Bəhmənli Vaqif:“Ürəyi
quş kimi yüngülləşdirən iki möcüzə
var – göz yaşı və şeir”
Budəfəki
qonağımız istedadı əsas sayan, bununla belə, ədəbi
yekunları daim çalışmaq və məqsədyönlü
zəhmətin bəhrəsi olaraq dəyərləndirən
şair Vaqif Bəhmənlidir. İndiyə qədər biri o
birini təkrarlamayan 35 kitabı işıq üzü
görüb. Poeziya, nəsr, publisistika, ədəbi tənqid,
esse, ssenari, tərcümə də daxil olmaqla qələm
çaldığı janrlar müxtəlif üslub fərdidir.
O, israr edir ki, pis sual yoxdur, pis cavab var. Görək bu müsahibə
şairin israrını dogruldacaqmı?
– Vaqif
müəllim, sizinlə müsahibin çətin ələ
keçdiyi isti yay günündə
görüşürük. Nədənsə, yadıma qaynar
gənclik illərində yazdığınız
“Dünyanı çevirək görüş yerinə”
şeiriniz düşür. İndi bu yaşda dünyanı
görüş yerinə çevirmək arzusunun yerinə
yetirdiyini söyləmək olarmı?
– Sərvaz
müəllim, bəlkə də rastına çıxıb,
cümlələrdən ibarət “İşartı” adlı
silsiləm var, orada sözlərdən biri təqribən belədir;
adam olmayan yerdə nə mələk olur, nə də iblis.
Dünya deyilən bu möhtəşəm binanı dəyərə
mindirən, ona məzmun, fəlsəfə, dil, duyğu verən
adamdır. Əlbəttə, canlı aləmdə iriliyindən,
xırdalığından, cins və növündən,
sinfindən, forma və ölçüsündən
asılı olmayaraq, hər varlıq kəsiminin öz yeri
var, onlardan biri olmasa, bəlkə də Yer kürəsi
hansı bir məqamdasa məhvərindən qopar. Hətta mən
ona da inanıram ki, bütün canlılar – ağaclar,
quşlar, heyvanlar, böcəklər, otlar, çiçəklər,
bəlkə lap qlobal varlıqlar –işıq, hava su, torpaq...
bunların hər biri təkbaşına və ya qrup
halında dünyanı fərqli şəkildə dərk
edir. Bir olan dünya içində hər toplumun öz
dünyası var. Bununla belə, dünyanın insan tərəfindən
dərki tamamilə fərqli və fövqəladədir. Çünki insan şüurlu
varlıqdır, fitrətən istedadlı və
intellektualdır. Məhz şüur insana imkan verir ki, o,
dünyada olan digər varlıqları da öz iradəsinə
tabe etsin, yaxud onlardan mükəmməl
şəkildə faydalansın. Onsuz da dünya sözün kədərli
və xoşbəxt mənalarında canlı
varlıqların yeganə və yalnız bircə dəfəlik
görüş məkanı, təmas yeridir. Bir az əvvəl
sizin xatırladığınız şeir indiki bərkimiş
Vaqif Bəhmənliyə deyil, pilə kimi yumşaq, amma qaynar,
romantik gəncə aiddir, həqiqətən o vaxt o gəncə
elə gəlirdi ki, dünyanı bir anın içində
hamının görüş yerinə çevirmək olar, hətta
ortalığa bir yalançı, vədəbaz aşiq
çıxıb yer üzünün bütün
qızlarına eyni anda görüş vədi verə bilər.
Onda göy üzü, əlbəttə ki, Günəşin,
Ayın, ulduzların görüş yeri olar. “Dünyanı
çevirək görüş yerinə” – bu sadəlövh,
bir az da çağırışa bənzər misra
platonikdir, real həyat isə bir çox
çağırışların qanadını
qırır. Bir tərəfdən görürsən,
dünyanı görüş yerinə çevirmək
mümkün deyil, digər tərəfdən isə məlum
olur ki, təmaslar, görüşlər, intensiv insan dialoqu
yox olduqca, yaşamaq çətinləşir.
– Bəlkə
bu, qloballaşma deyil, ən ümumbəşəri prosesin
görüntüləridir?
– Ayrı
nə ola bilər? Həqiqətən də dünyamız, o
sıradan Azərbaycan nəinki yüz, əlli il əvvəllə
müqayisədə başqalaşıb, hətta son iyirmi, on
ildə sürətlə dəyişib. Dövr, epoxa insandan
sürət, daimi hərəkət, işgüzarlıq tələb
edir. Təbii ki, maraqların, daha dolğun yaşamaq istəyinin
çevrəsi genəldikcə adambaşına düşən
xərclər də artır. Adi bir misal, biz uşaq olanda səhər
şirin çay, günorta, məsələn, dolma, yaxud toyuq
çığırtması yeyir, axşam da Allah verəndən,
nəsə atırdıq ağzımıza. Məişətdə
işlənən ev əşyalarının çeşidi əl
barmaqlarının sayından az idi, yəni sadə bir güzəran
sürürdük. İndi bizim günlərimizdə süfrədə
bir çeşiddə xörəyin olması unudulub. Toylarda
isə təamların sayı qırxa çatır. Xərc
aparan əyləncələr, xarici səfərlər, hər
evdə bir neçə avtomobil və sairəni də
üstünə gəlin. Bəlkə də bu zəngin
yaşayışı əldən buraxmamaq üçün
insan dinclik bilmir, vəsaitləri artırsın deyə səhərdən
axşamacan qarışqa kimi əlləşir. Gərginlik
yaradıcı və intellektual mühitdə də var. Elə
bir dövr gəlib ki, yazıçı
yaratdığını, alim kəşf etdiyini həm də
yaşatmalıdır, onun piarını aparmalıdır.
İndi kitabın tirajını dövlət komitəsi
vermir, oxucu tələbatı müəyyənləşdirir.
Bax, bu səbəbdən dünyanı görüş yerinə
çevirmək düşüncəsi arzu kimi yox, çətin
bir problem kimi görünür. Bu, qaç-qovdu dünyada
insanların get-gedə bir-birinə yadlaşması həqiqətən
problemdir. Bu gün Azərbaycanın nəyi yoxdur ki? Müstəqil
dövlətçilik hər bir vətəndaşı Vətəninin
sahibinə çevirib. Yollar çəkilir, körpülər
salınır, möhtəşəm binalar tikilir. Azərbaycanlı
üçün uzaq məsafə yoxdur. Amma hanı az qala
hamının bir-birini tanıdığı 60-70-ci illərin
Bakısı? Hanı ən azı ayda bir dəfə burnumuzu
göynədib bizi doğma yurda aparan kənd eşqi?
Qardaş-qardaşı, bacı-bacını, yalan olmasın,
aylarla görmür. Kim nə deyir-desin, qonaqsevər Azərbaycanda
evlər qonaqlı-qaralı deyil. Ailələri cəmiyyətdən
hündür daş hasarlar ayırır. İnsanları qan
qohumluğu yox, maraq qohumluğu birləşdirir.
–
Yaranmış bu hala görə kimlərisə, nələrisə
qınamaq olarmı?
– Əlbəttə
yox. Siz “hal” sözünü yerində işlətdiniz. Nədən
ki, həyat mənzərələri ictimai proseslərin tempi
ilə düz mütənasibdir. Deməli, kimləri, nələrisə
qınamaqdan söhbət gedə bilməz. Amma təmaslar
qurmaq, doğma, doğal çağırışlar haqqı
həmişə insana məxsusdur. Görünür, intibahlar
ağrılarla baş verir. Bütün hallarda intibahın
qarşısını almaq cəhdi nəinki
nadanlıqdır, həm də qeyri-mümkündür. Amma
sürətli tərəqqinin doğurduğu
ağrıları azaltmaq, vaxtaşırı “tikinti sahəsində
yır-yığış” etmək,
çatları-çalaları doldurmaq müdrik bir işdir.
Azərbaycanın qənirsiz gözəli Göy göl zəlzələ
nəticəsində yaranıb. Əslində zəlzələ
yer çatının hal dəyişikliyidir, deməli
dağıntıdır. Baxın, bu dağıntıdan
gözəl bir göl doğulur. Bununla yanaşı, o zəlzələ
nəticəsində, Allah bilir, nə qədər təbiət
abidələri yerlə-yeksan olub, kökündən qopan
ağaclar maral sürülərinin üstünə
aşıb...
Mətləbdən
uzaq düşməyək, insan münasibətlərinin mərkəzdənqaçma
xislətini nəzərə alanda görüşmək
ehtiyacının necə böyük əhəmiyyət
daşıdığını təsəvvür edə bilərik.
– Belə
görünür, söhbətimiz mürəkkəbdən
sadəyə doğru gedəcək. Çünki
qloballaşma bəşəri problemdir. Onun müsbət
enerjisi ilə fəsadlarını, məncə, düzgün
dəyərləndirdiniz. Yaradıcı insan qismində
sürətli proseslərdən az itkilərlə
çıxmağın yolunu nədə
görürsünüz? Məsələn, indiki mərhələdə
yazıçı neyləyə bilər?
– Bizi
öyrədirdilər ki, ədəbiyyat ədəb
sözündəndir və o, insanların mənəvi tərbiyəsində
müstəsna rola malikdir.
Düzdür, mən ifrat yanaşmaların əleyhinəyəm,
amma unutmayaq ki, ədəbiyyat və incəsənət dəyərləri
ən azı estetik tərbiyənin yeganə vasitəsidir. Yəni
şeiri, rəsm əsərini, musiqini duyub dərk etmək
üçün onları oxumaq, seyr etmək, dinləmək
lazımdır və estetik tərbiyə, hətta elmi təfəkkürün
özü mənəviyyat, mənəvi tərbiyə sahəsidir.
Qloballaşmanın ağrılı fəsadlarından qorunmaq
üçün məncə, ən ciddi müqavimət vasitəsi
insan idrakı, insan ruhunun kamilliyi, mənəvi
dözümü ola bilər. Mənəvi tərbiyədə
oynadığı rola ehtiyatla yanaşaraq (çünki görən,
götürən, təcrübə yığan, öyrənən,
yaradan... insan bütün bunlara
baxmayaraq, tərbiyə olunan deyil, əksinə,
özü-özünü tərbiyə və idarə edən
varlıqdır) deməliyəm ki, çağdaş zamanda mədəniyyət – ədəbiyyat və incəsənət
mədəni dəyərlər yaradan sahə olmaqla bərabər,
çox ciddi, gərəkli missiya faktorudur. Fikir verin, Azərbaycan
elə bir səviyyə qazanıb ki, siyasət, iqtisadiyyat,
insan haqları və sair sahələrdə sivil dünya ilə
rahat anlaşa bilir. Amma bununla belə, ölkənin humanitar-mədəni-mənəvi
istiqamətli siyasətində xalqın milli
varlığı, qədim tarixi, abidələri, mədəni
sərvətləri strateji dayaqlar kimi təbliğ olunur,
qorunur, gələcək nəsillərə
çatdırılır. Eyni zamanda dövlət bir çox
milli-mədəni sərvətlərin Azərbaycana məxsusluğunu
bəyan edən, onların bütün bəşəriyyət
tərəfindən qorunmasına təminat verən haqlı
addımlar atır, beynəlxalq təşkilatlar
qarşısında məsələlər
qaldırır. Elə buna görə də bu gün
İçərişəhər, Qobustan, eləcə də
muğam, saz, xalçaçılıq sənətləri,
Novruz bayramı bəşəriyyətin maddi və qeyri-maddi
mədəni sərvətləri siyahısında yer
almışdır. Bu, tarix üçün olan statistik qeyd,
siyahıyaalma deyil, bu, qloballaşan dünya mühitində
xalqımızın təməlində dayanan özülləri
salamat saxlamaq, milli-mənəvi dəyərlər zəminində təhlükəsiz gələcəyin
təminatıdır. Ədəbiyyat da onun kimi. İnternet
mühiti, komikslər, intellektual oyunlar, elektron nəşrlər,
saytlar, portallar zamanda milli varlığı qorumağın ən
optimal yolu dədə-nənələrin təfəkküründən
süzülüb gələn bayatı, nağıl, dastan,
muğamat, rəqslər, xalq sənətləri, milli adət-ənənələr
və şübhəsiz ki, islami dəyərləri hifz etməkdir.
– Yaradıcılıq
təcrübənizdə siz bu məsələləri necə
uzlaşdırırsız?
– Söhbət
məndən getmir, söhbət hamımızdan,
yaradıcı insandan gedir. Məncə, poeziyanın mahiyyəti
doğmalıq və təmasdır. Təsir təmasdan
yaranır. Həyatda da, ədəbiyyatda da hər zaman
insanları təsirləndirərək ən ali hisslərə,
özünü dərk etməyə, ətrafı sevməyə,
qarşılıqlı hörmətə, sevgiyə, mərhəmətə
çağırmışam. Çox zaman tənqidçilər
şeirlərimizi sevgi, təbiət, vətənpərvərlik,
ana, qəhrəmanlıq, zaman, həyat, ölüm... deyə
mövzulara bölməyə cəhd edirlər. Məncə,
şairin yeganə mövzusu və yeganə obrazı var: bu,
insandır. Təbiət də, məhəbbət də, Vətən
də, ana da, ölüm də, xoşbəxtlik və əbədiyyət
də insana məxsusdur. Bu, deyəcəksiniz ki, fəlsəfədir.
Bəli, fəlsəfədir. Şairin borcu məhz fəlsəfənin
obrazını, düşüncənin bədii kodunu
yaratmaqdan ibarətdir. Hayıf ki, indi bir çox həqiqi
şairlərimizi ya kütləvi, ya fraqmental nəzərdən
keçirir, yaxud da heç onu görmürlər. Əgər
hər hansı güclü sənətkarı mərhələlər
üzrə təhlil etsələr, görəcəklər
ki, məsələn, onun son əsrlərində
özünü göstərən nəticə heç demə
bütün yaradıcılıq boyu qat-qat, lay-lay axtarılan
və tapılandır. Yaradıcılığının əvvəli
ilə sonu qaynayıb-qovuşan vahid bir sıra əmələ
gətirmirsə, deməli o şair (yazıçı)
haradasa ipin ucunu itirmişdir. Bu mənada, “hər bir
yazıçı bütün yaradıcılığı
boyu bir əsər yazır” söyləyənlərlə həmrəyəm.
– Mənsub
olduğunuz ədəbi nəslin bir çox nümayəndələri
barədə bəzən “itirilmiş nəsil” – deyə
söz açırlar. Bu günlərdə Kolumbiya
yazıçısı Qabriyel Qarsiya Markesin “Anlatmaq
üçün yaşamaq” avtobioqrafik romanını oxudum.
Yazır ki, mən “itirilmiş nəsil” adlandırılan
ispandilli yazarları oxuya-oxuya Markes oldum. Əslində, bizim
çağdaş ədəbi həyatımızda da məhz
“itirilmiş nəsil” deyilən istedadlı yazarlardan təsirlənmiş
yeni bir gənclik var...
– Fikrimcə,
“itirilmiş nəsil” ifadəsi ortada olan həqiqəti,
faktı düzgün əks etdirmir. Gerçək olan budur; ədəbiyyatımıza
yeni nəfəs, forma zənginliyi gətirən
altmışıncıların yaratdığı əsərlər
sonrakı ədəbi nəsillərin özünü ifadə
etməsi baxımından geniş imkan
açmışdır. Təbii ki, keçid dövrü cəmiyyətində
köklü dəyişikliklər baş verdi və zaman istər
altmışıncılar, istərsə yetmişinci və səksəninci
illər ədəbi nəslinin həyatından izsiz
ötüşmədi; ümidsizlik, özünəqapanma,
aradabir, az qala, hər yerindən duranın qələmə
sarılması istedadlı insanları incidib. Bu
sıxıntını yaradıcılıq təşkilatları
da yaşayıb. Bununla belə, çətinliklər daha
çox sənət adamlarının iqtisadi durumuna aid idi və
həqiqi sənətkarların yaradıcılıq
ehtirasını heç bir halda söndürə bilmədi.
Hansı ədəbi nəsli təmsil etmələrinə
baxmayaraq, onlar keçid dövrünün basqınlarından
mərdliklə çıxa bildilər, ürəyə və
böyük sözə sadiq qaldılar.
Altmışıncılar ədəbiyyatımızın dəyərli
nümunələrini yaratdılar. Bilirsiniz necədi,
yaradıcılıq fərdi fəaliyyət sahəsidir.
Burada kollektiv yanaşma, yaş, zaman meyarı ilə kaloniya
düzəltmək özünü doğrultmur. Bəli,
yaş etibarı ilə bu və ya digər ədəbi nəslin
üzvləri bir-birinə daha yaxın ola bilər, eyni sahənin
adamları olduqlarına görə doğmalaşarlar da. Ancaq
bu, insafsız bir yanaşma olardı ki, sənətə
istedad və vicdanla xidmət etmiş bütöv bir nəslin
üstündən xətt çəkəsən, onlara
“itirilmiş nəsil” deyəsən. Yetmişinci illərdə
ilk əsərlərini çap etdirən Eldar Baxış,
Rauf Soltan, Əyyub Sədi, Musa Ələkbərli, Vaqif
Bayatlı, Əhməd Qəşəmoğlu, Akif Əhmədgil,
Adil Mirseyid, Yunis Novruz, Ağacəfər Həsənli, Maarif
Soltan, Tofiq Nurəli, Mahirə Abdulla, Saday Budaqlı, İslam
Türkay, Adil Cəmil, Səfər Alışarlı, Afaq Məsud,
Əjdər Ol, Aqil Abbas, Sabir Sarvan, Tahir Aslanlı, Zakir Fəxri,
Taleh Həmid, Eldar Nəsibli, Tahir Qurbanov, Rəhilə
İsmayıllı... adlı şair və
yazıçılar (adını çəkmədiyim
qardaşlarım üzürlü saysın, dünyadan
köçənlərə isə Allah rəhmət etsin)
çağdaş ədəbiyyatımızın ümumi mənzərəsini
yaradan, bir-birinə bənzəməyən qələm sahibləri
deyillərmi? Hələ mən bu siyahını iki dəfə
də artıra bilərəm . Bəs yaxşı, bu qədər
parlaq imzaları “itirillmiş nəsil” arxivində necə gizlədəsən?
Belə çıxır ki, çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı
itirilmiş nəslin çiynindədir. Onu da nəzərə
alın ki, bəzilərinin yanlış şəkildə
itirilmiş nəsil
adlandırdığı şair və
yazıçılar üçün otuzuncular,
qırxıncılar, əllincilər,
altmışıncılar nə qədər zəhmət
çəkiblər, sələf qayğısı göstəriblər.
Kim 70-80-ci illərə itirilmiş nəsil deyirsə, XX
yüzilin ustad sənətkarlarının ruhunu incidir! O ki,
qaldı “İtirilmiş nəsil”dən
bəhs edən Markesin çəkdiyi misal, ümumiyyətlə,
belə bir istilahı alt-üst edir. Yəni, böyük bir ədəbi
mərhələyə təkan verən, ən azından
Markesin özünü Markes edən bir nəsli necə
itirilmiş, unudulmuş nəsil hesab etmək olar? Əlbəttə,
haqqında bəhs etdiyimiz dövr böyük ədəbiyyat tarixi
üçün çox qısa bir zaman
parçasıdır. Ola bilsin ki, 60 – 70 – 80-ci illərin, yaxud
son 50 il ədəbiyyatının beş-on nümayəndəsi
zaman sərhədlərini aşacaq. Ancaq bütün bu
adlardan neçəsi Mirzə Fətəli Axundzadə,
Üzeyir Hacıbəyli, Mirzə Cəlil, Sabir... siqlətində
qəbul ediləcək? Mövzunun digər tərəfinə baxaq, altmışıncı illər
nəslinin istedadlı nümayəndələri ən gözəl
əsərlərini əslində yetmiş-səksəninci
illərdə yaradıblar. Qısası, Allah tərəfindən
verilən istedad varsa, ağıllı başla
yazıb-yaradırsansa, ardıcıl, inamlı şəkildə
öz işinlə məşğulsansa, əsl sənət əsəri
ilə oxucu görüşünə gələ bilirsənsə,
heç zaman “itirilmiş” olmayacaqsan. İlk növbədə
potensiala və təcrübəyə
söykənib öz yaradıcılığını irəli
aparmalı, təzələnməlisən. Dayanıb durdunsa
itəcəksən. Təzələnmə, dəyişmə
sənətin qızıl qanunudu. Bu qanun onda işləyir ki,
sənətkar fəhləlikdən usanmır, öz işini
dəlicəsinə sevir.
– Yeri gəlmişkən,
siz fərdi şair, yazıçı üslubunu necə dəyərləndirirsiniz?
– Məncə,
sənətkar üslubunu başlıca olaraq iki amil müəyyənləşdirir
– Allah vergisi olan istedad və təcrübə. Elə götürək bayaq
haqqında söz açdığımız Markesi; bu
böyük yazıçının bədii informasiyanı
çatdırmaq üçün qurduğu cümlənin
özünəməxsus sehri, tutumu və ifadə tərzi
onun yaratmaq qüdrətini bütün parlaqlığı ilə
ortaya qoyur. Ya elə Mirzə Cəlilin nəsr dilinin sadə,
aydın havasına yön çevirək... Sadədi, Azərbaycan
nəsrinin yenicə formalaşan dil və üslub öyrənyidi,
ancaq təsirlidi, son dərəcə aydındı, təmizdi.
Bilirsiniz ki, zaman-zaman ədəbiyyatımızda fərqli
üslublar olub və yaranır... Öz üslubu olmaq şair
və yazıçıların xoşbəxtliyidir. Əslində,
peşəkar ədəbiyyat mükəmməl üslub deməkdir.
Üslub dilin, təfəkkürün yeni, fərqli bir
möcüzəsidir. Bədii dilçilik nəzəriyyəsinin
bütün çərçivələrini
sındırır. Üslub, bədii dil müəllifin bədii
təfəkkürünün enerjisini, miqyasını ortaya
qoyan meyardı... Məncə, bənzərsiz üslub yaratmaq
üçün ilk növbədə yaradıcı
insanın böyük təfəkkürü olmalıdır.
Təbii ki, yaxşı yazıçını oxumağa
başlar-başlamaz onun bədii mətləbinin olduğuna
şübhə etmirsən. Ancaq və oxuduqca görürsən
ki, onun özünəməxsus üslubu o böyük bədii
mətləbi ətə-qana gətirir, oxucunu ardınca
çəkib aparır. Üslub özbaşına
yaranmır, tutaq ki, biri oxuyur, əlbəttə, birinci şərt
səsin olmağıdır. Ancaq yalnız səsə
ilişib qalmaq olmaz, gərək o səsin üzərində
işləyəsən, onu cilalayasan, təcrübələrə
öz əlavələrini edəsən...
– Son
dövr yaradıcılığınızı qələm
dostlarınız, oxucularınız, mətbuat, hərdənbir
də tənqidçilər ayrıca mərhələ olaraq
təhlil edirlər, bu fikrin əsasında hansı ədəbi
dəlillər durur?
– Mənə
elə gəlir yazıçı illər üzrə deyil,
kitab-kitab boy atır. İlk kitabım ötən əsrdə,
1979-cu ildə işıq üzü görüb. Onun adı
beləydi: “Bahar-payız arası”. İndi düşünürəm
ki, mənim indiyə qədər yaşadığım həyatın
mənasını bu üç söz mükəmməl ifadə
edir. Yaz gedib, yay bitib, payızı yaşayıram. Məndə
yay 50 yaşda sona çatdı. Bax, onda Allah mənə təpər
verdi, yaxşı insanlar kömək etdilər. 2006-cı ildə
altı kitabım işıq üzü gördü. Bunlar
üç cilddən ibarət “Poeziya” (1,2,3) kitabları,
publisistik yazılardan ibarət “Sınıq güzgü”, nəsr
əsərləri toplanan “Dombagözün hekayələri”,
uşaqlar üçün şeirlərdən ibarət
“Qızıl qala” adlı nəşrlərdən ibarətdir.
Bu altı kitab 1970-ci ildən – yəni üzə
çıxarılması məqbul olan ilk qələm təcrübələrindən
tutmuş, kitabların çap olunduğu vaxta qədər qələmə
aldığım əsas əsərləri əhatə edir.
Sanki çoxdan kirayədə yaşayan övladlarımı,
ailəmi bir dam altına yığmış kimi bəxtiyar
idim. O kitabların hər biri min tirajla çap olunmuşdu.
Aradan 7-8 il keçib, indi demək olar, bu işdə mənə
kömək etdiklərinə görə çox xeyirxah və
zəkalı Fatma xanım Abdullazadəyə və şair
dostum Umud Rəhimoğluya, yəqin ki, bütün
ömrüm boyu minnətdar olacağam. Hə,
sözümü ora gətirim, 2006-cı ildə 35 illik
yaradıcılıq təcrübəsinə beləcə
nöqtə qoyuldu. Kitablarım “Şahmar Əkbərzadə
adına Beynəlxalq mükafat”a, “Rəsul Rza
mükafatı”na, “Yaddaş” mükafatına və s. layiq
görüldü və payız başladı, on ilə
yaxındır ki, payızdan gedir, görünür, düşüncənin
yaşı ilə əlaqədar 35 illik təcrübənin
bütün müsbət çalarlarını saxlamaqla yeni
keyfiyyətə can atdım. Azərbaycan və dünya
üzrə əsas poeziya, nəsr, fəlsəfə, tarix məxəzlərini,
folklor və mifologiyanı yenidən nəzərdən
keçirib sistemləşdirdim. Yenə də
görünür yaşla əlaqədar duyğu
emosionallığı, düşüncə
emosionallığı ilə əvəz edildi. Boş sətir
yazmaq olmaz! – yazı təcrübəsinin verdiyi imkan və qərar
belə idi. Fikir yükünün
ağırlaşmağına baxmayaraq, ədəbiyyat
qanunlarını gözləmək, estetik fəaliyyətin nüvəsini
təşkil edən harmoniyanı itirməmək, obrazlı
deyimin mümkün olduqca lap dib qatına toxunmaq, sonacan səmimiyyət,
təmiz dil, şirin ləhcə... kimi meyarlardan zorən yox,
təbii qaydada yararlanmaq... son 8 ildə yazdıqlarımın
mahiyyətini qismən ifadə edir. “Səndən özgə”,
“Can dəftəri”, “Hamı”, “İşartı”, “İlin
beşinci fəsli”, “Novruz naxışları” kitabları
ömrümün payız fəslinin ilk bəhrələridir.
Babat çalışmışam. Saydığım yeni
kitablarımın da hər biri min tirajla çıxıb. Hətta
“Səndən özgə” öz səsimlə disk şəklində
yayılıb. O kitabları daha heç bir kitab
köşkündə görməzsiniz, hamısı əllərdədi,
özümdə hərəsindən iki-üç ədəd
arxiv nüsxələri qalıb...
– Ədəbi
yaradıcılıq, teleçıxışlar, mətbuatda
poetik və publisistik əsərləri ardıcıl çap
etdirmək, kitablar hazırlamaq, Nazirlik işləri... deyəsən,
çox çalışırsınız, yorulmursuz ki?
– Mənim
lüğətimdə yorulmaq sözü yoxdu. Sutka ərzində
6 saat yatıram. Demirəm ki, oyaq vaxtıma düşən 18
saat boyunca elə hey yazıram. Çox oxuyur, çox
düşünür, çox dinləyir, az
danışıram. Danışdıran olmasa, heç
danışmaram. Danışmaq vaxt aparır,
düşünmək, özü də həmişə əlinin
altında qələm və dəftər olaraq
düşünmək ötüb keçən vaxtı tutur
və adamın canında saxlayır. Mən ürəyim istəyən
işi görürəm, ona görə yorulmuram. İstirahət
həzzini çalışarkən duyuram. Heç bir ayrı
səbəb insanı işsiz
oturmaq, bekar-behtin qalmaq qədər yora bilməz. Ruhumu təzələyən
bir vərdişim də var. Gözəlliyə toxunmaq, bu
mümkün olmayanda ona aralıdan tamaşa etmək, lap olsun
xəyalən tamaşa etmək...
–
Çağdaş ədəbi prosesdə sizi qane edən və
etməyən cəhətlər hansılardır?
– Qane edən
odur ki, ədəbi proses var, həm də olduqca aktiv və
çoxcəhətlidir. Qane etməyən odur ki, hamı
özünü dahi sayır, halbuki, bütün ədəbiyyat
tariximizdə cəmi on dahi şair və yazıçı
var. Bəzi tərəddüdlər də aradan qalxsın, mən
onların adlarını 10 ildən sonra çəkəcəyəm.
– Sizə
elə gəlmir ki, çox yazır və çox çap
olunursunuz?
–
İçimin gücü çatan qədər yazır,
hazırlayıb çatdırdığım qədər mətbuata
yazılar verirəm, ”Ulduz”, “Azərbaycan”, “525-ci qəzet”,
“Kaspi” yazılarımı məmnuniyyətlə çap edirlər.
Sabir Əhmədli baş redaktorluqdan getdiyi gündən indiyə
qədər “Ədəbiyyat qəzeti”ndə bir sətrim, bir
cümləm belə işıq üzü görməyib.
Halbuki, Nəriman Həsənzadənin, Cabir Novruzun, Sabir
Əhmədlinin redaktor olduğu vaxtlarda bu qəzetin redaksiya
heyətinin üzvü olmuşam. Həm də o gözəl
kişilər, istedadlı qələm sahibləri, şəxsiyyətlər
yazılarımı sevə-sevə çap eləyiblər. Hərdən
mənə elə gəlir ki, gözü batan, axarı
sısqa olan bulaqlar gur axan bulaqlara həsəd
apardıqlarına görə quruyurlar. Amma unutmayaq ki,
axarın həcmi, gurluğu, hansı qayadan sızması
tamamən təbii bir keyfiyyətdir və o vergidir. Mən olmayım, bir başqası olsun – Allah-taala
üzünə qapı açırsa, yaxşı yazır və
yaxşı da çap olunursa, onu ölkədən qovub
çıxaraq, yoxsa qələmini sındıraq? O haqq
qapısı mənim üzümə açıqdır,
Allah hamının qapısını açsın..
– Sizcə,
şeir nədir?
– Şeir
həyatın can titrəyişlərinin hiss edilməsidir,
şeir ruhdur, şeir ürək
döyüntüsünün izahıdır, şeir
insanın ən ülvi arzusudur, amma elə-beləyə
qalanda şeir ədəbi janrlardan biridir.
– Sizə
həyata bağlı adam demək olar?
– Həyata
bağlı olmayan adama adam demək olmaz. Nəinki həyata
bağlıyam, eyni zamanda həyatdan çox böyük
umacaqlarım var. Sadəcə ummaqla oturub qalmıram,
umacaqlarımı parça-parça həyatın
canından qoparıram.
–
Yaxın zamanda oxucularınıza hansı təqdimatlarınız
gözlənilir?
– İki
poeziya kitabı hazırlamışam. Seçmə şeirlərdən
ibarət olan kitabın adı
“Artırma”dır. Burada mən sözdən rəmzi bir
artırma – eyvan yaratmışam. Qloballaşan dünyada
artırmasız evdə, dörd divar arasında yaşamaq
zülümdür. Həm də, qardaş, bu artırma
sözü görünür mənim indən sonrakı, gor eviməcən
olan ömrümün mənasını təşkil edəcək.
Son iki
ilin şeirlərindən ibarət ikinci kitabım tam
hazırdır. Oradakı şeirlər heç yanda çap
olunmayıb. Publisistik yazılardan ibarət iri həcmli
üçüncü kitabın da çapını
düşünürəm.
– Yekun
olaraq ürəyinizdən hansı sözləri söyləmək
keçir?
–
Çox istərdim ki, uzun illər boyu aralı
düşdüyüm “Ədəbiyyat qəzeti”nin
oxucularından yazı masamın üstündən
götürdüyüm, hələ heç mürəkkəbi
qurumayan bir şeirlə – “Qarışqa” ilə
ayrılım:
Mənim
bağım canlı həyat kimidi,
Burda
tısbağa var,
kərtənkələ var.
Cibimdə
olsa da qıfıl-kilidi
ayrı
darvazadan keçirlər onlar –
Ah, bu
qarışqalar, bu qarışqalar.
Şəksiz,
belə
tünlük olmaz məhlədə,
Bəlkə
camaatdı,
toya gəliblər.
Nəfəsim
ağzımdan çıxmamış hələ
Arvadlar
eşidib,
vaya gəliblər? –
Ah, bu
qarışqalar,
bu qarışqalar!
Sıranı
səhv salmaz bircə ədədi
Cüt-cüt
dişləyərlər
tək-tək tərəni.
Cərgəylə
getsələr,
Qarabağ nədi,
Azad eləyərlər
İngiltərəni –
Ah, bu
qarışqalar,
bu qarışqalar.
İçinə
dolurlar,
demirlər nökər,
Yaxud da
qüdrətli şah məzarıdı.
Birini
birinə satırlar bəlkə,
Bəlkə
bura qədim qul bazarıdı –
Ah, bu
qarışqalar, bu qarışqalar...
Dən
dartır,
ötürlər
salxımbasalxım,
Dözürlər
ən ağır yükün tabına.
Atlı
qanadlanıb Günəşə qalxır
Qaraca təpilir
buz dolabına –
Ah, bu
qarışqalar,
bu qarışqalar.
Allahı,
mələyi, bütü yeyirlər,
Nə
divan tuturlar cənnət bağıma.
Almanı,
armudu, tutu yeyirlər,
Sonra da
cumurlar tut arağına –
Ah, bu
qarışqalar,
bu qarışqalar.
Sərvət bağlarının kasıb bəlası –
Açıq gözlərinin yuxusu yoxdu.
Bayrağı,
quşunu,
qəsri,
qalası...
Bunların heç zaddan qorxusu yoxdur –
Ah, bu
qarışqalar, bu qarışqalar.
İlanlar
yalayır artıqlarını,
Bəlkə
işlədirlər dəvəni toyda?
Özləri
yesəydi dartdıqlarını
hərəsi
olardı nər dəvə boyda –
Ah, bu
qarışqalar,
bu
qarışqalar.
Məhləm
el yoludu,
dinclik nə,
bilməz,
Hər tərəf
qarışqa; səhər və axşam.
İndi
ayağımı hara atım bəs? –
ömrümdə
qarışqa tapdamamışam –
Ah, bu
qarışqalar,
bu
qarışqalar.
Hər
gün yer eşirəm, ancaq diriyəm,
Əgər
öldürməsə insan ölmərəm!
Qarışqa
nəslindən çıxan biriyəm,
Ayaqlar
altında qalsam, ölmərəm –
Ah, bu
qarışqalar,
bu
qarışqalar.
– Vaqif
müəllim, maraqlı söhbətə və gözəl
şeirə görə təşəkkürümü
bildirirəm.
Söhbətləşdi: Sərvaz
HÜSEYNOĞLU
(“Ədəbiyyat qəzeti”)
525-ci qəzet.-
2014.- 6 sentyabr.- S.23.