Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Naxçıvanın yeri və
rolu
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Naxçıvan
Azərbaycanın qədim tarixə malik regionlarından
biridir. Buradakı qədim tarixi abidələr, maddi-mədəniyyət
nümunələri Naxçıvanın təkcə Azərbaycanın
deyil, bəşəriyyətin təşəkkül
tapdığı ən qədim yaşayış məskənlərindən
biri olduğunu sübut edir. Naxçıvan tarixi-mədəni
abidələrilə yanaşı həm də müxtəlif
fəaliyyət sahələrində ölkəmizə əvəzsiz
xidmət göstərmiş görkəmli tarixi şəxsiyyətləri
ilə məşhurdur. Bu da Naxçıvanın həm
maddi-mədəni, həm də mənəvi baxımdan zəngin
bölgəsi olduğunu göstərir.
Tarixi
şəxsiyyətlər
Naxçıvanda
dünyaya gələn məşhur şəxsiyyətlərdən
biri də görkəmli ədib Məmməd Səid
Ordubadidir. Ordubadda mollaxanada və Məhəmməd
Tağı Sidqinin "Əxtər" məktəbində
oxuyan M.S. Ordubadi 1886-1904-cü illərdə ipək fabriklərində
fəhlə işləyib, 1904-1910-cu illərdə Culfa
gömrük xidmətində çalışıb. Birinci
rus inqilabının (1905-07) təsiri altında siyasi
mübarizələrə qoşulub,
"Hümmət" sosial-demokrat təşkilatının
tərkibində Iran Məşrutə hərəkatına
kömək edən qrupun fəal üzvlərindən olub.
1915-ci ildə siyasi fəaliyyətinə görə
Saritsına sürgün edilib. Fevral inqilabından (1917) sonra
Dağıstana gəlmiş, Rusiya Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası sıralarına daxil olaraq, siyasi fəaliyyətini
davam etdirib. 1918-ci ildə Nəriman Nərimanovun dəvətilə
Həştərxana gedərək, "Hümmət" qəzetinin
redaksiyasında çalışıb. 1920-ci ildə 11-ci
Qırmızı ordunun tərkibində Dağıstana gəlib,
Temirxan-Şura şəhərində "Qırmızı
Dağıstan" qəzetinin nəşrini təşkil
edib. 1920-ci il mayın 2-də Bakıya gələn Ordubadi
"Əxbar" qəzetinin redaktor müavini vəzifəsinə
təyin edilib, "Əxbar" və "Kommunist" qəzetləri
birləşdirildikdən sonra onun redaksiya heyətinin
üzvü və redaktor müavini, 1920-ci ilin sentyabrından
isə "Füqəra füyuzatı" jurnalının
redaktoru olub. 1928-ci ildə "Yeni yol" qəzetinin redaktoru
vəzifəsinə təyin edilib. Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
(1-3-cü çağırış) deputatı seçilib.
Ordubadinin
ədəbi fəaliyyəti 19 əsrin 90-cı illərinə
təsadüf edir.
İlk
şeirləri 1903-cü ildə "Şərqi-Rus" qəzetində
dərc olunub. Şair "Qeyrət" mətbəəsində
(Tiflis) "Qəflət" (1906), "Vətən və
hürriyyət" (1907) adlı şeir kitablarını nəşr
etdirib. "Qəflət"də islam millətlərinin
geriliyini tənqid edən Ordubadi "Vətən və
hürriyyət" kitabında fikirlərini siyasi məcraya
yönəldib, Cavad xanın və Şeyx Şamilin rus
çarizminin Qafqazda işğalçı siyasətinə
qarşı mübarizəsini tərənnüm edib. 20 əsrin
əvvəlində Bakı və Tiflis dövri mətbuatında,
o cümlədən, "İrşad", "Təzə həyat",
"Tərəqqi", "Səda", "Sədayi-həqq"
və s. qəzetlərdə, "Molla Nəsrəddin"
jurnalında şeirlər, publisistik məqalə və
felyetonlarla çıxış edib. "Qanlı sənələr"
(1911) kitabı, "İki çocuğun Avropa səyahəti"
(1908), "Baği-şah, yaxud Tehran faciəsi" (1910),
"Əndəlisin son günləri, yaxud Qrenadanın təslimi"
(1914) tarixi pyesləri, "Bədbəxt milyonçu, yaxud
Rzaqulu xan Firəngi-məab" (1914) romanı nəşr olunub. "Qanlı sənələr"də
müəllif 1905-06-cı illərdə daşnak-erməni
quldurlarının Bakıda, Gəncədə, Naxçıvanda,
Qarabağda, Qazax qəzasında, Zəngəzurda,
Göyçə ətrafında, Mehridə Azərbaycan
xalqına qarşı törətdikləri
soyqırımı real faktlar və sənədlər əsasında
qələmə alıb.
Sovet
hakimiyyəti illərində dövri mətbuatda müntəzəm
olaraq publisist və elmi-kütləvi, ədəbi-tənqidi məqalə
və felyetonlar dərc etdirib. Ordubadi Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixi roman janrının banisidir. XX əsrin əvvəllərində
Cənubi Azərbaycanda milli azadlıq mübarizəsinə həsr
olunmuş dördcildlik "Dumanlı Təbriz" (1933-48)
epopeyasının, Nizami Gəncəvi dövründən bəhs
edən "Qılınc və qələm" (1946-48),
inqilabi mövzuda "Döyüşən şəhər"
(1936), "Gizli Bakı" (1940) romanlarının müəllifidir.
Ədib 1950-ci ildə Bakıda vəfat edib, Fəxri Xiyabanda dəfn
olunub.
Naxçıvan
görkəmli ədibləri ilə yanaşı istedadlı
rəssamı Bəhruz Kəngərli ilə də fəxr edə
bilər. 1892-ci ildə dünyaya gələn rəssam, boyakar
və qrafik Bəhruz Kəngərli uşaq ikən ciddi xəstəlik
keçirir və eşitmə qabiliyyətində
ağırlaşma əmələ gəlir. Bu səbəbdən
Kəngərli ümumtəhsil məktəbinə gedə bilməyib,
rəssamlığa meyl göstərib. Tiflisdə Qafqaz
İncəsənəti Təşviq Cəmiyyətinin nəzdindəki
Boyakarlıq və Heykəltəraşlıq məktəbində
oxuyub. Kəngərlinin rəssam kimi püxtələşməsində
Cəlil Məmmədquluzadənin və "Molla Nəsrəddin"
jurnalının böyük rolu olub. Yaradıcılığının
ilk dövründə müəllimi-mollanəsrəddinçi
rəssam O.Şmerlinqin və tələbə yoldaşı
L.D. Qudiaşvilinin portretlərini çəkib, karikatura və
satirik rəsmlər, mənzərə və məişət
səhnələrini əks etdirən rəsm, akvarel və
boyakarlıq əsərləri yaradıb. Azərbaycan təsviri
sənətində realist dəzgah boyakarlığının
təşəkkülü, portret və mənzərə
janrlarının formalaşması Kəngərlinin adı ilə
bağlıdır. 1914-cü ilin iyununda rəssamın
Naxçıvandakı ilk böyük sərgisi və orada
göstərilən rəsmləri həmyerlilərini heyran
edib. Kəngərlinin zəngin bədii irsi qalıb. Cəmi 7
il yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul
olmağa macal tapmış Bəhruz Kəngərli 2000-ə qədər
rəsm əsəri yaradıb. O, realist ifadəliliyi, yüksək
bədii-estetik dəyəri ilə diqqəti cəlb edən
çoxlu portret, mənzərə, natürmort çəkib.
Rəssamın yaradıcılığında mənzərə
janrı mühüm yer tutur. Onun mənzərələrində
təbiət gözəllikləri ("Şəlalə",
"Dağlıq mənzərə", "İlanlı
dağ ay işığında", "Günəş
batarkən", "Ağrı dağı", "Köhnə
qala", "Əliabad kəndində darvaza ", "Yamxana
kəndinə gedən yol" və s.), mədəniyyət
abidələri ("Möminə xatın türbəsi",
"Əshabi-kəhf dağı", "Nuhun qəbri"),
ilin fəsilləri ("Payız", "Bahar") əks
olunmuşdur. Bəhruz Kəngərli 1918-20-ci illərdə
erməni daşnaklarının Azərbaycanda törətdikləri
faciələri təsvir edən, öz dədə-baba
torpaqlarından zorla qovulmuş və Naxçıvana pənah
gətirmiş azərbaycanlı qaçqınların portretlərindən
ibarət silsilə əsərlər yaradıb. Bu silsilədən
olan "Qaçqınlar", "Qaçqın
qız", "Qaçqın oğlan",
"Qaçqın qadın", "Yurdsuz ailə",
"Qaçqın Gümşün", "Ayaqyalın
qaçqın oğlan" və sair onlarla
qaçqının portretləri təkcə sənətkarlıq
səviyyəsinə görə deyil, tarixi sənəd kimi də
dəyərlidir. O, portret ustası kimi yaratdığı
personajların daxili-psixoloji aləmini açıb göstərə
bilib. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
(1918-20) Bəhruz Kəngərli yaradıcılıqdan
qalmır, boyakarlıq və qrafika əsərləri
yaradır, rəssamlıq sənətini gənclərə
öyrətmək, bu sənəti sevdirmək
üçün xüsusi dərnək açır, fərdi
sərgilərini təşkil edirdi. 1921-ci ildə Azərbaycanda
açılan ilk böyük sərgidə Kəngərlinin
500-dən çox əsəri nümayiş etdirilmişdir.
Əsərləri R.Mustafayev adına Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyində, Naxçıvan Dövlət
Tarix Muzeyində, Moskvada Dövlət Tarix Muzeyində və
şəxsi kolleksiyalarda saxlanılır. Kəngərli həm
də milli teatr rəssamlığının banilərindəndir.
1910-cu illərdə Naxçıvan teatrında
"Ölülər" (C.Məmmədquluzadə),
"Hacı Qara" (M.F.Axundzadə), "Pəri-cadu"
(Ə.Haqverdiyev) tamaşalarına bədii tərtibat və
geyim eskizləri verib. A.Babayevin "Yarımçıq şəkil"
pyesi Kəngərliyə həsr olunub. Naxçıvan Muxtar
Respublikasının Ali Məclisi Sədrinin "Bəhruz Kəngərlinin
adının əbədiləşdirilməsi haqqında"
sərəncamına (2001, 22 may) əsasən,
Naxçıvan şəhərində muzeyi yaradılıb,
qəbirüstü abidəsi ucaldılıb.
(ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2014.- 23 sentyabr.-
S.6.