Ədəbiyyat və mədəniyyət
salnaməmizin Əlibala Hacızadə səhifəsi
"Ədəbiyyat aləmi müqəddəs bir aləmdi
və əbədiyyət adlı bir dünyaya uzanan bir
çox yolların ən gözəli, şirini və əzablısıdı. Mən
ömrümün böyük bir hissəsini burada-müqəddəs
saydığım bu dünyanın içində
yaşamışam".
Bu sözlərin müəllifi görkəmli
yazıçımız Əlibala Hacızadə idi və həmin
sözlərin doğruluğuna bəlkə də onun
özü kimi inanırdım. Əlli beş
ildən artıq həmin o Ədəbiyyat adlı müqəddəs
aləmin ən dinc, səsdən-küydən, münaqişədən,
çəkişmə-didişmələrdən uzaq olan bu
sakini indi o dünyada rahat uyumaqdadır.
Əlibala Hacızadə o yazıçılardan idi ki,
ancaq irəliyə-sabaha, gələcəyə baxırdı,
yazıb-yaratmaq eşqi onda elə güclü idi ki,
keçmiş heç yada düşmürdü. Ancaq günlərin birində
-doğulduğu Biləsuvarda. 70 illiyi qeyd olunanda dedi ki, mən
keçmişimə görə qətiyyən təəssüflənmirəm-nə
yaşımın ötüb keçməsinə, nə də
yaradıcılığıma görə.
Ömrünün son illəri ağrıyla, xəstəliklə
keçdi. Deyəsən, vaxtında müalicəsi gecikmişdi,
onu Moskvaya da apardılar, amma təəssüf hissilə dedilər
ki, gecdir. Bax, keçmişi bu mənada
qınanmalıdır. Amma o, xoşbəxt
yazıçı idi. "Populyar
yazıçı" ifadəsinə həmişə
ehtiyatla yanaşmışam, amma o, vaxtında, zamanında
populyar yazıçı idi. Keçən
əsrin 70-80-ci illərində doğrudan da, Əlibala
Hacızadənin çox geniş oxucu auditoriyası vardı.
Onun "Təyyarə kölgəsi", "Vəfalım mənim",
"İtkin gəlin", "Əfsanəsiz illər",
"Ayrılığın sonu yoxmuş" romanları ən
yüksək tirajla çap olunurdu, bu əsərlərin hər
biri oxucuların dünyasına yol tapırdı. Qətiyyən mübaliğə eləmirəm-o,
milyonların sevimlisinə çevrilmişdi. Təsəvvür edin ki, adını çəkdiyim
bu romanlar haqqında ədəbi tənqiddə təkəmseyrək
yazılar çap edilirdi, amma akademikdən tutmuş
sağıcıya qədər hamı bu romanları oxuyurdu.
Nə idi bunun sirri? Oxucu
qalın-qalın romanlardakı məlum kommunist
obrazlarından, məlum konfliktlərdən, məlum ifadə
üsullarından yorulmuşdu. Ona görə də
Əlibala Hacızadənin sevgi süjeti üzərində
qurulan, bir az macəravari, bir az da romantik səpgili
əsərlərini həvəslə oxuyurdu. Özü
də Əlibala Hacızadə professional nasir idi, təsvir
etdiyi hər bir hadisəni, situasiyanı, lövhəni sənətkarlıqla
qələmə alırdı. Yazıçı "Mən
sözlərimin içində yaşayıram" xatirə-məqaləsində
ona olan oxucu sevgisi barədə yazırdı:
Yaxşı
yadımdadır ki, Heydər Əliyev cənabları -Mərkəzi
Komitənin birinci katibi- o zaman pambıq yığımı
mövsümlərində (hər il bu, az qala bir ənənəyə
çevrilmişdi) böyük bir dəstə ilə
-şairlər, yazıçılar, bəstəkarlar,
müğənnilər və aktyorlardan ibarət böyük
bir qrupla pambıq rayonlarına gedir və zona müşavirələri
keçirirdi. Məni
də iki dəfə o dəstəyə salmışdılar.
Lakin xəstə olduğum üçün gedə
bilməmişdim. 1980-ci ildə, yayın qızmar
günlərinin birində Saatlı rayonunda hansısa kolxozun
qabaqcıl pambıqçı qızlar işləyən bir
briqadasına gedir, qızları başına
yığır, onlara bu ağır zəhmətləri
üçün təşəkkür edir və sonra
soruşur:
- Bəlkə
sizin də bir şeyə ehtiyacınız var. Maşına,
mebelə... utanmayın, deyin, mən can-başla yerinə yetirərəm.
Pambıqçı
qızlardan biri utana-utana qabağa çıxıb:
- Heydər
müəllim, çox sağ olun. Bizim heç nəyə
ehtiyacım yoxdur, hər şeyimiz var,-deyir. Ancaq
bir xahiş eləmək istəyirik.
- Buyur. Qızım.
- Bu
yaxınlarda bir "İtkin gəlin" kitabı çap
olunub. Ondan bizim kəndə bircə nüsxə
gəlib çıxıb. Qızlarımız
onu oxumaq üçün növbəyə durublar.
Əgər mümkünsə, deyin, o kitabdan bir az çox buraxsınlar, biz də oxuya bilək.
...Deyirlər,
padşahların sözü sözlərin
padşahıdır. O söhbətdən sonra "İtkin gəlin"
iki dəfə də-hərəsi yüz min tirajla çap
olundu və satıldı".
Tanınmış yazıçıların hər biri
yaradıcılığının ilk illərində
sınaq dövrünü keçirirlər-bu sınaq
dövrü təcrübəsizliklə, səriştəsizliklə,
kimi isə yamsılamaqla müşayiət edilir.Heç
şübhəsiz, Əlibala Hacızadə üçün
də belə bir dövr olmuşdur. Onun 50-ci illərdə
yazdığı bir çox hekayələri də məhz bu
mənada "məşq" xarakteri daşıyırdı.
Ancaq inkar eləmək olmaz ki, Əlibala
Hacızadənin həmin hekayələrində sonrakı
yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan keyfiyyətlər üzə çıxırdı.Bunlar
ilk növbədə. Yazıçının
həyata və təsvir etdiyi insanlara yaxınlığı
idi, o, gördüyü, müşahidə etdiyi hadisələri
qələmə alırdı, özündən süjet
uydurmurdu, süjeti həyatdan götürürdü. Elə ilk hekayələrindən Əlibala
Hacızadənin dili öz təbiiliyi və təmizliyi ilə
diqqəti cəlb edirdi.Yazıçının özünəməxsusluğunu
təyin edən ümdə əlamətlərdən
biri-üslubu da müəyyənləşirdi. "Bir dəstə
nərgiz", "Heykəl gülür",
"İntihar", "Qara yun" və s. hekayələrində
təcrübəsizlik də nəzərə
çarpırdı, amma gələcəyin professional
yazıçısı Əlibala Hacızadəyə xas olan
bədii məziyyətlərin ilk nişanələrini də
bu yazılarda görə bilirdik.
Sınaq dövrü çox uzun çəkmədi-formalaşma
dövrü-axtarışlar başlandı. Bu axtarışların
uğurlu bəhrəsi özünü 60-cı illərdə
qələmə alınan hekayə və povestlərdə
büruzə verdi. Və istər 50-ci illərdə,
istərsə də 60-cı illərdə yazdığı
povest və hekayələrində Əlibala Hacızadənin əsas
qəhrəmanları sadə
insanlar idi, daha doğrusu, özü yaşda gənclər
idi.Əgər belə demək mümkünsə, Əlibala
Hacızadə öz duyğu və düşüncələrini,
hiss və həyəcanlarını, həyat və gözəllik
haqqında fikirlərini bu və ya digər şəkildə
obrazlarına paylayırdı. Yazıçının
yaradıcılığında sıçrayış isə
"İnam" povestindən başlandı.Povestin qəhrəmanı
Bəhruz bütün xüsusiyyətləri ilə o
dövrün müasir qəhrəman tipini ifadə edirdi.
Başqa bir sürücünün
ehtiyatsızlığı, ya nadanlığı ucundan qəzaya
uğramış bir insanı xəstəxanaya
çatdıran Bəhruz bir müddət şübhə və
qınaqların hədəfinə çevrilir, ancaq
günahsız olduğu üçün get-gedə hamı
ona inanır. Bu, adi həyat əhvalatını
Əlibala Hacızadə mənəvi-əxlaqi problem səviyyəsinə
qaldıra bilmişdi. Povest çap olunduqdan sonra akademik,
görkəmli tənqidçi Məmməd Arif əsər
haqqında maraqlı bir məqalə ilə
çıxış etmiş, povestin bədii dəyərini
və məziyyətlərini qeyd etməklə yanaşı,
bəzi qüsurlarını da nəzərə
çarpdırırdı: "Əziz Əlibala Hacızadə!
"Azərbaycan" jurnalında (1966 ¹ 4) dərc
olunmuş "İnam" povestiniz yaxşı bir məsələyə
həsr edilmişdir. İnsana inam, eitibar
bizim cəmiyyətimizdə xüsusilə əhəmiyyətli
məsələdir. Məncə, siz bu məsələni
bədii cəhətdən də müvəffəqiyyətlə
həll etmisiniz. Povestiniz elə ilk sətirlərdən
oxucunu maraqlandırır və qəhrəmanın mənəvi
aləmi ilə tanış etməyə başlayır".
Əlibala Hacızadə romançı idi və Azərbaycan
romanının XX əsrdə keçdiyi yolu izləsək, hər
bir romançının bu sahədə müəyyən
uğurlarını qeyd etməli olsaq, heç şübhəsiz. Onun da xidmətlərini dana bilmərik. Belə ki, o, on
romanın müəllifi idi. Bu romanlardan
ikisi ("Təyyarə kölgəsi", "Vəfalım
mənim") dilogiya, Əfqanıstan hadisələrindən
bəhs edən üç roman isə trilogiya idi. "Dünyanı tanı" romanı səksəninci
illərin Azərbaycan gerçəkliyindən söz
açır. Əsərlərinin
yeddinci cildində (yazıçının əsərlərinin
on cildi xeyriyyəçi-iş adamı-şair Gülağa Tənhanın maddi dəstəyilə
işıq üzü görmüşdür), onun daha
dörd romanı-"Xoş gəlmisən, Nərgizim",
"Ölüm yoxdur", "Möcüzə",
"Yandırılmış adam"- təqdim olunur.
"Təyyarə kölgəsi" və "Vəfalım
mənim" romanları mənəvi-əxlaqi problemlərdən
söz açırdı. Müəllif konkret
olaraq filologiya sahəsində çalışan alimlərin həyatını
təsvir edirdi, ziyalı mənəviyyatı necə olmalıdır?
sualına cavab vermək istəyirdi. Amma hadisələr yalnız bir institut çərçivəsində
davam etmirdi, onun hüdudlarından kənara
çıxırdı. Elmi mübahisələr,
qızğın diskussiyalar deyildi konfliktin mayası. Əsas konflikt, çarpışma mənəvi aləmlərdə
baş verirdi. Romanda sevgi xətti ictimai
motivlərlə vəhdət təşkil edirdi. Yeri gəlmişkən deyim ki, Əlibala Hacızadə
Azərbaycan nəsrində sevgi səhnələrinin ən
yaxşı təsvirçilərindən biri idi. Nakam sevgilər, yarımçıq məhəbbətlər,
zərif, kövrək, incə hisslər onun təsvir etdiyi məhəbbət
aləminin əsas cizgiləriydi. Bəzən
o, bu səhnələrin təsvirində ifrata da
varırdı. Görürdün ki, hadisəni
uzadır, mətləbdən yayınır. Bu da var idi. "Təyyarə
kölgəsi"ndə nakam bir məhəbbət tarixçəsi
vərəqlənirdi (Gülmirə-Orxan). Bu məhəbbət tarixçəsi hisslərin
draması kimi həyəcan doğururdu. Bax,
o zamankı oxucular məhz belə səhnələrin
heyranıydılar. Onun məhəbbətə
baxışı, sevgi haqqında düşüncələri
bizim dastanlardan qaynaqlanırdı. Fərq
yalnız sonluqda idi-məhəbbət dastanlarımızın
əksəriyyətində nakamlıq yoxdur. Əlibala Hacızadədə isə sevgilərin
sonu ayrılıq və ölümlə bitirdi.
Əlibala Hacızadənin "Əfqanıstan"
trilogiyası da (üç romanı şərti olaraq belə
adlandırmaq olar) onun roman yaradıcılığında
mühüm yer tutur. O, ömrünün dörd ilini mütərcim kimi Əfqanıstanda
keçirmişdi, orada baş verən hadisələri
yaxından müşahidə etmişdi. Ancaq bu
trilogiyada o, həmin hadisələrin təsvirinə o qədər
də yer vermirdi, yenə də sevgi xətti bu romanlarda
süjetin əsasında dayanırdı. İnsan taleləri məhz
sevgi, məhəbbət işığında əks olunurdu.
Trilogiya intizar doğuran hadisələr üzərində
qurulmuşdu. Bu intizar doğuran hadisələr həm də
psixoloji yükə malik idi. Hadisələrin
məkanı təkcə konkret bir coğrafi ərazi, yaxud
otaq, mənzil deyil, həm də obrazların daxili aləmiydi.
Onun yaradıcılığına həsr
olunmuş bir məqalədə oxudum ki, sən demə,
Əlibala Hacızadə Azərbaycan nəsrində lirik təmayülün
yaradıcısı imiş. Əlbəttə,
bu yalnış fikirdir, yazıçının özü də
buna etiraz etmişdi. Çünki o da
yaxşı bilirdi ki, XX əsr Azərbaycan nəsrində
lirik üslubun İlyas Əfəndiyev, Ənvər Məmmədxanlı
kimi yaradıcıları var və Əlibala Hacızadə də
onların davamçısıdır.
Əlibala Hacızadənin "Əfqanıstan" trilogiyasından sonra yenidən müasir həyat hadisələrinə qayıdışı da maraqlı bir romanla müşayiət olundu. O, sovet dönəmi hadisələrindən söz açan "Dünyanı tanı" romanını qələmə aldı. Romandakı Nəzər müəllim obrazı sovet ədəbiyyatının "müsbət qəhrəman" ölçülərinə tam uyğun gəlsə də, çox canlı və koloritli təsvir olunmuşdu.
Xalq şairi, unudulmaz Bəxtiyar Vahabzadə yazırdı: "Əlibala Hacızadə ədəbiyyatımıza nə gətirmişdir? Mən onun romanlarını oxuyanda bu qənaətə gəlirəm ki, o, bizim ədəbiyyatımıza-nəsrimizə bir məişət psixologizmi gətirmişdir. Bədii əsərdə obrazlar gərək o qədər təbii olsun ki, onların hərəkətlərinə oxucu təəccüb etməsin, hər şey ona inandırıcı görünsün. Mən Əlibalanın romanlarında bu təbiiliyi görürəm. Yalnız öz millətini dərindən tanıyan, xalqın məişətinə, psixologiyasına, adət-ənənələrinə mükəmməl bələd olan yazıçı bu təbiiliyi qoruyub saxlaya bilər. Yazıçının birinci xüsusiyyəti odur ki, o, gərək öz xalqının Məcnunu olsun... onu platonik məhəbbətlə sevsin. Nöqsanlarını görsün, onları dilinə gətirmək istəməsin. Bu mənada Ə.Hacızadə öz xalqının əsl Məcnunudur".
Vaxtında verilmiş böyük qiymət idi bu.
Adətən, şairlərin nəsrə keçməsi təbii qəbul olunur (uğurlu ya uğursuz alınsa da), amma nasirlərin şeir yazması bir qədər təəccüblə qarşılanır. Əlibala Hacızadənin çoxlu şeirləri də var, amma o özünü heç vaxt şair adlandırmırdı. Sadəcə olaraq, içindəki lirik duyğuları, şairanə hissləri boğa bilmirdi, onları romanlarında, ya da ayrıca parçalar halında şeirə çevirirdi. Bu şeirlərin əksəriyyəti xanəndələr tərəfindən oxunurdu. Bir nümunə:
Sən Allah, yuxuma girmə gecələr,
Qorxuram sevincdən öləm yuxuda.
Yaman istəyirəm hamıdan gizli,
Mən özüm yuxuda gələm yuxuna.
Gələm
tufan kimi, gələm sel kimi,
Öpəm gözlərindən, dodaqlarından.
Uyuyum
qoynunda qızıl gül kimi,
Nə səhər açıla, nə sökülə
dan.
Sənə
nəğmə deyəm incədən incə,
Ürəyim qəşş edə xoşbəxtliyindən.
Sərxoş
dodaqların hey pıçıldaya:
"Sənsiz neyləyirəm xoşbəxtliyi mən?"
Beləcə,
yuxunda yaşayam sənin,
Görmək istəmirəm kimi-kimsəni.
Dünyanın
xoşbəxti say özünü sən...
Mənim
tək kim sevər, axı kim səni?
Əlibala
Hacızadə unudulan yazıçılardan deyil və illər
keçdikcə bir daha əmin oluruq ki, ömrü ədəbiyyatımıza
xidmətdə keçən, ölümündən sonra da əs
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2014.- 17 sentyabr.- S.7.