Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Naxçıvanın yeri və rolu
(əvvəli 5 sentyabr sayımızda)
Naxçıvan Azərbaycanın qədim tarixə malik regionlarından biridir. Buradakı qədim tarixi abidələr, maddi-mədəniyyət
nümunələri Naxçıvanın
təkcə Azərbaycanın
deyil, ümumən dünyanın ən qədim insan məskənlərindən
biri olduğunu sübut edir. Təsadüfi deyil ki, ümummilli lider Heydər Əliyev Naxçıvanı Azərbaycan
xalqının tarixini
əks etdirən abidələri özündə
cəmləşdirən bir
diyar kimi səciyyələndirib. Tarixi tədqiqatlar
da hələ eramızdan əvvəl Naxçıvan ərazisində
ulu əcdadlarımızın
yaşayıb-yaratdığını təsdiqləyir. Naxçıvan tarixi-mədəni abidələri
ilə yanaşı həm də tarixi şəxsiyyətləri
ilə məşhurdur.
Bu da onu
göstərir ki, Naxçıvan həm maddi-mədəni, həm də mənəvi baxımdan Azərbaycanın
zəngin bölgəsidir.
Silsilə yazılarımızda sözügedən regionun
məşhur maddi-mədəni
abidələri və
tarixi şəxsiyyətləri
haqqında ayrılıqda
bəhs edəcəyik.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının
rəsmi saytına əsaslansaq, burada 1162 tarixi-mədəniyyət abidəsi
mövcuddur. Bu abidələrin 58-i dünya,
455-i ölkə, 649-u isə
yerli əhəmiyyətlidir.
Bunlardan
663-ü arxeoloji, 285-i memarlıq,
31-i monumental sənət, 36-sı tarixi, 7-si təbiət abidələri, 140-ı ziyarətgahlardır.
Culfa rayonunun
Xanəgah kəndində,
Əlincəçayın sahilində
yerləşən Əlincəçay
xanəgahı orta əsrlərə aid memarlıq
kompleksidir. El arasında
Şeyx Xorasan adlanan kompleksdən zəmanəmizədək türbə,
məscid və bəzi tikililərin qalıqları gəlib çatmışdır. Kompleksə daxil
olan türbənin cənubdan giriş qapısının baş
tərəfində qoyulan
kitabənin məzmunundan
aydın olur ki, türbə əmir, isfəhsalar, böyük alim Uluq Qutluq Lala
bəyin əmri ilə memar Xacə Cəmaləddin tərəfindən inşa
edilib. Kitabənin son hissəsi ovulub
töküldüyü üçün
onun inşa tarixini dəqiq təyin etmək mümkün olmayıb.
Ancaq memarlıq-konstruktiv quruluşuna
görə onu XII-XIII
əsrlərə aid etmək
olar. Türbənin içərisində bir qəbir var. Ancaq qəbrin üstündə kitabə
olmadığı üçün
orada kimin dəfn edildiyi məlum deyil. Yerli əhalinin fikrincə, hürufilik təliminin banisi Fəzlullah Nəimi 1394-cü ildə
Əlincədə faciəli
surətdə qətlə
yetirildikdən sonra müridləri onun cənazəsini gətirib
burada dəfn ediblər. Xanəgahın ətrafında bərpa
işləri aparılarkən
torpağın altından
1444-1445-ci, 1491-1492-ci, 1493-cü illərə
aid məzar kitabələri
aşkarlanıb. Xanəgah uzun
müddət orada fəaliyyət göstərən
dərvişlərin yaşayış,
ibadət və zikr yeri olub.
Epiqrafik dəlillərə əsasən
aydın olur ki, xanəgah XVIII əsrdə də fəaliyyət göstərib
və onun üzvləri buradan öz ideyalarını yayıblar.
Naxçıvanın orta əsrlərdə tikilmiş abidəsi Qarabağlar türbəsi Kəngərli rayonunun Qarabağlar kəndindədir. Türbə memarlıq kompleksinə daxildir. Memarlıq kompleksinə daxil olan türbədən başqa burada qoşa minarə və onların arasında yerləşən dini bina qalıqları var. Qoşa minarənin XII əsrin sonu - XIII əsrin əvvəllərində tikildiyi ehtimal olunur. Minarələri bir-birinə bağlayan baştağ isə XIV əsrə aiddir. Baştağın üzərində Elxani hökmdarı Hülaku xanın arvadı Quti xatunun adı yazıldığından, onun Quti xatunun şərəfinə tikildiyi güman edilir. 1928-ci ildə "Naxçıvan Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyəti"nin elmi katibi M. Mirheydərzadə qoşa minarəli baştağın kitabəsində ərəb dilində bu sözlərin yazıldığını müəyyənləşdirib: "Allahın bu nişanəsi türkman Quti xatındır". Sərdabə və yerüstü hissədən ibarət Qarabağlar türbəsində qülləvarı türbələrin əsas xüsusiyyətləri əks olunub. Qarabağlar türbəsinin səthi qırmızı və firuzəyi kaşılı kərpiclə örtülmüş həndəsi ornamenti xatırladan kitabələrlə bəzədilib. Kitabələrin mətni şaquli qoyulmuş firuzeyi kaşılı kərpiclərdən və üfüqi düzülmüş kaşısız qırmızı kərpiclərdən tərtib olunub və kərpic vasitəsilə düzəldilən dəfələrlə təkrarlanan rombların içərisində yazılan "lə iləhə illəllah Məhəmmədən Rəsulullah" (Allahdan başqa Allah yoxdur, Məhəmməd (s.ə.v.) onun rəsuludur!) kəlamlarından ibarətdir. Bu isə müəyyən qədər 1322-ci il Bərdə türbəsinin ornamentli kitabəsini xatırladır. Türbənin yuxarısındakı kitabə qurşağı nəsx xətti ilə işlənib. Yerliyi göy kaşıdan olan kitabə ağ hərflərlə yazılıb. Qarabağlar türbəsinin konus şəklində olmuş yuxarı günbəzi və müvafiq kitabələri dağıldığından türbənin tarixini dəqiq təyin etmək mümkün deyil. Lakin bütün tədqiqatlar türbənin XIV əsrin əvvəllərində tikildiyini göstərir. Qarabağlar türbəsi ilə Bərdə türbəsinin oxşarlığına və hər ikisinin XIV əsrin əvvəllərində tikilməsinə əsasən bu abidələrin eyni memarlıq məktəbinə aid olduğu, hətta Naxçıvan memarlıq məktəbinin görkəmli nümayəndəsi, Bərdə türbəsinin müəllifi Əhməd Əyyub oğlu Hafiz Naxçıvani tərəfindən inşa edildiyi ehtimal edilir.
Naxçıvan şəhərinin cənub tərəfində Köhnəqala adlanan ərazidə VIII-XII əsrə aid edilən memarlıq abidələrindən biri də Nuh türbəsidir. K. A. Nikitinin "Naxçıvan şəhəri və Naxçıvan qəzası" adlı məqaləsində Həzrəti Nuh peyğəmbərin buradakı məzarı və türbəsi aşağıdakı kimi təsvir olunub: "Nuhun qəbri Naxçıvan şəhərinin cənub tərəfində, qədim qalanın qalıqlarının yaxınlığında yerləşir. Məzarın hazırkı görkəmi 8-ci yüzillikdə bərpa edilib. İndiki görkəmdə məzar yerdən qalxan, çox da böyük olmayan türbəni xatırladır. Əvvəlcə burada məbəd olub, sonra uçub 2,5 m. dağılıb. Hazırkı türbə keçmiş məbədin aşağı mərtəbəsinin qalıqlarından ibarətdir. Məbədin pilləkənlərlə aşağı düşmək tələb olunan interyeri dairəvi, ortadan daş dirəklə möhkəmləndirilmiş sərdabə tipindədir. Rəvayətə görə həmin dirəyin altında Nuhun cənazəsi yerləşir. Sərdabədə obrazların və bəzəklərin təsviri yoxdur. Sərdabənin divarları ağardılıb.Səyyahların və ibadətə gələn zəvvarların müxtəlif dillərdə olan adları ilə yazılıb doldurulub". V. M. Sısoyev əsərində "Nuhun türbəsi" haqqında məlumat verərkən sərdabənin tərəfləri 2,5 m olan səkkizguşəli prizma şəklində olduğunu qeyd edib. Azərbaycan realist rəssamlıq sənətinin banisi Bəhruz Kəngərli (1892-1922) XX əsrin əvvəllərində yağlı boya ilə Naxçıvan şəhərindəki Nuhun türbəsinin naturadan şəklini çəkib.
Naxçıvanda Nuhun qəbri ilə bağlı xeyli əfsanələr var. Əfsanəyə görə dünya tufanı zamanı Həzrəti Nuh peyğəmbərin gəmisi Naxçıvan ərazisindəki İlandağa toxunub, Qapıcıq zirvəsinə yaxın dağ ətəyində lövbər salıb. Həmin yerin Gəmiqaya adlandırılması, bu ərazidə Nəbi yurdu adlanan yaylaq yerinin və yaxınlıqda Nuhdaban adlı qədim yaşayış məskəninin mövcud olması əfsanədə öz əksini tapan mətləblərin gerçəkliyə uyğunluğunu ehtimal etməyə əsas verir. Həzrəti Nuh peyğəmbərlə bağlı rəvayətlərdə hətta onun özünün və bacısının məzarlarının Naxçıvan şəhərində olması barədə məlumatlar öz əksini tapıb. Nuhun türbəsinin Naxçıvanda olması haqqında İ. Şopen, Dyubua-de Monpere, K. A. Nikitin, V. M. Sısoyev və digər tədqiqatçılar məlumat veriblər. XIX əsrin 80-ci illərində Naxçıvan şəhərində yaşayıb, pedoqoji fəaliyyətlə məşğul olmuş rus maarifçisi K.A. Nikitin (1832-1894) yerli əhalinin köməyi ilə Nuh peyğəmbərin bu qədim diyarla əlaqəsinə dair rəvayətləri toplayıb yazıya alıb və onun buradakı məzarının yerini müəyyənləşdirib. Nikitin 1882-ci ildə "Qafqaz ölkəsi və tayfalarının təsviri üçün materiallar" məcmuəsində çap olunmuş "Naxçıvan şəhəri və Naxçıvan qəzası" adlı məqaləsində bu barədə müfəssəl məlumatlar verib: "...Bundan sonra Nuh Naxçıvanda yaşamış və burada dəfn olunub. Hələ indi də onun buradakı məzarı və türbəsinin yerini göstərirlər. Hətta Nuhun Naxçıvandakı duz karxanalarındakı fəaliyyəti xalq arasında dolaşan rəvayətlərdə indi də saxlanılmaqdadır. Guya ki, o, burada ilk çalışanlardan olub... O, öz ailəsi ilə burada qərar tutub və gələcək şəhərin əsasını qoyub. Naxçıvan şəhərinin ilk məskunlaşma yeri mənasını bildirən adı da buradan meydana gəlib... Rəvayətlərə görə insan nəsli buradan yayılıb"." Nuhun gəmisinin qalıqlarının Gəmiqayada olması barədə ehtimallar və rəvayətlər indi də yaşamaqdadır. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri Vasif Talıbovun "Nuh peyğəmbərin Naxçıvan şəhərindəki məzarüstü türbəsinin bərpa edilməsi haqqında" 2006-cı il 28 iyun tarixli sərəncamı əsasında 2007-2008-ci illərdə qədim abidə tarixi mənbələr nəzərə alınmaqla yenidən bərpa olunub, ərazidə geniş abadlıq və yenidənqurma işləri aparılıb.
(ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.-
2014.- 9 sentyabr.- S.6.