Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Naxçıvanın yeri və rolu
(əvvəli ötən saylarımızda)
Naxçıvan Azərbaycanın qədim
tarixə malik regionlarından biridir. Buradakı qədim
tarixi abidələr, maddi-mədəniyyət nümunələri
Naxçıvanın təkcə
Azərbaycanın deyil,
bəşəriyyətin təşəkkül
tapdığı ən
qədim yaşayış
məskənlərindən biri olduğunu sübut edir. Naxçıvan tarixi-mədəni abidələrilə yanaşı
həm də müxtəlif fəaliyyət
sahələrində ölkəmizə
əvəzsiz xidmət
göstərmiş görkəmli
tarixi şəxsiyyətləri
ilə məşhurdur.
Bu da Naxçıvanın
həm maddi-mədəni,
həm də mənəvi baxımdan zəngin bölgəsi olduğunu göstərir.
Naxçıvan həm də ədəbiyyatımızın inkişafında xüsusi
rol oynamış şəxsiyyətlər yetirib. Görkəmli ədib – Molla Nəsrəddin təxəllüslü
yazıçı, dramaturq,
jurnalist, ictimai xadim Cəlil Məmmədquluzadə 1869-cu ildə
Naxçıvanda dünyaya
gəlib. İlk təhsilini
əvvəlcə mollaxanada,
sonra isə üçsinifli Naxçıvan
şəhər məktəbində
alıb.
1887-ci ildə Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirdikdən sonra 10 il ərzində
İrəvan quberniyasının
Uluxanlı, Naxçıvan
mahalının Cəlilkənd
(Şərur rayonu) və Nehrəm kəndlərində müəllimlik
edib. Müəllim işlədiyi illərdə
“Çay dəstgahı”
(1889) alleqorik mənzum
dramını, “Kişmiş
oyunu” (1892) komediyasını,
“Danabaş kəndinin
əhvalatları” (1894; 1936-cı ildə nəşr olunub) povestini qələmə alıb.
1897-1903-cü illərdə
Naxçıvanda və
İrəvanda müxtəlif
hüquq idarələrində
çalışıb.
Cəlil Məmmədquluzadənin yazıçı
və jurnalist kimi püxtələşməsində
1903-cü ildən Tiflisdə
nəşr edilən
“Şərqi-Rus” qəzetində
işləməsi və
onun redaktoru Məhəmmədağa Şahtaxtlı
önəmli rol oynayıb. İlk mətbu əsəri
olan “Poçt qutusu” hekayəsi bu qəzetdə dərc edilib. 1905-ci ilin əvvəlində
“Şərqi-Rus” bağlanarkən
jurnalist Ömər Faiq Nemanzadə və maarifpərvər tacir Məşədi Ələsgər Bağırzadə
ilə şərikli bu qəzetin mətbəəsini alıb,
onu “Qeyrət” adlandırıb. Ədibin
ilk kitabçaları (“Poçt
qutusu”, “Usta Zeynal”, “Qurbanəli bəy”, “İranda hürriyyət”) “Qeyrət”
mətbəəsində işıq
üzü görüb.
1905-ci ildə Tiflisdə uşaqlar üçün məktəb
və pansion açıb. İlk
nömrəsi 1906-cı il aprelin 7-də (20-də)
çıxan “Molla Nəsrəddin” jurnalının
nəşrinə başlamaqla
Cəlil Məmmədquluzadə
Azərbaycanda, eləcə
də türk-müsəlman
dünyasında satirik
jurnalistikanın əsasını
qoyub. Jurnal müəyyən fasilələrlə 1931-ci ilədək
Tiflisdə (340 nömrə),
Təbrizdə (8 nömrə)
və Bakıda (400 nömrə) nəşr edilib. Cəlil Məmmədquluzadə sovet dövründə “Molla Nəsrəddin” jurnalı və “Yeni yol” (Bakı)
qəzetinin redaktoru, Ümumittifaq Mərkəzi
Yeni Əlifba Komitəsinin üzvü, Bakı Tənqid-Təbliğ
Teatrının təşkilatçılarından
olub. Cəlil Məmmədquluzadə 40 illik yaradıcılığı
boyu müxtəlif janrlarda (dram, hekayə, povest, şeir, publisistika, ədəbi tənqid, xatirə və s.) yazdığı
əsərləri ilə
realist Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni səhifə açıb. “Danabaş
kəndinin əhvalatları”
povestində və ilk
hekayələrində (“Poçt
qutusu”, “Usta Zeynal”, “Qurbanəli bəy” və s.) yazıçı o zamankı
Azərbaycan həyatında
hökm sürən feodal-patriarxal münasibətləri,
çar məmurlarının
və riyakar din xadimlərinin özbaşınalığını,
şüurlarda və
məişətdəki geriliyi,
mövhumat, cəhalət
və xurafatı, qadınların acınacaqlı
taleyini böyük vətəndaş yanğısı
ilə qələmə
alıb. 1909-cu ilə yazdığı məşhur “Ölülər”
tragikomediyası Azərbaycan
realizmi və satirası tarixində şərəfli yer tutur. Cəlil Məmmədquluzadə və onun ətrafında
birləşən əməlpərvər
ziyalılar həqiqi azərbaycançılığın əsaslarını yaratdılar.
Xalqımızın tarixi taleyi ilə bağlı olan bu məfkurə
Azərbaycanın milli
maraqlarını önə
qoyan bir məslək, yol idi. Ədib bu yolu
1917-ci ilin noyabrında
“Molla Nəsrəddin”də
dərc olunan “Azərbaycan” məqaləsində
ifadə etmiş və Rusiyada baş verən hadisələrin Azərbaycanın
istiqlalına doğru
apardığını uzaqgörənliklə
duymuşdu. Məqalədə vahid Azərbaycan ideyası qabarıq şəkildə irəli
sürülürdü. Parçalanmış Vətənin
coğrafi hüdudları
haqqında məlumat verən ədib “Haradadır Azərbaycan” sualının cavabında
yazırdı:
“Azərbaycanın çox hissəsi İrandadır ki, mərkəzi ibarət olsun Təbriz şəhərindən; qalan hissələri də Gilandan tutub, qədim Rusiya hökumətilə Osmanlı hökuməti daxilindədir ki, bizim Qafqazın böyük parçası ilə Osmanlı Kürdüstanından, Bəyaziddən ibarət olsun”.
Dövrün daha bir aktual mövzusundan – erməni-Azərbaycan münaqişəsindən bəhs edən birpərdəli “Kamança” pyesində də Azərbaycan xalqının yüksək humanizmi dərin psixoloji-bədii inandırıcılıqla və müstəsna emosional təsir gücü ilə seçilir.
C.Məmmədquluzadənin əsərləri bir sıra dillərə tərcümə olunub, Azərbaycan Respublikasında bir sıra küçə və mədəni-maarif müəssisəsinə (o cümlədən Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrına, Naxçıvan Muxtar Respublika Dövlət Ədəbiyyat Muzeyinə) C.Məmmədquluzadənin adı verilib. Keçmiş Astraxan rayonu və şəhəri 1967-ci ildə onun şərəfinə Cəlilabad, vaxtilə müəllimlik etdiyi Baş Noraşen kəndi isə Cəlilkənd adlandırılıb. Naxçıvanda və Cəlilabadda heykəli qoyulub. Ümummilli lider Heydər Əliyev Cəlil Məmmədquluzadənin ədəbi-ictimai fəaliyyətini yüksək qiymətləndirib. Ulu öndərin iştirakı və himayəsi ilə 1999-cu ildə Naxçıvanda ev muzeyi açılaraq istifadəyə verilib.
Ədibin Bakıda da ev-muzeyi, Nehrəm və Cəlilkənd kəndlərində xatirə muzeyləri açılıb. Anadan olmasının 100 və 125 illik yubileyləri təntənəli şəkildə qeyd olunub. Son illərdə akademik İsa Həbibbəyli ədibin müxtəlif ölkələrdə (Fransa, Polşa və İranda) yaşayan nəvə-nəticələri ilə əlaqə yaradıb.
Naxçıvanın tanınmış ədiblərindən biri də maarifçi, pedaqoq, publisist, şair Məhəmməd Tağı Sidqidir. 1854-cü ildə Ordubadda dünyaya gələn Sidqi mədrəsə təhsili alıb, klassik şərq poeziyasını və fəlsəfəsini mükəmməl öyrənib.
Gəncliyində ticarətlə məşğul olub, ailəsini dolandırmaq üçün çayxana açıb, çayxana, bir növ, ziyalıların, ədəbiyyat həvəskarlarının toplaşdığı mədəni mərkəz, qiraətxana rolunu oynayıb. Sidqi Ordubadda “Əxtər” (1892, maarifçi ziyalı Hüseyn Sultan Kəngərli ilə birgə), Naxçıvanda isə “Tərbiyə” (“Məktəbi-Tərbiyə”, 1894) məktəbi təsis edərək xalq müəllimi kimi şöhrət qazanıb, ədəbi-mədəni tədbirlərin və teatr tamaşalarının əsas təşkilatçılarından olub. Elmi-pedaqoji dəyərə malik yeddi dərsliyin (“Nümuneyi-əxlaq”, “Töhfeyi-bənat, yainki Qızlara hədiyyə”, “Müxtəsər coğrafiya risaləsi” və s.) müəllifidir (əlyazmaları Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda saxlanır). Sidqi bədii yaradıcılıqla da məşğul olub. Ordubadda fəaliyyət göstərən “Əncüməni-şüəra” ədəbi məclisinin fəal üzvlərindən idi.
Pedaqoji fəaliyyəti ilə bilavasitə bağlı olan ədəbi irsi qəzəllərdən (300-dən çox), “Məsnəviyyati-mənəviyyə” adlı irihəcmli mənzumədən, “Kəblə Nəsir” mənzum hekayəsindən, “Heykəli-insanə bir nəzər” ədəbi-fəlsəfi traktatından (1912-ci ildə kitab halında çap edilib.), 20-dən çox hekayədən ibarətdir. Sidqi Azərbaycan uşaq nəsrinin ilk yetkin nümunələrini yaradıb. “Məktəb hekayələri” kimi tanınan bu əsərlərdə (“Məktəbə davam”, “Gözütox uşağın hekayəti”, “Yalançı uşaq”, “Səxavətli uşaq” və sair) o, özünün maarifçilik ideyalarını, pedaqoji görüşlərini, yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlərini bədii şəkildə təbliğ edib. Onun təşəbbüsü ilə “Tərbiyə” məktəbində A. S. Puşkinin anadan olmasının 100 illik yubileyi keçirilib (1899), bu münasibətlə Sidqi məruzə edib. (1914-cü ildə kitabça halında çapdan çıxıb). Sidqi publisistika sahəsində də fəaliyyət göstərib, “Tərcüman” (Baxçasaray), “Əxtər” (İstanbul), “Həblülmətin” (Kəlkəttə), “Kaspi” (Bakı), “Nasiri” (Təbriz) və sair qəzetlərlə yaxından əməkdaşlıq edib, ara-sıra məqalələr dərc etdirib. Ana dilində “Çıraq” adlı qəzet çıxarmaq üçün təşəbbüs göstərib.Sidqi 1903-cü ildə Kəngərli royonunun Qarabağlar kəndində vəfat edib, Naxçıvan şəhərində dəfn edilib.
(ardı
var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2014.- 20 sentyabr.-
S.30.