlı danışıq dilində yazılan və
həyati təsvirləri olan, insanda bir zövq, həyəcan
yaradan nəzmi həqiqi realist şeir hesab etmişdir.
Böyük ədibin əsl şeir anlayışı
geniş məna daşıyan, realist ədəbiyyat
düşüncəsini ifadə edir. Burada aydın surətdə
görünür ki, realizm ön sıraya çəkilmişdir.
Mirzə Fətəlinin şeir haqqındakı
görüşləri şeirdə romantik cizgilərlə
yanaşı, daha çox realizmin, həyati təsvirlərin,
canlı danışıq dilinin olmasına əsaslanır.
Daha aşkar görünür ki, Mirzə Fətəli Axundzadə real həyati təsvirləri və
sadə, təbii danışıq dili ilə insanı vəcdə
və heyrətə gətirə biləcək şəkildə
təsirləndirən nəzm nümunələrini əsl
şeir, yəni realist ədəbiyyat kimi qəbul etmişdir.
Şair deyil, “nazimi-ustad” adlandırdığı Məhəmməd
Füzulinin şeirlərində isə incə lirizm, yüksək
şeiriyyət olsa da, canlı danışıq dili ilə
ifadə olunmuş insanı vəcdə gətirən təsirli
real həyati təsvirlər yoxdur. Daha doğrusu, Füzulinin
şeirləri dərin romantik düşüncənin
obrazlı bədii ifadəsindən yoğrulmuşdur. Romantik
şeirin qayəsi də, təsvir üsulları da bambaşqadır.
Mirzə
Fətəli Axundzadənin şeir haqqındakı prinsiplərinə
(yəni, bütövlükdə realist ədəbiyyat –
İ.H) uyğun gəlməyən şairləri nəzm
yazanlar hesab etmişdir. Tənqidçinin – ədəbiyyat nəzəriyyəçisinin
ifadə etdiyi “məsava şairlər” sırasına qədim
dövr və orta əsrlər ədəbiyyatından, onuncu
yüzillikdən ta XIX əsrin ortalarına qədər təxminən
yeddi-səkkiz əsr müddətində
yaşayıb-yaratmış çoxlu sayda şairlər
daxildir. Mirzə Fətəli Axundzadə əsl şair hesab
etdiyi sənətkarların adlarını konkret olaraq
yazmışdır: Nizami, Firdovsi, Cami, Sədi, Mollayi Rumi,
Hafiz, Molla Pənah Vaqif, Qasım bəy Zakir. Vəssalam! Nizami
Gəncəvidən Qasım bəy Zakirə qədər həm
də təkcə Azərbaycanda yox, Yaxın Şərqdə
yaşayıb-yaradan, Mirzə Fətəli Axundzadə kimi
mütaliəli və məlumatlı bir şəxsə
adı və əsərləri bəlli olan şeir
yazanların hamısı “bunlardan məsava şairlərin”
sırasına daxil edilmişdir. Mirzə Fətəli Axundzadənin
fikrincə, həmin şairlər ona görə nazimdirlər
ki, “əlfaz hifz edib sürutu - nəzmə müvafiq haman əlfazı
rişteyi - nəzmə düzürlər və hərgiz nəzmlərində
bir təsir yoxdur; bəlkə əksərinin nəzmlərində
heç məzmuni – səhih dəxi tapılmaz və bu sənət
belə asan zaddır ki, hər bir məktəbdən
çıxan kimsənələrin əksəri fürs arasında bir az məşq
etməklə əlfazı nəzmə düzməyə qadir
olur və belə kimsələrə şair demək qələtdir”.
1. Mirzə
Fətəli Axundzadə Məhəmməd Füzulini ədəbiyyatın
böyük səkkizliyinə daxil etməmişdir. Səbəbi:
“Füzuli şair deyil və xəyalatında əsla təsir
yoxdur; ancaq nazimi-ustaddır”. Doğrudur, diqqətlə nəzər
salınsa, Mirzə Fətəli Axundzadə Məhəmməd
Füzulini “məsava şairlərin” (sair şairlərin –
İ.H.) sırasına da aid etməmişdir. O, Füzulini sadəcə
nazim yox, “nazimi-ustad” adlandırmışdır. Elmi ədəbiyyatda
“nazimi-ustad” məsələsindən bəhs edilərkən
bu izafət tərkibli birləşməyə bir yerdə qiymət
verilmiş, ayrı-ayrılıqda baxılmamışdır.
Əslində isə hər iki sözə bir yerdə baxmaqla
yanaşı, həm də ayrı-ayrılıqda yanaşmaq
da lazımdır. Bu baxımdan söz birləşməsinin
ikinci tərəfindəki “ustad” ifadəsi xüsusi maraq
doğurur. Çünki nəzm yazanlara heç vaxt ustad demək
mümkün olmazdı. Mirzə Fətəli Axundzadə kimi
mütəfəkkir şəxsiyyət “ustad”
sözünü elə-belə işlədə bilməzdi. Bu baxımdan yanaşdıqda mətndəki
“ustad” sözü heç də təsadüfi olmayıb, Mirzə
Fətəli Axundzadənin Füzulinin fərqini, hətta
böyüklüyünü qəbul etməsi deməkdir. Mirzə
Fətəli Axundzadə iddia olunduğu kimi heç də Məhəmməd
Füzulini inkar etməmişdir, böyük şairin
adını çəkmiş və ondan ustad səviyyəsində
söz açmışdır. Lakin Məhəmməd
Füzulinin şeirləri ona “xəyalatında əsla təsir”
olmayan nəzm təsiri bağışlamışdır.
Buradakı “təsir” sözünü Mirzə Fətəlinin
yozumuna görə təsvir, reallıq, həyatilik, canlı
danışıq dili və sair kimi başa düşmək
lazım gəlir. Bunlar isə həqiqətən də Məhəmməd
Füzulinin lirikasında Molla Pənah Vaqif ilə Qasım bəy
Zakirin şeirlərində olduğu kimi yoxdur, həm də
ola bilməzdi. Mirzə Fətəli Axundzadə isə belə
həyati təsvirlərin oxucunu vəcdə gətirməsini,
zövq verməsini əsl ədəbiyyat, yəni realist ədəbiyyat
hesab edir. Buna görə də onun fikrincə, «qəzəliyyat
məzaci-insanidə hərgiz bir şövq və vəcd əmələ
gətirmir». Realist ədəbiyyat haqqındakı təsəvvürlərinə,
necə deyərlər,
“zövqünə və məzacına” uyğun gəlmədiyi
üçün Məhəmməd Füzulini “nazimi - ustad”
adlandırmışdır. “Nəzm və nəsr” adlı məqaləsindən
aydın surətdə görünür ki, Mirzə Fətəli
Axundzadə ilk növbədə yeni dövrdə böyük
ədəbiyyat üçün əsl şeirin prinsiplərini
aydınlaşdırmış, ondan sonra həmin şərtlərə
uyğun gələnləri və gəlməyənlər,
müəyyən etmişdir. Məqalədə böyük ədib
ədəbiyyata, şairlərə qiymət verərkən,
iki yerdə “zikr etdiyim şərt”, “dediyim şərt” sözlərini işlətmişdir
ki, bunlar da Mirzə Fətəli Axundzadənin şairlərə
qiymət verərkən təsəvvür etdiyi, ana xətlərini
müəyyənləşdirdiyi yeni dövrün ədəbiyyat
prinsiplərindən çıxış etdiyini göstərir.
Beləliklə,
Mirzə Fətəli Axundzadənin Füzulini “nazimi - ustad”
adlandırması heç də onu bir sənətkar kimi qəbul
etməməsi, inkar etməsi demək deyildir. Əksinə,
göründüyü kimi, Mirzə Fətəli Axundzadə
ondan “ustad” səviyyəsində bəhs etmişdir. Əks
halda o, sadəcə “nazim”
sözünü yazmaqla da kifayətlənə bilərdi.
“Nəzm və nəsr haqqında” məqaləsində bir
neçə yerdə Mirzə Fətəli Axundzadənin “nazim” sözünü şair yox,
nəzm yazan mənasında işlətmişdir. Məqalənin
Füzuliyə qədər olan hissəsində artıq nəzmlə
seirin, nazimlə şairin fərqi
aydınlaşdırılmışdır. Ona görə də
Mirzə Fətəli Axundzadə əgər Məhəmməd
Füzulini sıradan biri olan nəzm yazan hesab etsəydi,
yalnız “nazim” ifadəsini işlətməklə kifayətlənməli
idi. Ancaq o, ustad olduğunu etiraf etməklə, əslində
Füzulinin böyük şairlərin cərgəsində
olduğunu gizlədə bilməmişdir.
2. “Nəzm
və nəsr haqqında” adlı məqaləsindən
göründüyü kimi, Mirzə Fətəli Axundzadə
Məhəmməd Füzulini müəyyən etdiyi şərtlərin
əsasında yaranan şeirdə böyük ədəbiyyatda,
realist şeirdə olmadığını, yer
almadığını bildirmişdir. Bu da inkar faktı
deyildir, uyğun gəlmir mənasını da daşıya
bilir.
3. Mirzə
Fətəli Axundzadənin “zikr etdiyi şərt” Azərbaycanın yeni dövr realist
ədəbiyyatının prinsiplərindən ibarət idi.
Molla Pənah Vaqifin də, Qasım bəy Zakirin də
yaradıcılığı Mirzə Fətəli Axundzadənin
“dediyi şərtlə” – realist ədəbiyyatın prinsipləri,
xüsusiyyətləri ilə səsləşdiyi
üçün onu heyrətə gətirmişdi: “Molla Pənah
Vaqifin bir para xəyalatını gördüm ki, zikr etdiyim
şərt bir növ ilə onda göründü və dəxi
Qasım bəy Sarucaluyi – Cavanşirdə düçar oldum
ki, əlhəq türk dilində onun mənzumatı mənim
heyrətimə bais oldu. Ondan ötrü ki, dediyim şərt
ziyadə onun mənzumatında tapıldı.”
Mirzə
Fətəli Axundzadə Molla Pənah Vaqifdə və
Qasım bəy Zakirdə gördüyü realist sənət prinsiplərini Məhəmməd
Füzulidə tapa bilməmişdi. Və bu mümkün də
deyildi. Məhəmməd Füzuli romantik ədəbiyyatın
zirvəsində dayanırdı.
4. Mirzə
Fətəli Axundzadə realist ədəbiyyat
baxımından “nazim” adlandırdığı Məhəmməd
Füzulinin öz dairəsində, romantik ədəbiyyatda ustad
olduğunu görmüş və etiraf etmişdir. Mirzə Fətəli
Axundzadənin nəzərlərində
Məhəmməd Füzuli realist ədəbiyyat
baxımından “nazim”, həyati təsvirləri olmayan ədəbiyyatda,
yəni romantik şeirdə isə “ustad”dır. Realizm gözü ilə baxanda onun
“xəyalatında əsla təsir yoxdur.” Romantik ədəbiyyat
istiqamətində isə Füzuli “xəyalatında” –
ilhamında, istedadında, bədii düşüncəsində
ustaddır. Və mətndəki “ustad” sözü Füzulinin
romantik ədəbiyyat sahəsindəki xidmətlərinə,
böyüklüyünə Mirzə Fətəli Axundzadə
tərəfindən verilmiş qiymətin ifadəsidir. Hər
oxuyan Molla Pənah olmadığı kimi, hər yazı yazana
Mirzə Cəlil deyilmədiyi kimi, hər şair də ustad
adlandırılmır. Ustad - ədəbiyyatda da, siyasətdə
də, həyatda da tituldur. Və Mirzə Fətəli Axundzadənin
nəzərində də Məhəmməd Füzuli
ustaddır, ancaq realist deyildir, “xəyalatında təsir
yoxdur”.
5. Diqqətlə
yanaşsaq, Mirzə Fətəlinin Məhəmməd
Füzuliyə aid “nazimi - ustad” sözündə böyük,
dərin bir təəssüf hissinin ifadə olunduğunu
görərik: Ustaddır, adi şair deyildir, böyük sənətkardır,
hayıf ki, “xəyalatında” “Kür qırağı,
yaşılbaş sona”, “barmağında xatəm, belində kəmər”
gözəllər, Qarabağ, Xındırıstan, durnalar,
“axta zoğal” yoxdur. Yəni Mirzə Fətəli Axundzadə
Məhəmməd Füzuli boyda ustad sənətkarın
yaradıcılığında real həyati proseslərin, sadə,
açıq dildə “danışan” surətlərin,
reallıqları ifadə edən misraların olmamasına dərindən
təəssüf etmişdir. Bu mənada “nazimi - ustad” ifadəsindəki
“ustad” təyinatının yanında işlədilən
“nazim” sözü dərin qatlardakı çox böyük təəssüfü
də büruzə verir.
6. “Xəyalatında
əsla təsir yoxdur» mülahizəsindəki «əsla» ifadəsi
Mirzə Fətəli Axundzadənin Məhəmməd
Füzulinin şeirlərindən «təsirin» - təsvirin
olmamasına nəinki təəssüfləndiyini, hətta
hiddətləndiyini göstərir. «Əsla» sözündən
təəccüb hissləri duyulur. Necə olub ki, ustad bir
şairin əsərlərində təsir olmayıb? «Əsla
yoxdur» hökmündən qəzəb də oxunur. Sanki Mirzə
Fətəli yanıb-yaxılır. Yəni Mirzə Fətəli
Axundzadə çox arzu edərmiş ki, Məhəmməd
Füzuli boyda böyük «ustad» sənətkarın xəyalatında
«təsir» olsun. İndi ki belə həyati təsirlər, təsvirlər
yoxdur, onda kim olursa olsun, hətta «ustad» Füzuli də olsa, yenə
şair deyildir. Məntiq bundan ibarətdir.
7. Mirzə
Fətəli Axundzadə klassik romantik ədəbiyyatla, qəzəl
janrı ilə, yaxud da didaktik janrlarla XIX əsrin
reallıqlarını və vəzifələrini ifadə etməyin
çətinliyini, bəlkə də mümkün
olmadığını düşünürdü. «Mirzə
Ağa xan Təbrizinin pyesləri haqqında kritika» adlı məqaləsində
çox açıq şəkildə yazmışdır ki,
artıq «Gülüstan» və «Zinətül-məcalis»
dövrü keçmişdir. Bu gün bu cür əsərlər
millətin işinə yaramır». Böyük ədib «Nəzm
və nəsr» haqqında məqaləsində «qəzəliyyat
məcazi-insanidə hərgiz bir şövq və vəcd əmələ
gətirmir» qənaətində olduğunu da birmənalı
olaraq bəyan etmişdi. O hətta yeni dövrün meydana
çıxardığı janrlar haqqında da konkret fikrə
gəlmişdi: «Bu gün millət üçün faydalı
və oxucuların zövqü üçün rəğbətli
olan əsər drama və romandır». Mirzə Fətəli
Axundzadə həm də Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk dəfə olaraq komediyalarını və «Aldanmış
kəvakib» povestini yazmaqla özü də səxsən bu
prinsiplərə cavab verən əsərlər
yaratmışdı. Ona görə də ədəbi-tarixi
prosesdə baş verən yeniləşmələrin
doğurduğu janrların heç biri Füzulidə yoxdur.
Orta əsrlərdə nəinki Azərbaycanda,
bütövlükdə türk-müsəlman
dünyasında komediyanın niyə
yazılmadığını düşünmək
özü də bir komediyadır. Mirzə Fətəli
Axundzadə də Füzulini sənətini qəzəl
janrına həsr etməkdə qınamır. Əksinə,
bizim fikrimizcə, o, Məhəmməd Füzulini klassik
romantik lirikanın ustadı kimi qiymətləndirir. Axundzadəni
narahat edən odur ki, romantik ədəbiyyat yeni tarixi epoxada
«millətin işinə yaramır», qəzəl-qəsidə
janrında yazmaq maarifçilik hərəkatı ilə səciyyələnən
XIX əsr üçün «nazimlik»dir. Bu mənada Mirzə Fətəlinin
Füzulini şair hesab etməməsi həm də XIX əsr
üçün «xəyalatında əsla təsir» olmayan klassik romantik lirika
janrlarının daha kara gəlməməsindən
doğmuşdur. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmi-ədəbi fikrinin Mirzə
Fətəli Axundzadənin Füzuliyə sərt münasibətinin
ədəbiyyatı bu böyük
dühanın parlaq sənətinin nəziriyəçiliyə
meydan açan, yeni janrlarda yazıb-yaratmağı buxovlayan
cazibəsindən xilas etməklə əlaqədar olmasına
dair qənaətləri də reallığa uyğundur. Məsələnin
bu cəhətinə böyük dramaturq Cəfər
Cabbarlı çox dolğun və obyektiv şəkildə
işıq salmışdır: ”Bəlli olduğu üzrə
Azərbaycan ədəbiyyatı Füzulidən sonra öz
orijinallığını itirmiş bir halda idi.
...Füzuli
öz dühası ilə Azərbaycana parlaq, klassik bir ədəbiyyat
verdi. Lakin eyni zamanda onun dühası üzərinə
düşüb, onu öz ağırlığı
altında əzməyə başladı… Mühit isə bu
yüksəkliyə çıxacaq bir hazırlığa
malik deyildi. Azərbaycan ədəbiyyatının Füzuli
yüksəkliyində dayanması və mütərəqqi
addımlarla yüksəkliyə doğru irəliləməsi
üçün həyatı bir dayağı yox idi. Odur ki,
Füzuli öz əlini ədəbiyyatdan çəkər-çəkməz
ədəbiyyat mütərəqqi gedişlə irəliləmək
deyil, bəlkə yüksəldiyi yerdə belə dayanmadı
və sürətli hərəkətlə enişə
doğru yuvarlanmağa başladı… Beləliklə, Azərbaycan
ədəbiyyatı öz orijinal mənliyini itirmiş və
Füzulinin ardınca qoşmağa başlamışdır.
Artıq ədəbiyyat… Füzulinin dahiyanə şeirlərini
daha bayağı, daha zəif və boyasız bir şəkildə
təkrar edirdi… «füzuliyanə» şeirlər yazmaq şairlərin
idealı olmuşdur. Bənzəmələr, təxmislər
baş alıb gedirdi. Ədəbiyyat öz normal yolunu
itirmiş, həlqəvi bir gedişlə Füzulinin
başına hərlənir, haraya getdiyini özü də
bilmirdi. Füzuli elə bir tilsim idi ki, ədəbiyyatımız
ondan bir addım belə olsun bayıra çıxmayıb,
uzun illər yeni bir şəklə keçmirdi».
Böyük
demokrat yazıçı Cəlil Məmmədquluzadə də
yazmışdı ki, Füzulinin «məktəbi-əbədisi
bizim şairlərin başına girib, bütün əsərlərində
bir Füzuli ruhu görünməkdədir».
Bu mənada,
Mirzə Fətəli Axundzadə Füzulini «Nazim»
adlandırmaqla ədəbi mühitin gözündən salmaq,
ədəbiyyatı onun tilsimindən xilas edib, realist məcraya
yönəltmək istəmişdir.
8. Sual
oluna bilər: Mirzə Fətəli Axundzadə nə
üçün Məhəmməd Füzuli yox, amma orta əsrlər
Şərq ədəbiyyatından «Firdovsi və Nizami və
Cami və Sədi və Mollayi Rumi və Hafiz şairdirlər»
qənaətində olmuşdur. Sualın cavabı «Nəzm və
nəsr» məqaləsində aşağıdakı kimidir:
«Şeir əlahiddə bir bəxşi- ilahidir və
maddeyi-qabiliyyəti şair xudadədədir və təhsil və
tərbiyət o maddənin ancaq inbisaatına (genişlənməsinə)
və əşarın artıq zinətinə bais olur. Belə
maddə sahibləri çox nadir vücuda gələrlər».
Yəni əsərlərində “Təhsil və tərbiyət”
düşüncəsinin geniş olmasının adları
çəkilən böyük sənətkarların əsərlərində
əsas yer tutması, mühüm faktorlardan biri olmuşdur.
Bundan başqa, həyatilik, yaxud da həyatsevərlik mənasında
«nəşə artırıcı və həyəcanlandırıcı»
olmaları Nizamiyə, Sədiyə və ya Camiyə
münasibətdə diqqət mərkəzində
dayanmışdır. Həmçinin Nizaminin, yaxud da Caminin əsərlərinin
«hər kəs tərəfindən», yəni cəmiyyətin ən
müxtəlif qütblərinin fikrincə bəyənilməsi
də Mirzə Fətəli Axundzadənin onlar haqqında
«nadir» şairlər kimi söz açmasına əsas
vermişdir. Adı çəkilən şairlər bu cəhətdən
əsl sənətkarlar kimi dəyərləndirilir. O,
«Kritika». Yüksək İranın «Millət» qəzeti
münşisinə» adlı məqaləsində fikrini bir qədər
də konkretləşdirir: «Həm məzmun gözəlliyinə,
həm də ifadə gözəlliyinə malik olan nəzm
(Firdovsinin «Şahnamə»si, Nizaminin «Xəmsə»si, Hafizin
«Divan»ı kimi) nəşə artırıcı və həyəcanlandırıcı
olub, hər kəs tərəfindən bəyənilir… Onlar bəşər
növünün fövqündə olub, filosofanə xəyal
və ilham sahibləridir».
Mirzə
Fətəli Axundzadə nə məzmunla formanın vəhdətini
pozanların, nə də buna əməl edənlərin
sıralarında Füzulidən söz
açmamışdır. Ancaq o, Nizami Gəncəvi, Firdovsi,
Cami və başqalarının
yaradıcılığındakı həyatilik, “nəşə
artırıcı və həyəcanlandırıcı”
olmaq mənasında xüsusi dəyər verdiyi keyfiyyətləri
Füzulinin əsərlərində görməmişdir. Yəqin
ki, Füzulinin yaradıcılığındakı aşiqanəlik
Mirzə Fətəli Axundzadənin meyarları ilə
üst-üstə düşməmişdir.
Mirzə Fətəli Axundzadə hətta Mollayi Ruminin – Mövlana Cəmaləddin Ruminin yaradıcılığını «məzmun gözəlliyi olub, ifadə gözəlliyinə malik olmayan nəzm» hesab etmiş, amma “yenə də şeir növündəndir” – deməli olmuşdur. Bundan başqa, ədib böyük sənətkarlar cərgəsində adlarını və xidmətlərini uca hesab etdiyi həmin şairlərin də yaradıcılığına tənqidi yanaşmışdır: «Bunların da qüsuru budur ki, bir para məqamda izhari-fəzl üçün (ləyaqətin ifadə edilməsi üçün) xilafi-təbiəti adət (təbiətin xilafının əksinə) göftgu ediblər. (Söz deyiblər) Belə məqamlarda onların xəyalatına da şeir demək caiz deyil. Ancaq mənzumati-məqbulə və pəsəndidə (qəbul edilən, xoşa gələn) demək olar».
Doğrudur, Mirzə Fətəli Axundzadənin «izhari-fəzl üçün xilafi-təbiəti adət goftgu ediblər» dedikdə nəyi nəzərdə tutduğunu dəqiq müəyyən etmək çətindir. Çünki orta əsr şairlərinin yaradıcılığında insanın ucalığı və ləyaqəti əsas mövzudur. Çox ehtimal ki, Mirzə Fətəli klassik romantik ədəbiyyatda insanın reallıqdan çıxaraq qeyri-adi dərəcədə ideallaşdırılmasını «xilafi-təbiəti adət goftgu etmək» hesab etmişdir. Çünki klassik romantik poeziyadakı bədii obrazlarda ideallaşdırma həyatilikdən çoxdur. Janr məsələsində olduğu kimi, obrazlara münasibət baxımından da zaman dəyişmişdir: Realizm insanı həyatı proseslərin axarında təbiiliyi və sadəliyi ilə təsvir etməyi tələb edirdi. Mirzə Fətəli Axundzadə Qasım bəy Zakirin «qafiyyatında öz məhbubəsi ilə bir növ müxatibə (xitab edən) və mükalimə edən» (danışan) həyati obrazların canlandırılmasına valeh olduğunu bildirirdi. O, Zakirin «vaqeye və güzərişati və əhvali-müasirini və ətvari-piru cavanı bir növ ilə (həyati şəkildə – İ.H.) bəyan etməsinə» insanı «vəcdə və zövqə» gətirən ədəbi hadisə kimi dəyər vermişdir. Buradan belə nəticəyə gəlmək mümkündür ki, realizm prinsiplərini bəyan olunmasında və müdafiə edilməsində Mirzə Fətəli Axundzadə böyük söz ustadlarına da güzəşt etməmişdir. Nizaminin və Firdovsinin epik dastanlarındakı «təhsil və tərbiyət» - ibrətamiz mətləblər, ictimai motivlər Mirzə Fətəli Axundzadəyə onlardan «filosofanə xəyal və ilham sahibləri» kimi bəhs etməyə əsas vermişdir.
9. Eyni zamanda, “Nəzm və nəsr” məqaləsində Molla Pənah Vaqif və Qasım bəy Zakirin şeirlərini təqdim edərkən də Mirzə Fətəli Axundzadə özünün şeirə dair tələblərini nəzərə çarpdırır: Xəyalat, heyrətə bais olmaq, “ləzzət və təsir”, şeirin şəkilləndirilməsi, canlı danışıq dili, vəcdə gətirmək, realist təsvirlər və şair. Buradan görünür ki, Mirzə Fətəli Axundzadə xəyalatla, heyrətlə zəngin olan, sadə, canlı danışıq dilində yazılan, həyati təsvirləri olan, insanda bir zövq, həyəcan yaradan nəzmi şeir hesab etmişdir. Göründüyü kimi, burada realizm ön sıraya çəkilmişdir. Mirzə Fətəlinin şeir haqqındakı görüşləri şeirdə romantika ilə yanaşı, realizmin, həyati təsvirlərin, canlı danışıq dilinin olmasına əsaslanır.
Daha aşkar görünür ki, Mirzə Fətəli Axundzadə real həyati təsvirləri və sadə, təbii danışıq dili ilə insanı vəcdə və heyrətə gətirə biləcək şəkildə təsirləndirən nəzm nümunələrini əsl şeir hesab etmişdir. Şair deyil, “nazimi-ustad” adlandırdığı Məhəmməd Füzulinin şeirlərində isə dərin lirizm, yüksək şeiriyyət olsa da insanı vəcdə gətirən canlı danışıq dili ilə ifadə olunmuş təsirli real həyatı təsvirlər yoxdur. Daha doğrusu, Füzulinin şeirləri dərin romantik düşüncənin obrazlı bədii ifadəsindən yoğrulmuşdu. Mirzə Fətəli Axundzadə şeir (bütövlükdə realist ədəbiyyat – İ.H) haqqındakı prinsiplərinə uyğun gəlməyən şairləri də nəzm yazanlar hesab etmişdir. Tənqidçinin – ədəbiyyat nəzəriyyəçisinin ifadə etdiyi “məsava şairlər” sırasına qədim dövr və orta əsrlər ədəbiyyatından, Nizami-Firdovsi zamanından ta XIX əsrin ortalarına qədər yaşayıb-yaratmış çoxlu sayda şairlər daxildir.
10. Nəticə: Mirzə Fətəli Axundzadənin fikrincə, Məhəmməd Füzuli klassik romantik şeirin ustadı, yeni realist ədəbiyyatın nazimidir. Bu isə təkcə səhv, yanlışlıq, realizmin müdafiə olunması, nəzirəçiliyin qarşısının alınması demək olmayıb, həm də obyektiv reallıqdır.
Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsində mühüm faktor olan klassik ədəbiyyata münasibət, konkret olaraq «nazimi-ustad» Füzuli haqqındakı baxışı yüz ilə yaxındır ki, humanitar elmin nümayəndələrini mat vəziyyətində qoymuşdur. Heç şübhəsiz, bu istiqamətdə araşdırmalar davam etdiriləcək, yeni versiyalar da meydana çıxacaqdır. Bütövlükdə isə böyük mütəfəkkirin ədəbiyyatda realizm, müasirlik, satira, roman və sair məsələlərə dair baxışları aradan uzun bir dövr keçməsinə baxmayaraq, bu gün üçün də məqbul sayılmağa layiqdir. Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsi barəsindəki fikirlərindən bundan sonra da ədəbiyyatın və ədəbiyyatşünaslıq elminin inkişafında istifadə olunması yalnız işin xeyrinə olar. Və Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbiyyat nəzəriyyəsi haqqındakı baxışları ayrıca bir tədqiqatın mövzusu ola bilər.
İsa Həbibbəyli
525-ci qəzet.-
2014.- 18 oktyabr.- S.14-15.