Folklorla bağlı maraqlı tədqiqatlar
toplusu
AMEA Folklor İnstitunun "Folklor və yazılı ədəbiyyat"
adlı birinci kitabı işıq üzü görüb. Kitabdakı məqalələr
"Folklor və yazılı ədəbiyyat" şöbəsinin
müdiri, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Kamran
Əliyevin gərgin əməyi və bilavasitə rəhbərliyi
ilə hazırlanıb. 216 səhfə
olan bu topluda professor K.Əliyevin də məqaləsi daxil
olmaqla 12 məqalə daxil edilib. Bütün
məqalələr elmi mənbələrlə, istinad
edilmiş ədəbiyyatla əsaslandırılıb və zənginləşdirilib.
Professor
Kamran Əliyevin "Məhəbbət əfsanəsi: faciə
və dastan" məqaləsində H.Cavidin "Şeyx Sənan"
faciəsindən bəhs edilib və əfsanə ilə əsər
müqayisə olunub. K.Əliyev ilk öncə H.Cavidin
"Şeyx Sənan" faciəsini yazmaq səbəbini
açıqlayıb və müəllifin baş qəhrəmana
olan rəğbətini əsaslandırmağa nail olub. Professorun qənaətinə görə H.Cavid
Şeyx Sənanı ən böyük məhəbbət
simvolu hesab edir. K.Əliyev dastanla əlaqədar
yazılmış bütün tədqiqat işlərini analiz
edib, əsərin süjetində "Əsli və Kərəm"
dastanının rolunu göstərib. Müəllif,
bu əsərlər arasındakı oxşarlığı
bütün müstəvilərdə analiz etmiş və
fikrini konkret nümunələrlə əsaslandırıb.
Belə ki, tədqiqatçı bu əsərləri
müqayisə edərkən ilk növbədə bədii təsvirlər
arasında olan oxşarlığı ön plana çəkib.
K.Əliyev bundan sonra Şeyx Sənanla Kərəmin
qeyri-adi aşiq kimi bir-birinə olan
yaxınlığını qeyd edir. Daha
sonra müəllif Kərəmin Əsliyə olan münasibətilə,
Şeyx Sənanın Xumara olan münasibət
arasındakı doğma çalarların olduğunu deyir.
K.Əliyev bu dastan arasında oxşarlığı, əlbəttə
ən əsas hər iki gəncin İslam dininə mənsub
olmayan bir qıza aşıq olduğunu qeyd edirdi. Belə ki, bu dastanlarla əsas
problem dinlərarası izdivacın doğurduğu səddlər
və maneələrdir: "Beləliklə, aydın olur ki,
bu iki klassik bədii nümunəni ortaq mövqeyə gətirən
ən əlamətdar cəhət elə məhz inikas etdirilən
məsələlərdən doğan ideya
yaxınlığı və ideya edilmişdir".
“Folklor və yazılı ədəbiyyat poetik təsiri"
adlı I kitabın "Koroğlu" dastanının Azərbaycan
şeirinə poetik təsiri" adlı ikinci məqaləsinin
müəllifi İslam Sadıqdır. Müəllif haqlı
olaraq, Azərbaycanda "Koroğlu" dastanının poetik
gözəlliyindən, ideya zənginliyindən, məzmun
dolğunluğundan az və çox dərəcədə
bəhrələndiyini qeyd edir: "Hətta bizim elə
şairlərimiz var ki, onun
yaradıcılığındakı xəlqilik
büsbütün "Koroğlu" dastanının təsiri
ilə yaranmışdır". İslam
Sadıq, "Koroğlu" dastanının Azərbaycan
yazılı şeirinə poetik təsirinin öyrənilməsinə
müxtəlif aspektlərdən yanaşıb və bir
neçə bölgü aparıb. Burada
birinci yerdə Koroğlunun qəhrəmanlıq rəmzi
olması durur. Belə ki, şairlərimiz
qəhrəmanlıq ruhlu şeirlər yazarkən, birinci
növbədə, "Koroğlu" dastanından bəhrələnıblər.
İ.Sadıq, S.Vurğunun Böyük Vətən
müharibəsi dövründə yazdıqları şeirlərində
də qəhrəmanlıq ruhu Koroğlu obrazına görə
daha da güclənib. S.Vurğunun "Koroğlu"
dastanından, Koroğlu obrazından təsirlənərək,
onun da qəhrəmanlığını
vurğuladığı "Azərbaycan balası",
"Partizan Babaş", "Yandırılan kitablar",
"Ukrayna partizanları", "Qafqazdan Dona doğru"
şeirlərini yazıb.
Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadənin "Dörd yüz on
altı" poemasında "416-cı Taqanroq"
diviziyası haqqında poemada "Dünən-bu gün" fəslində
Koroğlu dastanındakı səhnələrlə müqayisələr
var. Şair, burada Koroğlu ilə Bolu bəy
qarşılaşdığı səhnəni göz
önündə canlandırır.
Məstan
Günərin "İlyana haqqında nəğmə"
poemasında da "Koroğlu" dastanın motivləri var. Məmməd
İsmayılın "Əsir saz" poemasını
Aşıq Qaranın Gədəbəydən müharibəyə
əlində sazla getməyindən bəhs edib. Bildiyimiz
kimi, Koroğlu da döyüşlərə bir əlində
saz, bir əlində tüfəng iştirak edib. M.İsmayıl Aşıq Qaranın bu hərəkətini
Koroğlu ilə müqayisə edib və Azərbaycan əsgərlərinin
qələbədən sonra bu dastanı aşığa
oxutdurduğunu vurğulayıb.
Əhməd Cəmilin Böyük Vətən
müharibəsi dövründə yazdığı şeirlərdə
də, "Koroğlu" dastanının poetik təsiri
açıq-aydın duyulur. Müəllifin Əhməd Cəmil
Sovet İttifaqı Qəhrəmanı İsrafil Məmmədova
həsr etdiyi "Qəhrəman qardaşıma" adlı
şeirdə qəhrəmanın göstərdiyi hünərlərdən
vəcdə gələrək, vətənin ağır
günündə köməyə gələn Koroğluya bənzədib.
İslam Sadıqın apardığı bölgüyə
görə ikinci yerdə Koroğlunun mərdlik rəmzi
olduğu önə çıxarılır. Müəllif,
Səməd Vurğunun "Qəhrəmanın hünəri"
şeirində əsas obrazı Koroğlu ilə müqayisə
edib, öz qəhrəmanını da mərdlikdə ona bənzədib.
Məmməd İsmayıl "Əsir saz"
poemasında, B.Vahabzadə "Özgə limanlarda"
adlı şeirlərində Koroğlu dastanının,
ümumiyyətlə onun mərdlik konsepsiyasının
böyük rolu var.
Tədqiqatçı apardığı
üçüncü bölgüyə əsasən Azərbaycan
şeirində Qırat obrazı da önə çəkilən
mövzulardandır. Belə ki, İ. Sadıqa görə
S.Vurğunun "A köhlən atım" şeiri
bütünlüklə Qırata həsr olunub. Məmməd İsmayılın "Qırat da bir
at idi" şeirində Qıratın məziyyətləri vəsf
olunub.
Araşdırmaçı
Hüseyn Arifin, Abbasağanın, Xəlil Rzanın,
R.Rzanın, M.Arazın, Famil Mehdinin
yaradıcılığında da Qırat mövzusunu,
Qıratla olan bənzətmələrini aşkarlayaraq tədqiq
edib.
Fidan Qasımova "Folklor və klassik ədəbiyyat"
məqaləsində yazılı ədəbiyyatla şifahi
xalq yaradıcılığının mövcud olduğu əlaqələrdən
söz açıb. Tədqiqatçı, yazılı ədəbiyyat və
folklor probleminin iki məsələdən ibarət olduğunu
qeyd edib: "Bunlardan biri yazılı ədəbiyyatda
folklordan istifadə, digəri isə yazılı ədəbiyyatın
folklora təsiridir". F. Qasımova Nizami
yaradıcılığında folklor məsələlərini
tədqiq edərkən bu mövzuda yazılan digər
araşdırmalara da nəzər salıb, onlara da münasibət
göstərib. Nizami
yaradıcılığında folklor nümunələrini
necə istifadə etməsini, onların müqayisəsini
konkret misallarla verərkən o, Tağı Xalisbəylinin, Vəhdət
Sultanzadənin bu istiqamətdə apardığı tədqiqatlarından
faydalanıb. F.Qasımova Məhsəti Gəncəvinin,
Məhəmməd Füzulinin yaradıcılığında
da folklor nümunələrini araşdırıb, onların
xalq deyimləri ilə eyniyyət təşkil etdiyini sübut
edib. Fidan Qasımovanın bu tədqiqatı
folklor nümunələrinin qədimliyini, bizim xalqa mənsubluğunu,
ilkin variantını öyrənmək baxımından
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Xəyalə Orucqızının "Professor Paşa
Əfəndiyev folklor və yazılı ədəbiyyat"
məqaləsində tədqiqat obyekti folklorşünas alimin
öz əsərlərində bu mövzuya olan münasibətidir. Belə ki, hörmətli
professor " Cəfər Cabbarlı və xalq
yaradıcılığı", "Səməd Vurğun
və xalq yaradıcılığı"
monoqrafiyalarında sırf bu məsələlərə
toxunub. Lakin tədqiqatçının da qeyd
etdiyi kimi P.Əfəndiyevin bu mövzuda yazdığı ilk
məqalə A. Şaiqə həsr olunub. X.
Orucqızı Paşa Əfəndiyevin Nizami, M.F.Axundov,
M.Ə.Sabir və digər sənətkarların əsərlərində
folklor nümunələrini tədqiq etməsini yüksək
qiymətləndirib, onun:" folklor və yazılı ədəbiyyat
ikiəsirlik folklorşünaslıq elmimizin ilk mərhələsidir"
fikrini sitat gətirib.
Aynur İbrahimovanın "Səməd Vurğunun
"Vaqif" dramında epik ənənələr"
adlı məqaləsində ilkin olaraq Səməd Vurğun
yaradıcılığında yer alıb folklor nümunələrindən
bəhs edilir.
Tədqiqatçı, şairin xalq poetik
düşüncə tərzinə yaxın olan bir üslubda
yazıb-yaratmasını təqdir edir və vurğulayır
ki, "S. Vurğun xalq yaradıcılığı
qaynaqlarından bəhrələnərək öz
ideyalarının, bədii yolla demək istədiklərinin
bir qismini xalq sənəti nümunələrinin köməyi
ilə əks etdirib".
Bundan sonra A.İbrahimova Vaqifin tarixi şəxsiyyəti,
S.Vurğunun nə üçün Vaqif obrazını
yaratmasını elmi şəkildə əsaslandırıb. Tədqiqatçı,
S. Vurğunun "Vaqif" dramında xalq həyatının
özünəməxsus təsvirini, toy adət ənələrini,
ailə münasibətlərini və əsərdə istifadə
olunan bayatı, atalar sözlərini ayrı-ayrı tədqiq
və təhlil edib.
"Əhməd Cavad poeziyası və foklor"
adlı məqaləsində Nizami Muradoğlu Azərbaycan ədəbiyyatının
ən görkəmli nümayəndələrindən olan
Əhməd Cavadın həyat və
yaradıcılığına ekskursiya edib. Tədqiqatçı
Əhməd Cavad haqqında yazılan bütün
monoqrafiyalarla, məqalələrlə tanış
olub, yalnız qarşıya qoyduğu mövzuya yox,
bütünlükdə Əhməd Cavad şəxsiyyəti,
yaradıcılığı haqqında araşdırma
aparmağa nail olub. N. Muradoğlu, şairin "Elin
bayrağı", "Bismillah", "Allahu Əkbər",
"Dağlar", "Gəncəm hey",
"Ağlayırdım, gülürəm!", "Əfəndiyə"
(M.C. Bağırova ünvanlanıb), "Göy-göl" və
digər şeirlərini ayrı-ayrı böyük həssaslıqla
tədqiq və təhlil edib.
Gülnar Osmanova "Çağdaş Azərbaycan nəsrində
mifoloji obrazlar" adlı məqaləsində folklor nümunələrində,
habelə yazılı ədəbiyyatda mifoloji obrazların
oynadığı roldan bəhs edib.
Məlum olduğu kimi, müasir nəsrimizdə bir
sıra yazıçılar öz əsərlərini xalq
nağıllarının, dastanların, əfsanələrin əsasında
yazıblar. Tədqiqatçı, İ.Əfəndiyev,
M.Süleymanlı, K. Abdullanın əsərlərində təsvir
etdiyi mifoloji obrazları tədqiqat obyektinə cəlb edib.
Məqalədə İ.Əfəndiyevin "Apardı sellər
Saranı", "Geriyə baxma qoca", "Qarı
dağı"; M.Süleymanlının "Şeytan",
"Quru kəllə", "Köç"; K.
Abdullanın "Yarımçıq əlyazma" əsərlərindəki
mifoloji obrazlar, mifoloji düşüncə, mifik elementlər,
o cümlədən etnokrafik cizgilər
araşdırılıb.
Bundan əlavə müəllif, bu əsərlərdəki
mifoloji obrazları folklor nümunələrindəki obrazlarla
müqayisə edib, oxşar və fərqli cəhətləri
göstərib.
Gülsümxanım Hasilovanın "Əzizə Cəfərzadənin
bədii yaradıcılığı və xalq ədəbiyyatı"
adlı məqaləsində görkəmli
yazıçımızın əsərlərində istifadə
etdiyi folklor nümunələrindən bəhs edilir. Müəllif, Ə. Cəfərzadənin
romanlarında folklor janrından istifadəsini
aşağıdakı şəkildə
qruplaşdırır:
1. Mətnlərdə
xalq bayatı, layla-oxşamalarına istinad;
2. Xalq mərasimləri;
3. Mərasim
riyuallarına bağlı ovsun, fallar və inanclar;
4. Lətifələr;
5.
Uşaq oyunları, oyun nəğmələri;
6. Bu və
ya digər fikir, mətləbin açılmasında atalar
sözü, zərbi-məsəllərdən istifadə;
7.
Mahnı mətnləri.
G.Hasilova
məqalədə Əzizə Cəfərzadənin "Aləmdə
səsim var mənim","Bakı-1501",
"Gülüstandan öncə", "Bəla",
"Eldən-elə" və sair romanlarında istifadə
etdiyi zəngin folklor qaynağını tədqiq edib. Tədqiqatçı, bundan əlavə bu romanlarda
atalar sözü, məsəlləri, alqış və
qarğışları da sistemləşdirib.
Tahir Rzayev "İsmayıl Şıxlının
"Dəli Kür" romanında epos ənənəsi"
adlı məqaləsində əsərin dilini,
obrazlarını, etnoqrafik xüsusiyyətlərini milli folklor
təfəkkürü müstəvisində tədqiq edib.
Bildiyimiz kimi, XX əsrin ortalarından başlayaraq nəsrimizdə milli təfəkkür, xalq dili, əsl insan xarakterləri və onun iç dünyası ön plana çəkilib. Müəllif də bunları nəzərə alaraq öz qənaətlərini görkəmli alim, f.ü.e.d. Muxtar İmanovun "Müasir Azərbaycan nəsrində psixologizm" (Bakı: Elm, 1991) kitabından istifadə edərək əsaslandıra bilib. Belə ki, M. İmanovun fikrincə, "...Nəsrin yeni mərhələsində qəhrəman müəllifin oxucuya çatdırmaq istədiyi idealların ruporu olmaqdan xilas edilir. Yeri gəldi-gəlmədi istər müəllif, istərsə də qəhrəman nitqində hansısa problemin qeyri-bədii ifadə edilməsi, publisistik tonun bəsitlik dərəcəsinə endirilməsi halları tədricən aradan qalxır. İnandırıcı boyalar, real cizgilərlə işlənıb bədii xarakterlər sosial problemləri ifadə etməyin səmərəli yolu sayılır".
Onu da qeyd edək ki, T.Rzayev "Dəli Kür" romanının epos təfəkkürünü araşdırarkən ilk öncə roman və epos münasibətlərinə nəzər salır. Müəllif burada roman janrının xüsusiyyətləri barədə söhbət açıb, daha sonra isə roman-epos münasibətlərinin tipoloji modelini nəzərə çatdırıb. Tədqiqatçı, roman yaradıcılığında epos təfəkkürünü üç formada özünü göstərdiyini qeyd edir:
1.Epos təfəkkürünə məxsus universallıq, diapazonluluq, mürəkkəb süjet xətti və çoxsaylı obrazlar aləminə məxsusluq;
2.Epos təfəkkürünün süjet və motivlər, detal və faktlar şəklində əks olunması;
3.Epos təfəkkürünün epik düşüncə modeli şəklində özünü göstərməsi.
Müəllif, məqalədə "Dəli Kür" haqqında yazılan bütün sanballı mənbələrə istinad edib və Cahandar ağa obrazını epos qəhrəmanı kimi səciyyələndirib. Bundan əlavə, əsərin epos ənənələri baxımından tədqiqata cəlb edilməsinin zəruri olduğunu göstərib.
Doktorant Aytac Abbasovanın "Göl obrazı: əfsanə və yazılı ədəbiyyatda" adlı məqaləsi də həm folklor, həm də tarixilik baxımından son dərəcə əhəmiyyətlidir. Müəllif, vətənimizin müxtəlif bölgələrində yerləşən göllərlə bağlı əfsanələr haqqında fikir söyləıb, hətta onların bir neçə variantda olan versiyalarının mövcud olduğunu göstərib. Bundan sonra tədqiqatçı, yazılı ədəbiyyatda N. Gəncəvinin, M.Füzulinin, İ.Nəsiminin, Ə.Haqverdiyevin, Y.V.Çəmənzəminlinin, C.Cabbarlının, S.Vurğunun, S.Rəhimovun, İ. Məlikzadənin, İ.Əfəndiyevin və başqaların əfsanələr əsasında əsərlər yazdığını və yaxud da əsərlərində əfsanə motivindən istifadə etdiyini qeyd edib.
V.Səfiyevanın "Akademik Həmid Araslının elmi irsində "Kitabi-Dədə Qorqud" mövzusu adlı məqaləsi görkəmli folklorşünas alim haqqında yazılan ən yaxşı araşdırmalardandır. Tədqiqatçı, alimin " Aşıq poeziyası və klassiklər", "Kitabi-Dədə Qorqud", "Koroğlu", "Aşıq yaradıcılığı" və s. əsərlərini, "Kitabi-Dədə-Qorqud"un təkmilləşıb nəşrlərini burada tədqiqata cəlb edib. Müəllif, H.Araslının "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı haqqında söylədiyi bütün mülahizələrini konkret nümunələrlə əsaslandıraraq incələyib.
Sevinc Əliyevanın "Heyvanlar haqqında nağıl və təmsillərin janr xüsusiyyətləri" adlı məqaləsində folklor və yazılı ədəbiyyat arasındakı sıx əlaqələrdən bəhs edilib. Müəllifin qeyd etdiyi kimi heyvanlar haqqında nağıllar janr xüsusiyyətinə görə şifahi xalq ədəbiyyatına, təmsillər isə yazılı ədəbiyyatla bağlıdır. Məhz buna görə də, heyvanlar haqqında nağıllar şifahi xalq ədəbiyyatının janr xüsusiyyətini, təmsillər isə yazılı ədəbiyyatın janr xüsusiyyətini daşıyır. Tədqiqatçı məqaləsində ayrı-ayrı nağıl və təmsillərdən nümunələr gətirərək həm bu janrların oxşar və fərqli xüsusiyyətlərini göstərib, həm də uşaqların tərbiyələndirilməsində heyvanlar haqqında yazılan əsərlərin əhəmiyyəti haqqında maraqlı mülahizələr yürüdüb.
Sonunda onu da qeyd etmək istərdik ki, AMEA-nın Folklor İnstitutunun Folklor və Yazılı ədəbiyyat şöbəsinin I toplusu olan bu kitabda yer alan bütün tədqiqatlar həmin institutun eyni adlı şöbəsinin yalnız bir ayda hazırladığı materialların məcmusudur.
AMEA-nın Folklor İnstitutun direktoru, kitabın elmi redaktoru, dəyərli alimimiz, filologiya üzrə elmlər doktoru Muxtar İmanovdur. M. İmanovun qeyd etdiyinə görə bu toplunun növbəti saylarının da nəşri planlaşdırılır və bundan əlavə olaraq eyni zamanda tematik topluların da yaxın zamanlarda nəşri gözlənilir.
Məlahət Babayeva
525-ci qəzet.-2014.-
26 sentyabr.- S.7.