Əsərləri
- V cild (1918 – aprel 1920)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın əlifbasına çevirəni,ön
sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Şirməmməd Hüseynov Transliterasiya redaktorları:
professor Şamil Vəliyev elmi
işçi Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
(Müsavat
məsləkinin elani-zəfəri)
28 Mayıs.
Üç
boyalı bayraqlara örtülmüş dər və divar, rəngin
və zəngin xalılarla bəzənmiş pəncərə
və balkonlar, sokakları doldurmuş təmənnak gözlər,
mütəbəssüm çöhrələr, göylərə
inikas edən elektrik ziyalı lampalar, Parlaman
qarşısında məhşəri-kübrayı andıran
o on minlərcə qəfalı izdiham, hürriyyət
meydanında Şollar suyunun bir sərinlik nəşr edərək
yüksəklərə fışqıran fəvvarəsi
yanında sərbəstliyi bəsait olaraq duran əskərlər,
əskərlərin hökumət rəisi təbrikinə
müqabil “Yaşa! Yaşa! Yaşa!” deyə böyük
meydanı dolduran möhtəşəm sədaları və
bu sədaya bir inikas olaraq yerdən, göydən, hər yandan
qopan alqışlar, küçələrdə gəzişən
izdihama ağ çarşaflarilə lətif hüsn və
şairanə bir məna verən xanımlar, musiqi tərənnümatına
qovuşan “Yaşasın!” sədaları, natiqlərin same ilə
bərabər qəlblərə verdigi həyəcan və təhsislər,
türk mətbəə işçilərinin tarix təbaəti,
aktyorlarımızın da ələlümum mazimizi canlı
bir surətdə təşhirlə paytaxt küçələrini
gəzişmələri, “kiçik” əskərlərin
“böyük” toplar və “son sistemli” tüfənglə rəfilə
etmələri, daha nələr, nələr – iştə
İstiqlal Günü paytaxtımızın aldığı
mənzərənin səthi bir surətdə çizilən
xütuti-əsliyəsi...
Bakı
tarixinin bəlkə də bu ana qədər qeyd eləmədigi
bu böyük gündə bir çoxları kəndi-kəndilərinə:
Əcəba,
bu uykumudur!? – diyordular.
Əvət, bu Azərbaycan tarixinin ən böyük həqiqətini
təşkil edən gün o qədər xariqüladə idi
ki, uykuya bənziyordu.
Fəqət bu həqiqəti bundan iki sənə əqəll
Mayısın 28-də şənglər yapan xəlq
bugünki kibi təsəvvür və xəyal etməmişdisə
də, Azərbaycan şüarını ortaya atan firqəmiz
istiqbalda böylə bir günə malik
olacağımızı heç şübhəsiz ki, təsəvvür
eləmişdi.
Müsavatçılar üçün bu gün ikili
bayramdır.
Milli bayram – fikir bayramı!
Bundan bir sənə əvvəl ümum fəlakət və
anarşi içində olaraq millət vəkilləri tərəfindən
elan olunan istiqlal, etiraf etməlidir ki, xəlqimizdə
böyük bir hissiyyat və ümid oyatmıyor, hər kəs
onu bir növ məcburiyyətlə qəbul ediyordu. Fəqət
bir sənə sonra fikri-istiqlalın nə dərəcədə
ümumi və milli olduğunu görüyoruz.
Görüyoruz ki, bundan bir sənə əvvəl
Tiflisin bir guşəsində qalan Azərbaycan müməssilləri
nə böyük bir vəzifəyi nə qədər
hüsni-ifa etmişlər və millətin istədigini nə
dərəcədə doğru olaraq dərk eləmişlərdir.
Mayısın
28-də istiqlal bayramını qeyri-qabil təsvir bir səmimiyyətlə
qarşılamaları ilə azərbaycanlılar bütün
aləmə göstərdilər ki, istiqlaldan əl çəkmiyəcəklər
və bütün cahangirlərə dedilər ki:
– İstiqlal xanların, bəylərin, ağaların
degil Azərbaycan xəlqinin, bütün millətin amalı, ən
müqəddəs idealıdır.
Böylə bir hissiyyata malik olan millətin həqqini hər
kəs tanımalı, bu milləti bu qədər sevdigi
hürriyyət və istiqlalını müdafiə
üçün mübarizə edə bilər bir halə
qoymalıdır.
Növzadi-istiqlal bir yaşına çatdı. Möhtəşəm
İstiqlal bayramı ilə bu növzad artıq süddən
ayrıldı. Parlaman məbuslarından birisinin dedigi
kibi “dili xörəyə dəyən uşaq artıq süd
yeməz!”.
Azərbaycan
milləti artıq əsarətə getməz!
Yaşasın
Azərbaycan!
M.Ə.Rəsulzadə
“İstiqlal”
qəzeti, 31 mayıs 1919, ¹17
Dər –
qapı
Rəngin
– gözəl, lətif
Mütəbəssim
– gülümsəyən
Məhşər
– qələbəlik
Kübrayi
– ən böyük
Səfbəstə
– sıraya düzülmüş
Same –
eşidən
Təşhir
– şöhrətləndirmə
Rəbi –
uca, yüksək
Əqəll
– daha az
İstiqlal
bayramı
Mayısın 27-də daha şəhər bayraqlar ilə
müzəyyən edilmişdi. Hər kəsdə bir
təlaş görünməkdə idi. Paytaxtımızın
yuxarı hissələrində belə alaqapı qayrılmaqda
idi. Küçələr boyu məftillər
çəkilərək əlvan fanuslar, rəgbərəng
bayraqlar asılırdı. Türk ətfalı
da işbu bayramın əzəmətini, hörmətini
düşündüklərindəndir ki, bir gün əvvəl
rəsmi keçidə hazırlanırdılar. Kağız papaqlar, taxta silahlar hazırlanır,
dalanlarda təlimat yapılırdı.
Gözlənilən 28 Mayıs günəşi tülu
etdi. Artıq paytaxtın bəzəyi on qat
artmışdı. Sokak boyu aşağı-yuxarı
baxacaq evlərdən üç rəngli, hilallı, ulduz
nişanlı bayraqların yellənməsi insanın qəlbində
fərəh oyadırdı.
Yaşıllıqlar ilə bəzənmiş balkonlardan
asılmış qiymətli xalılar, ipək örtüklər,
“Yaşasın istiqlal!”, “Yaşasın Azərbaycan!”
yazılı bayraqlar millətdə ruhi-vətən və millət
məhəbbətini layiqincə göstərirdi.
Marşurut qərarı üzrə məktəblərin
çocuqları buradan Məclisi-Məbusan (parlaman)
qarşısına getməli idi. Bazar küçəsi
ipək parçalar, xalılar və rəngbərəng
bayraq ilə bəzədilmişdi.
Məclisi-Məbusan bir gün əvvəldən istiqlal
bayramı libası geyinmişdi. Damında elektrikdən
“Yaşasın istiqlal!” şüarı yazılmış,
böyük qapısı üstündə məşhur
türk nəqqaşı Əzim Əzimzadə tərəfindən
yazılmış istiqlal embleması elektrik lampaları ilə
bəzənmişdi. İşbu rəsm
olduqca mənalı və calibi-diqqət idi. Bir gün əvvəl buradan keçənlər
biixtiyar durub rəsmə baxır, gözəlliyini və
manidar olduğunu tanımadığı başqa bir
tamaşaçıya söyləyirdi.
Bu rəsmdə
Azərbaycanın tarixi nümunələri mahiranə bir surətdə
təcəmmö etmişdi: Qız qalası üzərində
üç rəngli Azərbaycan bayrağı,
Suraxanıdakı tarixi Atəşgədə, sentyabr
müharibəsində xəsarət almış Yanar
Dağ...
Digər tərəfə minarələrində ay-ulduz rəkz
edilmiş, Xan məscidlərini tülu etmiş, istiqlal
günəşi işıqladır. Zanbaq kimi istiqlal səmasında Vətən,
İstiqlaliyyət və Məhəbbət nişanı,
mülk bütün Azərbaycan üzərində
üç rəngli hilal-ulduzlu “Yaşasın istiqlal!”
şüarlı bayrağı tutmuşdu.
Həqiqət işbu rəsmi-şayan təhsin idi.
Bələdiyyə idarəsi də bayraqlar içində
idi. Bir
sözlə, bayraqlar, bayraqlar! Yaşıl ot,
əlvan parçalardan alaqapılar bəzədilmiş idi. Küçəyə çıxan balkon elektrik ilə
çıraqban edilmişdi. Şəhər
bağı və bulvarda da bələdiyyə idarəsi tərəfindən
alaqapılar bəzənib hesabsız milli bayraqlar
asılmışdı. İçəri
şəhərdəki bütün məscidlərin minarələri
başında milli bayraqlar rəkz edilərək elektrik ilə
çıraqban edilmişdi. Xan
sarayları üzərində də milli bayraqlar
asılmış, məşhur Qız qalası
çıraqban edilmişsə də üzərində iki
böyük bayraq rəkz edilmişdi.
Təzəpir camei çıraqban edilmiş, bayraqlar
asılmışdı. Bütün paytaxtdakı minarələr
elektrik ilə tənvin, milli bayraqlar ilə təzyin
edilmişdi.
Dövlət binaları, nazirliklər, xüsusilə
Daxiliyyə nazirliyi olduqca qəşəng bəzənmişdi. Bulvardan
Daxiliyyə nazirliyinə baxdıqda ay-ulduza
bürünmüş işıqlı, bəzəkli bir qala
kimi gözə çarpırdı. Bulvar
qarşısındakı hesabsız bayraqlar ilə müzəyyən
qayıqlar paytaxtı salamlayaraq böyük bayram ilə təbrik
edirdilər.
Saat 9 radələrində Məclisi-Məbusan
qarşısında izdiham qələbəlik bir dərəcədə
idi ki, artıq keçməyə yol tapmaq namümkün idi. Bütün o
dairədəki evlərin damları, pəncərə və
balkonları tamaşaçılar ilə dolmuş idi. Damda qoşa zurna çalınır. Qarşıdakı balkonda məşhur tarzən
Şirin, məşhur xanəndə Cabbar Qaryağdı
oğlu çalıb oxuyurdu.
Saat 10 radələrində mədən dairələrindən
“Müsavat” və “Hümmət” firqələri tərəfindən
təşkil edilmiş fəhlələr bayraq və musiqi ilə
gəldilər. “Hümmət” firqəsinin bir çox al
və milli bayraqları ilə bərabər embleması,
“Müsavat”ın bir çox bayraq və embleması
aralığı təzyin edirdi. Bir az
keçmədən minlərlə məktəb şagirdləri
havada kiçik milli bayraqları yelləyərək
“Yaşasın!” sədaları ilə dairəyə gəldilər.
Ətfalın səsləri asimanə bülənd
olurdu. İzdiham da çocuqların sədalarından
cünbişə gələrək “Yaşa!” – deyə onlara qoşuldular. Tam 15 dəqiqə
işbu kütleyi-əzim “Yaşasın!” sədaları, əl
şıqqıltıları bütün ətrafı
gumbuldatdı. Bələdiyyə idarəsi
qarşısından tutmuş Məclisi-Məbusan dairəsi,
Parapet bulvarı, dövlət dairəsi
tamaşaçılar ilə xıncaxınc idi.
Dəstə-dəstə
mini-mini çocuqlar antik xalılarda taxta silahlar ilə
ağır topxanaları ilə əlam bir əsgər kimi
marş oxuyaraq gəzirdilər...
Bir az keçmədən “Müsavat”ın bəzəkli
avtomobili, türk mürəttiblərinin avtomobili dairəyə
gəldi, türk mürəttibləri doğrudan da “əntiqə”
bəzənmişdilər. İçərisində iki
hürufat kassası qoyulmuş, iki nəfər mürəttib
iş əlbisəsində cümlə yığır...
Bir az keçəndən sonra Məclisi-Məbusan
qarşısında M.Ə.Rəsulzadə cənabları
kürsiyi-xitabətə çıxaraq xalqın
alqışları altında bir nitq irad edərək
camaatı milli böyük bayram və bəxtiyarlıq ilə
təbrik etdi: “Bizim düşmənlərimiz, azadlıq və
istiqlaliyyətimizi gözləri götürməyən rəqiblərimiz
deyirlər ki, Azərbaycan istiqlalını xanlar, bəylər
elan etmişlər. Xalq onu istəmir. İştə camaat, bugünki izdiham, bugünki bəşaşət
istiqlaliyyətin xanlar deyil, bəylər deyil, xalq tərəfindən
elan edildiyini düşmənlərimiz artıq görsünlər”.
(Xalqın alqışları altında nitqinə
xitam verir). Ondan sonra başqa natiqlər də nitq etdilər...
“Azərbaycan”,
1 həziran (iyun) 1919, ¹192
İran –
Azərbaycan
Bu mövzuda qəzetəmiz ilə Tehran mətbuatından
möhtərəm “İran” qəzetəsi arasında bir münaqişə
vaqe olduğunu qarelərimiz biliyorlar. İran qəzetəsi
cümhuriyyətimizə Azərbaycan ismi vermək həqqində
olmadığımızı, biz isək bunun əksini isbat
ediyorduq. “İran” qəzetəsinin tərəfimdən
yazılan son məqaləsinə cavab yazmaq üzrə ikən
posta məzkur qəzetənin 454-cü nömrəsini gətirdi.
Bu nömrədə “Qəzavat tarixi”
ünvanı ilə İsmayıl Əfşar Tarəmi-Azərbaycanı
imzasilə müfəssəl bir məqalə nəşr
ediyor. “Elmi intiqad və azadi mətbuat”
naminə dərci təqaza olunan bu məqalə Bakı ilə
Tehran arasında olan mübahisəyə iştirak edərək
kəndisi iranlı ikən həqqin biz tərəfdə
olduğunu tarixi və elmi bir surətdə isbat ediyor. Bu
müfəssəl məqaləyi tərcümə ilə
aşağıya dərc ediyoruz:
İştə
İran qəzetəsində mündəric məqalənin eynən
tərcüməsi: 439 və 440 nömrələrinizdə ədibi-maarifpərvər
M.Ə.Rəsulzadə əfəndinin qələmi ilə
yazılmış Azərbaycan həqqində bir məqalə
dərc edilmişdir. İran qəzetəsi dəxi haman məqalənin zeylində bəzi mətləbləri
tənqid eləmişdi. Bu münaqişəyə
bən də iştirak etmək istədim. Fəqət bu iştirakımla bən Azərbaycan hökumətinin
İran üzərində siyasi təsiratından sərfi-nəzər
yalnız bir həqiqəti-tarixiyyənin kəşfi
üçün səy edəcəyəm. Çünki məşhur müvərrixlərdən
Qustel Dokulanır der ki, tarixi ehsasati-vətəniyyə ilə
qarışdırmaq hər zaman möhlikdir. Onlardan birisi elm, digəri isə fəzilətdir.
Şərq və Qərb müvərrixləri
ilə coğrafiyunlarının rəylərinə görə
Azərbaycan Zaqafqasiyanın qismi-şərqisindən, İrəvan,
Naxçıvan və bütün İran Azərbaycanı,
bütün Xəmsə vilayətləri, Tarəm,
Talış, Gilan həvalisindən bir qismi ilə Həmədan
və Qəzvindən ibarət olmuşdur. Rzaqulu xan Lələbaşı
ki, rus-İran müharibəsinin müasirlərindəndir,
Rövzeyi-Lisfanın 10-cu cildində diyor ki:
Azərbaycan
keçmiş zamanlarda Bakı bəndərindən Xalxalə
qədər tula 95 fərsinin və Macirvan
qəsəbəsindən Cəbəli-Sinayə qədər ərza
55 fərsinin bir məsahədə vaqe olmuşdur. Eyni məzmunda təfsilat Büstanülsiyahə ilə
digər əsərlərdə dəxi məzkur ki, mətləb
uzanmasın deyə zikrindən sərfi-nəzər ediyoruz1.
Bu həqiqəti-tarixiyyə kəşf olunursa,
İran qəzetəsinin vətənlərinin əski nami-müqəddəsini
ehya etmələri üçün azərbaycanlıları həqli
görəcəgini ümid edərim.
Əxlaq, adat və dil barəsində də dəxi bir
takım şeylər zikr edilmişdi. Bunun doğru
olduğunu dəxi isbatə lüzum yoxdur. Zira Qəzvindən birisi qalxıb da Qubaya müsafirət
eləsə yalnız əxlaq, adat və dil birligində degil,
şivə və ləhcənin dəxi eynilə bir
olduğunu görər. Bu gün bir
tehranlı ilə bir şümranlı ləhcələri
arasında fərq vardır, mazandaranlı ilə dəvmandlının
şivələrindəki fərq isə daha bəllidir.
Bu böylə ikən aya, azərbaycanlıların
bir cinsdən və bir irqdən olmadıqlarını iddia etmək
qabilmidir?
Şimdi görəlim, Amerika və İngiltərənin
bitərəf üləması bu xüsusda nə diyorlar.
Professor
Nikela Qrabils diyor ki: 1907-ci ildə Amerika asari-ətiqə
mütəxəssislərindən bir heyət Azərbaycanı
tədqiq üçün getmiş idi. Bu heyət kəndi məruzəsində
diyor ki:
“Türküstan ilə Kürdüstan arasında Azərbaycan
mahallarında çini və zürüfat kibi qədim
türk asari-ətiqəsinə təsadüf edildi. Hətta bəzi
sikkə və kətəbələr üsərində
uyğurca yazılar vardı”. (Uyğur əski
Azərbaycan hökumətinin rəsmi lisanı olmuşdur).
Eyni
professor ingilis üləmasının əsərlərindən
birisindən nəql ediyor ki:
Turan həqqindəki tədqiqat getdikcə genişləniyor,
Asiyasi-vüstanın hər tərəfində bu millətin əsərlərinə
təsadüf olunuyor. Burası bizcə mühəqqəqdir ki,
İranın ətrafı türklərlə mühat olub qədim
iranilərin (arini-qədim) ilk müharibəsi Azərbaycan
türkləri ilə vaqe olmuşdur.
Məzkur professor diyor ki, türklərin iranilərdən
daha əvvəl Azərbaycanda sakin olduqları adla və bir
ahin ilə sabitdir. Professor Nikela Qrabilsin təlif elədigi “Məsələi-şərqiyyə”
nam kitabında (61-64-cü səhifələr) arinlərin Azərbaycandakı
ərzi və ati olduğu həqqində bir çox sübut
və dəlillər vardır və Azərbaycan həmişə
türklərin olmuşdur. Bunu tarix
asanlıqla isbat edər.
Tarixi-qədimdən əldə mövcud olan nə varsa
yunanlılardan nəql olunmadır. Tövrat ilə bəzi
ortadan itmiş İran və hind asarından sərfi-nəzər
yunanlılar müfrit bir təəssübi-milliyyə bəslədiklərindən
və şərqi-qədim lisani-tarixiyyəsinin ədəmi-müsaidəsindən
dolayı tarixi bir çox əfsanələr və yalanlarla
doldurdular.
19-cu əsrə qədər tarixi-qədim həqqində
yunan asarından başqa əldə bir vəsiqə yoxdur. 19-cu əsrin
tülüində bir çox ingilis, firəng və alman
üləmasının himməti ilə keçmişin
ölü dilləri həll olunaraq bu vasitə ilə asari-qədimədən
mövcud olmayan bir çox tarixi həqiqətlər
açılmış oldu. Kətəbələr
kəndisinə heç bir əl sürülmədən samit
və sabit bir halda qədim dövrlərin sərgüzəştini
bizə nəql ediyorlar.
Avropa üləması kəşf olunan bu kətəbələr
sayəsində bilmişlər ki, Kildə və Assur dövlətlərinin
təşkilindən əvvəl və aryanilərin qərbə
doğru olan hərəkətlərindən daha müqəddəm
Orta Asiyada digər millətlər sakin olmuşlardır. O millətlərin dilləri
tədqiq olunduqdan türk cinsinə mənsub olduqları və
bu günlər türklərlə həmcins olduqları
aşkar oluyor.
Bu millətlərdən akkad-sumer denilən bir qismi
Beynülnəhrində, hitlər Anadoluda, uradhular Azərbaycanda
mütəvvətən olmuşlar. Kilikiya, Beynəlnəhrin
və Azərbaycanda bir çox kətəbələr
bulunmuşdur ki, üləma onlardan bəzisini oxuya bilmişlərdir.
Bu kətəbələrdən sabit olmuşdur ki, məzkur
millətlər böyük bir mədəniyyətə malik
olmuşlar. Vəqta tarixi müəyyən olmayan bir zamanda
övladi-sam cəzirətülərəb akkadsumerə həmlə
edib onlarla ixtilat edərək Hammurabi-Akkad mədəniyyətinin
əsasını vəz etdilər. O zamanlarda ariya millətləri
şərqdən hücum edərək nagəhani bir istila nəticəsində
urarduhu və heyət millətlərini məhv edərək
ermənilər Azərbaycanda, frakiyalılar da Anadoluda sakin
oldular. Oksford darülfünununun aliqədr professorlarından Says
diyor ki:
“Turanilər bu böyük mədəniyyətin əsasını
vəz etdilər, məqsəd növi-bəşərin mədəniyyət
övliyasıdır ki, əgər iranilər onu məhv etməsəydilər
bizə ondan böyük yadigarlar qalacaqdı. Fəqət
İran istilası bu təməddünü məhv elədi.
İranilər ancaq kəndi məmləkətlərində
bir əsəri-təməddün göstərə bildilər.
Yoxsa mütəvaliyən icra olunan hərblər
nəticəsində müştərək bir urarduhu-İran
mədəniyyətini vücudə gətirəmədilər2.
Üləmanın bəzisinin əqidəsi bu mərkəzdədir
ki, kürd, gürcü, talış urarduhu nəslindəndirlər. Urarduhu ləfzi
ilə kürd ləfzi arasında şəbahəti-tammə
vardır. Bu millətlər kəndi
istiqlaliyyətlərini qeyb etdikdən sonra İran mədəniyyətinin
qarşısında duramayıb məhv olmuşlar. Sitlər daima Azərbaycanı fəth eləmək
qəsdində olmuş, yeni təərrüzlərdə bulunmuşlar.
Onlardan bir qismi Azərbaycana daxil olub İran din
və əxlaqını qəbul eləmişlərdir.
Bu mütaliədən məlum oluyor Turan millətləri
mütəməddin idilər və Avropanın məruf üləmasının
dediginə görə Babil mədəniyyəti Turan mədəniyyətinin
bir surəti-mütəkamili idi. Böylə ikən
“İran” qəzetəsinin bu üstə-vürudi moğol –
deyə yazması mucibi-heyrətdir. Görünüyor
ki, qəzetə bu xüsusda Mətinülsəltənəyə
nəzirə yapmışdır. Mərhum
Mətinülsəltənə qeyrətinin şiddətindən
xuddarlıq edəməyib vəhşi türklər islamı
məhv və nabud etdilər – deyə yazmışdı.
Halbuki münsiflər təsdiq etdilər ki, türk millətinin
islama olan xidməti heç bir zaman unudulmaz. Türklərin
səlibiyyunə qarşı müdafiəsi, Təbristanı
islavlardan təmizləmələri (6-cı əsr Kamil cild,
11 və 12) (Batu) bu xüsusdakı qəhrəmanlıqları
ki, onun sayəsində islavlar bir boyuna 5 yüz sənə
artıq hərəkət edəməz oldular. İslam
hüdudunun Kiyev, Varşu, Krakov, hətta Vyana hasarlarına qədər
dayanması və səkkiz milyon hindlilərin müsəlman
edilməsi ki, bu gün dəxi onlar müsəlman aləmi həqqindəki
dad və fəryadlarının nə dərəcədə
müəssir olduğunu görüyoruz, əcəba, bunlar
türklərin xidməti degilmidir? Oğuz, Tümən,
Atilla, Çingiz, Teymur, Fatih-Səlim, Süleyman, Nadir, Ağa
Məhəmməd xan kibi sərdarlar, Çingizin yasası,
Teymurun tüzükü kibi qanunlar, səlimlər qanununun əsəri
əcəba unudulurmu?
lll
Ərəb istilasından sonra Azərbaycan; ərəblərin
istilası zamanında Azərbaycandakı türklər
sutublarla urarduhu bəqasından ibarət idilər. İran məzhəbi
ilə adat və əxlaqi onlara nüfuz eləmiş idi.
Rəşid və Mamun zamanlarında iranilər
xüləfa dərbarında böyük nüfuz
qazandılar. Bu nüfuz bir dərəcəyə
qədər iləriləmişdi ki, əgər Mötəsim
tədbir görməsə bütün ərəb hökumətinin
iranilərə intiqal etmək qorxusu vardı. Türklərdən ibarət məxsusi bir qoşun təşkil
edərək bu vasitə ilə Mötəsim farsların
nüfuzunu kəsr eləmişdi. Fəqət
ərəblər bundan müstəfid olamıyaraq aralarına
əvvəlkindən daha ziyadə bir ixtilal düşdü.
Bir dərəcədə ki, türklər istəmədikləri
xəlifəni əzl ediyor, yerinə istədiklərini nəsb
eliyorlardı. Buna görə də xüləfa
məcbur oldular ki, türk qoşununu paytaxtdan
uzaqlaşdırıb sərhədlərə göndərsinlər.
Bunlardan bir qismini islav-qıpçaq
qabağını saxlamağa göndərdilər. Bunlardan bir qismi Azərbaycanda qalaraq Xistənyan və
sairə kibi Azərbaycan hökumətini təşkil etdilər,
o zamanlarda səlcuqilər Xorasandan gəlib Azərbaycanı
tutdular. Azərbaycan bu sülaləyə
intiqal elədi. Səlcuqilərin
intiqrazında səlcuq şiələrindən olan Atabəylər
Azərbaycanda səltənət etdilər. Ülfi və kamil tarixlərindən məlum oluyor
ki, Atabəylər zamanında türk xanəvadələrindən
bir çoxu Türkistandan Azərbaycana gəlib burada sakin
olmuşlardır. Qıpçaq səfərində
bu müsəlman olmuş türklərdən bir çoxu ərəb
ordusunda idi. Fəqət məlum idi ki, Azərbaycan
düşmənləri bulunan ermənilərlə debilməlilərə
qarşı müqavimət edəmiyəcəkdi. Bu sıralarda idi ki, Azərbaycan yarlığı
Qaani-əzim tərəfindən Hülaküyə vagüzar
olundu. Hülakü müxtəlif türk
qəbiləsindən 32-ni ayıraraq Bağdad ilə Azərbaycan
səmtinə rəvanə qıldı. Bütün
Turanda zəfər təranələri çalındı.
Car çəkildi ki, Purçəkin xanəvadəsinın
ən şücaətli bir cavanı Qərbi Turanı
mühafizə eləməgə gediyor. Elxani-əzim
Bağdaddan Azərbaycana gəldi. Türk
qəbilələrindən ötrü qışlaq və
yaylaqlar təyin elədi. Bu günlər
Azərbaycan milləti təşkilatının ovci-əlaya
yetişdigi günlərdi. Elxan Marağada
ikən dari-əqbayə rəhlət etdi. Nəvələri Qazan xan ilə İlcaytu Azərbaycan
millətinin rüknini möhkəmlədərək onu
dini-islamla qüvvətləndirdilər. Xacə
Rəşidəddinin yazdığına görə bir dəfə
200.000, digər dəfə 400.000 türk islama müşərrəf
oldu. İslavların (rusların), ermənilərin,
gürcülərin, sonra da Cəbə və Səvidi nam cəngavərlərin
istilası ilə hasil olan qətliamlar vasitəsilə Azərbaycanın
farsları məhv olmuşlardı. O gündən bu
günə qədər bir ovuc ermənidən savayı
bütün Azərbaycan əhalisi türk və müsəlmandır.
Sultan İlcaytu Azərbaycanda bir takım təcəddüdlər
vacudə gətirdi. O cümlədən olaraq Azərbaycan
paytaxtını Marağadan Soltaniyyəyə
köçürtdü. Məəttəəssüf
ki, sindibad həvadisə qarşı bu bina davam edəməyib
məhv oldu.
Bu gün Azərbaycanın o böyük o paytaxtından
bir məzari-qübbə qalmışdır. Bu qübbə
illərin təsirinə müqavimət edərək
qalmışsa, ixlafın naxələfligi üzündən o
əsər dəxi xərabəyə üz tutmaqdadır.
Hər sübh günəş o qübbə
üzərinə tülu edərək inikasatı ilə bizə
türk millətinin fütuhat və iftixaratını yad
etdiriyor. Azərbaycan Elxanian sülaləsinin
inqrazından sonra Çobanian sülaləsinə intiqal
ediyor. Bunlar Azərbaycanı idarədən
aciz qaldıqlarından qəbilələrdən bir çoxu
babalarının qədim yolunu tutaraq Anadoluya
köçüyorlar. Teymurun zühuri və
Anqara vaqeəsindən sonra bu qəbilələrdən bir
çoxu təkrar Azərbaycana ovdət ediyorlar. Bədə Şeyx Səfinin irşadati ilə
şiə məzhəbi qəbul edib, Anadoludakı
qardaşlarını da bu məzhəbə daxil etdiriyorlar.
Şah İsmayılın zühurundan sonra Anadoludakı
azərbaycanlılar Şah Abbasa köməgə gəliyorlar. Fəqət
Osmanlı hökuməti bunlara mane olduğundan bir qismi
Anadoluda qalıyorlar (bu gün Osmanlı azərbaycanlıları
Amasiya və Anqara vilayətlərində 500.000 miqdarında
olub kəndilərinə qızılbaş denilməkdədir).
Elxan sülaləsinin inqirazından sonra sonra
Şah İsmayıl əfşar qəbiləsini Xəmsə,
Marağa, Qarabağ və Şirvan vilayətlərinə,
qacar qəbiləsini də Səlmas, Gəncə və İrəvana
məmur elədi.
Şah İsmayıl zamanında Azərbaycan ədəbiyyatı
rəvac eləmişdir. Təqribən demək olar ki, Şah
İsmayıl Azərbaycan ədəbiyyatının
binasını vəz eləmiş və kəndi
Divani-türkisini yadigar olaraq buraxmışdır. O
zamanın böyük şüərası Azərbaycan
türkcəsinin ehyasına
çalışmışlardır. Füzuli, Məsib xan, Təkəllü
Şani, Təkəllü Sadiq Əfşar, Həsən
Türkman və Yusif Qarabaği o zamanın türkcə yazar
şairləridir. (Təzkirə Sadiq ilə Təxfeyi-Samiyə
rücu oluna). Azərbaycanlılar səfəviyyə
və əfşariyyə və onlardan sonra zamanında kəndi
ədəbi-siyasi təşkilatlarını quruyordular. Bu zamanda rus militarizmi həmlə edərək Azərbaycanın
bir qitəsini digərindən ayırdı, möhtərəm
şəhid Cavad xan ilə İbrahimxəlil xan, Mirhəsən
xan və sair bu kibi qəhrəmanların rəşadət və
müqaviməti istilanı qurtara bilmədi. Azərbaycanın qismi-şimalı yüz sənədən
ziyadə rus əsarətində qaldı, tainki hürriyyətin
sədayi-fərhəfzası üfiqi-aləmdə tərənnümsaz
olub Rusiya militarizmi elani-iflas elədi, bunun üzərinə Azərbaycan
məmləkəti təkrar qəddini düzəldərək
təmami-aləmə elani-istiqlal etdi. Bu
üçüncü dövrədir ki, azəri türkləri
kəndi azadlıqlarının binasını qurmaq
üçün və azadlıq düşməni olan Azərbaycan
düşmənlərinin dəfi üçün mübarizə
ediyorlar. Əlbəttə ki, edəcəklər
və kəndi cavanlarının fədakarlığı sayəsində
Azərbaycan istiqlalını paydar etməklə müzəffər
olacaqlardır.
Azərbaycanlı qardaşımızın tərcüməsi,
yuxarıda məzkur bu məqaləsinə “İran” qəzetəsi
uzun-uzadıya cavab veriyor. Bittəbii onun dəlil
və sübutları ilə müvafiqət edəmiyor. Bu xüsusda ayrı bir vəqt.
M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan”,
26 həziran (iyun) 1919, ¹212
Qəzavat
– dini məhkəmə, qazılıq
Tarəm
– ən yüksək
Təqaza
– lazım gəlmə, tələb, lüzum
Məhlikə
– qorxulu, təhlükəli
Fəzilət
– bilik
Züruf
– qablar
Çini
– Çində düzəlmiş, əla növ saxsı
qab-qacaq
Kətəbə
– kitab, lövhə
Mühat
– əhatə olunmuş
Təlif
– yazılmış kitab, əsər
Ərəzi
– əsli olmayıb sonradan əmələ gələn
Ati –
ön, qabaq
Mütəvvətin
– bir yeri özünə vətən edən, bir yerdə
yaşayan
Aliqədr
– yüksək dərəcəli, hörmətli
Mütəvali
– mütəmadi
Şəbahət
– oxşarlıq, bənzərlik
Müəssir
– təsirli
Kəsr –
sındırma, qırma
Müstəfid
– faydalanan, istifadə edən
İntiqal
– keçmə, nəql etmə
Xanəvadə
– nəsil, say
Rəhlət
– köç, hərəkət, məcazi: ölüm
İnqiraz
– sonu kəsilmə, məhv olma
1) Bu
xüsusda şübhələri olanlar İstaxiri, Müqəddəs,
Yaqut, Əbuülqəda, Sədulla, Hafiz, Kitabi-Cəlaliyə
rücu buyursunlar.
2)
Turanın qədim təməddüni həqqində
aşağıdakı kitablara müraciət oluna
Mənzil
və həcz məsələsi ətrafında
“Müsavat”
fraksiyası rəisi Rəsulzadə Məhəmməd
Əminin həcz məsələsi ətrafındakı
qeyri-adiliklər münasibətilə Daxiliyyə naziri həzrətlərinə
böylə bir məruzə təqdim etmişdir:
– Daxiliyyə
nəzarəti-cəliləsinə –
Həcz məsələsi son zamanlarda əndazədən
xaric bir şəkil almış olduğu hər gün vaqe
olan müraciətlər və şikayətlərlə təsbit
olmaqdadır.
Həddi-zatində ali hökumət məmurları ələlxüsus zabitani-əskəriyyə məxsus olmaq üzrə qəbul bir dərəcəyə qədər zəruri və dövlət müəssisələrindən ötrü müsəlləm görülən ev, oda həczi o dərəcə ümumiləşmişdir ki, o əmri-məxsusə məmurları, parlaman əzaları degil, hər növ xədaməti-mülkiyyə və zabitiyyə üçün ev odaları həcz ediliyor. Hətta vəqt olmuş ki, idareyi-rəsmiyyədə xidmət edən reminqtonistikalar üçün belə ixtiyar bir ailə dışarı çıxarılmışdır.
Həczlər son dərəcədə ədalətsiz bir surətdə icra olunaraq bütün ailəyi adətən küçəyə tökmək surətilə vaqe oluyor. Öylə olmuşdur ki, bir ailə bir məmurun xatiri üçün sokaka atılmış, digər bir xişinin evinə sıxılmaq istədikdə orası da həcz olunaraq iki ailə birdən dışarıda qalmışdır.
Bu surətlə vaqe olan həczlər eyni zamanda ev sahiblərinin və bir takım ev icarədarlarının dəxi spikulyasiyasından xaric qalmıyor. Bir kirayənişin əlində “aciz” qalan ev sahibi əksərən məmurin ilə münasibata girişərək odasını “həcz etdirməklə” ticarət ediyor.
Həcz məsələsi o dərəcədə asan bir şəkil almış və ümumi bir hala gəlmişdir ki, əksərən məmurlar mənzil sahibi ikən məhzən kəndisinə xoş gələn digər bir mənzilə sahib olmaq üçün həcz vasitəsinə müraciətdən çəkinmiyorlar. Bəzi idarələrin məhzən məmurları kəndisinə yaxın olsun deyə o həvalədəki odaların idarə məmurları üçün həcz edilməsini tələb edərək həcz komisyonuna müraciət elədigi vaqe olmuşdur.
Böylə bir haldan mütəvəllid suyi-müamilənin və bu müamilədən doğacaq ümumi mənəviyyətsizligin əfkari-ümumiyyə üzərində nə kibi bir suyi-təsir hasil edəcəgini və xəlqin hissiyyati-hüquqpərvəranəsinə nə dərəcədə bir xələl verəcəgini əlbəttə təqdir edərsiniz.
Bu son dərəcə müxəlli-hüquq və heysiyyəti-dövlətlə namünasib olan əhvalın önünü almaq üçün atidəki tədbirlərin icrası ümuri-alilərinə aiddir.
1- Rəsmi idareyi-əskəriyyə və mülkiyyədən başqa bir müəssisə və ya şəxs üçün, o şəxs hanki bir məqam və məmuriyyəti haiz olsa da ev və ya oda həczini qətiyyən mən etmək yalnız nazirlər bu qanundan bəlkə müstəsna tutula bilər.
2- Həcz məsələsi bir zərurət halını aldığı zaman ailəyi tamamilə evdən çıxarmaq degil, heç olmazsa uplotneniye deyilən sıxışdırma üsuluna müraciət edilsin.
3- Həcz olunacaq ev və ya odanı boşaltdırmaq və yaxud sıxışdırmaq üçün ev və ya oda sahibinə 5 gündən 1 aya qədər möhlət vermək lazım.
4- Hər halda bir ailəyi 3 gün və ya daha az bir müddət zərfində tərki-məskən etdirmək qədər şiddətli bir tədbirə müraciətdən qismən imtina etmək.
Bu xüsusda sərih bir tədbirin ittixazına lüzum vardır, yoxsa ərkani-hürriyyətdən olan məsuniyyəti-məskən məsələsi Azərbaycan Cümhuriyyəti paytaxtında ənguşt halına gəlmiş bir hal kəsb edərək münafirəti-amməyi mucib olur.
“Müsavat” fraksiyası rəisi: Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Əslinə mütabiqdir: katib imza
“Azərbaycan”, 21 ağustos (avqust) 1919, ¹257
Cəlil – hörmət sahibi
Həcz – müsadirə
Xiş – qohum-əqraba
Müxəlli – boşaldan, boşaldıcı
Mən – qadağa
Ənguşt – barmaqla göstərilən
Münafirəm – bir-birinə nifrət etmə
Ammə – kütlə
(Ardı var)
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
525-ci qəzet.-
2014.- 27 sentyabr.- S.26-27.