Əsərləri - V cild
(1918 – aprel 1920)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın əlifbasına çevirəni,ön
sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Şirməmməd Hüseynov Transliterasiya redaktorları:
professor Şamil Vəliyev elmi
işçi Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Tiflisə
qayıtdığı zaman sülhün səmimi tərəfdarı
Çxenkeli Seymin müsəlman məntəqəsinin ehtimamilə
hərbi müvəffəqiyyətsizliklər və
gürcülərlə ermənilər arasında intişar tapan sülh tərəfdarlığına
binaən türklər tərəfin dən işğal
edilmiş Batumda yenidən Türkiyə ilə müzakiratə
başlamaya müvəffəqiyyət hasil oluyordu.
Çxenkeli
Tiflisdə sülh lehinə mübarizə edərək ən
sonunda Qekeçqorinin istefası üzərinə kəndisi
kabinə təşkil etdigi zaman müsəlman heyətinin
Trabzonda qalmış bir hissəsi başda Məhəmmədhəsən
Hacınski olmaq üzrə Ənvər Paşanın gəlməsindən
bilaistifadə əvvəlcə Trabzonda, sonra da Batumda
Türkiyə ilə Mavərayi-Qafqasiyanın
hüsni-münasibatı naminə səy ediyordu.
Bunların
bu yolda fəaliyyətini daha iyi təsvir etmək
üçün Trabzon konfransının məzkur əzası
Məhəmmədhəsən Hacınskinin Seymin bütün
müsəlman fraksiyonlarının 1 mayıs 1918 tarixli
iclasındakı məruzəsini təqdim ediyoram:
Məhəmmədhəsən
müqəddimətən: “Bu məruzə Trabzondakı
sülh konfransının rəsmi tərəfinə aid
degildir. Zira burasını heyəti-mürəxxəsə
rəisi, Seym əzası Çxenkelinin məruzəsindən
və bundan iləri Tiflisə varid olan arkadaşların məlumatından
eşitmişsiniz diyordu. Yalnız Batuma aid
bir maddəyə nəzərinizi cəlb etmək istiyoram.
Bu məsələ müsəlman əzalara, ələlxüsus
şəxsən mənə çox əziyyətlər verdi. Biz çox səy etdik ki,
Batum Mavərayi-Qafqas əlində qalsın. Bir çox dəlillərlə Türkiyəyi buna
razı etmək istədik. Və bunu da söylədik
ki, Batumun güzəşti bir sıra qeyri-məmul
müşkülatə səbəb ola bilər.
Türkiyə ilə Mavərayi-Qafqas və Mavərayi-Qafqasın
daxilində millətlər arasında münaqişə
başlana bilər. Bunu da bildirdik ki, ikinci
halda (yəni Mavərayi-Qafqas daxilindəki millətlər
mübarizəsində) bütün ağırlıq
Türkiyənin öhdəsinə düşər. Böylə olursa Azərbaycan türklərini himayət
edən Türkiyə onların qomşularla əlaqəsi
pozulduğu təqdirdə Şərqi Mavərayi-Qafqasa
böyük əskəri qüvvə sövq və bizi qətliamdan
xilas etməli olacaqdır. Bütün bu dəlillər
və sair siyasi və iqtisadi sübutlar türk mürəxxəslərinin
nəzər diqqətinə konuldusa da onları fikrindən
daşındırmadı. Osmanlı
mürəxxəslərinin təsəvvür və dəlilləri
kəndilərincə daha qüvvətli olduğundan Batumu
tutmayı qət etdilər. Bunun nəticəsində
biz təsəvvür etdigimiz kibi Trabzon sülh
müzakiratı bitərək hərb elan edildi və türk
ordusu tez bir zamanda Batumu tutdu. Təbiidir ki,
hadisatın bu sürətlə cərəyanı Mavərayi-Qafqasın
heyəti-mürəxxəsəsinə, ələlxüsus
onun səmimi sülhpərvər rəisi Çxenkeliyə
xoş getmədi. Hətta Trabzondan
çıxarkən o, türklərlə qəti-əlaqə
etmək istəmiyordu və bənim xahişimlə heyəti-mürəxxəsə
əzası Əhməd bəy Pepinovu və gürcü milli
şurasının divan-riyasət əzası N.Ramişvilinin
Trabzonda qalmasına razı oldu. Bizdən
savayı Şimali Qafqasiya mürəxxəsləri Heydər
Bamatov, Tapaçirmoyev və Dibirov da Trabzonda qaldılar.
Trabzon konfransı bitdikdən sonra böyük hadisə
Ənvər Paşanın Trabzona varidində Batuma gəlməsi
və bizim onunla görüşməmiz idi. Bu görüş əsnasında
biz türk milləti ilə gürcülər
arasındakı qədim dostluğu saxlamaq və ermənilərin
türklər əleyhinə olan ədavətin gürcülərə
də sirayət etməməsinə səy ilə son dəfə
Batum məsələsində təlaş göstərdik, fəqət
budəfəki səyimiz də müvəffəqiyyətsizliklə
bitdi.
Ənvər
Paşa Türkiyənin Krım üzərində məşru
bir həqqi olduğunu, hətta bu həqqi Rusiya demokrat
hökuməti də təsdiq etdigini, türk milləti ilə
gürcülər arasında isə əbədi bir dostluq
olduğunu söyləyərək, erməni əqlsiz siyasətinin
faciəli nəticəsi gürcü millətini də
Türkiyəyə qarşı eyni münasibatdan çəkindirməli
olduğunu bildirərək, Türkiyə Gürcüstanın
hürriyyət və mövcudiyyətini tamamilə təmin
edərək onu kəndisinə ümidli bir qomşu yapmaq istədigini
söylədi”.
Batum sülh müzakiratı başlanırkən güc
ilə başa gəlib də dağılan müvazinə
yenidən bərpa olunduğu zənn olunmuşdu.
Fəqət əvvəlki hal daha qayıtmadı. Yekdigərlərini
imtahan etmiş qüvvələr arasında fikir birligi baş
tutmadı. Müsəlman məbusları
Türkiyə ilə münasibət məsələsində
qayət ağır vəziyyətdə idi. Onlar iki
möhkəm qaya arasında idilər: bir tərəfdən
qoşma bir dövlət əzası olduqlarını
düşünürlərdi, digər tərəfdən kəndilərini
intixab etmiş millət əksi tələbatında idi. Qorxunc nəticələrə baxmayaraq müsəlman
məbusları ümumi vətənin qəti bir saətində
Türkiyəyə müharibə elan olunduğu zaman belə
ümumdövləti nöqteyi-nəzərdən müharibəyə
olan münasibətlərini təyin edərkən sair millətlərə
qarşı ədavət göstərmədilər. Buna cavabən məlum olduğu üzrə 3 nəfərdən
ibarət fövqəladə bir komisyon seçilərək
müsəlmanlar yan tərəfdə qaldılar. Bu kibi imtahanlar kaç kərə vaqe oldu. Müsəlmanlar qonşularını Bakı məsələsində
də imtahan etmişdilər.
Gürcülərin
Ümummavərayi-qafqas türklərinin mənbəyi-həyatı
olan Bakının alınmasına laqeyd qalmaları erməni
firqəsi “Daşnaksütyun”un Bakı
hadisələrindəki fitnəli fəaliyyəti müsəlmanların
onlara qarşı olan etimadını zəiflətiyordu. Hər iki qonşunun xətti-hərəkəti Seym
müsəlman fraksiyonlarının müttəhid
iclaslarında müzakirə olunmuşdu. Bu müzakirələrdən
bir neçəsi 6 və 7 nisan məzbətəsinə
düşmüşdür.
Nisanın 6-da müsəlman sosial-demokrat menşevik firqəsi
“Hümmət” dövrü siyasəti məsələsi
gürcü menşeviklərinin son taktikaları ilə əlaqədar
olaraq müzakirəyə qoyuldu. Bu xüsusda birinci dəfə
müsəlman sosialistlər blokunun nümayəndəsi
söz alaraq diyor: bən bu məsələyi “Hümmət”
firqəsini ittiham etməkdən ötrü qoymadım. Zira onlar da bizi tənqid etməyə həqlidirlər.
Bən bunu fəqət son zamanın siyasəti-iqtizasından
olaraq müzakirəyə vəz ediyoruz.
Şimdi
bir halda ki, məsələnin əqidə məsələsi
degil, millətin mövcudiyyəti məsələsidir, bir
halda ki, “Hümmət” firqəsi piri olduğu menşevik firqəsi
Rusiya sosial-demokratlarına müraciətlə onlardan
yardım diliyor və bununla yenidən Mavərayi-Qafqası
bolşevik kabusuna soxmaq istəyir, bir halda ki, Bakıda müsəlman
demokratiyası bolşevik və erməni bandaları əlində
minlərlə tələf oluyor və bir halda ki, Aleksandr
bağında bolşeviklərlə müamilədə
bulunmuş menşevik firqəsi imdi başqa millətlərin
demokratiyası onların qurbanı olduqda, onların məzaliminə
düçar olduqda ikiüzlü siyasət yürüdərək
müsəlmanlar üzərinə gələn fəlakəti
görmüyor, böylə bir halda müsəlman
sosial-demokrat “Hümmət” firqəsinin xətti-hərəkəti
müəyyən edilməlidir. Müsəlman
firqələri böylə məsuliyyətli bir zamanda
“Hümmət”in hal-hazırəyə olan münasibətlərini
bizə və bizim menşevik və bolşeviklərə olan əlaqələrimizə
olan münasibətini bilməlidirlər.
“Müsavat”
firqəsinə mənsub başqa bir natiq diyor ki: “menşeviklər
gürcüləri, daha doğrusu kəndi firqələrini
müdafiə etmək üçün bizim üzərimizə
bolşevik, kazak və erməni fəlakətləri gətirməyə
hazır olduqlarını məzkur firqənin rəisləri
açıqdan-açığa söyləməkdən
çəkinməməlidir”.
Gürcü sosial-demokrat firqəsinin xətti-hərəkəti
ertəsi gün yenə müsəlman fraksiyonlarının
müttəhid iclasında polkovnik Maqalovun məfruzəsinin
Hacıqabul stasyonu yanlarında məğlub olması
haqqında qorxulu teleqram alındıqda müzakirə olunur.
Bütün natiqlər bir səslə Hacıqabul məğlubiyyətinin
menşevik firqəsinin bolşeviklərə qarşı
ikiüzlü bir siyasət tutmasından iləri gəldigini
qeyd ediyorlar. Hökumətdəki nümayəndələri
bütün ixtiyaratı əlinə alaraq bir tərəfdən
bolşeviklərlə mübarizə üçün
hökumət müfrəzəsi göndəriyor, digər tərəfdən
də hərbi ləvazimat göndərilməsini təxir edərək
bəzi rəsmi mümaniətlər çıxarıyorlar
deyə onları ittiham ediyorlardı. Polkovnik knyaz Maqalov
hər gün ən qorxulu teleqramlar çəkiyor, zirehli qatar, top, mərmi, pulemyot və fişəng
(patron) göndərməyi israr ediyor. Hökumət
isə əhəmiyyət verməyərək heç bir
şey göndərmiyordu.
Bu
iclasın nəticəsində böylə qərar verildi:
Trabzon heyəti-mürəxxəsəsi rəisi Çxenkeli
ilə müzakirədə bulunub vücuda gəlmiş vəziyyəti
ona bildirməli və ona Mavərayi-Qafqas istiqlaliyyətinin
elan edilməsi lazım olduğunu söyləməlidir.
Hökumətin fraksiyon nümayəndələrinin
iclasını dəvət edərək müsəlman nazirlərinin
polkovnik Maqalov müfrəzələrinə yardım göndərilmək
məsələsindəki tələbatları qəbul edilmədigindən
hökumətdən çıxacaqları elan edilsin. Bütün məsul
firqələrə bildirilsin ki, Seymin müsəlman
fraksiyonları qətiyyən Mavərayi-Qafqas istiqlalı tərəfdarıdırlar
və əgər bu məsələdə sair firqələr
hüsni-təvəccöh göstərməzlərsə biz
Azərbaycan istiqlalının elanının imkanı
müzakiratına girişməyə məcbur olacağız.
Müsəlman məntəqəsi ümumi səbəblərə
görə ermənilərə etimadsız bir münasibətdə
idi. Böylə münasibatın xüsusi
bir tarixi vardı.
Seym
fraksiyonlarının 6 mayıs tarixli iclasında Fətəli
xan Xoyski növbədən kənar böylə məlumat verdi: Seymin “Daşnaksütyun” firqəsi
fraksiyonunun məsuliyyətli nümayəndələri
Bakı (bolşevik) hadisatının bərtərəf edilməsini,
Bakının gələcək hakimiyyəti yalnız müsəlmanların
olmayıb, beynəlmiləl olması və erməni qitələrinin
Bakıda qalması kibi müəyyən şərtlər ilə
öhdəsinə götürüyorlar. Seym əzası
Xan Xoyski bunu da əlavə ediyordu ki, böylə bir şərəfsiz
təklifi o, bəzi taktika səbəblərinə binaən
filfövr rədd etmədi. Seym əzası
Nəsib bəy Yusifbəyli qətiyyən böylə bir təklifin
müzakirəsindən imtina ediyor, zira bu təklif həqiqətən
səmimi bir ___ xəyalından olmayıb türk ordusunun
yaklaşmasından nəşət etmişdir. Onlar biliyorlar ki, türk ordusu Bakı məsələsini
qəti və bizə əlverişli bir şəkildə həll
edə biləcəklərdir. Türklərin
gəlməsindən qorxaraq onlar böylə şətrənc
nümayişinə girişmişdir. Bu
şərtlər bizcə məqbul olamaz və
daşnakların təklifi rədd edilməlidir – diyordu.
Seym əzası Xəlil bəy Xasməmmədov
Bakıda hakimiyyətin təqsim edilməsini əsla təsəvvür
belə edəmiyordu. Bakıda və bütün Şərqi
Mavərayi-Qafqasda hakimiyyət yalnız müsəlmanların
olmalıdır və əgər biz bu hakimiyyəti müvəqqətən
itirdiksə, yalnız onun üçündür ki, kimsə
ilə təqsim etmək istəmədik. İmdi
də onu qətiyyən və əbədən
qaytarmalıyız.
Daşnakların təklifi kəndilərinə
qarşı bir kapitulasyon olduğu üçün bizcə məqbul
olamaz.
Bakı məsələsi təvəllüdünün birinci
günlərindən qəti bir məsələ olmuşdur:
ya həp, ya heç. Seym əzası Fətəli xan Xoyski
daşnaklara zeyldəki şərtlər verilməsini təklif
ediyor:
1)
Bakıda hakimiyyət müsəlmanların əlinə
verilsin,
2) bu hakimiyyəti saxlamaq üçün oraya
müsəlman qitələri sövq edilsin,
3) oradakı erməni əskəri qitəatı
tərk-silah edilərək ixrac edilsin. Bu şərtləri
hazirun bir səslə təqdir ediyor.
Bütün fövqdə zikr olunanlar Mavərayi-Qafqas
dövlətini təşkil edən ünsürlərin
münasibatı nəticə verəcəgini qayət bəliğ
bir surətdə söylüyor. Bunun üçün
də Batuma sülh nümayəndələri göndərildigi
vəqt Seymin müsəlman məntəqəsi Azərbaycanın
vəziyyətini ciddi surətdə müzakirə etməli
idi. Bu məsələnin məruzəçisinin
müqəddəmətən söylədigi sözlər bu
barədə böyük bir marağı cəlb ediyor.
Bu məsələ məruzəçisi şimdiki heyəti-vükəla
rəisi Yusifbəyli Nəsib bəy əfəndi idi.
Nəsib
bəy diyordu ki:
“Batuma sülh heyəti-mürəxxəsəsi göndərməkdən
əvvəl məmləkətin daxili və xarici vəziyyətini
müvazinə etməli və bu vəziyyətə nisbətlə
də mürəxxislərimizə dəsturüləməllər
verməliyiz.
Bən nəzər-diqqətinizi xüsusən vəziyyəti-daxiliyyəyə
cəlb etmək istərəm. Məhəllərdən
gəlməkdə olan mütəəddid məlumat
bütün Mavərayi-Qafqasiyada, ələlxüsus onun şərq
cəhətlərində dəhşətli anarşi
olduğunu şəhadət ediyor. Vətəndaş
müharibəsinin müdhiş dövrəsi hülul edərək
bir köy o biri köyün üzərinə gediyor;
günün günorta çağı qətl və qarət
vüqu buluyor. Gəncənin
sokaklarında həyasız qarətgərlər müslimənin
başından ipək çarşaflarını alıyorlar. Bunların həpsi
sizə də məlum olduğu üçün təfsilatə
hacət görmüyoram.
Yalnız Azərbaycanı degil, ümum Mavərayi-Qafqas ərazisini
işğal etmiş böyük, dəhşətli
anarşiyi biz kəndi qüvvəmizlə yatıramayız. Şərq tərəfindən
bolşeviklərin bizim əsri düşmənlərimizlə
müttəfiqən hücum etməsi vəziyyəti daha da kəskinləşdirərək
türk millətinə ənvai-müsaib və fəlakət
gətiriyor. Mövqe böylə ikən
bizə xarici qüvvə müdaxiləsinə ricu etməkdən
maəda çarə qalmıyor. İstiqlalımızın
qızğın tərəfdarı olmaqla bərabər bən
bu məsələ həqqində birinci olaraq danışmaq məcburiyyətindəyəm.
Fəlakətin üzünə cürətli
baxaraq vüqu bulacaq hadisələri göz önünə
almaq və ona nisbətlə də iqdam etmək gərəkdir.
Biz sevinməliyiz ki, xoşbəxtlikdən müdaxilə edəcək
xarici qüvvə bizimlə dost və qardaş Türkiyədir.
Bəlkə bu bizim qonşularımızın
bir o qədər də xoşlarına getməyəcək,
lakin çarəmiz də yoxdur. Müdhiş
anarşi qarşısında onlar da bizim kibi
gücsüzdürlər. Onların əlində
olan ordu qüvvəsinin əhvali-ruhiyyəsi
intizamsızlıq lehində olduğu üçün onlara
istinadən intizam bərpa olunamaz. Əgər
onların böyük intizamlı qüvvəsi olsa belə
bizə yardım etmək üçün onlara ümid ediləməz.
Kürdəmir hadisatı və Tiflis cəbxanəsində
bizim əskəri qüvvəmizə mühimmat vermək məsələsi
dostumuz gürcülərin bizimlə münasibatını
aydın bildirdi, başqaları həqqində danışmaq
belə artıqdır. Xatir
üçün xəstə düşə bilməyiz.
Bizim heyətimiz Batuma gedərək Şərqi
Mavərayi-Qafqas türkləri namindən Osmanlı dövlətindən
yardım istəməsinin zamanı gəlmişdir. Təbiidir ki, biz türklərdən ən yaxın
zamanda buraya əskər göndərməyi tələb edəməyiz,
zira biz fəqət rica edəcəgiz. Unutmamalıdır
ki, Türkiyə böyük müharibədə iştirak edənlərdən
olduğu üçün böyük məsələlərin
həllinə müvəzzəfdir. Bəlkə
Türkiyə Mavərayi-Qafqasda işğal (okkupasiya) məqsədini
güdmüyorsa da Mavərayi-Qafqasiyadakı qardaşlarına
yardım üçün bunu yapacaqdır. Fəqət bizim heyəti-mürəxxəsə bu
nöqtəyə diqqətini cəlb etməli və yalnız
Azərbaycan mənafeyi degil, Türkiyənin və
ümumtürklüyün mənafeyini güdməlidir. Əgər buraya gəlmək Türkiyənin kəndi
fikrində varsa, biz bu fikrin tezliklə hüsulə gəlməsini
rica etməliyiz. Fəqət bununla bərabər
Azərbaycanın istiqlal idarəsini də heç bir vəqt
unutmamalıyız”.
Beləliklə, Mavərayi-Qafqas ittihadının təqsimi
saəti yaklaşıyordu. Bilaxirə 25 mayısda bu məsələ
müsəlman fraksiyonları qarşısında zamanı
yetişmiş bir şəkildə təcəssüm etdigi
iki zeyldəki məzbətələrdən görünmədədir:
25
mayıs 1918-də Mavərayi-Qafqas Seymi müsəlman
fraksiyonları müttəhid iclasının məzbətəsinin
müxtəsər, fəqət mənidar yazıları
böylədir:
Tiflis – Dərbar.
Müsəlman Seym əzası Xudadat bəy Məlikaslanov
sədarəti ilə iclas ediyor. İclas
fövqəladə olaraq Mavərayi-Qafqasiyada cərəyan edən
siyasətin şiddətli təbdili münasibətilə dəvət
edilmişdir. Mövsuq mənbədən
alınan xəbərlərə görə Mavərayi-Qafqas
Seyminin gürcü məntəqəsi Batum sülh heyətinin
gürcü əzalarilə məxfi surətdə xətti-müstəqim
ilə müzakirədə bulunaraq Gürcüstanın
ayrılması və elani-istiqlal etməsini
hazırlıyorlar.
Məsələ
bir az müzakirə edildikdən sonra
Gürcüstanın ayrılması qət edilmiş məsələ
olduğu və müsəlman məntəqəsi böylə
bir əqdə hazır bulunmalıdır, fəqət bu hənuz
məsələnin iləricə müzakirəsi olduğundan
müəyyən bir qərar çıxarılmıyor.
Məsələ həqqində müəyyən qərar
axşam iclasında qəbul ediləcək.
Axşam iclası. 25 mayıs 1918 – Tiflis – Dərbar.
Sədarətdə Seym əzası Fətəli xan
Xoyski bulunuyor.
İclasın əvvəlində Mavərayi-Qafqas Seymi rəisi
Q.Çxeidze, Seym əzası A.Sereteli və Qekeçqori (sosial-demokrat
fraksiyonu başçıları və Seymin gürcü məntəqəsi)
daxil oluyorlar.
Birinci sözü A.Sereteli alaraq zeyldəki bəyanatı
veriyor:
Sosial-demokrat fraksiyonu və ümumən gürcü məntəqəsi
Mavərayi-Qafqas millətlərini istiqlal şüarı təhtində
birikdirmənin mümkün olmayacağına Mavərayi-Qafqas
təqsiminin bir əmri-vaqe olduğuna qane olmuşdur. İttihad
yoxluğu Türkiyə ilə müzakirat əsnasında məlum
oldu. Bizim tərəfimiz əqəliyyət
olduğu üçün nəzəri-etinayə
alınmıyordu və biz də bu gün Gürcüstan
istiqlalı elanına məcburuz. Biz
ittihada çox əhəmiyyət veriyoruz və bunun gələcəkdə
ümumi mənafe zəminində hüsulə gələcəginə
ümidimizi qət etmiyoruz. İstiqbalda
bunun hüsulinə imanla şimdilik başqa çarəmiz
olmadığından Gürcüstan istiqlalını elan etməliyiz.
Yarınkı iclasda biz Mavərayi-Qafqas
cümhuriyyətinin inhidamını təyin edəcəgiz.
Bundan sonra Mavərayi-Qafqas Seymi rəisi Çxeidze
danışaraq Mavərayi-Qafqas millətləri
ittihadının təqsimi münasibətilə izhari-təəssüf
eliyor. Bunlara cavabən Fətəli xan Xoyski
danışaraq – Mavərayi-Qafqas millətləri yekdigərlərilə
ənvai-mənafe ilə o qədər sıx birləşmişlər
ki, ayrılmaq onlara yüngüllüklə mümkün
olamaz. Fəqət əgər gürcü
millətinin iradəsi böylə isə, biz mümaniət
etməyə heç də həqli degiliz və Azərbaycan
türklərinə də bu yeni hadisəyə nisbətlə
lazım gələn qərarı çıxarmaqdan başqa
bir şey qalmıyor – diyor.
Bundan sonra Sereteli, Çxeidze və Qekeçqori
gediyorlar. Fətəli xan Xoyski Seym və hökumət əzası
Qarçikyan ilə olan müsahibəsində Gürcüstan
ayrılırsa Seymin erməni məntəqəsi də Ermənistan
istiqlalını elan edəcəgini bildirdigini xəbər
veriyor.
Ertəsi günü 25 mayısda Mavərayi-Qafqas millətlərini
birləşdirən Mavərayi-Qafqas Seyminin sonuncu iclası
iniqad etdi. Bu iclasda gürcü sosial-demokrat fraksiyonu kəndinə
məxsus hərəkatının sarsılmazlığına
böyük bir inamla Mavərayi-Qafqas ittihadı təqsiminin
bütün təqsirini müsəlmanların öhdəsinə
atmaya çalışdısa da, sonkılar tərəfindən
icab edən etirazı da eşitdi. Nəhayət, bir-birlərini
çoxca ittiham etdikdən sonra Mavərayi-Qafqas Seymi kəndisini
fəsx üçün zeyldəki qərarı qəbul etdi:
“Mavərayi-Qafqas müstəqil cümhuriyyətini
vücudə gətirən millətlər arasında
müharibə və sülh məsələsində əsaslı
ziddiyyət olduğu və nüfuzlu bir hökumət təşəkkül
edərək Ümummavərayi-qafqas namindən
danışmasına imkan qalmadığı üçün
Seym Mavərayi-Qafqas təqsimi əmrini təyin ilə kəndi
səlahiyyətini tərk ediyor”. 26 mayıs, sənə
1918.
Bunun üzərinə “Seym”in müsəlman əzası
kəndilərini Azərbaycan Şurayi-Millisi elan edərək
o zaman Batumda bulunan Rəsulzadə Məhəmməd Əmin əfəndiyi
Şurayi-Milli rəyasətinə intixab elədi. Mayısın
28-də Şurayi-Milli Azərbaycanın istiqlalını elan
və ilk Azərbaycan hökumətini təşkil elədi
(Elani-istiqlal vəsiqəsini təşkil edən əqdnamə
məcmuəmizin başında dərc edilmişdir). Şurayi-Millinin təşkil elədigi hökumət
Fətəli xan Xoyski cənablarının rəyasətində
bulunub bütün firqələrin nümayəndələrindən
təşəkkül eləmişdi.
Kabinə
heyəti bir vəch ati idi: Fətəli xan Xoyski, Xəlil bəy
Xasməmmədov, Məhəmməd Həsən Hacınski, Nəsib
bəy Yusifbəyov, Xosrov bəy Sultanov, Cəmo bəy
Hacınski, Xudadat bəy Məlikaslanov, Məhəmməd
Yusif Cəfərov və Əkbər ağa
Şeyxülislamov.
Elani-istiqlalı mütəaqib Qafqasiya hökumətləri
Batumdakı mürəxxəsləri vasitəsilə
Türkiyə ilə ayrı-ayrı əqdnamələr
bağladılar. Azərbaycan naminə dəxi Şurayi-Milli rəisi Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin ilə xariciyyə naziri Hacınski
Məhəmməd Həsən və Türkiyə naminə
Şurayi-Dövlət rəisi və ədliyyə naziri Xəlil
bəy ilə Üçüncü Ordu komandanı Vəhib
Paşaların imzası ilə iyunun 4-də müxadinət
müahidənaməsi ilə əlavələri əqd edildi.
Bunların eyni vüsaiq qismində mündəricdir.
Hökumət təqsimi əsnasında təsviyəsi
lazım bir takım xüsusatı bitirmək
üçün yeni təşəkkül edən Azərbaycan
hökuməti bir kaç gün Tiflisdə qalaraq nəhayət,
iyunun 17-də Şurayi-Milli ilə bərabər Gəncəyə
gəldilər.
Şurayi-Milli
ilə hökumət daha Gəncədə ikən Nuri Paşa
həzrətləri ərkani-hərbi ilə bərabər
İran və Qarabağ təriqilə Gəncəyə
vürud eləmiş və Batumdakı Azərbaycan mürəxxəslərinin
Şurayi-Milli ilə hökumət naminə vaqe olan tələbləri
üzərinə Azərbaycan imdadına koşan türk əskərlərinin
ilk qafilələri dəxi Gəncəyə yetişmişlərdi.
Şurayi-Millinin Gəncəyə vürudindən sonra nə
kibi bir vəziyyət içərisində qaldığı
bəlkə də məcmuəmizin xatirati-tarixiyyə qismində
bir təfsil təsvir olunur.
Fəqət mətləbin riştəsi əldə
olmaq üçün burada dəxi müxtəsər bir vəchlə
zikr edilmək məcburiyyəti vardır.
Tiflisin
etinasızlığı, “Seym” əzası bulunan müsəlmanların
çarəsizliyi üzündən müavinətsiz qalan
Bakı və hökumətsizlik bəlasına düçar
olan sair yerlərin qaçqınları Gəncəyə
doluşmuş və qəlbləri “başçılara”
qarşı bir hissi-ədavətlə dolmuşdu. Əksərən canı acımış olan
mümtaz siniflərə mənsub olan bu cəmaət yerli
mütənəffizlərlə bərabər əhvali-ruhiyyə
üzərində ümumi bir irtica təsiri hasil etdirmiş;
“Seym” əzasına qarşı ümumi bir cərəyan təvəllüdünə
çalışmışlardı. O zaman
Şurayi-Millinin dəvəti və Azərbaycan hökumətinə
məin və məzahir olaraq Gəncədə bulunan Türk
komandanlığı dəxi ümumu istila edən böylə
bir təsirdən azadə qalamamışdı.
Şurayi-Milli əzası kəndiləri dəxi heyəti-hazirə
və əhvali-mövcudələri ilə bütün təbəqati-millətin
hüsni-təvəccöhünü qazanmayacaqlarını
idrakla kəndilərincə tətbiqinə lüzum
gördükləri bir proqram cızmışlardı. Bu proqramca
Şurayi-Milli hər bir məhəll və təşkilatdan əlavə
etmək surətilə heyəti-hazirəsini təkmil edəcək,
bu surətlə həm əsasını ibqa, həm də
qeyri-məmnun təbəqələri təskin edə biləcəkdi.
Şurayi-Milli
nümayəndələri rəisi Rəsulzadə Məhəmməd
Əmin, heyəti-vükəla rəisi Fətəli xan Xoyski
və xariciyyə naziri Məhəmməd Həsən
Hacınski cənablarından ibarət olduqları halda bu
xüsusda Nuri Paşa həzrətlərilə anlaşmaq istəmişlərsə
də, Paşa kəndilərinin bir əskər olub siyasətdən
anlamadığını, bu xüsusda “Müşaviri-siyasi”si
bulunan Ağaoğlu Əhməd bəylə anlaşmaq
lazım gələcəgini təbliğ elədigindən
nümayəndələr onunla görüşmüşlərdir.
Əhməd bəyin mütaliəsi isə bu yolda aşkar
olmuşdur ki:
Xalq sizi istəmiyor. Komandanlıq da sizin
işinizə qarışmaq istəmiyor. Kəndi
qüvvətinizə güvəniyorsanız məclisinizi
açınız, hökumətinizi qurunuz. Fəqət xəlq sizə qarşı üsyan edərsə,
türk əskəri qarışmaz. Çünki
əskər buraya qardaşlarını düşməndən
xilas etmək üçün gəlmiş, əhaliyə qurşun
atmaq üçün degil.
Nümayəndələr Əhməd bəyə
sormuşlar ki, hanki surətdə komandanlıq Azərbaycan
hökumətinə müavinət edə bilər?
Cavab almışlar. Şurayi-Milli kəndisini
ləğv eləsin. O zaman Paşa kəndisi bir
hökumət qurar. Buna nümayəndələr
etiraz eləmişlər. Böylə
olursa, Azərbaycanın vəziyyəti-beynəlmiləliyyəsi
tamamilə işğal olunur, istidlalına qarşı Əhməd
bəy razı olur ki, Şurayi-Milli hökuməti kəndisi təşkil
və bütün hüququnu ona tərklə kəndisi məsləhət
üçün fəsx olunsun. Bir
çox tərəddüdlərdən sonra nümayəndələr
bu xüsusu Şurayi-Milli əzasının xüsusi
iclasına xəbər vermişlərdir.
Bunun üzərinə hasil olan vəziyyət və
çıxarılan qərarları tamamilə
aşağıya nəql olan tarixi məzbətələrdən
anlamaq mümkündür. O günün mütəfəkkir azərbaycanlılar
üzərindəki təsirati-əmiqəyə isə
Şurayi-Milli rəisinin son nitqi gözəl bir inikas təşkil
ediyor.
Azərbaycan Şurayi-Millisinin 7-ci iclası. Gəncə.
Bələdiyyə dairəsi. Sənə
1918, 17 iyun (həziran), saət 2.
Məclis, Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin rəyasəti
və Mustafa Mahmudov və Rəhim Vəkilovların katiblikləri
ilə açılır.
Rəis məclisi
açaraq söylədi ki: Əfəndilər! Ağır və məsuliyyətli bir zamanda fövqəladə
hallar içində Azərbaycan Şurayi-Millisinin bugünki
iclasını açıyoram. Bu gün həll
edəcəgimiz məsələlərdə, hər şeydən
əvvəl hissiyyatdan ayrılıb soyuq qanla və zamanın
bütün dəhşət və məsuliyyətini anlayaraq
tədbirlə hərəkət etməliyiz. Bu gün biz alacağımız qərarlarda əsasə
sədaqət ilə, əhvalə riayət qəziyələrindən
birisini qəbul etməliyiz. Ehtimal ki, bu
gün alacağımız qərar bizdən ötrü bir bədbəxtligin
vücudini təşkil edəcək. Fəqət
əgər bulunduğumuz çıxılacaq yol yalnız bu
qərara münhəsir isə, bittəb onu da qəbul etməliyiz.
Vətənpərvərlik hissiyyatından
ayrılmayaraq hərəkətimizdə siyasət
üçün siyasət düsturundan uzaq olmalıyız.
Çünki sənət üçün sənət
düsturu şairlərlə rəssamlara lazım isə də,
siyasilərdən ötrü haiz degildir. Bunun
üçün sizdən ümid edirəm ki, zamanın əhmiyyətini
idrakla alacağınız qərarlarda siyasət sənətini
degil, mənafeyi-mülk və milləti mülahizə edər,
o surətlə vətənpərvərlik isbat edərsiniz.
Rəisi-hökumət
Xan Xoyski – Məbus əfəndilər! Siz
bilirsiniz ki, biz nə kibi ağır və məsuliyyətli
bir zamanda hökuməti ələ aldıq. Gürcüstan Zaqafqasiyadan ayrıldıqdan sonra
bizim məmləkət başsız və hökumətsiz
qaldı. Onun üçün biz məmləkətdən
xaric bir ərazidə olsa da, buraya gəlincəyə qədər
müvəqqəti bir hökumət təşkil eləmək
məcburiyyətində qaldıq. Bu
hökumətin görmüş olduğu işlər tamamilə
sizə məlum olduğundan artıq təfsilatə ehtiyac
görmüyoram. İmdiki halda məmləkətimizdə
bulunuyoruz. Bənim və kabinədəki
yoldaşlarımın ricası istefamızı verməkdən
ibarətdir. Bu ricamızı qəbul ilə
qüsurlarımızın əfvini ümid edəriz.
Aslan bəy Səfikürdski – Biz sosialistlər köhnədən
də türk tərəfdarlığı edirdik və bu
yolda çalışdıq. Bənim bu yolda istədigim
hamınıza məlumdur. Lakin türklər
buraya gəldikdə ilk qədəmlərini millətimizin mənfəətinə
olmayan bir yolda götürüyorlar. Paşa
bizim məclisi və hökuməti dağıdıb öz rəyilə
hökumət təşkil eləməsi şayani-təəssüfdür.
Rəis –
zəng çalır, natiqi saxlayır. Paşanın
bu mətləbə müdaxiləsi yoxdur, diyor.
Aslan bəy – (davamla) qorxuyoram ki, bu yol millətimizi nicata
çatdırmayıb, bizi yeni fəlakətlərə
düçar edə və cəmaətdə türklərə
qarşı bir məyusluq hissi törədə və nəuzubillah
dünya keşməkeşinin axırında Gürcüstan və
bəlkə Ermənistan təhti-idarəsinə keçək.
(Ardı var)
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
525-ci qəzet.-
2014.- 13 sentyabr.- S.26-27.