"Naxçıvan diyarının ən
qədim sakinləri indiki əhalinin ulu babaları olublar"
Azərbaycanın
ayrılmaz tərkib hissəsi olan Naxçıvana
qarşı uzun illərdir ermənilər əsassız ərazi
iddiaları ilə çıxış edirlər. Onlar bu
iddialara "həqiqət" donu geyindirir, qanuniləşdirmək
üçün hətta saxta tarixçilik metodologiyasına
da baş vururlar. Cənubi Qafqazda Rusiyanın forpostu kimi
tanınan Ermənistan dövləti isə xarici ölkələrdəki
erməni diasporunun imkanlarından yararlanaraq, bu "həqiqətlərə",
əsassız iddialara siyasi, eyni zamanda dini çalar qatır,
sözügedən məsələni dünya mətbuatında
tez-tez gündəmə gətirir, Azərbaycana və
ümumiyyətlə türkçülüyə
qarşı mənfi rəylərin formalaşmasına
çalışırlar. Ermənilər tərəfindən
istər internet saytlarında, istərsə də dərc
olunan kitab, məqalə və dövrü mətbuatlarda
Naxçıvanın hal-hazırda Azərbaycanın sərhədləri
daxilində olmasına baxmayaraq, guya tarixən erməni ərazisi
olduğu şəklində əsassız iddialara yer verilir.
Çox təəssüf ki, bəzi hallarda üzdəniraq
qonşumuzun bu "xəstəliyini" təqlid edənlər
də tapılır. Buna misal olaraq, Şimali İraqın
Kürdistan Muxtar Bölgəsinin lideri Məsud Barzaniyə
yaxınlığı ilə tanınan "Rüdaw"
televiziyasında Naxçıvanla bağlı əsassız
iddialarını göstərmək olar. Belə ki, bu
yaxınlarda adıçəkilən televiziya kanalında hava
proqnozu qondarma böyük Kürdüstanın xəritəsi
üzərində göstərilib. Xəritədə Cənubi
Azərbaycanın, Suriyanın, Türkiyənin, həmçinin
İraqın türkmənlər yaşayan əraziləri və
Naxçıvan Muxtar Respublikasının bir hissəsi qondarma
böyük Kürdüstan ərazisinə daxil edilib. Buna
etiraz edən və "Rüdaw"a sorğu göndərən
Azərbaycan tərəfinə televiziya kanalının rəsmisi
heç bir yanlışlığa yol vermədiklərini, xəritədə
göstərilən ərazilərin qondarma böyük
Kürdistanın torpaqlarına daxil olduğunu bildirib. Eyni
zamanda o, həyasızlıqla xəritədəki ərazilərin
tarixi, əzəli kürd torpaqları olduğunu iddia edərək,
tarixə nəzər salmağı tövsiyə edib. Sonda
Naxçıvanın da tarixi kürd torpağı olduğunu
vurğulayıb.
Halbuki,
Naxçıvan Muxtar Respublikası (NMR) azərbaycanlıların
ən qədim yurd yerlərindən biri, Azərbaycan
Respublikasının isə ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Aşkar olunmuş maddi-mədəniyyət nümunələri
burada qədim daş dövründən bəri insanların
yaşadığından xəbər verib. Tədqiqatlar
göstərib ki, hələ 100-35 min il bundan əvvəl
başlamış Mustye mədəniyyəti dövründə
burada ibtidai insanların məskunlaşmasına şərait
yaranıb. Azərbaycanın digər bölgələrində
olduğu kimi Naxçıvanda da geniş miqyaslı elmi tədqiqatlar
aparılıb, regionun tarixi bütün dövrlər və mərhələlər
üzrə müfəssəl şəkildə öyrənilib.
Naxçıvan haqqında qədim yunan, latın, roma, ərəb,
iran tarixçiləri, coğrafiyaşünasları və səyyahlarının
əsərlərində maraqlı məlumatlara rast gəlinib.
Muxtar Respublikanın paytaxtı Naxçıvan şəhəri
haqqında ilk yazılı məlumata isə II əsrdə
yaşamış məşhur yunan
coğrafiyaşünası və astronomu Klavdi Ptolomeyin
"Coğrafiya" adlı əsərində təsadüf
edilib. Həmin əsərdə şəhərin adı
Naksuana olaraq qeyd olunub. XIX əsrin 70-ci illərində
Naxçıvan duz mədənlərindən qədim daş
alətlərinin tapılması, həmçinin 1879-cu ildə
rus alimi İ.V.Polyakovun Naxçıvanda olarkən buradakı
duz mədənlərindən bir neçə ədəd
daş balta aşkar etməsi, 1895-ci ildə Araz
çayının sahilində Qızılburun
adlandırılan yerdə təsərrüfat xarakterli
qazıntı işləri aparılarkən qədim bir qəbirdən
boyalı gil qab nümunələrinin tapılması,
1926-cı ildə A.A.Miller tərəfindən
Qızılburunda üzərində insan təsviri olan
daşın aşkar edilməsi və başqa qədim
tapıntıların tədqiqi Naxçıvanın 5 min ildən
yuxarı yaşı olduğuna dəlalət edib. Ordubad rayonu
ərazisindəki, Kiçik Qafqazın ən uca zirvəsində
III-II minilliyin tunc dövrünə aid Gəmiqaya rəsmləri,
hətta Naxçıvanın Nuh peyğəmbərin gəmisinin
dayanacaq yeri olması və Nuh tərəfindən
salınmış ilk şəhər olduğu iddiası
Naxçıvanı qədim dünyanın digər ilkin
şəhər mədəniyyəti ocaqları ilə
müqayisə etməyə əsas verib.
Coğrafi
mövqeyinə və tarixi-siyasi şəraitə görə
Naxçıvanın bütün əsrlər boyu yadellilərin
hücumuna məruz qalması, dövrün qüdrətli
ordularının döyüş meydanına çevrilməsi,
dəfələrlə dağıdılması da məlumdur.
Tarixi mənbələr sübut edir ki, 655-ci ildə müsəlman
ərəblərin Naxçıvanı tutaraq xilafətə
daxil etməsi bölgədə islamlaşma prosesinə start
verib. İslam dininin qəbul edilməsiylə
Naxçıvanda İslam mədəniyyətinin əsası
qoyulub. Amma ərəb xilafəti zəiflədiyi zaman
Naxçıvan Azərbaycanda qurulmuş yerli feodal dövlətlərinə
tabe olub. Belə bir zamanda Mərkəzi Asiyadan Kiçik
Asiyaya axın edən Səlcuq Türkləri 1064-cü ildə
Naxçıvanı da tutaraq burada ərəb təsirinin
yayılmasının qarşısını alıb,
Türk-İslam mədəniyyətinin formalaşmasına və
çiçəklənməsinə təkan veriblər. Səlcuqlu
dövlətinin mövcudiyyəti Yaxın və Orta Şərqin
bir çox ölkəsinin, o cümlədən Azərbaycanın
tarixi taleyində mühüm rol oynayıb. Bir sıra türk
xalqlarının formalaşması, türk dillərinin
geniş yayılması, elm və mədəniyyətin
inkişafı Səlcuq türklərinin adı ilə
bağlıdır. XII əsrdə Səlcuqlular dövlətinin
Atabəyliklərə parçalanaraq süqut etməsi nəticəsində
atabəylərdən biri olan Şəmsəddin Eldəniz Azərbaycan
Atabəylər Dövlətinin (1136-1225) əsasını qoyub
və Naxçıvan şəhəri XII əsrin 70-ci illərinədək
bu dövlətin paytaxtı olub. Sonralar Naxçıvan 1225-ci
ildə Xarəzmşah Məhəmmədin oğlu Cəlaləddin
Manqburnının, XIII-XIV əsrlərdə Hülakilərin,
Çobanilərin, Cəlarilərin, XV əsrdə Qaraqoyunlu
(1410-1467), Ağqoyunlu (1467-1501) dövlətlərinin, Səfəvilərin
(1501-1724), Osmanlının (1724-1736), Nadir xanın (1736-1747)
hakimiyyətinə keçib.
1747-ci ildə
Nadir şahın ölümündən sonra Azərbaycan ərazisi
müstəqil xanlıqlara parçalanıb. Bu xanlıqlardan
biri də Zəngəzur dağlarından Araz vadisinə qədər
olan ərazini əhatə edən Naxçıvan
xanlığı olub. Təəssüf ki, XIX əsrin ilk illərindən
başlayaraq Azərbaycan, Rusiya-İran ordularının
döyüş meydanına çevrilib. 1813-cü ildə tərəflər
arasında imzalanmış Gülüstan müqaviləsinə
əsasən Azərbaycan torpaqları uğrunda gedən I
Rusiya-İran müharibəsi (1804-13) dayandırılıb,
işğal olunmuş torpaqlar bölüşdürülən
zaman Naxçıvan xanlığı İrana verilib. II
Rusiya-İran müharibəsi (1826-1828) zamanı 1827-ci ilin
iyununda Naxçıvan xanlığı Rus qoşunları tərəfindən
işğal olunub, 1828-ci ildə Azərbaycan xalqının
ikiyə bölünməsi kimi tarixi faciəni müəyyən
edən və təsdiqləyən Türkmənçay
müqaviləsinə əsasən İrəvan
xanlığı ilə birlikdə Rusiyaya birləşdirilib.
1828-ci il martın 21-də I Nikolayın fərmanı ilə ləğv
edilmiş Naxçıvan və İrəvan
xanlıqlarının ərazisində süni şəkildə
"erməni vilayəti" yaradılıb, İrandan və
Türkiyədən 10 minlərlə erməni ailəsi
Naxçıvana köçürülərək diyarın
demoqrafiq strukturu dəyişdirilməyə
çalışılıb. Bütün bunlar Rusiya
Çarlığının regiondakı siyasətini həyata
keçirmək üçün istifadə edəcəyi, gələcəkdə
ona forpost olacaq oyuncaq "xristian erməni dövləti"
qurmaq planının bir parçası idi. 1840-cı ildə
çar hökumətinin Qafqazda apardığı inzibati
islahata əsasən Naxçıvan diyarı
Gürcüstan-İmeretiya quberniyasının tərkibində
Naxçıvan qəzası kimi təşkil olunub, 1849-cu ildə
isə İrəvan quberniyasının tərkibinə
keçirilib. Aparılan inzibati islahatlarla Naxçıvan
xanlığının ərazisi planlı şəkildə
digər inzibati vahidlər arasında
bölüşdürülərək azaldılıb,
bölgəyə ermənilərin köçürülməsi
siyasəti davam etdirilib. Naxçıvan Rusiyanın ucqar
müstəmləkəsinə çevrildikdən sonra xarici
hücumlardan və ara müharibələrindən xilas olub
iqtisadiyyat, elm və təhsil sahəsində müəyyən
nailiyyət əldə etsə də XIX əsrin sonlarından
etibarən erməni bəlasına düçar olub, XX əsrin
əvvəllərindən başlayaraq əhali erməni
daşnaklarının törətdikləri terror aktlarına
məruz qalıb.
Xronologiyadan
da aydın olur ki, Naxçıvanın erməni və ya
kürd torpağı olması barədə iddiaların
heç bir əsası yoxdur. Üstəlik, tarixi mənbələrdə
bu ərazidə qondarma böyük Kürdüstan adlı
dövlətə də rast gəlinmir. XX əsrin əvvəllərində
Naxçıvanın durumuna gəlincə, həmin vaxt
Naxçıvanda qurulmuş Araz-Türk Respublikası mürəkkəb
hərbi-siyasi şəraitdə bu diyarın erməni təcavüzündən
xilas edilməsinə və ölkənin ərazi
bütövlüyünün təmin olunmasına uğurla
xidmət edib. AMEA-nın vitse-prezidenti, akademik, Milli Məclisin
Naxçıvandan seçilən deputatı İsa Həbibbəylinin
təəbirincə desək, Naxçıvan Araz-Türk
Respublikasını təmsil edənlərin
istiqlalçılıq idealları uğrunda mübarizəsi
1918-1920-ci illər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə yeni yaranmış müstəqil dövlətin
ümummilli maraqlarının qorunmasına və möhkəmləndirilməsinə
etibarlı dəstək olub. 1920-ci ildə bolşeviklərin hakimiyyətə
gəlməsi nəticəsində Naxçıvan SSR-in elan
edilməsi isə əslində Sovet Rusiyasının
Naxçıvanı tədricən Azərbaycan SSR-dən
ayırıb Ermənistan SSR-in tərkibinə daxil etmək
istiqamətindəki məkrli oyunlarının təzahürü
olub. Lakin Azərbaycanın dövlətlərarası
münasibətlərində mühüm tarixi əhəmiyyəti
olan 1921-ci ilin Moskva və Qars müqavilələri ilə
Naxçıvanın Azərbaycan SSR-in tərkibində
muxtariyyat statusu qazanması təmin edilib. Moskva və Qars beynəlxalq
müqavilələri Azərbaycan dövlətinin tərkib
hissəsi qismində NMR-in hüquqi-siyasi təminatı olub.
Bütün bunlar isə 9 fevral 1924-cü ildə Azərbaycan
SSR-in tərkibində NMR-in yaradılmasına səbəb
olub. 1991-ci ildə Azərbaycan ikinci dəfə müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra isə NMR ölkəmizin ayrılmaz tərkib
hissəsi kimi dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsinə
xidmət edib.
Naxçıvana qarşı erməni və kürd iddialarına münasibət bildirən akademik İsa Həbibbəyli çoxəsrlik tarixə malik Naxçıvan diyarının həmişə Azərbaycanın tərkib hissəsi, qədim türk-oğuz yurdu olduğunu bildirib. Qeyd edib ki, "Kitabi -Dədə Qorqud" dastanlarındakı yer adlarının çoxu Naxçıvan ərazisində indi də yaşamaqdadır. O, buna misal kimi, Əlincə qalası, Dəvəşam, Şərur, Qaraçuq, Altuntaxt, Buğa çeşmə, Qazan göl, Sədərək, Günortac və sair adları sadalayıb: "Ən qədim dövrlərdə, miladın əvvəllərindən etibarən orta əsrlərədək Naxçıvan həmişə bir parçası olduğu ana Vətəni - Azərbaycanı təmsil edib. Tarixin müxtəlif dövrlərində Naxçıvan Azərbaycanın ərazi bütövlüyü uğrunda mübarizənin məsuliyyətli imtahanlarından keçib. Böyük İpək yolunun üzərində yerləşməsi bu diyarda iqtisadiyyatla yanaşı, elmin və sənətkarlığın da inkişafına səbəb olub. Naxçıvandan Şərqə: Təbriz-Həmədan-Məşhəd-Aşqabad yolları bu regiona türk-müsəlman sivilizasiyalarının axınlarını, buradan Qərbə: İrəvan-Tiflis-Batum-Ərzurum-Trabzon-İstanbul, yaxud Tiflis-Rostov-Moskva-Peterburq-Varşava yolları bura Avropa düşüncəsini gətirib. Bu mənada Naxçıvan - Şərq ağırlıqlı Qərb düşüncəsini və mədəniyyətini özündə əks etdirir. Şərq müsəlman təfəkkürü də, Qərb iqtisadi-maarifçi təsəvvürləri də burada möhkəm milli əsaslara malik olan Naxçıvanın süzgəcindən keçərək özünəməxsus şəkildə həyata vəsiqə alıb. Nəticədə Naxçıvanda qədim zamanlardan etibarən millilik və dünyəvilik baxışları aparıcı faktora çevrilib. Bir müddət Azərbaycan Atabəyləri dövlətinin paytaxtı funksiyasını uğurla həyata keçirməsi isə burada milli dövlətçilik təfəkkürünün formalaşmasında mühüm rol oynayıb".
AMEA Naxçıvan Bölməsinin sədri, akademik, Milli Məclisin deputatı İsmayıl Hacıyev isə əsassız erməni və kürd iddialarından danışarkən, 1996-cı ildə keçirilən "Uluslararası qaynaqlarda Naxçıvan" Beynəlxalq Simpoziumuna diqqət çəkib. Deyib ki, bu Simpozium Naxçıvan tarixinin öyrənilməsində xüsusi bir mərhələ təşkil edib. Onun sözlərinə görə, ilk dəfə həmin Simpoziumda Naxçıvan tarixi bütün yönləri ilə tədqiqata cəlb edilib, tarixi qaynaqlara istinad olunub, bununla da məkrli düşmənlərimizə layiqli cavab verilib: "1996-cı ildə keçirilən Simpoziumda bəlli oldu ki, dünyanın müxtəlif arxivlərində, muzeylərində, elmi mərkəzlərində, Naxçıvanın tarixi, mədəniyyəti ilə bağlı xeyli sayda materiallar mövcuddur. Ondan sonrakı illərdə keçirilən 8 beynəlxalq simpozium, o cümlədən "Nuh peyğəmbər, Dünya tufanı və Naxçıvan", "Naxçıvan: ilk yaşayış və şəhərsalma yeri kimi", "İlkin şəhər və Duzdağ" simpoziumları Naxçıvan tarixinə aydınlıq gətirib, yeni-yeni materiallar dövriyyəyə daxil edilib, Naxçıvanın qədim, orta əsrlər, yeni və ən müasir tarixi barədə araşdırmalar aparılıb, maraqlı kitab və monoqrafiyalar nəşr edilib. "Naxçıvan: ilk yaşayış və şəhərsalma yeri kimi" beynəlxalq simpoziumun əvvəlkilərdən ən mühüm fərqi isə ondan ibarət olub ki, burada Naxçıvanın qədim yaşayış yerləri, arxeoloji abidələri və ilkin şəhər mədəniyyətinin formalaşmasına diqqət yetirilib. Əslində bunlar Naxçıvan tarixinin əsasını təşkil edir, sonrakı tarix də bu zəmin üzərində yaranıb. Ona görə də "Naxçıvan: ilk yaşayış və şəhərsalma yeri kimi" beynəlxalq simpozium Naxçıvanşünaslığın öyrənilməsində yeni mərhələ olub. Bunun çox böyük elmi, tarixi və siyasi əhəmiyyəti də var. Bununla həm də məkrli düşmənlərimizə layiqli cavab verilib. Əsassız iddiaların nə qədər yalan və uydurma olduğu üzə çıxıb. Tam əminliklə demək olar ki, Naxçıvan diyarının ən qədim sakinləri indiki əhalinin ulu ata-babaları olublar, yaradılan mədəniyyət də onlara məxsusdur. Bunlarla yanaşı, NMR Ali Məclisinin Sədri Vasif Talıbovun 6 avqust 2012-ci il tarixli sərəncamı əsasında hazırlanmış və "Əcəmi" nəşriyyatında 2013-cü ilin axırlarında nəşr edilmiş 3 cildlik "Naxçıvan tarixi"nin birinci cildi də qədim diyarın möhkəm elmi əsaslara malik mükəmməl tarixi salnaməsini yaratmaq istiqamətində atılmış böyük addımdır".
Beləliklə, həm tarixi faktlar, həm də alimlərin gəldiyi qənaət bir daha onu deməyə əsas verir ki, Azərbaycana, o cümlədən qədim türk diyarı Naxçıvana qarşı əsassız ərazi iddialarının heç bir məntiqi və tarixi əsası yoxdur. Bu barədə sərsəmləmələr yalnız və yalnız böyük güclərin dəstəyini görən, onların aləti funksiyasını yerinə yetirən bəzi qüvvələrin uydurması, siyasi təxribatıdır.
Elmar HÜSEYNOV
Naxçıvan Muxtar Respublikası
Culfa rayonu, Bənəniyar kəndi
525-ci qəzet.-
2014.- 17 sentyabr.- S.4.