Səlim
Müslümov:”Ədəbiyyat nə qədər adamı
düz yola qaytarıb, bəlkə də biz bilmirik”
“Kitab dükanlarının yanından sakitcə keçə bilmirəm”
Bakı. Cavid Zeynallı - APA. Azərbaycanın əmək və əhalinin sosial müdafiəsi naziri Səlim Müslümovun APA-ya müsahibəsi
- Cənab nazir, Sizin haqqınızda bir fikir formalaşıb: Səlim Müslümov işinin peşəkarı olan dövlət məmurundan başqa, həm də mütaliəli və koloritli adamdır. Ədəbiyyat və incəsənətlə maraqlanan həmkarlarınızı soruşsam, yadınıza düşənlər kimlər olar?
- Vallah, adamın daxili tələbatı olanda ədəbiyyata, incəsənətə, idmana, mədəniyyətin müxtəlif növlərinə, elə elmin, savadın özünə də bir aclıq hiss edir. İstərdim ki, həmişə elə bu “təamlara” qarşı ac olub, onlarla qidalanmağa daha çox çalışaq. Mənim 52 yaşım var və inanın ki, hələ bu vaxta qədər heç kimin maddi və ya maliyyə baxımından heç nəyinə həsəd, paxıllıq etməmişəm. Amma savadı, elmi, mədəniyyəti, dünyagörüşü yüksək olan insanlara qibtə etmişəm, onlardan öyrənməyə və onları imkanım daxilində qorumağa çalışmışam. İqtisadi nəzəriyyədə hər bir insanın fərdi zənginliyinin üç formada olduğu göstərilir: birincisi, fiziki zənginlik formasında, yəni torpaq, ev, avtomobil, mebel, məişət texnikası, incəsənət əsərləri, qiymətli daş-qaşlar şəklində; ikincisi, maliyyə zənginliyi formasında, yəni səhmlər, istiqrazlar, bank depozitləri, nağd pul, veksellər, çeklər; üçüncüsü isə insan kapitalı formasında, yəni insanın özündə təcəssüm olunan və onun tərbiyəsi, təhsili və təcrübəsi nəticəsində yaranmış, həmçinin Allah tərəfindən verilmiş fitri istedad, yaddaş, reaksiya, fiziki güc və s. zənginlik formasında.
Təbii ki, hər üç formada olan zənginlik insana gəlir gətirə bilər, amma onların içində yeganə batmaz, itməz və dağılmaz olanı insan kapitalıdır ki, o da başlıca olaraq informasiya alınması yolu ilə formalaşır.
Əlbəttə, öz işindən başqa ədəbiyyatla, incəsənətlə maraqlanan həmkarlarımı soruşduqda, ilk yadıma düşənlər hər hansı bir bədii əsəri, yaxud səhnə əsərini, rəsm və musiqi əsərini müzakirə etdiyim şəxslər olacaq. Yəni Elçin Əfəndiyev, Kəmaləddin Heydərov, Ədalət Vəliyev. Bildiyiniz kimi, nazirliyin Aparatının rəhbəri tanınmış şair, yazıçı-publisist Əjdər Cəbiyevdir (Əjdər Ol). Biz onunla tez-tez yeni kitablar, yeni yazılar haqqında kiçik “diskussiyalar” edirik.
- Bir dəfə Opera və Balet Teatrında şahidi oldum ki, səhv etmirəmsə, Rusiyadan gələn qonağınıza Azərbaycan mədəniyyəti, Üzeyir bəy haqqında böyük həvəslə danışırdınız. Bu haqda yazı da yazmışdım ki, dövlət məmurunun, nazirin teatra bilet alıb getməsi, Azərbaycan mədəniyyətini təbliğ etməsi gözəl mənzərədir...
- Mən Üzeyir musiqisini ilahi musiqi hesab edirəm və onun vurğunuyam, saatlarla oturub qulaq asa bilərəm. “Uzun ömrün akkordları” filmi mənim ən çox seyr etdiyim ekran əsəridir. Üzeyirin əsərləri bizim çox dəyərli milli sərvətimizdir. Bir çox başqa bəstəkarlarımızın da adını fəxrlə çəkə bilərəm. Dünya bəstəkarlarına gəldikdə isə, Verdinin “Trubadur”, “Aida”, “Traviata”, Puççininin “Madam Batterflyay”, “Toska”, “Bohema”, Bizenin “Karmen”, Motsartın “Sehrli fleyta”, “Don Juan”, Rossininin “Sevilya bərbəri”, Ştrausun “Yarasa”, Vaqnerin “Uçan holland”, Çaykovskinin “Yevgeniy Onegin” operalarını, yaxud Şubertin “Ave-Mariya”sını, Raxmaninovun “Elegiya”sını necə emosiyasız dinləmək olar?!
Digər tərəfdən, Akademik Dram Teatrının hər yeni quruluşu, yeni səhnə əsəri ayrıca bir zövq mənbəyidir. Çox şükürlər olsun ki, son zamanlar teatrlarımız da cənab prezidentimizin, onun xanımı Mehriban Əliyevanın xüsusi diqqətləri nəticəsində sürətlə inkişaf edir: həm maddi-texniki təchizatının yenilənməsi, həm öz aktyorlarımızın, həm də kənardan dəvət olunan böyük sənətkarların birgə işinin düzgün qurulması bu gün bizə imkan verir ki, öz qonaqlarımızı teatrlarımıza götürək, milli mədəniyyətimizin mühüm parçasını onlara göstərərək qürur duyaq.
Yadımdadır, 2009-cu ildə mən litvalı həmkarlarımı Üzeyir Hacıbəyovun “O olmasın, bu olsun” operettasına baxmaq üçün Opera və Balet Teatrına dəvət etdim. Birinci hissədən sonra onlara dedim ki, bəlkə darıxdınız, gedək. Onların cavabı mənə qürur verdi: “Nə danışırsınız, bu musiqini, bu quruluşu yarımçıq qoymaq olarmı? Təkcə elə aktyorların geyimləri özü bir tamaşadır!”
- Səlim müəllim, kitabla ilk tanışlığınız nə vaxt olub? İstərdim, şagird olduğunuz vaxtlardan, tələbəliyinizdən danışaq...
- İnanın, gözümü açandan
kitab aləminə düşmüşəm. Mənim atama rayonumuzda “Kitab
professoru” deyirdilər. Hətta bu barədə o zaman Ağsuda
çıxan “Birlik” qəzeti də yazmışdı. Hərfləri öyrənən kimi kitabı sevdim
desəm, inanın mənə. Artıq 6-7-ci siniflərdə
oxuyanda Cəlil Məmmədquluzadənin, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
hekayələri, “Azərbaycan nağılları”, Jül
Vernin “80 min km su altında”, “Arxipelaq alovlanır”, “Kapitan
Qrantın uşaqları” əsərləri mənim sevimli
kitablarım idi.
Mən rusca da oxuyurdum. O zamanlar məktəb
kitabxanasında yeni kitablar növbə ilə verilirdi,
çünki oxumaq istəyən çox idi, qiraət bir
hobbiyə çevrilmişdi, hamı bir-birindən təzə
nə oxuduğunu soruşurdu, müzakirə edirdi.
Yaxşı yadımdadır, Salam Qədirzadənin
“Qış gecəsi”, “46 bənövşə”, “Sevdasız
aylar”, Vidadi Babanlının “Vicdan susanda”, Əlibala Hacızadənin
“Təyyarə kölgəsi”, İlyas Əfəndiyevin
“Dağlar arxasında üç dost”, Yusif Əzimzadənin
“O qərib deyildi”, Cəmşid Əmirovun “Qara volqa”, Həsən
Seyidbəylinin “Cəbhədən cəbhəyə” əsərləri
əldən-ələ gəzirdi.
Məktəbimiz
son dərəcə güclü bir təhsil ocağı idi,
məzunlarından 2 elmlər doktoru, professor, 10-dan çox
elmlər namizədi var. Kitabxanada tez-tez bədii qiraət
saatları, müzakirələr keçirilirdi. Mənim ən çox sevdiyim fənlərdən
biri Azərbaycan dilinin qrammatikası idi.
Tələbəlik illəri isə dairənin genişlənməsi
demək idi. Mən o zaman klassik və müasir Azərbaycan
yazıçıları ilə yanaşı, rus
yazıçılarını çox oxumağa
başladım, xüsusilə Lev Tolstoyun və Nikolay Leskovun əsərlərinə
vurulmuşdum. Dostoyevski mənim
üçün ağır gəlirdi, amma Turgenevi,
Şoloxovu “su kimi içirdim”. Sonra Moskva Dövlət
Universitetində aspirantura illəri başladı və mən
artıq Qustav Floberi, Prosper Merimeni, Gi de Mopassanı, Jorj
Sandı, Aqata Kristini, Albert Kamyunu, Uilyam Folkneri, Jan Pol
Sartrı, Qabriel Qarsia Markesi, Çingiz Aytmatovu və başqa
məşhur qələm sahiblərini “oxu menyuma” daxil etdim.
- Deməli,
Sizə “məktəbdə ədəbiyyatdan neçə
alıbsınız?” sualını vermək artıq olar…
- Məktəbdə
bütün fənlərdən əla qiymət
almışam, ancaq riyaziyyatı və ədəbiyyatı
xüsusi sevmişəm. Mənalı inşalar
yazardım. Hətta bir dəfə fənn
olimpiadasında yazdığım inşadan bir
parçanı qəzetdə də vermişdilər.
-
Obrazlı desək, inşadan şeirə, hekayəyə bir
addımlıq yoldur. Heç
özünüzü sınamısınız?
- Məktəbdə
kiçik pyeslər yazırdım və bunlar neqativ
halları olan şagirdlərə qarşı idi. Bəzən onları divar qəzetində yerləşdirirdik,
bəzən kiçik səhnəcik kimi tədbirlərdə
göstərirdik. Cavanlıqda bir-iki dəfə
çoxları kimi şeir yazmağım da olub.
-
Müşahidəmi Sizinlə bölüşmək istəyirəm:
indi İqtisad Universitetində oxuyan tələbələrin ədəbiyyatla
araları sərindir. Sizin vaxtınızda necə idi?
- Tələbəlik
illərində bizim kitab oxumağa həvəsimiz çox
böyük idi. Ümumiyyətlə, bizim
çox güclü qrupumuz vardı. 24 nəfərdən
8-i universiteti fərqlənmə diplomu ilə bitirdi. Aralarında şeir yazanları da vardı. Rəhmətlik Mülayim İsrafilova Zaqataladan idi,
“İqtisadçı” qəzetində şeirləri tez-tez
çap olunurdu. İnanın, qrupumuzun
yarıdan çoxunun günü kitabxanalarda keçirdi.
Hələ elektron kitabxana yox idi. Canlı təmas daha üstün idi. Təəssüf edirəm ki, keçmişdə
qaldı. İndi hər şeyi qacetlər
həll edir. Bəlkə bu çox
yaxşıdır, amma insani təmaslar azalıb.
-
Yazıçı dostunuz varmı? Kimi
özünüzə bir köynək yaxın bilirsiniz?
-
Yazıçılar arasından təbiidir ki, Əjdər
Olla gündəlik ünsiyyətdə oluram. Aqil
Abbas dostumdur. Sağ olsun, bir çox
yazıçılarımız nəşr olunmuş
kitablarını mənə göndərirlər və
onları çatdırıb oxumağa, gözdən
keçirməyə çalışıram. Sabir
Sarvanla bir kənddənik, deməli, mənə bir köynək
yaxındır və onun poeziyası gözəldir.
- Olubmu
ki, maşını saxlatdırıb kitab mağazasına girəsiniz?
- Əlbəttə! Mən kitab dükanlarının
yanından sakitcə keçə bilmirəm. Amma bir az
vaxt məhdudiyyəti var, çünki kitab dükanına
girdinsə, xeyli vaxtın “əriyir” orada. Sonuncu
dəfə iki ay qabaq nazirliyin yanındakı kitab
mağazasının qarşısında maşını
saxladıb xeyli kitab aldım. Hazırda həmin
kitablardan “Rus təsviri incəsənət tarixi”ni hər gün bir az vərəqləyirəm.
- Son illərdə
yazılan romanların çoxunda sosial problemlər
qabardılır. Ədəbiyyat sosial problemlərin həllinə
kömək ola bilərmi?
- Məncə,
insan cəmiyyəti olduqca, sosial problemlər də qalacaq, sadəcə,
forması və məzmunu dəyişəcək. Bu problemlərin ədəbiyyat səhifələrinə
sıçraması müsbət
qarşılanmalıdır. Ədəbiyyat
nə qədər adamı düz yola qaytarıb, bəlkə
də biz bilmirik. Amma istər incəsənət,
istərsə də ədəbiyyat bütün zamanlarda
insanlarda humanistliyin, insanpərvərliyin, xeyirin şər
üzərində qələbəsinə inamın bərqərar
olmasına yardım edib. Nə qədər
insan hansısa bir kitabı oxuyandan, ya da hansısa bir filmə,
yaxud teatr tamaşasına baxandan sonra humanist addımlar
atmağa başlayıb.
- Elə
bir şair varmı, yorğun vaxtınızda onun şeirlərini
oxuyub ovqatınızı kökləyəsiniz?
- Mən Azərbaycan poeziyasını sevirəm, təbiəti
tərənnüm edən şerlərin isə vurğunuyam. Məsələn, az tanınan şair Rəşid Poladoğlunun
kiçik bir şeirlər kitabı var: “Anamın gözü
yoldadır”. Şairin sözlərinə fikir verin:
Axşam
üstü hər tərəfə
Yağış yağır narın-narın.
Elə
bil ki, topa bulud
Ətir saçır saçlarına ağacların.
Və ya
Yayıb
quzuları çəmənliklərə,
Qarğıdan
düzəldib ney çalmısanmı?
Dumanda,
çiskində bir neçə kərə
Gur yağış altında islanmısanmı?
- Dini
kitabları nəzərə almasaq, elə bir kitab varmı, hər
kəsin oxumasını istəyərdiniz?
- Paolo Koelyonun “Əl-kimyagər” və Gülşən
Lətifxanın “Azəraida adası” kitabları. Bunlardan
birincisini bütün dünyanın, ikincisini isə
bütün azərbaycanlıların oxumasını istərdim.
- Aqil Abbas APA-ya müsahibəsində demişdi ki, Səlim
Müslümov “Dolu” romanını oxuyub zəng vurdu ki, roman məni
ağlatdı.
Son illərdə yazılan və Sizin ciddi
ədəbiyyat hesab etdiyiniz romanlar hansıdır?
-
Elçinin son illər çıxan bütün hekayələrini
birnəfəsə oxumuşam. Xüsusilə də
“Canavarlar” hekayəsi dəhşətdir. Əli
İldırımoğlunun “Mənim rəncbər atam”,
Elçinin “Bayraqdar”, Aqil Abbasın “Dolu”, “Allahı qatil edənlər”,
Gülşən Lətifxanın “Azəraida adası”, Əjdər
Olun “Səhra komandirinin meymunu” əsərləri və s.
könlümə yatan, mövcud reallıqlarla səsləşən
əsərlərdir, mənim fikrimcə. Mən
ancaq bir oxucu kimi fikirlərimi bildirdim.
- Azərbaycanda
şairlərin, yazıçıların sosial rifahı
aşağı səviyyədədir. Kiminin ev
problemi, kiminin işsizlik məsələsi və s. Nazir kimi
yazı-pozu adamlarına necə dəstək olmaq mümkündür?
- Mən
deməzdim şairlərin, yazıçıların sosial
rifah halı aşağı səviyyədədir,
çünki normal çalışan istənilən adam bu gün Azərbaycanda normal
yaşayış üçün yetərli olan pulu qazana bilər.
İndi eyni zamanda bir neçə yerdə
çalışmaq imkanı var. Prezidentimiz cəmiyyətdə
sözünü deyə bilən əksər qələm əhlinə
həm öz təqaüdünü verir, həm də onun
tapşırığı ilə bu insanlara evlər
bağışlanır. Düşüncəmə
görə, bu, ən düzgün siyasətdir.
- Xarici
ölkələrə səfər edəndə,
Bakıdakı kitab mağazalarının azlığı
hiss edirsiniz?
- Deməzdim,
çünki son zamanlar Bakıda da xeyli yeni kitab
mağazaları açılıb.
- Sizdən
soruşsam ki, hansı yazıçı ruhunuza
yaxındır: Anar, yoxsa Elçin Əfəndiyev -
cavabınız necə olar?
- Vallah, gənclikdə
Anarı çox oxuyurdum. İndi isə
Elçini daimi izləyirəm, çünki
yazılarının ruhu mənə çox yaxındır.
Təbiidir, kaloritlidir, səmimidir, şəxsi
təəssüratların əsl bədii təsviridir.
-
Sualım qəribə səslənməsin:
kitablarınızın təxmini sayı neçə olar?
-
Böyük kitabxanam var, amma kitabların sayını deməkdə
çətinlik çəkirəm. Təkcə
işdəki rəflərimdə 1000-dən yuxarıdır.
-
Övladlarınız evdə bədii kitab oxuyurlarmı?
- Bizdə
evdə hamı kitab oxuyur. Amma uşaqların
üstünlüyü ondadır ki, onlar uşaqlıqdan
ingiliscə, yəni orijinaldan əsərləri oxuya bilirlər.
- Azərbaycanın
üç ən yaxşı romanı və filmini seçməli
olsanız, hansı əsərlərin və filmlərin
adını çəkərsiniz?
- Çətin
sualdır. Üç ən çox sevdiyim film… “Uzun
ömrün akkordları”, “Arşın mal alan”ın
son versiyası və “Ovsunçu”nun adını çəkmək
istərdim. Üç ən yaxşı
romanı müəyyənləşdirmək isə xeyli
çətindir. Hər halda, Anarın “Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi”, Qurban Səidin “Əli
və Nino” və Fərman Kərimzadənin “Qarlı
aşırım” romanlarını çox sevirəm.
525-ci qəzet.-
2014.- 23 sentyabr.- S.4.